Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför säljs inte basar (subbar) i par?

154 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 februari 2012 - 19:24

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Som rubriken påpekar, varför säljs/rekommenderas inte subbar att säljas i par?
Borde inte alla få fördelar med det? Både säljare som kund?

Ni som eventuellt är inom branschen vad är era tankar om det hela?

#2

Postad 09 februari 2012 - 20:00

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
En del kanske inte har råd eller en förstående fru, de som har det kan beställa hur många som helst

#3

Postad 09 februari 2012 - 20:25

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Ja, det borde vara standard på samma sätt som högtalare säljs i par.

#4

Postad 09 februari 2012 - 20:31

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0
Beror väl snarast på att det oftast inte behövs mer än en om man inte vill ha extrema bastryck. En sub skär man ju normalt så pass lågt att den inte är känslig för var den placeras eftersom vi människor inte kan uppfatta från vilken riktning ljud med låga frekvenser kommer.

#5

Postad 09 februari 2012 - 21:34

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Ja, det borde vara standard på samma sätt som högtalare säljs i par.


Får hålla med, eller i vilket fall så borde det vara en stark rekommendation. Så mycket lättare och få en jämnare bas nivå med flera,

Beror väl snarast på att det oftast inte behövs mer än en om man inte vill ha extrema bastryck. En sub skär man ju normalt så pass lågt att den inte är känslig för var den placeras eftersom vi människor inte kan uppfatta från vilken riktning ljud med låga frekvenser kommer.


En sub till ger inte så mycket mer i ljudtryck, är det 3 db det rör sig om? Men man minskar disten, ökar hur djupt systemet kan spela med bibehållen styrka osv, de mer insatta kan nog lägga på listan en hel del med fördelar.

Nackdelen kommer med elräkningen ;)

Redigerat av ljudfantasten, 09 februari 2012 - 22:06.


#6

Postad 09 februari 2012 - 22:39

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Beror väl snarast på att det oftast inte behövs mer än en om man inte vill ha extrema bastryck. En sub skär man ju normalt så pass lågt att den inte är känslig för var den placeras eftersom vi människor inte kan uppfatta från vilken riktning ljud med låga frekvenser kommer.

Det behövs alltid mer än en så vida man inte har extremt låga krav på ljudtryck vill jag hävda. Varför ens behöva två baselement i högtalarna där du kan lika gärna ta bort en av dem, om det inte behövs?

#7

Postad 09 februari 2012 - 22:41

balagarba
  • balagarba
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Beror väl snarast på att det oftast inte behövs mer än en om man inte vill ha extrema bastryck. En sub skär man ju normalt så pass lågt att den inte är känslig för var den placeras eftersom vi människor inte kan uppfatta från vilken riktning ljud med låga frekvenser kommer.

Största fördelen är väl att man får jämnare bas i hela rummet med mindre utsläckningar och toppar :) .Med en sub så får man väl till det hyfsat på en sittplats i bästa fall. :wacko:

#8

Postad 09 februari 2012 - 23:01

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Det behövs alltid mer än en så vida man inte har extremt låga krav på ljudtryck vill jag hävda. Varför ens behöva två baselement i högtalarna där du kan lika gärna ta bort en av dem, om det inte behövs?

Drygt Karlsson... Baselement i en fullregisterhögtalare skärs normalt inte lika djupt som en sub och därför märker du lätt om en är trasig/borta. Jag har båda mina kvar. Hela grundidén med subbas är just att man bara behöver en eftersom den pga sin låga skärningsfrekvens inte är riktningskänslig. Självklart finns det säkert massor med fördelar att ha två som de "insatta" kan berätta om. Allt handlar om tycke, smak och framförallt rummet. Ju större rum desto mer behov av extra bastryck.

Vad jag gjorde var att försöka svara på frågan varför de inte säljs i par. Det beror just tidigare nämnda grundidé.

Redigerat av tomano58, 09 februari 2012 - 23:41.


