Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony Xperia ZR

311 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Xperia ZR C5503 (Mobiltelefoner) 9 8,46 (23) 799:-

#101

Postad 24 juli 2013 - 00:49

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
Då får det bli en Xperia Z för min del där det inbyggda minnet är lite större... att inte kunna överföra exempelvis spel till SD-kortet utan att behöva roota är ju helt vansinnigt.

Det är som att bygga en Ferrari med en Coca-Colaburk som bensintank.

#102

Postad 24 juli 2013 - 09:09

Ricke77
  • Ricke77
  • Lärjunge

  • 333 inlägg
  • 0
Finns i lager hos Katshing.se! Bara att välja o vraka bland operatörer och abonemang. B)

#103

Postad 24 juli 2013 - 20:10

faffel89
  • faffel89
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Det låter intressant, kanske kan vara en lösning om minnet skulle börja tryta.

Jag såg förresten att ZR:en är beställningsbar i Telias webshop nu också (för den som är intresserad av Telia abbonemang).
Frågan är om Telia har fått ut ZR:en i sina butiker också...

Ska ringa och kolla i morgon. Återkommer...


Har du varit i kontakt med Telia angående lagerstatus i deras butiker?

#104

Postad 25 juli 2013 - 00:00

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Japp!
Den första som jag pratade med kunde se att dom fanns i butikerna, men inte vilka färger som fanns att välja på. Men när jag blev vidarekopplad till butikernas växel så kunde nästa person efter uppringning till några butiker meddela att det inte fanns några ute i butikerna ännu!?

Vi får väl ge oss till tåls ytterligare några dagar, men jag hoppas att dom kommer denna veckan för nästa vecka hade det passat fint med en vattentät lur i näven...

#105

Postad 25 juli 2013 - 07:14

Unregistered2c7ac7de
  • Unregistered2c7ac7de
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Köpte från CyberPhoto, imponerande hur snabbt det gick att få den, beställde vid 1730 och fanns hemma klockan 12 dan efter i Stockholm.

Nu till frågan, tänkte roota för att kunna överföra appar till SD-kort och samtidigt köra Android 4.3 mha denna metod:
http://romrootjellyb...jelly-bean.html

Funderar över om det är värt att köra 4.3, kommer Sonys egna appar att funka t.ex, Timescape?

#106

Postad 25 juli 2013 - 16:03

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0

Köpte från CyberPhoto, imponerande hur snabbt det gick att få den, beställde vid 1730 och fanns hemma klockan 12 dan efter i Stockholm.

Nu till frågan, tänkte roota för att kunna överföra appar till SD-kort och samtidigt köra Android 4.3 mha denna metod:
http://romrootjellyb...jelly-bean.html

Funderar över om det är värt att köra 4.3, kommer Sonys egna appar att funka t.ex, Timescape?


Portade versioner brukar fungera men det är för tidigt att säga hur läget är med 4.3 men teoretiskt sett bör det som finns för CM10.1/4.2.2 gå att använda. De enda Sony-apparna som inte portats över är kameran och dialern - däremot cirkulerar resten, d.v.s Album, Walkman, Notes, Movies, Socialife etc på XDA och det fungerar bra i CM-baserade ROMar.

#107

Postad 25 juli 2013 - 16:27

Unregistered2c7ac7de
  • Unregistered2c7ac7de
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Portade versioner brukar fungera men det är för tidigt att säga hur läget är med 4.3 men teoretiskt sett bör det som finns för CM10.1/4.2.2 gå att använda. De enda Sony-apparna som inte portats över är kameran och dialern - däremot cirkulerar resten, d.v.s Album, Walkman, Notes, Movies, Socialife etc på XDA och det fungerar bra i CM-baserade ROMar.


Tack, låter bra, väntar en vecka tills jag fått mitt micro-SD kort.

#108

Postad 26 juli 2013 - 12:37

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Tjoho...
Fick precis ett samtal från Telia! Nu har Xperia ZR dykt upp i den lokala Telia butiken...

Det borde betyda att den kan finnas i fler Telia butiker vid det här laget...

Nu måste jag susa.
Hej så länge gott folk...


Tjoho...
Fick precis ett samtal från Telia! Nu har Xperia ZR dykt upp i den lokala Telia butiken...

Det borde betyda att den kan finnas i fler Telia butiker vid det här laget...

Nu måste jag susa.
Hej så länge gott folk...


#109

Postad 26 juli 2013 - 16:30

faffel89
  • faffel89
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Tjoho...
Fick precis ett samtal från Telia! Nu har Xperia ZR dykt upp i den lokala Telia butiken...

Det borde betyda att den kan finnas i fler Telia butiker vid det här laget...

Nu måste jag susa.
Hej så länge gott folk...


