Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kan man lita på recensenter?

425 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#301

Postad 15 april 2014 - 01:35

Filip_M
  • Filip_M
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0
Jag orkade inte ens argumentera med närmaste person som jag brukar göra när jag fick reda på att Kerstin Alex fick priset. Visst kan jag förstå varför, på något plan, som hon får priset, men i mina ögon fokuserar hon inte på det som man "ska" göra, jag tycker inte att hennes recensioner alltid är recensioner och att hon alltför ofta glömmer av eller åsidosätter det centrala som man behöver koncentrera sig på när man recenserar en konsumentvara, som spel ändå är.

Sedan gillar jag visserligen inte att hon som sagt hade en väldigt högfärdig och van oben-liknande stil och syn på "oss andra" från journalistpöbeln som är otraditionella och hemskt trångsynta eller vad det nu är som hon påstår. Att "folk inte läser på" är ju ett jädra skämt, jag har som tradition att förkovra mig i all bakgrundsinfo om spel som jag tycker är intressanta, och framförallt i fallet när det gäller material till recensioner. Jag tror knappast jag är unik, även om man kan tycka att vissa recensenter verkar lite lost när de bedömer spel (öh, typ, Castlevania 2).

Som sagt, spelskribent och spelrecensent hade varit bra att dela upp det i. De behandlar i princip samma sak men på olika sätt. Jag tycker Kerstin Alex gör sig bättre som krönikör, exempelvis.

#302

Postad 15 april 2014 - 07:52

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0
Samtidigt har vi väl redan konstaterat att när det gäller spel används både orden journalist och recensent i ordens mest lösaste betydelse. Vi har visserligen kommit en bit ifrån det glada nittiotalet när europeiska speltillverkare bjöd på sprit och horor på rummet om man så önskade på pressträffar men det är fortfarande en bransch där integritet är ett ord som knappt finns.

#303

Postad 15 april 2014 - 10:58

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

Visst kan jag förstå varför, på något plan, som hon får priset, men i mina ögon fokuserar hon inte på det som man "ska" göra, jag tycker inte att hennes recensioner alltid är recensioner och att hon alltför ofta glömmer av eller åsidosätter det centrala som man behöver koncentrera sig på när man recenserar en konsumentvara, som spel ändå är.

Hon har två sjukdomar och en uppväxt som i mitt tycke förklarar hennes fokus en del dock. Växte upp utan en pappa som hon antagligen fick negativa känslor mot (hon nämner bara pappan) och projicerar det vidare mot det manliga könet, var mobbad av andra, säkert mycket killar, spelen blev hennes räddning, man kan se hur glad hon blir när hon säger att hon fick vara "hjälten".

Kopplat med ADHD och en sjukdom som gör att hon reagerar starkare på saker än andra så ser hon det troligtvis som att spel som gör narr av hennes hjälte eller kön också gör narr av henne. Och detta förstärks som sagt för henne i varje spel, även fast det inte verkar farligt för oss. Det är min psykoanalys iaf ;)

Men kan man vinna utmärkelser på det så får man väl säga att det är bra jobbat. Hon får säkert många klick som sagt. Vi andra som skriver tråkigare och mer informativa recensioner skiljer oss inte ur mängden.

Redigerat av Zoiler, 15 april 2014 - 10:59.


#304

Postad 15 april 2014 - 12:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ni andra håller er åtminstone till spelet ^^ nåväl, nu ska vi inte vara såna. Jag ruttnade bara lite på ab när jag läste infamousrecensionen. Klarade av gta v rätt bra dock. Spelet är ju en klyscha så att säga. Fan, man rockstar inte göra vice city 2 till ps4? :)

#305

Postad 15 april 2014 - 12:41

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 1
Fast infamous-"recensionen" var åas sämre än något någon annan skrivit någonsin.

#306

Postad 15 april 2014 - 16:53

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

Samtidigt har vi väl redan konstaterat att när det gäller spel används både orden journalist och recensent i ordens mest lösaste betydelse. Vi har visserligen kommit en bit ifrån det glada nittiotalet när europeiska speltillverkare bjöd på sprit och horor på rummet om man så önskade på pressträffar men det är fortfarande en bransch där integritet är ett ord som knappt finns.

Ja, nu har de bytt ut det mot en Nexus 7 istället.