#9

Postad 10 februari 2012 - 00:55

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Drygt Karlsson... Baselement i en fullregisterhögtalare skärs normalt inte lika djupt som en sub och därför märker du lätt om en är trasig/borta. Jag har båda mina kvar. Hela grundidén med subbas är just att man bara behöver en eftersom den pga sin låga skärningsfrekvens inte är riktningskänslig. Självklart finns det säkert massor med fördelar att ha två som de "insatta" kan berätta om. Allt handlar om tycke, smak och framförallt rummet. Ju större rum desto mer behov av extra bastryck.

Vad spelar det för roll om man delar låg när basen distar rejält (vilket är övertoner som man kan höra riktning på) och ger en kraftigt begränsning i både SPL och undertryckande av rumsresonanser?

#10

Postad 10 februari 2012 - 01:10

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Vad spelar det för roll om man delar låg när basen distar rejält (vilket är övertoner som man kan höra riktning på) och ger en kraftigt begränsning i både SPL och undertryckande av rumsresonanser?

Har du läst trådens rubrik? Det handlar inte om att använda en eller flera subbar utan varför de inte säljs i par.

#11

Postad 10 februari 2012 - 05:38

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Man kan även vända på frågan. Varför säljs inte alla högtalare som "single" så får man själv välja hur många man vill ha... (med mängdrabatt naturligtvis). ^_^

#12

Postad 10 februari 2012 - 06:22

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Har du läst trådens rubrik? Det handlar inte om att använda en eller flera subbar utan varför de inte säljs i par.


Nja Ja och nej, tycker själv att det gör så pass stor skillnad med 2 subbar även i ett akustiskt obehandlat rum (typ som alla svenssons har). Så därför undrar jag varför det inte säljs i just par då det ger en klart bättre återgivning (eller stor möjlighet bör tilläggas).

Men om det ska tas upp mer grundligt så får det hysas i en egen tråd då det är ett så pass stort ämne att ta hand om.
Och kanske det är det bästa med ny tråd då fördelar/nackdelar måste tas upp för att det ska motivera kunden till att köpa 2 eller fler par.

Redigerat av ljudfantasten, 10 februari 2012 - 06:31.


#13

Postad 10 februari 2012 - 09:41

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Problemet är nog priset.

Jag har svårt att se att jag kommer att nöja mig med endast en sub oavsett vilken det blir och vilket rum jag kommer att ha.

Har jag en budget på endast 5000 kr så lägger jag det på 2 st begagnade.

#14

Postad 10 februari 2012 - 11:09

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Man kan även vända på frågan. Varför säljs inte alla högtalare som "single" så får man själv välja hur många man vill ha... (med mängdrabatt naturligtvis). ^_^


Klart vettigare frågeställning, pajar man tex en högtalare så måste man i dagsläget köpa 2 nya. Eller om man vill använda exakt samma högtalare som center och surroundare så får man 1 över.

#15

Postad 10 februari 2012 - 14:10

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
är väl inte så konstigt. En bas spelar mono. Stereohögtalare spelar olika signaler, alltså behövs det 2.

Du KAN spela med en sub oavsett vad folk tycker om det. Du kan också spela med 2 st .Å andra sidan, varför nöja sig med 2 då kan man ju lika gärna köpa 4 och i så fall kan man ju undra varför inte subbar säljs i 4pack?

typ ;)

Vissa butiker säljer ju sina högtalare i styckpris. Men när det gäller stereohögtalare är det ju rätt ointressant eftersom man mer eller mindre alltid behöver 2.

#16

Postad 10 februari 2012 - 14:20

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Pris,Pris, pris, pris, pris, pris, pris, pris, pris, pris och till sist handlar det om PRISET!

Det är inte svårare än så. Många tillverkare rekomenderar att du har två subbor. Men ärligt talat drömmer nog de flesta om att ha det men amn har helt enkelt inte råd eller plats...

Men visst finns det fördelar. Men testa att förklara det för dvensson som läser "5.1" på baksidan av dvd eller BD fodralet och köpre därför ett 5.1 system. Starkt undrande varför man ska ha ett .2 system när inga filmer är i det formatet...

