Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Senaste filmen jag såg...

15349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#10151

Postad 24 maj 2015 - 00:21

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Nu snackar vi! Big trouble var bra länge sedan man såg. It's all in the reflex ;)

Får bli till att kika på snart efterföljt av Snake Plisken :)

Escape from New York är också 80-tal som bäst! Skulle rekommendera båda i ett lätt berusat tillstånd.  ;)



#10152

Postad 24 maj 2015 - 07:38

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Star Wars: episode 3
Tredje och sista prequelen innan "originalfilmerna". Bra film, hänt en del gällande CGI mot t ex episode 1.
4/5

#10153

Postad 24 maj 2015 - 20:08

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

Mad Max: Fury Road - 9/10



#10154

Postad 24 maj 2015 - 23:30

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Moneyball. Betyg 8/10. Stark fokus på Brad Pitts karaktär genom hela filmen. Med hjälp av utmärkt spel från Pitt, Jonah Hill och Phillip Seymore Hoffman blir filmen intressant trots att det egentligen inte händer så mycket och att handlingen är väldigt linjär. Kvalitetsfilm.

/r

#10155

Postad 25 maj 2015 - 19:06

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Moneyball. Betyg 8/10.  Kvalitetsfilm.

 Bra sammanfattning. Den gör inget nytt, häpnadsväckande eller för min del, handlar inte om något särskilt intressant. Ändå är det en av de bästa filmerna 2011. Den gör allt rätt helt enkelt.



#10156

Postad 25 maj 2015 - 19:32

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 1

Sound of Music (1965) på TV3.

 

Man måste bedöma den här filmen för vad den är. En 50 år gammal familjemusikal.

 

Det betyder att det ju inte går att jämföra bild och ljudkvalitet med en modern film. Det går inte heller att jämföra med en thriller eller action film för sådana saker.

 

Utan det är film nästan lika gammal som jag, och… den har åldrats betydligt bättre än jag gjort.

 

Den är gullig och fånig precis som en musikal och familjefilm skulle vara på 60-talet. Men i allt det klämkäcka så finns det ett antal viktiga saker som tas upp. Snobberi mot folklighet, entusiasm mot ordningsamhet. Givetvis kärlek och konflikter runt det. Och slutligen kampen för frihet mot förtryck. Tänk att det går att ha med så många stora frågor i en huvudsakligen gullig musikal med massor av klassiska sånger som man lärt sig redan som barn.

 

Det har på goda grunder blivit en klassiker, kanske den mest älskade musikal filmen någonsin. Julie Andrews är riktigt bra i sin roll som Maria, och på nåt sätt trovärdig, trots att det är en musikal.

 

Till skams måste jag erkänna att jag aldrig sett den förut, så det var dags. Och, för att fortsätta med erkännandena, så var jag lite fuktig i ögonen vid varje sång scen. Måste varit nån allergi eller nåt!

 

Jag ger den 7 tårfuktiga näsdukar av 10, men plus 1 för de trallvänliga och underbara sångerna.



#10157

Postad 25 maj 2015 - 19:38

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0

Ganska bra skrivet, den som inte sett den och inte tål musikaler bör ändå se den



#10158

Postad 26 maj 2015 - 18:27

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Framför allt så ser den väldigt bra ut på Blu. 



#10159

Postad 27 maj 2015 - 06:46

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Star Wars, episode 4 (1977).
Första "riktiga" filmen. Klassiker och banbrytande när den kom men...den är ju inte jättebra. 3/5 kanske...

#10160

Postad 27 maj 2015 - 08:11

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Star Wars: episode 3
Tredje och sista prequelen innan "originalfilmerna". Bra film, hänt en del gällande CGI mot t ex episode 1.
4/5

E3 är den bästa av prequels. Mest för att man får se Darth Vader. ;)

De kunde gott ha väntat några år till istället för att ha så bråttom och tro att det gick att göra vad som helst med CGI. Det blev ju som det blev. Tur att George gått i pension, annars hade vi väl fått uppdaterade versioner av prequels istället för Episode 7...



#10161

Postad 27 maj 2015 - 08:55

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Ex machina

 

Klart intressant och sevärd, underhållande med oväntat slut. Dock inget jag kommer kika på igen.

