Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N9 *, Världens första mobil med MeeGo

1421 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nokia N9 16GB (Mobiltelefoner) 9 8,41 (45) Inga priser
Nokia N9 64GB (Mobiltelefoner) 9 8,29 (13) Inga priser

#101

Postad 25 juni 2011 - 21:21

JagVetInte
  • JagVetInte
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

CEO är livrädd att den ska lyckas för då får han sparken. Tro inte på alla rykten och skit. Gillar ni luren så köp den.

Det tänker jag göra. Har forfarande kvar min N900 som forfarande är bra och appar finns till den även om Nokia officielt lagt ner den så kommer där appar.

Dags att vi i europa visar var skåpet ska stå.


Precis, Symbian skapades från början bland annat pga att Microsoft inte skulle bli dominerande som dem är på PC fronten. Tyvärr så jagades det av dålig organisation från början. Denna artikel förklarar lite vad som hände.

http://mobileopportu...-killed-it.html

Att Elop är en missionär för amerikansk företagsnationalism är tydligt. Nokialedningen borde inte tillåtit att Microsoft får tänderna i Nokia. Europa bör ta fram egna OS för att konkurrera istället.

#102

Postad 25 juni 2011 - 21:24

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

  • 941 inlägg
  • 0

Det är därför man inte kan göra transaktioner i bankdroid, bara se händelser och få notifications om nått händer på kontot.

Vad har du på dina konton nu, är du tät? Förresten börjar det här bli off topic. Det här handlar om Nokia N9 inte om skitsystem.

Redigerat av Unregistered31511, 25 juni 2011 - 21:27.


#103

Postad 25 juni 2011 - 21:36

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Vad har du på dina konton nu, är du tät? Förresten börjar det här bli of topic. Det här handlar om Nokia N9 inte om skitsystem.


Tycker att appar i högsta grad har med N9 och Meego att göra, att meego då jämförs med andra telefoner och system tycker jag inte är det minsta konstigt, jag gillar det jag sett av meego men kan inte tänka mig att ge avkall på den funktionalitet jag har idag

#104

Postad 25 juni 2011 - 21:45

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

  • 941 inlägg
  • 0

Tycker att appar i högsta grad har med N9 och Meego att göra, att meego då jämförs med andra telefoner och system tycker jag inte är det minsta konstigt, jag gillar det jag sett av meego men kan inte tänka mig att ge avkall på den funktionalitet jag har idag

Bankappar har inget med Nokia N9 att göra, är bankappar en dealbreaker för dig så är den här tråden helt ointressant för dig. Skulle bli förvånad om det kommer bankappar till N9, till Symbian finns det inte mer än en från Nordea där man kollar aktiekurser.

Redigerat av Unregistered31511, 25 juni 2011 - 21:45.


#105

Postad 25 juni 2011 - 21:57

hemtman
  • hemtman
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Bankappar har inget med Nokia N9 att göra, är bankappar en dealbreaker för dig så är den här tråden helt ointressant för dig. Skulle bli förvånad om det kommer bankappar till N9, till Symbian finns det inte mer än en från Nordea där man kollar aktiekurser.



Skulle önska att företag och myndigheter skulle släppa det här tönteriet med appar, i stället eftersträva att göra informationen tillgänglig för så många som möjligt.

#106

Postad 26 juni 2011 - 00:04

theclone
  • theclone
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
SKULLE ÖNSKA ATT ALLA REAGERADE SÅ HÄR PÅ N9:ans ANNOUNCMENT.

http://www.youtube.c...eature=youtu.be

#107

Postad 26 juni 2011 - 07:43

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Appar är verkligen onödigt l nästan alla fall..har man bara flashstöd så är de ju bara ha sina favorit sidor öppna

#108

Postad 26 juni 2011 - 08:44

theclone
  • theclone
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Appar är verkligen onödigt l nästan alla fall..har man bara flashstöd så är de ju bara ha sina favorit sidor öppna


HaHa. I see what you did there. Good one :)

#109

Postad 26 juni 2011 - 12:55

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

  • 727 inlägg
  • 0

Suck! Det må vara äldre generation CPU/GPU men och andra sidan sett är OS:et optimerat den och snabbt till skillnad mot nya Androids/WP7 osv där de måste vara överhypade DualCore CPU och GPU:S för att flyta på. Det är ju bara jämföra N900 med första/andra generationens Android så är den forfarande bättre trots andra generationens Androids hade snabbare CPU:er.

Men du kan vara lugn den kommer säkert en WP phone med DualCore som passar dig.

Själv tvekar jag inte en sekund till att köpa den som ersättare till min forfarande telefon N900 som forfarande piskar Android/Iphone i vissa lägen.

Fokus i mitt inlägg ligger i att Nokias R&D på MeeGo/Maemo kommer minskas avsevärt! Det är detta som gör hela situationen extremt tragisk. Som gammal N900-ägare hade jag önskat att man vågade gå sin egen väg - lägga fullt fokus på Harmattan-integration i MeeGo som man nu gjort med N9, tyvärr kommer det inte ske och oavsett vad du tycker om mitt något korta uttryck så är det precis det Nokia missar med telefonen - hur optimerad denna version än må vara så ser väldigt många geeks bara specs - jag är inte en av de.

