Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DVI- och HDMI-kablars maxlängd utan förlust??

235 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
AC Ryan HIFX Evolution HDMI - HDMI 15m (DVI-, DisplayPort- & HDMI-kablar) 3 2,33 (2) Inga priser

#1

Postad 16 november 2004 - 14:53

DanneL77
  • DanneL77
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Hej,
Nån som vet rekommenderade max längd för en DVI kabel om man ansluter från dator till projektor?

Mvh, Daniel

#2

Postad 16 november 2004 - 15:00

THXex
  • THXex
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Hej Danne!
Det som jag har fått bekräftat dels IRL samt ifrån leverantörer är:

Max längd c:a 7 meter såtillvida inte det är ett exeptionellt bra grafikkort i burken som har kraftigt signal steg eller ruggigt bra kabel som kan då sträcka sig upp till ungefär 10 meter.

Det som också finns är dvi signals förstärkare som förlänger signalen med c:a 7 meter beroende kabel.

Jag har provat med dvi kablar ifrån DELTACO, TURA på 10 meter ifrån min Samsung dvd-hd935 där vart det blå prickar i bild.
Har dock beställt en ifrån SUPRA, ska bli skoj att se vad den går för?


Mvh THXex :D

#3

Postad 16 november 2004 - 15:21

DanneL77
  • DanneL77
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Tack för svar, hmm hoppas 7m räcker.. :D

#4

Postad 16 november 2004 - 16:12

Unregistered38200
  • Unregistered38200
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Hej,
Nån som vet rekommenderade max längd för en DVI kabel om man ansluter från dator till projektor?

Mvh, Daniel

Hej!

För att göra dig än mer besviken.. 5m är max längd enligt DVI standarden. Ofta går det dock att använda längre men det beror på sändare, mottagaren och kvaliteten på kabeln och kontakterna.

Fredrik

#5

Postad 16 november 2004 - 21:53

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Hej,
Nån som vet rekommenderade max längd för en DVI kabel om man ansluter från dator till projektor?

Mvh, Daniel

Tja!

Det mesta är sagt av de ovan. Vill dock lägga till lite:

Från dator så verkar grafikkortet ha den största avgörande betydelsen...ATI´s kort verkar ha en stark, bra signal(ATI har alltid haft bra bild-del på sina kort)...för de med ATI är ofta inte 10m nåt problem.

Nvidia har en svag signal, tycker jag det verkar som. Jag har provat med mina 2 geforce 3 ti 500, och får blå sparkles i mörka partier oavsett om jag kör en kort kabel, eller min 7.5m lindys(det blir exakt lika med bägge kablarna).

Det finns en uppsjö av kablar...är inte alltid säkert att dyrare är bättre, men:

Vet att LINDY ( www.lindy.com) gör kablar som är relativt billiga och endå fungerar bra i de flesta fall.

Mitt tips är att skaffa ett ATI-kort, om du inte har det, åsså köpa en Lindy-kabel.

#6

Postad 17 november 2004 - 02:06

Unregistered628988a8
  • Unregistered628988a8
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Jag köpte först en vanlig 7m noname kabel men det gick inte alls, provade både Gf4 och Ati-radeon.
Nu kör jag en 8m supra och den fungerar klockrent!

#7

Postad 17 november 2004 - 07:36

Unregisteredef940e77
  • Unregisteredef940e77
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Jag använder 5m+10m DVI->HDMI med Matrox Parhealia grafikkort och Panasonic AE700. Fungerar utmärkt.

#8

Postad 17 november 2004 - 21:07

The Trooper
  • The Trooper
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Jag kör med 10m DVI-kabel från MarcusCable mellan ett Geforce FX 5900XT och Sanyo Z2 funkar hur bra som helst.

#9

Postad 18 december 2004 - 15:37

HexXa
  • HexXa
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Detta är för närvarande världens bästa signalöverföring för bild! Enda begränsning är en maxlängd på 6 meter.
(hämtat ifrån bigscreen)

Stämmer detta, jag hade tänkt mig en kabel på 8-9 m själv.
Funkar inte detta då ?

#10

Postad 18 december 2004 - 16:15

andretti
  • andretti
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Vad är det du säger?

Hävdar Bigscreen att 6 m är längsta sladdavstånd för DVI?

Måste vara feltryck på något sätt. De skall väl vara kompetenta där?

Min 10 m Oehlbach funkar i alla fall utmärkt.

a

#11

Postad 19 december 2004 - 14:40

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Tja!

