Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lurad? GRUNDIG 46 VLE 7139 BR

21 svar i tråden

Skickat 27 november 2011 - 14:05

Hej,

Mitt första inlägg :-)
Det verkar finnas en hel del kunskap här.

SÅ till frågan. Fick ett ryck igår och köpte ny TV.
Har kollat runt ett tag men aldrig fått tummen ur.
Var på Elgiganten och hade typ bestämt mig för Samsung UE46D5005 för den verkade hyffsad och kostade runt 6000kr som jag hade tänkt att lägga på en TV.
Men försäljaren tjatade om att det var en gammal modell och att det bara var 50HZ så den klarade inte panoreringar osv. Han tyckte att man fick så mycket mer om man köpte GRUNDIGen http://www.elgigante...-46-vle-7139-br trots att den var dyrare 8000kr.
(Och den har ju massa mer funktioner på pappret)

Men den verkar vara helt okänd på nätet. Hittar inget om den på forum eller tester eller support. För instruktionsboken är inte särskilt djupgående.

Någon som vet om det är en bra TV? Är den "rebrandad" eller?

Problemet är att jag sitter på analog kabeltv(slå mig inte). Och har bara en gammal dvd med scart. Vidare har jag ett Wii och det ser ut som skit men ska köpa en komponentkabel till wiiet så man kan aktiverar 480p.
Så jag har ingen möjlighet att avgöra om bilden är "bra".
Har testat ändra lite inställningar men det är ju svårt att avgöra om det är TVns eller signalens fel att det blir "konstig" bild.

Utvecklar inte bildinställningarna mer för då blir inlägget gigantiskt...

Om inget vet något om TVn eller om den är undermålig vad ska jag isåfall köpa istället?

Tackar på förhand för svar!

PS. Inlägg såsom att man borde kolla upp vad man köper innan undanbedes. Jag kollade att jag har full returrätt för det går ju inte avgöra i butiken där de kör alla inställningar på max.
DS.

Skickat 27 november 2011 - 14:33

Tjaa...din Grundig-tv verkar ju vara full-HD = 1080p så det vore ju helt klart bäst om du kan mata den med antingen bild från en Blu-ray-spelare eller koppla in en dator till tv:n där du kör 1920x1080 på datorns skärmupplösning.
Att koppla in en DVD-spelare eller Wii är ju som att köpa en Porsche och sen bara köra 70 i högerfilen på motorvägen.
Du får nog testa runt med att stänga av så mycket som möjligt av bildförbättringar som tv:n säkert har för att kanske få mer hyfs på bilden när du kör DVD eller Wii. En stor kopp kaffe och ordentlig koll på instruktionsboken är nog ett bra tips då.

Eller så tar du dig tid och besvär och bär tillbaks Grundig-tv:n till affären och byter den mot den du hade tänkt dig som var 2000:- billigare. Då kan du passa på att köpa en PS3 och en HDMI-kabel samtidigt så har du en fantastisk Blu-ray-spelare också!

Lycka till!

Skickat 27 november 2011 - 14:36

detta var väl det jag hittade på 30 sek vid googling.

Även om stora flatskärmar är inne nu för tiden så är det inte alla som tycker att en enorm TV är en prydnad för vardagsrummet. Vissa föredrar en skärm med mer diskret framtoning och då är en 32-tummare mitt i prick.
Skarp standardupplöst bild ; Användarvänlig
Mindre skarp på HD

gäller ju 32" varianten men jag antar att specen är typ lika.

Skickat 27 november 2011 - 15:19

Stäng AV alla slags Bildförbättringar, och utgå från bara Ljus, Färg & Kontrast, och ställ in dem så du får så bra bild som möjligt.

SEN kan du börja testa med att slå på Bildförbättringarna en efter en och se vad som händer.

Men eftersom du har bara analog Tv så blir det gryning och 'dålig' bild.

Men jag förstår däremot inte VARFÖR du har bara analog Tv? Har ni gratis kabel-tv i huset? Isåfall är det kanske Comhem, och de har ju faktiskt hela sju Digitala kanaler helt gratis, som du kan söka in utan vare sig Programkort eller CA-Modul.

Är det Tele2s kabel-tv har du ännu fler digitala gratiskanaler.

