Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förgrena/splitta/switcha komponentsignaler.

139 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 28 november 2005 - 10:32

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

  • 806 inlägg
  • 0
Finns det nån switch åt andra hållet som ni kan tipsa om?

Jag behöver isf en med 1 in och 2 ut (LCD-tvn + projektorn)

Tacksam för tips.

#52

Postad 06 december 2005 - 13:58

hofwing
  • hofwing
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Nån som vet om det finns nån schysst manuell switch (3-1) som har fjärrkontroll? Vet att det kommer en modell från Joytech snart, men jag skulle helst vilja ha den nu..

#53

Postad 10 december 2005 - 21:59

hifiidiot
  • hifiidiot
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Hej.
Jag köpte en RCA splitter på Clas Ohlson (Art nr 32-5326) som har två utgångar. Kör in 1 komponent i den och ut går en till tv'n och den andra till projektorn. Fungerar utmärkt och kostade bara 198kr.

#54

Postad 13 december 2005 - 14:44

Redfaction
  • Redfaction
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Vad tror ni om denna? Funkar denna från dator till komponent switch?

http://www.webhallen...od.php?id=44056

#55

Postad 20 december 2005 - 18:38

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

  • 806 inlägg
  • 0
Finns det nån komponentväxel/-splitter som har 3-4 ingångar och 2 utgångar

finns det nån splitter, dvs 1 ingång och 2 utgångar?

#56

Postad 21 december 2005 - 23:02

Silversparr
  • Silversparr
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
tjena!
Jag skulle vilja ha en y-koppling till min koponent switch i min Denon 3805, de tre ingångarna jag har räcker, men vill ju kunna köra ut de tre källorna till både tv o projje. Tycker det är lite onödigt om man skall behöva skaffa en switch när man redan har en?
Men nu till frågan, finns det några y-kopplingar till komponent?

#57

Postad 23 december 2005 - 19:05

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Slagit ihop 3st trådar om hur man förgrenar/splittar/switchar komponentsignaler.
Så nu hoppas jag att många hittar sina svar här, om inte annat så är det bara att fråga på så samlar vi allt om detta i den här tråden :blink:

#58

Postad 24 december 2005 - 09:01

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

  • 806 inlägg
  • 0

tjena!
Jag skulle vilja ha en y-koppling till min koponent switch i min Denon 3805, de tre ingångarna jag har räcker, men vill ju kunna köra ut de tre källorna till både tv o projje. Tycker det är lite onödigt om man skall behöva skaffa en switch när man redan har en?
Men nu till frågan, finns det några y-kopplingar till komponent?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag undrar det samma.

#59

Postad 06 januari 2006 - 19:56

Silversparr
  • Silversparr
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Ingen som vet eller har koll på detta???

#60

Postad 12 januari 2006 - 13:12

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

Hej.
Jag köpte en RCA splitter på Clas Ohlson (Art nr 32-5326) som har två utgångar. Kör in 1 komponent i den och ut går en till tv'n och den andra till projektorn. Fungerar utmärkt och kostade bara 198kr.

<{POST_SNAPBACK}>


Kan man koppla in Komponent till denna? Och sedan få TVÅ st komponentutgångar till tex tv & projektor?

Redigerat av DulcimeR, 12 januari 2006 - 13:13.


#61

Postad 12 januari 2006 - 17:30

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

  • 607 inlägg
  • 0

Hej.
Jag köpte en RCA splitter på Clas Ohlson (Art nr 32-5326) som har två utgångar. Kör in 1 komponent i den och ut går en till tv'n och den andra till projektorn. Fungerar utmärkt och kostade bara 198kr.

<{POST_SNAPBACK}>


Kan man koppla in Komponent till denna? Och sedan få TVÅ st komponentutgångar till tex tv & projektor?

<{POST_SNAPBACK}>


Nä, tyvärr verkar denna BOX inte ha med komponent att göra!

#62

Postad 12 januari 2006 - 19:25

hofwing
  • hofwing
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Letar efter en 3-1 (möjligtvis även 4-1) autoswitch som klarar HDTV över komponent, finns det något sådant?