Döm inte folk efter ett inlägg som du själv inte gillar.

#110

Postad 26 juni 2011 - 14:49

Icee
  • Icee
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Trevlig telefon som ser väldigt intressant ut. Byter mer än gärna bort SGS mot denna (sämmre skit får man leta efter, går inte ens att ringa med skiten utan att det bryter)

Dock kan jag inte förstå mig på killen Elop, han sparkar alla Meego anställda, gör allt för att trycka ner en telefon som världen för första gången på väldigt länge är väldigt positiva och imponerade av. Det skrivs positiva av så gott som alla och för första gången på väldigt länge stiger aktiekursen. De släpps en WP video bara några dagar efter för att få bort fokus från N9 men kollar man runt ser man inte mycket positivt om den. På samma gång sjunker aktiekursen tillbaka.
Blev även lite diskussion under midsommarfirandet över telefoner och en sak hade vi alla gemensamt. Ingen ville ha Windows telefon i en grupp på ca 20st. Dock var alla som sett presentationen av N9 imponerade.

Kan någon förklara för mig hur en styrelse kan vara så jäkla dumma i huvudet så dom inte fattar något ännu? Eller är Elop så duktig på av manipulera styrelsemedlemmarna?

#111

Postad 26 juni 2011 - 14:56

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

  • 2 184 inlägg
  • 0

Suck! Det må vara äldre generation CPU/GPU men och andra sidan sett är OS:et optimerat den och snabbt till skillnad mot nya Androids/WP7 osv där de måste vara överhypade DualCore CPU och GPU:S för att flyta på. Det är ju bara jämföra N900 med första/andra generationens Android så är den forfarande bättre trots andra generationens Androids hade snabbare CPU:er.

Men du kan vara lugn den kommer säkert en WP phone med DualCore som passar dig.

Själv tvekar jag inte en sekund till att köpa den som ersättare till min forfarande telefon N900 som forfarande piskar Android/Iphone i vissa lägen.


Vad är det med din attityd egentligen? Man måste väl både kunna se för och nackdelar? Suck!

"OS:et optimerat den och snabbt till skillnad mot nya Androids/WP7"

Testa en WP7 lur och återkom sedan.
WP7 lurarna är nog bland de rappaste lurarna du kan hitta.

#112

Postad 26 juni 2011 - 15:59

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Appar är verkligen onödigt l nästan alla fall..har man bara flashstöd så är de ju bara ha sina favorit sidor öppna


Det jobbiga är allt scrollande för att kolla en enkel sak, föredrar helt klart dedikerade appar till de sidor jag är mest på, men smaken är som baken.

#113

Postad 26 juni 2011 - 19:02

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

  • 941 inlägg
  • 0

Trevlig telefon som ser väldigt intressant ut. Byter mer än gärna bort SGS mot denna (sämmre skit får man leta efter, går inte ens att ringa med skiten utan att det bryter)

Dock kan jag inte förstå mig på killen Elop, han sparkar alla Meego anställda, gör allt för att trycka ner en telefon som världen för första gången på väldigt länge är väldigt positiva och imponerade av. Det skrivs positiva av så gott som alla och för första gången på väldigt länge stiger aktiekursen. De släpps en WP video bara några dagar efter för att få bort fokus från N9 men kollar man runt ser man inte mycket positivt om den. På samma gång sjunker aktiekursen tillbaka.
Blev även lite diskussion under midsommarfirandet över telefoner och en sak hade vi alla gemensamt. Ingen ville ha Windows telefon i en grupp på ca 20st. Dock var alla som sett presentationen av N9 imponerade.

Kan någon förklara för mig hur en styrelse kan vara så jäkla dumma i huvudet så dom inte fattar något ännu? Eller är Elop så duktig på av manipulera styrelsemedlemmarna?

Alla är inte sparkade, det är de som ska arbeta med "future disturbtion". Det handlar väl om pengar, Nokia är ett så pass stort företag så börjar det gå sämre så går pengarna åt snabbt. De får ju betalt att MS för att använda WP7. Sen läste jag någonstans att Nokia hade bara kunnat lansera 1-2 st MeeGo mobiler om år. Det är för lite för Nokia.

#114

Postad 26 juni 2011 - 19:41

tieliese
  • tieliese
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Tycker att appar i högsta grad har med N9 och Meego att göra, att meego då jämförs med andra telefoner och system tycker jag inte är det minsta konstigt, jag gillar det jag sett av meego men kan inte tänka mig att ge avkall på den funktionalitet jag har idag


Förklara gärna vad du vill ha i N9 som du har på din nuvarande telefon.

Nokia delar just nu ut 250 developer devices till utvecklareså ge gärna råd till potentiella utvecklare på meego.com forum eller developer.nokia.com (eller i denna tråd) så kanske det du saknar redan finns på plats vid release, vem vet :-)

Betan av SDK:n är släppt och de som utvecklat för N900 är redan i full gång att porta appar.