Ungefär såhär:

DVI togs i grunden fram för digitala dataskärmar, då skrevs maxlängden i specen till 4,5 m. (hittat på grundarna till DVI´s internetsida, minns inte adressen)

Pga detta så är signalstyrkan i DVI-systemet inte så stark om man följer standarden, vilket kan ge problem med kablar som är längre än 4,5m...men upp till 7-8m verkar det väldigt sällan strula. Det fungerar ok med längre kablage, men inte alltid.

Det skiljer sig mellan olika tillverkare hur stark utsignal de gör, vekrar det som.
Det beror alltså inte bara på kabeln, utan även på dvdspelare/grafikkort mm hur lång kabel man kan använda.

Av det jag läst här på forumet, så verkar drygt hälften få till det med sina 10meters kablar och lite knappt hälften får inte till det. Man får nog lov att försöka hitta nån med samma dvdspelare/grafikkort och samma bildvisare(projje?) och sen kolla vilken kabellängd och sort som verkar fungera.

Ett tips på en relativt billig kabel som verkar fungera bra för nästan alla, även i 10metersvariant: Lindy´s ...www.lindy.com

[Edit] kom på ett tillägg: Jag kör lindys 7,5m och den fungerar klockrent med alla upplösningar jag kan köra: 480P,576P,720P och 1080i.
När man får problem med kabellängden så är det oftast de högre upplösningarna som strular först.

Redigerat av AAKEE, 19 december 2004 - 14:42.


#12

Postad 19 december 2004 - 21:06

HexXa
  • HexXa
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
ah, tack för alla svar.
Jag har beställt en supra 8m och spelaren är en pioneer dv 668 så det borde väll fungera då antar jag.

#13

Postad 20 december 2004 - 22:51

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Lindys kabel verkar fungera klockrent då många "finare" och dyrare kablar inte funkar. Jag kör en Lindy 10m DVI-D mellan Denon DVD-3910 och BenQ 8700+ och det fungerar utmärkt.

#14

Postad 24 december 2004 - 03:48

Unregisteredb3223887
  • Unregisteredb3223887
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
kan man inte ha 2 st HDMI-DVI adaptrar o en HDMI kabel i mitten så slipper man DVI-kabels problem???

Var skaffar man billiga 10m HDMI + HDMI-DVI adaptrar ?
(hittar en kabel hos datorbutiken)

#15

Postad 24 december 2004 - 14:15

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

kan man inte ha 2 st HDMI-DVI adaptrar o en HDMI kabel i mitten så slipper man DVI-kabels problem???

Var skaffar man billiga 10m HDMI + HDMI-DVI adaptrar ?
(hittar en kabel hos datorbutiken)

Problemet ligger med 99% sannilokhet inte i kabeln, utan i DVI-signalen som kan vara/är svagare.
Så även med en HDMI-kabel så torde problemet bli exakt lika.

ATI har väl haft de kort som har haft störst chans att fungera, så en HTPC med ett sånt kort torde ha samma förutsättningar som en DVD att fungera.

Extreme one---> testat Lindys kablar ?

#16

Postad 25 december 2004 - 01:30

Unregisteredb816ee0a
  • Unregisteredb816ee0a
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

ah, tack för alla svar.
Jag har beställt en supra 8m och spelaren är en pioneer dv 668 så det borde väll fungera då antar jag.

Supras kablar står det på förpackningen att dom ej funkar med hdtv om det är HDMI---> dvi ...

dvi ->dvi funkar säkert har ej koll på det.

#17

Postad 25 december 2004 - 21:57

Unregisteredb3223887
  • Unregisteredb3223887
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Är det nån här som har använder ett bra grafikkort kombinerat med en DVI sladd som e länge än 7 meter som fungerar? Tips?

#18

Postad 26 december 2004 - 00:43

Unregisteredeec292a0
  • Unregisteredeec292a0
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Jag har ett Matrox Parhelia med en 12,2 meters Monster M500DVI fungerar mycket bra.

#19

Postad 26 december 2004 - 13:41

Unregisteredb3223887
  • Unregisteredb3223887
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

kan man inte ha 2 st HDMI-DVI adaptrar o en HDMI kabel i mitten så slipper man DVI-kabels problem???

Var skaffar man billiga 10m HDMI + HDMI-DVI adaptrar ?
(hittar en kabel hos datorbutiken)

Problemet ligger med 99% sannilokhet inte i kabeln, utan i DVI-signalen som kan vara/är svagare.
Så även med en HDMI-kabel så torde problemet bli exakt lika.