 

Betyg: stark 6/10



#10162

Postad 27 maj 2015 - 12:46

Voldo
  • Voldo
  • Forumräv

  • 846 inlägg
  • 0

Ride Along
Medioker actionkomedi som för tankarna till Rush Hour.

 

5/10



#10163

Postad 27 maj 2015 - 14:39

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Black sea var nog sista filmen för ett par veckor sedan snart.

Började bra men blev mer och mer en besvikelse

#10164

Postad 27 maj 2015 - 15:43

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 1

A girl walk home alone at night

 

Den var speciell. Jag vet inte riktigt om jag tycker om den eller inte.

 

+ Den var inte så övertydlig som alla andra vampyrfilmer jag tidigare sett.

+ Den blandade inte in en hel j***a värld av övernaturliga varelser för att få historien att gå ihop.

+ Det är en lagom enkel berättelse.

+ Ingen säger mer än vad som behövs, tystnad är ju också talande.

+ Inga lösa trådar (som jag störde mig på i alla fall)

 

- Känns lite pretentiöst med svartvitt, men det kan ju också ses som en referens till gamla vampyrfilmer.

- Vissa karaktärer känns lite väl platta.

 

Nu har jag bestämt mig. Jag gillar den.



#10165

Postad 27 maj 2015 - 16:25

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

fantasia-(1940)-large-picture.jpg

 

Fantasia (1940)
Av Walt Disney

Disneys Fantasia är ingen barnfilm. Om jag visat Fantasia för min lillebror hade han lämnat soffan innan den första sekvensen överhuvudtaget var klar. Om man däremot är beredd på en mycket ovanlig upplevelse för den tålmodige, är Fantasia något man aldrig sliter blicken från.

Under två timmar hinner vi uppleva Jordens uppkomst, evolution och dinosauriernas liv, grekisk mytologi med Pegasus och Centaurernas kärlek, ett underligt dansnummer med flodhästar, strutsar och krokodiler, och slutligen den mäktiga finalen med s*tan och hans demoner, som ger både små och stora kalla kårar. Alla dessa små segment varvas med abstrakta mönster och former som sveper omkring till musiken. Hela produktionen genomsyras av naturens skönhet. Vi får se blommor, vatten, eldar och djur som dansar och rör sig i takt med musiken. Den osammanhängande strukturen kan kännas underlig till en början men man vänjer sig snabbt och blir varm i kläderna med hur filmen är uppbyggd. Det är en härlig resa, men själv föredrar jag delarna med en story som den kanske mest kända delen med Musse Pigg och den magiska kvasten. De helt abstrakta delarna är väldigt fina att titta på, men kanske hade gjort sig bättre i något mindre projekt än i en två timmar lång film. Disney har ändå lyckats balansera ut de estetiska delarna med det som faktiskt har en berättelse att komma med. 

Framför allt är Fantasia ett försök att kombinera klassisk musik och animation. Jag tycker väldigt mycket om hela idén med att visualisera ljud med små berättelser och bilder i rörelse, något jag själv brukar göra när jag lyssnar på musik. Det är mästerligt och fantasifullt gjort. Dessa två viktigaste komponenterna i Disneyfilmer lyser starkt genom hela filmen. Även fast det är väldigt sällan, kan jag få känslan av att jag hör och det jag ser inte hör ihop, men någon riktig kritik är svår att ge. Vad som passar ihop med vad är så subjektivt och framförallt personligt. Det känns larvigt att döma ut vilka associationer tecknarna får av ett musikstycke, och när det mesta känns klockrent vill jag inte döma ut vad som fungerar och inte. Försök att återuppliva Fantasia-konceptet gjordes med Fantasia 2000, som många anser vara undermålig. En ny version, tillsammans med Pixar, hade varit fantastiskt roligt och intressant, så det är bara att hoppas på det bästa inom en snar framtid!

Animationerna frestar en att analysera dem, vilken symbolik de bär på och hur man kan koppla det som händer på duken till deras motsvarande musikstycken. Det är svårt att hålla sig borta från att analysera, men jag tror att det är nödvändigt. Fantasia är impressionistisk och existerar på ett plan som får en att tänka på Terence Mallicks filmer. Det är svårt, men försök att koppla bort hjärnan när ni ser Fantasia. Öppna istället öronen och ögonen och ta bara in upplevelsen på samma sätt som man gör med en vacker tavla eller en underbar skiva. 

