Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server 2011 *

514 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 2 4,67 (2) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Eng (64-bit OEM) (Operativsystem) 1 6 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#451

Postad 07 augusti 2013 - 12:25

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 1
Lite nyfiken på hur ni har satt upp backupen.

Har kört WHS2011 nu sen 2011 och har inte riktigt fullt fått grepp på den inbyggda backupen.
Tycker den är allmänt krånglig om man bara vill duplicera/kopiera data i form av redundans.

Det är smidigt att kopiera hela servern eller bara själva "setupen" och utelämna data. Kör backup på "setupen" endast till extern disk i dagsläget.
Däremot att duplicera data har jag nu gett upp och förflyttat mej till extern programvara för att sköta den saken.
Betydligt enklare med schemaläggningar och olika inkrementella lösningar.

Är det bara jag som missuppfattat funktionerna eller upplever ni samma?

En annan sak!
Verkar som det är struligt med backup när man fyllt på disken för mycket.
Det jag har läst från andra som provat verkar inte backup disken ersätta sina tidigare skuggor alls som utlovat utan bara varna för att minnet är slut. Någon som har erfarenhet? Har nu ca 570 kopior. Kan kännas lite onödigt.

//W

#452

Postad 18 augusti 2013 - 13:56

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
Är Stable bit Drive pool en stabil programvara för WHS 2011? Åsikter, för och emot att skapa en diskpool?
/Lennart

#453

Postad 23 augusti 2013 - 08:18

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0
När jag bytte från whs till whs 2011 så var det självklart att jag ville ha kvar diskpoolen.
Så jag köpte drive pool och det tuffar på bra.
Inte en enda grej.

Det är snart dags att byta ut en av dom gamla 1tb-diskarna mot en ny 2tb så det blir lite spännande men jag tror inte det blir problem.

#454

Postad 24 augusti 2013 - 13:36

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
Topper Harley 77: Tack för svar, ska bara kolla att man kan installera diskpoolen säkert fast man har en massa data på diskarna. Sen utgår jag från att man kan välja vilken enhetsbeteckning poolen ska ha. Mer, uppgraderade från 4 till 8 GB RAM i min server med en i3:a och 11 TB disk och vid remote jobb blev den mycket kvickare :)
/Lennart

#455

Postad 31 augusti 2013 - 18:05

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
Mer frågor, har en Samsung Smart TV (Samsung F8505 ) Hur gör jag för att få den att läsa filer från min WHS2011?
Grupptillhörighet och läsrättigheter mm. ?
/Lennart

#456

Postad 04 september 2013 - 08:07

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0
Välja enhetsbeteckning är inga problem.
Diskarna du lägger till poolen formateras så dom enklast är om du har en tom disk att starta med.

Lägg upp ett allmänt konto men läs på det du vill som du kan använda till div saker, tv, extenders etc

#457

Postad 06 september 2013 - 19:00

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Har en speglad diskpool (2 diskar) där WHS2011 säger att den är "i fara", 50% feltolerans, utrymmesförlust
Frågor:
- Vad är faran?
- Vad göra?
Om jag gör en kontroll av disken behöver den demonteras.
- Ryker data?
- Löser det problemet?

//W

#458

Postad 24 september 2013 - 14:10

tomle
  • tomle
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Det betyder att en av diskarna har dött/håller på att dö. Eftersom du kör speglat så har du samma data på bägge diskarna så det borde inte vara några problem att göra en kontroll av disken. Jag skulle dock köpa en ny disk så fort som möjligt och ersätta den trasiga disken, man vet aldrig när den andra lägger av också.

#459

Postad 24 september 2013 - 20:10

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

Det betyder att en av diskarna har dött/håller på att dö. Eftersom du kör speglat så har du samma data på bägge diskarna så det borde inte vara några problem att göra en kontroll av disken. Jag skulle dock köpa en ny disk så fort som möjligt och ersätta den trasiga disken, man vet aldrig när den andra lägger av också.

Tack för svar, dock så verkar RAID mirrorn reparerat sej eller liknande... Inga problem nu och lider inte av någon prestanda brist.
Antar att man får lära sej saker den hårda vägen som vanligt.
Hur som helst. Ska investera i ett Sata extension kort och bygga ny RAID pool.

