Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Supra Sky 4.0 vs Supra Ply 3.4 vs Supra Quadrax 4.0

90 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 april 2015 - 07:45

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Hej

 

Är det någon som har jämfört dessa kablar och i så fall vad är skillnaden i ljudet / ljudbilden?

 



#2

Postad 22 april 2015 - 07:52

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 4

Bara skillnad på utseende.



#3

Postad 22 april 2015 - 11:05

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Har du lyssnat på alla tre?



#4

Postad 22 april 2015 - 11:22

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 1

Har du lyssnat på alla tre?

 

 

Du menar "Tittat".



#5

Postad 22 april 2015 - 13:51

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Du menar "Tittat".

 

Hjälper ju inte så mycket när man vill veta hur de påverkar ljudet.



#6

Postad 22 april 2015 - 13:55

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 3

Hjälper ju inte så mycket när man vill veta hur de påverkar ljudet.

 

Kablar påverkar inte ljudet men utseendet och priset på kablar kan göra det för vissa.



#7

Postad 22 april 2015 - 13:55

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 5

mj-thriller-popcorn-o.gif



#8

Postad 22 april 2015 - 15:00

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Kablar påverkar inte ljudet men utseendet och priset på kablar kan göra det för vissa.


Eftersom du uppenbarligen inte hör skillnad mellan olika kablar antar jag att du inte har lyssnat och jämfört dessa kablar. Meningen med min fråga var inte att starta en tråd om det finns en ljudmässigt skillnad mellan kablar eller ej. Enligt mina öron finns det ljudmässig skillnad mellan olika kablar och jag vill få feedback från de, som jag, som hör dessa skillnader.

#9

Postad 22 april 2015 - 15:09

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Eftersom du uppenbarligen inte hör skillnad mellan olika kablar antar jag att du inte har lyssnat och jämfört dessa kablar. Meningen med min fråga var inte att starta en tråd om det finns en ljudmässigt skillnad mellan kablar eller ej. Enligt mina öron finns det ljudmässig skillnad mellan olika kablar och jag vill få feedback från de, som jag, som hör dessa skillnader.

 

 

Även om nån skriver i tråden att dom hör nån skillnad så ska du inte tro på det.

 

Om du anser att du hör skillnad så är det bara du som kan avgöra vad skillnaden är.



#10

Postad 22 april 2015 - 15:32

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Har du lyssnat på alla tre?

Nej. Har du gjort det?



#11

Postad 22 april 2015 - 15:44

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Även om nån skriver i tråden att dom hör nån skillnad så ska du inte tro på det.

 

Om du anser att du hör skillnad så är det bara du som kan avgöra vad skillnaden är.

Antagligen hade jag hört skillnad mellan kablarna om jag hade haft alla tre här så jag kunde testa. Men eftersom jag inte har det så ställde jag frågan här på forumet.


Nej. Har du gjort det?

Då hade jag inte ställt frågan.



#12

Postad 22 april 2015 - 15:52

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Av dom tre skulle jag välja Jentech sky (den heter så) för den är billigast. Tillverkad i Sverige är också ett plus.



#13

Postad 22 april 2015 - 15:57

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

 Enligt mina öron finns det ljudmässig skillnad mellan olika kablar och jag vill få feedback från de, som jag, som hör dessa skillnader.

Då kan du tjäna lite kosing på din förmåga. https://www.minhembi...howtopic=322364



#14

Postad 22 april 2015 - 16:30

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Då kan du tjäna lite kosing på din förmåga. https://www.minhembi...howtopic=322364

Jag hade inte tänkt diskutera den eviga frågan om det är skillnad mellan kablar och kablar. Var och en får tro och tycka(efter sina öron) om det finns någon skillnad eller ej. Men...

De som hävdar att det inte finns någon hörbar skillnad mellan olika kablar brukar påstå att det är en psykologisk grej. Man lurar folk att tro att om kablarna kostar mycket pengar så måste de låta bättre. Placebo.
Jag säger att det är en hörbar skillnad mellan kablar, men jag säger inte att ju dyrare en kabel är, ju bättre ljud får du i din anläggning.

