Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Borde högtalare säljas styckvis istället för i par?

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 april 2015 - 18:12

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

jag började tänka på det här när jag kollade på xtz cinema. högtalarna säljs i styckvis istället för i par. tanken med detta är förståss att man ska kunna ha tre identiska högtalare framtill och att det ska ge en homogen ljudbild framifrån.

 

sen så började jag tänka på att man i bland andra tyska websidor köper högtalare styckvis, och inte i par som det i regel gäller här. det är säkerligen inte alla högtalare som säljs styckvis i tyskland, men ett par märken har det, och det finns faktiskt inte här i sverige, trots att det är samma märken.

 

vad säger ni? tycker ni att det är föråldrat att sälja högtalare i par? gör man det för att göra det enkelt för kunden att snabbt se slutnotan?

 

själv är jag lite tudelad. det blir ju lite märkligt när man är van vid två, sen om man ska köpa en högtalare så ser man den för halva priset, innan man märker att det bara är en enhet ^^



#2

Postad 24 april 2015 - 18:22

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Det är nog mest av vana vi har det så här, sen tror jag inte det är några problem att köpa 3st högtalare om man efterfrågar det . . .vet inte när jag köpte en högtalare som inte va packad en o en senast.

 

Men en svår vana att ändra på, skulle man sätta priset per styck måste ju ALLA göra det annars blir det lite jobbigt . . .. ganska segt om man köper sitt drömpar för alla pengar man har råd med. . .o så får man hem EN högtalare :)



#3

Postad 24 april 2015 - 18:30

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

jag kom och tänka på det, mina STORA stativare volent vl-2 var packade i par. skitskumt med tanke på deras enorma storlek och tillika horribelt stora låda. nej, egentligen så är det väldigt praktiskt med högtalare som är packade en och en =)

 

men som du säger, det blir nog lite vana också. för att inte säga om inte alla byter. "vafan, ni är ju dubbelt så dyra, här handlar jag inte" :D



#4

Postad 24 april 2015 - 18:45

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Tänker så det knakar men kan faktiskt inte komma på ett enda par jag ägt som kommit par packade.  .räknar jag rätt har jag ägt 17 par.

 

Enda jag kan tänka mig är att vissa par är matchade i faneret o på så sätt passar ihop. . .kan väl även finnas dom där högtalarna är uppmätta för att spela ihop.

 

Kom ihåg att mina förra högtalare hade matchande serienr..typ 0000A o 0000B



#5

Postad 24 april 2015 - 18:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Där har vi ett argument. Matchande serienummer :D

#6

Postad 24 april 2015 - 18:52

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

det paret hade matchande faner, antar att det va därför dom kallades A o B . . . får mig dock att fundera på hur butiker o hela kedjan håller reda på vilka två som matchar . . . .sjuk jobbigt att leta rätt på två matchande nummer på flera pallar av högtalare



#7

Postad 24 april 2015 - 18:59

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

tror att om du köper Wilson Alexandria så kommer topparna i en låda, par packade :)   bara  en sån sak ;)

 

https://www.youtube....h?v=fx9cDiqXJy0


Redigerat av Jolt, 24 april 2015 - 18:59.


#8

Postad 24 april 2015 - 20:37

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Tangent evo 5, audiovector k1 signatur, system audio sa-505 var packade i par.
Vissa högtalare skulle vara bra om det bara såldes styckvis tex dls flatbox. För att då inte krångla till det får nog övriga också hänga på. Så styckvis röstar jag på.

#9

Postad 24 april 2015 - 21:23

Unregistered18d54463
  • Unregistered18d54463
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Även Guru Junior packas i par. Men styckvis för all del!



#10

Postad 24 april 2015 - 21:26

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Styckvis.

#11

Postad 24 april 2015 - 23:38

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Styckvis utan tvekan. Alla SA, utom möjligen de billigaste, säljs så. Valfri modell i valfritt antal ju toppen för hembio tex.

#12

Postad 25 april 2015 - 04:52

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Alla mina fem högtalare är likadana. Allt för att ljudet ska bli homogent.



#13

Postad 25 april 2015 - 06:49

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

jag började tänka på det här när jag kollade på xtz cinema. högtalarna säljs i styckvis istället för i par. tanken med detta är förståss att man ska kunna ha tre identiska högtalare framtill och att det ska ge en homogen ljudbild framifrån.

 

sen så började jag tänka på att man i bland andra tyska websidor köper högtalare styckvis, och inte i par som det i regel gäller här. det är säkerligen inte alla högtalare som säljs styckvis i tyskland, men ett par märken har det, och det finns faktiskt inte här i sverige, trots att det är samma märken.

 

vad säger ni? tycker ni att det är föråldrat att sälja högtalare i par? gör man det för att göra det enkelt för kunden att snabbt se slutnotan?

 

själv är jag lite tudelad. det blir ju lite märkligt när man är van vid två, sen om man ska köpa en högtalare så ser man den för halva priset, innan man märker att det bara är en enhet ^^

 

 

Kul att du funderat på samma sak. Just när ljudet här hemma blivit klockrent med samma ljudbil ur fler än två högtalare.

 

:)



#14

Postad 25 april 2015 - 06:54

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Alla mina fem högtalare är likadana. Allt för att ljudet ska bli homogent.

 

Skönt surr, det har större betydelse än jag trodde, för egen del.  :)



#15

Postad 25 april 2015 - 08:01

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Appropå packning så var mina Dynaudio packade i en kartong.

 

Grundfrågan var väl st pris vs par pris och st pris skulle väl vara trevligt så man kan få samma hela varvet runt utan att få en över för att de inte går jämt upp med par. Så det borde enligt mig vara möjligt att köpa styckvis också.