//W

#460

Postad 31 oktober 2013 - 08:56

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0
Jag har till sist uppgraderat från WHS v1 till WHS 2011.
Allting har gått smidigt och alla klientbackuper tuggar på. Dock har jag stött på lite patrull jag hoppas ni kan hjälpa mig med:

Problem 1:
Helt plötsligt kan jag varken logga in med dashboarden eller Remota mig in i servern från den dator jag helst vill göra det ifrån. Det konstiga är att den backas som den ska och allt fungerar enligt servern. Jag kan dock logga in från vilken annan dator som helst.
Jag har testat att avinstallera klientdatorn, bytt namn på densamma, stängt av Ipv6 (både klient och server), stängt av hemgrupp mm. Men än så länge har inget löst problemet. Notera att jag kan öppna sharen ifrån nämnd dator utan problem.
När jag försöker via dashboard får jag upp inloggningen och det den börjar logga in och funkar fram till det att rutan ska dyka upp, men den gör det inte. Vid remote säger den felaktig inloggning, trots att jag vet att det är rätt.
Någon avancerad gissning?

Problem 2:
Jag har sammanlagt fyra interna diskar;
En 500GB WD Black där endast systemet finns.
Två 4 TB diskar som innehåller all data.
En 4 TB disk som var tänkt för backup.
När jag nu vill välja vad som ska backas kan jag inte välja något ifrån mina två 4TB-diskar.
Varför?
Jag borde kunna välja vissa mappar på dem kan jag tycka.
Den säger något om att de är större än 2TB och går således inte att backa.

Problem 3:
Enligt allt jag läst används samma portar på routern av WHS2011 som WHS v1. Trots det kan jag inte få Internet Access att lira pga ngt strul med port forward.

Fråga 1:
Kör någon med AirVideo HD på sin server?
Jag körde med den gamla versionen på min tidigare WHS och älskade det.
Den nya verkar väldigt bra, men vill att jag ska installera VLC på servern.
Har någon gjort det?
Berätta gärna

#461

Postad 09 november 2013 - 18:00

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Tjena!
Jag hoppas det löser sej med magproblemen och välkommen till WHS2011! :)
Tråden är lite halvdöd, vet inte om det beror på supporten och sälj börjar tryta men jag kört hårt iaf och tänker göra det många år.


Problem 1
Jag hade exakt samma problem i typ 6 månader.
- Detta säger jag inte för å va spydig men mitt problem rotade sig som ett SBS problem eftersom man enligt WHS (svensk version) måste logga in som "administratör" och inte administrator. Klassiskt. Du kanske inte har det problemet dock.
Om inte det löser sej, kolla så du är i samma "workgroup". Av någon anledning vill just WHS att man kallar det så.

Problem 2
Är diskarna formaterade som GPT?
Enda partitionen som stödjer >2TB. (Har dålig erfarenhet av >2TB disk)

Problem 3
Menar du "Remote Access?"
Du behöver öppna 4125 (RWW), 3389 (RDP) och en HTTPS lucka 443?

*Kör tyvärr inte AirVideo eftersom jag inte har äpplen, bara XBMC.

//W

Måste bara flika in för er som funderar på RAID kort så kör jag ett Highpoint 640 med WHS2011 och jag är sjukt nöjd med det.
Riktigt lätta att sätta upp och manövrera.
Trots "billigare" RAID där paritet ändå hanteras av moderkortet så är allt så mycket smidigare.

//W

#462

Postad 11 november 2013 - 14:09

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0
Magproblem, hehehehe!
Du har inte läst Liftarens Guide Till Galaxen va?

Stort tack för ditt svar!

Förstår att WHS2011 inte är så jäkla hett längre. Men min gamla V1 bara tuggade på i all evighet utan bekymmer och då såg jag ingen anledning till att byta. Hade nog inte behövt göra det nu, men visste att med livslängden på diskarna var det läge att ta tag i det. Då passade jag på att byta OS. WHS2011 kostade mig 395:- dvs en anledning till valet...