Ett exempel. När jag köpte nya grejor för ca två år sedan (högtalare, förstärkare och CD-spelare) tyckte jag att ljudet blev lite väl vasst i den lägre diskanten/det högre mellanregistret. Fick då tips att testa en "lite lugnare" högtalarkabel, och plötsligt blev det hela betydligt mer njutbart.
Vad jag bytte ut? Ett par van den Hul The Wind (som jag hade fått från den svenska generalagenten som jag kände). Vet inte vad kabeln kostade då, men nuvarande version, van den Hul The Wind Mk II, kostar väl en 5-6000 kronor.

Vad bytte jag till? Jentech Sky 4.0 för ca 300 kronor.

Vad jag menar är att precis som rummet, högtalarna, förstärkaren och CD-spelaren, har kablarna en inverkan på ljudet. Visserligen påverkar kablarna ljudet minst. Men dock.
Vad jag vill komma fram till är att det är skillnad på kablar, men det betyder inte att den dyraste är bäst i alla anläggningar.
Att det sedan finns de som lyckas kränga högtalarkablar för ett par hundra tusen är för mig helt obegripligt.



#15

Postad 22 april 2015 - 18:15

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Frågan är ju vad som isåfall påverkar? Är det vart kopparen är uppgrävd, eller vilket gummi som är runt kopparen?
Det jag vet om kablar och ström är att kontakt och kabelarea är det avgörande. Arean är rätt ointressant för högtalarkablar då det är så lite ström.
Isolering är väl inte avgörande då högtalarkablar är svårstörda.

Själv har jag trott att det varit skillnad på kablar och kablar, men när jag har lyssnat har jag insett att jag inte gör det.

#16

Postad 22 april 2015 - 18:22

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 3
Bifogad fil  foreboding-gandalf.jpg   16,31K   0 Antal nerladdningar

#17

Postad 22 april 2015 - 18:28

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Frågan är ju vad som isåfall påverkar? Är det vart kopparen är uppgrävd, eller vilket gummi som är runt kopparen?
Det jag vet om kablar och ström är att kontakt och kabelarea är det avgörande. Arean är rätt ointressant för högtalarkablar då det är så lite ström.
Isolering är väl inte avgörande då högtalarkablar är svårstörda.

Själv har jag trott att det varit skillnad på kablar och kablar, men när jag har lyssnat har jag insett att jag inte gör det.

Vad det är som ger skillnad mellan olika kablar vet jag inte, men att det är skillnad vet jag.
Kanske är det med förmågan att höra skillnad mellan olika kablar, ja alltså överhuvudtaget höra skillnad, som med förmågan att uppfatta färger. Man kan ha olika grader av färgblindhet utan man vet om det, förrän man testar sig.

 

Oavsett vad var inte tanken med tråden att starta ännu en diskussion om det är en hörbar skillnad mellan olika kablar, utan om här fanns någon som hör skillnad, som jag, har testat de tre olika Supra-kablarna.



#18

Postad 22 april 2015 - 18:31

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Oavsett vad var inte tanken med tråden att starta ännu en diskussion om det är en hörbar skillnad mellan olika kablar, utan om här fanns någon som hör skillnad, som jag, har testat de tre olika Supra-kablarna.[/size]

Vad är skilnaden undrar jag lite nyfiket mellan de två diskussionsämnena?

Låter mest som en motsägelse i mina öron.

Som att säga, jag vill inte diskutera skillnanden mellan olika bilar men vill gärna diskutera skillnanden mellan olika Volvo-modeller...

Redigerat av masse70, 22 april 2015 - 18:34.


#19

Postad 22 april 2015 - 18:34

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Jag hade inte tänkt diskutera den eviga frågan om det är skillnad mellan kablar och kablar. Var och en får tro och tycka(efter sina öron) om det finns någon skillnad eller ej. Men...
De som hävdar att det inte finns någon hörbar skillnad mellan olika kablar brukar påstå att det är en psykologisk grej. Man lurar folk att tro att om kablarna kostar mycket pengar så måste de låta bättre. Placebo.
Jag säger att det är en hörbar skillnad mellan kablar, men jag säger inte att ju dyrare en kabel är, ju bättre ljud får du i din anläggning.

Ett exempel. När jag köpte nya grejor för ca två år sedan (högtalare, förstärkare och CD-spelare) tyckte jag att ljudet blev lite väl vasst i den lägre diskanten/det högre mellanregistret. Fick då tips att testa en "lite lugnare" högtalarkabel, och plötsligt blev det hela betydligt mer njutbart.
Vad jag bytte ut? Ett par van den Hul The Wind (som jag hade fått från den svenska generalagenten som jag kände). Vet inte vad kabeln kostade då, men nuvarande version, van den Hul The Wind Mk II, kostar väl en 5-6000 kronor.