ATI har väl haft de kort som har haft störst chans att fungera, så en HTPC med ett sånt kort torde ha samma förutsättningar som en DVD att fungera.

Extreme one---> testat Lindys kablar ?

Det roliga är att jag får ingen som helst singal med 7meter kabeln men får däremot 800*600 upplösning med kablen från mycom som är 10m :)

Nu har iaf beställt en kabel från ram electronics http://www.ramelectronics.net/
det blir inte billigt med jag får hoppas att det fungerar <_<

#20

Postad 29 december 2004 - 11:16

eventuellt_pelle
  • eventuellt_pelle
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Erpan, du skriver att "Supras kablar står det på förpackningen att dom ej funkar med hdtv om det är HDMI---> dvi ...".

Jag vill köra min HTPC på min Pioneer 435XDE, och köpte en DVI-HDMIadapter, som enligt säljaren på Audio Reference skulle funka.

Jag kör ett ATI Radeon 9250, som ska ha stöd HDCP osv, men jag lyckas bara få till en väldigt dålig bild.

Menar du, Erpan, att detta kan bero på att jag köpte en Supra-kabel?

Tackar.

/Pelle

#21

Postad 29 december 2004 - 12:15

Unregistered0103948e
  • Unregistered0103948e
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0
En liten notis...

Var ju förbi lokala "godis butiken" och dom sa att Supra hade förskt dra in alla sina dvi kablar för att dom sög stort, och att dom skulle släppa nya efter årskiftet.
För jag var nämligen där för att inhandla en dvi kabel längre än 4 m, och han rekomenderade att vänta.

#22

Postad 01 januari 2005 - 17:48

Unregistered91a12345
  • Unregistered91a12345
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Har personligen ringt och pratat med Supra. De har en ny kabel klar som de testat upp till 20m. Allt är klart, de ska bara tillverkas. Han trodde som någon tidigare nämnt att de skulle kunna börja leverera dem någon gång kring eller efter årsskiftet.

Sån blir det nog för mig, hade tänkt mig kring 12m. Fick min 12m komponent häromdagen och kan säga att den fungerar som en klocka hittills. Har dock inte hunnit kika så mycket :ph34r:.

#23

Postad 03 januari 2005 - 10:59

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

  • 1 112 inlägg
  • 0
Jag gjorde (som oftast) ett besök i budgetträsket och köpte en tiometers DVI (98110) från Kjell & Co. :rolleyes:
Naturligtvis fungerade det inte - det blev bara rött mos på hela bilden.

Investerade istället i en tiometers från Marcus Cables och då blev det klockrent. Inte en blipp efter ett antal timmars tittande. Kan rekommenderas.

Club3d ATI Radeon 9550 -> Benq 7800.

#24

Postad 03 januari 2005 - 11:49

JiTe
  • JiTe
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
var oxå inne på kejll och fann denna på 20 meter.

http://www.kjell.com...tem=37758&path=

Finns även en på 10m och 15m...

Någon som testat?

Redigerat av JiTe, 03 januari 2005 - 11:50.


#25

Postad 03 januari 2005 - 13:18

Unregistered7f71c906
  • Unregistered7f71c906
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Några svar på DVI och HDMI,

Jitter är det som ställer till det både för DVI och HDMI på längre sträcker och kan avhjälpas med förstärkare med bra reklocking chip.

DVI och HDMI är samma elektronisk sett men att man kan använda längre kablage för HDMI har att göra med att HDMI har lägre upplösning än DVI.

När HDMI kan komma upp till 1080i (pixel clock =75 Mhz) kan DVI komma upp till 1600x1200@60Hz (pixel clock 162 MHz).

Tar man en lågupplöst DVI (1280x1024@60Hz > pixel clock 107 MHz) finns det möjlighet att driva signalen genom en 20 meter lång DVI kabel, en bra sådan)

Alla typer av display har någon typ av recklocking förstärkare men display tillverkarn har lite mer att tänka på när dom designar displaykorten så man lägger inte så mycket kraft och pengar på denna del.

De separata förstärkare med reklocking som finns för DVI har de senaste och bästa chipen.

Grafikkort och kablar blir även bättre bättre därav kan man driva signalen längre.

Hoppas det klarnar lite..... :rolleyes:

Wavey

Redigerat av Unregistered7f71c906, 03 januari 2005 - 13:21.