#63

Postad 17 januari 2006 - 14:44

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

Någon som har beställt en sådan Audio Authority?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag tänkte först beställa en sådan, men efter lite funderande kom jag på att det nog inte fungerar något vidare med enbart auto-switch. Om man t.ex har både DVD-spelaren och en mediespelare etc. igång samtidigt kan man inte switcha mellan dem utan att gå fram och trycka på hårdvaruknappen.

Jag kommer antagligen satsa på en Zektor istället, som man kan styra med IR.

http://www.digitalco...Video/hds41.asp

Letar efter en 3-1 (möjligtvis även 4-1) autoswitch som klarar HDTV över komponent, finns det något sådant?

<{POST_SNAPBACK}>


Både switchen från AudioAuthority och den från Zektor ska fixa det. Den från AudioAuthority är auto och den från Zektor är manuell.

Redigerat av MartinP666, 17 januari 2006 - 14:46.


#64

Postad 05 april 2006 - 20:35

malmen_tm
  • malmen_tm
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Finns det verkligen ingen component switch som man kan köpa i sverige idag ?!?!? Har kollat lite på Hama AV-760 men jag är osäker på om den klarar 720p

#65

Postad 06 april 2006 - 09:35

Unregisteredff4f969d
  • Unregisteredff4f969d
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Finns det verkligen ingen component switch som man kan köpa i sverige idag ?!?!? Har kollat lite på Hama AV-760 men jag är osäker på om den klarar 720p

<{POST_SNAPBACK}>



Hej, Audio Authority 1154a kan du köpa genom Peter Dellhage på Pan European Marketing ([email protected]), han är svensk generalagent för AA.

Har prexis fått den och ska koppla in den så snart jag hinner. Den är lite dyrare men den klarar HD-upplösningarna och switchar även digital coax/toslink till en digitalutgång, om du har begränsat med digitala ingångar på din receiver. Autoswitch eller manuell växling (du kan välja själv hur du vill).

Tjipp

P.S. Switchar mellan de olika källorna gör man genom att man sätter på/stänger av respektive källa (t.ex. via sin fjärr), som man har anslutit via prioritet. Ska bli intressant att se om det fungerar.

Redigerat av Unregisteredff4f969d, 06 april 2006 - 09:38.


#66

Postad 06 april 2006 - 17:07

malmen_tm
  • malmen_tm
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Jag fick idag svar från Joytech angående deras component switchar, ingen uppmuntrande läsning.

Tack för mailet. Tyvärr har vi inte släppt 240C I Europa ännu, vi hade lite trassel med den I Australien och USA, eftersom de har en RF-enhet inbyggd, vilket vi inte kommer ha här. 360 versionen är i princip klar men har tagit lång tid för Microsoft att godkänna, då de inte har någon specialkompetens om denna typ av produkter utan måste använda inhyrda konsulter till att testa och godkänna allt, det är en licensierad produkt och den verkar bli riktigt riktigt bra, och jag hoppas den ska finnas på hyllorna i Norden i slutet av juni detta år. 240C blir nog inte förrän i slutet av sommaren.

#67

Postad 06 april 2006 - 17:12

malmen_tm
  • malmen_tm
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Hej, Audio Authority 1154a kan du köpa genom Peter Dellhage på Pan European Marketing ([email protected]), han är svensk generalagent för AA.

Har prexis fått den och ska koppla in den så snart jag hinner. Den är lite dyrare men den klarar HD-upplösningarna och switchar även digital coax/toslink till en digitalutgång, om du har begränsat med digitala ingångar på din receiver. Autoswitch eller manuell växling (du kan välja själv hur du vill).

Tjipp

P.S. Switchar mellan de olika källorna gör man genom att man sätter på/stänger av respektive källa (t.ex. via sin fjärr), som man har anslutit via prioritet. Ska bli intressant att se om det fungerar.

<{POST_SNAPBACK}>


Vad fick du betala för denna pjäs ?

#68

Postad 07 april 2006 - 13:14

Unregisteredff4f969d
  • Unregisteredff4f969d
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Har nu kopplat in Audio Authority 1154a-enheten och den funkar utmärkt!

