Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljud&Bild testar, stativhögtalare.

12 svar i tråden Känslighet som förbryllar.

Skickat 28 mars 2012 - 16:02

Läste Ljud&Bild's test av stativhögtalare och reagerade på en sak gällande känslighet. Testpersonen skriver bl.a;

" Det första vi märker av är Zensor 1:s fina känslighet. Med volymratten på samma position spelar de små DALI-högtalarna märkbart högre än de mer tungdrivna testdeltagarna. "

Märkbart högre än de mer tungdrivna testdeltagarna? Zensor är, enligt speccarna, den som kräver mest kraft? Har lägst känslighet, 86-86,5dB. Vilka talare i det testet är mer tungdrivna menar han?

Fler citat;
" DALIs nya budgethögtalare är både lätt att driva och lätt att gilla! "

Lätt att gilla är en sak. Det behöver vi inte diskutera här.
Men lätt att driva? Utgår han då från att alla sitter med en I32 från Primare?

På plus får den bl.a " känslighet ". Känslighet på 86dB.

Är det bara jag som fått det här med känslighet och dB helt fel i hjärnan och är ute och cyklar eller yrar han i nattmössan?

Ljud&Bild är väl en konsument tidning och jag tycker han skriver fel när han menar att de är lätta att driva. Jag skulle säga att väldigt få som köper Ljud&Bild sitter inne på en I32 för 20k+.

http://www.ljudochbi...gtalare-feb-201

Har jag fel så tar jag på mig nattmössan och bjuder på det. Jag vill ha klarhet i detta med känslighet nu.
Nu är detta stativhögtalare och inte golvare så det behövs väl iofs mindre kraft att driva, men jag ogillar ändå det han skriver. :P

Det här inlägget har ändrats av Falcy 28 mars 2012 - 16:06

Skickat 28 mars 2012 - 17:35

Angiven känslighet behöver inte spegla verkligheten.

Lyssnade på Jbl LS 80 och Elac 248.
Skiljer bara 0.5 db till Jbl fördel, men verkligheten lät större.

Mina nuvarande ligger nästan 7 db under mina gamla Dynavoice, men så stor är inte skillnaden när jag lyssnar på dom

Skickat 29 mars 2012 - 11:35

Man kanske snarare skall säga att angiven känslighet visserligen speglar verkligheten, men endast vid EN frekvens.

Variationer i frekvensgången tas det ingen hänsyn till...

Skickat 29 mars 2012 - 20:14

Volymrattens läge säger egentligen inte så mycket om förstärkarens effektuttag. En högtalare med lägre nominell impedans kommer att låta högre trots samma känslighet. Det ratten styr är spänningen på utgången, en 4ohm högtalare med 90dB/w kräver lägre spänningssving än en 8ohm dito men i stället högre ström. Tyvärr finns det massor av ogrundat tyckande i tidningarna.

Skickat 30 mars 2012 - 07:18

Tidningen är ju bra på att säga att stärkare låter olika också. jag har även för mig att dom är kabelförespråkare, 10% av totalsumman ska spenderas i kablar. gör dom testet med i32 så är det väldigt orealistiskt. som du skriver, det är inte ofta man har en stereoförstärkare för 20+ och ett par budgetstativare för 2000. Proportionerna är ju inte lite fel, primaren orkar ju driva långt mycket tyngre grejjor än så.

Har alla högtalare samma ohmsiffra?

Skickat 30 mars 2012 - 08:50

Visa inläggZartok 30 mars 2012 - 07:18 skrev:

Har alla högtalare samma ohmsiffra?
Audio Pro 4-8 ohm
Canton 4-8 ohm
Tannoy 4- 8 ohm
Dali 4-6 ohm
PSB 4-8 ohm
Boston 4-8 ohm

Det jag inte riktigt fattar i testet är när han skriver att " Dali spelar märkbart högre än de betydligt mer tungdrivna testdeltagarna. "
ohm och känslighet på talarna är ungefär lika, i några fall har vissa högtalare högre känslighet.

Vilka andra talare i det här testet är mer tungdrivna? Om jag förstår rätt så är Dali den högtarare som kräver absolut mest av sin förstärkare? Nu är testet utfört med en I32, så kraft finns givetvis. Men jag tror att det kan lura en nybörjare.

Tack för alla svar so far.

Det här inlägget har ändrats av Falcy 30 mars 2012 - 08:51

Skickat 30 mars 2012 - 19:12

Ohm kanske är lika i specen, men kan skilja mycket i verkligheten.
Men inget som borde märkas när dom driver med en I32.

