Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

System audio Mantra 60

207 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 18 juli 2013 - 20:47

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Testa med The dark knight OST - why so serious. Finns på spotify och se till att ha high quality i inställningar

Bra låt, och lång! Vill man att basmembranen ska få sig en massage så är detta låten för uppdraget. Den borde också vara kanon om man vill ställa in fasen på en subwoofer, t ex.

Jag kan hålla med om att mina 99.26 i ett dämpat hembiorum plockade fram detaljer som MA inte förmår. Intressant test. Bl a finns det en del högfrekvent "knaster" och korta inslag av brus, som MA inte plockar fram lika bra som 99.26.

För vardagsrumsändamål är ändå MA att föredra för min del, pga sin högre partyfaktor och lättgillade ljud. Har provat 99.26 i vardagsrummet och de fyllde inte ut kubikmeterna tillräckligt. Att de dessutom har en snäv sweetspot är inget plus när man är många som lyssnar. I hembion är det inte heller optimalt, och en av orsakerna till inköpet av SA Mantra 60.

Nu handlar ju tråden som sagt om System Audio Mantra 60, så därför kommer jag att köra nämna låt på dessa, både i hembion och i vardagsrummet och berätta hur det lät.

#152

Postad 18 juli 2013 - 20:50

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Det ska ju helst vara en låt som ni känner till bra och kan lyssna detaljer efter. Blackmore's night är en grupp som har mycket medeltida inslag och därmed mycket detaljer på endel låtar. Nils lofgrens acoustic licve har en del bra också. Man on the moon är min favvo :) men känner ni inte till någon av dessa öåtar så ta något eget referensmaterial. Sting, toto eller vad som helst. Bara så ni känner till hur det ska låta, jämför sedan med ex system audio så hör ni en jädrans detaljskillnad.

Tackar för tipsen Zartok. Man on the moon ska inköpas. Ska bli så spännande att höra hur alla gamla skivor låter på de nya högtalarna! Då de gått som demohögtalare i en dansk butik ca ett år så är de inspelade när jag hämtar dem. Bör de sandfyllas tro?

#153

Postad 19 juli 2013 - 07:19

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Lite låt tips till dina nya högtalare

Shinedown - Save me - Live Acoustic from kansas city ,kör hela albumet Somewhere in the stratosphere den akustiska versionen
ennu bättre köp dvd'n :)

Evanescence - Breath no more - Live in europe från albumet Anywhere but home
Jonathan Johansson - Aldrig ensam
Dash Berlin, Emma hewitt - Disarm yourself
Vibe Tribe - No Limits

#154

Postad 20 juli 2013 - 08:59

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Tackar för tipsen Zartok. Man on the moon ska inköpas. Ska bli så spännande att höra hur alla gamla skivor låter på de nya högtalarna! Då de gått som demohögtalare i en dansk butik ca ett år så är de inspelade när jag hämtar dem. Bör de sandfyllas tro?

Har för mig att SA rekommenderar att man sandfyller till en viss nivå, du kan säkert fråga dom eller läsa om det.

#155

Postad 20 juli 2013 - 16:27

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Lite låt tips till dina nya högtalare

Shinedown - Save me - Live Acoustic from kansas city ,kör hela albumet Somewhere in the stratosphere den akustiska versionen
ennu bättre köp dvd'n :)

Evanescence - Breath no more - Live in europe från albumet Anywhere but home
Jonathan Johansson - Aldrig ensam
Dash Berlin, Emma hewitt - Disarm yourself
Vibe Tribe - No Limits

Tackar! Hittade samtliga på Spotify. Känner inte till dem särskilt bra sedan tidigare så det ska bli spännande att provlyssna.


Har för mig att SA rekommenderar att man sandfyller till en viss nivå, du kan säkert fråga dom eller läsa om det.

Stämmer. Enligt manualen som jag nyss hittade rekommenderas ca 2,5 liter sand utav 3,5 möjliga.

#156

Postad 21 juli 2013 - 09:16

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0
Saturnus, en låt som jag tycker Mantran klarar av bra är Infected Mushrooms - Never Mind.

Skön takt med tydlig och rapp bas!

#157

Postad 23 juli 2013 - 09:26

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Lite offropic men om du blir nöjd Saturnus med SA och vill bli av med Rx8 så köper jag gärna dem;)

#158

Postad 31 juli 2013 - 15:02

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0


Saturnus, en låt som jag tycker Mantran klarar av bra är Infected Mushrooms - Never Mind.

Skön takt med tydlig och rapp bas!

Tack för tipset!

Lite offropic men om du blir nöjd Saturnus med SA och vill bli av med Rx8 så köper jag gärna dem;)

Bra att veta! Tror inte RX8 riskerar att hamna på Blocket dock, utan det är främst mina XTZ 99.26 och centern 99.25 som får lämna biorummet om nu Mantra piskar dem, he he! Skulle tro att jag har dem hemma på måndag.

#159

Postad 01 augusti 2013 - 16:49

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Blev iaf att jag fick tag i ett par vita rx8 från köp o sälj här på forumet. Supernöjd!