Det här inlägget har ändrats av anderswillhelmsson 27 november 2011 - 15:19

Skickat 27 november 2011 - 15:35

Visa inläggBasil 27 november 2011 - 14:33 skrev:

Tjaa...din Grundig-tv verkar ju vara full-HD = 1080p så det vore ju helt klart bäst om du kan mata den med antingen bild från en Blu-ray-spelare eller koppla in en dator till tv:n där du kör 1920x1080 på datorns skärmupplösning.
Att koppla in en DVD-spelare eller Wii är ju som att köpa en Porsche och sen bara köra 70 i högerfilen på motorvägen.
Du får nog testa runt med att stänga av så mycket som möjligt av bildförbättringar som tv:n säkert har för att kanske få mer hyfs på bilden när du kör DVD eller Wii. En stor kopp kaffe och ordentlig koll på instruktionsboken är nog ett bra tips då.

Eller så tar du dig tid och besvär och bär tillbaks Grundig-tv:n till affären och byter den mot den du hade tänkt dig som var 2000:- billigare. Då kan du passa på att köpa en PS3 och en HDMI-kabel samtidigt så har du en fantastisk Blu-ray-spelare också!

Lycka till!

Så du anser att Samsungen är i samma klass bildmässigt? Samsung är ju kändare märke och man hittar massa info om den.
Det där med 50Hz då? Han sa att folk som tex tittar på sport lämnade tillbaka den för bilden hackar. Eller är det bara säljsnack?
Grundigen har ju Smart-TV men det lär man ju inte använda särskilt mycket bara DNLA. DVB-T2 för framtiden men man kan väl alltid köpa en box istället?

Det är just det instruktionsboken är inte alls så utförlig som man skulle önska (endast 35sidor). Inget förklaras eller specificeras det står bara hur man tar sig till olika menyer i princip men inte vad de olika valen är.
Det jag stör mig på är att när tex ett ansikte rör sig så är det lite suddigt men när det stannar blir det knivskarpt. och det blir skuggor runt text. Men allt detta kan ju bero på den dålig signalen och uppskalning? känns som ljudet är lite efter bilden också.

Tackar för ditt svar

Skickat 27 november 2011 - 15:41

Visa inlägganderswillhelmsson 27 november 2011 - 15:19 skrev:

Stäng AV alla slags Bildförbättringar, och utgå från bara Ljus, Färg & Kontrast, och ställ in dem så du får så bra bild som möjligt.

SEN kan du börja testa med att slå på Bildförbättringarna en efter en och se vad som händer.

Men eftersom du har bara analog Tv så blir det gryning och 'dålig' bild.

Men jag förstår däremot inte VARFÖR du har bara analog Tv? Har ni gratis kabel-tv i huset? Isåfall är det kanske Comhem, och de har ju faktiskt hela sju Digitala kanaler helt gratis, som du kan söka in utan vare sig Programkort eller CA-Modul.

Är det Tele2s kabel-tv har du ännu fler digitala gratiskanaler.

Japp det ingår i hyran, en mindre lokal kabeltvdistributör . Har möjlighet att köpa till paket ifrån Canaldigital. Men det har inte varit aktuellt förens nu.
Kan tillägga att jag bor i andra hand så vill inte binda upp mig på massa abonnemang om jag måste flytta...

Frugan kommer hem om några dagar då kan vi ställa in bilden ihop. Behövs nog en extra åsikt :-)

Skickat 27 november 2011 - 15:46

Visa inläggRetep84 27 november 2011 - 15:35 skrev:

Så du anser att Samsungen är i samma klass bildmässigt? Samsung är ju kändare märke och man hittar massa info om den.
Det där med 50Hz då? Han sa att folk som tex tittar på sport lämnade tillbaka den för bilden hackar. Eller är det bara säljsnack?
Grundigen har ju Smart-TV men det lär man ju inte använda särskilt mycket bara DNLA. DVB-T2 för framtiden men man kan väl alltid köpa en box istället?

Det är just det instruktionsboken är inte alls så utförlig som man skulle önska (endast 35sidor). Inget förklaras eller specificeras det står bara hur man tar sig till olika menyer i princip men inte vad de olika valen är.
Det jag stör mig på är att när tex ett ansikte rör sig så är det lite suddigt men när det stannar blir det knivskarpt. och det blir skuggor runt text. Men allt detta kan ju bero på den dålig signalen och uppskalning? känns som ljudet är lite efter bilden också.