#26

Postad 15 januari 2005 - 03:40

Unregisteredb3223887
  • Unregisteredb3223887
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Köpte DVI-kablar från massor med andra företag(no names) tills jag hittade en som fungerade. Och det var från Ramelectronics http://www.ramelectronics.net. Deras DVI kabel har vunnit priser till skillnad från andra som man köper bara för att det har fungerat för andra människor.

Jag fick se med mina egna ögon att det e skillnad mellan kabel o kabel;)
Jag vet iaf inte nån annan DVI kabel som har vunnit priser??!! Supra? Monsters?
http://www.ramelectronics.net rekommenderas

OBS! 10meters DVI-DVI (digital)

#27

Postad 15 januari 2005 - 17:08

Friedensreich
  • Friedensreich
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0

Jag har ett Matrox Parhelia med en 12,2 meters Monster M500DVI fungerar mycket bra.

Pris på den?

#28

Postad 15 januari 2005 - 17:11

Friedensreich
  • Friedensreich
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0
Enligt hembioconsult så har det i veckan kommit 12m Supra kabel. Skulle funka klockrent och med ett pris på runt 1000:-

#29

Postad 15 januari 2005 - 18:55

Unregisteredeec292a0
  • Unregisteredeec292a0
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0

Jag har ett Matrox Parhelia med en 12,2 meters Monster M500DVI fungerar mycket bra.

Pris på den?

Kablen kosta 5000kr och kortet 3600kr.

#30

Postad 25 januari 2005 - 12:29

na96mrt
  • na96mrt
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Har personligen ringt och pratat med Supra. De har en ny kabel klar som de testat upp till 20m. Allt är klart, de ska bara tillverkas. Han trodde som någon tidigare nämnt att de skulle kunna börja leverera dem någon gång kring eller efter årsskiftet.

Sån blir det nog för mig, hade tänkt mig kring 12m. Fick min 12m komponent häromdagen och kan säga att den fungerar som en klocka hittills. Har dock inte hunnit kika så mycket :).

Såg igår att Reference Audio gjorde reklam i T-banan för HDMI->DVI-kablar från Supra, så jag mailade en fråga till dem om det var den nya batchen som hade börjat komma.
Drygt ett dygn senare fick jag som svar, lite kryptiskt, att "de som tillverkar kablarna åt Supra har gått i konkurs, köp Oelbach istället".
Man har ju hört en del skumma rykten om RefAudio, kanske är detta bara ett sätt att försöka sälja dyrare saker, alternativt så har de ingen koll, eller så stämmer det. Verkar dock lite konstigt av RefAudio att göra reklam för en kabel som de inte kan sälja! ;)

Men om det sämmer, är det Jenving som konkat, eller någon underleverantör? Jag hade fått för mig att de gjorde kablarna själv, eller löder de bara ihop dem och säljer vidare?

#31

Postad 10 februari 2005 - 19:24

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Finns också HDMi/DVi kablar som körs via fiber och kan på så sätt köra upp till 100meter om du vill.

Dessa finns på www.digitalconnection.com

#32

Postad 14 februari 2005 - 10:23

Unregisteredb0624c55
  • Unregisteredb0624c55
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0
Om spelaren har HDMI-utgång ska man alltså köra med HDMI-kabel till projektorn och där sätta en HDMI-DVI adapter? Om projektorn enbart har DVI-ingång menar jag!

#33

Postad 14 februari 2005 - 12:27

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Om spelaren har HDMI-utgång ska man alltså köra med HDMI-kabel till projektorn och där sätta en HDMI-DVI adapter? Om projektorn enbart har DVI-ingång menar jag!

<{POST_SNAPBACK}>


Eller en adapter i dvdspelaren(hdmi-dvi), och dvikabel.

#34

Postad 20 februari 2005 - 11:18

vaders
  • vaders
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Hade tänkt beställa en 10m från lindy. Någon som har beställt och kan säga exakt vilken modell man skall ha och vilket land man ska välja.. "all other countris" och då kunde man inte köpa nått :-/

Är det någon annan som har testat en billig 10m dvd-dvd eller dvi.hdmi kabel mellen projektor (sanyzo z3) och ati DVI kort.. ?

//jocke

#35

Postad 20 februari 2005 - 14:44

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Tja!


Yepp, du torde välja följande kabel: http://www.lindy.com...41260/index.php

Det är deras "Super long distance"...gjrod för att fungera bra i längre längder.

När det gäller beställning och var du går in, så kan du antingen beställa från tyskland, men där är kablarna av nån anlending rätt mycket dyrare, eller så beställer du från england...då får du beställa via mail(nätbeställning går inte).
Vem du mailar finner du på flera ställen om du söker på Lindy på forumet.

