Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Windows Phone 7

438 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG Optimus 7 E900 512MB RAM 16GB (Mobiltelefoner) 8 8,2 (19) Inga priser
Samsung Omnia 7 GT-i8700 8GB 512MB RAM (Mobiltelefoner) 4 7,17 (17) Inga priser
HTC 7 Mozart 512MB RAM (Mobiltelefoner) 6 7 (1) Inga priser
HTC HD7 8GB 512MB RAM (Mobiltelefoner) 9 8,5 (3) Inga priser
HTC 7 Trophy 512MB RAM (Mobiltelefoner) 8 8,14 (13) Inga priser
HTC Titan 512MB RAM 16GB (Mobiltelefoner) 6 8,5 (15) Inga priser
HTC Radar 512MB RAM (Mobiltelefoner) 7 8,09 (10) Inga priser
Samsung Omnia W GT-i8350 512MB RAM (Mobiltelefoner) 5 7,7 (9) Inga priser
Nokia Lumia 800 512MB RAM 16GB (Mobiltelefoner) 9 8,46 (127) Inga priser
4 relaterade trådar

#1

Postad 15 februari 2010 - 17:08

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Microsofts vd Steve Ballmer lanserade den nya generationen av bolagets operativsystem för mobiltelefoner, Windows Phone 7 , under Microsofts pressträff i Barcelona på måndagen.

Windows Phone 7 är enligt Microsoft ett nytt operativsystem utvecklat från grunden för moderna enheter. Hjärtat i systemet är en startskärm med rutor som automatiskt uppdateras med av användaren vald information. Det nya operativsystemet ska också vara hårt integrerat med både sökmotorn Bing och andra tjänster såsom Xbox Live och Zune.




News Press Release

Microsoft Unveils Windows Phone 7 Series

New phones designed for life in motion to debut at holiday 2010.


BARCELONA, Spain — Feb. 15, 2010 — Today at Mobile World Congress 2010, Microsoft Corp. CEO Steve Ballmer unveiled the next generation of Windows® Phones, Windows Phone 7 Series. With this new platform, Microsoft offers a fresh approach to phone software, distinguished by smart design and truly integrated experiences that bring to the surface the content people care about from the Web and applications. For the first time ever, Microsoft will bring together Xbox LIVE games and the Zune music and video experience on a mobile phone, exclusively on Windows Phone 7 Series. Partners have already started building phones; customers will be able to purchase the first phones in stores by holiday 2010.

“Today, I’m proud to introduce Windows Phone 7 Series, the next generation of Windows Phones,” said Steve Ballmer, chief executive officer at Microsoft. “In a crowded market filled with phones that look the same and do the same things, I challenged the team to deliver a different kind of mobile experience. Windows Phone 7 Series marks a turning point toward phones that truly reflect the speed of people’s lives and their need to connect to other people and all kinds of seamless experiences.”

Designed for Life in Motion

With Windows Phone 7 Series, Microsoft takes a fundamentally different approach to phone software. Smart design begins with a new, holistic design system that informs every aspect of the phone, from its visually appealing layout and motion to its function and hardware integration. On the Start screen, dynamically updated “live tiles” show users real-time content directly, breaking the mold of static icons that serve as an intermediate step on the way to an application. Create a tile of a friend, and the user gains a readable, up-to-date view of a friend’s latest pictures and posts, just by glancing at Start.

Every Windows Phone 7 Series phone will come with a dedicated hardware button for Bing, providing one-click access to search from anywhere on the phone, while a special implementation of Bing search provides intent-specific results, delivering the most relevant Web or local results, depending on the type of query.

Windows Phone 7 Series creates an unrivaled set of integrated experiences on a phone through Windows Phone hubs. Hubs bring together related content from the Web, applications and services into a single view to simplify common tasks. Windows Phone 7 Series includes six hubs built on specific themes reflecting activities that matter most to people:

• People. This hub delivers an engaging social experience by bringing together relevant content based on the person, including his or her live feeds from social networks and photos. It also provides a central place from which to post updates to Facebook and Windows Live in one step.

• Pictures. This hub makes it easy to share pictures and video to a social network in one step. Windows Phone 7 Series also brings together a user’s photos by integrating with the Web and PC, making the phone the ideal place to view a person’s entire picture and video collection.

• Games. This hub delivers the first and only official Xbox LIVE experience on a phone, including Xbox LIVE games, Spotlight feed and the ability to see a gamer’s avatar, Achievements and gamer profile. With more than 23 million active members around the world, Xbox LIVE unlocks a world of friends, games and entertainment on Xbox 360, and now also on Windows Phone 7 Series.

• Music + Video. This hub creates an incredible media experience that brings the best of Zune, including content from a user’s PC, online music services and even a built-in FM radio into one simple place that is all about music and video. Users can turn their media experience into a social one with Zune Social on a PC and share their media recommendations with like-minded music lovers. The playback experience is rich and easy to navigate, and immerses the listener in the content.

• Marketplace. This hub allows the user to easily discover and load the phone with certified applications and games.

• Office. This hub brings the familiar experience of the world’s leading productivity software to the Windows Phone. With access to Office, OneNote and SharePoint Workspace all in one place, users can easily read, edit and share documents. With the additional power of Outlook Mobile, users stay productive and up to date while on the go.



Windows Phone Series 7

Bifogad fil(er)


Redigerat av Audio Code 3, 29 oktober 2010 - 01:47.


#2

Postad 15 februari 2010 - 19:16

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
På tuben: Julen 2010

#3

Postad 15 februari 2010 - 19:49

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

  • 773 inlägg
  • 0
Oj. Det var ju en klar uppdatering! Nu har jag bara skummat texten så vad innebär egentligen "7 series"? Är det ett enda operativsystem eller hur funkar det?