Kan inte se någon bildförsämring så dess goda rykte borta på Avsforum verkar stämma. Autoswitchen funkar bra och är verkligen skönt. Det finns fyra ingångar och man prioriterar enheterna genom att placera dem i prioritetsordning. Så DVD har jag t.ex. på ingång 1, 2 ska PS2:an in på och på ingång 3 har jag min digitalbox (som alltid är på). Det innebär att när jag sätter på DVD-spelaren visas den bilden även om digitalboxen är på. När jag stänger av DVD-spelaren visas digitalboxens bild automatiskt.

Har inte hunnit ansluta PS2-enheten än, men så här långt är jag mycket nöjd. Dock är enheten aningens lite större än jag trodde men inte så det stör. Väldigt smidigt med autoswitchningen och skulle det knorva kan man alltid växla manuellt (skönt att slippa ytterligare en fjärrkontroll, har fått ont om plats på min programmerbara...). Den kostade 1850 plus frakt så superbillig är den inte, men man får med strömadapater för 220 V och kan växla digital koax/toslink-ljud.

Funkar än så länge riktigt smidigt.

Tjipp

#69

Postad 12 april 2006 - 23:22

Unregisteredd4f87b02
  • Unregisteredd4f87b02
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Fortfarande ingen som har någon lösning på 1 komponent till 2 komponent (dvd till proj + tv)?

#70

Postad 24 april 2006 - 09:55

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Hej.
Jag köpte en RCA splitter på Clas Ohlson (Art nr 32-5326) som har två utgångar. Kör in 1 komponent i den och ut går en till tv'n och den andra till projektorn. Fungerar utmärkt och kostade bara 198kr.

<{POST_SNAPBACK}>


Kan man koppla in Komponent till denna? Och sedan få TVÅ st komponentutgångar till tex tv & projektor?

<{POST_SNAPBACK}>


Nä, tyvärr verkar denna BOX inte ha med komponent att göra!

<{POST_SNAPBACK}>


Men hallå...
Spelar det någon roll vad du har för färg på kontakterna eller?
Om man har en komponent och vill dela denna till två så borde denna fungera utmärkt. Denna tänker jag köpa och prova sen.
Bara att använda rca-kontakterna (som är för ljudet) och för composit:en så har man tre... bör ju finns dubbla utgångar för denna kombination också.

Redigerat av basdanne, 24 april 2006 - 09:56.


#71

Postad 17 maj 2006 - 16:29

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
Har läst denna tråd med stort intresse. Det finns många idéer om att splitta switcha och förgrena komponent video signaler. Och som så mycket annat, du får vad du betalar för. Har du köpt en dyr DVD för att den har komponent och kör den till en dyr proj eller plasma så skulle ju inte jag sätta en "prylaffärs-switch" för 500 spänn mellan de två apparaterna. Jag har grävt och snokat och kollat. Det är inte lätt att hitta i Europa, men "over there" svämmar det över av dem. Några varianter med schysst kvalitet och ganska OK priser har jag hittat. De finns under Växlar & Switchar, Komponent.

Jag betraktar det som att jag har rätt bra koll på dessa prylar, och har varit i kontakt med de flesta tillverkare "over there". Kom gärna med frågor eller synpunkter. Vi kan nog ordna fram om det är något speciellt du vill ha.

#72

Postad 30 maj 2006 - 09:01

hifiidiot
  • hifiidiot
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0

Hej.
Jag köpte en RCA splitter på Clas Ohlson (Art nr 32-5326) som har två utgångar. Kör in 1 komponent i den och ut går en till tv'n och den andra till projektorn. Fungerar utmärkt och kostade bara 198kr.

<{POST_SNAPBACK}>


Kan man koppla in Komponent till denna? Och sedan få TVÅ st komponentutgångar till tex tv & projektor?

<{POST_SNAPBACK}>


Nä, tyvärr verkar denna BOX inte ha med komponent att göra!

<{POST_SNAPBACK}>


Men hallå...
Spelar det någon roll vad du har för färg på kontakterna eller?
Om man har en komponent och vill dela denna till två så borde denna fungera utmärkt. Denna tänker jag köpa och prova sen.
Bara att använda rca-kontakterna (som är för ljudet) och för composit:en så har man tre... bör ju finns dubbla utgångar för denna kombination också.