Visst finns det små detaljer man kan klaga på. Alla segment håller som sagt inte samma höga nivå, Mellanscenerna med orkesterledaren som förklarar vad vi kommer se fyller inget syfte, och den kan kännas lite väl lång för att vara en samling småfilmer. Men detta experiment från 1940 har allt en disneyfilm bör innehålla. Den är vacker, mysig, rolig och stundtals även kuslig. Allt som allt är Fantasia en upplevelse som ingen filmälskare får missa, och av mig får den en Stark Rekommendation.


A girl walk home alone at night

 

Den var speciell. Jag vet inte riktigt om jag tycker om den eller inte.

 

+ Den var inte så övertydlig som alla andra vampyrfilmer jag tidigare sett.

+ Den blandade inte in en hel j***a värld av övernaturliga varelser för att få historien att gå ihop.

+ Det är en lagom enkel berättelse.

+ Ingen säger mer än vad som behövs, tystnad är ju också talande.

+ Inga lösa trådar (som jag störde mig på i alla fall)

 

- Känns lite pretentiöst med svartvitt, men det kan ju också ses som en referens till gamla vampyrfilmer.

- Vissa karaktärer känns lite väl platta.

 

Nu har jag bestämt mig. Jag gillar den.

Intressant med iransk film, har du sett något annat därifrån? 


Redigerat av Unregisterede98d451d, 27 maj 2015 - 16:24.


#10166

Postad 27 maj 2015 - 18:31

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

  • 946 inlägg
  • 0

Project Almanac

 

Inget som jag tyckte om,ganska löljlig story o lite rörig delvis... 1/5 glödlampor av mig



#10167

Postad 28 maj 2015 - 08:52

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

A girl walk home alone at night

 

Den var speciell. Jag vet inte riktigt om jag tycker om den eller inte.

 

+ Den var inte så övertydlig som alla andra vampyrfilmer jag tidigare sett.

+ Den blandade inte in en hel j***a värld av övernaturliga varelser för att få historien att gå ihop.

+ Det är en lagom enkel berättelse.

+ Ingen säger mer än vad som behövs, tystnad är ju också talande.

+ Inga lösa trådar (som jag störde mig på i alla fall)

 

- Känns lite pretentiöst med svartvitt, men det kan ju också ses som en referens till gamla vampyrfilmer.

- Vissa karaktärer känns lite väl platta.

 

Nu har jag bestämt mig. Jag gillar den.

Många verkar tro att denna film är iransk men den är inspelad i Kalifornien med exil-iranier som skådisar. Större delen av produktionsteamet verkar vara amerikansk.



#10168

Postad 28 maj 2015 - 09:42

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Många verkar tro att denna film är iransk men den är inspelad i Kalifornien med exil-iranier som skådisar. Större delen av produktionsteamet verkar vara amerikansk.

Jag kan i alla fall säga att den inte var på engelska, och miljöerna såg ganska amerikanska ut. I eftertexten var det en väldig blandning på nationalitet (om jag utgår ifrån mina fördomar om vad man kan heta i olika länder).



#10169

Postad 28 maj 2015 - 11:52

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Enklast är att kolla på IMDB.

Country: USA
Language: Persian
 

Edit: filmer som IMDB listar är från Iran: http://www.imdb.com/...r?ref_=tt_dt_dt


Redigerat av Unregistered5deb0b1d, 28 maj 2015 - 11:53.


#10170

Postad 28 maj 2015 - 22:28

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Sista två delarna i Star Wars. Episoderna fem och sex får 4/5 i betyg. Bäst i serien var ändå prequel / episode nr 3 enligt mig.
Pepp på kommande film är jag nu!

#10171

Postad 28 maj 2015 - 22:40

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0

Be with you may the 4th 



#10172

Postad 29 maj 2015 - 16:05

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 1
FP6sqyW.png
 
The Master (2012)
Av Paul Thomas Anderson
 
The Master är den amerikanska regissören Paul Thomas Andersons femte film. Med ett ovanligt bra rykte på regifronten, i samma liga som Tarantino och Aronofsky, skulle många säga att filmtiteln stämmer in på regissören. Håller han med denna film måttet som han själv byggt upp eller är hans gyllene period över?
 