Vad bytte jag till? Jentech Sky 4.0 för ca 300 kronor.
Vad jag menar är att precis som rummet, högtalarna, förstärkaren och CD-spelaren, har kablarna en inverkan på ljudet. Visserligen påverkar kablarna ljudet minst. Men dock.
Vad jag vill komma fram till är att det är skillnad på kablar, men det betyder inte att den dyraste är bäst i alla anläggningar.
Att det sedan finns de som lyckas kränga högtalarkablar för ett par hundra tusen är för mig helt obegripligt.

Ok. Vilken av dom två kablarna tror du är mest korrekt?

#20

Postad 22 april 2015 - 18:39

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Vad är skilnaden undrar jag lite nyfiket mellan de två diskussionsämnena?

Låter mest som en motsägelse i mina öron.

Som att säga, jag vill inte diskutera skillnanden mellan olika bilar men vill gärna diskutera skillnanden mellan olika Volvo-modeller...

Eftersom jag diskuterar inte färgnyanser med en som är färgblind. Dvs, vad är meningen med att diskutera vad skillnaden mellan tre kablar med en person som inte kan/vill höra någon skillnad?



#21

Postad 22 april 2015 - 18:50

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Ok. Vilken av dom två kablarna tror du är mest korrekt?

Jag menar inte att den ena är mer "korrekt" än den andra. Att de olika delarna i en anläggning har sina karaktärer kan vi väl i alla fall vara överens om? Förstärkare A har en lite ljusare karaktär än förstärkare B osv.
I mitt fall fick väl kombinationen av förstärkare, högtalare, CD-spelare och kablar en liten aning för mycket betoning i lägre diskanten/det högre mellanregistret, vilket Jentech Sky 4.0 plockade ner.



#22

Postad 22 april 2015 - 18:52

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Eftersom jag diskuterar inte färgnyanser med en som är färgblind. Dvs, vad är meningen med att diskutera vad skillnaden mellan tre kablar med en person som inte kan/vill höra någon skillnad?

Ehm, jag är inte den som ställde frågan om skillnaden mellan Suprakablarna?

Jag frågade bara vad som är skillnanden mellan de två frågesätten som ju är likadana?

Färgblind kan du vara själv för övrigt....

Redigerat av masse70, 22 april 2015 - 18:54.


#23

Postad 22 april 2015 - 19:06

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Ehm, jag är inte den som ställde frågan om skillnaden mellan Suprakablarna?

Jag frågade bara vad som är skillnanden mellan de två frågesätten som ju är likadana?

Färgblind kan du vara själv för övrigt....

Nu tror jag att jag har missförstått dig: Vad menar du med de två frågesätten?

 

Och ja, jag är en liten aning färgblind, men hörseln är perfekt ;)



#24

Postad 22 april 2015 - 19:20

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Du skrev:

Oavsett vad var inte tanken med tråden att starta ännu en diskussion om det är en hörbar skillnad mellan olika kablar, utan om här fanns någon som hör skillnad, som jag, har testat de tre olika Supra-kablarna.

 

 

Nu tror jag att jag har missförstått dig: Vad menar du med de två frågesätten?

 

Och ja, jag är en liten aning färgblind, men hörseln är perfekt ;)

Då undrade jag vad som är skillnaden mellan att diskutera vad man kan "höra för skillnad mellan olika kablar" och vad nån har "hört för skillnad mellan de olika Supra-kablarna"?

 

För mig är nämligen dessa två exakt samma sak,

 

Är du med?


Redigerat av masse70, 22 april 2015 - 19:21.


#25

Postad 22 april 2015 - 19:46

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Du skrev:

 

 

Då undrade jag vad som är skillnaden mellan att diskutera vad man kan "höra för skillnad mellan olika kablar" och vad nån har "hört för skillnad mellan de olika Supra-kablarna"?

 

För mig är nämligen dessa två exakt samma sak,

 

Är du med?

Vad jag menar är att tanken med tråden är att få veta, av de som hör skillnad mellan olika kablar, vad den ljudmässiga skillnaden mellan de olika Supra-kablarna är. Inte en diskussion om det överhuvudtaget finns en hörbar skillnad mellan olika kablar, eftersom här finns det ju två läger. De som hör skillnad och de som inte hör skillnad.