#4

Postad 15 februari 2010 - 20:00

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

  • 2 184 inlägg
  • 0

Oj. Det var ju en klar uppdatering! Nu har jag bara skummat texten så vad innebär egentligen "7 series"? Är det ett enda operativsystem eller hur funkar det?


Tror de kommer minst ha 2 versioner. En mer business anpassad och en mer casual.

#5

Postad 15 februari 2010 - 20:53

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Den nya Windows Phone 7 series är en kombination av hård- och mjukvara. Telefonerna baserade på Microsofts nya generation av operativsystemet kommer att ha tryckskärm med multitouch och tre huvudknappar för att nå de huvudsakliga grupperna av applikationer i telefonen.

Användargränssnittet är byggt med paneler som leder till grupper av applikationer och funktioner.

Microsoft kommer, liksom för tidigare versioner av Windows Phone, inte att tillverka hårdvarudelen, det vill säga mobiltelefonen, själva. För nya Windows Phone 7 kommer Microsoft emellertid att utöva större kontroll över telefondesignen.

Microsofts partner för de tekniska plattformarna i de nya mobiltelefonerna är Qualcomm.

De mobiltelefontillverkare som tidigare tillverkat telefoner med Windows operativsystem, bland andra Sony Ericsson, HTC, Samsung och LG Electronics finns fortsatt med som partners för de färdiga mobiltelefonerna.

#6

Postad 16 februari 2010 - 14:50

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Som det ser ut är Windows Phone 7 en feature phone med bättre programmöjligheter och absolut ingen fickdator som WM fram till 6.5.x är. Således ett helt annat system.

Då det är en fickdator jag vill ha blir det en annan plattform i framtiden, feature phones övergav jag för flera år sedan. Ser ingen anledning att gå tillbaka till en låst plattform motiverad med argument som "telefonen är ingen PC och måste fungera annorlunda".

Förhoppningsvis inser Microsoft att även PDA-marknaden behöver ha sina behov tillgodosedda och släpper då en vidareutveckling av 6.5 (Windows Mobile 7 Business Edition) som komplement till Windows Phone 7.

Det "fördummandet" som sker inom mobila OS där "smartphones" i praktiken låses till att bli feature phones men med native apps istället för Java är bedrövlig som jag ser det.

Windows Phone 7 är en bra metod för att nå nya kunder men ren katastrof ur PDA-synvinkel.

Jag vägrar använda ett "fördummat" OS oavsett leverantör, det får bli en mobil enhet som kör Windows XP eller 7, alternativt MeeGo om inte ett WM 7 Business Edition introduceras.

#7

Postad 16 februari 2010 - 15:03

madness74
  • madness74
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Såg detta på tuben :)

http://www.youtube.c...feature=channel

#8

Postad 16 februari 2010 - 15:16

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Kan inte säga att jag är så imponerad av designen..
Däremot tycker jag att det verkar lite coolt att de är integrerat med xbox live

Redigerat av moparman, 16 februari 2010 - 15:17.


#9

Postad 17 februari 2010 - 06:48

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

  • 773 inlägg
  • 0

Kan inte säga att jag är så imponerad av designen..

Jag håller absolut inte med! Telefonen de visat är bland de snyggaste telefonerna jag sett! Kudos till MS för det! :rolleyes:

#10

Postad 17 februari 2010 - 09:03

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
nu menade jag ju såklart själva os:et :-)

#11

Postad 17 mars 2010 - 20:07

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Idag, vid MIX 2010, visade Microsoft upp en mängd nyheter kring vår utvecklarplattform för Windows Phone 7 Series som baseras på både Silverlight och XNA Framework och hjälper utvecklare att skapa smarta mobila applikationer och coola 3D spel för mobilen - samt möjliggör helt nya användarupplevelser.

För utvecklare finns redan idag nya kostnadsfria verktyg tillgängliga för nedladdning. Här ingår bland annat Visual Studio 2010 Express för Windows Phone, XNA Game Studio 4.0 samt Windows Phone 7 Emulator för testning av applikationer. Även nya Expression Blend för Windows Phone kommer att kunna laddas hem från webben inom några veckor. Windows Phone Marketplace är också ett viktigt led i att underlätta för utvecklare och tekniska formgivare att ta sina applikationer till marknaden.

Bland nyheterna i plattformen och ramverken märks Microsoft Location Service, för enklare geografisk lokalisering, samt Microsoft Notification Service som gör att information kan skickas till telefonen oavsett om den aktuella applikationen är igång eller inte. Internet Information Services Smooth Streaming för Windows Phone 7 ger bästa möjliga filmkvalitet och nu finns också betydligt bättre stöd för både multi-touch, kamera och mikrofon.

Deltagarna vid MIX 2010 fick idag även en förhandstitt av Expression Blend 4 Beta, som med nya funktioner (till exempel Path Layout) gör det enklare för utvecklare att skapa användarvänliga gränssnitt samt stödjer Silverlight 4, .NET Framework 4 och Visual Studio 2010.

I samband med detta berättades också att Silverlight 4 Release Candidate (RC) 1 nu finns tillgänglig för nedladdning.

MIX2010

Windows Phone 7 Series empowers millions of developers and designers to build visually stunning and immersive applications and games — one of the industry’s most profitable mobile application categories — while taking advantage of device-specific capabilities. Specifically, developers will be able to take advantage of the following features:

• Accelerometer, an intuitive control that responds to motion

• A Microsoft Location Service to provide developers with a single point of reference to acquire location information

• Microsoft Notification Service for pushing information to the phone, regardless of whether or not an application is running

• Hardware-accelerated video with digital rights management (DRM)

• Internet Information Services Smooth Streaming for the industry’s highest quality content viewing experience

• Multitouch

• Camera and microphone support


“Windows Phone 7 Series brings together a rich application environment, powerful hardware, a fresh approach to software and a smart new design,” Belfiore said. “It was designed to generate incredible opportunities for developers and designers to quickly and easily deliver compelling applications and games. With the best developer tools, an established ecosystem and marketplace, and a path for developers to use their Silverlight and XNA Framework skill sets, we are delivering an application platform that is simple, powerful and inspiring.”