Tackar för ditt svar

hertz har noll betydelse. all tv sänds i 50hz i sverige. hackar det så är det för att tvn inte kan visa 50hz korrekt

Skickat 27 november 2011 - 20:52

Inhandlade en komponentkabel till WIIet nu i stormblåsten.
Det gjorde verkligen stor skillnad :D

Skickat 27 november 2011 - 21:09

• GAES
  • Beroende

• 1 184 inlägg
Skit in skit ut är en gammal klysha som oftast stämmer. Är insignalen dålig kommer bilden inte upplevas speciellt bra heller. Köper man en ny tv fin tv bör man faktiskt även tänka på att uppgradera vad man får för tv. Själv märkte jag stor skillnad på Boxer och Canal digital via parabol. Boxer är inte att tänka på längre, nu när jag har installerat Canal digital. Kan tänka mig att Via Sat säkerligen är nästan lika bra...

Däremot har jag sett hur det ser ut med Com hem om man bor i lgh, ingen direkt vacker syn...

Ett tips till dig Repet blir alltså att uppgradera tv-leverantör om möjlihget finns.

Ska du flytta får du ta den smällen då. Chansen är väl ganska stor att du ev kan flytta med dig dit abonnemang eller att den nya hyrestgästen får ta över ditt befintliga abonnemang. Bindningstid och dylikt tycker jag du ska strunnta i, förutsatt att du inte tänker flytta inom det närmsta halvåret....

G

Skickat 27 november 2011 - 21:39

Visa inläggRetep84 27 november 2011 - 15:41 skrev:

Japp det ingår i hyran, en mindre lokal kabeltvdistributör .

Jag tror fortfarande att även de sänder ett basutbud med DVB-C (eller MÖJLIGEN DVB-T, beroende på vad det är för leverantör), så kör en Plug&PLay på TVn, och testa först med "Kabel-Tv" när du ska välja antenn, det är DVB-C ( = Cable/Kabel).

Om du då inte hittar några Fria Digitala kanaler, så har du då iaf sett att du får in en bunt av det utbudet du sa dig kunna köpa ( Canal Digital ), så då vet vi isåfall att din kabel-tv sänds med DVB-C, och du behöver inte gå vidare. Man kan alltså ALLTID Söka IN de kanaler som finns, men inte se dem utan Programkort och CA-Modul.

Hittar den inga kanaler när du valt "Kabel-TV", så gör då om Plug&Play, och välj "Egen Antenn" istället, och så samma sak där.
Då söker TVn efter DVB-T kanaler ( = Terrestrial/Mark).

Minst sex såna kan du få in digitalt om du bara har en egen förstärkt inomhusantenn.
Men bor du tillräckligt nära sändaren kan det räcka med vad skitkabel som helst för att få in de fria marksända.

http://teracom.se är adressen för att kolla din närmaste sändare.

Det här inlägget har ändrats av anderswillhelmsson 27 november 2011 - 21:41

Skickat 28 november 2011 - 17:42

Visa inlägganderswillhelmsson 27 november 2011 - 21:39 skrev:

Jag tror fortfarande att även de sänder ett basutbud med DVB-C (eller MÖJLIGEN DVB-T, beroende på vad det är för leverantör), så kör en Plug&PLay på TVn, och testa först med "Kabel-Tv" när du ska välja antenn, det är DVB-C ( = Cable/Kabel).

Om du då inte hittar några Fria Digitala kanaler, så har du då iaf sett att du får in en bunt av det utbudet du sa dig kunna köpa ( Canal Digital ), så då vet vi isåfall att din kabel-tv sänds med DVB-C, och du behöver inte gå vidare. Man kan alltså ALLTID Söka IN de kanaler som finns, men inte se dem utan Programkort och CA-Modul.

Hittar den inga kanaler när du valt "Kabel-TV", så gör då om Plug&Play, och välj "Egen Antenn" istället, och så samma sak där.
Då söker TVn efter DVB-T kanaler ( = Terrestrial/Mark).

Minst sex såna kan du få in digitalt om du bara har en egen förstärkt inomhusantenn.
Men bor du tillräckligt nära sändaren kan det räcka med vad skitkabel som helst för att få in de fria marksända.

http://teracom.se är adressen för att kolla din närmaste sändare.

Tackar för dagens tips!!
Testade att ställa den på Kabel istället för Antenn. Hittade runt 170st kanaler vid sökningen men tyvärr inga fria. Det står CA på alla...
Men jag ser iaf att utbudet finns som du nämnde.