#26

Postad 22 april 2015 - 20:47

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Vad jag menar är att tanken med tråden är att få veta, av de som hör skillnad mellan olika kablar, vad den ljudmässiga skillnaden mellan de olika Supra-kablarna är. Inte en diskussion om det överhuvudtaget finns en hörbar skillnad mellan olika kablar, eftersom här finns det ju två läger. De som hör skillnad och de som inte hör skillnad.

Lycka till ;)



#27

Postad 22 april 2015 - 20:56

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 1
Men hör man skillnad måste ju även en helt ny värld av ljud-tweaks öppna sig.
Rulla kablarna, knyta dom, värma dom, kyla dom, ringla, kringla, tejpa, klistra, rikta, vikta osv.

#28

Postad 23 april 2015 - 06:57

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Lycka till ;)

Tack, det verkar behövas :)



#29

Postad 23 april 2015 - 07:03

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Men hör man skillnad måste ju även en helt ny värld av ljud-tweaks öppna sig.
Rulla kablarna, knyta dom, värma dom, kyla dom, ringla, kringla, tejpa, klistra, rikta, vikta osv.

Ser inte varför det skulle vara en konsekvens av att det är en hörbar skillnad mellan olika kablar. Men testa du. Jag väntar på dina resultat med stort intresse :)



#30

Postad 23 april 2015 - 07:23

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Det går inte att göra en kabel som är hörbart bättre än Jentech sky 4,0. Den har bottnat i "korrekt kvalitet". Man kan naturligtvis göra den tjockare etc, men det hjälper inte. Däremot så går det att tillverka kablar som låter annorlunda men då låter dom inte rätt, dvs att ljudet förvanskas. Det är lätt att tro att en dyr kabel med ett exotiskt namn är bättre bara för att den låter lite annorlunda. För ett par hundra kronor så maxar man kabelkvaliten.



#31

Postad 23 april 2015 - 08:25

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Som jag skrev: Vad jag menar är att tanken med tråden är att få veta, av de som hör skillnad mellan olika kablar, vad den ljudmässiga skillnaden mellan de olika Supra-kablarna är. Inte en diskussion om det överhuvudtaget finns en hörbar skillnad mellan olika kablar, eftersom här finns det ju två läger. De som hör skillnad och de som inte hör skillnad.

Men det är trevligt att Buddypresley hör skillnad mellan olika kablar :)



#32

Postad 23 april 2015 - 08:38

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0


Men det är trevligt att Buddypresley hör skillnad mellan olika kablar :)

He, he. Jag har bara hört skillnad om kabeln varit defekt, typ glapp, korroderad etc. För övrigt så duger en trådgalge som högtalarkabel. B)



#33

Postad 23 april 2015 - 09:17

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

He, he. Jag har bara hört skillnad om kabeln varit defekt, typ glapp, korroderad etc. För övrigt så duger en trådgalge som högtalarkabel. B)

Vet inte om jag ska tycka synd om dig, eller gratulera dig.
Du har i alla fall en parameter mindre att ta hänsyn till, eller om man så vill, en möjlighet mindre att påverka ljudet med ;)



#34

Postad 23 april 2015 - 09:47

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Vet inte om jag ska tycka synd om dig, eller gratulera dig.
Du har i alla fall en parameter mindre att ta hänsyn till, eller om man så vill, en möjlighet mindre att påverka ljudet med ;)

Du kan gratulera mig för att jag har Jentech sky som högtalarkabel. Vill jag ha bättre ljud så köper jag nya högtalare. Jag gratulerar dig för att du också valt Jentech sky och inte nån signalförvanskande mumbo jumbo. B)


Redigerat av Buddypresley, 23 april 2015 - 09:49.


#35

Postad 23 april 2015 - 10:55

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Jag tackar för mig och tackar för de åsikter jag fått. Tyvärr fick jag inte svar, från de som hör skillnad mellan olika kablar, på min fråga om supra-kablarna.
Tack och hej (för nu) :)



#36

Postad 23 april 2015 - 11:27

Unregisteredc4f4e96b
  • Unregisteredc4f4e96b
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Jag tackar för mig och tackar för de åsikter jag fått. Tyvärr fick jag inte svar, från de som hör skillnad mellan olika kablar, på min fråga om supra-kablarna.
Tack och hej (för nu) :)

Spendera Zartoks 30000 väl bara :) Kanske kan hitta några riktiga kvalitetskablar för dom pengarna!