Jag tror inte vi har någon mer begåvad i filmspråk som lever just nu än P.T Anderson. Kameran, de skarpa färgerna, symboliken och tematiken, jag vill säga att han inte ligger långt ifrån Stanley Kubrick. Kvaliteten håller från hans förra film; There Will Be Blood, men The Master repeterar inte samma känsla och stil som sin föregångare. Anderson bjuder på lite mer oväntad och mörk humor, som visar att han fortfarande har glimten i ögat från Punch Drunk-Love och Boogie Nights. Det är en helt egen och unik film. Och vilken unik film det är.
 
Freddy (Joaquin) är en krigsveteran från andra världskriget som tappat all kontroll på sina drifter, sin sexualitet och sin alkoholism. Han lyckas hamna på Lancaster Dodds (Hoffman) fartyg, den karismatiska, mäktiga ledaren för The Cause, en sektliknande organisation som byggs på tveksamma terapiformer. De två människorna är helt och hållet olika, men med tiden binds ihop kanske på grund av deras skillnader. 
 
I huvudrollen har vi Joaquin Phoenix som faktiskt aldrig varit bättre. Hela hans hållning och figur liknar, som Adam Kempenaar i podcasten Filmspotting så perfekt beskrev det som, en knytnäve med reumatism. Han är en söndersliten, smärtfylld och djupt störd människa, som helt klart vet om det. En schakal utanför samhällets normer. Som till försvar skrattar han till när det blir för jobbigt, vilket gör honom lite mer obehaglig. Det är ett ansikte som säger mer än hela Adam Sandlers sammanlagda karriär. Det jag tror Anderson vill förmedla med den mycket impulsiva och aggressiva rollen är det djuriska och Freuds ”detet” personifierat. Det medför också i att det är i princip omöjligt att identifiera sig själv med honom, vilket är ett litet problem för mig. Joaquin är mångsidig, komplicerad och en mycket, mycket intressant huvudperson, men jag kan aldrig känna att jag själv hade kunnat göra de sakerna han gör. På sätt och vis känns han som att en väldigt stark biroll plötsligt fått huvudrollen. Att det finns många som sympatiserar med honom gör mig gravt orolig. Det är såklart bra för filmupplevelsen, men till dem rekommenderar jag ett besök hos en psykolog!
 
Sen får jag inte glömma resten av rollerna. Den tragiskt bortgångna Phillip Seymour Hoffman och Amy Adams som spelar hans fru är inte lika svulstiga som Phoenix, men ändå minst lika bra i sina roller.
 
Men det här är ändå Freddys film. Mästaren själv och hans sekt hamnar i bakgrunden. Freddy hänger på hans idéer utan att ens veta vad det handlar om. Det enda han vill ha är någon att se upp till, en förebild han kan försvara. Filmen kanske innehåller lite för många scener av honom som ger sig på skeptiker, eller när The Master själv tappar temperamentet över folk som pekar på hans brister. Jag hade också svårt för att hålla engagemanget hela filmen igenom, då den inte bara hoppar fram och tillbaka kronologiskt utan fram och tillbaka mellan banala scener och kraftfulla, gripande scener på ett sätt som bara inte känns balanserat. Många stunder, som deras sista stund tillsammans, förundras man över hur en sådan här film har kunnat göras överhuvudtaget. Andra gånger känner man hur repetitionerna tyvärr kryper sig upp på en och gör filmen smått ointressant.
 
The Master är en av de stora och de mäktiga filmerna som siktar mot Citizen Kane, Apocalypse  Now och 2001, de som görs så sällan idag. En film gjord för att ses om och om igen för att hitta nya vinklar och innebörder varje gång. Förstod jag allt filmen försökte säga? Absolut inte. Mycket förbryllar mig långt efteråt, och det är vad som enligt mig skapar en klassiker. Det kanske inte är en film jag älskar, men jag kan Starkt Rekommendera The Master

Redigerat av Unregisterede98d451d, 30 maj 2015 - 14:39.


#10173

Postad 29 maj 2015 - 19:08

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

John Wick

 

Undra hur många skott som avlossades i denna rulle med Keanu Reeves, makalöst överdrivet and still alive. Filmens behållning måste ändå vara Michael Nyqvist som rysk maffiaboss, passar som handsken där :)

 

3/5 Färjestadare


Redigerat av mcmike, 29 maj 2015 - 19:09.