MVH
Fredrik

#17

Postad 10 februari 2012 - 14:22

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0
Hur gör den som vill ha tre?
Det här är väl ändå en riktig "knäpp på näsan - så här ska det vara"-tråd? :blink:

#18

Postad 10 februari 2012 - 15:28

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Pris,Pris, pris, pris, pris, pris, pris, pris, pris, pris och till sist handlar det om PRISET!

Det är inte svårare än så. Många tillverkare rekomenderar att du har två subbor. Men ärligt talat drömmer nog de flesta om att ha det men amn har helt enkelt inte råd eller plats...

Men visst finns det fördelar. Men testa att förklara det för dvensson som läser "5.1" på baksidan av dvd eller BD fodralet och köpre därför ett 5.1 system. Starkt undrande varför man ska ha ett .2 system när inga filmer är i det formatet...

MVH
Fredrik


Har själv ytterst sällan kommit i kontakt med något märke som föreslår att man ska köra med 2 subbar, förutom ino och xtz... Kan du ge några exempel på någon annan som rekommenderar flera subbar? :)

Hur gör den som vill ha tre?
Det här är väl ändå en riktig "knäpp på näsan - så här ska det vara"-tråd? :blink:


Skapade inte denna tråden med sådana bakomliggande tankar och hoppas inte att den kommer utvecklas till någon sådan tråd. Om man för husfrid, utrymmes skäll osv bara kan ha en bas så är det inte mycket mer med det.
Utan bara en "det ger oftast en fördel, varför rekommenderas inte det för kunden då?" tråd.

Kan lika gärna skapa en "varför har inte hifi-klubben och andra seriösa återförsäljare inget inom akustik reglering" tråd.
Nog med OP, åter till ämnet.

Redigerat av ljudfantasten, 10 februari 2012 - 15:38.


#19

Postad 10 februari 2012 - 16:46

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

är väl inte så konstigt. En bas spelar mono. Stereohögtalare spelar olika signaler, alltså behövs det 2.

Nja, en bas kan både spelas i mono eller stereo

#20

Postad 10 februari 2012 - 16:48

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Men som sagt, säg att du ska köpa en sub (1) och du traskar in i butiken

Hej jag vill köpa en sub, vad har ni att välja på?

Tjena! Kul att du vill tjacka en sub! Tyvärr säljer ju vi våra subbar i par om 2 så ska du ha en blir det tyvärr knivigt.


Tror svaret är givet. De flesta som köper sub och vill ha en sub för säg 3-6k kronor är inte beredda att lägga det dubbla med en gång. De flesta vill ha en och kanske kan tänka sig att komplettera med en till längre fram. Eftersom det är mer givande att lyssna på en sub, än ingen alls.

Kolla bara på trådarna här på MHB. Finns hur många köprådstrådar som helst med folk som vill ha en sub för ca 3k kr.
Hur ska dom ens hitta 2 st subbar för den summan :P Det går lixom inte.

Nja, en bas kan både spelas i mono eller stereo


Jo, men väl inte om man använder den i en multikanalsinställning där den tar hand om LFE? Jag menar LFE har väl inget stereoperspektiv?

Jag kanske har fel dock :)

#21

Postad 10 februari 2012 - 17:08

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Jag hade haft 0 subbar om dom hade sålts i par, både ur pris och utrymmes/fulhetstanke. Sluta vara så nördiga nu.

#22

Postad 10 februari 2012 - 17:55

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Jo, men väl inte om man använder den i en multikanalsinställning där den tar hand om LFE? Jag menar LFE har väl inget stereoperspektiv?

Jag kanske har fel dock :)

Man kan även köra delat vid vanlig 2-kanals musik.

#23

Postad 10 februari 2012 - 18:10

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Men som sagt, säg att du ska köpa en sub (1) och du traskar in i butiken

Hej jag vill köpa en sub, vad har ni att välja på?

Tjena! Kul att du vill tjacka en sub! Tyvärr säljer ju vi våra subbar i par om 2 så ska du ha en blir det tyvärr knivigt.