Free Tools for Windows Phone 7 Series Developers and Designers

To further support an end-to-end development experience, Microsoft announced the availability of comprehensive tools support for Windows Phone 7 Series. The easy-to-install package includes previews of the following:

• Microsoft Visual Studio 2010 Express for Windows Phone

• Windows Phone 7 Series add-in to use with Visual Studio 2010 RC

• XNA Game Studio 4.0

• Windows Phone 7 Series Emulator for application testing

• Expression Blend for Windows Phone Community Technology Preview (available as a separate download)



#12

Postad 17 mars 2010 - 23:08

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Kan inte säga att jag är så imponerad av designen..
Däremot tycker jag att det verkar lite coolt att de är integrerat med xbox live


Utan att jag lagt ner någon väldig energi på att se videos osv ska erkännas så är jag ändå beredd att hålla med. Många mobilgränssnitt idag som jag upplever som överdesignade, man känner att man är fast i något slags konstant demoläge där allt ska vara så himla flashigt hela tiden, men där man ständigt retar sig på att allt är för omständigt (typ en massa onödiga animationer och övergångar som bara slöar ner gränssnittet).

#13

Postad 18 mars 2010 - 19:34

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Jag kan bara konstatera att min avsky för Windows Phone 7 Series ökar för varje dag - det är så idiotiskt begränsat och låst att Apple nästan förefaller riktigt öppna med iPhone.:)

Nu är senaste budet att systemet inte kommer att ha ett filsystem utan någon sorts isolerad variant, likaså att minneskort inte kommer att stödjas m.m.

Det är väl bara att konstatera att WP7S är ett featurephone-system men med bättre möjligheter för mjukvaran än gamla Javabaserade lösningar.

Enda sättet för Microsoft att behålla någon form av trovärdighet är att på sikt lansera en efterföljare till WM 6.5.x avsett för kraftfulla företagsinriktade enheter. För WP7S är i bästa fall ett system för J6P och totalt oanvändbart för power users.

#14

Postad 18 mars 2010 - 22:21

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0
Stämmer detta så är ju Win phone 7 ett skämt:
http://www.mobil.se/...s-1.338564.html

#15

Postad 18 mars 2010 - 22:28

algorithm
  • algorithm
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

Stämmer detta så är ju Win phone 7 ett skämt:
http://www.mobil.se/...s-1.338564.html

Precis :) !

WinPhone 7 kommer inte att slå genom stort. Anledningar är många:
[1] Avsaknaden av copy-paste (bekräftat av Microsoft)
[2] Ingen multitasking (bekräftat)
[3] Inga minneskort (bekräftat)
[4] ...

När det gäller WinPhone 7 så kan det fortfarande förändras med tanke på att det är lång tid kvar tills releasen, men det bekräftar att Microsoft:s mobilavdelning saknar grepp och uppfattning om marknaden, precis som det har varit hittills...

#16

Postad 18 mars 2010 - 22:33

Matte Hedström
  • Matte Hedström
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med, fattar inte vad de sysslar med...de går ju bakåt i utvecklingen. Nä, jag tror de skjuter sig själva i foten när du skippar alla dessa funktioner!

#17

Postad 05 april 2010 - 00:52

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Windows Phone 7 drops 'Series'


Jo, ordet 'series' alltså försvinner från varumärket, får ändra i trådrubriken. ;)



Tis the season for Series finales. We've got one too - dropping the ‘Series’ and keeping the 'Windows Phone 7.' Done.

"Windows Phone is an OS, it's not a phone. The idea was that we needed a handle to refer to the devices that ran Windows Phone 7 -- the family, in essence," he said. "Now, in a lot of the coverage and a lot of the usage cases, that context, I think, got lost. People got to thinking that the software was Windows Phone 7 Series, when really that was just an effort to refer to the devices that would be running Windows Phone 7."



#18

Postad 27 april 2010 - 11:37

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Dell Lightning: the ultimate Windows Phone 7 device leaks out

OS: Microsoft Windows Phone 7
Display: 4.1-inch OLED
Processor: 1GHz QSD8250 Snapdragon
Networks: AT&T and T-Mobile 3G
Camera: 5 megapixel with autofocus
Storage: 1GB flash, 8GB on MicroSD card, 512MB RAM
Full Flash support (and Silverlight, of course)
GPS
Accelerometer
Small-form QWERTY keyboard

#19

Postad 11 oktober 2010 - 16:59

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Wp7 Familjen via engadget.

#20

Postad 11 oktober 2010 - 17:02

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Usch ...Jag mår illa...
Vad fasen..Allt är Apples fel :)

Recension av OS
http://www.gsmarena....-review-521.php

Main disadvantages:
No system-wide file manager
No videocalling
Limited third-party apps availability
No Bluetooth file transfers
No USB mass storage mode
No multitasking
No copy/paste
Too dependent on Zune software for computer file management and syncing
No music player equalisers
No Flash or Silverlight support in the web browser
No sign of free Bing maps Navigation so far
No DivX/XviD video support
No internet tethering support

Vilket skämt...
Får väl hoppas de kommer nån version som är mer avancerad

#21

Postad 11 oktober 2010 - 17:40

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Efter att varit hängiven windows mobilefan i många år så lär det inte bli fortsatt, bytte till android när jag inte behövde lika mycket företagslösningar längre och är nöjd med det, men vad jag ska välja om jag behöver en ny mobil i jobbet har jag ingen aning om. Windows phone 7 lär det iaf inte bli, gå från ett öppet system till ett fulständigt slutet utan någon som helst möjlighet att komma åt filsystem, copy/past osv så är det helt ointressant. Hoppas att android utvecklas mot ett mer avancerat koncept.