Låter ju bra! Kanske man ska ta sig en sväng nån dag nu å kolla in den. Kan ju bli ett köp. ;)

#110

Postad 26 juli 2013 - 20:13

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
51% stod batteriet på när jag packade upp den efter att ha kommit hem. Några timmar senare var batteriet nere på 15%, men då hade skärmen varit igång 2½ timme och med undantag för en liten stund i början så har tiden ägnats åt nedladdning av appar, spotify-musik navigator-kartor och diverse uppdateringar över wifi.

Jag är mer än nöjd med det resultatet. Min Gamla Neo gick från full-laddad till 15% på kortare tid. Jag tror att batteriet orkade hålla skärmen tänd i drygt 2 timmar på full laddning och då pratar vi om ett väl inkört batteri.

ZR:en blir just nu laddad för första gången (och Ja, bordsladdaren ingår), så jag räknar kallt med att batteriprestandan kommer att bli ännu bättre efter 2-3 cykler i laddaren.

Spotify-musiken (nedladdad musik) la sej själv på SD-kortet och det ser ut som att Navigon-kartorna också gör detsamma. Efter att ha laddat ner och installerat ALLA appar jag använde på min gamla Neo och några appar till, så har jag 4,9 GB ledigt utrymme i telefonens inbyggda minne och nu när drygt 1000 spotify-låtar och hela norden kartan laddats ner så har jag drygt 10 GB ledigt utrymme kvar på det externa SD-kortet jag stoppade i (16GB totalt).

8GB lagringsyta låter väldigt lite i jämförelsen med Xperia Z:as 16GB och en del andra lurar som stoltserar med 32GB, men jag känner att de Gigabyten som finns i Xperia ZR kommer att täcka mitt behov med råge för väldigt lång tid framöver...

...Men så är jag inte speltok heller...

#111

Postad 26 juli 2013 - 20:24

Unregistered2c7ac7de
  • Unregistered2c7ac7de
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
En sak jag noterat är att skärmen stängs av väldigt snabbt (5-10 sekunder), ibland (ofta under webläsning), och jag har inte staminaläget på och har sätt skärmlåset att trigga in efter en minut. Någon som begriper vad som är fel. Jag ska mecka mer med det när jag har tid..

#112

Postad 26 juli 2013 - 20:27

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Jag noterade också att den slocknade snabbt, men ändrade tiden till 1 minut (tror jag att det var) och sedan dess har jag inte reagerat på att den slocknar snabbt.

Men jag har inte heller kollat upp hur lång tid det tar innan den slocknar efter man låtit bli att peta på luren...
...Har lite svårt för att låta bli den just nu. :) :wub:

#113

Postad 28 juli 2013 - 09:32

SS_454
  • SS_454
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Var köpte denna mobil i går på Media Markt Högsbo Göteborg igår. Men får vänta tills måndag innan jag får mitt Micro SIM kort. Har haft SE Xperia Neo i över 2 år nu. Var nära å köpa först V och sedan Z. Men Z var lite för stor för min del. Så det fick bli denna.

#114

Postad 28 juli 2013 - 19:55

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Det är nästan exakt samma bakgrund som jag har, med undantag för att jag faktiskt köpte Xperia Z först, men lämnade tillbaka den efter ett dygn...

Den var för stor och jag kunde inte styra den med en hand.

Xperia ZR har marginellt mindre skärm men den kan jag styra med en hand.

Luren hade gärna fått vara ytterligare någon millimeter smalare. Men storleken går att vänja sej vid...

Jag kan också rapportera att batteriet är nere på 47 %
Efter 11 1/2 timmes lagom användande. Med både ett par telefonsamtal, surf, spel webb timmes Spotify spelande, Wifi på hela dan.

Det är inte jättebra men jag tycker det är helt ok. Framförallt med tanke på att batteriet bara har blivit cyklat 2 gånger än så länge.
Sen tror jag att det går optimera inställningarna bättre än vad jag har gjort också...




#115

Postad 31 juli 2013 - 08:42

SS_454
  • SS_454
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Första uppdatering av ZR har kommit. Koppla in PC Companion och ni kan hämta hem (10.3.1.A.0.244) Android: 4.2.2. GSM Arena gör en djupdykning med ZR och den får riktig gött betyg. För alla som vi läsa klicka på länken. http://www.gsmarena....-review-959.php

Redigerat av SS_454, 31 juli 2013 - 08:42.


#116

Postad 31 juli 2013 - 16:32

LondonCalling
  • LondonCalling
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Första uppdatering av ZR har kommit. Koppla in PC Companion och ni kan hämta hem (10.3.1.A.0.244) Android: 4.2.2. GSM Arena gör en djupdykning med ZR och den får riktig gött betyg. För alla som vi läsa klicka på länken. http://www.gsmarena....-review-959.php


Tack för infot om uppdateringen.

Redigerat av LondonCalling, 31 juli 2013 - 16:33.