Tror svaret är givet. De flesta som köper sub och vill ha en sub för säg 3-6k kronor är inte beredda att lägga det dubbla med en gång. De flesta vill ha en och kanske kan tänka sig att komplettera med en till längre fram. Eftersom det är mer givande att lyssna på en sub, än ingen alls.


Tycker det blev lite vridet där? Då är vi plötsligt på att det är tvång till och köpa 2 subbar, och har man inte råd (eller anser att det inte är värt den kostnaden eller utav någon annan anledning inte kan/vill köpa 2) med 2 st så får det gå med en. Frågan är som sagt varför det inte erbjuds?

Jag hade haft 0 subbar om dom hade sålts i par, både ur pris och utrymmes/fulhetstanke. Sluta vara så nördiga nu.


Det är ett delvis ett intresse men framför allt att få till en bra återgivning, så kommer nog fortsätta vara nörd ett tag till. ^_^
Sen att symmetri är vackert i ett hem, speciellt när man redan har dubbel uppsättning av högtalare gör ju inte saken sämre. :P

#24

Postad 10 februari 2012 - 18:48

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Tycker det blev lite vridet där? Då är vi plötsligt på att det är tvång till och köpa 2 subbar, och har man inte råd (eller anser att det inte är värt den kostnaden eller utav någon annan anledning inte kan/vill köpa 2) med 2 st så får det gå med en. Frågan är som sagt varför det inte erbjuds?



Det är ett delvis ett intresse men framför allt att få till en bra återgivning, så kommer nog fortsätta vara nörd ett tag till. ^_^
Sen att symmetri är vackert i ett hem, speciellt när man redan har dubbel uppsättning av högtalare gör ju inte saken sämre. :P


men vadå inte erbjuds. vad hindrar dig från att köpa 2 subbar :P ?
Det är ju bara att lägga 2 istället för 1 i varukorgen och gå vidare till betalning :) ?

#25

Postad 10 februari 2012 - 19:01

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

men vadå inte erbjuds. vad hindrar dig från att köpa 2 subbar :P ?
Det är ju bara att lägga 2 istället för 1 i varukorgen och gå vidare till betalning :) ?


Precis det är däremot svårare att plocka bort 1st av saker som säljs i par tex högtalare.
Har för mig att jag läst på faktiskt.se att Ingvar Ö tom "rekommenderar" 4st subbar (om plånbok och rum räcker till) så 4-pack nästa kanske.

Han kanske inte sa rekommenderar men att det var optimalt eller ngt i den stilen.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 10 februari 2012 - 19:03.


#26

Postad 10 februari 2012 - 19:02

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Precis det är däremot svårare att plocka bort 1st av saker som säljs i par tex högtalare.
Har för mig att jag läst på faktiskt.se att Ingvar Ö tom rekommenderar 4st subbar (om plånbok och rum räcker till) så 4-pack nästa kanske.


Det är precis så jag tänker också :)

#27

Postad 11 februari 2012 - 22:17

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Känns inte som någon större mening och fortsätta tråden, om någon vill ta upp stafett pinnen så varsågod :rolleyes:

#28

Postad 11 februari 2012 - 22:23

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Hade subbar sålts i par hade diskussionen istället handlat om varför inte subbar inte säljs styckvis. Aldrig är man nöjd, gnällig svensk som man är.

#29

Postad 15 februari 2012 - 13:06

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Vad spelar det för roll om man delar låg när basen distar rejält (vilket är övertoner som man kan höra riktning på) och ger en kraftigt begränsning i både SPL och undertryckande av rumsresonanser?

Kraftig begränsning i ljudtryck, vilka basar har du lyssnat på? Så du påstår dig höra distorsion tydligt inom sub bas? Jag har lyssnat på riktiga skräpbasar i mina dar men då aldrig hört en bas dista såpass mycket att det når upp inom hörbart register och intensitet, kan iof minnas en gång, i en replokal då någon hade kört in en penna i ett baselement.

P.S. Vad menar du med undertryckande?