#160

Postad 01 augusti 2013 - 20:25

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Grattis! Själv letar jag nu efter en centerhögtalare i matchande ebony/ebenholts. Den heter SA Mantra AV10 Ebony om någon nu skulle ha en sådan till salu. System Audio har slutat producera ebony och de butiker jag funnit i Danmark, där SA tillverkas, har alla meddelat att de inte har möjlighet att ordna fram högtalaren i detta utförande. Det kan hända att jag köper en svart så fall.

#161

Postad 04 augusti 2013 - 18:40

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Okej, högtalarna är äntligen hemma och går nu på audition i vardagsrummet. Där ska de dock inte stå utan de ska vidare in i hembiorummet, men jag var bara tvungen att testa hur de står sig mot mina normala Monitor Audio RX8 innan de ersätter XTZ 99.26 i bion. Väldigt snygga och resliga saker. De bjuder på en rejäl dos spelglädje och engagemang, för att använda några slitna hifi-floskler. Drivet är enormt och de upplevs omedelbart som väldigt bra men kanske något insmickrande högtalare. Dvs de är inte neutrala utan accentuerar vissa register för att skapa det där härliga rockiga ljudet. Jämfört med RX8 har de kraftigare bas och mer punch i mellanregistret. De högsta registerna präglas av ett lugn som är väldigt tilltalande. Jag har spelat mycket högt och inte upplevt något hårt eller essigt ljud från diskanten. Drivningen sker med en NAD C375 Bee som är något varm till karaktären. Det ska bli spännande att flytta in dem i hembion för att testa om de egenskaperna gör sig lika bra där som i vardagsrummet (vilket jag tror). Kan nämna att mina RX8 understöds av en REL T1 som jag initialt stängde av för att kunna utvärdera högtalarna. När jag åter satte igång den fick jag dels dra ned delningen till ett minimum, dels sänka volymen på subben. Så mycket bas spelar Mantrorna alltså. Återkommer med fler intryck.

#162

Postad 05 augusti 2013 - 08:38

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Härligt att du är nöjd.. har hört mycket gott om system audio har varit sugen på en ny stereo setup ett tag nu.
sitter för tillfället med NAD C350 2x60W & B&W DM603 S2 så det lär bli ett rejält lyft med ny förstärkare + System audio högtalare.

Måste ta & åka in titta men då blir det den nya serien Aura 50, mantra 50, mantra 70 blir nog förstort för mitt vardags rum.

frågan om min NAD C350 klarar av Aura 50 eller Mantra 50, har ju inte råd med ny förstärkare just nu.

#163

Postad 05 augusti 2013 - 09:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Mantra och aura har olika ljudkaraktär och passar olika musik olika bra, beroende på genre. För stort går inte att ha, man behöver ju inte spela rumpan av sina högtalare. Dom flesta ligger troligtvis och smådrar på någon watt till vardags iaf, sett till det har många för stora system också :)

#164

Postad 05 augusti 2013 - 10:13

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Nöjd är jag :) !

Satt uppe rent för länge i går kväll/natt och "plöjde" igenom musikkatalogen, både nedladdat och Spotify (samt Guldkanalen 102,6 förstås!). Kunde helt enkelt inte sluta njuta. Jag fick många tips om bra testmusik tidigare i tråden och kan bara instämma i hyllningskören till dessa högtalare. De är roliga att lyssna på och de plockar onekligen fram detaljer jag inte uppfattat tidigare. Kan själv tipsa om att i princip allt med Kari Bremnes låter bra på de flesta anläggningar och mycket bra med Mantra i slutet på ljudkedjan, naturligtvis :P. Och som en en sista hyllning: t o m frugan hörde skillnad till det bättre!

Idag blir det en återgång till MA RX8 i vardagsrummet och istället ska nykomlingarna vidare in i biorummet där de är tänkta att bo. Där blir det lite mer finlir också med konserter på Blu-ray och vanlig CD-musik (Mark Knopfler, Celine Dion, Madonna, Elvis remastrade verk etc.). Låtar jag hört hundratals gånger och direkt kan säga om de är mer eller mindre njutbara med SA Mantra 60.

Med tanke på gåshuden i går så har jag höga förhoppningar.... Risken finns att mina dubbla kraftverk i form av två Rotel 1075 är overkill till dessa. Kör ju biampat till frontar och center. XTZ 99.26 är erkänt trögdrivna med sin låga impedans och någon elak dipp i kurvan, och på höga ljudnivåer med buller och bång har kraften kommit väl till pass. Mantra anses ju vara mer lättdrivna så vi får se/höra hur det slutar.

Kylspray: börja med din NAD C350 och låna ev. hem en ännu bättre förstärkare så får du säkert svar på dina frågor. Det skulle inte förvåna mig om din NAD räcker mer än väl!


#165

Postad 05 augusti 2013 - 13:00

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Mantra och aura har olika ljudkaraktär och passar olika musik olika bra, beroende på genre. För stort går inte att ha, man behöver ju inte spela rumpan av sina högtalare. Dom flesta ligger troligtvis och smådrar på någon watt till vardags iaf, sett till det har många för stora system också :)

Lyssnar på väldigt mycket elektronisk musik House & Trance i alla former finns ju en heldel sub genres :) Psytrance, Hardstyle
lyssnar även på mycket hårdrock i alla former men 80% av musik lyssning så är det elektroniskt. högtalarna kommer även vara in kopplad till min DJ setup.