Men som sagt ge gärna tips vad du och för den delan andra vill se.

Kanske tom jag kan bidra på nån vänster i detta då jag också har för avsikt att börja utveckla för QT/Meego platformen.

Redigerat av tieliese, 26 juni 2011 - 19:42.


#115

Postad 26 juni 2011 - 19:54

theclone
  • theclone
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Jag vill ha en officel spotify app. Qspot är grymt men man kan inte bygga sina spellistor eller köra offline mode.

#116

Postad 26 juni 2011 - 20:01

tieliese
  • tieliese
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Alla är inte sparkade, det är de som ska arbeta med "future disturbtion". Det handlar väl om pengar, Nokia är ett så pass stort företag så börjar det gå sämre så går pengarna åt snabbt. De får ju betalt att MS för att använda WP7. Sen läste jag någonstans att Nokia hade bara kunnat lansera 1-2 st MeeGo mobiler om år. Det är för lite för Nokia.


Som sagt jag tror inte det blir några problem med support av N9 den marknadsförs redan hårdare än N900. Det vore fullständigt vansinne att då lägga ner hela grejen. Nokia har helt enkelt inte råd att misslyckas med den oavsett om den ska satsta på WP7 eller inte punkt slut! Glöm inte att Elop främst fjäskar för Amerikanerna i nuläget men ska jag vara ärlig tror jag inte ett dyft på att WP7 kommer kunna slå i hela världen. INte en chans! Asien och Ryssland och nordeuropa vill ha frihet vad gäller operativsystem och sk. "ekosystem".

CEO har inte mitt förtroende, visst det behövdes lite omskakning det har gott för lånmgt, men utvecklarna bak N9 ger jag all credit jag vet hur mycket de slitit med N9 kanske främst för att markera för ledningen att de är ute på jävligt hal is om de skulle helt slopa Meego.

Men som Klas sa: Meego kommer fortsätta inom Nokia punk slut.

Och åter igen Meego använder samma framework som Symbian. Oavsett vad man tycker om Symbian så har även den en massa appar. Till er som köpt Android/Iphone så kanske ni totalt m,issat det men utvecklingen hos Nokia har inte stått helt stilla de senaste åren även om mediadrevet tycks då det att se ut så.

Nu låter jag som om jag e anställd av Nokia eller "Nokiafanboy" men så är inte fallet men rätt ska banemej vara rätt :-)

Redigerat av tieliese, 26 juni 2011 - 20:02.


#117

Postad 26 juni 2011 - 20:06

tieliese
  • tieliese
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Jag vill ha en officel spotify app. Qspot är grymt men man kan inte bygga sina spellistor eller köra offline mode.


Har inte spo men vad jag fröstått finns där en official closedsource API och har faktiskt tänkt ta titta lite på den nån dag. API ska ha stöd för offline. vet dock intre om den då strider mot Qt GPL om man länkar mot den libben :-(

#118

Postad 26 juni 2011 - 20:32

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

  • 2 184 inlägg
  • 0

Asien och Ryssland och nordeuropa vill ha frihet vad gäller operativsystem och sk. "ekosystem".


De har ju frihet att välja vad de vill.
Bara för att du inte tror på WP7 så behöver du inte basha det i varenda inlägg.

#119

Postad 26 juni 2011 - 20:46

tieliese
  • tieliese
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

De har ju frihet att välja vad de vill.
Bara för att du inte tror på WP7 så behöver du inte basha det i varenda inlägg.


Då har du ju totalt missupfatta mig eller så har du missat att Nokias "officiella strategi" är att man ska köra WP7 rakt över och därmed "basha" in varenda människa att använda WP7. Och då har du för sjutton ingen valfrihet!?

Så poängen är att om de vill överleva så är de smarta nog behålla Meego också (och därmed ger det fortsatt support för N9 och framtida Meego mobiler också.

Men om det stör dig får det ju stå för dig...

Redigerat av tieliese, 26 juni 2011 - 20:59.


#120

Postad 26 juni 2011 - 22:34

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Förklara gärna vad du vill ha i N9 som du har på din nuvarande telefon.

Nokia delar just nu ut 250 developer devices till utvecklareså ge gärna råd till potentiella utvecklare på meego.com forum eller developer.nokia.com (eller i denna tråd) så kanske det du saknar redan finns på plats vid release, vem vet :-)

Betan av SDK:n är släppt och de som utvecklat för N900 är redan i full gång att porta appar.

Men som sagt ge gärna tips vad du och för den delan andra vill se.

Kanske tom jag kan bidra på nån vänster i detta då jag också har för avsikt att börja utveckla för QT/Meego platformen.


