Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Nokia N95 *

2779 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 01 mars 2007 - 16:01

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0
Ursäkta lite nybörjarfråga, mobiler är inte mitt intresse egentligen men kan man använda N95:an som modem till sin laptop för att komma ut på tex Tre's Turbo3G nät om man nu har det tex?

Har själv en SE P900 nu och fullständigt hatar touchscreen som SE kör med, ofta så upprepar den en tryckning på skärmen som flera tryckningar osv....så detta är väldigt skönt att slippa på Nokian.

Redigerat av Packetloss, 01 mars 2007 - 16:04.


#102

Postad 01 mars 2007 - 17:41

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
En stor nackdel att köpa från tex tre är att du får vänta ett sekel på att uppdatera telefonen...Vilket kommer att driva dig till vansinne :)

Oftast så behövs det minst en uppdatering innan allt funkar som det ska...

#103

Postad 02 mars 2007 - 00:04

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0

Har funderat ett tag på om man ska köpa telefonen via en operatör eller direkt från en återförsäljare. Jag kommer att köpa den från en ÅF, mestadels pga att ska man investera så pass mycket pengar i en telefon kan man lika gärna lägga ut lite extra för att få den helt de-branded. Att ha diverse logotyper både i menyerna och på telefonen är ju någon av ett antiklimax. Dessutom vill jag tro att man inte sparar särskillt mycket på att köpa från operatörerna.


Tre kommer att få in denna lur under mars månad, enligt kundtjänst.
Sen kan man diskutera subventionerna och bindningstider. Detta med att subventionera bort telefoner "gratis" är ju för dem som kanske inte kan lägga 3000:- och uppåt på en olåst telefon.

Jag resonerar som så att har man ett abb. som man är nöjd med och inte har några planer på att lämna operatören så kan man lika gärna binda upp sig 18/24månader till och få en schyst lur.
Har själv haft Tre under många år och det näst sista erbjudandet jag fick var i början av Februari 2006, då fick jag nya Nokia 6280 med en bindningstid på 12 månader å 299:-/månad för 3Kombi Medi, bl.a 500 minuter. 12 månader x 299 = 3588:-. Väldigt bra deal.

Slutsats: Om du har en operatör som du är nöjd med och om du inte planerar att lämna dem, ser jag ingen anledning att köpa en lur för 6000-7000:- hos en ÅF.

n95an verkar för övrigt bli en helt underbar lur!

<{POST_SNAPBACK}>


Visst är subventioner passande för de som inte vill lägga en stor summa vid ett tillfälle, men faktum är att telefonerna inte blir mycket billigare bara för att man köper en operatörslåst telefon.

Även jag nappade på tres erbjudande om en 6280 med 3Kombo Medi 500 med 18 månaders bindningstid. Det var ett helt OK erbjudande, men de har ju tagit bort alla 3Kombo abonnemang. Som det är nu, med dagens abonnemang, får man inte tillbaka hela summan från abonnemangsavgiften i form av subvention. Jag har haft min beskärda del av problem från telefoner just pga att de varit operatörslåsta och helt "fubar".

Min slutsats är att jag inte tänker spara 500kr för att operatören ska få förstöra min telefon med logotyper, bilder och ringsignaler som inte kan tas bort och annat skräp de prackar på en.

#104

Postad 06 mars 2007 - 11:22

Hulphan
  • Hulphan
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Mumma! Denna ska jag ha (känns så i dagsläget i allafall :( En fundering dock, GPS-enheten är det någon som känner till om det är en GPS som kan räkna om färdvägen? Alltså om det skett en större olycka, ge förslag på ny rutt för att på så sätt slippa undan eventuell köbildning. Jag kommer inte på just nu vad det heter, TDC, TNC?

#105

Postad 06 mars 2007 - 12:47

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

  • 503 inlägg
  • 0
Det är inte GPS:en som gör det där jobbet utan navigationsprogramvaran. Denna kan t ex hämta informationen via TMC (som sänds via P3:s RDS-information i Sverige).

Om N95 skulle ha detta så skulle dom nog berättat det, men det vore möjligt dels för att den har inbyggd radio och dels för att den skulle kunna ladda ner det via GPRS (så som TomTom:s enheter kan göra). Det skulle garanterat vara en "premiumtjänst" liknande navigeringen som du får betala för i N95-fallet. Det är ju kartorna som är gratis, inte navigeringstjänsten.