@Saturnus ja du låter ju riktigt nöjd ennu en gång grattis för bra inköp :) japp får börja med att lyssna med min NAD C350, får väll låna hem Hegel & Primare
när det skall lyssnas.. kommer inte bli billigt men om jag blir lika nöjd som du så spelar det ju ingen roll :)

#166

Postad 08 augusti 2013 - 13:38

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Kort update om ljudet från SA Mantra 60 i hembiorummet: helt underbart! Enormt dynamiskt och man kan spela riktigt högt och rent med livekänsla på konserterna. En Mantra 10 AV center är nu beställd från Danmark. Leverans nästa vecka. Kan inte sluta fundera på hur bra det skulle låta med ett par Mantra 70 i vardagsrummet.... Kanske är Tomten på gott humör i år?

#167

Postad 08 augusti 2013 - 13:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Lyssnar på väldigt mycket elektronisk musik House & Trance i alla former finns ju en heldel sub genres :) Psytrance, Hardstyle
lyssnar även på mycket hårdrock i alla former men 80% av musik lyssning så är det elektroniskt. högtalarna kommer även vara in kopplad till min DJ setup.

@Saturnus ja du låter ju riktigt nöjd ennu en gång grattis för bra inköp :) japp får börja med att lyssna med min NAD C350, får väll låna hem Hegel & Primare
när det skall lyssnas.. kommer inte bli billigt men om jag blir lika nöjd som du så spelar det ju ingen roll :)

Mantra-serien till dig i så fall. Utan att blinka

#168

Postad 08 augusti 2013 - 14:04

Unregistered8dc87fe6
  • Unregistered8dc87fe6
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Kort update om ljudet från SA Mantra 60 i hembiorummet: helt underbart! Enormt dynamiskt och man kan spela riktigt högt och rent med livekänsla på konserterna. En Mantra 10 AV center är nu beställd från Danmark. Leverans nästa vecka. Kan inte sluta fundera på hur bra det skulle låta med ett par Mantra 70 i vardagsrummet.... Kanske är Tomten på gott humör i år?


Grymt kul att du verkar så nöjd med dina Mantror. Jag har själv funderat länge på vilka högtalare jag ska välja. Har alltid gillat Mantra ljudet så det lutar mycket att det blir ett par Mantra 50 eller kanske 60 om man springer på några beg.
Har du själv lyssnat på 50? Isf tycker du det skiljer sig mycket på dom?

/Niklas

#169

Postad 08 augusti 2013 - 14:25

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Måste ta o fixa en spel lista & boka lyssning på system audio högtalarna :) tyvärr kommer man nog få köpa nya för beg. SA ser man sällan.
men då får man ju njuta av inspelnings tiden & höra skillnaden :)

#170

Postad 08 augusti 2013 - 14:45

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Kort update om ljudet från SA Mantra 60 i hembiorummet: helt underbart! Enormt dynamiskt och man kan spela riktigt högt och rent med livekänsla på konserterna. En Mantra 10 AV center är nu beställd från Danmark. Leverans nästa vecka. Kan inte sluta fundera på hur bra det skulle låta med ett par Mantra 70 i vardagsrummet.... Kanske är Tomten på gott humör i år?

Kul att det blev så bra, inte för att det var oväntat förstås. :)

#171

Postad 09 augusti 2013 - 20:32

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Grymt kul att du verkar så nöjd med dina Mantror. Jag har själv funderat länge på vilka högtalare jag ska välja. Har alltid gillat Mantra ljudet så det lutar mycket att det blir ett par Mantra 50 eller kanske 60 om man springer på några beg.
Har du själv lyssnat på 50? Isf tycker du det skiljer sig mycket på dom?

/Niklas

Hej Niklas, tack så mycket! Jättekul att det funkade. Speciellt som jag köpte dem olyssnade. Tur att minhembio.com finns för oss chanstagare. Mantra 50 har jag inte hört än, men de verkar vara ett hyfsat säkert kort. Åker du och lyssnar på dem så delge gärna dina intryck här på forumet.

Måste ta o fixa en spel lista & boka lyssning på system audio högtalarna :) tyvärr kommer man nog få köpa nya för beg. SA ser man sällan.
men då får man ju njuta av inspelnings tiden & höra skillnaden :)

Håller med. Det måste vara att bra tecken att det inte finns så mycket beg . Mantra, eller? Räknar med att få min center i mitten på nästa vecka, och sen börjar inspelningen.

Kul att det blev så bra, inte för att det var oväntat förstås. :)

Tackar! Ja det känns riktigt bra. Igår lade jag lite extra tid på att få mina subbar att lira bra tillsammans med Mantrorna. En REL T9 körs högnivå och stöttar upp en aning i 40-60 Hz-området, medan en BK Monolith DF+ tar hand om LFE och övrig bas under 40 Hz från frontarna. Efter lite trixande med framförallt fasen på Monolithen började det låta riktigt bra! Har ännu bara spelat konserter som är mitt huvudintresse, men imorgon åker några tunga action-/sci-fi-filmer in i spelaren.