Postad bild

Postad bild


:)

#307

Postad 15 april 2014 - 17:29

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

  • 2 517 inlägg
  • 0

Ja, nu har de bytt ut det mot en Nexus 7 istället.

:)


Vem fan vill då vara spelrecensent efter 2000? ;)

#308

Postad 16 april 2014 - 11:05

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Ja, nu har de bytt ut det mot en Nexus 7 istället.

Det där eventet fick inte jag åka på :angry:

#309

Postad 20 april 2014 - 12:46

borsten031
  • borsten031
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

jag tycker inte att hennes recensioner alltid är recensioner och att hon alltför ofta glömmer av eller åsidosätter det centrala som man behöver koncentrera sig på när man recenserar en konsumentvara, som spel ändå är.


Mycket märkligt resonemang. En recension kan givetvis vara kulturkritik, precis som en filmrecension, musikrecension eller vad som. Själv tycker jag det är fint med annat än texter som redogör hur tekniskt avancerad grafiken är. Sådant finns det gott om, och kommer finnas gott om framöver.

Redigerat av borsten031, 20 april 2014 - 13:24.


#310

Postad 20 april 2014 - 13:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Mycket märkligt resonemang. En recension kan givetvis vara kulturkritik, precis som en filmrecension, musikrecension eller vad som. Själv tycker jag det är fint med annat än texter som redogör hur tekniskt avancerad grafiken är. Sådant finns det gott om, och kommer finnas gott om framöver.

Dock så kommer man till frågan om genuskritik uppgör aå mycket som halva spelet, då det uppenbarligen kan uåpgöra en halv recension. Om jag skulle göra det ultimata jämställda spelet, men usel gp ect, innebär det att jag iaf borde få en tvåa?

#311

Postad 20 april 2014 - 13:56

borsten031
  • borsten031
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Dock så kommer man till frågan om genuskritik uppgör aå mycket som halva spelet, då det uppenbarligen kan uåpgöra en halv recension. Om jag skulle göra det ultimata jämställda spelet, men usel gp ect, innebär det att jag iaf borde få en tvåa?

Förstår inte riktigt vad du skriver men om du har problem med genuskritik kan du ju välja någon av alla de andra recensioner som finns :).

#312

Postad 20 april 2014 - 14:36

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Genuskritik har jag inga problem när den är befogad. Skriver just nu om genusdominans.

#313

Postad 20 april 2014 - 16:06

jayreso
  • jayreso
  • Beroende

  • 1 115 inlägg
  • 2
Om recensenterna kunde skippa betygen och istället låta texten tala för sig själv så kunde vi kanske slippa diskussioner som denna. :-)

#314

Postad 20 april 2014 - 16:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Fast då måste ju texten ta upp ungefär lika delar av allt eller nog mycket av allt iaf :)

#315

Postad 21 april 2014 - 11:23

Filip_M
  • Filip_M
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Mycket märkligt resonemang. En recension kan givetvis vara kulturkritik, precis som en filmrecension, musikrecension eller vad som. Själv tycker jag det är fint med annat än texter som redogör hur tekniskt avancerad grafiken är. Sådant finns det gott om, och kommer finnas gott om framöver.


Det blir däremot ett problem om den specifika kritiken mot en begränsad del av spelet tar över själva spelbeskrivningen och hur spelet är utformat och ser ut, samt upplevs utöver genusperspektivet, vilket fler personer än Kerstin Alex med glädje verkar glömma av. Samtidigt finns det vissa kriterier som jag tycker att man måste uppfylla, jämsides med den speciella nisch som man förhåller sig till, om man vill kalla det man precis skrivit för en recension.

Du får gärna kalla det en artikel eller en genusrecension eller på något sätt indikera att det är vad som helst, förutom just en spelrecension som för med sig tekniska och mekaniska aspekter som är nödvändiga för att man ska kunna rita upp en bild av vad det är man kommer att spela.

Redigerat av Filip_M, 21 april 2014 - 11:24.


#316

Postad 21 april 2014 - 12:29

borsten031
  • borsten031
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Det blir däremot ett problem om den specifika kritiken mot en begränsad del av spelet tar över själva spelbeskrivningen och hur spelet är utformat och ser ut, samt upplevs utöver genusperspektivet, vilket fler personer än Kerstin Alex med glädje verkar glömma av. Samtidigt finns det vissa kriterier som jag tycker att man måste uppfylla, jämsides med den speciella nisch som man förhåller sig till, om man vill kalla det man precis skrivit för en recension.


