Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

B&W DM683S2 + Rotel 1552 + Försteg???

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 april 2014 - 16:40

Unregistered92394e6c
  • Unregistered92394e6c
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Hej Hembiovänner,

Jag har haft nöjet att beställa ett par B&W DM683S2 samt ett Rotel 1552 effektsteg som kommer levereras den 30 April. Det är nu så att jag även behöver en ny Surroundstärkare med Pre-Out till Rotel 1552.

Min fråga till er är därför vilken Surroundförstärkare jag bör välja till denna rigg?

Budget ca 5-6000:-

Har starka funderingar kring Denon X3000 - tankar kring denna jämte andra alternativ?

Skall nämnas att jag har en Denon 2113 idag som jag är nöjd med, men som saknar Pre-Out.

Tacksam för all input jag kan få!

#2

Postad 22 april 2014 - 18:48

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har inte haft nöjet att höra de nya 683:orna än men jag köpte de "första" 683:orna i februari förra året och blir bara mer nöjd för varje dag.

Drev 683, HTM61 och 686:orna med min då ganska nyinköpa Yamaha RX-V773 vilket jag då tyckte fungerade fint.
Men när jag efter någon månad stängde av subben (hade då en ovana att ibland lyssna på musik med subben på) så insåg jag att det inte var någon bas att tala om och blev dessutom lite jobbigt för öronen vid högre volymer.

Skaffade då ett Rotel RB-1572 till frontarna och vilket lyft.
Nu låter det bara bättre ju mer man höjer och använder aldrig subben till musik länge - det behövs helt enkelt inte.

Jag tycker kombinationen Yamaha - Rotel - B&W fungerar mycket bra och är som sagt supernöjd :)

Har inte hittat en enda negativ sak med 773:an och allt fungerar perfekt och även tjejen har lätt att använda anläggningen. Köpte även en 773 till mina föräldrar nyligen och de reder också ut att använda den.

773:an kostar nu endast 2990 :- vilket är otroligt mycket för pengarna enligt min mening.

https://www.prisjakt...t.php?p=1219218

Annars finns ju iofs Yamaha RX-A1020 för 6990:- om man vill ha lite mer kräm till övriga kanaler.

https://www.prisjakt...t.php?p=1343621

Denon har jag aldrig testat så kan inte hjälpa dig där tyvärr.

Lycka till!

#3

Postad 22 april 2014 - 19:04

Unregistered92394e6c
  • Unregistered92394e6c
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har inte haft nöjet att höra de nya 683:orna än men jag köpte de "första" 683:orna i februari förra året och blir bara mer nöjd för varje dag.

Drev 683, HTM61 och 686:orna med min då ganska nyinköpa Yamaha RX-V773 vilket jag då tyckte fungerade fint.
Men när jag efter någon månad stängde av subben (hade då en ovana att ibland lyssna på musik med subben på) så insåg jag att det inte var någon bas att tala om och blev dessutom lite jobbigt för öronen vid högre volymer.

Skaffade då ett Rotel RB-1572 till frontarna och vilket lyft.
Nu låter det bara bättre ju mer man höjer och använder aldrig subben till musik länge - det behövs helt enkelt inte.

Jag tycker kombinationen Yamaha - Rotel - B&W fungerar mycket bra och är som sagt supernöjd :)

Har inte hittat en enda negativ sak med 773:an och allt fungerar perfekt och även tjejen har lätt att använda anläggningen. Köpte även en 773 till mina föräldrar nyligen och de reder också ut att använda den.

773:an kostar nu endast 2990 :- vilket är otroligt mycket för pengarna enligt min mening.

https://www.prisjakt...t.php?p=1219218

Annars finns ju iofs Yamaha RX-A1020 för 6990:- om man vill ha lite mer kräm till övriga kanaler.

https://www.prisjakt...t.php?p=1343621

Denon har jag aldrig testat så kan inte hjälpa dig där tyvärr.

Lycka till!