Skickat 28 november 2011 - 22:07

Visa inläggRetep84 28 november 2011 - 17:42 skrev:

Tackar för dagens tips!!
Testade att ställa den på Kabel istället för Antenn. Hittade runt 170st kanaler vid sökningen men tyvärr inga fria. Det står CA på alla...
Men jag ser iaf att utbudet finns som du nämnde.

Tack, tänkte väl det!

Men är du 100 säker på att du INTE verkligen kan se t ex Svt1, Svt2, Tv4 och Tv6 helt fritt i det digitala utbud du hittade?

Du MÅSTE kunna se Kunskaps och 24/Barn DIGITALT, för de är det LAG på att man SKA kunna se Digitalt, läs på VadDetNUHeter(Radio/Tv-Verket? hemsida!)!

Däremot behöver de inte visa de två analogt eftersom de normalt sett enbart finns digitalt.

Skickat 28 november 2011 - 22:21

Inte för att vara sådan men Samsung tvn du nämner har också 100Hz.. Bara som en notis så säljarens uppgifter var ju felaktiga.. förmodligen för att de gick back på produkten. ..

Mvh
Magnus

Skickat 28 november 2011 - 22:23

Visa inlägganderswillhelmsson 28 november 2011 - 22:07 skrev:

...Du MÅSTE kunna se Kunskaps och 24/Barn DIGITALT, för de är det LAG på att man SKA kunna se Digitalt, läs på VadDetNUHeter(Radio/Tv-Verket? hemsida!)!

Däremot behöver de inte visa de två analogt eftersom de normalt sett enbart finns digitalt.
Nu har du snurrat till det en smula.

I de större kabelnäten finns "must carry"-kanalerna i analog form sedan många år, och det finns definitivt ingen lag som säger att dessa skall distribueras digitalt.

I Canal Digitals nät är de digitala svt-kanalerna kodade, men inte i Comhems...

I marknätet är alla kanaler digitala numera, och där gäller att SVT skall distribueras okodat, men tyvärr har Teracom/boxer fortfarande möjlighet att kräva betalt av de som vill se SVT HD...

Det här inlägget har ändrats av xyzzyxyzzy 28 november 2011 - 22:38

Skickat 28 november 2011 - 23:29

• TIX
  • Veteran

• 1 845 inlägg

Visa inläggnerofuria 28 november 2011 - 22:21 skrev:

Inte för att vara sådan men Samsung tvn du nämner har också 100Hz.. Bara som en notis så säljarens uppgifter var ju felaktiga.. förmodligen för att de gick back på produkten. ..

Mvh
Magnus

Det beror lite på vad man menar med "100 Hz" , den har ju inte motion plus vilket alltid har varit "100 Hz " tidigare. Nu har denna modell 100 Hz cmr vilket inte innebär 100 Hz rörelsekompensering (100 hz i folkmun) utan mer kreativt marknadsförings 100 hz om du förstår ? :)

Visa inläggxyzzyxyzzy 28 november 2011 - 22:23 skrev:

I marknätet är alla kanaler digitala numera, och där gäller att SVT skall distribueras okodat, men tyvärr har Teracom/boxer fortfarande möjlighet att kräva betalt av de som vill se SVT HD...
Men i marknätet så sänds väll svt HD helt fritt om jag fattat allt rätt ,det som behövs är en t2 box ?
Själv betalar jag för svt hd genom tele2 så där kostar det flis.

Skickat 29 november 2011 - 00:06

Visa inläggTIX 28 november 2011 - 23:29 skrev:

...Men i marknätet så sänds väll svt HD helt fritt om jag fattat allt rätt ,det som behövs är en t2 box ?
Helt rätt, SVT HD sänds fritt, och det jag menade men inte formulerade särskilt väl var att det "vettigaste" alternativet för de flesta är att abonnera på ett kanalpaket för att få en subventionerad T2-box.

De kostar annars ett gäng tusenlappar fortfarande, och de flesta är inte ens särskilt bra...