#117

Postad 02 augusti 2013 - 16:00

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
I don't get it...

Många klagar på att Sony är så långsamma med att uppdatera, sony försvarar sej med att dom inte uppdaterar mjukvaror utan att testa dom ordentligt först och nu har vi fått en mjukvaru-uppdatering av ZR:en knappt en vecka efter butikssläppet?

Är det snabbt nog?
Är mjukvaran tillräckligt testad så att vi inte får obehagliga överraskningar?

Jag vet inte och bryr mej inte så mycket om snabba uppdateringar. Det viktiga är att telefonen funkar bra och det verkar den onekligen göra.

Jag är nyligen hemkommen efter en 5 dagars campingtripp där luren har fått jobba väldigt varierat. MASSOR av bilder har tagits, många laddats upp till FB. Vid ett av baden så passade jag på att plåta lite i vattnet vilket fungerade utmärkt. Touch kontrollen var inte lika stabil som vanligt när jag fingrade på skärmen i vattnet, men den funkade och kameraknappen funkar ju alltid utmärkt.

Jag har fått ladda telefonen varje natt, men som mest har skärmen varit igång lite över 4 timmar, vilket betyder att jag använt telefonen aktivt i minst 4 timmar. Något som verkar sluka batterier lite mer än väntat var just plåtandet och uppladdandet till Fejan. Men batteriet har alltid hängt med till sen kväll och det är jag nöjd med.

Kort och gott:
Jag är helnöjd!
Det är en befriande känsla av att ha en så responsiv telefon som ZR:en är. Att kunna få igång kameran på ett par sekunder för att fånga ett kodak-moment är värdefullt och likaså att kunna kicka igång navigationen på några få sekunder är också väldigt skönt.
Upptäckte förresten, angående navigering, att Navigon numera har byggt in google search (+ något annan sökfunktion) i navigationsprogrammet. Så nu kan man göra likadant med Navigon som med Maps och söka efter platser eller liknande och få rutten uträknad direkt i Navigon.
Det funkar perfekt och utan någon nämnvärd fördröjning!

Än så länge har jag inte några problem med minnesutrymmet, men det begränsade minnet och avsaknaden av möjligheten att flytta appar till SD-kort är nog det enda negativa jag har hittat med Xperia ZR.

I allt övrigt så har den antingen levt upp till mina hypade förväntningar och oftast också överträffat dom.

Den här luren rekommenderas å det varmaste...

#118

Postad 02 augusti 2013 - 16:12

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Så touch fungerar även i vattnet? Hur är det med en blöt skärm, tex direkt efter ett dopp?

#119

Postad 02 augusti 2013 - 17:19

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Nej, under vattnet fungerade inte touchen. Inte vad jag vet i alla fall, men jag testade inte att ta kort under vattnet.
Vad jag gjorde var att jag tog startade kameran med en genväg på "hemskärmen", stående i vattnet direkt efter att ha fiskat upp luren ur badbyxornas fickor. Jag provade också att ta kort genom att trycka på skärmen medan telefonen var delvis nedsänkt i vatten och det fungerade "sådär". Ibland, men inte problemfritt.

Jag gissar på att om man dyker ner under ytan så kan det bli svårt att starta en app eller göra något som kräver att man petar på skärmen. Men fota går ju bra ändå eftersom det både går att starta kameran och ta korten med hjälp av kameraknappen.

Starta videofilmning under vattnet har jag inte testat, men det kanske går att göra med kameraknappen också...

#120

Postad 02 augusti 2013 - 18:17

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Ok, för mig är det krav att även om det finns lite vatten på skärmen så ska touchen fungera.
Kollade på S4 Active, men den klarade inte alls av blöt skärm, men denna verkar göra det.

#121

Postad 04 augusti 2013 - 19:14

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Badade lite till med min mobil idag och passade på att testa touch-funktionen i vattnet.

Funkar inte!
Inte under vattnet och fungerar sporadiskt ovan vattnet när det fortfarande finns vatten på fingrar och skärm. Det går att kontrollera telefonen, men inte på långa vägar som det gör när den är torr.

För att fota och filma i och under vattnet så kan man ifrån kameraläget välja att antingen videofilma eller fota och då använder man med fördel kameraknappen för att ta kort eller starta och stoppa videofilmningen. Man kan t.o.m. höra pipet ifrån telefonen när videofilmningen startar under tiden man är under vattnet.

Så filmande och fotande fungerar utmärkt under vattnet, men att starta appar, skriva och annat fungerar dåligt i vattnet.

Vad värre är att min telefon dog efter ett dopp till lite över en meters djup!!

Till att börja med så filmade jag lite strax under ytan, men det sista jag gjorde innan jag gick upp ur poolen var att dyka närmare botten och när jag en stund efter att ha kommit upp ur vattnet skulle kolla på mina filmer, så var luren död.