#106

Postad 06 mars 2007 - 12:55

Hulphan
  • Hulphan
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
:( Ahh tackar Micleg, så har man lärt sig mer nya saker idag.

#107

Postad 08 mars 2007 - 07:36

dtm
  • dtm
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0
Nu måste dom släppa den snart! Min gamla telefon håller på att ge upp.

#108

Postad 08 mars 2007 - 17:07

hunter1sweden
  • hunter1sweden
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Klart man ska ha en Nokia N 95. :D

Många Nokia har man haft, 6150 5100 5140. Sist ja hade en Ericsson va T 29 oj vilken sk** nalle det var.

Lite synd bara att N 95 har så litet batteri med tanke på att ringa + sms + mms + radio + MP3 + GPS och fota, tror man kommer att få ladda ofta. :lol:

Plats i kön hos Katshing 191 :P

Så Nokia lägg på en rem va, Jalla Jalla.

#109

Postad 09 mars 2007 - 09:44

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

  • 1 892 inlägg
  • 0
Nokia N95 verkar vara en telefon full packad med härliga funktioner men det jag märker efter att ha följt den här tråden är att ingen tänker på batteri tiden?

Den här telefonen har en väldig låg batteri tid... och du måste mins ladda telefonen varje dag! Tro mig jag har en Nokia 6280 med nästan lika mycket batteri tid som den här fast med myyycket mindre funktioner.. och jag behöver ladda telefonen varje dag (Om jag inte använder telefonen alls.. varannan dag).

Så låt oss tänka såhär... du ska köra till Göteborg från Sthlm med hjälp av navigatorn, det är tveksamt om telefonens batteri håller så länge (Utan billaddare så klart) sen om det nu håller så långt, när du väl är i Göteborg hur länge tror du, du kan hålla ett samtal innan telefonen dör?

Det gäller inte bara gprs, även när du byter 3g mast, surfar med WLAN, tar bilder med en så högupplöst kamera och inte på tal om den väldigt starka och stora displayen.. den lär ju ta en hel del ström. När du skriver SMS, lyssnar på musik, Pillar med telefonen.. osv... aja ni fattar nog vad jag menar.

Vid slutändan hur mycket mobilitet finns det i denna mobil om den behöver sitta kopplad till ett el-uttag till den mesta tiden?

Mobil-tillverkerna utvecklar makalösa nya funktioner vilket är mycket intressant för teknik intresserade, pryl personer men om du ska använda telefonen för att kommunisera med andra och vara nå bar ... inte så praktiskt eller hur?

En erfarenhet som jag fick efter att ha bytt till en massa telefoner... man pillar på telefonen när man har tråkigt, surfar, lyssnar på musik sen när man behöver göra ett viktigt samtal så dör telefonen.............................. tragiskt!

Tänk framåt, invent better batteries!

Ps. När det gäller batteri tider... vissa Sony Ericsson modeller är hyfsat OKAY.. fast sen så har inte deras telefoner så många funktioner.

#110

Postad 09 mars 2007 - 10:07

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Nog tycker jag att min P990 har rätt många funktioner men :D
För mig räcker de gott å väl om jag klarar mig 1,5-2 dar...Och det gör jag så :lol:

#111

Postad 09 mars 2007 - 10:12

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

  • 1 892 inlägg
  • 0
2 dagar är ju helt perfekt! Men det är sällan det blir så med packade nokia telefoner. Tror just den här modellen nokia n95 måste man nog ladda mins 1 gång per dag. Då hinner man inte ha så mycket samtalstid.. fast iförsig en lägre samtals räkning? iaf :D

#112

Postad 09 mars 2007 - 11:57

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Tro mig jag har en Nokia 6280 med nästan lika mycket batteri tid som den här fast med myyycket mindre funktioner.. och jag behöver ladda telefonen varje dag (Om jag inte använder telefonen alls.. varannan dag).


Dags att köpa nytt batteri då, tro mig, mitt höll i cirka 6 månader.
Har nu köpt nytt och behöver inte ladda telefon varannan dag.
Skickar lite SMS, wappar på aftonbladet, ringer/tar emot lite samtal. Klarar mig lätt 4-5 dagar med det nya batteriet.