#172

Postad 12 augusti 2013 - 09:23

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
hur blev film ljudet ?

Mantra vet jag inte om det blir.. skall även lyssna på dom andra modellerna sedan vet man ju inte kanske blir något helt annat när man lyssnat klart.
skall även lyssna på Elac, Dynaudio & Heco.

#173

Postad 12 augusti 2013 - 12:00

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

hur blev film ljudet ?

Mantra vet jag inte om det blir.. skall även lyssna på dom andra modellerna sedan vet man ju inte kanske blir något helt annat när man lyssnat klart.
skall även lyssna på Elac, Dynaudio & Heco.

Filmljudet är helt sjukt. Tittar man tex. på Band of Brothers tror man det är man själv som blivitskjuten i huvet när man hör en kula fräffa en hjälm. Nästan så man är på väg att ta av hjälmen och kolla. :) Man hör alla ljud väldigt tydligt, tex när en tomhylsa träffar marken. Stridsvagnskanoner blir en rent fysisk upplevelse, ja ör man inte beredd hoppar man högt i soffan.

Samma egenskaper som är så trevliga till musik gör även film till en fantastisk upplevelse. :)

#174

Postad 12 augusti 2013 - 14:34

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Bättre än bio med andra ord :)

#175

Postad 12 augusti 2013 - 14:46

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Bättre än bio med andra ord :)

Lite olika upplevelser naturligtvis. Storleken och ljudtrycket kan man ju inte jämföra med bio. Men personligen tycker jag inte någon bio jag varit på kommer i närheten vad gäller realismen i upplevelsen. Ljudkvaliteten på bio är i regel rätt kass, kvantiteten är däremot oftast så det räcker och blir över. :)

#176

Postad 12 augusti 2013 - 14:55

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Filmljudet har jag otroligt nog inte testat än, fast det var ambitionen för några dagar sedan. Jag har bara avverkat den ena konserten efter den andra, ofta på ohälsosamma nivåer. En av mina absoluta favoriter är http://www.imdb.com/title/tt0286227/ vilken i mitt tycke är värd 11 av 10 möjliga poäng! Då det ringde i öronen efter en stund tog jag fram dB-appen på iPhonen och mätte upp 90-93 dB. Visste inte att 90 dB lät så pass högt tidigare. Med en normal högtalare uppnår man den ljudnivån med 1 watts effekt och ett lyssningsavstånd på 1 meter!

Jag har experimenterat en hel del med högtalarplaceringen och har dem nu ca 1 meter ut från bakvägg, eller 30 cm närmare sweet-spot om man så vill, vilket låter svårt bra! Det är inte för att basen från högtalarna skulle vara för överväldigande som jag flyttat ut dem, utan för att hela ljudbilden lyfter ett snäpp när jag har ca 3 meter till frontarna. Det är också det ungefärliga avståndet mellan dem.

Nu väntar jag på att min centerhögtalare ska anlända så ska jag ge ett utlåtande om hur film låter sedan. Har dock mina aningar...!

#177

Postad 12 augusti 2013 - 15:14

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Kolla på Nightwish - End of an Era ruskigt bra, finns bara ett ord GÅSHUD !! :)

http://www.discshop....f_an_era/P51186

#178

Postad 23 augusti 2013 - 12:00

Unregisteredeb8797ec
  • Unregisteredeb8797ec
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Impulsinhandlade ett par demade Mantra 60 för ett halvår sedan, hade kollat lite här på forumet innan och alla lovordar ju dessa. Har även ett par mindre saxo 10 som bakgrundshögtalare i köket. Driver detta i dagsläget dem med en Pioneer VSX 920 som var inhandlad då funderingar på hemmabio fortfarande fanns. Men numera så är det dock stereo som kommer prioriteras och har inte den där wow-känslan som många här beskriver. Därför finns det funderingar på en uppgradering av denna men då jag inte bor i närheten av några bra butiker som man kan låna hem ifrån så tänkte jag kolla lite här innan man spenderar. Misstänkeratt jag kommer få svaret att Primare är den bästa lösningen till dessa efter läsning här. I så fall lutar det mest åt I22:an då den inte ligger alltför högt i pris samt kan får med inbyggd DAC, kör mycket musik ifrån en Boxee via optisk anslutning. Men hur mycket skillnad gör detta om man jämför med en billigare A/V förstärkare som jag kör idag? Kommer man tro att det är ett par nya högtalare eller är det pengar bättre spenderade på annat? Det som talar emot I22 är att den enbart har anslutningar för ett högtalarsystem och får i så fall behålla VSX för att driva Saxo högtalarna och köra pre-out, lite overkill men fördelen är också att man har möjligheten till hemmabio i framtiden.

Annars har jag även tittat lite på Rotel-12 eller Pioneer A70 som också har DAC men som kan ha 2 högtalarpar som båda har fått bra test resultat i t ex Ljud och Bild. Dessa är ju även lite billigare även om jag hellre spendera lite extra för att hitta rätt.