Ett problem för vem? För dig själv? I sådana fall förslår jag att du skaffar dig lite bredare perspektiv på tillvaron. En recension är kulturkritik och det går därmed utmärkt att sätta produkten i ett sammanhang, likväl som att det går att recensera grafik, teknik, ljud, bilduppdatering osv var för sig. Att det skulle finnas vissa kriterier "man måste uppfylla" är befängt. Som tur är börjar ju detta ändras allt eftersom spelbranschen växer upp.

#317

Postad 21 april 2014 - 12:49

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

  • 6 702 inlägg
  • 2

Ett problem för vem? För dig själv?


För alla som vill veta om spelet är värt att köpa givetvis. Vill man framföra kulturåsikter som inte har med spelet att göra finns det krönikor, blogginlägg, insändare och en massa andra ytor att måla på. Spelrecensioner är inte den ytan.

#318

Postad 21 april 2014 - 13:05

borsten031
  • borsten031
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Vill man framföra kulturåsikter som inte har med spelet att göra finns det krönikor, blogginlägg, insändare och en massa andra ytor att måla på. Spelrecensioner är inte den ytan.

Är väl inte särskilt bra att framföra kulturåsikter som inte har med spelet att göra öht :)? Dock inte det som diskuteras.

#319

Postad 21 april 2014 - 13:50

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

  • 2 517 inlägg
  • 0
För mig är spel spel, vilket innebär interaktivitet och då bör den interaktiviteten underhålla. Jag tycker en spelrecension bör berätta för mig huruvida den gör det eller inte. Det kan vara känslan av att bygga upp en karaktär i ett RPG eller att dra en cool combo i ett beat em up osv. Det är även viktigt att de tekniska bitarna tas upp då de ligger till grund för den upplevelsen, kanske inte just hur tekniskt avancerad grafiken är men huruvida spelet är buggigt t.ex.

Det är bra att recensioner även tar upp annat men tar de inte upp det centrala underhållningsvärdet förlorar de sin poäng. Jag tycker även att en spelrecensent ska förstå vad charmen är i en spelgenre och uppskatta den för att kunna göra en god recension.

#320

Postad 21 april 2014 - 14:00

borsten031
  • borsten031
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

För mig är spel spel

Just det här är ju ett jävligt slitet begrepp som (tack gode gud) börjar försvinna allt mer. Det säger ju inte ett skvatt heller. Ja, spel kan så klart vara underhållande men spel säger också något om vår samtid, eller har åtminstone förmågan att göra det. Att "spel är bara spel"-tänket börjar försvinna tror jag är en naturlig del av att både konsumenterna och skribenterna blir äldre.

#321

Postad 21 april 2014 - 14:11

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 2

Ett problem för vem? För dig själv? I sådana fall förslår jag att du skaffar dig lite bredare perspektiv på tillvaron. En recension är kulturkritik och det går därmed utmärkt att sätta produkten i ett sammanhang, likväl som att det går att recensera grafik, teknik, ljud, bilduppdatering osv var för sig. Att det skulle finnas vissa kriterier "man måste uppfylla" är befängt. Som tur är börjar ju detta ändras allt eftersom spelbranschen växer upp.

Ett problem för spelaren.

Du får gärna ta upp genusfrågor i spelrecensioner om du vill, men att helt låta det ta överhand är bara fånigt och säger mer om skribenten än spelet.

#322

Postad 21 april 2014 - 14:14

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

  • 2 517 inlägg
  • 0

Just det här är ju ett jävligt slitet begrepp som (tack gode gud) börjar försvinna allt mer. Det säger ju inte ett skvatt heller. Ja, spel kan så klart vara underhållande men spel säger också något om vår samtid, eller har åtminstone förmågan att göra det. Att "spel är bara spel"-tänket börjar försvinna tror jag är en naturlig del av att både konsumenterna och skribenterna blir äldre.