#113

Postad 09 mars 2007 - 17:32

antegbg
  • antegbg
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Den här telefonen har en väldig låg batteri tid... och du måste mins ladda telefonen varje dag! Tro mig jag har en Nokia 6280 med nästan lika mycket batteri tid som den här fast med myyycket mindre funktioner.. och jag behöver ladda telefonen varje dag (Om jag inte använder telefonen alls.. varannan dag)


Du måste ha fel på luren, min 6280 håller 4-5 dagar med normal användning. lite längre vid mindre samtals tid.

#114

Postad 10 mars 2007 - 10:51

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0

Det skulle garanterat vara en "premiumtjänst" liknande navigeringen som du får betala för i N95-fallet. Det är ju kartorna som är gratis, inte navigeringstjänsten.

<{POST_SNAPBACK}>


Är inte navigeringstjänsten gratis? Det var något helt nytt för mig. Har du något citat från nokia att dela med dig av? Är inte navigeringstjänsten gratis är N95 inte längre särskilt intressant för mig.

#115

Postad 10 mars 2007 - 10:59

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

  • 503 inlägg
  • 0
Jag tycker det är rätt glasklart även på Nokias produktsida att inte navigeringshjälp ingår.

Annars märks det här:
http://www.smart2go.com/en/upgrade

Du kommer kunna få reda på hur du tar dig från A till B, men ingen hjälp "på vägen". Det kallar jag navigering, det andra är en färdväg.

#116

Postad 10 mars 2007 - 11:16

Unregistered01d60d6f
  • Unregistered01d60d6f
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
(som sagt tidigare i forumet): på dustinmässan där man kunde fingra på n95:an sa de att gps-funktionen är gratis i dagsläget, men att röstguidning kostar pengar. Tror inte det var så mycket pengar dock, omkring 10-20 kr per månad (ta det med en nypa salt).

#117

Postad 10 mars 2007 - 15:35

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0

Jag tycker det är rätt glasklart även på Nokias produktsida att inte navigeringshjälp ingår.

Annars märks det här:
http://www.smart2go.com/en/upgrade

Du kommer kunna få reda på hur du tar dig från A till B, men ingen hjälp "på vägen". Det kallar jag navigering, det andra är en färdväg.

<{POST_SNAPBACK}>


På dig låter det som att man bara får en färdplan från A till B, men ingen "realtime" hjälp dvs att man ser vart man är eller att den visar om man skall t.ex. svänga vänster.

(som sagt tidigare i forumet): på dustinmässan där man kunde fingra på n95:an sa de att gps-funktionen är gratis i dagsläget, men att röstguidning kostar pengar. Tror inte det var så mycket pengar dock, omkring 10-20 kr per månad (ta det med en nypa salt).

<{POST_SNAPBACK}>


Detta låter mer som den typ av information jag fått. Dvs att den fungerar precis som vilken gps som hälst förutom att den inte har vissa "lyx-funktioner" som röstnavigering etc.

Tycker det är konstigt om nokia skulle vara så stolta över en gps-telefon med allt inbyggt och putte-nuttit värre men man bara får access till kartor?

#118

Postad 10 mars 2007 - 16:12

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

  • 1 892 inlägg
  • 0

Tro mig jag har en Nokia 6280 med nästan lika mycket batteri tid som den här fast med myyycket mindre funktioner.. och jag behöver ladda telefonen varje dag (Om jag inte använder telefonen alls.. varannan dag).


Dags att köpa nytt batteri då, tro mig, mitt höll i cirka 6 månader.
Har nu köpt nytt och behöver inte ladda telefon varannan dag.
Skickar lite SMS, wappar på aftonbladet, ringer/tar emot lite samtal. Klarar mig lätt 4-5 dagar med det nya batteriet.

<{POST_SNAPBACK}>


Använder ni 3G eller GSM?

4 - 5 Dagar låter väldigt bra måste jag säga. Om jag förstår det rätt så brukar ni wappa lite, prata i telefon minst 2-3 samtal per dag och batteriet håller i 4-5 dagar?

#119

Postad 10 mars 2007 - 18:35

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Använder ni 3G eller GSM?

4 - 5 Dagar låter väldigt bra måste jag säga. Om jag förstår det rätt så brukar ni wappa lite, prata i telefon minst 2-3 samtal per dag och batteriet håller i 4-5 dagar?

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, det är helt korrekt, jag kör 3G.
Har du haft telefonen ett tag så kan det vara ett tips att köpa ett nytt batteri.
Jag köpte ett orginal batteri för ~350:- online.

Ett annat tips kan vara att stänga av bluetooth, den drar kraft.