<{POST_SNAPBACK}>


Helt rätt. Den har inte med komponent att göra men jag kör komponent i den för att få 'två ut'. Fungerar utmärkt, notera att den fungerar utmärkt även då jag kör 720p till projektorn (och 10 meter kabel). Varför krångla till det när det här fungerar utmärkt. Burken är tillräckligt 'dum' för att fungera.

#73

Postad 06 juli 2006 - 21:12

Unregistered59e8425d
  • Unregistered59e8425d
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
Jag använder också Clas Ohlsons RCA-splitter mellan DVD-spelare och TVn/projektorn, det funkar utmärkt. Har testat både med och utan splitten och kan inte se nån som helst skillnad i bildkvalité varken på TVn (Sony KDL-S32A11) eller projektorn (Panasonic PT-AE700)

#74

Postad 07 juli 2006 - 12:16

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

  • 1 374 inlägg
  • 0
För att signalen ska bli bra så behöver den en förstärkning, i synnerhet om du ska transportera genom lång kabel. Är den redan uppdelad 1 gång och inte får en sjuss så att säga så...

Editerar inlägget och hänvisar till reglerna.

tillåter vi inte annonsering, eller länkar till annonser, i forumet, signaturen, avataren eller galleriet.

//tb303


Hej.
Jag köpte en RCA splitter på Clas Ohlson (Art nr 32-5326) som har två utgångar. Kör in 1 komponent i den och ut går en till tv'n och den andra till projektorn. Fungerar utmärkt och kostade bara 198kr.

<{POST_SNAPBACK}>


Kan man koppla in Komponent till denna? Och sedan få TVÅ st komponentutgångar till tex tv & projektor?

<{POST_SNAPBACK}>


Redigerat av Unregisteredae4b07cd, 11 juli 2006 - 07:58.


#75

Postad 08 augusti 2006 - 13:22

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Audio Authority 1154a kan du köpa genom Peter Dellhage på Pan European Marketing ([email protected]), han är svensk generalagent för AA.

<{POST_SNAPBACK}>

Den kostade 1850 plus frakt så superbillig är den inte, men man får med strömadapater för 220 V och kan växla digital koax/toslink-ljud.

<{POST_SNAPBACK}>

Mailade till Peter och frågade vad den skulle kosta och fick svaret "2200:- plus moms och frakt"! Det lät frikkin dyrt må jag säga - 1850:- plus frakt lät mycket bättre... Varifrån köpte du den eller har de höjt priset?

#76

Postad 09 augusti 2006 - 13:21

ulukai
  • ulukai
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
Jo jag fick samma svar från Peter. Mailade du honom och frågade om de hade höjt priset?

#77

Postad 09 augusti 2006 - 21:24

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Jo jag fick samma svar från Peter. Mailade du honom och frågade om de hade höjt priset?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, gjorde du?

#78

Postad 10 augusti 2006 - 20:55

ulukai
  • ulukai
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
Nej det gjorde jag inte. Man kanske ska ta och göra det. Jag är rätt sugen på en sådan nämligen. Kanske blir billigare om man köper 2st.

Jag har nu mailat honom och frågat. Se om vi kan få den för samma pris.

Redigerat av ulukai, 11 augusti 2006 - 09:24.


#79

Postad 11 augusti 2006 - 09:27

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Nej det gjorde jag inte. Man kanske ska ta och göra det. Jag är rätt sugen på en sådan nämligen. Kanske blir billigare om man köper 2st.

Jag har nu mailat honom och frågat. Se om vi kan få den för samma pris.

<{POST_SNAPBACK}>

Kommer med största säkerhet inte köpa den här - jag har bestämt mig för att satsa på en kickass-receiver istället :) Sorry...

#80

Postad 11 augusti 2006 - 10:07

ulukai
  • ulukai
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
Ja, det kan man göra ju. Jag har en marantz men där finns bara 2 ingångar för komponent på den så jag måste i princip ha en extra switch. Jag fick svar från Peter och priset har gått upp ytterligare.