Jag säger inte att spel _BARA_ är spel(speciellt inte då jag anser att spel är något så mycket häftigare, bättre och MER FUCKING JÄVLA AWESOME än de saker många vill jämföra det med), men nog fan är de spel och det som skiljer dem från t.ex filmer är sk "gameplay". Som du säger har spel förmågan att säga saker om vår samtid och som jag påpekade ovan ser jag gärna att det också tas upp i recensionerna, men missar man att prata om det som är centralt för underhållningsformen och skiljer den från sina "kusiner" bör man fundera på om man verkligen gjort sitt jobb.

#323

Postad 21 april 2014 - 14:18

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0
Det hela handlar om vad man lägger i ordet recension. Om man anser att en recension skall förmedla en konsumentupplysning eller en subjektiv kritik åsikt om nämnda produkt.

#324

Postad 21 april 2014 - 21:23

Filip_M
  • Filip_M
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0
Jag tycker som nämnt att spel ska behandlas som tekniska och mekaniska verk med ett underhållningssyfte och att spelrecensioner behöver förmedla dessa komponenter på ett adekvat vis, och jag tycker att många har låtit genus- och kulturdiskussioner ta över i sina recensioner. Om det är ålderdomligt får det gärna vara det, då står jag bakom den "skolan".

Många har här sagt det bättre än vad jag har gjort och med det träder jag ur just denna diskussionen då jag anser att det finns andra medium och plattformar för dessa åsikter, framförallt tvärkulturella sådana, att luftas, och jag vill helst särskilja på vad som är en subjektiv åsikt om abstrakta ting i en konsumentvara, och en informativ och formell dekonstruktion av konsumtionsvarans huvudsakliga syfte.

Redigerat av Filip_M, 21 april 2014 - 21:24.


#325

Postad 21 april 2014 - 23:40

Unregistered6825c615
  • Unregistered6825c615
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Riktigt intressant diskussion! Har själv en sida som växer sig uppåt både vad gäller kontakter och besökare. Vi som jobbar med sidan är dock enade om att betygen ska spegla spelet! Inga mutor än, men har svårt att tro att detta kommer påverka oss. Vi är inte ägda av någon (än) och vi skriver precis det vi tycker.

I vår podcast pratar vi ofta skit om de flesta tillverkare vi har kontakt med.

Hård, men ärlig kärlek varar längst. :)

#326

Postad 22 april 2014 - 08:10

borsten031
  • borsten031
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

och jag vill helst särskilja på vad som är en subjektiv åsikt om abstrakta ting i en konsumentvara, och en informativ och formell dekonstruktion av konsumtionsvarans huvudsakliga syfte.

Fast vad som är verkets huvudsakliga syfte måste vara upp till var och en att avgöra. Och oavsett: om man nu ser det som att det, exempelvis, ska underhålla i första hand, är det då inte rimligt att man tar upp de saker som en tycker står i vägen? Det kan ju handla om bristande spelkontroll likväl som taskig kvinnosyn. Återigen måste jag påpeka att jag tycker ditt resonemang är märkligt. Finns inte något "facit" hur en recension läggs upp, allt handlar om skribentens preferenser, ramar, värderingar, prioriteringar, etc etc. Och inte minst mediet där texten publiceras.

Redigerat av borsten031, 22 april 2014 - 08:24.


#327

Postad 22 april 2014 - 18:20

jayreso
  • jayreso
  • Beroende

  • 1 115 inlägg
  • 0

Fast vad som är verkets huvudsakliga syfte måste vara upp till var och en att avgöra. Och oavsett: om man nu ser det som att det, exempelvis, ska underhålla i första hand, är det då inte rimligt att man tar upp de saker som en tycker står i vägen? Det kan ju handla om bristande spelkontroll likväl som taskig kvinnosyn. Återigen måste jag påpeka att jag tycker ditt resonemang är märkligt. Finns inte något "facit" hur en recension läggs upp, allt handlar om skribentens preferenser, ramar, värderingar, prioriteringar, etc etc. Och inte minst mediet där texten publiceras.

Jag är nog beredd att hålla med, många bra punkter du tar upp. Det handlar väl helt enkelt att som konsument hitta recensenter som har samma eller liknande tyngdpunkter i bedömning av spel som en själv. Och sen tycker jag det känns som den här betygshetsen leder till många konflikter. Men det finns ju inte heller där nåt facit eller några universalkriterier för hur man betygsätter spel. Annars skulle ju alla spel fått samma betyg av alla.