#120

Postad 10 mars 2007 - 19:44

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

  • 1 892 inlägg
  • 0
Min bluetooth är alltid avstängd.. använder den inte så ofta. Men tack för tipset... du gav mig något att fundera över :angry:. Jag har haft telefonen i snart 13 månader... så minns inte riktigt hur det var i början...

En sista fråga för att avsluta min del... spelar batteri tiden någon roll beroende på vilken operatör man har? Typ jag har 3, skulle det vara så att deras konfiguration drar mer el? Jämfört med exempelvis Tele2

#121

Postad 11 mars 2007 - 12:14

Unregistered76725b1e
  • Unregistered76725b1e
  • Lärjunge

  • 472 inlägg
  • 0
Angående GPS,en så har jag sett otaliga videofiler när dom visar upp funktionen på N95. Har tyvärr ingen jag kan länka till på rak arm men sök lite på youtube.com.
Kan hur som helst säga att från det jag har sett så fungerar den som en vanlig GPS. Man ser vart man är på displayen, man ser gator, hus, parker osv, precis som en vanlig GPS, men det som skiljer då är röstnavigeringen, men den kunde man ju, som sagt, köpa till.

/Marcus

#122

Postad 11 mars 2007 - 18:58

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Min bluetooth är alltid avstängd.. använder den inte så ofta. Men tack för tipset... du gav mig något att fundera över ^_^. Jag har haft telefonen i snart 13 månader... så minns inte riktigt hur det var i början...

En sista fråga för att avsluta min del... spelar batteri tiden någon roll beroende på vilken operatör man har? Typ jag har 3, skulle det vara så att deras konfiguration drar mer el? Jämfört med exempelvis Tele2

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, har du haft luren i över ett år så är det på tiden att du skaffar ett nytt batteri ^_^ Helt klart.
Länk till bra sida >> http://www.mobiltele...70mah_bp-6m.php . Köpte mitt batteri där för en vecka sen eller nåt. Blir cirka 350:- med frakt, det är riktigt överkomligt, PhoneHouse vill ha bortåt 600:- ... :(

Jag tror inte det skiljer sig märkbart mellan en obrandad / brandad lur från t.ex 3.
Stänger du t.ex av 3s aktiva teman etc så ska den inte dra mer än någon annan operatörslåst telefon...

Redigerat av Falcy, 11 mars 2007 - 19:00.


#123

Postad 11 mars 2007 - 21:13

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

  • 1 892 inlägg
  • 0
Tackar för länken Falcy ^_^

#124

Postad 12 mars 2007 - 18:22

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
"Ja, har du haft luren i över ett år så är det på tiden att du skaffar ett nytt batteri B) Helt klart."


Det är väl lite väl generaliserande att säja så! Batteriets livslängd är baserad på många variabler.

TEX: Jag har en Nokia 6600 som jag förhansbokade ett halvår före den släpptes, jag fick den på hösten 2003 dvs snart 3,5 år sedan och jag har aldrig bytt batteri!!

Batteriet håller bortåt en vecka fortfarande ,måste dock tillägga att den används sparsamt på vardagarna..

Man behöver inte byta batteri förrän batteritiden är störande kort och detta är ju personligt.

Jag tankar inte bilen varje dag bara för att alla andra gör det, jag tankar när det behövs.. ;)

#125

Postad 13 mars 2007 - 11:14

pege_amp
  • pege_amp
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
För er som tvekar (jag gör iaf)...även om Nokia N95 ser riktigt fräck ut,
så kommer HTC med en ny modell som ser läskig ut också.

Detta såklart om man gillar M$ och deras Windows Mobile.
Personligen tror jag att jag föredrar Win Mobile före Symbian om man räknar in kompabiliteten.
Jag vill kunna browsa mitt nätverk hemma och flytta filer hur jag vill.

Det som vid en första anblick verkar skilja är att HTC P5550 kommer endast med 2.8 mpixel kamera.

http://forum2.mobile...ad.php?p=536949
http://img214.images...htcp5500sp6.jpg

HTC P5550
• Windows Mobile 6 Professional
• 2.6" QVGA touchscreen
• Slider with numeric keys (0-9)
• Brand new Samsung S3C2443 400 MHz CPU
• 64 MB RAM, 128 MB ROM
• HSUPA, WiFi, GPS, FM radio, Bluetooth 2.0
• 2.8 megapixel camera with auto-focus

[EDIT:] Jo, det är en tråd om Nokia N95 :P men man får väl påvisa fördelar med andra, lika gärna som nackdelar...