Sista varianten vore att titta på begagnat, kanske en SPA 22 med extern DAC? Den skall ju ha ett bra ljud både i Stereo och surround.

Tacksam för alla svar eller kommentarer som kan hjälpa, annars får det väl bli ytterligare ett impulsköp och hoppas på det bästa:)

Tills sist, hur blev ljudet för Saturnus med film? Vad kör du för andra högtalare ihop med mantrorna?

#179

Postad 23 augusti 2013 - 15:54

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Impulsinhandlade ett par demade Mantra 60 för ett halvår sedan, hade kollat lite här på forumet innan och alla lovordar ju dessa. Har även ett par mindre saxo 10 som bakgrundshögtalare i köket. Driver detta i dagsläget dem med en Pioneer VSX 920 som var inhandlad då funderingar på hemmabio fortfarande fanns. Men numera så är det dock stereo som kommer prioriteras och har inte den där wow-känslan som många här beskriver. Därför finns det funderingar på en uppgradering av denna men då jag inte bor i närheten av några bra butiker som man kan låna hem ifrån så tänkte jag kolla lite här innan man spenderar. Misstänkeratt jag kommer få svaret att Primare är den bästa lösningen till dessa efter läsning här. I så fall lutar det mest åt I22:an då den inte ligger alltför högt i pris samt kan får med inbyggd DAC, kör mycket musik ifrån en Boxee via optisk anslutning. Men hur mycket skillnad gör detta om man jämför med en billigare A/V förstärkare som jag kör idag? Kommer man tro att det är ett par nya högtalare eller är det pengar bättre spenderade på annat? Det som talar emot I22 är att den enbart har anslutningar för ett högtalarsystem och får i så fall behålla VSX för att driva Saxo högtalarna och köra pre-out, lite overkill men fördelen är också att man har möjligheten till hemmabio i framtiden.

Annars har jag även tittat lite på Rotel-12 eller Pioneer A70 som också har DAC men som kan ha 2 högtalarpar som båda har fått bra test resultat i t ex Ljud och Bild. Dessa är ju även lite billigare även om jag hellre spendera lite extra för att hitta rätt.

Sista varianten vore att titta på begagnat, kanske en SPA 22 med extern DAC? Den skall ju ha ett bra ljud både i Stereo och surround.

Tacksam för alla svar eller kommentarer som kan hjälpa, annars får det väl bli ytterligare ett impulsköp och hoppas på det bästa:)

Tills sist, hur blev ljudet för Saturnus med film? Vad kör du för andra högtalare ihop med mantrorna?

Kan ju tyvärr inte tala för Mantra då jag har Aura 60. Men i min anläggning händer en hel del när jag byter till stereoförstärkaren från min Onkyoreceiver. Blir mer engagerande utan att jag egentligen kan sätta fingret på jättetydliga parametrar. Lite bättre kontroll, lite rappare, lite klarare kanske, men summan av det hela är att jag lyssnar i timmar med tvåkanalaren men tröttnar rätt fort med receivern, alltså en avgörande skillnad i slutändan.

Nu säger ju detta inte alls att andra kommer uppleva det likadant. Olika förstärkare, olika rum, och andra faktorer kan ju ha stor betydelse. Låna hem och prova några olika förstärkare och se vad du tycker.

Sedan skall jag säga att jag själv tycker bättre om Aura. Mera liv i musiken helt enkelt.

#180

Postad 25 augusti 2013 - 16:26

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Pga semestertider blev leveranstiden på min nya center 14 dagar istället för som planerat 4 dagar. Har därför bara hunnit med en kort snutt med filmtittande. Det jag upplever med Mantra 60 och nu även med AV10 Center är att de når långt ut i rummet vilket innebär riktigt bra integration med surroundhögtalarna. Jag kör fortfarande med XTZ 93.21 som sido- resp. bakhögtalare. Ingen YPAO körd utan nästan helt oprocessat ljud alltså. Även integrationen i fronten är mycket bra trots centerns relativa litenhet. Trodde inte den skulle kunna trycka på så pass bra som den faktiskt gör när jag bar in och installerade den.Högtalarna plockar fram många detaljer och spelar ut ljudet väldigt fint även åt sidorna. Jag har dem vinklade direkt mot lyssningspositionen. Ska jag var petig så är ljudet på platserna bredvid sweetspot inte fullt i klass med det man upplever i "kungasätet", but hey I never sit anywhere else :)

Några korta demosekvenser ur min lilla konsertsamling på dvd har jag också hunnit med. Gåshud och massor av stampa takten! Drivet är alltså påtagligt. Det jag läst i förväg stämmer helt och hållet med min uppfattning. Tycker inte att de är nämnvärt bastunga som en del verkar tycka. Möjligen om man har dem på kort avstånd från bakvägg, eller sitter i en lyssningsposition nära en vägg, men det gäller väl de flesta golvhögtalare. Upplevde t ex mina Monitor Audio RX8 som betydligt med basiga i hembiorummet än Mantra 60. De högtalarna ligger för övrigt risigt till framåt vintern då jag blivit lovad ett kanonpris på Mantra 50 eller 70 av min handlare. Trodde inte att detta skulle kunna hända då jag är väldigt nöjd i nuläget, men Mantra 60 på prov i vardagsrummet var en underbar upplevelse.