"Hej Martin,

Det priset är fel. Den kostar 2200.00 plus moms och frakt. Leverans kan ske inom 5-7 dagar."

Den har plötsligt blivit väldans dyr. KOmmer inte att köpa den när det finns billigare och antagligen bättre alternativ.

#81

Postad 11 augusti 2006 - 14:03

sir_a
  • sir_a
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Halloj... har precis skickat efter en 4-2 switch från staterna...

http://www.video-sto....asp?prod=CSM42

kostnad exakt 2.049,79 kr (med frakt utan försäkring) B) och han skrev "used switch: Value $30" på paketet... jag vet inte om tullen skiter i den men det blir iaf mycket billigare än om han hade satt ut $249.99 på det... det får vi se om några dagar.

Att jag köpte den här kom jag fram till via:
http://www.avsforum....56&page=1&pp=30

Kontentan av den tråden är att om du skiter i bilden så kan du köpa en billig plastgrunka från lik-sang för en femhundring... (jag har en sån nu och är inte nöjd) alternativt så kan man köpa en dyrare grej och vara ganska nöjd...

Här finns tester på två vanliga switchar som ofta kommer upp... jag hade bestämt mig för av:s variant (som man kan beställa från england för att slippa tull & moms)
AV Tools AVT-5842
Audio Authority 1154

http://www.inday.com...gb4x-review.htm

Samt indays egen variant... kommer inte ihåg varför jag inte gillade den... antingen var den för dyr eller så hade den inte två utgångar...

efter det testet så kunde jag inte med att köpa den längre... dessutom så är den grön? ;)

Anyway... video-storms variant verkar helt klart bäst.... så den blev det... (inte så snygg dock) f ö så har den switch för optiskt ljud samt matrix... ( du kan kolla på dvd:n på projjen samtidigt som du kör xboxen på teven)


Plöj igenom avs-forumtråden så blir ni klokare...


hare gött
/a

#82

Postad 22 augusti 2006 - 15:20

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0
Jag har en Zektor-switch som jag köpte från www.digitalconnection.com, den här:
http://www.digitalco...video/hds41.asp

Jag valde mellan den och AudioAuthority, men ville inte ha en auto-switchande då jag ofta har flera apparater igång samtidigt, och jag visste inte då att man kunde switcha manuellt också.

Zektorn styr man med fjärrkontroll, den har inlärningsfunktion så man kan styra med vilken fjärrkontroll som helst.

Den funkar utmärkt, märker ingen som helst bildförsämring och den går att använda bakvänt om man vill, 4-1 eller 1-4 alltså. Den är helt passiv och går alltså att switcha vad som helst med egentligen, och alla HD-format stöds givetvis (hur skulle de inte kunna göra det med en passiv mekanism?).

Det som är negativt är att jag fick betala ca 3.500 kr för den om man räknar med alla avgifter. Svindyr frakt och dessutom moms och tull, och dessutom fick jag köpa en 230v-adapter för någon hundring från NetOnNet.

Rekommenderar den för alla som inte ser kostnaden som ett hinder.

#83

Postad 23 augusti 2006 - 14:10

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
Har tidigare berättat lite om switchar, nu kommer ämnet till splittar. Vi har förstått att det är många som vill ha ut två komponentsignaler utan bildförsämring.

Efter mycket letande finns nu produkten, du hittar den här:

Det är en linjeförsärkare som förstärker signalen.

Komponent split

Finns även med fler utgångar om det skulle behövas.

#84

Postad 23 augusti 2006 - 14:33

sir_a
  • sir_a
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Digitaltvexperten: Så ni har fixat hemsidan nu? om den hade funkat för några veckor sedan så hade jag köpt den gröna switchen av er... hade du haft den splitten då så hade jag iofs köpt den i första hand :blink: ... anyway... inte missnöjd med den amerikanska jag köpte istället enligt alla tester så är den mycket bättre än av-tool och aa:s

video-storm:s har också så att man kan styra den med vilken fjärr som helst.

Redigerat av sir_a, 29 augusti 2006 - 11:26.