Redigerat av pege_amp, 13 mars 2007 - 11:16.


#126

Postad 13 mars 2007 - 13:08

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

"Ja, har du haft luren i över ett år så är det på tiden att du skaffar ett nytt batteri :P Helt klart."
Det är väl lite väl generaliserande att säja så! Batteriets livslängd är baserad på många variabler.

TEX: Jag har en Nokia 6600 som jag förhansbokade ett halvår före den släpptes, jag fick den på hösten 2003 dvs snart 3,5 år sedan och jag har aldrig bytt batteri!!

Batteriet håller bortåt en vecka fortfarande ,måste dock tillägga att den används sparsamt på vardagarna..

Man behöver inte byta batteri förrän batteritiden är störande kort och detta är ju personligt.

Jag tankar inte bilen varje dag bara för att alla andra gör det, jag tankar när det behövs.. :P

<{POST_SNAPBACK}>


Ja det är klart att man inte kan säga " nu har du haft din lur i 15 månader, nu ska du byta batteri fast du inte behöver ladda den mer än en gång i veckan. "

Men om du läst inläggen så hade du sett att han haft luren i över ett år och är tvungen att ladda den dagligen. Då är batteriet slut.
Och använder man en Nokia 6280 dagligen till lite av varje under ett år så är batteriet slut.

Jämför inte en 3G lur(6280) mot en GSM lur, Nokia 6600 är inte 3G vad jag vet...
3G tar extra kraft av batteriet.

#127

Postad 13 mars 2007 - 19:47

Unregistered00068bcf
  • Unregistered00068bcf
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Navigeringstjänsten kostar i n95. Jag har själv det där programet i min n73, Kartor å vägbeskrivningar är gratis. Men Navigering kostar, sist jag kikade så kostade en 3års licens ca 600kr.

#128

Postad 13 mars 2007 - 21:32

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0

Navigeringstjänsten kostar i n95. Jag har själv det där programet i min n73, Kartor å vägbeskrivningar är gratis. Men Navigering kostar, sist jag kikade så kostade en 3års licens ca 600kr.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag tror inte man skall anta att det kommer kosta till N95 bara för att man inte får med det i N73. Så som jag har förstått det ska det finnas en hel drös med tjänster till N95, och navigering är en av dem som ingår.

HTC Nike verkar vara ett intressant alternativ, men jag vill inte vänta länge till.. :(

#129

Postad 14 mars 2007 - 07:02

dtm
  • dtm
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Navigeringstjänsten kostar i n95. Jag har själv det där programet i min n73, Kartor å vägbeskrivningar är gratis. Men Navigering kostar, sist jag kikade så kostade en 3års licens ca 600kr.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag tror inte man skall anta att det kommer kosta till N95 bara för att man inte får med det i N73. Så som jag har förstått det ska det finnas en hel drös med tjänster till N95, och navigering är en av dem som ingår.

HTC Nike verkar vara ett intressant alternativ, men jag vill inte vänta länge till.. :(

<{POST_SNAPBACK}>


Nu har jag inte någon länk att hänvisa till men jag har läst och hört att röstnavigeringen kommer du få betala för till N95. Några hundra lappar per år så det är en rimlig summa tycker jag.

#130

Postad 14 mars 2007 - 07:34

Unregistered00068bcf
  • Unregistered00068bcf
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0

Så som jag har förstått det ska det finnas en hel drös med tjänster till N95, och navigering är en av dem som ingår.

<{POST_SNAPBACK}>


Länk tack till den informationen ! Det finns ingen fast licens att köpa till smart2go, bara tidsbegränsade. Iaf av det jag fattat från ipmart-forum


Saxat från Nokias pressmeddelande
"smart2go comes with the option to upgrade to full fledged turn-by-turn navigation"

Luddig information iaf. Men hoppas det följer med en unik licens nyckel till varje N95.

*Edit*
Här står det klart å tydligt att gps mapping är en inbyggd funktion, alltså gratis. Sen att man kan köpa till en Voice-guided Navigation. Det finns ingen ICKE Voice-guided Navigation tjänst, men rösten kan man givetvis välja bort i setupen efter att man köpt tjänsten.

Redigerat av Unregistered00068bcf, 14 mars 2007 - 08:15.


