Värdelös sökfunktion
27 svar i tråden
Skickat 20 juli 2012 - 18:57
Det uppskattas ofta inte när man skapar trådar som avhandlar samma saker som diskuterats tidigare och en av de vanligaste reaktionerna är att man blir avsnoppad med hänvisning till forumets sökfunktion...
...Men den funkar ju inte!
Att söka inom mastodont trådar fungerar dåligt, varför vet jag inte, men det kanske har något att göra med sökorden man använder. Finns det någon begränsning i hur korta sökord får vara? Finns det jokertecken man kan fylla ut med?
Nu senaste försökte jag hitta lite trådar som handlar om Sonys NEX kameror och sökte således med ordet "Nex" i kameraforumet utan resultat. Trots att jag vet att kameran omnämns i flera trådar.
Om sökfunktionen trots allt fungerar, så är problemet att den inte är tillräckligt intuitiv, men som jag uppfattat det så fungerar den helt enkelt inte...
Oavsett så blir resultatet detsamma. Jag hittar inte infon jag är på jakt efter och det var väl det som sökfunktionen var avsedd för?
Skickat 20 juli 2012 - 19:15
konstigt. jag provade att söka på nex där uppe, och fick upp 5 trådar som visades, och så stod där att där fanns fler. när jag tryckte för att se på dessa så fanns där tydligen inga trådar överhuvudtaget. så nåt är nog fel vad gäller sökgrejset.
Skickat 22 juli 2012 - 18:40
Provade igen med sökordet "nex". Inga andra val gjorda, inga filtreringar eller något annat märkligt och resultatet blev följande:
Citat
Inga resultat hittades för 'nex'.
Helst skulle jag vilja göra en "Boolsk" sökning och använda flera olika sökord med "och" tecken i mellan (inte "eller" som det brukar bli när man använder mellanslag).
Ska det vara så svårt att bygga en fungerande sökmotor? Det är ju inga duvungar som driver sajten eller forumet...
Skickat 22 juli 2012 - 20:50
-
-Q-
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Det är nästan undantagslöst smidigare att söka på tex google för att hitta det man letar efter på forumet.
Skickat 23 juli 2012 - 00:16
Är inte det ett formidabelt underbetyg för detta forums sökfunktion?
...Kanske lite väl magstarkt av vissa att hänvisa till sökfunktionen då, när någon ställer en fråga som redan avhandlats...
Skickat 24 juli 2012 - 10:23
Håller med. Söker man på tex Bi-Amp får man många svar, men nästan för många.
Men söker man på lite mindre omtalade prylar kan det vara tvärstopp trots att man vet att det skrivits om det i flera trådar.
Skickat 24 juli 2012 - 23:13
Förresten...
Vad är det för vits med en separat forumdel för felrapportering och kommentarer om inte felrapporterna och kommentarerna faktiskt når Admins?
...Eller det är så att admins har läst även denna tråden och bara väljer att inte själva kommentera innehållet?
Skickat 25 juli 2012 - 09:18
GuessWho 24 juli 2012 - 23:13 skrev:
Förresten...
Vad är det för vits med en separat forumdel för felrapportering och kommentarer om inte felrapporterna och kommentarerna faktiskt når Admins?
...Eller det är så att admins har läst även denna tråden och bara väljer att inte själva kommentera innehållet?
De admins som ni dagligen ser ute i formet är (i regel) inte samma folk som underhåller koden för forumet, därav brist på svar.
Dessutom är det semestertider
Skickat 25 juli 2012 - 09:24
-
jaQoB
-
Beroende
-
-
1 288 inlägg
Funkar bra här..?
nex.JPG 146,11K
9 Antal nedladdningar
Skickat 25 juli 2012 - 09:28
Felrapportering borde tas på allvar. Jag har också haft problem med sökfunktionen och tycker det är konstigt att den inte fungerar bättre. Detta är ett så pass stort forum så jag tycker man kan förvänta sig att det ska fungera bättre.
Tycker desutom att de fem förslagen man får upp vid snabbsökningen borde kunna utökas med en länk i stil med "visa fler träffar"
Skickat 25 juli 2012 - 20:25
frollic 25 juli 2012 - 09:18 skrev:
De admins som ni dagligen ser ute i formet är (i regel) inte samma folk som underhåller koden för forumet, därav brist på svar.