 

Men de allra flesta är väl fortsatt intresserade av att köpa bättre frontar i par.
Precis som någon var inne på så kan det också vara svårt att rent tillverkningsmässigt hålla enheterna så lika i både färg och ljud att man

inte vill ha någon form av visuell och möjligen även klanglig matchning för ett stereopar?
Möjligen görs ett jobb kring par matchning på fabriken som vi konsumenter skall vara tacksamma för?



#16

Postad 25 april 2015 - 13:29

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Det jag ofta(st?) sett i Tyskland är ju att priset anges per styck men att man lik förbannat måste köpa dem parvis.  ^_^



#17

Postad 25 april 2015 - 13:30

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

  • 946 inlägg
  • 0

har sett att conrad.se säljer en del högtalare styckvis, bla canton...



#18

Postad 25 april 2015 - 13:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Innan stereo fanns, spelade man då med högtalare i mono, som grammofoner?

#19

Postad 25 april 2015 - 20:57

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

På tidigt 60-tal gjordes väl en hel del monoinspelningar på Beatles och Rolling Stones mm.
Dessa skivor borde man använt modernare grejer till än trattgramofon så svaret är mest troligt ja.



#20

Postad 25 april 2015 - 22:12

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Innan stereo fanns, spelade man då med högtalare i mono, som grammofoner?

På "John Mayall & The Blues Breakers with Eric Clapton" (En av historiens bästa bluesplattor) får man en stereo och en monoversion. Rent spontant upplever jag monoversionen livligare. En lite käck sak är att min förstärkare, som ju har rötter i 60-talet, faktiskt har en monoknapp. :)

#21

Postad 25 april 2015 - 22:32

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Det är nästan enbart i Sverige man säljer högtalare parvis. Sen brukar det vara packat som par när det gäller stativare. Golvmodeller är nästan alltid packade ensamma, en i varje kartong. Varför highend högtalare brukar vara packade i stora trälådor däremot beror enbart på att om man gör en hastig inbromsning så ska inte högtalarna gå genom kartongen.


Rätta mig om jag har fel.



#22

Postad 26 april 2015 - 04:07

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Innan stereo fanns, spelade man då med högtalare i mono, som grammofoner?

Ja. När stereo väl kom så var det en så stor nyhet att man lade trummor i en kanal och te.x sång i den andra. Beatles är ett exempel.



#23

Postad 26 april 2015 - 09:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Då kommer följdfrågan som nog borde ha kommit på en gång. När bara mono fanns, såldes det då en högtalare åt gången och förstärkare var monoblock?

#24

Postad 26 april 2015 - 11:08

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Då kommer följdfrågan som nog borde ha kommit på en gång. När bara mono fanns, såldes det då en högtalare åt gången och förstärkare var monoblock?

Men har mono eller stereo nödvändigtvis med antalet högtalare att göra? Som bekant finns ju tex funktionen "All channel stereo" hembioreceivers/försteg. Kan ju vara upp till nio högtalare plus en massa subbar som sjunger samtidigt då. :)

#25

Postad 26 april 2015 - 11:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det är det jag undrar och frågar efter. Jag vet inte själv det :)

#26

Postad 26 april 2015 - 13:58

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Det är det jag undrar och frågar efter. Jag vet inte själv det :)

En väldigt bra fråga tycker jag. Och vad är det egentligen som gör att man får en "ljudbild" där man tydligt kan placera allt som händer? En väldigt bra stereoinspelning kan ju vara väl så bra på detta som en halvbra multikanalsinspelning. Och en bra monoinsoelning helt klart bättre än en platt och trist stereodito.
Som sagt, mycket intressant fråga det här. :)

#27

Postad 26 april 2015 - 16:22

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Vet inte riktigt vad frågan syftar till men för det första tror jag att det var en försvinnande liten del HiFi nördar på den tiden och frågan är om ens någon visste vad ett monoblock var om ens företeelsen fanns. Man lyssnade säkert mycket på musik men just hifi som intresse var nog ganska ovanligt. Därmed var inte heller kraven så uppskruvade som de är idag utan man var nog mest nöjd med att kunna lyssna på sina favoriter överhuvudtaget.

 

Tror däremot att det fanns väldigt gott om "musikmöbler" med inbyggd radio, gramofon, förstärkare och en monohögtalare.

Möjligen fanns det också varianter som hade två monokanaler och två högtalare. Tror alltså inte detta med att handla högtalare och monoblock var något som gjordes i nämnvärd omfattning.



#28

Postad 26 april 2015 - 18:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

ja, frågan är väl egentligen, väldigt dold, om man sålde en eller två högtalare när inspelningarna var monoinspelningar =) typ om det användes två högtalare även fast det var samma ljud som kom ut ur dom eventuella båda högtalarna eller om man körde med enbart en högtalare.



#29

Postad 27 april 2015 - 19:48

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Ja Didrik DeGeer hävdar att ett ljud enbart kan ha en källa och således bör man endast lyssna på en högtalare. En kul kille som faktiskt bygger fruktansvärt vackra mikrofoner som ljuder lika fint.  :)



#30

Postad 28 april 2015 - 18:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Undrar om han också menar att man då bara ska höra på en punktkälla?

#31

Postad 28 april 2015 - 23:19

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Ja Didrik DeGeer hävdar att ett ljud enbart kan ha en källa och således bör man endast lyssna på en högtalare. En kul kille som faktiskt bygger fruktansvärt vackra mikrofoner som ljuder lika fint.  :)

 

Ah, är det inte han som bygger vackra skapelser i koppar? Han har ju rätt i att en källa bara kan ha ett ljud. Dock har vi två öron som kan spåra denna källa. Det skulle vara svårare att veta var ett ljud kom ifrån med ett öra. Tror jag.. 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.