Via dalvik ska man ju kunna köra android-appar men ingen har sagt om det gäller alla appar, bara att de flesta ska kunna moddas och köras, men då återstår ju hur man ska få tag på appar, inte så säkert att google vill släppa till market och inte säkert att alla utgivare vill konvertera sina appar och lägga ut dem på nokias market.
Officiella bankappar, officiell spotify (tyvärr så har de hemaknåpade appar som finns till olika enheter sällan funkat stabilt :) ) Sen vet jag inte exakt vad som finns till symbian då det aldrig varit nått alternativ. Men finns det nån app motsvarande taptalk?
Använder idag trillian som im-klient vilket är grymt smidigt då det täcker en massa olika im-system samtidigt, jag använder det för msn, google talk och facebook chat. Finns det nån liknande på symbian?
Hur är integreringen med gmail, då menar jag även kalender och kontaktlista?
Det var nog det viktigaste av det jag använder. Kom på logg på bilkostnaderna också, använder mycars idag för att hålla reda på alla kostnader bilarna drar på sig.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 26 juni 2011 - 22:36.


#121

Postad 26 juni 2011 - 22:37

JagVetInte
  • JagVetInte
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
För mig är det inte att WP7 är dåligt, det är säkert bra på sitt sätt. Traumat är mer att europas största mobiltillverkare som har släppt in en konkurrent innanför ringmurarna. Först trodde man att Nokia inte hade något att komma med med N9 så visar Nokia upp ett OS som faktiskt ser mycket bra ut och har potential. Jag tror att Nokia hade klarat denna kris bättre om de inte hade Elop och om de hade mer is i magen. Många som tyckt om Nokias produkter ser detta som ett svek.

En påtaglig fara är om Nokia gör Ovi maps för WP7. Då kommer folk hacka Ovi maps så den fungerar på vilken WP7 telefon som helst. I ett svep försvinner på så sätt en av Nokias "killer features" och deras uppköp av Navtec är mycket mindre värt.

Redigerat av JagVetInte, 26 juni 2011 - 22:42.


#122

Postad 27 juni 2011 - 00:15

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

  • 2 184 inlägg
  • 0

För mig är det inte att WP7 är dåligt, det är säkert bra på sitt sätt. Traumat är mer att europas största mobiltillverkare som har släppt in en konkurrent innanför ringmurarna. Först trodde man att Nokia inte hade något att komma med med N9 så visar Nokia upp ett OS som faktiskt ser mycket bra ut och har potential. Jag tror att Nokia hade klarat denna kris bättre om de inte hade Elop och om de hade mer is i magen. Många som tyckt om Nokias produkter ser detta som ett svek.

En påtaglig fara är om Nokia gör Ovi maps för WP7. Då kommer folk hacka Ovi maps så den fungerar på vilken WP7 telefon som helst. I ett svep försvinner på så sätt en av Nokias "killer features" och deras uppköp av Navtec är mycket mindre värt.


Ovi maps kommer bli tillgängligt för alla WP7 lurar.

#123

Postad 27 juni 2011 - 00:41

JagVetInte
  • JagVetInte
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Ovi maps kommer bli tillgängligt för alla WP7 lurar.


Jag vet och med det har Nokia skjutit sönder sin fot med ett grovkalibrigt vapen.

Vad dem då ska göra är att sälja det för icke-Nokia lurar medans det är gratis för Nokias lurar. Men ändå kommer Ovi maps bli hackat och motivationen att köpa Nokia kommer minska.

Alla borde köpa en N9 för att j*vlas med Stephen Elop.

#124

Postad 27 juni 2011 - 00:44

Icee
  • Icee
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Alla är inte sparkade, det är de som ska arbeta med "future disturbtion". Det handlar väl om pengar, Nokia är ett så pass stort företag så börjar det gå sämre så går pengarna åt snabbt. De får ju betalt att MS för att använda WP7. Sen läste jag någonstans att Nokia hade bara kunnat lansera 1-2 st MeeGo mobiler om år. Det är för lite för Nokia.


Samtliga 1500 som blev varslade nu föra veckan? var Meego anställda. De må få betalt av MS bäst de vill. Det är ändå bara en liten klumpsumma. Hur kan det dessutom komma sig att så fort Elop anländer avgår flera stora namn utan någon som helst orsak. Själv misstänker jag att dom inte ville vara inblandade i vad trojanen Eflop gör.

WP7 är så fullt så man vill spy varje gång man ser det, den där jäkla äckliga startskärmen som körs i alla wp7 reklam får mig att må dåligt av hur illa det ser ut. Påminner mig dessutom om alla bluescreens man fick för då man körde win 98 vilket inte direkt hjälper

#125

Postad 27 juni 2011 - 07:14

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Ovi maps kommer bli tillgängligt för alla WP7 lurar.


Se där! Är det helt bekräftat? Tur man precis beställde en WP7:a då.

#126

Postad 27 juni 2011 - 10:42

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0
Engadget anser att THIS is IT

#127

Postad 27 juni 2011 - 10:58

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0
Damian Dinning om kameran!

#128

Postad 27 juni 2011 - 11:45

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0
Bild från Dunbars länk:

Postad bild

Otroligt snygg! Det kan nog bli en Sea Ray för min del om den kommer se ut så.

#129

Postad 27 juni 2011 - 12:33

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

  • 941 inlägg
  • 0

Det kan nog bli en Sea Ray för min del.