#30

Postad 15 februari 2012 - 13:43

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Kraftig begränsning i ljudtryck, vilka basar har du lyssnat på? Så du påstår dig höra distorsion tydligt inom sub bas? Jag har lyssnat på riktiga skräpbasar i mina dar men då aldrig hört en bas dista såpass mycket att det når upp inom hörbart register och intensitet, kan iof minnas en gång, i en replokal då någon hade kört in en penna i ett baselement.

P.S. Vad menar du med undertryckande?

Då har du antingen lyssnat extremt lågt eller så har du dålig erfarenhet av lågdistande basåtergivning.

#31

Postad 15 februari 2012 - 13:48

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Som rubriken påpekar, varför säljs/rekommenderas inte subbar att säljas i par?
Borde inte alla få fördelar med det? Både säljare som kund?

Ni som eventuellt är inom branschen vad är era tankar om det hela?


Det är ju bara att köpa två istället för en, tror inte dom skulle vara billigare i 2pack.

#32

Postad 15 februari 2012 - 13:59

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Då har du antingen lyssnat extremt lågt eller så har du dålig erfarenhet av lågdistande basåtergivning.

Antar att allt är relativt, du få specificera lite mer vad lågt är inkl vad låg distortion är.
Vore tacksam om du ville svara på mina frågor i tidigare inlägg.

MVH.

#33

Postad 15 februari 2012 - 14:08

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Antar att allt är relativt, du få specificera lite mer vad lågt är inkl vad låg distortion är.
Vore tacksam om du ville svara på mina frågor i tidigare inlägg.

MVH.

Jag citerar Öhman här:
"Många tycker att distorsion i det allra lägsta frekvensområdet 20-30 Hz
(där man faktiskt rätt lätt kan höra distorsion om -50 dB (~0,3%) om
kombinationen av komponenter (3:e, 4:e och 5:e-ton kombinerade på
normalt sätt) och nivån är sådan att den i sig kommer över hörtröskeln)
låter som "mera och fulligare bas". "

http://www.faktiskt....p=627945#627945

Så, kan du visa mig EN basmodul som kan återge 110 dB @ 3-4meter med under 0,3% dist?

#34

Postad 15 februari 2012 - 14:10

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Styckpris är alltid bäst så man kan välja hur många man vill ha. Att man har fler än en i en seriös anläggning är ju dock självklart. (he, he)

#35

Postad 15 februari 2012 - 14:14

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0

Har själv ytterst sällan kommit i kontakt med något märke som föreslår att man ska köra med 2 subbar, förutom ino och xtz... Kan du ge några exempel på någon annan som rekommenderar flera subbar? :)


1. Hmm de affärer man pratar med gör ofta ett specialpris om man vill köpa två subbar. (tolkar det som en rekomendation och försäljnings knep)

2. Varför finns det X.2 försteg och förstärkare. Går ju lösa med en y-kabel om man vill, men detta tyder ju på att tillverkarna anser att man kan få ut mer om man har en X.2 setup. Integra, Marantz, Denon(?) med flera.

3. Om du pratar med tillverkarna på mässor är de helt inne på att du kan få en bättre accustik i ett rum med två subbar än med en.


Men anledningen varför det säljs styckes vis är PRIS!
Vill man ha två kan återförsäljaren säkert ge dig rabatt! Jag törs nästan lova om du går in och säger att du vill ha tex två DD-12or eller två SVS så kan du få rabatt...

Styckpris är alltid bäst så man kan välja hur många man vill ha. Att man har fler än en i en seriös anläggning är ju dock självklart. (he, he)


Nej paketpris kan vara billigare för dig om du ska ha flera.

Men det blir värre för den som inte vill ha fler än en...

Så jag förespråkar styckpris med möjlighet till mängdrabatt

#36

Postad 15 februari 2012 - 14:25

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Det är inte bara pris. Det är också den kvinnliga globala konspirationen mot många och stora högtalare i hem.

Redigerat av hassesolo, 15 februari 2012 - 14:25.