#10174

Postad 30 maj 2015 - 09:39

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
The girl with the dragon tattoo. Betyg 8/10. Tyckte bättre om den här andra visningen av filmen. Var ett par år sedan sist. Har litet svårt för den taffliga engelskan hos en del av de svenska skådisarna. Skarsgård gör dock ett bra jobb. Sjukt bra musik av Trent Reznor.

/r

#10175

Postad 31 maj 2015 - 10:22

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Star Trek (2009)
J J Abrams prequel som jag tydligen inte sett tidigare(?) vilket jag var övertygad om.
Riktigt bra enligt mig och riktigt mäktigt med självaste Leonard Nimoy som gamla Spock.

4,5/5 i betyg

Live long and prosper.

#10176

Postad 31 maj 2015 - 10:30

Anniggo
  • Anniggo
  • Lärjunge

  • 401 inlägg
  • 0

Hot tub time machine 2

 

Den första tyckte jag var rolig men den här hade bara en del roliga skämt och minimalt med handling.

 

2/5



#10177

Postad 31 maj 2015 - 11:10

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Såg The Drop igår. Tom Hardy, Noomi Rapace, James Gandolfini och storyn skriven av Dennis Lehane. Trodde det skulle vara mer action (av någon anledning, missade nog att det var Lehane) så mina nya Big Bass Pump III skulle få jobba lite. Tyvärr en lugn film men helt ok tyckte jag och sällskapet.

 

7/10

 

banner-the-drop-TheDrop_tout_844x476_001


Redigerat av Bogge, 31 maj 2015 - 11:11.


#10178

Postad 31 maj 2015 - 12:59

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0

Bifogad fil  hitman.png   1,57MB   0 Antal nerladdningar

 

Action över genomsnittet, Olga Kurylenko tillförde sitt

Bifogad fil  olga.png   168,45K   0 Antal nerladdningar



#10179

Postad 31 maj 2015 - 13:52

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Wild Card

 

Jason Statham fick faktiskt stryk i början av filmen, sedan var det som vanligt med honom i huvudrollen. Börjar bli lite tjatigt, vill se några nya moves :)

 

3/5 Färjestadare 



#10180

Postad 31 maj 2015 - 14:53

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Wild Card
 
Jason Statham fick faktiskt stryk i början av filmen, sedan var det som vanligt med honom i huvudrollen. Börjar bli lite tjatigt, vill se några nya moves :)
 
3/5 Färjestadare

Jason fyller 48 i år. Ha inte för höga krav på gubben.
t1032.gif

#10181

Postad 31 maj 2015 - 18:05

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Northmen

 

Storyn verkade bra och omslaget såg så bra ut. Gillar vikingar filmer, men denna rekommenderar jag inte. Enformig och tråkig tyvärr!

 

1,5/5 Färjestadare 


Jason fyller 48 i år. Ha inte för höga krav på gubben.
t1032.gif

 

Ojdå det var inte illa :)



#10182

Postad 31 maj 2015 - 20:23

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 1

hekhd7g1ddmnboxclncm.jpg

 

Mad Max: Fury Road (2015)
Av George Miller

Efter tjugo år av tystnad återvänder George Miller till det biltokiga, apokalyptiska Australien. Från erfarenheter av tidigare återupplivanden som Terminator Salvation, A-team, Karate Kid och den senaste Indiana Jones börjar varningsklockorna ringa. Men vi kan andas ut, med Fury Road är Mad Max långt ifrån levande död.

Tom Hardy tar över titelrollen från Mel Gibson och blir genast kidnappad av mystiska, skalliga vildingar för att tjäna som blodgivare. Hans kidnappare är medlemmar av ett totalitärt samhälle med tyrannen Immortan Joe i toppen, i vilket Charlize Therons Imperator Furiosa ingår som en av de högsta i hierarkin. Det högsta chefen inte vet är att Furiosa, under en varuleverans, befriat hans sexslavar i smyg för att fly till och leva ett fritt liv i den mystiska ”gröna platsen”. Det som följer är en enda lång biljakt med små andningspauser emellan. Premissen är enkel och nästan banal på papperet, men ärligt talat behöver vi inte mer än den väl utförda premissen vi får. Jag tror att det faktiskt hade blivit en distraktion.