Det går inte att få över dig på MeeGospåret?
Känns som om bra försäljning för MeeGomobilen kanske kan få Nokia att vakna.

#130

Postad 27 juni 2011 - 14:22

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Det går inte att få över dig på MeeGospåret?
Känns som om bra försäljning för MeeGomobilen kanske kan få Nokia att vakna.


Mnjae... Eller jag vet inte riktigt. Tanken med Meego verkar väldigt bra, men jag är osäker på hur det blir i praktiken. Det jag är rädd för är att det blir som Symbian igen, dvs "tråkigt" (om ni förstår vad jag menar?) och med mindre stöd från tredje part. Jag har suttit en del med kompisens N8, och det operativet är rena döden tycker jag. Synd, för mobilen i sig är ju ett betydligt bättre bygge än de flesta andra mobiler på marknaden. Men jag är absolut inte omöjlig, jag kommer definitivt prova N9 i butik direkt den släpps! Har alltid gillat Nokia för deras välbyggda och snygga telefoner, men sen Android/iOS/WP7 kom ut upplever jag deras OS som old school. WP7 har jag som sagt provat en hel del (och beställt en telefon också) och jag älskar designen och det fantastiska flytet.

Ligger priset på max 3500 kanske jag chansar ändå!

#131

Postad 27 juni 2011 - 14:38

Grizzok
  • Grizzok
  • Användare

  • 219 inlägg
  • 0

Bild från Dunbars länk:oligt snygg! Det kan nog bli en Sea Ray för min del om den kommer se ut så.

Hmm? Vet inte om det vart nått fel i länken eller nått, men det där är väl en N9:a, inte en Sea Ray.
Ser ut som Meego-Harmattan taskmanagern på skärmen t.ex. och den där saknar kamera knappen som Sea Ray har.

Men jo, dom ser väldigt lika ut på utsidan.

Ang. Damians resonemang så känns det lite bättre med kameran tycker jag. Även om N8an lär vara bättre så låter det som att de faktiskt tänkt igenom för-/nackdelar och gjort det bästa av situationen. Att minska storleken med 70% är ju inte det enklaste direkt.

Stör mig lite på vissa saker han säger bara:
"Super large f/2.2 aperture allowing approximately 75% more light to reach the image sensor. This is the largest aperture ever incorporated in to a mobile and larger than most digital cameras."
Det heter ju focal RATIO av en anledning, eller har jag helt fel? Mindre sensor = mindre bländare, dvs lär N8ans 2.8 aperature släppa igenom mer ljus då den måste vara större för att få den ration till en större sensor? Vet inte vad de jämför med 75% mer ljus där, men jag tvivlar starkt på att det stämmer jämfört med N8an.
Enligt wikipedia räknar man ut focalration genom N=f/D där N är f-ration, f är focal lenght och D diametern av irisen. För att få fram D vänder jag väl bara på det och får D=f*N om jag minns nått ifrån gamla mattelektionerna. Pluggar jag in kända siffrorna för N8/N9 får jag detta:
N9= 3.77 (focal lenght) *2.2 (f-värde) =8,294 (diametern på iris)
N8=5,4*2.8=15,12
dvs blir största bländaröppningen nästan dubbelt så stor på N8an, trots högre f-ratio värde. Möjligt att jag tänkt/räknat fel men ja... förstår inte hur ett hälften så stort "hål" kan släppa igenom 75% mer ljus så jag undrar vad han jämfört med. Det är fortfarande grymt bra bländare jämfört med sensorer i samma storlek (Arcen har väl 2.4 t.ex.), men jag tycker det låter lite missledande.

#132

Postad 27 juni 2011 - 19:12

John999
  • John999
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

SKULLE ÖNSKA ATT ALLA REAGERADE SÅ HÄR PÅ N9:ans ANNOUNCMENT.

http://www.youtube.c...eature=youtu.be



Hahaha

#133

Postad 27 juni 2011 - 21:31

tieliese
  • tieliese
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Fokus i mitt inlägg ligger i att Nokias R&D på MeeGo/Maemo kommer minskas avsevärt! Det är detta som gör hela situationen extremt tragisk. Som gammal N900-ägare hade jag önskat att man vågade gå sin egen väg - lägga fullt fokus på Harmattan-integration i MeeGo som man nu gjort med N9, tyvärr kommer det inte ske och oavsett vad du tycker om mitt något korta uttryck så är det precis det Nokia missar med telefonen - hur optimerad denna version än må vara så ser väldigt många geeks bara specs - jag är inte en av de.

Döm inte folk efter ett inlägg som du själv inte gillar.


Jag håller med om att Nokias WP7 strategi verkar upp mot väggarna och att dom borde åtminstone göra klart vad de egentligen menar med "future desrupotions". Eller mer önsvärt att man inkluderade Meego i smartphone portföljer så folk fick välja. Men vad är det för mening vi älter detta om och om igen här, på meego.com och maemo.com forum osv?

Det är som de är nu och jag tror forfarande att det kan förndras. Det är är inte skrivit i sten. Styrelsen kan avgå, sparkas, ändra sig. Framtiden utvisar...