#36

Postad 25 februari 2005 - 01:42

HexXa
  • HexXa
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Är det någon som har provat Profigold HDMI - DVI +10m här inne ?

#37

Postad 01 mars 2005 - 12:30

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0
Idagsläget så har jag min Panasonic S97a kopplad med 10m Oelbach HDMI<->HDMI kabel till Sanyo Z3. Dock så är jag inte helt nöjd, tycker setup menyer och subtitles uppvisar en viss skuggbild. Om jag använder samma kabel och kopplar mellan dator (med DVi->HDMI adapter) och Z3an så är bilden kristalklar in i minsta detalj.

Spontant känns det som att i första fallet med S97an så är det längden på kabeln som gör det. Men detta är ju digitalt, så det borde väl inte yttra sig såhär? Min gissning är att det är nått lurt med min S97a, men det jag är egentligen intresserad av är:

Hur ser en kass HDMI signal ut jämfört motsvarande S-Video/Komponent? Dvs, vad får man för artifakts?

#38

Postad 10 mars 2005 - 23:26

cheGG
  • cheGG
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Jag måste få tag i en 15 meter lång DVI-kabel som jag skall koppla mellan datorn och min plasma. Någon som vet vart jag skall köpa den?
Har läst tidigare inlägg men alla verkar vara av olika uppfattningar vad gäller pengar. Jag vill ha billigt! Med billigt syftar jag på helst under 1000spänn om det är möjligt.
Andra alternativet är ju att köra vanlig VGA-kabel. Är det stor skillnad i kvalité?
Vanlig vga-kabel är väl inte lika känslig för längden 15meter?

Grejen är den att jag är inte sugen att punga ut med ca 1500spänn å sedan är det kass bild.

Någon som testat å kan ge raka besked på kabel som fungerar samt pris vore jag oerhört tacksam!

Tack

#39

Postad 16 mars 2005 - 11:33

Bill_Gates
  • Bill_Gates
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Vågar man chansa på en 15 meters kabel från Lindy (DVI-DVI)?
Skall gå mellan en Pana 500 och ett Abit 9200-kort (Abit gav väl normalt starka signaler dessutom, eller blandar jag ihop det med ATI?).
Alla verkar nöjda med 10-meters versionen av Lindy DVI-DVI, men har inte hittat något om längre kablar.
Behöver råd! Budgett ligger på max 1500:- dock.

#40

Postad 25 mars 2005 - 17:36

Unregistered85438a39
  • Unregistered85438a39
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hej!

Eftersom detta är mitt första inlägg på forumet vill jag passa på att tacka alla för att ni så frikostigt delar med er av era kunskaper och åsikter.
Som nybörjare/amatör tänkte jag bara meddela att följande kombination funkar klockrent för mig (både vid 480p och 720p). Att jag skriver detta beror på att detv erkar som om många har haft problem med längre DVI-kablar och grafikkort. Vad jag förstått så verkar bl a signalnivån från grafikkortet vara en kritisk faktor vid längre överföringssträckor. Efter att ha läst här på forumet var jag mycket tveksam till att det skulle funka utan förstärkning eller fiber men nu är jag helnöjd. Nån enstaka vit 'gnista' kan synas i vissa lägen om man kör en del PC-spel men det är inte så många 'gnistor' att det stör mig. Det finns ju visserligen billigare kabelalternativ som t ex att importera Lindy men det blev Profigold för mig.

Kör med:
Projektor: Sharp XV-Z2000 (från HembioConsult)
Kabel: Profigold 15m DVI (från HembioConsult)
PC med Nvidia GForce4 Ti4200

\\Persson

#41

Postad 04 april 2005 - 18:32

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Slog ihop denna tråd med en annan lite kortare tråd om DVI kablars maxlängd.
Ifall nån undrar :)

#42

Postad 15 april 2005 - 08:35

Bass
  • Bass
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0
KJELL&CO

Nån som vet hur denna fungerar?
Tänkt koppla mellan mitt ATI 9800XT till Sanyo Z3




Specifikationer
Längd: 15 meter
Bild signal: Digital/analog video signal
Används t.ex. mellan: DVD-spelare och Projektor
Kontakt IN/UT: DVI-I dual-link (24+5)
Kontakt UT/IN: DVI-I dual-link (24+5)
Störningsskydd: Ferrit kärna på kablen
ClickTronics nr: HC200-1500
Upplösning: HDTV/QXGA - 2048x1536

#43

Postad 15 april 2005 - 19:28

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

  • 1 330 inlägg
  • 0
Jo, jag måste köpa en HDMI-HDMI på 10-15 m och vill gärna försöka hålla kostnaden nere lite. Jag vet ju att Lindys 10/15m DVI-DVI kablar fungerar mycket bra i 720p/1080i utan störningar och tänkte höra om någon av er testat deras HDMI-HDMI kablar som är mellan 10-15 meter och kan säga något om hur dom fungerar?