Dessutom är det semestertider 
Har ni ingen backup personal under semestertiderna?
Skickat 10 augusti 2012 - 12:29
HUR lång semester har folket som underhåller koden egentligen?
Att söka på NEX fungerar fortfarande inte, men om jag däremot söker på Nex5 (siffran ihopskriven med texten) så hittar jag en hel del. Är det så att sökfunktionen inte klarar sökord mindre än 4 tecken?
Det är i såfall en formidabel brist eftersom modellbeteckningar och framförallt delar av modellbeteckningar ofta är betydligt kortare än 4 tecken.
Söker jag med ordet Nex 5 (mellanslag så protesterar sökfunktionen om att jag har för få tecken i något av mina sökord, något som inte sker när jag söker enbart med ordet Nex.
Kan ni inte införa booleska funktioner i sökmotorn så att man åtminstone kan välja "och" eller "eller" funktion i sökningarna, för då borde man fortfarande kunna använda så lite som ett enda tecken i ett sökord, t.ex. genom att skriva en söksträng i stil med följande:
NEX +5 +f2.0
för att t.ex. kunna hitta alla trådar eller inlägg som innehåller ordet NEX OCH innehåller siffran 5 OCH innehåller texten f2.0. D.v.s. inlägg som handlar om objektiv med bländare f2.0, nex kameror och eventuellt Nex-modellen 5...
Jag blir irriterad på den för tillfället urusla sökfunktionen och främsta orsaken är just för att jag inte själv kan bygga söksträngar som ger mej det sökresultatet jag är ute efter...
Sökfunktionen som den fungerar idag känns lite som att försöka fiska upp en nål i en höstack med hjälp av en håv. Man får antingen bara upp en massa ointressant, eller inget alls eller ibland faktiskt det man är ute efter tillsammans med en massa ointressant...
Skickat 16 augusti 2012 - 10:12
Söktekniken som används har mycket riktigt en begränsning som gör att ord under 4 tecken ignoreras.
Jag vet inte om det är möjligt att sänka denna till 3 tecken utan att servern går på knäna. Ska höra med DBA då jag vet att de har en del erfarenhet med detta sedan tidigare.
Begränsningen gör alltså att ord under 4 tecken inte finns med i indexet alls. Så en sökning på "NEX" kan inte matcha något. Men många poster där man pratar om NEX så förekommer säkert ord som börjar med NEX så man kan testa en wildcardsökning. Testa t.ex. att söka på "NEX* kamera" (utan citat-tecken) så får man i varje fall fram dugliga resultat.
"NEX*5" verkar också ge okej träffar.
Men det är såklart inte kompletta eftersom order NEX alltså när det står helt själv, inte finns med i sök-indexet över huvud taget.
Skickat 16 augusti 2012 - 10:34
eller så använder vi vår vän google.
ex:
"NEX 5 site:minhembio.com"
då söker den endast efter "NEX 5" på minhembio.com
fungerar klockrent.
/K
Skickat 30 augusti 2012 - 22:41
-
qahwa
-
Forumräv
-
-
820 inlägg
Sökte i följande tråd: http://www.minhembio...howtopic=300583 på ordet alone (och även alone*) fick 0 träffar.
Söker jag på dark får jag träff och då visar den bl.a. alone in the dark
Söker jag på home så kommer Home Alone upp
Kanske inte riktigt resultaten man förväntar sig.
Skickat 31 augusti 2012 - 14:55
qahwa 30 augusti 2012 - 22:41 skrev:
Sökte i följande tråd: http://www.minhembio...howtopic=300583 på ordet alone (och även alone*) fick 0 träffar.
Söker jag på dark får jag träff och då visar den bl.a. alone in the dark
Söker jag på home så kommer Home Alone upp
Kanske inte riktigt resultaten man förväntar sig.
"alone" råkar vara ett så kallat stoppord, det finns ett antal sådana och de ignoreras helt.
Skickat 31 augusti 2012 - 17:33
Betyder det här att medlemmarna även fortsättningsvis är hänvisade till att googla för att hitta relevant information?
...Det torde innebära att medlemmar i högre utsträckning kommer att hitta sin information utanför denna sajten.
Är det verkligen optimalt för sveriges största kunskapskälla inom hembio?