Gör den succe, vilket den mycket väl kan göra, Kommer de få ändra strategi något. Man måste ju ändå inse att det handlar om pengar i slutändan för ALLA företag. Ingen styrelse är så korkad så de avecklar ett system som går i vinst. Bussines as usual. Om N9 säljer väl == invensterare == på sikt vinst igen för nokia.

MEN den kommer utan att tveka ha stöd ett år, allt annat vore oseriöst. glöm inte att den kommer marknadsföras hårt. Och vad jag minns kommer Wp/ inte tills sverige förrens 2012 och det är tillräckligt för att inte jag ska tveka.

Jag ser ju samma klagande i Android på uppdateringar. Det finns inte ett mobilföretag idag som ger support hur länge som helst. Möjligen nån patch för säkerhet etc...

Och förresten vad är det vi prata om här? Support för Meego 2.0 eller? Seriöst inbilla inte mig att nån annan mobil uppdateras i evighet, framförallt inte gratis. Åter igen efterfrågan och hur många sålda enheter styr sånt plus det faktum hur mycket av systemet har förändrats.

Men som sagt CEO eller Nokias styrelse kan inte bestämma detta. Oavsett vad Elop vräker ur sig kan detta mycket väl förändras!

Naturligvis förstår jag folk irritation då vi delvis blev svikna med N900. Själv ser jag det iofs inte som ett svek jag visste vad jag köpte och har väl mer tålamod än andra men ändå.

Men glöm inte att 95% av rykten på nätet definitivt långt ifrån sanna eller har förvanskats. (Oavsett företag)

Redigerat av tieliese, 27 juni 2011 - 21:35.


#134

Postad 27 juni 2011 - 21:40

theclone
  • theclone
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Ok, nu vet jag inte hur hårt nokia satsar i usa eller om N9 ens kommer släppas i usa, men det här ser ju inte bra ut!

http://twitter.com/#!/chansearrington

#135

Postad 27 juni 2011 - 21:41

tieliese
  • tieliese
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Samtliga 1500 som blev varslade nu föra veckan? var Meego anställda. De må få betalt av MS bäst de vill. Det är ändå bara en liten klumpsumma. Hur kan det dessutom komma sig att så fort Elop anländer avgår flera stora namn utan någon som helst orsak. Själv misstänker jag att dom inte ville vara inblandade i vad trojanen Eflop gör.

WP7 är så fullt så man vill spy varje gång man ser det, den där jäkla äckliga startskärmen som körs i alla wp7 reklam får mig att må dåligt av hur illa det ser ut. Påminner mig dessutom om alla bluescreens man fick för då man körde win 98 vilket inte direkt hjälper


Se det ur en annan synvinkel. Aktien rasar också, kanske för att follk anser att strategin inte håller. Rasar den för mycket är Elop illa ute....

Åter igen Wp7 är inte skrivit i sten.
Därför ser jag personligen min N9 som en invenstering :) == get Elop fired :lol:

Dags för lite ONTOPIC videos se below :-)

http://www.meegoexpe...s-michaelxhell/

Redigerat av tieliese, 27 juni 2011 - 21:47.


#136

Postad 27 juni 2011 - 21:52

JagVetInte
  • JagVetInte
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Gör den succe, vilket den mycket väl kan göra, Kommer de få ändra strategi något. Man måste ju ändå inse att det handlar om pengar i slutändan för ALLA företag. Ingen styrelse är så korkad så de avecklar ett system som går i vinst. Bussines as usual. Om N9 säljer väl == invensterare == på sikt vinst igen för nokia.


Vad folk gör är att underskatta amerikanska företag när det gäller att ta kontroll över marknaden och de kan göra det trots de går i förlust.

Ett exempel är MacDolands. Det finns massor av MacDonalds i världen som inte går i vinst men de subventioneras för de anses viktiga för markera sitt revir. Ett annat exempel är amerikanska filmindustrin som köper biografvisningarna.

Stephen Elop är utan tvekan en person som arbetar för Microsofts intressen och det som fanns innan i Nokia ska bort till varje pris till fördel för Microsoft. Han har utalat sig tydligt när det gäller detta även om folk försöker tolka det annourlunda.

Som sagt underskatta inte amerikanska bolag när det gäller att ta kontrollen över marknader.

#137

Postad 27 juni 2011 - 21:57

tieliese
  • tieliese
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Jag vet och med det har Nokia skjutit sönder sin fot med ett grovkalibrigt vapen.

Vad dem då ska göra är att sälja det för icke-Nokia lurar medans det är gratis för Nokias lurar. Men ändå kommer Ovi maps bli hackat och motivationen att köpa Nokia kommer minska.

Alla borde köpa en N9 för att j*vlas med Stephen Elop.


fully agree. Inte bara för den saken skull, men för att visa att vi europa också har ett bra OS!

(Även om delar av Linux naturligvis utvecklas i hela världen så är där en del Linux kompetens inside Nokia med framförallt optimering av koden för mobiler. Annat kan man ju säga om Android där det krävs mer CPU för att få mobilerna att inte lagga.