#37

Postad 15 februari 2012 - 21:07

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Jag citerar Öhman här:
"Många tycker att distorsion i det allra lägsta frekvensområdet 20-30 Hz
(där man faktiskt rätt lätt kan höra distorsion om -50 dB (~0,3%) om
kombinationen av komponenter (3:e, 4:e och 5:e-ton kombinerade på
normalt sätt) och nivån är sådan att den i sig kommer över hörtröskeln)
låter som "mera och fulligare bas". "

http://www.faktiskt....p=627945#627945

Så, kan du visa mig EN basmodul som kan återge 110 dB @ 3-4meter med under 0,3% dist?

Min poäng är att mångprocentig sub bas distortion inte är detektbar av örat. Det verkar som att citerad person ifråga diskuterar resonanser inkl övertoner som inte nödvändigtvis bara behöver vara korrelerat till distortion, sedan inte sagt att distortionen inte skulle kunna ge upphov till detta, men det är en annan historia.

#38

Postad 15 februari 2012 - 22:18

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0
En gång i tiden var ett par byxor uppdelade i två hosor, (jämför gärna med tyskans hosen).
Inte ens den mest förhärdade av snåljåpar bör ha tillåtits köpa bara en hosa.
De kom två och två och var de långa nog att bäras med avkortad skört så kunde man även sälja på köparen extrautrustningen blygdkapsel. Så kom något geni på att sy ihop dessa tre delar till en helhet, men de kallades fortfarande för ett par.

Så ta ni och tvinga hifibranchen till att sälja subbasar i par.
Då kommer det inte dröja länge innan elserganten säljer en sub med dubbla element och kallar den för "ett par subbor".
Vad har ni vunnit då?

Nåväl, ni kommer knappast att lyssna på mig. Det är okej, ingen är profet i sitt eget land, och de som ändå blir det ska man vara djävulskt skeptisk mot, (jämför gärna med tyskland igen...)
Jag tänker i alla fall gå ut och hamstra singelsubbor medan det finns några kvar.

#39

Postad 15 februari 2012 - 22:59

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Min poäng är att mångprocentig sub bas distortion inte är detektbar av örat. Det verkar som att citerad person ifråga diskuterar resonanser inkl övertoner som inte nödvändigtvis bara behöver vara korrelerat till distortion, sedan inte sagt att distortionen inte skulle kunna ge upphov till detta, men det är en annan historia.

Va? Det är ju precis det han säger, att man med örat kan höras disten. Vilket man även märker när man vant sig kapabla system.

Redigerat av MKarlsson74, 15 februari 2012 - 23:00.


#40

Postad 15 februari 2012 - 23:12

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Va? Det är ju precis det han säger, att man med örat kan höras disten. Vilket man även märker när man vant sig kapabla system.

Han skriver ju att han hör övertoner.

#41

Postad 16 februari 2012 - 05:54

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Men för tusan, tänk er scenariot: någon kommer in i affären ska köpa sin första anläggning, har varken varit inne på minhembio eller någon annan sida som har något med ljud att göra (finns ju faktiskt en hel del intresserade inom ämnet återgivning som inte har en aning om dessa sidor). Och han får inte erbjudandet att köpa 2 subbar eller någon motivering till ett sådant köp, och fortsätter tro att man bara kan köra med 1 sub och/eller att 2 subbar (eller fler) bara är för basknarkare som vill spela så hög bas det bara går osv.

Centimeter: har inga planer till och tvinga NÅGON till och sälja endast subbar i par, och subbar med 2 element finns redan!

Ger upp :wacko:

#42

Postad 16 februari 2012 - 08:09

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Men för tusan, tänk er scenariot: någon kommer in i affären ska köpa sin första anläggning, har varken varit inne på minhembio eller någon annan sida som har något med ljud att göra (finns ju faktiskt en hel del intresserade inom ämnet återgivning som inte har en aning om dessa sidor). Och han får inte erbjudandet att köpa 2 subbar eller någon motivering till ett sådant köp, och fortsätter tro att man bara kan köra med 1 sub och/eller att 2 subbar (eller fler) bara är för basknarkare som vill spela så hög bas det bara går osv.

Centimeter: har inga planer till och tvinga NÅGON till och sälja endast subbar i par, och subbar med 2 element finns redan!