Introduktionen av filmuniversumet vi befinner oss i framförs på det allra bästa sättet, vilket är inte alls. Genom små kommentarer och visuella ledtrådar målar George Miller upp vad som hänt, vad som händer och vilken kultur och vilken värld dessa människor lever i. Det är en underbar, suggestiv berättarstil som går att likna vid spelet Dark Souls. Olika folkslag dyker upp utan långdragna förklaringar om vilka de är, så att vi själv får använda oss av fantasin och dra slutsatser av det lilla vi får av världen. Och vilken värld! Som en redan frälst postapokalyps-älskare är Fury Road förmodligen den allra bästa. 

I actionvägar är Fury Road ett mästerverk enligt konstens alla regler. Det mäktiga ljudet från oändliga motorer. Fordonen som fått en sådan otrolig omsorg i detaljerna. En gripande story där så mycket går emot huvudkaraktärerna och där så mycket står på spel. Tempot som går från noll till hundra. Framförallt den stora lyckan i att faktiskt se och kunna veta att det som händer på duken inte är renderat i någon dator utan riktigt stål och rost och eld. När moderna actionfilmer gjort mig avtrubbad mot allt vad ”mäktiga effekter” i CGI är, visar Fury Road var skåpet ska stå med riktiga bilar, riktiga stunt och riktiga explosioner. Den har en nyfikenhet och en fantastisk skaparglädje som smittar av sig till publiken. Det märks helt enkelt att alla har haft det skitroligt under inspelningen.

Visst finns det små, små saker som kanske inte är helt logiska i berättelsen, som att den från barndomen hjärntvättade Nux (en härlig roll från Nicholas Hoult) på några minuter helt vänder sida i slaget, eller vissa taskiga greenscreen-effekter. Men när en actionfilm ger mig ett hopp om hela genrens framtid, ett hopp som långsamt tynat bort bland Transformers och odödliga superhjältar, är småsakerna lätt att helt och hållet förlåta. Fury Road visar vägen mot en spännande, begriplig, välskräddad och i effektväg praktisk framtid för alla actionfilmer. Det är svårt med ord att beskriva min entusiasm för vad den här filmen betyder och vad den står för. Actiongudarna har med Fury Road svarat på våra böner. Låt detta vara ledstjärnan för hela Hollywood framöver.

Jag gick till biografen två dagar i rad för att se den här filmen. Det är något jag aldrig har gjort tidigare. Och det är något som jag inte kan belöna Fury Road med mindre än en Mycket Stark Rekommendation.



#10183

Postad 31 maj 2015 - 23:21

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 1

Jag gillar banala filmer. Den här kommer köpas in snarast. Mycket popcorn och läsk som fräter på tänderna så att det ilar när surround-ljudet susar genom lägenheten.



#10184

Postad 01 juni 2015 - 06:05

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Star Trek: Into darkness (2013).

J J Abrams fortsätter historien och det är riktigt bra, till och med bättre än ettan från 2009.

 

Betyg: 9/10



#10185

Postad 01 juni 2015 - 07:55

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Girlhood

 

Man får följa en tjej i en parisförorts vardag fylld av omöjliga val när hon fått reda på att hon inte får börja gymnasiet pga för dåliga betyg (om jag förstod vad syon menade översatt till ett svenskt skolsystem).

 

Allt går åt ****, allt är förutsägbart och det är det som gör det så sorgligt. JÄTTEBRA!!!



#10186

Postad 01 juni 2015 - 08:44

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0
Såg Parker med Jason Statham, bra

#10187

Postad 01 juni 2015 - 09:02

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Jag såg San Andreas. Jag brukar gilla sådana där katastroffilmer med lite lagom förutsägbar handling och maffiga effekter.

 

Den här var horribel. Värst var CGI som fick mig att vilja kräkas. Då sambon tyckte att det var ungefär den nivå som hon pallade efter en galet jobbig vecka på arbetet så såg jag skiten till slutet.

 

Den hittills sämsta film jag sett klart på flera år.