För att räta ut ett och annat frågetecken så bör det väl nämnas att vattendjupet i poolen var 1,40 (pooldjup 1,5 med vatten till en dm under ovankanten) och dyket jag gjorde var ner till någon eller några decimeter ifrån botten. M.a.o. så gissar jag på att jag momentant hade telefonen nere på 1,2-1,3 meters djup. Långt ifrån en halvtimme alltså, men inte långt ifrån maxgränsen på 1,5 meter.

Lärdomen är att inte utmana ödet och dyka till exakt 1,5 meters djup. För min del så återstår det att se hur mycket Sony (eller rättare sagt: Telia) kommer att krångla nu när just min telefon uppenbarligen inte klarade IPX8 som utlovat...

Fortsättning följer är jag rädd för...
:(

#122

Postad 04 augusti 2013 - 21:20

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0
Nån synlig fuktsensor som löst ut?

#123

Postad 04 augusti 2013 - 23:21

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Synlig fuktsensor?
Hur ser en sådan ut?

Nu efter några timmars torkning så har jag fått så pass mycket liv i telefonen så att den blinkar rött om jag försöker starta den. Skärmen kommer igång när jag placerar den i laddaren, men man ser att det finns fukt innanför glaset och telefonen slocknar med en gång igen...

Uppdatering:

Telefonen vaknade till liv igen. Batteriet hade tömts i samband med doppet och nu när batteriet fick lite laddning så gick det att starta telefonen igen.

vad det gäller fuktsensor så vet jag inte riktigt vad jag ska leta efter, men jag hittade ett litet klistermärke inuti batteri-facket. Märket vara rosa/röd färgat. Men om det har haft den färgen hela tiden vet jag inte...

Det ska bli spännande att se vilken feedback jag får på min reklamation. Framförallt med tanke på att jag nu när telefonen har kommit till liv kan visa de sista videoklippen jag filmade med luren. Video klipp där man kan se att djupet bara är några decimeter och som filmades innan "djupdykningen" som förmodligen orsakade inträngningen av vattnet.
Sista filmen där jag dök på djupet registrerades aldrig, vilket är lite synd. Det hade varit ännu mer talande om man hade kunnat se när filmandet avbröts på t.ex. 1 meters djup eller så...

Snacka om fotografiska bevis!
;-)

Måndag blir en spännande dag verkar det som. Men jag hade helst sluppit krångla med reklamationsärenden...

Redigerat av GuessWho, 05 augusti 2013 - 00:33.


#124

Postad 05 augusti 2013 - 07:50

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Lycka till, hoppas det löser sig.

#125

Postad 05 augusti 2013 - 09:41

Ricke77
  • Ricke77
  • Lärjunge

  • 333 inlägg
  • 0
Det sitter små vita klistermärken som blir röda/rosa när de utsätts för fukt.

#126

Postad 05 augusti 2013 - 20:23

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Är du helt säker på att alla luckor var korrekt stängda? Det har ju hänt att folk dykt med Xperia Z och fuktskadat enheten p.g.a luckor som inte varit riktigt ordentligt stängda. Att det trängt in så pass mycket vatten antyder att något sådant kan ligga bakom, alternativt att det är något fel på batteriluckan (d.v.s den är otät).

Hoppas det löser sig.

#127

Postad 06 augusti 2013 - 00:04

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Om det inte räcker med att stänga luckorna, känna över dom och trycka till en extra gång innan man ger sej ner i plurret då vet jag inte vad mer man förväntas göra.

Någon indiansk antifuktdans, uttala besvärjelser eller vad?

Jag är besviken, men hoppas på att jag fått tag på ett måndagsexemplar, för om så inte är fallet så är inte Xperia ZR det som jag hoppades på och som marknadsföringen lovar.

Det är inte illa att ha en regnskyddad telefon som t.o.m. tål ett mindre dopp i plurret, men klarar den inte det dom lovar så ska dom inte heller lova att luren är vattentät ner till 1,5 meter.

#128

Postad 06 augusti 2013 - 09:01

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0
Fuktsensorer brukar sitta på insidan av de luckor som finns. Små vita fyrkantiga 'klisterlappar'.
Färgas när det blir fuktiga.

Hoppas det löser sig!

Redigerat av mrNoodles, 06 augusti 2013 - 09:03.


#129

Postad 06 augusti 2013 - 13:59

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Jag blir ju lite konfunderad och reserverad över detta. På papperet ser ju denna telefon ut att vara kanon.

GuessWho, hoppas du berättar hur det går och vad Telia säger.

Jag är besviken, men hoppas på att jag fått tag på ett måndagsexemplar, för om så inte är fallet så är inte Xperia ZR det som jag hoppades på och som marknadsföringen lovar.