#85

Postad 29 augusti 2006 - 09:38

phenox
  • phenox
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Nån annan som har haft problem med sin AA 1154?
Min pajar komponent signalen utav bara den, färger blöder, allt som ör gult tar över bilden etc.
Jag vet att det inte är kablarna, då ifall jag skickar signalen direkt till projektorn så e bilden hur bra som helt, både från 360 och dilog 430HD, känns som man pungat ut med 1600:- i onödan.

Nån som vet eller ska jag satsa på en helt annan switch?

#86

Postad 29 augusti 2006 - 11:25

sir_a
  • sir_a
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Halloj... har precis skickat efter en 4-2 switch från staterna...

http://www.video-sto....asp?prod=CSM42

kostnad exakt 2.049,79 kr (med frakt utan försäkring) :) och han skrev "used switch: Value $30" på paketet... jag vet inte om tullen skiter i den men det blir iaf mycket billigare än om han hade satt ut $249.99 på det... det får vi se om några dagar.

<{POST_SNAPBACK}>



Moms, tull & exp. avg landade på 128kr ... helt överkomligt... tyvär så glömde jag ju bort elen... så jag ska åka och köpa en ny adapter idag.. (99:- )

Slutsumman landar alltså på:
switch + frakt: 2.049,79
moms, tull: 128,00
adapter: 99,00
-----------------------------
summa: 2276,79

...och då får man världens bästa komponent-switch med 4 ingångar och två utgångar... :blink:

#87

Postad 13 september 2006 - 18:45

bono82
  • bono82
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0
Jag är, precis som många andra här i tråden på jakt efter en komponentswitch som kan växla 2 ingångar till 2 utgångar (tv/proj) och jag är inte beredd att ge runt 2000kr för en switch. Så jag har hittat 2 alternativ:
antingen kör man billigast möjliga :) och det är 3x rca dubbelhona så man får koppla om sladdarna själv när man vill byta. Annars är det ovannämnda rca-splitter från clasohlson.

Dock har jag inte så nära till clasohlson, så jag hittade denna på kjell o co: http://www.kjell.com...tem=37269&path=

den borde väl också fungera, eller det finns kanske någon annan billig lösning också?

#88

Postad 24 oktober 2006 - 19:06

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0

Jag är, precis som många andra här i tråden på jakt efter en komponentswitch som kan växla 2 ingångar till 2 utgångar (tv/proj) och jag är inte beredd att ge runt 2000kr för en switch. Så jag har hittat 2 alternativ:
antingen kör man billigast möjliga ;) och det är 3x rca dubbelhona så man får koppla om sladdarna själv när man vill byta. Annars är det ovannämnda rca-splitter från clasohlson.

Dock har jag inte så nära till clasohlson, så jag hittade denna på kjell o co: http://www.kjell.com...tem=37269&path=

den borde väl också fungera, eller det finns kanske någon annan billig lösning också?

<{POST_SNAPBACK}>


Det skulle vara intressant att veta vad det är för prylar du skall köra. Att ha en duktig plasma på väggen, en schysst proj och en värsting DVD-spelare och sedan kanske lite Monster eller Supra att koppla ihop det med, så känns det inte som ett överpris att lägga 2000 spänn på en switch eller split. Att köpa en pryl för 229 spänn och hänga in i den kedjan känns lite som att köpa billigaste motoroljan på Rusta och hälla i sin Ferrari eller Lamborghini om Ni förstår vad jag menar.

"Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk" Och det verkar som att de flesta här är väldigt kvalitetsmedvetna när det gäller hårdvaran och till och med kablaget. Men sedan börjar man att "snåla" när man inser att det behöver in en apparat till som kostar lite pengar.

Då kanske man skulle köpt en billig plasma på rea som heter Hingdong eller liknande, för bilden lär inte bli bättre ändå.

//Göran

#89

Postad 11 november 2006 - 17:07

Unregistered3f62ad5b
  • Unregistered3f62ad5b
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Finns att köpa "2vägs split" hos Hifikit.
Y-adapter en hane till två honor  Best nr. 5719 39kr/st
http://www.hifikit.se/

<{POST_SNAPBACK}>

man köper tre såna och kan plötsligt använda 2st komponentkällor till en TV med en komponentingång, och detta funkar verkligen? låter som det billigaste alternativet.