Skickat 31 augusti 2012 - 23:12
-
qahwa
-
Forumräv
-
-
820 inlägg
fehrlund 31 augusti 2012 - 14:55 skrev:
"alone" råkar vara ett så kallat stoppord, det finns ett antal sådana och de ignoreras helt.
Ok, kanske inte så lysande att ha "alone" som stoppord, kan ju förekomma i olka sammanhang på ett forum med hemmabio-inriktning.
Skickat 06 september 2012 - 07:34
Vet inte om detta nämnts tidigare, men sökfunktionen borde definitivt vikta hela ord högre än delar av ord. Söker jag på "ABBA" är jag intresserad av ABBA, inte Dolce & Gabbana, Jabba's Palace eller Snabba Cash. Se screenshot.
Skickat 06 september 2012 - 15:38
Johnnyboy 06 september 2012 - 07:34 skrev:
Vet inte om detta nämnts tidigare, men sökfunktionen borde definitivt vikta hela ord högre än delar av ord. Söker jag på "ABBA" är jag intresserad av ABBA, inte Dolce & Gabbana, Jabba's Palace eller Snabba Cash. Se screenshot.
Det vi har pratat om i den här tråden är forumsöken och alltså vår egna sökfunktion.
Men, vi har ett pågående projekt med att förbättra vår egen sökfunktion som, om det blir satt i produktion, hanterar matchining av hela ord bättre.
Skickat 06 september 2012 - 18:34
Betyder det på ren svenska att det finns hopp om att få en förbättrad sökfunktion?
På vilket sätt är förhoppningen att sökfunktionen kommer att förbättras?
Skickat 11 september 2012 - 15:42
GuessWho 06 september 2012 - 18:34 skrev:
Betyder det på ren svenska att det finns hopp om att få en förbättrad sökfunktion?
På vilket sätt är förhoppningen att sökfunktionen kommer att förbättras?
Som sagt, vi får hålla isär forumets sökfunktion och vår egen.
Den bilden som Johnnyboy (och även jaQoB tidigare) postade är vår egen sökfunktion, det som tråden handlar om är forumets. Det finns idag inga planer på att göra ändringar i forumets sökfunktion.
Skickat 11 september 2012 - 18:22
Forumets sökfunktion och "vår egen"???
Med "vår egen" menar du prisjakts sökfunktion, eller en egenkonstruerad avsedd för forumet.
Nu blev det lite rörigt...
Skickat 12 september 2012 - 08:45
GuessWho 11 september 2012 - 18:22 skrev:
Med "vår egen" menar du prisjakts sökfunktion, eller en egenkonstruerad avsedd för forumet.
Du tänker på att ett screenshot är från prisjakt och ett är från minhembio?
Det är samma sökmotor (vår egen).
Skickat 12 september 2012 - 09:23
Nej, jag bara undrar vad du menar med "vi får hålla isär forumets sökfunktion och vår egen"?
Skickat 12 september 2012 - 09:51
Har upplevt att det bråkar då man klickar sig vidare mot "avancerad sökning" efter att det första 5 kommit upp.
Testade åter igen för att kunna ta en skärmdump men nu fungerade det. hmmmm
Det här inlägget har ändrats av partajare 12 september 2012 - 09:57
Skickat 12 september 2012 - 12:08
GuessWho 12 september 2012 - 09:23 skrev:
Nej, jag bara undrar vad du menar med "vi får hålla isär forumets sökfunktion och vår egen"?
Därför att det är 2 helt olika sökfunktioner och olika personer har i den här tråden blandat ihop dem.
Forumets sökfunktion är den som hittas här:
http://www.minhembio...e&module=search
Vår egen sökfunktion är den som du hittar i huvudet på sidan.
Skickat 12 september 2012 - 17:22
M.a.o. så finns det inga planer på förbättrade sökfunktioner för forumet?
Tack för det televerket!
1 användare läser den här tråden
Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0
Svara på citerade inlägg Rensa
-
- Minhembio forum
- → Minhembio & Prisjakt
- → Kommentera & Felrapportera
-
Forumets regler (klicka här)
|
-
Dagens CD-tips!
AXL72
2013-05-22 21:04:04
-
James, Ride, The Charlatans, My Bloody Valentine...
AXL72
2013-05-22 20:59:29
-
Indie
AXL72
2013-05-22 20:57:26
-
Brittisk indie a´la 90's
AXL72
2013-05-22 20:52:10
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|