Det är inte illa att ha en regnskyddad telefon som t.o.m. tål ett mindre dopp i plurret, men klarar den inte det dom lovar så ska dom inte heller lova att luren är vattentät ner till 1,5 meter.



#130

Postad 06 augusti 2013 - 16:16

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0

Om det inte räcker med att stänga luckorna, känna över dom och trycka till en extra gång innan man ger sej ner i plurret då vet jag inte vad mer man förväntas göra.

Någon indiansk antifuktdans, uttala besvärjelser eller vad?

Jag är besviken, men hoppas på att jag fått tag på ett måndagsexemplar, för om så inte är fallet så är inte Xperia ZR det som jag hoppades på och som marknadsföringen lovar.

Det är inte illa att ha en regnskyddad telefon som t.o.m. tål ett mindre dopp i plurret, men klarar den inte det dom lovar så ska dom inte heller lova att luren är vattentät ner till 1,5 meter.


Jag misstänker läckage via batteriluckan. ZR har väl löstagbart batteri om jag minns det hela rätt?

På Z har ju vatten trängt in då bakstycket släppt i övre vänstra hörnet och det har resulterat i utflöde via luckorna och att fuktindikatorerna färgats röda.

Jag misstänker att batteriluckan inte är tät nog och att trycket på 1,5 meters djup är tillräckligt för att pressa in vatten - framförallt om den av någon anledning inte tätar som den skall. Med tanke på att den redan verkar fuktskadad hade jag gjort ett extra test: ner med den i badkaret t.ex och undersök om det bubblar - om så är fallet finns det en solklar läcka och det bör tas på garantin.

Personligen skulle jag inte lita på en lös, ej fastskruvad (som på Ericsson R250s PRO) batterilucka på 1,3-1,5 meters djup, risken är för stor att det kan uppstå läckage.

Det bör gå att få detta på garantin, dock är fuktskador alltid ett känsligt kapitel. Dina filmer lär kunna hjälpa, sedan vore det ju bra om den faktiskt läckte synligt även i t.ex badkaret för då skulle du ju kunna bevisa det i butiken genom att t.ex fylla ett glas med vatten, stänga alla luckor, stoppa ner enheten och visa att den faktiskt INTE är tät - butikspersonalen får naturligtvis intyga detta på papper.

Det är vad jag gjort om jag skulle tvingas lämna in enheten p.g.a fuktskada efter läckage.

#131

Postad 06 augusti 2013 - 19:30

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
Jag blir rätt förargad över Sonys aggressiva marknadsföring där skryter om vatten- och dammskyddet. Var det Xperia Z de påstod skulle gå att duscha med?

Själv skulle jag aldrig våga testa tätheten eftersom jag av erfarenhet misstror tillverkarnas påståenden och inte litar på dem så långt jag skulle kunna slunga dem. Men de ska fanimig stå för vad de påstår, så jag hoppas att det löser sig.

#132

Postad 07 augusti 2013 - 06:15

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Bara en undran, är det bara GuessWho som vågat bada med sin ZR? Ni andra som köpt, vad är era erfarenheter kring detta?

#133

Postad 07 augusti 2013 - 07:24

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Jag tänkte beställa min idag, så imorgon återkommer jag.

#134

Postad 07 augusti 2013 - 10:04

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Det var inget krångel i Telia-butiken där jag lämnade in telefonen. De sa att det var ett solklart garantifall. Om det uppstår diskussion och krångel så tror jag att det kommer ifrån serviceverkstaden som ska testa telefonen...

En Telia säljare nämnde att dom trycktestar telefonerna och eftersom jag arbetar med att kalibrera instrument så hade det varit intressant att göra ett studiebesök hos serviceverkstaden.
Detta med tanke på att trycket på 1,5 meters djup ligger i storleksordningen 150millibar. Det är ganska små tryck. Enbart atmosfärstrycket kan ju växla från 980 till 1020 mbar på någon dag. En skillnad på 40mbar vilket alltså skulle motsvara 4dm vattendjup!!

Med detta i åtanke så kan man ju leka med tanken på vad som skulle hända om man sätter på batteriluckan en dag med lågtryck, t.ex. 980mbar och sen tar ett dopp någon dag senare när atmosfärstrycket ligger på 1020mbar. Då har man ju förlorat 4dm redan innan man går ner i poolen.

Men luren är kanske inte lufttät och trycket inuti batterifacket kanske utjämnas över något dygn...

Vi får väl se vad som händer med min reklamation. Telefonen lämnades in hos Telia i måndags, bör ha skickats senast igår och borde rimligtvis vara serviceverkstaden till handa idag eller i morgon. Sen behöver antagligen dom någon dag på sej för att titta på luren och betänka vilken feedback man ska skicka till Telia-butiken och mej som kund. Antagligen behöver serviceverkstaden också rådgöra med Sony Sverige eftersom luren är så pass ny och man kanske inte känner till alla "barnsjukdomar" ännu...