#90

Postad 14 november 2006 - 10:31

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0

Finns att köpa "2vägs split" hos Hifikit.
Y-adapter en hane till två honor  Best nr. 5719 39kr/st
http://www.hifikit.se/

<{POST_SNAPBACK}>

man köper tre såna och kan plötsligt använda 2st komponentkällor till en TV med en komponentingång, och detta funkar verkligen? låter som det billigaste alternativet.

<{POST_SNAPBACK}>


Det är ju inte så enkelt! Att bara grena upp en signal idag är ingen bra grej! Du får sådana förluster att det uppenbart påverkar bilden. För att förgrena en signal med dagens höga kvalitet behövs en splitter med inbyggd förstärkning. Oavsett om det är Scart, Komponent, DVI eller HDMI.

//Göran

#91

Postad 15 november 2006 - 08:40

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
Hama AV760 finns trots allt till OK pris i Sverige, så det blev en sådan för min del istället
för mer tveksamma lösningar med Y kontakt.

Redigerat av Per S, 25 januari 2007 - 11:24.


#92

Postad 22 november 2006 - 21:17

Carl-Magnus
  • Carl-Magnus
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Den här kanske kan vara något?
Funderar på en sån men undrar om man tappar kvalitet på bilden?

Jag har Xbox med komponent, Snazio med komponent, DVD 25 med komponent och boxer med svideo som kopplas till en Infocus in72 projektor via komponentkabel.

Länk

http://www.webhallen...ref=Pricerunner


http://www.joytech.n...-540C.htm#specs

Redigerat av Carl-Magnus, 22 november 2006 - 21:25.


#93

Postad 03 december 2006 - 08:57

joxx
  • joxx
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Någon som provat den där Joytech-switchen?

Ska klara HDTV, rimligt pris, har en inbyggd ethernet-switch som en liten bonus. Jag har ingen Xbox360 men man skulle väl kunna leva med utseendet till det priset :)

Redigerat av joxx, 03 december 2006 - 08:58.


#94

Postad 31 december 2006 - 00:30

cheGG
  • cheGG
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Har en sanbb fråga till er experter här :rolleyes:

Sitter med 1st xbox samt 1st xbox360. Båda är kopplade till plasman via komponent. Trubblet är att plasman bara har 1st komponentingång.
Har sett att min Yamaha-stärkare RX-V450 har två ingångar för detta å 1 ut.

Tappar jag nått om jag kopplar genom den? Eller måste jag springa å köpa en monstermega-switch för flera tusen?

Gott nytt år!

#95

Postad 02 januari 2007 - 00:39

Unregistered7cef9c4c
  • Unregistered7cef9c4c
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Har en sanbb fråga till er experter här :D

Sitter med 1st xbox samt 1st xbox360. Båda är kopplade till plasman via komponent. Trubblet är att plasman bara har 1st komponentingång.
Har sett att min Yamaha-stärkare RX-V450 har två ingångar för detta å 1 ut.

Tappar jag nått om jag kopplar genom den? Eller måste jag springa å köpa en monstermega-switch för flera tusen?

Gott nytt år!

<{POST_SNAPBACK}>



Är det inte enklast att prova att koppla genom din receiver och se om du får någon förlust? När du ändå kan koppla via den så är det ju bara att prova och se. Eftersom jag själv ine kan säga om det blir sämre eller bättre så skulle jag själv iaf ha provat :(

#96

Postad 02 januari 2007 - 17:40

sir_a
  • sir_a
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Har en sanbb fråga till er experter här :D

Sitter med 1st xbox samt 1st xbox360. Båda är kopplade till plasman via komponent. Trubblet är att plasman bara har 1st komponentingång.
Har sett att min Yamaha-stärkare RX-V450 har två ingångar för detta å 1 ut.

Tappar jag nått om jag kopplar genom den? Eller måste jag springa å köpa en monstermega-switch för flera tusen?

Gott nytt år!