#138

Postad 27 juni 2011 - 21:59

theclone
  • theclone
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Amrikanska bolag är inte annorlunda än andra länders t ex svenska eller finska förutom möjligen mycket större. De stora äter de mindre. Kolla bara på kinneskia bolag som tar över mer och mer. Eller varför inte IKEA som använder sin storlek och ekonomiska muskler för att slå sig fram. Ser inget konstigt med det.

Dock tror jag förvisso nokia går fel väg, men det är ju upp till the board of directors, Inte elop. De kan sparka honom när de vill!

Redigerat av theclone, 27 juni 2011 - 22:01.


#139

Postad 27 juni 2011 - 22:01

tieliese
  • tieliese
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Vad folk gör är att underskatta amerikanska företag när det gäller att ta kontroll över marknaden och de kan göra det trots de går i förlust.

Ett exempel är MacDolands. Det finns massor av MacDonalds i världen som inte går i vinst men de subventioneras för de anses viktiga för markera sitt revir. Ett annat exempel är amerikanska filmindustrin som köper biografvisningarna.

Stephen Elop är utan tvekan en person som arbetar för Microsofts intressen och det som fanns innan i Nokia ska bort till varje pris till fördel för Microsoft. Han har utalat sig tydligt när det gäller detta även om folk försöker tolka det annourlunda.

Som sagt underskatta inte amerikanska bolag när det gäller att ta kontrollen över marknader.


Men det är ju just därför vi i europa borde kämpa emot och inte köpa all deras skit innan europa går under.

Dvs köp N9 istället för Androids och Iphones eller WP7 phones. (Jo jag vet jag är naiv att folk skulle tänka så men tror du fattar poängen :)

#140

Postad 27 juni 2011 - 22:20

JagVetInte
  • JagVetInte
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Amrikanska bolag är inte annorlunda än andra länders t ex svenska eller finska förutom möjligen mycket större. De stora äter de mindre. Kolla bara på kinneskia bolag som tar över mer och mer. Eller varför inte IKEA som använder sin storlek och ekonomiska muskler för att slå sig fram. Ser inget konstigt med det.

Dock tror jag förvisso nokia går fel väg, men det är ju upp till the board of directors, Inte elop. De kan sparka honom när de vill!


Jag tycket att amerikanska bolagskultur är i regel mycket framgångsrik och det finns flera påtagliga skillnader mellan Europa och USA. Vinstintresset är det samma men hur man kommer dit är kraftigt annourlunda. Företagsnationalismen är en underskattad drivkraft. Att bolag inte vet några gränser är ren BS, se bara vad som hände Gislaved (däcken).

Att köra Windows på en Nokia passar inte Nokia. T.ex. Rolex gör inte digitalur eftersom det inte passar deras profil.

#141

Postad 27 juni 2011 - 23:13

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Vad passar Nokia ?

Hade de ansett att Maemo som jag har och tycker är ett os de mycket väl kunnat slipa på är värt att bygga på så hade de gjort det .

Men de påstår att meego har en lång väg kvar.
Android skulle de bli en av många..

WP7 har de en chans att bygga nått stort av.


Vad är mest logiskt ur att tjäna pengar ?

Jag kan förstå att de känner att Meego har för långt kvar för att hota android å ifåne.

Då finns inte såå mycket kvar för ett bolag som Nokia.

Men varför inte släppa nån värsting nokia vid förra mässan ?
Varför vänta med nånting alls ?
De hade kunnat ljuga å köra på.

Deras uttalande att wp7 skulle vara nr1 utan att ha nån telefon redo måste va de mest korkade EVER.

När jag köpte N900 var den typ nr1 och jag struntade i alla varningar.
Den var sjukt bra på många sätt men fortfarande efter på en del.

Att hoppas på fria program å spel är för mig nu en konstig dröm jag en gång hade.

Vist tanken är god men det funkar helt enkelt dåligt.

Det är nog illa för Android.


En telefon och bra uppdateringar och spel å program som bara funkar är nog inte en helt dålig affär iaf.
Fast jag hatar hela iden att vara låst

#142

Postad 28 juni 2011 - 07:04

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Vad passar Nokia ?

Hade de ansett att Maemo som jag har och tycker är ett os de mycket väl kunnat slipa på är värt att bygga på så hade de gjort det .

Men de påstår att meego har en lång väg kvar.
Android skulle de bli en av många..

WP7 har de en chans att bygga nått stort av.


Vad är mest logiskt ur att tjäna pengar ?

Jag kan förstå att de känner att Meego har för långt kvar för att hota android å ifåne.

Då finns inte såå mycket kvar för ett bolag som Nokia.

Men varför inte släppa nån värsting nokia vid förra mässan ?
Varför vänta med nånting alls ?
De hade kunnat ljuga å köra på.

Deras uttalande att wp7 skulle vara nr1 utan att ha nån telefon redo måste va de mest korkade EVER.

När jag köpte N900 var den typ nr1 och jag struntade i alla varningar.
Den var sjukt bra på många sätt men fortfarande efter på en del.

Att hoppas på fria program å spel är för mig nu en konstig dröm jag en gång hade.