#181

Postad 26 augusti 2013 - 11:05

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Impulsinhandlade ett par demade Mantra 60 för ett halvår sedan, hade kollat lite här på forumet innan och alla lovordar ju dessa. Har även ett par mindre saxo 10 som bakgrundshögtalare i köket. Driver detta i dagsläget dem med en Pioneer VSX 920 som var inhandlad då funderingar på hemmabio fortfarande fanns. Men numera så är det dock stereo som kommer prioriteras och har inte den där wow-känslan som många här beskriver. Därför finns det funderingar på en uppgradering av denna men då jag inte bor i närheten av några bra butiker som man kan låna hem ifrån så tänkte jag kolla lite här innan man spenderar. Misstänkeratt jag kommer få svaret att Primare är den bästa lösningen till dessa efter läsning här. I så fall lutar det mest åt I22:an då den inte ligger alltför högt i pris samt kan får med inbyggd DAC, kör mycket musik ifrån en Boxee via optisk anslutning. Men hur mycket skillnad gör detta om man jämför med en billigare A/V förstärkare som jag kör idag? Kommer man tro att det är ett par nya högtalare eller är det pengar bättre spenderade på annat? Det som talar emot I22 är att den enbart har anslutningar för ett högtalarsystem och får i så fall behålla VSX för att driva Saxo högtalarna och köra pre-out, lite overkill men fördelen är också att man har möjligheten till hemmabio i framtiden.

Annars har jag även tittat lite på Rotel-12 eller Pioneer A70 som också har DAC men som kan ha 2 högtalarpar som båda har fått bra test resultat i t ex Ljud och Bild. Dessa är ju även lite billigare även om jag hellre spendera lite extra för att hitta rätt.

Sista varianten vore att titta på begagnat, kanske en SPA 22 med extern DAC? Den skall ju ha ett bra ljud både i Stereo och surround.

Tacksam för alla svar eller kommentarer som kan hjälpa, annars får det väl bli ytterligare ett impulsköp och hoppas på det bästa:)

Tills sist, hur blev ljudet för Saturnus med film? Vad kör du för andra högtalare ihop med mantrorna?

Kör på i22, det kommer lyfta ljudet rejält!
Dom gånger jag lyssnat på Mantra 60 har det varit tillsammans med en i32, och utan att fått lyssna på högtalarna kombinerat med någon annan förstärkare så kan jag säga att dom matchade otroligt bra!

Såklart skiljer det en rejäl summa mellan i22 och i32, så finns det möjlighet att låna hem i22 / nyttja någon slags öppet köp så hade jag gjort det.

Hade inte ens haft tanken på att högtalarna skulle blomma ut med vsx-920, dessa högtalare vill ha mycket kraft!

#182

Postad 26 augusti 2013 - 15:12

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Misstänker att jag kommer få svaret att Primare är den bästa lösningen till dessa efter läsning här. I så fall lutar det mest åt I22:an då den inte ligger alltför högt i pris samt kan får med inbyggd DAC, kör mycket musik ifrån en Boxee via optisk anslutning.

Det ligger en beggad I32 på Hifimagasinet/Blocket med garanti kvar för 12.500 kr. Kan det vara något?
http://hifimagasinet...?annonsID=88609

#183

Postad 28 augusti 2013 - 21:27

Unregisteredeb8797ec
  • Unregisteredeb8797ec
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Har sett den och det kliar lite i köpfingret.... Har även blivit lite intresserad på rotels nya 1570 då den iaf på pappret har det jag vill ha, 2 par högtalar anslutningar samt dac. Men inte alltid som papper och verklighet låter lika bra så skall försöka hitta något ställe som man kan kolla in båda den och iaf i22 på i södra sverige. Med i22/i32 så får jag ändå köra mina saxo genom vsx och den tar lite plats samt att den inte har dac, men ljudet kanske ändå överväger för den.

#184

Postad 28 augusti 2013 - 21:37

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Balance ljud och bild i JKPG vid Vättern har både I22 dac och I32 dac i butiken för demo. I22:an är svart och I32:an är i titan. Han har även ett antal Saxo 50 på ingång ( den nya golvaren ) samt om jag inte minns fel Saxo 30 i butiken i vitt bland annat :)

Här kommer en länk! http://www.balance.se/

Har sett den och det kliar lite i köpfingret.... Har även blivit lite intresserad på rotels nya 1570 då den iaf på pappret har det jag vill ha, 2 par högtalar anslutningar samt dac. Men inte alltid som papper och verklighet låter lika bra så skall försöka hitta något ställe som man kan kolla in båda den och iaf i22 på i södra sverige. Med i22/i32 så får jag ändå köra mina saxo genom vsx och den tar lite plats samt att den inte har dac, men ljudet kanske ändå överväger för den.


Redigerat av Unregistered2222, 28 augusti 2013 - 21:39.