Vi får väl se.
Jag återkommer så fort jag får veta något mer...

#135

Postad 07 augusti 2013 - 10:12

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Det var inget krångel i Telia-butiken där jag lämnade in telefonen. De sa att det var ett solklart garantifall. Om det uppstår diskussion och krångel så tror jag att det kommer ifrån serviceverkstaden som ska testa telefonen...

En Telia säljare nämnde att dom trycktestar telefonerna och eftersom jag arbetar med att kalibrera instrument så hade det varit intressant att göra ett studiebesök hos serviceverkstaden.
Detta med tanke på att trycket på 1,5 meters djup ligger i storleksordningen 150millibar. Det är ganska små tryck. Enbart atmosfärstrycket kan ju växla från 980 till 1020 mbar på någon dag. En skillnad på 40mbar vilket alltså skulle motsvara 4dm vattendjup!!

Med detta i åtanke så kan man ju leka med tanken på vad som skulle hända om man sätter på batteriluckan en dag med lågtryck, t.ex. 980mbar och sen tar ett dopp någon dag senare när atmosfärstrycket ligger på 1020mbar. Då har man ju förlorat 4dm redan innan man går ner i poolen.

Men luren är kanske inte lufttät och trycket inuti batterifacket kanske utjämnas över något dygn...

Vi får väl se vad som händer med min reklamation. Telefonen lämnades in hos Telia i måndags, bör ha skickats senast igår och borde rimligtvis vara serviceverkstaden till handa idag eller i morgon. Sen behöver antagligen dom någon dag på sej för att titta på luren och betänka vilken feedback man ska skicka till Telia-butiken och mej som kund. Antagligen behöver serviceverkstaden också rådgöra med Sony Sverige eftersom luren är så pass ny och man kanske inte känner till alla "barnsjukdomar" ännu...

Vi får väl se.
Jag återkommer så fort jag får veta något mer...


Skönt att höra att inte återförsäljaren krånglade.
På tal om trycktesting, vilket medium de använder gör ju rätt så stor skillnad, trycktestar de med luft är det stor chans att telefonen inte står emot då luft kan komprimeras jämfört med vatten som kräver enorma (några mils djup) för att komprimeras några procent bara.

#136

Postad 07 augusti 2013 - 17:46

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Jag antar att man trycktestar luren genom att lägga den i ett kärl av något slag, täcka den med vätska och sen pumpa upp trycket i kärlet till 150mbar. Sen tömmer man kärlet på luft och vätska, öppnar luren och ser efter om det kommit in någon vätska i luren.

På min arbetsplats täthetstestar vi förpackningar genom att göra tvärtom.
Då placerar vi förpackningarna i ett kärl med blå vätska, sen suger vi ut luft ur kärlet tills vi har ett undertryck på ca 400 mbar och låter det vila i ca 5 minuter. Sen släpper vi på luft tills kärlet har atmosfärstryck och låter förpackningen ligga kvar i ytterligare 5 minuter.

Om det finns ett läckage i förpackningen så kommer luften i förpackningen att sugas ut när vi pumpar ur luften ur kärlet, när vi sen släpper på atmosfärstryck så kommer förpackningen att suga in blå vätska och indikera läckage.

Men jag tror inte att man gör så när man täthetstestar en mobiltelefon. En konstruktion med packningar som ska klara av att stå emot tryck utanför, kan mycket väl läcka som ett såll om konstruktionen utsätts för undertryck och vice versa...

#137

Postad 07 augusti 2013 - 22:43

Rille_lkp
  • Rille_lkp
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0

Badade lite till med min mobil idag och passade på att testa touch-funktionen i vattnet.

Funkar inte!
Inte under vattnet och fungerar sporadiskt ovan vattnet när det fortfarande finns vatten på fingrar och skärm. Det går att kontrollera telefonen, men inte på långa vägar som det gör när den är torr.

För att fota och filma i och under vattnet så kan man ifrån kameraläget välja att antingen videofilma eller fota och då använder man med fördel kameraknappen för att ta kort eller starta och stoppa videofilmningen. Man kan t.o.m. höra pipet ifrån telefonen när videofilmningen startar under tiden man är under vattnet.

Så filmande och fotande fungerar utmärkt under vattnet, men att starta appar, skriva och annat fungerar dåligt i vattnet.

Vad värre är att min telefon dog efter ett dopp till lite över en meters djup!!

Till att börja med så filmade jag lite strax under ytan, men det sista jag gjorde innan jag gick upp ur poolen var att dyka närmare botten och när jag en stund efter att ha kommit upp ur vattnet skulle kolla på mina filmer, så var luren död.