Vist tanken är god men det funkar helt enkelt dåligt.

Det är nog illa för Android.


En telefon och bra uppdateringar och spel å program som bara funkar är nog inte en helt dålig affär iaf.
Fast jag hatar hela iden att vara låst


Ja det var ju riktigt idiotiskt av dom, jag hade ju velat ha en mobil direkt.

#143

Postad 28 juni 2011 - 10:59

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

  • 2 184 inlägg
  • 0

Vad passar Nokia ?

Hade de ansett att Maemo som jag har och tycker är ett os de mycket väl kunnat slipa på är värt att bygga på så hade de gjort det .

Men de påstår att meego har en lång väg kvar.
Android skulle de bli en av många..

WP7 har de en chans att bygga nått stort av.


Vad är mest logiskt ur att tjäna pengar ?

Jag kan förstå att de känner att Meego har för långt kvar för att hota android å ifåne.

Då finns inte såå mycket kvar för ett bolag som Nokia.

Men varför inte släppa nån värsting nokia vid förra mässan ?
Varför vänta med nånting alls ?
De hade kunnat ljuga å köra på.

Deras uttalande att wp7 skulle vara nr1 utan att ha nån telefon redo måste va de mest korkade EVER.

När jag köpte N900 var den typ nr1 och jag struntade i alla varningar.
Den var sjukt bra på många sätt men fortfarande efter på en del.

Att hoppas på fria program å spel är för mig nu en konstig dröm jag en gång hade.

Vist tanken är god men det funkar helt enkelt dåligt.

Det är nog illa för Android.


En telefon och bra uppdateringar och spel å program som bara funkar är nog inte en helt dålig affär iaf.
Fast jag hatar hela iden att vara låst


Bra skrivet!
De anser nog att Meego har för lång väg att gå och att de skulle ta för mycket resurser att bygga vidare på.

#144

Postad 28 juni 2011 - 14:36

Kazutoyo
  • Kazutoyo
  • Forumräv

  • 733 inlägg
  • 0
Ser fram emot Nokia N9 väldigt mycket :)

Behöver inte många program till den heller, men det vore trevligt om Sports Tracker släpptes till N9.

#145

Postad 28 juni 2011 - 16:13

Grizzok
  • Grizzok
  • Användare

  • 219 inlägg
  • 0
Bah, visste att det Damians post skulle missuppfattas.

Tillomed GSMArena som brukar vara så bra klantade sig rejält, hehe.

"And to those of you wondering just how bright f/2.2 is, it is 75% brighter than the N8 lens. So if the two cameras decide to use the same shutter speed the N9 will be able to pick a significantly lower ISO setting than its sibling, and still get the same exposure."

Helt fel, som jag skrev i en tidigare post här så handlar det ju om focal RATIO, vilket beror på vilken focal lenght kameran har, och därmed hur stor sensorn är.

Räknade på det och fick detta:
N9= 3.77 (focal lenght) *2.2 (aperture) = 8,294 (diameter på iris)
Samma sak på N8 ger detta:
N8=5,4*2.8= 15,12

Med andra ord är N8ans "hål" som släpper in ljus (dvs aperture) är nästan dubbelt så bred diameter. Eftersom det är stort sett en cirkel så räknade jag ut arean av det själva "hålet".
Area av en cirkel är "Area = π*r2 " så med diameter/2 får vi fram dessa siffror:
N9=~54.02
N8=~179.55

Dvs är N8ans aperature över tre gånger så bred som N9ans. Eftersom du inte styr hur snabbt ljus åker igenom det "hålet" så släpper N8an igenom över tre gånger så mycket ljus enligt det.
Så ja, såvida Damian inte lyckats komma på ett sätt att bända fysikens lagar om ljusets hastighet så är GSMArenas påstående helt fel. Damian jämför med något när han påstår 75% mer ljus, men det är definitivt inte N8an han jämför med.

#146

Postad 28 juni 2011 - 19:08

theclone
  • theclone
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Det här är det enda spel jag behöver. Elop på en brinnande platform :)

Klockrent!

http://store.ovi.com/content/121617

#147

Postad 29 juni 2011 - 07:11

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

  • 941 inlägg
  • 0
Nokia N9 browser HTML5 tests – score outperforming iPad 2, SGSII and some desktop browsers? p.s. NO flash.


Fennec gives Nokia N9 the ability to display Flash content


#148

Postad 29 juni 2011 - 12:07

theclone
  • theclone
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
N9

Redigerat av theclone, 29 juni 2011 - 18:29.


#149

Postad 29 juni 2011 - 14:32

JagVetInte
  • JagVetInte
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Mer om N9 och Nokia från våra ryska insiders på Mobile Review.

http://www.mobile-re...ki-125-en.shtml

Inga glada nyheter.

#150

Postad 29 juni 2011 - 16:57

bag
  • bag
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

SKULLE ÖNSKA ATT ALLA REAGERADE SÅ HÄR PÅ N9:ans ANNOUNCMENT.

http://www.youtube.c...eature=youtu.be


klockren.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.