#185

Postad 02 september 2013 - 19:44

Unregisteredeb8797ec
  • Unregisteredeb8797ec
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Då har det blivit beställning på en i22, dock ohörd så får lita på forumet här:) det fick bli ljud före funktion, lite overkill att köra ett par saxo 10 med vsx som slutsteg men det får bli framtida bekymmer.... Känns som i32 stack iväg lite i pris om man även skall ha en DAC, tog i22 med inbyggd men låter ju på folk här som om den skall räcka till gott till mantra 60.

Återkommer till helgen med intryck....

#186

Postad 03 september 2013 - 06:24

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Trevligt för dig, skall själv försöka komma iväg & lyssna på lite olika kombinationer till mot slutet av veckan om det inte blir för mycket på jobbet.
då skall det lyssnas på Hegel, Primare mot System Audio, Dynaudio & Elac förhoppnings vis blir det hem lån av det som man fastnar för i butiken.

#187

Postad 03 september 2013 - 08:24

Unregistered7790dfc3
  • Unregistered7790dfc3
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
Ni som har mantra / aura 60 vilken förstärkare använder ni? Har nu en arcam avr350 men känner att något fattas i mitt nya rum, saknar fyllighet i mellanregistret/basen samtidigt som den djupare basen blir lite för kraftig. Funderar på marantz 7008 då den tilltalar mig estetiskt + har audyssey xt32 som kanske kan hjälpa mig med mina rumsnoder. Ska låna hem och tetsa denna, men skulle vilja ha alternativ. Ni som är nöjda, vilka förstärkare kör ni? Hur tror ni att marantzen funkar?

Krav på nya förstärkaren är att den ska klara de senaste formaten via hdmi och helst kunna korrigera för brister i rummet.
Budget max 14000kr!

Redigerat av Unregistered7790dfc3, 03 september 2013 - 08:51.


#188

Postad 03 september 2013 - 10:02

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Ni som har mantra / aura 60 vilken förstärkare använder ni? Har nu en arcam avr350 men känner att något fattas i mitt nya rum, saknar fyllighet i mellanregistret/basen samtidigt som den djupare basen blir lite för kraftig. Funderar på marantz 7008 då den tilltalar mig estetiskt + har audyssey xt32 som kanske kan hjälpa mig med mina rumsnoder. Ska låna hem och tetsa denna, men skulle vilja ha alternativ. Ni som är nöjda, vilka förstärkare kör ni? Hur tror ni att marantzen funkar?

Krav på nya förstärkaren är att den ska klara de senaste formaten via hdmi och helst kunna korrigera för brister i rummet.
Budget max 14000kr!

Onkyo TX-NR 709 för hembio och Sugden A21A för musik. Med film funkar Onkyon alldeles utmärkt, men till musik blir det rätt grått och trist i jämförelse. Så ett sätt är ju att köpa en bra begagnad tvåkanalare och en förstärkarväxel (tex Dynavox Amp S).
Men det skall tilläggas att SA ibland kan mullra på väl mycket så kanske kan det vara ide att försöka dämpa lite också. :)

#189

Postad 15 februari 2014 - 23:17

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Hur upplever ni diskanten mellan aura 60 och mantra 50?

Redigerat av MikeVKR, 15 februari 2014 - 23:22.


#190

Postad 15 februari 2014 - 23:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Båda MYCKET bättre än ranger. Mantra är en mer allroundhögtalare som klarar hprdrock, pop osv. Aura spelar ut många dyrare konkurrenter på akustiskt, klassiskt, country ect. Till lugnare musik är aura bland det bästa jag hört. Priset för det man får där är inget annat än makalöst värde förmpengarna. Som att köpa beg! :D

#191

Postad 16 februari 2014 - 10:49

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Båda MYCKET bättre än ranger. Mantra är en mer allroundhögtalare som klarar hprdrock, pop osv. Aura spelar ut många dyrare konkurrenter på akustiskt, klassiskt, country ect. Till lugnare musik är aura bland det bästa jag hört. Priset för det man får där är inget annat än makalöst värde förmpengarna. Som att köpa beg! :D

Nu måste jag ju bara åka och lyssna på dessa högtalare alltså. :D

#192

Postad 16 februari 2014 - 11:30

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Nu måste jag ju bara åka och lyssna på dessa högtalare alltså. :D

whiskey lullaby i aura 60, någorlunda bra uppställda, i ett noemalt rum ska du fråga efter. ojoj så vansinnigr bra! :)

#193

Postad 16 februari 2014 - 13:52

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Lyssnade på aura 60 och 50 i butik och 60 lät väldigt bra..tyvärr finns inte 60:an i vitt längre så tog hem saxo 50 istället då jag gillade den mer än aura 50 iaf i butiken. Ville höra hur dom står sig mot mina xtz 95.44. tyvärr får dom åka tbx till butiken igen då dom var för ljusa i karaktären för min smak. Dock väldigt intresserad av Mantra 50 :)

Redigerat av MikeVKR, 16 februari 2014 - 13:54.


#194

Postad 16 februari 2014 - 16:21

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

whiskey lullaby i aura 60, någorlunda bra uppställda, i ett noemalt rum ska du fråga efter. ojoj så vansinnigr bra! :)

Håller förstås med dig i det du säger. Men också i viss mån i det du tidigare sagt om hårdrock. Viss hårdrock funkar finemang, som tex. AC/DC och annan taktfast musik. Men jag tror att det är när musiken behöver mer fundament i den djupare basen de kommer till korta, alltså konplex musik. Du som har erfarenhet av liknande högtalare(fast finare); kan man lösa detta med sub och skona Aurorna från säg 50-60 Hz och neråt?