#328

Postad 22 april 2014 - 19:52

LanceUppercut
  • LanceUppercut
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Jag skulle tro att infamous-recensionen är ett rent beställningsjobb från AB-redaktionen. Typ "skriv något läsarna irriteras av, så att vi får många besökare på sidan. Släng gärna in något om genus också, det kommer många störa sig på och vi får en livlig diskussion i kommentarsfältet". Det funkar ju också, jag var inne och kollade, något jag aldrig skulle få för mig att göra annars. Jag tycker mest synd om grabben som fick skriva smörjan, det kan väl inte vara någon seriös spelmedia som kommer anlita honom efter detta.

Sedan kan ju aldrig en recension vara objektiv, det handlar ju om att förmedla en personlig åsikt. Dock finns det gränser för hur mycket man kan snöa in på en mindre detalj i ett spel för att jag ska tycka det är en någorlunda bra recension. Recensionen i fråga är alldeles för insnöad för min smak. Å andra sidan tappar inte AB kredd i min bok, eftersom de redan innan är i absoluta botten.

#329

Postad 22 april 2014 - 20:14

borsten031
  • borsten031
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Jag skulle tro att infamous-recensionen är ett rent beställningsjobb från AB-redaktionen. Typ "skriv något läsarna irriteras av, så att vi får många besökare på sidan. Släng gärna in något om genus också, det kommer många störa sig på och vi får en livlig diskussion i kommentarsfältet". Det funkar ju också, jag var inne och kollade, något jag aldrig skulle få för mig att göra annars. Jag tycker mest synd om grabben som fick skriva smörjan, det kan väl inte vara någon seriös spelmedia som kommer anlita honom efter detta.


Nu är det inte samma skribent men jag rekommenderar dig att läsa den här texten: http://johanmartinss.../08/16/pajasar/

Den handlar om reaktioner efter Aftonbladets The Last of Us-recension, en text som fick liknande kommentarer som Infamous-texten. Kanske gör det dig klokare, jag vet inte.

Jakob Svärd skriver för övrigt även för PC Gamer och FZ, precis som andra i Aftonbladets Spela-redaktion.

#330

Postad 22 april 2014 - 22:23

jayreso
  • jayreso
  • Beroende

  • 1 115 inlägg
  • 0

Nu är det inte samma skribent men jag rekommenderar dig att läsa den här texten: http://johanmartinss.../08/16/pajasar/

Intressant. Stämmer detta så är det ju rätt illa:

Det skulle vara fantastiskt skönt för mig om jag istället kunde ha gett ”The last of us” 5/5. Allting hade varit så mycket lättare och trevligare och roligare då. Läsare hade säkert skrivit ”Härlig recension!” i kommentarsfältet. Chefredaktörer för andra speltidningar hade säkert undvikit att kalla mig för ”pajas” i offentliga sammanhang.

Googlade fram recensionen och läste. Även om jag hade lite svårt att hänga med ibland, så får jag intrycket av att Martinsson tyckte spelet blev långtråkigt. På ett sätt kan jag förstå honom. Har i flera spel de senaste åren tröttnat eller bara känt mig nöjd med själva spelandet/spelmekaniken ca halvvägs in och egentligen bara nött klart spelet för storyn. Är det ett bra spel då? Ja, det är väl subjektivt? Har själv inte spelat TLoU, så jag har ingen åsikt där, men att folk har olika förväntningar på spel borde väl rimligen kunna accepteras av andra i branschen kan man tycka? Hade gärna läst vad den där chefredaktören sa eller skrev i sin helhet.

#331

Postad 23 april 2014 - 10:44

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Det är bara att inse att Aftonbladet har en helt annan stil och profil på sina spelrecensioner än vad vi är vana vid från speltidningar och spelsajter. Vill man ha en traditionell recension så läser man dessa och vill man ha en feministisk betraktelse av spelmediet så läser man Aftonbladet. Det kan finnas plats för båda rimligen, även om jag kan irritera mig på hur ofullständiga och kortfattade de sk recensionerna i Aftonbladet är. Man får känslan av att journalisterna på Aftonbladet är lata och att de testar spelet i max 1-2 timmar innan de recenserar. Det är samma med krigsspelen som Battlefield och Call of Duty. Vill man läsa en sågning av enspelarkampanjen rom recensenten tröttnat på efter två timmar så läser man Aftonbladet och vill man ha en bedömning av multiplayer eller mer tekniska bitar så får man vända sig någon annanstans.