För att räta ut ett och annat frågetecken så bör det väl nämnas att vattendjupet i poolen var 1,40 (pooldjup 1,5 med vatten till en dm under ovankanten) och dyket jag gjorde var ner till någon eller några decimeter ifrån botten. M.a.o. så gissar jag på att jag momentant hade telefonen nere på 1,2-1,3 meters djup. Långt ifrån en halvtimme alltså, men inte långt ifrån maxgränsen på 1,5 meter.

Lärdomen är att inte utmana ödet och dyka till exakt 1,5 meters djup. För min del så återstår det att se hur mycket Sony (eller rättare sagt: Telia) kommer att krångla nu när just min telefon uppenbarligen inte klarade IPX8 som utlovat...

Fortsättning följer är jag rädd för...
:(


Att tänka på är ju också att det är skillnad på att sänka ner telefonen till 1.5m och att dyka/simma med den. Om du drar/trycker telefonen under vattnet så skapar ju vattnets motstånd extra tryck.

#138

Postad 07 augusti 2013 - 23:17

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Jag tror inte att det ska ha någon betydelse.
Luren är IPX5 och IPX8 klassad och IPX5 innebär att den ska stå emot trycket från en vattenstråle ungefär så kraftig som strålen ifrån en vanlig kökskran.


Saxat ifrån SP's hemsida:

Kapslingen begjuts med vattenstråle genom ett munstycke(Ø 6,3 mm) på ett avstånd av 2,5 - 3 meter från provföremålet.

Vattenflödet är 12,5 l/minut och varaktigheten är 1 min/m2, dock minst 3 minuter.

Det trycket tror jag är betydligt högre än de 150mbar som 1,5 meters vattendjup kan åstadkomma. Skulle gissa på mellan 2 och 3 bar (2000-3000 mbar)
Dessutom skulle luren klara av att ligga i 30 minuter på 1,5 meters djup.
Så länge kan jag inte hålla andan! Min telefon kom inte djupare än ca 1,3 meters djup i max 30 sekunder...

Redigerat av GuessWho, 07 augusti 2013 - 23:18.


#139

Postad 08 augusti 2013 - 09:08

SS_454
  • SS_454
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Jag hade med telefonen i havet förra veckan för att testa att ta kort under vattnet. Var max nere på 1meters djup hade inga problem med telefonen efteråt. Synd att man inte kan sätta fast en handledsrem i telefonen som det finns till fickkameror. Nu var man rädd att tappa den när man höll den i handen. Hade man haft en extra rem runt handleden kunde man filmat när man hoppar från klipporna. Men risk för att man åker på samma öde som GuessWho.... Det finns två små hål i botten av telefonen som det kanske går att pilla in en handledsrem från en kamera. Har inte testat bara. Hoppas att de hittar ett produktfel på din telefon så du får en ny GuessWho, för jag är jädrans nöjd med min.

#140

Postad 08 augusti 2013 - 10:09

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Tack för stödet.
Jag var också väldigt nöjd med min. Det är bara två saker som jag tycker kunde varit lite bättre och det ena är att det interna lagringsminnet kunde varit större (strax över 5GB är inte mycket idag) och det andra är att jag tycker trots allt att luren kunde varit ännu lite mindre. Bredden på Xperia V känns perfekt och hade man kunnat klämma in både hårdvaran och skärmen från ZR i det skalet så hade den varit perfekt.

Från det ena till det andra.
Enligt manualen så ska det gå att fästa en handlovsrem i telefonen. Ett av hålen i telefonens nederkant är till för just det.
Jag misstänker att man får ta av skalet och lägga en ögla runt en skruv eller något liknande och sen sätter man bara på skalet igen och låser fast öglan runt skruven...

Kolla på det...
Om det funkar så kommer nog jag också att sätta i en handlovsrem när jag får tillbaka min telefon.

Jag hade en Samsung Omnia tidigare och i den telefonens ena hörn fanns också en sådan fästanordning. I Samsung-fallet så användes fästanordningen för att hänga på en pekpenna (resistiv skärm) och även om jag inte saknar resistiv skärm så gjorde den hängande pekpennan att det blev lite lättare att få bra grepp om luren i vissa situationer. Så en handlovsrem är nog ingen dålig ide alls...

#141

Postad 08 augusti 2013 - 17:02

SS_454
  • SS_454
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Provade remhållaren och den funkar fint, man får ta bort bakstycket när man sätter fast öglan bara. Sedan läste jag lite mer om vattentåligheten i manualen. Man skall inte bada med den i saltvatten. Opssss..... :D

#142

Postad 08 augusti 2013 - 17:21

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Jag tror att det där med att saltvatten kan vara skadligt hänger ihop med att saltet avlagrar sej när vattnet torkar bort och hamnar det beläggningar av salt på packningar och liknande så kan de till sist bli otäta p.g.a. beläggningarna.

Om min spekulation stämmer så betyder det att man borde kunna eliminera problemet genom att skölja telefonen i vanligt sötvatten efter ett dopp i saltvatten...