#22

Postad 11 oktober 2010 - 17:55

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Ingen mobil utan brister, men spel tillverkaren EA har gjort en deal med MS.
De här spelen blir tillgängliga:


“Need for Speed™ Undercover.” Power 20 of the world’s hottest high-performance cars through 24 undercover missions and eight challenging modes of thrilling action. Customize your vehicle and earn performance upgrades as you race head-to-head, earn achievements and track leaderboards.

• “Tetris®.” Play the best-selling blockbuster, all new for Windows Phone 7. Play up to 12 challenging variants and become a “Tetris” master, or enjoy the timeless fun of Marathon mode, loved by hundreds of millions worldwide. Challenge your Xbox LIVE friends to beat your top score in single-player Marathon mode, the variant that made the “Tetris” game a phenomenon.

“The Sims™ 3.” Savor hours of entertainment with this award-winning experience of the No. 1 best-selling PC franchise of all time. Choose from dozens of personality traits and make your Sims characters neurotic, funny or shy while drawing from a wide array of built-in theme sets to bring your Sims to life with any appearance, clothing, and accessories you choose. Complete goals, wishes and personal goals while unlocking achievements and scoring Gamerscore points.

“MONOPOLY.” Fans will enjoy classic “MONOPOLY” play in the 75-year tradition of the world’s favorite family game brand,* under license from Hasbro Inc. Take a ride on the Reading Railroad or buy Boardwalk as you collect achievements and climb the leaderboards. From Marvin Gardens and Water Works to Park Place, own and manage the famous holdings of the “MONOPOLY” game board, which comes to life with animated tokens and interactive features for Windows Phone 7.


EA Mobile to Publish Games for Windows Phone 7

#23

Postad 11 oktober 2010 - 18:05

viggo
  • viggo
  • Lärjunge

  • 360 inlägg
  • 0

Recension av OS
http://www.gsmarena....-review-521.php

Main disadvantages:
No system-wide file manager
No videocalling
Limited third-party apps availability
No Bluetooth file transfers
No USB mass storage mode
No multitasking
No copy/paste
Too dependent on Zune software for computer file management and syncing
No music player equalisers
No Flash or Silverlight support in the web browser
No sign of free Bing maps Navigation so far
No DivX/XviD video support
No internet tethering support

Vilket skämt...
Får väl hoppas de kommer nån version som är mer avancerad

Håller med :)

Redigerat av viggo, 11 oktober 2010 - 18:06.


#24

Postad 11 oktober 2010 - 18:10

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Har för mig att jag läst att det kommer en version för mer avancerade användare/företag men kan ju bara ha varit rykten
Bara hoppas de här blir för "vanliga" mobiltelefoner och en mer olåst version för avancerade användare.

Om inte kommer jag aldrig att köpa en Windows mobil igen.


We already mentioned there’s no multitasking, but now it’s time to get into some more detail. No, Windows Phone 7 can’t multitask – instead it takes the iOS (pre-version 4) approach and lets applications keep their state when you switch away from them.


That is, you can be using the browser and hit the Windows key to go to the homescreen and launch another app. The Back key will always take you to the previous screen – in this example you will pass the homescreen and go back to the browser again.

It will keep all the tabs you’ve open at the exact location you’ve been reading. The back button may be a little confusing, since it doesn’t go up the menu hierarchy but to the previous screen – even through apps you don’t want to use again.
Anyway, this isn’t quite as good as real multitasking – you don’t even get a switcher that lists the recently used apps so that you can skip going back to apps you don’t want. Overall, it’s a usable system.


Fasen en kopia på tidigare ifånen :)



Edit
However, the imposed minimum hardware requirements for a phone to qualify for WP7, practically guarantee that each and every one of them will be an expensive high-end phone.

Happ där verkar min teori spricka

Redigerat av moparman, 11 oktober 2010 - 18:19.


#25

Postad 11 oktober 2010 - 18:20

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Fasen en kopia på tidigare ifånen :)

Var Iphone 3 dålig menar du, på vilket sätt?

#26

Postad 11 oktober 2010 - 18:33

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
*suck*

Jag tror du vet vilka funktioner som saknades på Iphone från början ..

Är ju bara du jämför listan å bockar av ..

Finns en recension här om Samsung I8700 med Windows Phone 7

Vad jag mest ville få fram är att jag tycker de är dåligt att det går samma väg som Iphone.
Tycker ni inte likadant så är det ok.

http://www.gsmarena....-review-522.php

#27

Postad 11 oktober 2010 - 18:36

viggo
  • viggo
  • Lärjunge

  • 360 inlägg
  • 0
But going back to this specific sample in the WP7 lineup, the Omnia 7 is a premium phone with a beautiful OS. It obviously has issues that can (and must) be fixed mid-flight. And since it’s our job to rate phones for what they are, not what they can be, we have no problem saying it: there are better phones than the Samsung Omnia 7.

So, don’t be rushing to the nearest store just because it may be the next big thing. Make sure to give it a test drive instead – and see if it’s the right one for you. Then of course, you don’t need anyone’s permission to go ahead and call it crap. Just try to sound credible.


http://www.gsmarena....eview-522p9.php

#28

Postad 11 oktober 2010 - 18:42

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Windows Phone 7 falls short of expectations on several occasions – Android 2.x and iOS 4.x will wipe the floor with it as far as power users are concerned.

http://www.gsmarena....eview-521p7.php

Flopp.
Helst när jag tänker på hur sjukt länge de jobbat på detta OS och vilka resurser de har.
Men de vill väl låsa in sina användare också.Vore ja boss hos Apple skulle jag ha ett leende upp till öronen nu.
Större smicker kan han ju inte få

Redigerat av moparman, 11 oktober 2010 - 18:44.