Det är lite samma med filmrecensioner i stora tidningar. Ofta skrivs de uteslutande av folk som älskar kulturell kvalitetsfilm vilket för med sig att all lättsam underhållning som actionrullar och romantiska komedier per definition sågas. På musiksidorna har de mer sunt förnuft. Den som recenserar dansband gillar dansband och den som recenserar hårdrock gillar hårdrock. De är inte så korkade att de sätter någon att recensera en genre de hatar...

Redigerat av hassesolo, 23 april 2014 - 10:45.


#332

Postad 24 april 2014 - 08:18

borsten031
  • borsten031
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Hade gärna läst vad den där chefredaktören sa eller skrev i sin helhet.


Är väl inte mer än vad som står i texten. Finns att läsa i kommentarerna här: http://www.gamereact.../petter/560341/

#333

Postad 24 april 2014 - 09:11

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

  • 2 517 inlägg
  • 0
Problemet jag har med just aftonbladets spelrecensioner är deras motiv, jag vågar helt enkelt inte lita på att de ger sitt ärliga intryck i alla lägen. Den tidningen är så sensationskåt för att få sina klick att efter ett besök där känner jag mig smutsigare än en helkväll på den skitigaste bordell. :(

Redigerat av Unregistered6fb5a100, 24 april 2014 - 09:12.


#334

Postad 24 april 2014 - 10:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag hade missat tlou-recensionen, men nu när jag läste den så får man ju erkänna att ab stack ut ur mängden. Igen. Skulle jag vara ett företag som tillverkade spel så skulle jag inte skicka ut en kopia till dom igen, det är så vansinnigt randomiserat upplever jag.

Assassins creed 4 fick en femma, trots att det är mycket repedativt. För att inte tala om kvinnoförnedrande!

Redigerat av Zartok, 24 april 2014 - 10:21.


#335

Postad 24 april 2014 - 12:50

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Jag hade missat tlou-recensionen, men nu när jag läste den så får man ju erkänna att ab stack ut ur mängden. Igen. Skulle jag vara ett företag som tillverkade spel så skulle jag inte skicka ut en kopia till dom igen, det är så vansinnigt randomiserat upplever jag.

Assassins creed 4 fick en femma, trots att det är mycket repedativt. För att inte tala om kvinnoförnedrande!

Nu är vi ute på farlig mark. Det skulle skjuta all trovärdighet för spelrecensioner överlag i sank. Jag skulle inte lita på en enda recensent om jag visste att bolagen inte skicka kopior till vissa sajter på grund av vad de skriver. Spelmediet har nog med trovärdighetsproblem redan nu.

#336

Postad 24 april 2014 - 13:16

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

Nu är vi ute på farlig mark. Det skulle skjuta all trovärdighet för spelrecensioner överlag i sank. Jag skulle inte lita på en enda recensent om jag visste att bolagen inte skicka kopior till vissa sajter på grund av vad de skriver.

Det har hänt vid flertalet tillfällen, trodde du hade koll på det som ändå är i branschen. Kallas svartlistning. Aftonbladet är dock bland de större i Sverige så att svartlista dem tjänar de nog inget på.

Här har du lite intressant läsning.

Här i samband med Duke Nukem.

Postad bild

#337

Postad 24 april 2014 - 14:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Företagen kan även ställa krav på recensenter eller tidningar. första gången jag minns att jag hörde det samtidigt som det blev rabalder tror jag var när mafia 2 skulle släppas. företaget krävde att spelet skulle hamna på förstasidan på super play eller level, något som tidningen vägrade. dom motiverade det med att spelet självklart skulle ha hamnat på förstasidan, men dom ville inte att det skulle ske under tvång.

om det var mafia 2 ska jag dock inte svära dyrt och heligt på.

Man bör kunna göra en statisisk analys på ab, det borde kunna ge en hint om dom avviker signifikant från övriga VÄRLDEN.

#338

Postad 24 april 2014 - 14:35

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Det har hänt vid flertalet tillfällen, trodde du hade koll på det som ändå är i branschen. Kallas svartlistning. Aftonbladet är dock bland de större i Sverige så att svartlista dem tjänar de nog inget på.