#131

Postad 14 mars 2007 - 16:43

incenn
  • incenn
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Ngn som vet ngn bra sida med många bilder på N95an brevid andra mobiler? Voker kul att se ungefär hur stor den är i jämnförelse med tex M600 och andra ericsson modeller. :(

#132

Postad 14 mars 2007 - 21:32

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0

Så som jag har förstått det ska det finnas en hel drös med tjänster till N95, och navigering är en av dem som ingår.

<{POST_SNAPBACK}>


Länk tack till den informationen ! Det finns ingen fast licens att köpa till smart2go, bara tidsbegränsade. Iaf av det jag fattat från ipmart-forum

<{POST_SNAPBACK}>


Som jag skrev, "så som jag har förstått".., inte "så här är det". Tycker inte att det är orimligt att man får den uppfattningen när man ser filmer på youtube och nokia skriver så vag information som de faktiskt gör (enligt mig, för att vara extra tydlig).
När man läser på Nseries hemsida verkar det faktiskt som om det enda som följer med är mappingfunktionen. Man kan alltså se hur man tar sig till en specifik plats, men ingen hjälp på vägen. Jag trodde att man skulle få hjälp via displayen, och just röst-funktionen var det som kostade extra. Jag är inte sugen att betala extra bara för att få en funktion som jag tycker är självklar för alla gps-enheter. Blir nog ingen N95 för mig om så är fallet.

#133

Postad 14 mars 2007 - 21:54

Unregistered00068bcf
  • Unregistered00068bcf
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Ja visst är det surt om man ska få betala för själva dragplåstret, för mig är det gps och videokameran i det smidiga formatet som lockar. Några jämförelse bilder

Bifogad fil  DSC03113.jpg   2,21MB   488 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC03130.jpg   2,33MB   350 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC03196.jpg   2,02MB   394 Antal nerladdningar

#134

Postad 16 mars 2007 - 08:26

incenn
  • incenn
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Nu verkar det inte vara så långt kvar.

" Leveranserna startar de närmaste dagarna, men vi har inte ens påbörjat leveranserna till England, säger Kari Tuutti, kommunikationschef på Nokia multimedia, till finska Digitoday."

"– Att N95 skulle finnas till försäljning verkar ju väldigt konstigt. Det känner jag absolut inte till, säger han.
– Vi börjar sälja modellen väldigt snart. Vilken vecka som helst, säger Oskar Södergren."

http://www.realtid.s...ltid618.dbp.asp

#135

Postad 20 mars 2007 - 16:19

dario
  • dario
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
*raderat*

Redigerat av dario, 24 mars 2011 - 01:23.


#136

Postad 22 mars 2007 - 15:49

incenn
  • incenn
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Nokia N95 multimedia computer starts shipping
March 22, 2007



Espoo, Finland - Nokia today announced that the Nokia N95 started shipping in key European, Asian and Middle Eastern markets, with expanded shipments to other markets in those regions in the coming weeks. The Nokia N95 is an all-in-one multimedia computer with a unique 2-way slide design, integrated GPS functionality, a 5 megapixel camera and support for high-speed mobile networks, making it easier to watch and record videos, listen to songs, take high-quality photos, browse the internet, or catch up on email while on the move.

http://www.nokia.com...?newsid=1113533


B)

#137

Postad 22 mars 2007 - 16:53

Unregistered5ed8716a
  • Unregistered5ed8716a
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Dem kommer släppa N95an v18... Fick jag reda på utav en person ( B) ) .
;) Bifogad fil  _D838A200_6267_41CE_93D5_137C199AED97_.jpg   29,33K   13 Antal nerladdningar

#138

Postad 22 mars 2007 - 17:06

Unregisteredb618af10
  • Unregisteredb618af10
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

Dem kommer släppa N95an v18... Fick jag reda på utav en person (  B)  ) .
;)    Bifogad fil  _D838A200_6267_41CE_93D5_137C199AED97_.jpg   29,33K   13 Antal nerladdningar

<{POST_SNAPBACK}>


Hur trovärdig är personen? Med tanke på att det är 6 veckor kvar till v.18

#139

Postad 22 mars 2007 - 17:17

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

  • 503 inlägg
  • 0
Kollade just på demosarna för N95:an:

http://europe.nokia.com/A4323683

Där står bland annat att den delen av kartan som behövs laddas ner automatiskt när man använder GPS:en. Inget om att man kan "förladda" den med kartor.

Sedan står det också att radion använder hörlurssladden som antenn, vilket motsäger tidigare uppgifter om att det skulle gå att anvönda bluetoothheadset och radio samtidigt. Lite trist.