Jag fick idag bekräftelse på att serviceverkstaden har tagit emot min telefon och att de ska titta på den så snart som möjligt. Så det borde rimligtvis betyda att jag skulle kunna få tillbaka telefonen i nästa vecka (eller förhoppningsvis en ny telefon med fungerande packningar).

Det finns en liten grej jag funderar på. När man sätter tillbaka bakstycket på ZR:en så både hör man och känner hur locket "klickar" på plats.
När man stänger locket till hörlursuttaget så känner man också hur det klickar fast, men på min telefon så kändes det inget alls när man stängde locket till mikro-usb kontakten.
Ni andra som också har ZR:en, är det likadant på era telefoner eller känns det som att även locket till mikro-usb kontakten "klickar" på plats när ni stänger den?

Om så är fallet så kanske det var där min telefon läckte och kanske är det något man ska vara uppmärksam på om man har en ZR som man tänkte bada med...

#143

Postad 08 augusti 2013 - 18:56

MickeO
  • MickeO
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Ville mest kolla en sak, USB porten är på sidan. Går det på något sätt fixa laddning på kortsidorna eller
en sladd som inte sticker ut så mycket? (Ville gärna ha den på högkant pga en smart cykelväska jag har
med batteripacket i klart och färdigt att ladda med.) Funderar annars på en samsung mini men det är
fint att den här är vattentålig då.

#144

Postad 08 augusti 2013 - 18:58

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Ville mest kolla en sak, USB porten är på sidan. Går det på något sätt fixa laddning på kortsidorna eller
en sladd som inte sticker ut så mycket? (Ville gärna ha den på högkant pga en smart cykelväska jag har
med batteripacket i klart och färdigt att ladda med.) Funderar annars på en samsung mini men det är
fint att den här är vattentålig då.


Det går nog absoulut att använda sig av en usbkabel som är vinklad 90 grader, då sticker den nog ut ca 2 cm.

#145

Postad 08 augusti 2013 - 19:16

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Annars kanske en variant av den här kan funka:
Postad bild
Den är visserligen till för Xperia Z, men det kommer nog alldeles snart en liknande för xperia ZR också.
Håll ögonen öppna på Brodits hemsida:
www.brodit.se

#146

Postad 08 augusti 2013 - 21:14

LondonCalling
  • LondonCalling
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Det finns en liten grej jag funderar på. När man sätter tillbaka bakstycket på ZR:en så både hör man och känner hur locket "klickar" på plats.
När man stänger locket till hörlursuttaget så känner man också hur det klickar fast, men på min telefon så kändes det inget alls när man stängde locket till mikro-usb kontakten.
Ni andra som också har ZR:en, är det likadant på era telefoner eller känns det som att även locket till mikro-usb kontakten "klickar" på plats när ni stänger den?

Om så är fallet så kanske det var där min telefon läckte och kanske är det något man ska vara uppmärksam på om man har en ZR som man tänkte bada med...


Ja, min klickar när jag stänger den.

#147

Postad 08 augusti 2013 - 23:21

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Då skulle jag nästan våga sätta en slant på att det var den luckan som läckte på min telefon...

#148

Postad 09 augusti 2013 - 11:19

SS_454
  • SS_454
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Inget klickan på mitt USB-lock det sugs fast mer så säga. Undra om verkstad har ett genomskinligt rör fyllt med vatten med en höjd på 1,5m & pluggad botten så slänger de bara ner telefonen med nya fuktklisterlappar på & avstängd skärmsläckare å se om den överlever? Det borde vara det lätt test.

#149

Postad 09 augusti 2013 - 21:58

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Då tar man inte hänsyn till varierande atmosfärstryck om man gör så.
En riktigt dålig dag kan atmosfärstrycket ligga på 950mbar och en riktigt bra dag kanske på 1050 mbar, det motsvarar en skillnad på 1 meter vattendjup!

Så om man stänger in ett atmosfärstryck på 950 mbar i telefonen och atmosfärstrycket ökar till 1050 mbar utan att tryckutjämnas i telefonen så har man redan vid 50cm djup uppnått det tryck som telefonen kan stå emot, nämligen 150 mbar...

Tänk om man öppnar bakstycket på telefonen i flygplanet på väg till en tropisk badort! Då har man kanske ett tryck på 800-900 mbar i planets tryckkabin och några timmar senare hoppar man i poolen med telefonen på en ort som atmosfärs tryck på över 1050mbar. I det läget klarar inte telefonen mer än några centimeters vattendjup utan att suga in vatten p.g.a. tryckskillnaderna inuti och utanför telefonen...

Blev det komplicerat nu?
;)

#150

Postad 10 augusti 2013 - 11:18

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Med andra ord ska man alltid öppna telefonen innan ett bad? ;-)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.