Att det förekommer svartlistning vet jag om. Det jag skrev var tillspetsat (surprise!) för att belysa problemet med att man väljer bort vissa sidor för att man anser att det skadar försäljningen och de trovärdighetsproblem som uppstår i och med det. Framförallt om man gör det i ett land som trots har en relativt bra mediakritik som Sverige.

#339

Postad 24 april 2014 - 14:46

borsten031
  • borsten031
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

om det var mafia 2 ska jag dock inte svära dyrt och heligt på.


Det är nog Grand Theft Auto: San Andreas och Super Play du tänker på. Finns förvisso hur många liknande historier som helst, flera av dem kommer från Rockstar.

#340

Postad 24 april 2014 - 15:51

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0
Finns ju massor. Sedan har vi ju alla recensenter som tar emot gratisspel också och tillåts sälja dem vidare. Vilket ju är en form av muta i sig men som många ser som något helt naturligt.

#341

Postad 24 april 2014 - 16:13

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

tar emot gratisspel

Ja, och helt utan krav på motprestation dessutom.

#342

Postad 24 april 2014 - 17:17

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0
Motprestationen är ju att ge PR för spelet :)

#343

Postad 24 april 2014 - 17:22

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0
Nej att recensera spelet. Tror du det är samma sak?

#344

Postad 24 april 2014 - 20:18

Filip_M
  • Filip_M
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Jag hade missat tlou-recensionen, men nu när jag läste den så får man ju erkänna att ab stack ut ur mängden. Igen. Skulle jag vara ett företag som tillverkade spel så skulle jag inte skicka ut en kopia till dom igen, det är så vansinnigt randomiserat upplever jag.

Assassins creed 4 fick en femma, trots att det är mycket repedativt. För att inte tala om kvinnoförnedrande!


Att Aftonbladet avviker i sina recensioner är okej (dvs, det ska inte behövas svartlistning för lite arbiträra omdömen) så länge som det blir tillräckligt motiverat, vilket i mina ögon inte sker särskilt ofta. Borsten länkade till Johan Martinssons inlägg i "debatten" och där förekommer ju TLOU-recensionen som han verkar hålla som ett sorts erkännande för hur korrupt och likriktat spelindustrin och tillhörande journalistkår är. I just det fallet känner jag att det är lite obekvämt som exempel eftersom TLOU med rätta anses som ett av de bättre spelen någonsin, kanske det bästa denna generationen. Rome Total War eller liknande hade varit ett bättre exempel.

Dessvärre kan man inte riktigt lita på riktigt stora sajter och speltidningar längre, fullt ut, eftersom det som nämnt inte är någon sjukt välskyddad hemlighet att det förekommer mutor, hot och repressiva åtgärder gentemot journalister, förlagor och redaktioner. Jag kan nog säga att vi på Minhembio är särdeles exklusiva dock ;)

#345

Postad 24 april 2014 - 21:16

jayreso
  • jayreso
  • Beroende

  • 1 115 inlägg
  • 0

Är väl inte mer än vad som står i texten. Finns att läsa i kommentarerna här: http://www.gamereact.../petter/560341/


Hmm, fast det känns väl mer som han kritiserar AB som tidning än just Martinsson som recensent. Så jag vet inte om jag tycker det var så farligt. Eller tolkar jag "fel"? :)

Att Aftonbladet avviker i sina recensioner är okej (dvs, det ska inte behövas svartlistning för lite arbiträra omdömen) så länge som det blir tillräckligt motiverat, vilket i mina ögon inte sker särskilt ofta. Borsten länkade till Johan Martinssons inlägg i "debatten" och där förekommer ju TLOU-recensionen som han verkar hålla som ett sorts erkännande för hur korrupt och likriktat spelindustrin och tillhörande journalistkår är. I just det fallet känner jag att det är lite obekvämt som exempel eftersom TLOU med rätta anses som ett av de bättre spelen någonsin, kanske det bästa denna generationen. Rome Total War eller liknande hade varit ett bättre exempel.