#140

Postad 22 mars 2007 - 17:45

incenn
  • incenn
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
vadå vecka 18.... om de skeppas nu borde det väl ta max 2 v?
eller?

#141

Postad 22 mars 2007 - 19:01

Unregisteredb618af10
  • Unregisteredb618af10
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Tyckte jag också, men sverige är inte direkt prioriterat (Konspirationsteori: SE's fel, nokia vill ######s?)
http://mobil.mkf.se/..._MOB645.dbp.asp

#142

Postad 23 mars 2007 - 00:09

m_ab
  • m_ab
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Tänkte på en grej angående tv-out.. Går det att få ut gps:en där? Ser man displayen precis som i telefonen tro? Hade ju varit perfekt i bilen om man kan koppla in den till till dvd:n i bilen :huh:
Längtar i vilket fall efter denna grymme luren! ;)

#143

Postad 23 mars 2007 - 09:41

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

  • 503 inlägg
  • 0
Nja, du lär nog bara se det mediaspelaren visar (film eller bild).

#144

Postad 23 mars 2007 - 10:00

pascal
  • pascal
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Tänkte på en grej angående tv-out.. Går det att få ut gps:en där? Ser man displayen precis som i telefonen tro? Hade ju varit perfekt i bilen om man kan koppla in den till till dvd:n i bilen  :huh:
Längtar i vilket fall efter denna grymme luren!  ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Såg någon video på youtube där en snubbe körde gpsen via tv-out. Jag tror att man ser precis det man ser i displayen.

#145

Postad 23 mars 2007 - 10:51

Unregisteredb618af10
  • Unregisteredb618af10
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

Tänkte på en grej angående tv-out.. Går det att få ut gps:en där? Ser man displayen precis som i telefonen tro? Hade ju varit perfekt i bilen om man kan koppla in den till till dvd:n i bilen  :huh:
Längtar i vilket fall efter denna grymme luren!  ;)

<{POST_SNAPBACK}>


http://www.youtube.c...weA...nd-tv-in/

#146

Postad 23 mars 2007 - 13:19

Unregistered5ed8716a
  • Unregistered5ed8716a
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Dem kommer släppa N95an v18... Fick jag reda på utav en person (  ;)  ) .
:huh: 

<{POST_SNAPBACK}>



Jag är 99% säker. Detta gäller speciellt om ni beställer ifrån katching...

#147

Postad 23 mars 2007 - 14:09

Unregisteredcf02f71c
  • Unregisteredcf02f71c
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Där står bland annat att den delen av kartan som behövs laddas ner automatiskt när man använder GPS:en. Inget om att man kan "förladda" den med kartor.



Om man läser bruksanvisningen så kan man hitta att det går att lägga in kartor.
"Tips! Du kan även ladda ned kartor via en anslutning till ett trådlöst nätverk."

Så man behöver inte kontinuerlig ladda ner kartor via gprs/3G.
Bara att skaffa ett "stort" µSD-kort, och trycka in alla kartor.

Info om "Maploader" finns HÄR.

#148

Postad 25 mars 2007 - 16:29

incenn
  • incenn
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
gick förbi Telia på Kungsgatan idag. De gö som sagt reklamn för n95, de har även en N95 i en monter (förmodligen bara en modell men ändå). Den såg verkligen grym ut måste jag säga!!!

#149

Postad 25 mars 2007 - 19:28

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Där står bland annat att den delen av kartan som behövs laddas ner automatiskt när man använder GPS:en. Inget om att man kan "förladda" den med kartor.



Om man läser bruksanvisningen så kan man hitta att det går att lägga in kartor.
"Tips! Du kan även ladda ned kartor via en anslutning till ett trådlöst nätverk."

Så man behöver inte kontinuerlig ladda ner kartor via gprs/3G.
Bara att skaffa ett "stort" µSD-kort, och trycka in alla kartor.

Info om "Maploader" finns HÄR.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag noterade också det idag när jag satt i bilen på järnvägsgatan, klev ur direkt för att kolla lite.
Riktigt nice må jag säga.

Slutet av april lär den dyka upp hos Telia (och övriga).

#150

Postad 26 mars 2007 - 00:03

larsmeister
  • larsmeister
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Fan vad sugen jag är på den här modellen, men hur lätt e de å motivera ett mobilköp för närmare 6000kr när man e student...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.