Tack för ditt fina inlägg Kimme. Det jag går och är orolig för är huruvida 120W / högtalare kommer att räcka från Rotel 1552;an. Men efter att ha sett lite videos och läst på forum är jag ganska övertygad om att det kommer att räcka och bli över av kraft: Video som visar på detta ^_^

https://www.youtube....h?v=Jix9Q1sPu-w

773:an ser onekligen otroligt intressant ut. Vilket ljud upplever du att Yamahan skapar (neutraul, varmt, kallt). Jag vet att detta är en subjektiv upplevelse, men du kanske kan ge mig en hint? Kan knappt förstå att man kan få en så fullfjädrad enhet för de pengarna?! Nu till en viktig punkt - har den Spotify och Airplay?! Min Denon-förstärkare har detta idag, och jag vet inte om jag skulle kunna vara utan de två funktionerna när man väl testat det.

Vad får man mer med Yamaha RX-A1020 jämfört med 773:an? Det är ju onekligen en stor prisskillnad.

Måste säga att det lutar mycket åt en Yamaha RX-V773, då Roteln erbjuder den extra kraft jag vill ha i frontarna och att jag därför inte behöver mer än de 95 w som denna ger.

Redigerat av Unregistered92394e6c, 22 april 2014 - 19:21.


#4

Postad 22 april 2014 - 19:19

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 1

Tack för ditt fina inlägg Kimme. Det jag går och är orolig för är huruvida 120W / högtalare kommer att räcka från Rotel 1552;an. Men efter att ha sett lite videos och läst på forum är jag ganska övertygad om att det kommer att räcka och bli över av kraft: Video som visar på detta ^_^

https://www.youtube....h?v=Jix9Q1sPu-w

773:an ser onekligen otroligt intressant ut. Vilket ljud upplever du att Yamahan skapar (neutraul, varmt, kallt). Jag vet att detta är en subjektiv upplevelse, men du kanske kan ge mig en hint? Kan knappt förstå att man kan få en så fullfjädrad enhet för de pengarna?! Nu till en viktig punkt - har den Spotify och Airplay?! Min Denon-förstärkare har detta idag, och jag vet inte om jag skulle kunna vara utan de två funktionerna när man väl testat det.

Vad får man mer med Yamaha RX-A1020 jämfört med 773:an? Det är ju onekligen en stor prisskillnad.


Inga problem :)

Jag tycker Yamahan har en neutral klang och upplever att även Rotel steget har det men det är min uppfattning och kanske andra som tycker annorlunda.
Jag tycker det passar bra med B&W:s lite varmare ljud.

Sjukt mycket för pengarna som sagt :-)
Den har Airplay så spotify fungerar kanon med apple prylar.
Dock har den inte wifi så det är kabel som gäller eller att köpa till en wifi adapter.

Vet inte exakt vad som skiljer men lite mer effekt och kraftigare nätdel + troligen lite bättre DAC.
Om den lite högre effekten är något som märks tydligt när man ändå har ett steg till frontarna vet jag faktiskt inte.
Hos mig tycker jag 773:an räcker till center och bakkanaler (delar ju dem dessutom vid 80Hz)

Läste om en kille som bytt från 673 till 1030 som inte hörde någon skillnad alls och var lite besviken men har också läst om andra med motsatt uppfattning.

#5

Postad 22 april 2014 - 19:41

Unregistered92394e6c
  • Unregistered92394e6c
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Inga problem :)

Jag tycker Yamahan har en neutral klang och upplever att även Rotel steget har det men det är min uppfattning och kanske andra som tycker annorlunda.
Jag tycker det passar bra med B&W:s lite varmare ljud.

Sjukt mycket för pengarna som sagt :-)
Den har Airplay så spotify fungerar kanon med apple prylar.
Dock har den inte wifi så det är kabel som gäller eller att köpa till en wifi adapter.

Vet inte exakt vad som skiljer men lite mer effekt och kraftigare nätdel + troligen lite bättre DAC.
Om den lite högre effekten är något som märks tydligt när man ändå har ett steg till frontarna vet jag faktiskt inte.
Hos mig tycker jag 773:an räcker till center och bakkanaler (delar ju dem dessutom vid 80Hz)

Läste om en kille som bytt från 673 till 1030 som inte hörde någon skillnad alls och var lite besviken men har också läst om andra med motsatt uppfattning.


Strålande - tack för att du delar med dig (jag är som sagt ganska informations-hungring nu när man är på jakt) :rolleyes:

Är Yamaha RX-775 efterträdaren till RX-773?

https://www.prisjakt...t.php?e=1698641

Kanske lika bra att välja denna, ser att den dessutom har Spotify-stöd.