#29

Postad 11 oktober 2010 - 19:11

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Apple har ju lärt läxan och fixat multitask osv i ios4 så jag vill påstå att microsoft hamnar rejält på efterkälken, iphone har ju länge haft ett försprång på microsoft när det gäller användarvänlighet för dem som inte vill fixa med sin lur utan använda den out of the box på ett enkelt sätt, nu fixar microsoft en sämre kopia som är jämförbar med iphone3.

Man får väl börja hoppas på nokias nya för powerusers. Eller att folket på xda lyckas knäcka wp7 och öppna upp det

#30

Postad 11 oktober 2010 - 19:23

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Ja jag förstår inte logiken...Men Microsoft måste ju helt enkelt tycka att Apple har haft en bra strategi.
Vilket säkert stämmer för de har ju lyckats sälja sin produkt trots allt...

Men de må ju vara men varför inte släppa en version för användare som vill kunna göra mer med sin mobil ?
De måste ju bara komma...

Vad ska annnars hända med alla företagsanvändare tex...
Eller hoppas Microsoft att de ska komma lösningar från de som gör program ?

#31

Postad 11 oktober 2010 - 20:10

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

  • 2 184 inlägg
  • 0
Jag väntar med omdöme tills jag använt enheten. :)

Sedan kan ju funktioner utökas (titta bara på hur mycket som har hänt med IOS och Android).

#32

Postad 11 oktober 2010 - 20:18

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Vi får hoppas...

Användarvänligheten verkar det inte vara nått fel på iaf..
Verkar flyta bra också..

Blir säkert djäkligt bra till sin målgrupp

#33

Postad 11 oktober 2010 - 23:16

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Jag vill bara rapportera att Microsoft har ett annat OS pa gang for businessmarknaden - Windows Phone 7 ar alltsa inte en ersattare till 6.5.x rakt av.

Det nya systemet kallas Windows Embedded Handheld och ar baserat pa 6.5.3 men kommer att ersattas av ett system baserat pa samma version av CE-OS som WP7. Den forsta versionen av WEH sags lanseras under borjan av 2011.

Det ar uppenbart att Windows Mobile fatt utsta mycket (felaktig) kritik vilket resulterade i att MS bromsade in det s.k projekt Photon (Windows Mobile 7) som ursprungligen skulle ha ersatt WM 6.1. Darefter utvecklades WP7 uppenbarligen for att erbjuda ett "out of the box OS" for massmarknaden.

Med tanke pa allt gnall det har varit pa WM ar det forstaeligt att Microsoft talar ganska tyst och diskret om Windows Embedded Handheld for narvarande - det ar mycket mer strategiskt att slappa WP 7 och lata det fa all uppmarksamhet sa media etc blir glada. Da det ar avklarat kan WEH lanseras som ett system for foretagsmarknaden - WP 7 ar da redan etablerat pa marknaden med foljden att det andra systemet lar bli korrekt betraktat som ett business-OS istallet for ett konsument-OS.

Efter att ha borjat komplettera WM med Android kan jag bara konstatera att WP 7 ar ett system jag absolut inte kommer att anvanda. Det ar alldeles for begransat. WM 6.5.x eller Embedded Handheld alternativt Android med nya SPB Mobile Shell 5.0 ar ett avsevart trevligare alternativ ur min synvinkel. WP 7 ar ett system som ar acceptabelt om man ar ute efter out of the box och ar helt nojd med det som tillverkaren serverar.

Nar Windows Embedded Handheld slapps i version 2 (baserat pa WP7CE-OS) lar WP 7-program bli fullt kompatibla vilket innebar att det foretagsanpassade systemet blir en kombination av de goda sidorna fran WP 7 men inte de negativa.

Dock ligger det systemet langre bort i tiden. 2012 sags det komma, WEH med 6.5.3-bas slapps tidigt 2011. Enligt uppgift har Motorola redan en WEH-modell pa gang.

#34

Postad 12 oktober 2010 - 07:55

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Men det låter ju helt sjukt att låta businessmarknaden vänta så länge

#35

Postad 12 oktober 2010 - 13:55

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Med Iphone vet man iaf vad man får, med Windows phone 7 så vet man ingenting, om telefonen blir en flopp så finns ju risken att alla tredjpartsutvecklare struntar i den. Iphone och Android är redan en succé, varför skulle jag som kund chansa och köpa en telefon för 4500kr utan att veta hur mjukvarustödet kommer bli. I dagsläget tycker jag det inte är så stor skillnad på IOS och Android rent användarmässigt, båda har sin uppsjöl av mjukvara och möjligheter.
Om MS inte ens kommer ha flash på sin WP7 så är man dödsdömd från början anser jag, det är den enda egentliga nackdelen som jag ser det med Iphone, men den vinner på mycket annat. Dessutom så vet man att MS kommer göra det svårt för tredjepartsutvecklarna, dom kommer vara begränsade vad som får och inte får göras. Visserligen är det så på IOS också, men Apple har redan en bred skara av fans som älskar telefonen och det finns ingen risk för nedläggning under denna generation iaf.
MS ger sig in på en farlig väg, jag tror personligen att WP7 kommer floppa på grund av alla begräsningar, med Windows vill man ha valfrihet, det är Windows bästa argument, men nu låser man i princip allting för kunden. Jag skulle iaf inte kunna kalla WP7 för en smartphone med alla begränsningar, möjligen en smartphone for dummies :)

#36

Postad 12 oktober 2010 - 14:20

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
iOS och WP7 ar featurephones snarare an smartphones - begransningarna ar alldeles for stora.

