Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Musik från dator till ljudanläggning "trådlöst"?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 augusti 2010 - 13:16

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0
Jag vill kunna lyssna på musik från datorn (antingen Spotify eller musik som finns på hårddisken) i min ljudanläggning, för närvarande en receiver + två högtalare.

Poängen med trådlöst är väl att slippa ansluta datorn till receivern/förstärkaren med en kabel, men blir det verkligen så mycket enklare? Jag vet att det finns något som heter Airport Express. Jag hittade en manual och dosan ska såvitt jag förstår anslutas med kabel såväl till receiver som, på något sätt, till internet. Jag har endast ett mobilt bredband. Hur funkar det?

Finns det andra bättre lösningar? Det jag vill är alltså få musiken från dator till receiver med minsta möjliga krångel och så få kablar som möjligt. Och jag har som sagt endast ett mobilt bredband. Och mina kunskaper om datorer, nätverk, och trådlösa tekniker är obefintlig...

Redigerat av Dunbar, 17 augusti 2010 - 13:17.


#2

Postad 17 augusti 2010 - 13:19

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Audio Pro WF100

#3

Postad 17 augusti 2010 - 13:32

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
lite dyr lösning kansek med Audio Pro, låter säkert bra.
Min kusin kör Spotify med något sånt här
Fungerar bra

#4

Postad 17 augusti 2010 - 13:36

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0
2000 kr är lite för dyrt, tyvärr. Går båda lösningarna (Audio Pro resp. Kjelle) ut på att du stoppar en sändare i datorn och en mottagare i förstärkaren? And that's it. Det är något sådant jag är ute efter, helt klart.

Redigerat av Dunbar, 17 augusti 2010 - 13:37.


#5

Postad 17 augusti 2010 - 13:39

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

2000 kr är lite för dyrt, tyvärr. Går båda lösningarna (Audio Pro resp. Kjelle) ut på att du stoppar en sändare i datorn och en mottagare i förstärkaren? And that's it. Det är något sådant jag är ute efter, helt klart.

Det ska nog vara såja, usb stickan i datorn som sändare och de andra i receivern, du måste dock byta låt mm på datorn.

#6

Postad 17 augusti 2010 - 13:42

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
En Squeezebox kan även vara ett trevligt alternativ. :blink:

#7

Postad 17 augusti 2010 - 14:02

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0
Hur funkar en Squeezebox? Vad är en Squeezebox? Finns ett antal varianter såg jag.

Redigerat av Dunbar, 17 augusti 2010 - 14:02.


#8

Postad 17 augusti 2010 - 14:04

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

En Squeezebox kan även vara ett trevligt alternativ. :blink:


Håller med. Kör musiksamlingen och internetradio trådlöst från NAS till min gamla förstärkare. En alldeles utmärkt lösning. :rolleyes:

#9

Postad 17 augusti 2010 - 14:08

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0

Hur funkar en Squeezebox? Vad är en Squeezebox? Finns ett antal varianter såg jag.


En Squeezebox är en nätverksspelare som tar hand om dina musikmappar, internetradio samt numera Spotify.
Den possitiva effekten med en Squeezebox är att du kan styra all musik direkt via enheten istället för att behöva gå till datorn för att byta låt, pausa mm.

Du kan läsa mer om det här (bry dig inte om priserna på hemsidan som är rent horribla i jämförelse med de billigaste på prisjakt).

Har själv både en Duet och en Radio och är mycket nöjd. Vet inte om det kanske ligger utanför din budget, ursäktar i så fall.

#10

Postad 17 augusti 2010 - 14:11

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Hur funkar en Squeezebox? Vad är en Squeezebox? Finns ett antal varianter såg jag.


http://www.logitech....lename=AudioCat

Du kan läsa lite mera i ovan länk.

I princip finns det två Squeezbox-varianter (och det finns olika modeller av dessa varianter). Den ena är en fristående enhet med inbyggd mottagare, högtalare och förstärkare; ungefär som en vanlig liten radio/musikspelare. Den andra varianten är att man kopplar en mottagare till din vanliga förstärkare.

#11

Postad 17 augusti 2010 - 14:22

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0

En Squeezebox är en nätverksspelare som tar hand om dina musikmappar, internetradio samt numera Spotify.
Den possitiva effekten med en Squeezebox är att du kan styra all musik direkt via enheten istället för att behöva gå till datorn för att byta låt, pausa mm.


"Nätverk" är ett återkommande begrepp som jag aldrig riktigt får grepp om. Grundbetydelsen enheter kopplade till varandra förstår jag, men sen dyker det upp begrepp som WLAN eller Wi-fi och så är jag bortdribblad. Jag äger en Tv, en BD-spelare, en receiver och en dator. Kan de bilda ett nätverk? Eller måste (minst) två datorer vara inblandade? Om jag skulle köpa och koppla in en Squeezebox, har jag automatiskt ett nätverk då? Är förekomsten av ett nätverk en förutsättning för något annat?

Kanske lite vid sidan om ämnet, men det är ju min tråd...

#12

Postad 17 augusti 2010 - 14:37

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

"Nätverk" är ett återkommande begrepp som jag aldrig riktigt får grepp om. Grundbetydelsen enheter kopplade till varandra förstår jag, men sen dyker det upp begrepp som WLAN eller Wi-fi och så är jag bortdribblad. Jag äger en Tv, en BD-spelare, en receiver och en dator. Kan de bilda ett nätverk? Eller måste (minst) två datorer vara inblandade? Om jag skulle köpa och koppla in en Squeezebox, har jag automatiskt ett nätverk då? Är förekomsten av ett nätverk en förutsättning för något annat?

Kanske lite vid sidan om ämnet, men det är ju min tråd...


Om du redan har en dator och WLAN/Wi-fi kan man säga att du redan har ett litet nätverk där datorn och WLAN-router utgör två enheter (plus ev tillkommande modem om det inte är inbyggt i routern). WLAN/Wi-fi är bara ett annat överföringsmedium (via microvågor), än traditionella nätverkskablar, för att överföra information mellan enheter i ett nätverk.
Du kan ha din musiksamling på din befintliga dator och strömma din musik (plus internetradio/spotify etc) från/via din dator till Squeezeboxen (som i sig kan betraktas som en liten dator) och Squeezeboxen kan i sin tur spela upp din musik antingen direkt eller via din vanliga musikförstärkare (beronde på Squeezebox-modell).

#13

Postad 17 augusti 2010 - 14:39

clubt
  • clubt
  • Lärjunge

  • 307 inlägg
  • 0
Wlan och Wi-fi är benämningar för trådlöst nätverk. Dvs du behöver inte ha kabel mellan enheterna utan trådlösa nätverkskort kommunicerar med hjälp av radio/mikrovågor.

Du kan enbart nyttja detta om din tv, blu-ray eller reciver erbjuder wi-fi/wlan (samt att din dator har ett nätverkskort för wlan). Dvs alla enheter som du vill koppla ihop behöver möjlighet att "prata" via WLAN / Wi-fi standarden...

Hoppas detta klargjorde lite iaf =)

#14

Postad 18 augusti 2010 - 17:19

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Fel

Redigerat av Unregisterede10e9503, 18 augusti 2010 - 17:22.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.