Skickat 30 mars 2012 - 21:27

... eller marantz 1604 för den delen =D

Det här inlägget har ändrats av Zartok 30 mars 2012 - 21:27

Skickat 04 april 2012 - 09:31

Visa inläggBrinke 29 mars 2012 - 20:14 skrev:

Volymrattens läge säger egentligen inte så mycket om förstärkarens effektuttag. En högtalare med lägre nominell impedans kommer att låta högre trots samma känslighet...
Nej, så ser inte sambandet ut, men det är riktigt att volymratten inte säger ett knäpp om någonting alls, anat än "relativt volympådrag"... :)

En högtalares känslighet brukar anges vid EN frekvens - 1kHz.

Känsligheten vid andra frekvenser vet man alltså väldigt lite om och därför kan "ljudnivån" vid spelning av musik skilja en hel del även om högtalarna har exakt samma angivna känslighet.

Visa inläggVincent Qvarfordt 30 mars 2012 - 19:12 skrev:

Ohm kanske är lika i specen, men kan skilja mycket i verkligheten...

Ja, impedans anges ofta i ett intervall eller med endast ett värde, men är i bägge fallen ett medelvärde, just eftersom impedansen varierar kraftigt med frekvensen i de allra flesta högtalare.

Skickat 04 april 2012 - 14:16

Visa inläggxyzzyxyzzy 04 april 2012 - 09:31 skrev:

Nej, så ser inte sambandet ut, men det är riktigt att volymratten inte säger ett knäpp om någonting alls, anat än "relativt volympådrag"... :)

Känsligheten vid andra frekvenser vet man alltså väldigt lite om och därför kan "ljudnivån" vid spelning av musik skilja en hel del även om högtalarna har exakt samma angivna känslighet.

Ja, impedans anges ofta i ett intervall eller med endast ett värde, men är i bägge fallen ett medelvärde, just eftersom impedansen varierar kraftigt med frekvensen i de allra flesta högtalare.

Precis, men om medelvärdet är 4 i spannet 3-5 går det ju bra, men är spannet 1.5-6.5 kroknar ju dom flesta stärkare.

Skickat 07 april 2012 - 17:13

Visa inläggxyzzyxyzzy 04 april 2012 - 09:31 skrev:

Jo ett 4ohm's element låter högre vid samma volympådrag än ett exakt lika 8ohm's med identisk känslighet. Lägre spänning, högre ström....
Jag har förresten aldrig sett en impedans spec (nominell) som sagt 8ohm vid 1khz??

Att känsligheten skiljer vid olika frekvenser är ju sant men då pratar vi faktiskt om olinjär frekvensgång.

Skickat 09 april 2012 - 19:25

Hmm, vet inte om det bara är jag. Men inte skulle jag vända mig till Ljud&Bild för konsumentråd. Den liksom många andra tidningar verkar vara lite väl ensidigt inriktad på nyheter snarare än på bra grejer.

Lycka till

Skickat 10 april 2012 - 09:50

Visa inläggBrinke 07 april 2012 - 17:13 skrev:

Jo ett 4ohm's element låter högre vid samma volympådrag än ett exakt lika 8ohm's med identisk känslighet. Lägre spänning, högre ström....

Känslighet anges klassiskt som ljudnivå i decibel vid 1m avstånd vid 1kHz och en effekt om 1W vid 8 ohm (eller spänning 2.83V).
Med exakt samma volympådrag är SPÄNNINGEN ut densamma, och känsligheten (förutsatt samma mätmetod) anger hur högt det låter (vid 1kHz).

Citat

Jag har förresten aldrig sett en impedans spec (nominell) som sagt 8ohm vid 1khz??
Att känsligheten skiljer vid olika frekvenser är ju sant men då pratar vi faktiskt om olinjär frekvensgång.

Det är mycket siffror och benämningar som utelämnas i datablad och broschyrer.
Hos de flesta högtalare faller basen kraftigt under 100Hz, men frekvensgången är sällan rak i övrigt heller...

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Dagens CD-tips!
    AXL72
    2013-05-22 21:04:04
  • James, Ride, The Charlatans, My Bloody Valentine...
    AXL72
    2013-05-22 20:59:29
  • Indie
    AXL72
    2013-05-22 20:57:26
  • Brittisk indie a´la 90's
    AXL72
    2013-05-22 20:52:10
  • crills
    2013-05-22 20:35:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.