Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Val av förstärkare

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 april 2014 - 14:44

Unregistered193d4080
  • Unregistered193d4080
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Hejsan!


Jag skulle behöva hjälp med att köpa en förstärkare som klarar att driva dessa högtalare:

Golvhögtalare: http://www.ljudfokus...f-8-white/5932/
Center: http://www.ljudfokus...c-5-white/5929/
Subwoofer: http://www.ljudfokus...-ex-white/5937/


Kraven på förstärkaren är att det ska vara 5.1, kunna spela från spotify antingen via blåtand eller att den har det inbyggt men då det inte kommer finnas möjlighet att koppla in nätverkskabel är det Wi-Fi som gäller samt att den inte får vara högre än 15.5cm.
Fördel är om förstärkaren finns på Elgiganten, dock inget krav.

Tar även emot tips om andra högtalare som är bättre för samma peng.



Tack på förhand
Tobias

#2

Postad 22 april 2014 - 15:45

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0
https://www.prisjakt...t.php?e=1801321

Denna kanske? Trådlöst internet får du fixa med hjälp av dongel, det är svårare att hitta tror jag.

#3

Postad 22 april 2014 - 16:24

Drivknuten
  • Drivknuten
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Reciver:

Pioneer VSX-S510 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2212979

och
Pioneer AS-WL300 http://www.ljudfokus.se/show_prod.php?prodid=4811

Spotify connect inbyggt och wifi i dongeln, finns även en Bluetooth adapter att köpa till.

Högtalare skulle jag också lyssna på Canton 490-serien, XTZ 95.44 och även Q Acoustics 2050i

#4

Postad 22 april 2014 - 18:52

Unregistered193d4080
  • Unregistered193d4080
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Reciver:

Pioneer VSX-S510 https://www.prisjakt...t.php?p=2212979

och
Pioneer AS-WL300 http://www.ljudfokus...php?prodid=4811

Spotify connect inbyggt och wifi i dongeln, finns även en Bluetooth adapter att köpa till.

Högtalare skulle jag också lyssna på Canton 490-serien, XTZ 95.44 och även Q Acoustics 2050i



Tack för 2 snabba svar!


Drivknuten: Förstärkaren verkar onekligen intressant då det blir exakt vad jag fråga efter, men hur klarar den att driva högtalarna? Är det för lite kräm eller räcker det?
Dock får jag inte riktigt kläm på högtalarna du nämnde, Cantons golvare har en 7 tums bas och XTZ har en 6,5tums om jag har förstått det rätt?

Vad hade du valt av Dynavoice paket, Canton eller XTZ? Vilket har mest tryck om man går åt "party" musiken?
Sen är jag inte riktigt nöjd med att alla har så förbannat stora centerhögtalare, hade velat ha en mindre modell.


Mvh Tobias

Redigerat av Unregistered193d4080, 22 april 2014 - 18:52.


#5

Postad 22 april 2014 - 20:00

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Begränsningen med höjden är denna strikt ?? Du vill ha bra med kraft men storlekskravet gör att du får tumma på effekten känns som den spontana första reaktionen.

#6

Postad 22 april 2014 - 20:13

Unregistered193d4080
  • Unregistered193d4080
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Begränsningen med höjden är denna strikt ?? Du vill ha bra med kraft men storlekskravet gör att du får tumma på effekten känns som den spontana första reaktionen.


Både ja och nej, tv-bänkens fack är 16cm höga. Går säkerligen att modda lite men om det finns en förstärkare som klarar av ovan nämnda högtalare som får plats utan att jag måste modda är det ju perfekt.
Men om vi skiter i höjden, vad är det för förstärkare man ska ha då?

#7

Postad 22 april 2014 - 20:59

Drivknuten
  • Drivknuten
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Tack för 2 snabba svar!


Drivknuten: Förstärkaren verkar onekligen intressant då det blir exakt vad jag fråga efter, men hur klarar den att driva högtalarna? Är det för lite kräm eller räcker det?
Dock får jag inte riktigt kläm på högtalarna du nämnde, Cantons golvare har en 7 tums bas och XTZ har en 6,5tums om jag har förstått det rätt?