#195

Postad 16 februari 2014 - 16:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag lyssnade på korn och yall want a single, det är ju riktigt råskitig musik som verkligen inte lät bra i aura, men väl i mantra. Vanlig rock, säg queen, klarar dom ypperligt imo.

Jadu, allt går att lösa med subbar, men jag tror ärligt att du ska ha en riktigt bra sub om den ska integreras bra med aura eller mantra, då dessa högtalare faktiskt har riktigt bra, hård och torr bas. Ska man få torr bas i en sub så kostar det endel. En stor del.

Problemet om man så säger är det jag sa tidigare, under rätt förutsättningar och bra musik så outpreformar aura väldigt mycket. Dom är ÖVERLÄGSNA mantra och ranger i ex klassiskt och opera. Eller musikal. Dom är helt enkelt för prisvärda till rätt musik, och det gör att man måste köpa en oprisvärd (eller prisvärd men dyr) subwoofer för att mstcha in dom.

Inte för att bara hylla aura, men det är ett par högtalare jag skulle kunna ha hemma. Mantra är bra, men till min musik så slår aura det mesta. Priset garvar man åt. På med blackmores night version av temple of the king, sen är det bara att luta sig tillbaka. Kör greensleeves med samma grupp. Sen så ska man hitta något som låter lika bra. Ehm.... ja. Då var det kört i prisklasser på både 20, 30 och uppemot 40 papp. Mot vissa märken än mer. Ge dom rätt musik och dom är helt enkelt äckligt bra.

För att ge ett exempel på en sub som hade passar och gå lätt att integrera, dd10 som jag hört. Den är inte för kraftig, utan kan i mina öron passa bra. Men subben kostar du som två par högtalare då :D

Redigerat av Zartok, 16 februari 2014 - 16:53.


#196

Postad 16 februari 2014 - 17:01

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag lyssnade på korn och yall want a single, det är ju riktigt råskitig musik som verkligen inte lät bra i aura, men väl i mantra. Vanlig rock, säg queen, klarar dom ypperligt imo.

Jadu, allt går att lösa med subbar, men jag tror ärligt att du ska ha en riktigt bra sub om den ska integreras bra med aura eller mantra, då dessa högtalare faktiskt har riktigt bra, hård och torr bas. Ska man få torr bas i en sub så kostar det endel. En stor del.

Problemet om man så säger är det jag sa tidigare, under rätt förutsättningar och bra musik så outpreformar aura väldigt mycket. Dom är ÖVERLÄGSNA mantra och ranger i ex klassiskt och opera. Eller musikal. Dom är helt enkelt för prisvärda till rätt musik, och det gör att man måste köpa en oprisvärd (eller prisvärd men dyr) subwoofer för att mstcha in dom.

Inte för att bara hylla aura, men det är ett par högtalare jag skulle kunna ha hemma. Mantra är bra, men till min musik så slår aura det mesta. Priset garvar man åt. På med blackmores night version av temple of the king, sen är det bara att luta sig tillbaka. Kör greensleeves med samma grupp. Sen så ska man hitta något som låter lika bra. Ehm.... ja. Då var det kört i prisklasser på både 20, 30 och uppemot 40 papp. Mot vissa märken än mer. Ge dom rätt musik och dom är helt enkelt äckligt bra.

För att ge ett exempel på en sub som hade passar och gå lätt att integrera, dd10 som jag hört. Den är inte för kraftig, utan kan i mina öron passa bra. Men subben kostar du som två par högtalare då :D

Aha, ajdå, hade ju tänkt att tex SA:s egen Subelectro 175 skulle duga. Kostar runt 6000kr. och det får nog räcka. Men den skall ju å andra sidan vara designad för att matcha SA:s rappa bas så det kanske kan bli bra. :)

#197

Postad 16 februari 2014 - 17:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Mjo, det beror ju på kraven också. Men jag räknar på att man ska ha effekt runt 25hz också. Det har dd, men inte sas subbar, gissningsvis :)

#198

Postad 16 februari 2014 - 17:15

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Mjo, det beror ju på kraven också. Men jag räknar på att man ska ha effekt runt 25hz också. Det har dd, men inte sas subbar, gissningsvis :)

En bra gissning. Spelar bara ner till 30Hz med sin lilla 8 tummare. Räknas ju inte ens som sub bland rättrogna. :) Men den krämar ju ur sig 380W så lite liv i luckan bordet ju bli.

#199

Postad 16 februari 2014 - 17:18

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jämfört med dd10 som jag skrev om som ligger på... 3 gånger effekten? :D

#200

Postad 16 februari 2014 - 18:30

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jämfört med dd10 som jag skrev om som ligger på... 3 gånger effekten? :D

Kanonkrevader och åskdån på autentisk nivå är ju förstås inget jag med nödvändighet önskar i mitt vardagsrum i alla fall. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.