Problem 1:
Du har helt rätt i att jag kommer in vid Remote som Administratör (dvs svensk).
Men, när jag ska använda dashboarden kommer jag inte in, vilket skapar en jäkla massa huvudbry.
Inloggningsrutan kommer upp, jag klickar på pilen, ser en liten ruta ploppa upp snabbt med "remote desktop" (tror jag det står) som sen försvinner. Men sedan händer ingenting och en stund senare bara slocknar inloggningsrutan.
Allting stämmer: samma workgroup, rätt IP, servern är grön, klienten backas, jag kommer åt sharen, jag kan remota mig in, jag kommer åt den lilla rutan "launchpad".
Från alla mina andra klienter kan jag logga in, men inte den jag helst vill göra det ifrån.
Sjuuuukt irriterande!

Problem 2:
Ja, diskarna är GPT.
En av anledningarna till att jag uppgraderade var just att jag uppfattade att WHS2011 hade stöd för stora diskar.
Döm av min besvikelse när jag upptäckte detta problem, som jag inte riktigt vet hur jag på bästa sätt ska lösa.

Problem 3:
Jag har en rätt ny router DIR-857 med stöd för uPNP. Men trots det och att jag manuellt port-forward ovan nämda portar lirar det inte. Servern säger bara att det är fel på port-forward. Det funkade på gamla servern.
Sedan fattar jag inte varför den tjatar om att jag måste ha ett Live-konto.
Jag vill ju bara ha samma webbsida jag hade till min V1.

#463

Postad 14 november 2013 - 08:52

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0
Efter denna enorma anstormning i tråden, tänkte jag fortsätta med min lilla monolog.

Problem 1:
Jag har hela tiden gissat att det skulle vara något korkat, och mycket riktigt;
Om ni har ESET Nod32, stäng av funktionen där programmet håller järnkoll på nätverksanslutningar.
Bara ett tips ;-)

Problem 2:
Finns tydligen lite olika lösningar på, bla att man använder windows egna bakomliggande backup, men då syns det inte i dashboarden.
Ev add-ins verkar kunna fixa biffen.
Frågan är vilket som är bäst eller om Microsoft kommer åtgärda detta problem...?
Gissar dock att WHS211 håller på att rinna genom sanden och MS sannolikt inte tar tag i detta...

Problem 3:
Kan det vara så att routern pekar på samma portar, samma ip och samma NIC. Men ett nytt system och då är det på något sätt blockerat?

Frågan gällande Airserver:
Jag har installerat både severn och VLC, men de lirar inte tillsammans. Jag kan MAO använda Airserver men den kan knappt spela upp ngt i brist på codecs där VLC ska fylla sin funktion.
Någon idé?

Redigerat av Unregistered757f7bf1, 14 november 2013 - 09:24.


#464

Postad 14 november 2013 - 14:22

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0
Ang problem 3 så har jag samma.
Remote access rapporterar problem och har gått sönder då och då.
Ibland funkar repair och ibland inte.

Har helt gett upp att lösa det då jag hatar nätverk för att det inte finns någon logik och det dessutom funkar att remote logga in då jag försöker göra det (genomsnitt 1 gång/månad)

#465

Postad 19 november 2013 - 10:12

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0
Thx för svar.
Men i mitt fall fungerar det inte alls med port-forward.
Mycket konstigt med tanke på att jag ställt in allt rätt (tror jag) och det fungerade i V1.

Problem 1
Är åtgärdat.

Problem 2
Fortfarande osäker på vilken lösning är att föredra.

Problem 3
Se ovan

Fråga gällande Airserver.
Installerade senaste VLC 32-bit så funkar det klockrent.
Jag hade 64-bitarversionen tidigare (vilket jag var övertygad var korrekt)

#466

Postad 29 juli 2014 - 17:40

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Kör ni vidare med WHS 2011 eller har ni gått vidare till annat?

Jag har börjat att läsa på lite om Synologys NAS lösningar, och det verkar onekligen intressant med smarta packet/applikationer och stöd för allt/det mesta. Prismässigt så blir det dock en rejäl slant sett till åtminstone hårdvaran.

#467

Postad 29 juli 2014 - 21:21

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0
Jag kör vidare med WHS 2011. Det fungerar bra så jag vet inte varför jag skulle byta.