#6

Postad 22 april 2014 - 19:56

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0

Strålande - tack för att du delar med dig (jag är som sagt ganska informations-hungring nu när man är på jakt) :rolleyes:

Är Yamaha RX-775 efterträdaren till RX-773?

https://www.prisjakt...t.php?e=1698641

Kanske lika bra att välja denna, ser att den dessutom har Spotify-stöd.


Exakt 775 är ersättaren till 773.
Tror det bara är spotify connect som skiljer och kan ju vara bra att ha om man byter telefon i framtiden.


#7

Postad 23 april 2014 - 14:33

Unregistered92394e6c
  • Unregistered92394e6c
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Exakt 775 är ersättaren till 773.
Tror det bara är spotify connect som skiljer och kan ju vara bra att ha om man byter telefon i framtiden.


Beställning lagd på Yamaha RX-775 - skall bli sjukt spännande! :ph34r:

#8

Postad 10 maj 2014 - 13:13

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

Beställning lagd på Yamaha RX-775 - skall bli sjukt spännande! :ph34r:


Hur har det gått, fått prylarna?

Jag kör också ett RB1552 men till gamla 683 och styr det hela med en RX-V2065. Du kommer säkert att bli nöjd med din kombo =)

#9

Postad 05 juni 2014 - 09:29

Unregistered92394e6c
  • Unregistered92394e6c
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Hur har det gått, fått prylarna?

Jag kör också ett RB1552 men till gamla 683 och styr det hela med en RX-V2065. Du kommer säkert att bli nöjd med din kombo =)

Hej, ursäkta sent svar, men bättre sent än aldrig....

Det har gått prima - jag har kört sakerna nu i 1 månad och är väldigt nöjd. Måste säga att det är ett jäkla klipp i RB1552 - och undrar därför vad man får om man går upp till storebrodern 1572? Upplever man någon större skillnad?

Ljudet är kristallklart och dynamiskt - jag har dock fått ställa ner diskanten tre pinnhål för att minska vassheten - och nu är jag helnöjd.
Det som uppstått är dock en del akustikproblem, men det mesta har jag eliminerat genom att flytta högtalarna till optimal position.

Funderar därför på att beställa ljudabsorbationsplattor från Sounds Of Science - men undrar vilka och i vilken utsträckning det kommer att hjälpa.

#10

Postad 19 juni 2014 - 11:08

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

Hej, ursäkta sent svar, men bättre sent än aldrig....

Det har gått prima - jag har kört sakerna nu i 1 månad och är väldigt nöjd. Måste säga att det är ett jäkla klipp i RB1552 - och undrar därför vad man får om man går upp till storebrodern 1572? Upplever man någon större skillnad?

Ljudet är kristallklart och dynamiskt - jag har dock fått ställa ner diskanten tre pinnhål för att minska vassheten - och nu är jag helnöjd.
Det som uppstått är dock en del akustikproblem, men det mesta har jag eliminerat genom att flytta högtalarna till optimal position.

Funderar därför på att beställa ljudabsorbationsplattor från Sounds Of Science - men undrar vilka och i vilken utsträckning det kommer att hjälpa.


1582 är storebror **72 är en annan serie =)
Men, ja de funderingarna har jag haft med undra hur det skulle varit. Men brukar inte maxa volymen precis så tror jag är nöjd med det jag har. Vet inte om det skulle kunna vara skillnad på lägre volymer.

Redigerat av HenkeEdge, 19 juni 2014 - 11:08.


#11

Postad 19 juni 2014 - 13:04

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 1

1582 är storebror **72 är en annan serie =)
Men, ja de funderingarna har jag haft med undra hur det skulle varit. Men brukar inte maxa volymen precis så tror jag är nöjd med det jag har. Vet inte om det skulle kunna vara skillnad på lägre volymer.


Alla tillhör ju 15-serien men 1552 & 1582 är klass AB medans 1562 & 1572 är klass D.
Rotels klass D bygger på ICE moduler från Bang Olufsen men med egenutvecklad strömförsörjning.

Jag tror 1552 räcker till bra faktiskt även om det är lillebror till 1572 & 1582 effektmässigt.

Här kan du läsa en jämförelse mellan 1582 & 1572.

http://www.nomono.se...skt-och-modernt



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.