#37

Postad 23 april 2015 - 16:20

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Ser inte varför det skulle vara en konsekvens av att det är en hörbar skillnad mellan olika kablar. Men testa du. Jag väntar på dina resultat med stort intresse :)


Menar är om det är skillnad på två kopparledare med plast runt så borde skillnaden även kunna uppstå av flera av dom exempel jag angett. Men visst låter vissa kablar annorlunda, dom som har olika filter tex. Men dom lägger ju till något till ljudet, dvs ej Hi-Fi, men kanske en förändring vissa gillar.
Oavsett om man då gillar det är det en väldigt dyr investering.
Själv hoppar jag att testa då jag inte hör skillnad på olika kablar och därmed säkert inte på olika sätt att använda kabeln.

#38

Postad 23 april 2015 - 18:38

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Jag rekommenderar en EQ om du vill ha någonting som påverkar ljudet. :)



#39

Postad 23 april 2015 - 19:21

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 0

eller varför inte lägga ner kabeldebatten en gång för alla, vi vet ju ändå vart det slutar.



#40

Postad 24 april 2015 - 06:56

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

I mitt fall fick väl kombinationen av förstärkare, högtalare, CD-spelare och kablar en liten aning för mycket betoning i lägre diskanten/det högre mellanregistret, vilket Jentech Sky 4.0 plockade ner.

 

Enligt dig är alltså Jentech Sky 4.0 ett filter och därmed defekt som kabel sett?



#41

Postad 24 april 2015 - 10:57

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Enligt dig är alltså Jentech Sky 4.0 ett filter och därmed defekt som kabel sett?

Tror inte TS svarar på detta men enligt min mening så är den aktuella van den hul-kabeln ett filter och därmed defekt.



#42

Postad 24 april 2015 - 14:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 1

So it begins

 

Bifogad fil  cable.png   76,03K   0 Antal nerladdningar



#43

Postad 11 maj 2015 - 11:38

Unregistered4d0e2d87
  • Unregistered4d0e2d87
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Älskar detta snack om kablar.  Jag har haft glädjen att monterat lite olika högtalarkablar i bilar åt kunder på ett tidigare jobb. Det är stor skillnad på hur olika kablar är tillverkade. Det är olika sätt att fläta ledarna. Vissa har ledare i olika tjocklek. Vissa har av någon anledning doppat varje enskild kardel i teflon så varje kardel fick putsas med smärgelduk innan de gick att ansluta (värsta idiotin jag vart med om). Sedan är ju vissa kablar inte heller ren koppar utan legeringar med silver etc iblandat.

Om det är för att skapa en ball exotisk kabel eller om det påverkar vet jag inte. Är väl upp till var och en att själv att avgöra.

Och till Vincent som skrev om att rulla, tjepa eller signalrikta kabel. Snurrar du kabeln så skapar du ju en spole. Och i vilket filter sitter en spole i serie med signalen? ;) Klart som f*n du kommer påverka ljudet då.  Själv har jag högtalarkable som är signalriktad. Aldrig testat den åt "fel" håll. Men killarna på Tchernov tyckte tydligen att den ska monteras åt ena hållet av någon anledning. Gissar det har med hur den är flätad...



#44

Postad 11 maj 2015 - 12:08

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 2

Oavsett vad vi må tycka och tänka när det gäller kablar - dvs olika - glöm för guds skull inte bort de ack så viktiga "support-fötterna" för att minimera vibrationer från golvet in i högtalarkablarna. Utan denna tweak kommer kablarna där hemma (oavsett märke/konstruktion) inte prestera optimalt!

 

De är värda vartenda krona!  ;)

 

image.jpg

 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

 

image.jpg

 

image.jpg

 

DIY-modeller i valfri färg...

 

image.jpg

 

(sorry, men jag kunde inte motstå!  :P  :lol:)



#45

Postad 11 maj 2015 - 12:39

Unregistered4d0e2d87
  • Unregistered4d0e2d87
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Har sett dessa hållare förr. Men aldrig hittat någon sida ifrån någon tillverkare där det stått vad det ska göra. Tror det är mycket hörsägen där. Gissar att det ifrån början var ett sätt att lägga upp kablarna på ett snyggt sätt vid demo i butiker, lättare att städa och så. Resten har blivit "myter". Har tävlat väldigt aktivt tidigare innom bilstereo. I vissa klasser där det finns bonuspoäng för krativa lösningar vet jag att en svensk hade monterat vanlig genomskinlig solfilm (inte tonad) i framrutan där mellanregistren reflekterades. Det skapade ett "mjukare" ljud enligt han. Han fick bonuspoäng för detta då ingen annan hade gjort det och ingen dommare kan heller motbevisa han utan att göra åverkan på bilen. Sådana saker snappar ju yngre personer upp och gör sedan utan att veta sanningen bakom det hela.