Ger upp :wacko:


Bor man i lgh som mig (åtminstone med mina grannar) så är tom 1 subb bara att glömma så känns som detta är ett ickeproblem för det flesta.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 16 februari 2012 - 08:09.


#43

Postad 16 februari 2012 - 09:02

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0

Centimeter: har inga planer till och tvinga NÅGON till och sälja endast subbar i par, och subbar med 2 element finns redan!


Om man tvingas till att sätta smileys så fort som man är sarkastisk så dör den torra humorn...

#44

Postad 16 februari 2012 - 11:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Finns väl flera anledningar?
Ljudet har ju sats till 5.1 - 7.1. basvågor är svårare att detektera vart dom kommer ifrån och därav behöver en vanlig användare sällan mer än en om man bara vill fylla ut ljudet.

Att sälja högtalare en och en finns ju exempel på, ex elis sålde klipsch i st-pris. men den största anledningen till detta är väl att vi hör i stereo och vill höra likadabt ljud från båda öronen. det måste vara homogent ljud, samma ljud i musikkanalerna, annars blir det fel. vasljud är ofta inte lika komplexa.

#45

Postad 16 februari 2012 - 12:54

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Jag trodde inte heller att det fanns någon dist i den basen jag hörde från vad jag trodde var bra högtalare/basar. Dvs. ända tills jag började höra riktigt bra högtalare så som pi60s i Öhmans bio. Skillnaden för mig är att jag blir aldrig lyssningstrött av lågdistande system medan de system som distar så märker du att du blir lyssningstrött ganska snabbt.

Med detta sagt så borde fler butiker iaf rekommendera att man testar fler än en subb för att minska på dist. Har aldrig blivit rekommenderat mer än 1 subb. Om man ännu är inne på detta spåret så tycker jag att jag hör allt för lite rekommendationer på akustikåtgärder också. Liksom hur ofta finns det paketpris där det ingår någon snygg akustikplatta på köpet?

#46

Postad 16 februari 2012 - 13:21

uefacupen
  • uefacupen
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
Lsound.no har väl 5% rabatt om man köper 2 svs subbar kan väl nästan räknas som en uppmaning att köpa dem i par...

#47

Postad 16 februari 2012 - 13:30

Anders R
  • Anders R
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Kan även ses som att de tjänar mer på att sälja två subbar än att sälja en, trots att de ger 5% rabatt på totalpriset. Det beror på hur vinstmarginalen från början ser ut.

Det känns lite som samma taktik som finns i flera andra branscher, försöka få upp snittköp/omsättning genom sk multipriser/kombinationsförsäljning. Jag menar, en Coca Cola-flaska kanske kostar 11,90 kr men man får 2 för 20 kr. Är det en rekommendation för att uppnå ett bättre resultat eller ett sätt för butiken att försöka öka sin omsättning och bruttovinst?

#48

Postad 16 februari 2012 - 13:57

boefs
  • boefs
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Har själv ytterst sällan kommit i kontakt med något märke som föreslår att man ska köra med 2 subbar, förutom ino och xtz... Kan du ge några exempel på någon annan som rekommenderar flera subbar? :)
....

I min Onkyoförstegs-manual rekommenderas det två. Den har två sub-preout, individuellt inställbara så det finns anledning till att man inte bara använder Y-kabel. Och som flera påpekat, att be om, eller erbjudas, mängdrabatt är ju rätt vanligt. Fast köper man sub för 15-40 kkr styck kanske man vill sprida ut kostnaden över tid och ta en i taget.

#49

Postad 16 februari 2012 - 15:07

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Han skriver ju att han hör övertoner.

Vilket är disten. Vad trodde du dist var? :huh:

#50

Postad 16 februari 2012 - 18:52

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Vilket är disten. Vad trodde du dist var? :huh:

Distorsion är en oönskad förändring av tonfrekvensen s.k. förvrängning, det beror på vilken typ av distorsion som åsyftas. Distorsion kan vara av många olika karaktärer, varav större bandbredd ofta tillkommer men behöver inte nödvändigtvis vara av ovan nämnd karaktär.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.