Dessvärre kan man inte riktigt lita på riktigt stora sajter och speltidningar längre, fullt ut, eftersom det som nämnt inte är någon sjukt välskyddad hemlighet att det förekommer mutor, hot och repressiva åtgärder gentemot journalister, förlagor och redaktioner. Jag kan nog säga att vi på Minhembio är särdeles exklusiva dock ;)

Fast just det där är väl inget man objektivt kan säga... är inte det hela poängen med recensioner, tycke och smak? Kan en recension vara fel, så länge det inte är rena faktafel förstås?

#346

Postad 24 april 2014 - 21:41

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Nej att recensera spelet. Tror du det är samma sak?


I deras ögon är detsamma. De hade ju inte bjudit på spelet om de inte ser att de har något att vinna på det eller hur?
Finns ingen annan anledning att recensenter får spel gratis.

#347

Postad 24 april 2014 - 22:02

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0
Alla recensioner är i praktiken reklam oavsett vem som skriver om det. Det är samma sak med en tråd på forumet, det är något påkallar uppmärksamhet till produkten.Och även om recensioner är negativ når den ut till folk och skapar en medvetenhet. Det är därför bolagen (hej BandaiNamco) gödslar med skitspel till diverse recensenter trots att man inte efterfrågat spelet. Det är därför Short Peace - Ranko Tsukigime's Longest Day ligger och stirrar på mig på mitt skrivbord. Sedan är upp till mig om jag vill skriva recensionen eller inte (i detta fall, inte troligt).

#348

Postad 24 april 2014 - 23:53

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

I deras ögon är detsamma. De hade ju inte bjudit på spelet om de inte ser att de har något att vinna på det eller hur?
Finns ingen annan anledning att recensenter får spel gratis.

Fråga er själva, om all reklam vore bra reklam, varför existerar ens svartlistning? Det skulle inte ha existerat alls med den teorin. Varför går företag och spelserier under med låga Metacritic-betyg? Ni har svaret i verkligheten, vi behöver inte spekulera om det.

Systemet fungerar så här, de måste få ut information. Det innebär inte att de vinner på det i alla lägen, de vinner på det när de har gjort ett bra spel som får bra betyg. Tror ni verkligen att jag har sålt fler kopior av Thief med 4/10-betyget än vad jag har fått folk att undvika det? Knappast. De hade tjänat på att inte ge mig det, men de kan inte veta det i förväg. För vårt jobb är inte att ge spelen PR, det är att ge ett omdöme.

Och det du kallar "gratis" spel innebär många timmars arbete för recensenten, motprestationen är värd mycket mer än vad det kostar dem att trycka recensionskopior (mer och mer digitala recensionskoder, ännu billigare för dem). Tänk i tid istället för i pengar. Tid är pengar.

#349

Postad 25 april 2014 - 07:37

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

  • 2 517 inlägg
  • 0

Fråga er själva, om all reklam vore bra reklam, varför existerar ens svartlistning? Det skulle inte ha existerat alls med den teorin. Varför går företag och spelserier under med låga Metacritic-betyg? Ni har svaret i verkligheten, vi behöver inte spekulera om det.

Systemet fungerar så här, de måste få ut information. Det innebär inte att de vinner på det i alla lägen, de vinner på det när de har gjort ett bra spel som får bra betyg. Tror ni verkligen att jag har sålt fler kopior av Thief med 4/10-betyget än vad jag har fått folk att undvika det? Knappast. De hade tjänat på att inte ge mig det, men de kan inte veta det i förväg. För vårt jobb är inte att ge spelen PR, det är att ge ett omdöme.

Och det du kallar "gratis" spel innebär många timmars arbete för recensenten, motprestationen är värd mycket mer än vad det kostar dem att trycka recensionskopior (mer och mer digitala recensionskoder, ännu billigare för dem). Tänk i tid istället för i pengar. Tid är pengar.


Det är väl så att de flesta utvecklare faktiskt tror på sin produkt och därav hoppas på goda omdömmen. De flesta gör ju inte skitspel för att det är deras målsättning. ;)

#350

Postad 25 april 2014 - 15:00

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0
All reklam är bra reklam. Om ingen ens vet om att din produkt existerar hur ska de då komma på att de ska köpa? Någon köper asylum rullar baserat på hur dåliga betyg de får dessutom. Vi har ju tråden skitspel. Tror nog den lätt till ökad försäljning för vissa spel inblandade.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.