 

Men för att återgå till kablarna, tror det är väldigt få som kan detta med hur man konstruerar högtalarkabel. Men klart som tusan att du kan påverka. Det är ju en växelspänning med olika frekvens som ska genom kabeln.



#46

Postad 11 maj 2015 - 12:46

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 2

Har sett dessa hållare förr. Men aldrig hittat någon sida ifrån någon tillverkare där det stått vad det ska göra. Tror det är mycket hörsägen där. Gissar att det ifrån början var ett sätt att lägga upp kablarna på ett snyggt sätt vid demo i butiker, lättare att städa och så. Resten har blivit "myter". Har tävlat väldigt aktivt tidigare innom bilstereo. I vissa klasser där det finns bonuspoäng för krativa lösningar vet jag att en svensk hade monterat vanlig genomskinlig solfilm (inte tonad) i framrutan där mellanregistren reflekterades. Det skapade ett "mjukare" ljud enligt han. Han fick bonuspoäng för detta då ingen annan hade gjort det och ingen dommare kan heller motbevisa han utan att göra åverkan på bilen. Sådana saker snappar ju yngre personer upp och gör sedan utan att veta sanningen bakom det hela.

 

Men för att återgå till kablarna, tror det är väldigt få som kan detta med hur man konstruerar högtalarkabel. Men klart som tusan att du kan påverka. Det är ju en växelspänning med olika frekvens som ska genom kabeln.

Seriös tävling. :lol:



#47

Postad 11 maj 2015 - 13:06

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Det finns uppenbarligen pengar att tjäna på alla möjliga tweaks i denna branch  ;)

 

Jag är inte per automatik skeptiker till alla sorters tweaks men det finns gränser och produkterna ovan är ett exempel.

 

Kablar tror jag kan göra vissa minimala skillnader i vissa lägen men jag är numera övertygad att det man betalar för helt enkelt är materialkvalitét och konstruktionskvalitét. Och märket. Och marknadsföringen. Inte nödvändigtvis bättre ljudkvalitét. Nordost och Audioquest, till exemel, har högtalarkablar för 100.000:- eller mer i sitt sortiment och det sistnämnda bolaget säger själv i sin egen marknadsföring att "en kabel kan aldrig 'förbättra' ljudet, bara förvränga det - antingen förvränga det mer eller förvränga det mindre". Ska man tolka det som att bara deras high-end kablar är de som förvränger ljudet minst? Visst, erbjuder någon mig att låna hem ett par Audioquest WEL Signature för test säger jag inte nej...

 

...så länge det inte ingår köptvång  :D



#48

Postad 11 maj 2015 - 13:06

Unregistered4d0e2d87
  • Unregistered4d0e2d87
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Fanns en del på installationsbedömningen som var bonuspoäng för kreativa/unika/förbättrande saker. Vad gör du som installtionsdommare när du står med en tävlande med en grym bil som låter hur bra som helst och installationen är i det närmaste perfek och sedan påpekar han en sådan sak på finalbedömningen? Han har ju anstängt sig för att hitta på det i alla fall. Om det påverkar eller inte är ju svårt att säga om man börjar diskutera det och inte kan avgöra det på plats. Är han dessutom erkännt duktig och vunnit väldigt mycket så är risken stor att han får en poäng för den grejen i det läget...



#49

Postad 11 maj 2015 - 15:10

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Det var säkert en jättefin bil men det är ändå absurt att ge poäng för något som är uppenbart trams. Men alla var säkert glada så det spelar väl ingen roll. :)



#50

Postad 12 maj 2015 - 21:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Det var säkert en jättefin bil men det är ändå absurt att ge poäng för något som är uppenbart trams. Men alla var säkert glada så det spelar väl ingen roll. :)

 

Har du lyssnat med och utan solfilm? ;)

 

(Det klassiska kabelargumentet när det inte finns någon logisk förklaring)


Redigerat av Ageve, 12 maj 2015 - 21:37.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.