Sedan My Movies kom i version 5 så kan man hantera sin filmsamling direkt på servern, istället för från en klient. En stor fördel tycker jag då jag rippar skivorna direkt i servern och det är därmed smidigt att kunna hantera filmerna direkt där.

Tidigare körde Logitech Media Server på min HTPC för att den har en SSD och jag tänkte att det skulle vara snabbare. Nu kör jag LMS på servern istället och märker ingen nämnvärd skillnad.
Jag hade även metadata från My Movies på denna SSD (för min Dune HD Max), men den har jag nu lagt på D: på systemdisken på servern. Ingen nämnvärd försämring här heller, men nu behöver HTPC:n inte stå på i onödan.

För en tid sen skaffade jag en UPS och kan vilken se effekt servern tar. I vila förbrukar den c:a 90 W, med skärmen igång 120 W och om den jobbar kan det gå upp något tiotal watt till. Med tanke på att nätaggregatet är på betydligt mer hade jag trott att den förbrukade mer, nu tycker jag att det inte heller är något att bråka om.

När jag bytte ut min gamla bärbara PC mot en Macbook var jag lite fundersam på hur det skulle funka. Med Windows Server Launchpad och Microsoft Remote Desktop är det dock enkelt att göra allt jag vill på servern.

Så, jag kör på med WHS 2011! :)

#468

Postad 30 juli 2014 - 06:44

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Jo även jag kör ju än så länge vidare med WHS 2011 :).
Det fungerar, men känns som om den drar en del ström i onödan.
Nu låter jag den stå på 24/7, men det är kanske lite onödigt.
Jag kör också LMS till mina Squeezeboxar från servern :).

Går det att ta backuper från Apple-datorer numera?

#469

Postad 30 juli 2014 - 10:12

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0
Jag har faktiskt inte testat backup än. Sparar allt av värde på servern manuellt så jag har känt något behov av det. Om jag förstått saken rätt kan man köra backup till valfri disk, men smidigast att konfigurera är kanske Apples egen "Time capsule" (eller vad den nu heter....). Jag kanske testar om det funkar om det regnar nån dag.... :)

Min server står på när jag är hemma, åker jag bort några dagar stänger jag av den. Det finns säkert andra lösningar som drar mindre ström, men väger man in vad det kostar att byta utrustning så tror jag inte besparingen skulle bli så stor för mig.

Redigerat av Erik_N, 30 juli 2014 - 23:00.


#470

Postad 30 juli 2014 - 14:11

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Det har du rätt i...det tar en stund att spara in ny hårdvara på enbart elkostnader :D.

#471

Postad 31 juli 2014 - 00:27

pko
  • pko
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
Själv är man kvar på WHS1 och en gammal Scaleo. Tickat på i fem år nu, lätt mitt bästa datorköp.

Diskpoolen, dataduplicering per mapp och dagliga inkrementella backuper av mina windowsmaskiner är sjukt bra features. Har bara haft en kraschad hårddisk på en windowsmaskin under tiden, men då var det väldigt smidigt att stoppa in en ny hårddisk och installera senaste backupen och köra på som om inget hade hänt.

Vinterns projekt blir nog att uppgradera till något nyare dock, men vet inte riktigt vilket os man ska köra för att få samma features..

#472

Postad 31 juli 2014 - 09:59

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Det har du rätt i...det tar en stund att spara in ny hårdvara på enbart elkostnader :D.

Det beror på. Mitt Hitachi SAN med fibre channel och 25 10k SAS-diskar borde jag tjäna in ganska fort när jag äntligen gör slag i saken och skaffar billigare lagring... :)

#473

Postad 31 juli 2014 - 10:23

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Är det någon som fått till WHS 2011 och 3-6TB hårddiskar?
Jag har försökt att läsa runt och det verkar onekligen som att 2TB verkar vara (eller ha varit) någon form av begränsning.

Att det finns hårdvaruproblem med äldre moderkort är en sak, det jag undrar är alltså WHS 2011:a hantering av större diskar.
Det skulle inte göra något om man i framtiden skulle kunna köra större diskar än de 2TB jag har idag :).

#474

Postad 31 juli 2014 - 10:37

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0
Jag har 3x3 TB + 1x4TB, och 2x500 GB samt 250 GB för systemet i min server. När jag satte i den första 3 TB-disken fick jag lite problem, men det löste jag med Intel Rapid Storage Technology; mer om det i den här tråden.