#44

Postad 05 maj 2005 - 09:11

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0
Någon som provat denna 7m kabel ifrån dustin länk

Ska beställa en nätsladd därifrån ändå, men vore ju surt att köpa en så dyr sladd och så fungerar den inte

#45

Postad 06 maj 2005 - 12:58

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Skrev det i annan tråd men kan tipsa om det här med.

Jag behövde 5 meter DVI och köpte först den här kabeln. % meter singel-link, billigt. Gick dock inte alls. Fick bara en amssa röda störningsstreck och blippar i bilden.

Vet inte om det hjälpt att köra den här istället, men jag orkade inte testa.

Det blev istället den här från Clicktronics (också köpt på Kjell och Co alltså). DEn fungerar perfekt. Inga streck, inga prickar, inget mög, bara perfekt bild ;).

Sen kan det ju tänkas at6t de billigare fungerar bättre för andra med starkare utsignal. Dock inte för mig som sagt (kör från ett Radeon 9800 pr).

Kanske kan hjälpa någon iaf...

#46

Postad 08 maj 2005 - 14:40

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

Sen kan det ju tänkas at6t de billigare fungerar bättre för andra med starkare utsignal. Dock inte för mig som sagt (kör från ett Radeon 9800 pr).

Kanske kan hjälpa någon iaf...

<{POST_SNAPBACK}>


Vad jag hört så är det just ATI som har starkast signal, har samma grafikkort som dig, ska beställa en 7 meters nu, men har ångest över vilken jag ska köpa :)

#47

Postad 08 maj 2005 - 15:36

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Så kanske det är. Har ingen aning.

Har du ingen butik i närheten som du kan få köpa på öppet köp ifrån och pröva hur pass bra det funkar?

#48

Postad 09 maj 2005 - 15:04

evil_nike
  • evil_nike
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
Hej alla glada.

Jag har tänkt köpa Lindys 10m super long premium kabel
och använda mellan datorn och projjen.

Men eftersom projektorn har HDMI-kontakt så behöver jag även en sån här:adapter

Nu till frågan. Eftersom 10meters dvi-dvi kabeln ska vara speciellt gjord för långa
"avstånd" hur håller då adapter-snutten på 0,2m?
Det är inte så att den "pajjar upp" signalen för att det nu blir en 10,2m sladd?

Det är lite svårt att förklara vad jag menar. Men kort och gott: Får jag samma kvalitet på signalen med adapter som jag skulle få utan?

Annars vore ju det bästa om jag kunde använda en sån här:Supra 12m
men den verkar inte folk tala så gått om...

Tack på förhand.

/Niklas

#49

Postad 09 maj 2005 - 19:33

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

Hej alla glada.

Jag har tänkt köpa Lindys 10m super long premium kabel
och använda mellan datorn och projjen.

Men eftersom projektorn har HDMI-kontakt så behöver jag även en sån här:adapter

Nu till frågan. Eftersom 10meters dvi-dvi kabeln ska vara speciellt gjord för långa
"avstånd" hur håller då adapter-snutten på 0,2m?
Det är inte så att den "pajjar upp" signalen för att det nu blir en 10,2m sladd?

Det är lite svårt att förklara vad jag menar. Men kort och gott: Får jag samma kvalitet på signalen med adapter som jag skulle få utan?

Annars vore ju det bästa om jag kunde använda en sån här:Supra 12m
men den verkar inte folk tala så gått om...

Tack på förhand.

/Niklas

<{POST_SNAPBACK}>



Det finns färdiga kablar med DVI i ena änden och HDMI i andra

#50

Postad 10 maj 2005 - 08:24

evil_nike
  • evil_nike
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

Det finns färdiga kablar med DVI i ena änden och HDMI i andra


Jag vet men den va lite dyrare, typ 75£. Då köper jag hellre från svensk butik.

Är det Supra-kabeln på Hembiobutiken inte bra. (Klarar inte alla upplösningar el. va det vad)

Är det nån som kan rekomendera/har erfarenhet av denna kabel(10m):Profigold DVI-HDMI



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.