Vad hade du valt av Dynavoice paket, Canton eller XTZ? Vilket har mest tryck om man går åt "party" musiken?
Sen är jag inte riktigt nöjd med att alla har så förbannat stora centerhögtalare, hade velat ha en mindre modell.


Mvh Tobias


Jag själv gillar inte Dynavoice har dock inte lyssnat på modellen du nämner. Men har hört två andra Dynavoice modeller och inte gillat någon av dem.

Canton GLE 490 har jag själv lyssnat mycket på och det tycker jag är en lättdriven högtalare med ett bra ljud, mest lyssnat på den driven av en Pioneer VSX-922. Cantonen är bestyckad med 2st 8" basar och kan poppa party musik utan problem.

XTZ 95.44 har jag inte lyssnat på själv men överlag tycker jag att XTZ brukar göra välljudande högtalare. I 95.44 sitter det 2st 6,5" basar

Jag skulle jag köpt Canton men då har jag inte lyssnat på de andra, men du måste skaffa en egen uppfattning och provlyssna själv för å hitta den du tycker låter bäst.

Förstärkare beror väldigt mycket på hur mycket pengar man är villig å spendera. Just höjden sätter lite käppar i hjulet för dig. Men om man bortser från höjden verkar Sony STR-DN1040 vara den som är mest prisvärd enligt pressen http://www.ljudochbi...ony-str-dn1040. Jag personligen gillar så Pioneer SC-1223 eller Pioneer VSX-923 kanske?

#8

Postad 23 april 2014 - 11:07

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 1
Planerar du inte att koppa på slutsteg så klarar du dig med Onkyo TX-NR626.

Länkade till denna i produktförslag. Spotify inbyggt och klarar Wifi utan extra utrusning.

#9

Postad 23 april 2014 - 14:49

Unregistered193d4080
  • Unregistered193d4080
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
T

Planerar du inte att koppa på slutsteg så klarar du dig med Onkyo TX-NR626.

Länkade till denna i produktförslag. Spotify inbyggt och klarar Wifi utan extra utrusning.

Jag själv gillar inte Dynavoice har dock inte lyssnat på modellen du nämner. Men har hört två andra Dynavoice modeller och inte gillat någon av dem.

Canton GLE 490 har jag själv lyssnat mycket på och det tycker jag är en lättdriven högtalare med ett bra ljud, mest lyssnat på den driven av en Pioneer VSX-922. Cantonen är bestyckad med 2st 8" basar och kan poppa party musik utan problem.

XTZ 95.44 har jag inte lyssnat på själv men överlag tycker jag att XTZ brukar göra välljudande högtalare. I 95.44 sitter det 2st 6,5" basar

Jag skulle jag köpt Canton men då har jag inte lyssnat på de andra, men du måste skaffa en egen uppfattning och provlyssna själv för å hitta den du tycker låter bäst.

Förstärkare beror väldigt mycket på hur mycket pengar man är villig å spendera. Just höjden sätter lite käppar i hjulet för dig. Men om man bortser från höjden verkar Sony STR-DN1040 vara den som är mest prisvärd enligt pressen http://www.ljudochbi...ony-str-dn1040. Jag personligen gillar så Pioneer SC-1223 eller Pioneer VSX-923 kanske?


Tack för era tips, får ta mig en funderare på vad det blir för förstärkare!

Dock blev jag nu lite fundersam på om jag ska ta Canton GLE 496 istället för dynavoicarna då dustin.se har dom på kampanj just nu för 5490:- vilket verkar rätt prisvärt.
Kan man köpa en sub från dynavoice eller xtz till dessa högtalare?

#10

Postad 23 april 2014 - 15:55

Drivknuten
  • Drivknuten
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Canton GLE 496 har jag också lyssnat en del på den låter riktigt bra, provlyssnad med en Harman Kardon AVR370 och en XTZ sub osäker på vilken men nån testvinnare från nån tidning va det. Den combon lirade riktigt fint, extra bra lät det när man spelade typ AC/DC.