Det funkar precis som det ska, efter hand som jag får brist på utrymme så byter jag ut de minsta av lagringsdiskarna. Med tanke på att priserna på diskar ständigt sjunker ser jag ingen anledningen att byta ut dem förrän jag behöver utrymmet. Jag har även skaffat en docka att sätta demonterade diskar i, så jag enkelt kan göra backup på bilder etc. och förvara på annan plats.

#475

Postad 31 juli 2014 - 10:48

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Kalas, det blir till att göra ett försök med detta tror jag.
Jag börjar få lite brist på både fysik plats för diskar och diskyta, så större hårddiskar måste in :).

Varför behövde du ta till Intel Rapid Storage Technology?
Har det med gammal/äldre hårdvara att göra?

Redigerat av Manor, 31 juli 2014 - 10:53.


#476

Postad 31 juli 2014 - 11:00

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0
Jag förmodar det, de flesta delarna i min server är från 2007. När jag skaffade min första 3 TB-disk körde jag XP på datorn och det var då jag installerade IRST. Det lustiga var att när jag bytte till WHS 2011 så funkade det med de stora diskarna direkt, så jag förmodar att IRST ändrade något på moderkortet.
IRST innehåller även lite funktioner för att ha kolla på diskarnas funktion, och verktyg för att åtgärda problem. Finns en en "multi language" där även svenska finns med.

#477

Postad 31 juli 2014 - 11:03

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Jag förmodar det, de flesta delarna i min server är från 2007. När jag skaffade min första 3 TB-disk körde jag XP på datorn och det var då jag installerade IRST. Det lustiga var att när jag bytte till WHS 2011 så funkade det med de stora diskarna direkt, så jag förmodar att IRST ändrade något på moderkortet.
IRST innehåller även lite funktioner för att ha kolla på diskarnas funktion, och verktyg för att åtgärda problem. Finns en en "multi language" där även svenska finns med.


Ok, toppen...min hårdvara är nyare och kanske inte kräver något "speciellt".
Körde du med Windows Server 2008 versionen av IRST? Jag såg inget specifikt runt WHS 2011, men det är ju som det brukar vara.

#478

Postad 31 juli 2014 - 11:59

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0
Kom på att jag mindes fel ovan, jag hade WHS 2011 när jag installerade IRST första gången. Det som var anmärkningsvärt var att efter att jag formaterade om systemdisken en gång så funkade det direkt utan att installera om IRST. Därav slutsatsen att något sparats på moderkortet.

Vad jag kan se finns det bara en version av IRST och där räknar de upp "alla" Windows utom WHS 2011... Det var dock den jag installerade. Program som funkar med Win 7 funkar oftast även på WHS 2011. Jag tror att program som är gjorda för äldre WHS är mer annorlunda så de brukar inte funka. Jag lyckades t.ex. inte installera LMS för WHS, men den för Win 7 gick bra och funkar som den ska.

Men har du nyare grejer kan du ju börja med att köpa en större disk och testa, det verkar snarare vara hårdvaran än WHS 2011 som är begränsningen. Tänk på att ställa in disken som GPT, inte MDR, i serverhanteraren när du installerar den.

#479

Postad 01 augusti 2014 - 19:51

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Det blev en 4GB disk, och inga problem att hitta och fixa den för WHS 2011 :).
Nu håller jag på att flyttar filer från den äldre disken som ersätts till ovanstående.

#480

Postad 07 augusti 2014 - 11:21

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Hej,

Sedan My Movies kom i version 5 så kan man hantera sin filmsamling direkt på servern, istället för från en klient. En stor fördel tycker jag då jag rippar skivorna direkt i servern och det är därmed smidigt att kunna hantera filmerna direkt där.

Vad använder du my movies tillsammans med och vad upplever du fördelen är förutom att hantera biblioteket?

För en tid sen skaffade jag en UPS och kan vilken se effekt servern tar. I vila förbrukar den c:a 90 W, med skärmen igång 120 W och om den jobbar kan det gå upp något tiotal watt till. Med tanke på att nätaggregatet är på betydligt mer hade jag trott att den förbrukade mer, nu tycker jag att det inte heller är något att bråka om.