Den process som ligger bakom WP 7 ar inget annat an allt inkompetent gnallande pa Windows Mobile. Det resulterade i att projekt Photon (WM 7) bromsades in, WP 7 utvecklades istallet och Windows Embedded Handheld blir den framtida ersattaren till Windows Mobile.

Hade det inte gnallts sa mycket pa WM hade laget troligen blivit annorlunda: Zune HD hade fatt en telefondel och blivit ett ZuneOS och Windows Mobile 7 Photon hade ersatt 6.1 - 6.5 hade alltsa inte lanserats.

Att WEH drojer ytterligare antar jag beror pa att Microsoft forsoker vara strategiska. Med WP 7 blir journalisterna glada (WM-gnallarfolket) och de kan da hylla MS for att "de ger vad marknaden vill ha"......:)

Det ar mycket viktigt efter all kritik WM fatt utsta (segt och krangligt vilket ar fel i.o.f) att forst totalexponera WP 7 som ett svar pa kritiken. Da det ar gjort, WP 7 ar etablerat och de forsta modellerna levererats till kunder och tidningarna testat dem kan steg 2 inledas: Windows Embedded Handheld. Fordelen ar att det da ar mycket tydligt att det ar MS OS for foretagen - med stor sannolikhet kommer det att lanseras tillsammans med diverse qwerty-lurar i klassiskt BlackBerryformat samt qwerty-sliders. En HTC Touch Pro 3 med WEH ar ganska trolig - det sannolika scenariot ar att HTC HD 7 Pro nasta ar kommer i en version for foretagsmarknaden med Windows Embedded Handheld v1 (baserat pa 6.5.3).

Hade inte WM blivit sa totalsagat p.g.a inkompetens hade WEH kommit ut tidigare men jag forstar Microsoft - det ar mer strategiskt att smeka journalisterna etc med vad de vill se och darefter slappa ut WEH bakvagen medan WP 7 skiner pa framsidan.:P

#37

Postad 12 oktober 2010 - 20:13

Weiman
  • Weiman
  • Forumräv

  • 920 inlägg
  • 0

Med Iphone vet man iaf vad man får, med Windows phone 7 så vet man ingenting, om telefonen blir en flopp så finns ju risken att alla tredjpartsutvecklare struntar i den.

Vilket är exakt samma situation som när iPhone och Android introducerades. Microsoft har redan fyra telefontillverkare ombord (plus ett antal operatörer), som lär bidra till marknadsföringen.

Dessutom så vet man att MS kommer göra det svårt för tredjepartsutvecklarna, dom kommer vara begränsade vad som får och inte får göras.

Det återstår att se, dom kan knappast vara värre än Apple i alla fall.. En sak är säker och det är att Microsofts utvecklingsverktyg är fullständigt överlägsna det som finns för iOS och Android.

Nackdelen för MS är förstås att etablerade utvecklare kanske inte vill ta risken att satsa på ytterligare en plattform. Å andra sidan finns det de som är uppfödda på C#, .NET och SilverLight som har väntat på detta tillfälle.

#38

Postad 12 oktober 2010 - 22:20

Unregistereda021f600
  • Unregistereda021f600
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
hTC har tre nya WP7 lurar på hemsidan.
hTC HD7
hTC 7 Mozart
hTC 7 Trophy

Skall bli intressant och se vad det är, även om lurar som hTC Desire HD vcker mer ha begär hos mig. (Sitter med en hTC HD2 nu)

#39

Postad 13 oktober 2010 - 14:02

Sledgeman
  • Sledgeman
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Ingen XBOX Live-tjänst och inga betalapps inledningsvis i Sverige får mitt intresse att svalna rejält. Vill inte stå utan möjlighet att skaffa de program och spel som kommer rulla ut och inte ens veta när det kommer finnas tillgängligt.

Redigerat av Sledgeman, 13 oktober 2010 - 16:43.


#40

Postad 13 oktober 2010 - 15:32

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Hoppas killarna på xda börjar med sin magi så kan nog en hel del lösa sig.

Edit
Verkar som att en del kommer att fixas i en uppdatering i januari..Står lite i den här recensionen av Samsung I8700 Omnia 7

Just think how many Android phones and also iPhone 3G and 3GS have been given a new lease of life with an OS update. The same could (and we’re guessing will) happen to Windows Phone 7 devices like the Samsung I8700 Omnia 7 – an update from Redmond will cure all those aches in the Cons section of the review. For example, reportedly copy and paste will be added in early 2011, and Microsoft is working on others as wel

http://www.gsmarena....eview-522p9.php

Får väl hålla ögonen öppna och vänta ett tag..
Vem vet kanske är Windows Phone 7 ett seriöst val i januari ..
Ska bli spännande att se iaf

Redigerat av moparman, 20 oktober 2010 - 11:20.


#41

Postad 21 oktober 2010 - 09:14

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Gizmodo har spanat in med en kort och koncis recension och dom börjar med:

Let's just get it out of the way: Windows Phone 7 is the most exciting thing to happen to phones in a long time.



#42

Postad 22 oktober 2010 - 05:46

motif
  • motif
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0
Windows bara där säger ju att det är och blir en flopp!
HTC och Android i all ära men även där börjar ju operativsystemet fragmenteras, ni som sitter med Sony tråkigsson har ni ens fått 2.2 än av Android :rolleyes: :)

#43

Postad 22 oktober 2010 - 07:02

Wicket
  • Wicket
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0
Någon som köpt/beställe en Win Phone 7 lur ännu?
Läste att det saknas svenskt tangentbord ännu så länge (mjukvarutangentbord alltså). Hur är det, har någon av lurarna i Sverige hårdvarutangentbord (slide)? I så fall, finns åäö där?