#10188

Postad 01 juni 2015 - 09:14

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 4

Asylum, bara att stänga av när det kommer i förtexten



#10189

Postad 01 juni 2015 - 10:06

Anniggo
  • Anniggo
  • Lärjunge

  • 401 inlägg
  • 0

Aha, det var San Andreas Quake han hade sett, eller?



#10190

Postad 01 juni 2015 - 10:30

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Aha, det var San Andreas Quake han hade sett, eller?

Jo, det var det. Missade att den hette Quake också. Jobbar hårt på att förtränga hela filmen.



#10191

Postad 01 juni 2015 - 11:57

Voldo
  • Voldo
  • Forumräv

  • 846 inlägg
  • 0

The Wolverine

Rätt okej film, men jag gillade Origins något bättre.

 

5/10



#10192

Postad 01 juni 2015 - 16:13

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

nolanfollowing3.jpg

 

Following (1998)

Av Christopher Nolan

Following, en modern kultfilm från 1998, spelades in för sextusen dollar av Christopher Nolan som vi känner igen från The Dark Knight, Inception och Interstellar bland andra filmer. Ligger Nolans briljans i tillgången till de senare filmernas enorma budget? Har han lyckats lika bra utan all svulstighet eller episka proportioner i den här mycket smala filmen?

Den unge mannen är en ensam författare som lider av tristess och börjar följa efter och studera människor i London. Allt utspelar sig i en tillbakablick, där vi får veta att något gått snett. En dag råkar han följa efter inbrottstjuven Cobb, som upptäcker detta, blir lite fascinerad och visar honom hur inbrott går till. Kärleksintressen och inbrott som går fel spelas upp i episoder från olika tidsperioder där det blir mer och mer uppenbart att den unge mannen sitter mitt i, som det så ofta blir, en enda stor komplott.

Skådespeleriet är överraskande bra för en sådan billig film. Den ensamma författaren gör rättvisa till sin driftar-karaktär, men det är Alex Haw i rollen som den unga, väluppfostrade inbrottstjuven Cobb (hans enda roll någonsin) som stjäl varenda scen han är med i. Med udda filosofier om varför han gör det han gör vill man alltid lära sig lite mer om honom, även om hans repliker kan bli lite väl ”coola” i sina mycket repetitiva monologer om inbrott i andra människors liv.

Själva känslan är otroligt annorlunda från Nolans filmer vi ser idag. Ändå finns det vissa likheter. Berättelsen är fragmentarisk, något som återkommer med filmer som Memento men framförallt The Prestige. Allt är skickligt berättat genom att huvudkaraktären är långhårig, korthårig och blåögd i de olika perioderna, vilket gör det lätt att följa. Den här berättarstilen är lite av Nolans signum, och det är roligt att se att han kunde göra det så skickligt så pass tidigt, men även hur mycket han utvecklats.

Following verkar inte riktigt utspela sig på planeten jorden. Dialogerna och filmens scenarion skulle aldrig ta plats i verkligheten. Men till skillnad från många andra som lägger verkligheten åt sidan lyckas Nolan spela på samma vibbar som Tarantino gör med sina icke realistiska små världar, om än inte alls lika mästerligt. Atmosfären är störtskön. Det hade varit mycket intressant att se Nolan fortsätta och utvecklas på det här spåret. Många ger Following kritik för att karaktärerna är så verklighetsfrånvända, men vem vill befinna sig i verkligheten?

Jag vet inte om det är meningen att filmen ska vara förutsägbar, för det är den. Det är också en film som behöver en briljant tredje akt men i verkligheten är det den svagaste delen. Hela komplotten faller platt i ett mycket trist slut. Vissa saker som känns intressanta i början (förföljelse-delen) sätts åt sidan senare och många karaktärer liknar mer eller mindre kartongfigurer utan personlighet, som enbart tjänar ett syfte. För att vara ynka 70 minuter lång är filmen trots allt inte alls tight. 

Following är intressant för oss som uppskattar Nolans filmer. Många av hans fulländade knep i mina och många andras favoritfilmer dyker här upp första gången som små oslipade diamanter, men samtidigt lyser Nolans negativa egenskaper som starkast här. Filmen i sig har helt klart sina brister. Premissen känns inte särskilt nyskapande eller originell, men filmen lyckas med att skapa en modern noir-känsla som den håller de 70 minuterna ut. Det, bland annat, gör att jag kan ge filmen en 

Svag Rekommendation.