Du får gärna tipsa om vilken UPS du använder. Själv slog jag precis till på en enklare EATON med bara några minuters backup.

Det blev en 4GB disk, och inga problem att hitta och fixa den för WHS 2011 :).
Nu håller jag på att flyttar filer från den äldre disken som ersätts till ovanstående.

Jag har för mej att jag läst om att det kan strula lite med backup möjligheterna om du använder hela diskens partition som en disk.
Ni får gärna ge F/B på om det funkar fint eller ej.

//W

#481

Postad 08 augusti 2014 - 10:02

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0
Det stod faktiskt några rader ner i samma inlägg. ;) En HDI Dune HD Max.

När jag skaffade min Dune hade jag tidigare kört XBMC på en dator. För att få en någorlunda snyggt användargränssnitt med Dune behöver man ett externt program, Yadis eller Zappiti verkar vara de vanligaste. När jag började läsa på lite insåg jag att de hade vissa nackdelar, som att man skulle föra över filer med filmbiblioteket manuellt. Sen fick jag höra talas om My Movies och hur det fungerade och förstod att det var betydligt bättre, även om det kostar en slant. När det är rätt konfigurerat uppdaterar det sig själv när man lägger till filmer, så att de alltid finns på plats oavsett om man navigerar direkt i spelaren eller via telefon/läsplatta. Finns massor att läsa på My Movies egna sidor, sen har jag och några till skrivit en del här på Component.

Om du hade klickat på länken min server i inlägg #474 ovan så kunde du ha sett all delar i min server, med kringutrustning. Jag har också en Eaton, en Ellipse PRO 850 DIN.

Angående den sista frågan så har jag inget svar. Jag använder mina stora diskar enbart för lagring av film och då får skivorna vara backup. Är förstås en del jobb att rippa om i fall en disk kraschar, men det blir dyrt om jag ska köpa diskar för att ha backup på hårddisk också.

Redigerat av Erik_N, 08 augusti 2014 - 10:29.


#482

Postad 05 oktober 2014 - 09:30

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0
Western Digital Caviar Red 6 TB, hiss eller diss?
http://www.netonnet....pm/208093.4053/

#483

Postad 05 oktober 2014 - 16:53

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Kör 2 WD RED 2TB som funkar kanon.

//W

#484

Postad 05 oktober 2014 - 19:07

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0
Allrajt, så Red funkar.
Då är frågan om 6TB-disk lirar i Whs2011?
Har själv 4Tb-disk utan problem, så länge man är medveten om att innehållet inte går att backa...

#485

Postad 06 oktober 2014 - 12:02

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Kan inte svara på det då jag bara kör 2TB diskar. Däremot har jag en 6TB disk virtuellt i RAID via externt kort så systemet verkar ju hantera. Så länge man formaterar GPT.

//W

#486

Postad 09 oktober 2014 - 12:58

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0
Min kunskap om RAID är begränsad, men kan man utgå från ditt inlägg att 6TB-disk "borde" funka?
Ingen som de facto testat?

Redigerat av Unregistered757f7bf1, 09 oktober 2014 - 12:59.


#487

Postad 20 december 2014 - 12:49

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0
Jag har behov av att utöka min server med ytterligare en disk för lagring av film, eller egentligen handlar det om att byta ut en 500 GB mot en större då jag har slut på SATA-portar.

Jag har sedan tidigare diskar från Seagate på både 3 och 4 TB och de har fungerat bra, hela innehållet i servern kan ses här. Eftersom portarna är en begränsning vill jag ha så stor disk som möjligt, och eftersom priser på lagring hela tiden går ner bygger jag ut när behovet kommer.

Nu har jag sneglat lite på:


Sen såg jag att det finns ännu större diskar:


När jag läser om den senare hos Seagate så ser jag att de har vissa reservationer när det gäller användningsområdet. Om jag tolkar det hela rätt rekommenderas den för stora mängder data som man inte använder så ofta. Lagrar man BD-rippar (BDMV) för uppspelning i mediaspelare så känns det som att den beskrivningen stämmer rätt bra, eller är det jag som inte förstår det här? :unsure:

I mitt fall kommer disken enbart att användas för lagring av film, och därmed stå i viloläge till största delen. Är den här disken på 8 TB lämplig för detta?