XTZ sub passar enligt mej alldeles utmärkt till Canton GLE 496.

#11

Postad 23 april 2014 - 18:02

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

T



Tack för era tips, får ta mig en funderare på vad det blir för förstärkare!

Dock blev jag nu lite fundersam på om jag ska ta Canton GLE 496 istället för dynavoicarna då dustin.se har dom på kampanj just nu för 5490:- vilket verkar rätt prisvärt.
Kan man köpa en sub från dynavoice eller xtz till dessa högtalare?


Skulle välja Canton Gle före dynavoice alla dagar i veckan. Känns tryggare att välja ett känt märke med bättre andra handsvärde pga kvalité.

#12

Postad 24 april 2014 - 18:58

Unregistered193d4080
  • Unregistered193d4080
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Skulle välja Canton Gle före dynavoice alla dagar i veckan. Känns tryggare att välja ett känt märke med bättre andra handsvärde pga kvalité.


Lutar väl åt det just nu! Tack:)

Canton GLE 496 har jag också lyssnat en del på den låter riktigt bra, provlyssnad med en Harman Kardon AVR370 och en XTZ sub osäker på vilken men nån testvinnare från nån tidning va det. Den combon lirade riktigt fint, extra bra lät det när man spelade typ AC/DC.

XTZ sub passar enligt mej alldeles utmärkt till Canton GLE 496.


Okok, tack för all hjälp :)

Redigerat av Unregistered193d4080, 24 april 2014 - 18:57.


#13

Postad 29 maj 2014 - 22:59

omartint
  • omartint
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Kraven på förstärkaren är att det ska vara 5.1, kunna spela från spotify antingen via blåtand eller att den har det inbyggt men då det inte kommer finnas möjlighet att koppla in nätverkskabel är det Wi-Fi som gäller samt att den inte får vara högre än 15.5cm.
Fördel är om förstärkaren finns på Elgiganten, dock inget krav.


Nu kör jag själv med högtalare ifrån B&W, Yamaha och Marantz. Har tyvärr aldrig heller sett eller lyssnat på något ifrån Dynavoice även om jag lyssnat på många högtalare hos vänner, butiker och HiFi-mässor. Så kan inte kommentera dem. Misstänker att det kan vara OEM-högtalare ifrån Kina som brandas lokalt av importör (ungfär som "anderson" på Netonnet).

Just när det gäller förstärkare så har jag själv precis skaffat två nya surroundförstärkare och hade ungefär samma krav som du, men men med tillägget att de skulle klara mina hyfsat tyngdrivna B&W golvhögtalare. Blev i mitt fall Onkyo 626 (efter att först köpt en Pioneer och testat hemma som inte ritkigt klarade mina krav). Har WiFi, Spotify-klient och BT (perfekt vid party att streama ifrån telefoner och iPads). Har min inkopplad via WiFi som fungerar bra (dock endast 2,4 GHz). Ett annat hyfsat alternativ som jag kikat på (men inte haft hemma och testat under längre tid) är Sonys 1040 (saknar dock inbyggd BT på modellerna i Sverige - konstigt då den har BT på USA-marknaden).

Även om Dynavoice skulle vara svårdrivna så är det nog inget problem med Onkyon. Se detta test för effekt och strömstyrka: http://www.hemmabiot...armatningar.pdf. Skulle dock undvika årets modell av Onkyon som är 636 som de skippat rumskorrigering på frontarna (ersatt erkända Audyssey med någon sämre egen variant). Kör på en 626 eller 727 som finns till riktigt bra priser nu (dock får du inte fullt stöd för 4K som de nyaste Onkyo har).

Även Denon 2000 är bra och har Spotify inbyggt, och hyfsat strömstark precis som Onkyo och Sony, men saknar tyvärr inbyggt WiFI och BT.

mvh,
martin



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.