#44

Postad 22 oktober 2010 - 07:12

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0

Windows bara där säger ju att det är och blir en flopp!
HTC och Android i all ära men även där börjar ju operativsystemet fragmenteras, ni som sitter med Sony tråkigsson har ni ens fått 2.2 än av Android :rolleyes: :)


Hehe Visst de tidigare Windows mobile har ju inte varit några höjdare uppenbarligen men detta ser väll ändå ganska lovande ut. Man kan ju hoppas att det går lika bra som med Windows7 men de e väll bara önsketänkande kan jag tänka. De e iallafall skönt att det kommer något som faktiskt kan konkurrera med IPhone annars hade man kanske varit så illa tvungen till att köpa en.

#45

Postad 22 oktober 2010 - 07:20

motif
  • motif
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0

Hehe Visst de tidigare Windows mobile har ju inte varit några höjdare uppenbarligen men detta ser väll ändå ganska lovande ut. Man kan ju hoppas att det går lika bra som med Windows7 men de e väll bara önsketänkande kan jag tänka. De e iallafall skönt att det kommer något som faktiskt kan konkurrera med IPhone annars hade man kanske varit så illa tvungen till att köpa en.


Ok min erfarenhet är ju att Windows 7 fortfarande ligger ljusår från OSX.
Vad gäller konkurrans mot iPhone kommer aldrig ske inte när det gäller WIN i alla fall. Däremot ett alternativ och kanske även ett ganska bra sådant om de får igång en store med program vilket i nuläget kan liknas som en godisaffär med 2 sorter.
Men Apple lär vara ohotade om de vill, snart har dem råd att köpa upp både Microsoft och Google inom kort för att lägga ner skiten :rolleyes:

Jag har väntat nu i 3 år på Apple dödaren om nu iPhone är så dålig varför klarar inte någon av våra jättar inom mobilbrancshen komma på ngt bättre än vad de hitintills gjort kan man ju fråga sig, det enda man sett är ju försöka till dåliga kopior.

#46

Postad 22 oktober 2010 - 07:43

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0

Ok min erfarenhet är ju att Windows 7 fortfarande ligger ljusår från OSX.
Vad gäller konkurrans mot iPhone kommer aldrig ske inte när det gäller WIN i alla fall. Däremot ett alternativ och kanske även ett ganska bra sådant om de får igång en store med program vilket i nuläget kan liknas som en godisaffär med 2 sorter.
Men Apple lär vara ohotade om de vill, snart har dem råd att köpa upp både Microsoft och Google inom kort för att lägga ner skiten :rolleyes:

Jag har väntat nu i 3 år på Apple dödaren om nu iPhone är så dålig varför klarar inte någon av våra jättar inom mobilbrancshen komma på ngt bättre än vad de hitintills gjort kan man ju fråga sig, det enda man sett är ju försöka till dåliga kopior.


Att säga att Windows7 skulle ligga ljusår från OSX är väll på sätt o vis sant efter som de inte är särskilt like men rent tekniskt så har båda opertiven sina fördelar/nackdelar. Jobbar du med OSX så tycker du så klart att det är bättre och tvärtom. Jag jobbar själv med Windows7 och skulle aldrig få för mig att gå över efter som Windows7 erbjuder allt jag behöver idag. Vad som händer imorgon får man se.

Telefoner för Windows7 har knappt kommit ut i handeln och man pratar om hur kass App storen är? Hur länge har IPhone App store haft på sig att bygga upp sitt? Hur många apps fanns innan lansering av IPhone(första versionen? När skärpning, självklart kommer det ta ett tag innan app storen tar sig och sen måste man se Windows Phone 7 som en beta och därför kommer jag vänta iallafall 6 månader innan jag på alvar funderar på att köpa, men det är väldigt skönt att det nu ser ut att komma ett bra alternativ till IPhone och Android telefonerna.

Idag kör jag själv en Samsung Wave med Bada och visst där fanns ju inte mycket i appstoren men det tar sig rätt bra. Jag är ganska säker på att tillväxten i Windows Phone 7´s appstore kommer växa ganska mycket snabbare än Badas.

Hehe du menar att Apple skulle få chans att köpa upp Microsoft? kanske dags att öppna ögonen då?

Android har väll en ganska stor skara Fans, tycker du inte? De e ett väldigt bra alternativ för de som inte vill befatta sig med IPhone av olika anledningar, jag är dock ganska säker på att Windows Phone 7 kommer ta marknads andelar av båda om de bara sköter sina kort rätt nu.

Vi får helt enkelt se vad morgondagen säger.

#47

Postad 22 oktober 2010 - 07:58

motif
  • motif
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0

Att säga att Windows7 skulle ligga ljusår från OSX är väll på sätt o vis sant efter som de inte är särskilt like men rent tekniskt så har båda opertiven sina fördelar/nackdelar. Jobbar du med OSX så tycker du så klart att det är bättre och tvärtom. Jag jobbar själv med Windows7 och skulle aldrig få för mig att gå över efter som Windows7 erbjuder allt jag behöver idag. Vad som händer imorgon får man se.

Telefoner för Windows7 har knappt kommit ut i handeln och man pratar om hur kass App storen är? Hur länge har IPhone App store haft på sig att bygga upp sitt? Hur många apps fanns innan lansering av IPhone(första versionen? När skärpning, självklart kommer det ta ett tag innan app storen tar sig och sen måste man se Windows Phone 7 som en beta och därför kommer jag vänta iallafall 6 månader innan jag på alvar funderar på att köpa, men det är väldigt skönt att det nu ser ut att komma ett bra alternativ till IPhone och Android telefonerna.

Idag kör jag själv en Samsung Wave med Bada och visst där fanns ju inte mycket i appstoren men det tar sig rätt bra. Jag är ganska säker på att tillväxten i Windows Phone 7´s appstore kommer växa ganska mycket snabbare än Badas.