#488

Postad 22 december 2014 - 10:30

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Kan tyvärr inte svara på din fråga men denna länk
http://www.anandtech.com/show/8772/seagate-enterprise-nas-hdd-6-tb-review
kanske hjälper?

//W

#489

Postad 23 december 2014 - 15:38

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0
Nja, jag vet inte om jag blev så mycket klokare av det... :unsure: Men tack för svaret Wilgot! :)

#490

Postad 08 januari 2015 - 20:40

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0
jag sållar mig till de okunniga, men intresserade :-)

#491

Postad 09 januari 2015 - 11:23

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Är det någon som kör WHS2011 virtuellt? Jag är sugen på att uppgradera min server hemma och då skulle det passa bra att virualisera min WHS2011 installation.

#492

Postad 18 februari 2015 - 08:47

Humpe75
  • Humpe75
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Är det någon som kör WHS2011 virtuellt? Jag är sugen på att uppgradera min server hemma och då skulle det passa bra att virualisera min WHS2011 installation.

 

Ja, kör min WHS2011 installation virtuellt sedan i somras. Fungerar kanon, inte haft några problem alls och var igång på ett kick. Converterade min fysiska server till en virtuell med VMWare's verktyg och sedan var det bara att dra igång den virtuella maskinen på min nybygga ESXi maskin istället. Kör sedan PCI Passthrough på ett kontrollerkort till alla datadiskarna så de fungerade direkt.



#493

Postad 21 februari 2015 - 23:30

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0

Finns det idag något sätt att backa en disk som är större än 2TB?

Alternativt en del av en disk via olika partitioner?

 

Jag har disk som är 4TB, som endast används för fillagring och backas inte.

De diskar som måste backas är alla 2TB, men de börjar tryta på utrymme och jag har inga fler interna portar.

Vill gärna utöka storleken på de viktiga diskarna som måste göras back-up på.

 

Det finns tydligen inte bara 6TB, utan även 8TB disk numera :-)

 

Jag vill i yttersta mån undvika tredjeparts-lösningar och fulhack



#494

Postad 02 mars 2015 - 11:55

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0

Jag kör drivebender och backar utvalda delar av poolen.

Ingen lösning för dig dock kanske :)



#495

Postad 03 mars 2015 - 07:36

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0

Tack för ditt svar.

Jag tycker mig ha läst om rätt mkt strul m Drivebender.

Har du inga problem?



#496

Postad 10 mars 2015 - 16:13

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0

Nja

Uppdaterade drivebender för första gången på typ 2 år för ett tag sedan och tycker mig märka att plex media server är otillgängligt lite då och då.

Men det har blivit bättre och bättre men händer fortfarande.

 

Men specifika drivebender-problem, nej 



#497

Postad 03 april 2015 - 16:50

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

Jag kör drivebender med och de funkar utan problem har kört med det sen de lanserades har bara uppdaterat de då som då har alltid funkat kör plex med har aldrig haft fel där heller



#498

Postad 01 juni 2015 - 22:10

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0

Vi har nosat lite på denna diskussion tidigare, men då verkade ingen testat Seagates 8TB Archive hårddisk. 

Nu måste jag snart ta ett beslut i frågan, 6 TB Red, 6 TB Green eller 8 TB Archive?

 

Någon med erfarenhet eller kunskap i frågan?



#499

Postad 02 juni 2015 - 06:40

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Vad jag förstått är archive-diskarna inte gjorda för mycket omskrivningar,
de är mer ett långsiktigt lagringsmedia, nästan lite som en DVD-skiva.

#500

Postad 02 juni 2015 - 07:39

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0

Prismässigt är det inte något som slår 8TB-disken. Och jag gissar att för mitt ändamål hade den funkat: musik, TV-serier och filmer. Filer läggs till och raderas max någon gång i veckan och därutöver streamas mest från disken i huset.

Dock är jag nervös med en sån stor disk (går ju inte att backa) och jag behöver egentligen inte mer än 6 TB. Hade förmodligen klarat mig med 5 TB också.

 

Om jag istället satsar på 6TB, vilken är att föredra i WHS2011?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.