Skickat 29 november 2011 - 07:43

Blir så trött på El-fjantens okunniga och ärliga säljare... Ja du har blivit lurad :(

Skickat 29 november 2011 - 08:57

Faktum är att de grundig (samsung panel?) som säljs på El-giganten har bra bild för pengen. De är även utrustade med godkända mottagare för Canal digital och gör att du kan se HD-kanaler i den med bara en CL-Modul istället för extern box. Inte många tv som har det i lägre prisklasserna. Den har också en riktigt bra mediaspelare som tar det mesta man matar den med.
Svärtan är som på de flesta apparater godkänd inte mycket mer. Men att spela Wii med en tv som är anpassad för HD i första hand och SD iandra borde säger sig självt inte bli ultimat. Köp en bluray spelare eller ta in kanalerna via de inbyggda digital boxarna så kommer du se skillnad.

Skickat 29 november 2011 - 14:34

Visa inläggxyzzyxyzzy 28 november 2011 - 22:23 skrev:

I de större kabelnäten finns "must carry"-kanalerna i analog form sedan många år, och det finns definitivt ingen lag som säger att dessa skall distribueras digitalt.

http://sv.wikipedia....wiki/Must_carry

Citat

I Sverige regleras must carry av åttonde kapitlet av Radio- och TV-lagen (RTL, SFS 1996:844). Sedan den 1 februari 2008 gäller vidaresändningsplikten för fyra programtjänster från "tillståndshavare vars verksamhet finansieras genom TV-avgifter" (public service) och distribueras digitalt. Kabel-tv-nät som använder "både analog och digital teknik" ska vidaresända minst två programtjänster från "tillståndshavare vars verksamhet finansieras genom TV-avgifter" (public service) i analog form.
I praktiken innebar det vid lagens ikraftträdande att vidaresändningsplikt i digital form gällde samtliga SVT:s och UR:s kanaler (SVT1, SVT2, SVT24 och Barnkanalen/Kunskapskanalen). För analog distribution omfattade vidaresändningsplikten bara SVT1 och SVT2. SVT och UR kompletterade dock med särskilda distibutionsavtal med Com Hem, och detta gjorde att de även distribuerar SVT24 och Barn- och Kunskapskanalen analogt.

http://www.radioocht...Vidaresandning/

Citat

Vidaresändningsplikt i kabelnät

Kabel- eller ip-tv-operatören är skyldig att se till att de som är anslutna till tv-nätet kan ta emot SVT:s kanaler utan särskild betalning.
Vilka kanaler omfattas?

SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen och Kunskapskanalen ska vidaresändas.
Regionala sändningar i dessa kanaler ska sändas i det område de är avsedda för.
I ett nät med både analoga och digitala sändningar ska tittarna kunna ta emot SVT1 och SVT2 analogt. Operatören får själv bestämma om SVT24, Barnkanalen och Kunskapskanalen ska sändas analogt eller digitalt.

Har man alltså inte Barn/24 och Kunskaps analogt, så SKA de finnas Fritt Digitalt, AW hade alltså rätt.

Skickat 19 mars 2012 - 15:07

Har en Grundig själv 46" smart tv vi köpte för en månad sedan på elgiganten.

Är kalas nöjd med den, har kopplat till dator å kör allt igenom där. har även telia box med massa hd skit å bilden är riktigt fin och skarp. Laggar inte det minsta och tycker bara den är väldigt bra! har använt de inbyggda apparna som dlna facebook youtube osv å allt är riktigt smidigt och snyggt. Kan även köra mitt trådlösa tangenbord Logitech dinovo edge till tvn.

för 7000kr tycker ja det var en riktigt bra tv

Skickat 20 mars 2012 - 07:03

Härligt att kalas är nöjd med den. Gillar du också den?
;)

Skickat 27 mars 2012 - 18:00

Visa inläggqwal 19 mars 2012 - 15:07 skrev:

Har en Grundig själv 46" smart tv vi köpte för en månad sedan på elgiganten.

Är kalas nöjd med den,

Jag tror den är lika bra som en Samsung, Sony, LG, Panasonic eller vad som helst. Problemet är som Anders Willhemsson är inne på ( samt flera andra) dvs. att insignalen är analog och därmed kass jämfört med vad dom visade dig i affären.

Elgiganten har antagligen visat dig TV´n kopplad till en Blu-ray skiva. Det är så dom gör...............

Sedan när man kommer hem så blir man superbesviken.

Ge dig inte: sök så hittar du dom digitala gratiskanaler som Anders W antar finns i din bostad. Om inte- överväg att betala.

Vad hade du innan? 32 tum analog tjockTV? När du gick upp till 46 tum så gjorde du ett misstag. För att rätta till detta måste du utnyttja TV´n kapacitet.

Det är inget fel på TV´n.

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.