<{POST_SNAPBACK}>



Du får garanterat förlust med en inbyggd switch i recievern.... men inte säkert att det är så mycket att du märker det med blotta ögat... Hade jag haft inbyggd switch i min reciever så hade jag aldrig gett mig in i det här träsket :( gratis är gott... håller med ovanstående... har du inte testat?!

men jag kommer aldrig att köpa en billig 500 krs switch igen... det är ett som är säkert...

#97

Postad 07 januari 2007 - 16:26

whitesox
  • whitesox
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Hama AV760 finns trots allt till OK pris i Sverige, så det blev en sådan för min del istället
för mer tveksamma lösningar med Y kontakt.

Har två signalkällor med komponent ut men bara en komponentingång till bildvisaren!

Köpte från www.datorbutiken.com för 295kr !

" Din order inneh�ller f�ljande komponenter:
Specifikation/ArtID Antal Pris inkl. moms Radsumma inkl. moms
YUV Omkopplare AV760
AVSW-AV760 1 236.00 295.00 236.00 295.00
Fraktkostnader
FRAKT 1 55.20 69.00 55.20 69.00
  Totalsumma exkl. moms (SEK): 291.20
  Totalsumma inkl. moms (SEK): 364.00 "

<{POST_SNAPBACK}>


Funderar på en sådan jag oxå.. Ska köra Nintendo Wii och min H/K-dvd genom den.. Tappar man någon kvalitet på bilden??

#98

Postad 07 januari 2007 - 18:05

cheGG
  • cheGG
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Jag kör nu både ett vanligt xbox samt en xbox360 med komponent genom min Yamaha-stärkare. Funkar kanonbra.

#99

Postad 19 januari 2007 - 20:49

krissttoffer
  • krissttoffer
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0

Hama AV760 finns trots allt till OK pris i Sverige, så det blev en sådan för min del istället
för mer tveksamma lösningar med Y kontakt.

Har två signalkällor med komponent ut men bara en komponentingång till bildvisaren!

Köpte från www.datorbutiken.com för 295kr !

" Din order inneh�ller f�ljande komponenter:
Specifikation/ArtID Antal Pris inkl. moms Radsumma inkl. moms
YUV Omkopplare AV760
AVSW-AV760 1 236.00 295.00 236.00 295.00
Fraktkostnader
FRAKT 1 55.20 69.00 55.20 69.00
  Totalsumma exkl. moms (SEK): 291.20
  Totalsumma inkl. moms (SEK): 364.00 "

<{POST_SNAPBACK}>

Funderar på en sådan jag oxå.. Ska köra Nintendo Wii och min H/K-dvd genom den.. Tappar man någon kvalitet på bilden??



<{POST_SNAPBACK}>

Köpte du en sådan, och i så fall hur fungerar den? Är det fjärrkontroll eller hur väljar man mellan de olika inputs?

Redigerat av krissttoffer, 19 januari 2007 - 20:49.


#100

Postad 22 januari 2007 - 01:39

Unregistered19a9d113
  • Unregistered19a9d113
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Hama AV760 finns trots allt till OK pris i Sverige, så det blev en sådan för min del istället
för mer tveksamma lösningar med Y kontakt.

Har två signalkällor med komponent ut men bara en komponentingång till bildvisaren!

Köpte från www.datorbutiken.com för 295kr !

" Din order inneh�ller f�ljande komponenter:
Specifikation/ArtID Antal Pris inkl. moms Radsumma inkl. moms
YUV Omkopplare AV760
AVSW-AV760 1 236.00 295.00 236.00 295.00
Fraktkostnader
FRAKT 1 55.20 69.00 55.20 69.00
  Totalsumma exkl. moms (SEK): 291.20
  Totalsumma inkl. moms (SEK): 364.00 "

<{POST_SNAPBACK}>

Funderar på en sådan jag oxå.. Ska köra Nintendo Wii och min H/K-dvd genom den.. Tappar man någon kvalitet på bilden??



<{POST_SNAPBACK}>

Köpte du en sådan, och i så fall hur fungerar den? Är det fjärrkontroll eller hur väljar man mellan de olika inputs?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har beställt en sådan, är knappar på framsidan som man trycker för att välja mellan inputs.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.