Redigerat av Unregisterede98d451d, 01 juni 2015 - 16:13.


#10193

Postad 02 juni 2015 - 22:44

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Terminator Salvation.
Grymt ljud, härligt CGI (förutom Arnie) men kass film.
1,5/5

#10194

Postad 03 juni 2015 - 13:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
American Sniper
Inte helt lyckat då den är för patriotisk samt frångår verkligheten lite väl mycket (Sniper vs Sniper biten, ala Enemy at the Gates, den dramatiska ådran i filmen, är helt och hållet ett påhitt). Frugan, som såg filmen med knappt ena ögat, sa vid ett tillfälle "den handlar ju inte om nått". Måste ge henne rätt, tunn "handling" som mest fungerar som ursäkt att visa actionsekvenser från Irak. Cooper är bra, Miller gjorde inget större intryck dock.

Är dock svag för krigsfilmer så det blir 3/5 i betyg lik förbaskat. :)

Redigerat av pacman, 03 juni 2015 - 13:21.


#10195

Postad 03 juni 2015 - 13:48

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0

American Sniper
Inte helt lyckat då den är för patriotisk samt frångår verkligheten lite väl mycket (Sniper vs Sniper biten, ala Enemy at the Gates, den dramatiska ådran i filmen, är helt och hållet ett påhitt). Frugan, som såg filmen med knappt ena ögat, sa vid ett tillfälle "den handlar ju inte om nått". Måste ge henne rätt, tunn "handling" som mest fungerar som ursäkt att visa actionsekvenser från Irak. Cooper är bra, Miller gjorde inget större intryck dock.

Är dock svag för krigsfilmer så det blir 3/5 i betyg lik förbaskat. :)

 

Blev också förvånad att den frångick boken så pass mycket, man kan tycka det borde funnits material i den tillräckligt för att fylla filmen ändå.



#10196

Postad 03 juni 2015 - 15:31

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

  • 946 inlägg
  • 0

Run all night - med bl a Liam Neeson,Joel Kinnaman & Ed Harris

 

Var nog en utav dom bättre filmer jag sett det senaste året,tycker det mesta som släpps nu för tiden är ren skit,men denna var rätt bra faktiskt! Kul för Joel o spela med så pass stora skådisar som Ed & Liam! 

 

Betyg:4/5 kanelbullar!

 

http://www.imdb.com/title/tt2199571/

Bifogad fil  RUN-ALL-NIGHT-10-1940x1040.jpg   156,88K   0 Antal nerladdningar



#10197

Postad 03 juni 2015 - 15:42

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
 

American Sniper
Inte helt lyckat då den är för patriotisk samt frångår verkligheten lite väl mycket (Sniper vs Sniper biten, ala Enemy at the Gates, den dramatiska ådran i filmen, är helt och hållet ett påhitt). Frugan, som såg filmen med knappt ena ögat, sa vid ett tillfälle "den handlar ju inte om nått". Måste ge henne rätt, tunn "handling" som mest fungerar som ursäkt att visa actionsekvenser från Irak. Cooper är bra, Miller gjorde inget större intryck dock.

Är dock svag för krigsfilmer så det blir 3/5 i betyg lik förbaskat. :)

 
Vad har hänt med snabbsvar och citat ser ut som skit. Varför ändra nåt som fungerar bra, vem har klagat? Var är spoiler och de andra specialgrejerna?
Ett j*vla ändrande för ändrandets skull.
Så, nu mår jag lite bättre.
Såg den i går och vet inte heller vad jag ska tycka, störande med hoppandet fram och tillbaka och slutet var mer än tragiskt. Samtidigt var det ingen dålig film men handlingen var faktiskt tunn, riktigt tunn

#10198

Postad 04 juni 2015 - 00:57

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Birdman

Välgjord film med bra skådespel. Tycker dock storyn är ganska tråkig så jag kommer absolut inte se den igen..

Betyg: 3/5

#10199

Postad 04 juni 2015 - 08:22

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Nu har jag också sett den nya Mad Max.

 

Jag vill helt klart se den fler gånger.



#10200

Postad 04 juni 2015 - 22:06

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Thor

Ja, jag gillar det mesta inom Marvels universum. Lite humor, cgi och Natalie Portman gör susen!
7/10



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.