Hehe du menar att Apple skulle få chans att köpa upp Microsoft? kanske dags att öppna ögonen då?

Android har väll en ganska stor skara Fans, tycker du inte? De e ett väldigt bra alternativ för de som inte vill befatta sig med IPhone av olika anledningar, jag är dock ganska säker på att Windows Phone 7 kommer ta marknads andelar av båda om de bara sköter sina kort rätt nu.

Vi får helt enkelt se vad morgondagen säger.


Apple köper upp, ironi :rolleyes: Trots att Apple nu tjänar betydligt mer pengar än Microsoft och är större så nje det lär inte hända!
Android har sina fans men dem byter också telefon varje månad, iPhone användare har sina minst 1 år, iPhone är betydligt dyrare ändå är det den telefon som säljer bäst i hela Sverige t.ex
iPhone hade en rätt stor App store innan iPhone släpptes, nu tog det ett år innan den kom till Sverige också så det hann ju komma ut en hel drös under den tiden också.
Jag tror ändå att många inte "vill" skriva till Win av flera skäl.
Microsoft har problem idag och gör dem inte rätt med sin telefon så kan det också gå väldigt mkt utför som det redan gör idag.
Många företag, skolor mm går över till alternativa system därav OSX som bara klättrar då många fått nog av Win.
Se dig om för du verkar ändå vara lite vettig :) och veta vad som händer utanför din win burk till skillnad från de flesta insyltade WIN användarna. Dem tappar mark så det skriker om det, så vi får hoppas Win Phone 7 ändrar på detta ingen tjänar på att Microsoft tappar mer och mer.

Kanske dags att byta ut Steve Ballemer :(

#48

Postad 22 oktober 2010 - 09:22

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Aftonblaskan har provat

Det är faktiskt så att den Samsung Omnia 7 som jag testat är rena blixten jämfört med Iphone 4 och Samsung Galaxy eller Htc Desire med Googles Android under skalet.



#49

Postad 22 oktober 2010 - 09:30

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Aftonblaskan har provat


Ehhh, jaha. Är väl tämligen ointressant jämförelse.

Vore däremot intressant att se en Galaxy S med Android vs Galaxy S med W7.

Det är så otroligt mkt som spelar in i hastighet, för jag antar att det är det han menar med "blixt".

Beror ju på hårdvaran, vilka appar som körs i bakgrunden, täckning, osv, osv.

Därför kan man inte göra att rättvist sådant test om man inte kör på exakt samma telefon med exakt samma förutsättningar.

Dock så förstår jag vad han menar, det är hans känsla att den är som blixten. Men då beror det ju knappast enbart på att det är W7.

Redigerat av BrittBastard, 22 oktober 2010 - 09:35.


#50

Postad 22 oktober 2010 - 09:38

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0

Apple köper upp, ironi :) Trots att Apple nu tjänar betydligt mer pengar än Microsoft och är större så nje det lär inte hända!
Android har sina fans men dem byter också telefon varje månad, iPhone användare har sina minst 1 år, iPhone är betydligt dyrare ändå är det den telefon som säljer bäst i hela Sverige t.ex
iPhone hade en rätt stor App store innan iPhone släpptes, nu tog det ett år innan den kom till Sverige också så det hann ju komma ut en hel drös under den tiden också.
Jag tror ändå att många inte "vill" skriva till Win av flera skäl.
Microsoft har problem idag och gör dem inte rätt med sin telefon så kan det också gå väldigt mkt utför som det redan gör idag.
Många företag, skolor mm går över till alternativa system därav OSX som bara klättrar då många fått nog av Win.
Se dig om för du verkar ändå vara lite vettig :( och veta vad som händer utanför din win burk till skillnad från de flesta insyltade WIN användarna. Dem tappar mark så det skriker om det, så vi får hoppas Win Phone 7 ändrar på detta ingen tjänar på att Microsoft tappar mer och mer.

Kanske dags att byta ut Steve Ballemer :P


Aha så Apple omsätter alltså mer pengar totalt med sina OSX, IPhone, IPad, IMac gämfört med Microsofts XBOX, Windows, WinPhone, Suface, Visual Studio, Office m,m m,m? De låter konstigt särskilt med tanke på att OSX marknadsandelar inte ens går att jämföra med Windows? Men visst Apple vet hur man tar betalt och hur man låser in sina kunder till sin (dyra)hårdvara.

Att Apple tar över på ett par skolor kan man tycka inte är så konstigt, ändå skrivs det hej vilt om det vilket tyder på att det är något som inte är förväntat? Hade inte Windows 7 kommit så hade OSX taget ganska mycket mer marknad kan jag tänka mig, men nu när de flesta verkar väldigt nöjda med Windows 7 så tror jag att OSX tappar ett par placeringar igen. Men det får tiden utvisa.

Att folk som kör Android bytar telefon oftare än de som kör IPhone är väll inget negativt? Det tyder väll snarare på att valbarheten e större och hårdvarutekniken går snabbare fram? IPhone har väll 2 olika telefoner idagsläget att välja på? Hur många finns det till Android? Så om man jämfört hur många IPhones som säljs kontra hur många telefoner(och då menar jag alla) med Android så ligger alltså IPhone fortfarande först? Inte helt omöjligt, telefonen är ju väldigt hypad. Hårdvarumässigt är den ingen särskilt utan det är ju mer IOS och appstoren som folk tycker är förträffligt om jag förstår rätt. Dessutom tror jag att IPhone fortfarande surfar på hypen som de fick med första IPhonen, högst troligt kommer den planas ut ännu mer nu när allt fler konkurrenter kommer in.

Som sagt, det ska bli intressant och se vad som händer härnäst :rolleyes:



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.