Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic DMP-BD30/BD50

906 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic DMP-BD30 Region A (Blu-ray-spelare) 1 8,8 (4) Inga priser
Panasonic DMP-BD30 (Blu-ray-spelare) 1 8,95 (20) Inga priser
Panasonic DMP-BD50 (Blu-ray-spelare) 1 9,38 (7) Inga priser
5 relaterade trådar

#51

Postad 09 januari 2008 - 13:04

Unregistered32461
  • Unregistered32461
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Bilder från Jon Spackman (AVS)

MVH
/CHuck


Man kanske ska tillägga att modellen som visades upp på CES var just en modell, inte den färdiga produkten. Tycker den ser lite hemlagad ut. Men det dyker väl upp officiella pressbilder ganska snart, på en färdig spelare.

Redigerat av Unregistered32461, 09 januari 2008 - 13:05.


#52

Postad 09 januari 2008 - 22:45

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Fulaste jobb jag någonsin sett, fint klistermärke btw ;)

#53

Postad 12 januari 2008 - 10:16

Bletch
  • Bletch
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Det är var bra med BD10 var ju att den kunde spela upp BD-R & BD-RW skivor utan som helst problem. Hoppas det går på dem nya modellerna också.

#54

Postad 12 januari 2008 - 10:39

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Panasonic verkar vara på hugget rejält.

Panasonic to bundle Blu-ray players with plasmas at $500 discount -- 2 new players in January

A Panasonic spokesman also said that they would release two new "higher-end" (read: more expensive) Blu-ray players in January.

Oklart om det är 2 spelare ytterligare ovanför BD50 i pris eller om den inkluderas i det sammanhanget. Hur som helst verkar det som ytterligare en spelare som inte annonserats än skall komma i vinter/vår.

MVH
/Chuck

#55

Postad 12 januari 2008 - 11:45

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0

Panasonic verkar vara på hugget rejält.

Panasonic to bundle Blu-ray players with plasmas at $500 discount -- 2 new players in January

A Panasonic spokesman also said that they would release two new "higher-end" (read: more expensive) Blu-ray players in January.

Oklart om det är 2 spelare ytterligare ovanför BD50 i pris eller om den inkluderas i det sammanhanget. Hur som helst verkar det som ytterligare en spelare som inte annonserats än skall komma i vinter/vår.

MVH
/Chuck

Man kan ju alltid önska sig SACD med 24/192 via 5.1.

#56

Postad 12 januari 2008 - 11:57

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Man kan ju alltid önska sig SACD med 24/192 via 5.1.

SACD är 1bitsformat... ;)

MVH
/Chuck

#57

Postad 17 januari 2008 - 16:50

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0
Fick hem min Panasonic DMP-BD30 (Region A) igår, 2 dagars leveranstid från Usa, bra jobbat UPS..
Betyget så här långt är kanon. Skickar ljudformaten som bitstream till receivern och 1080p/24 funkar klockrent.
Den klarar också profil 1.1.
Har haft en PS3 och denna spelare är inte lika snabb men klart snabbare än mina andra spelare som jag har haft, Sony S300 och Samsung BD-P1400.
Nu är jag nöjd.
Byter inte spelare på ett bra tag!

#58

Postad 17 januari 2008 - 17:21

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Är de nån skillnad förutom hastigheten på hur snabbt dne läser skivor som är skillnad mellan denna och PS3?

#59

Postad 17 januari 2008 - 17:42

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0

Man kan ju alltid önska sig SACD med 24/192 via 5.1.

SACD är 1bitsformat... :)

MVH
/Chuck

Visste att någon skulle påpeka det. men eftersom jag vill ha intern avkodning så måste DSD-signalen konverteras till PCM. :)

#60

Postad 17 januari 2008 - 18:57

Mr. Smith
  • Mr. Smith
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Fick hem min Panasonic DMP-BD30 (Region A) igår, 2 dagars leveranstid från Usa, bra jobbat UPS..
Betyget så här långt är kanon. Skickar ljudformaten som bitstream till receivern och 1080p/24 funkar klockrent.
Den klarar också profil 1.1.
Har haft en PS3 och denna spelare är inte lika snabb men klart snabbare än mina andra spelare som jag har haft, Sony S300 och Samsung BD-P1400.
Nu är jag nöjd.
Byter inte spelare på ett bra tag!


Var köpte du den ifrån? Amazon.com? Hur mycket blev tull/momskostnaden?

#61

Postad 17 januari 2008 - 20:01

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Fick hem min Panasonic DMP-BD30 (Region A) igår, 2 dagars leveranstid från Usa, bra jobbat UPS..
Betyget så här långt är kanon. Skickar ljudformaten som bitstream till receivern och 1080p/24 funkar klockrent.
Den klarar också profil 1.1.
Har haft en PS3 och denna spelare är inte lika snabb men klart snabbare än mina andra spelare som jag har haft, Sony S300 och Samsung BD-P1400.
Nu är jag nöjd.
Byter inte spelare på ett bra tag!


Var köpte du den ifrån? Amazon.com? Hur mycket blev tull/momskostnaden?

Köpte den från:
bhphotovideo
Tull och momsavgifter ca 1500kr. Gav 4800kr för spelaren...

#62

Postad 18 januari 2008 - 13:00

Melodysheep
  • Melodysheep
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Är också väldigt sugen på BD30, ska till NY nu å valet står mellan den nämnda och Samsung p1400. Lutar ju lite mot panasonicen nu måste jag säga.

Men om jag förstått saken rätt, spelaren klarar att läsa alla nuvarande ljudformat, ink DTS HD MA men att man behöver en reciver som klarar av att avkoda ljudet då spelaren inte sköter detta själv. Man skickar väl alltså allt ljud i så fall via hdmi-kableln till en reciver som klarar av avkodningen.

Har jag fattat saken rätt?

Ska förövrigt också köpa spelaren på bhphoto :) fast besöka deras fysiska butik

Redigerat av Melodysheep, 18 januari 2008 - 13:01.


#63

Postad 18 januari 2008 - 13:27

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Du har fattat saken rätt.

Det enda som är "fel" på den här modellen, BD30, är att den inte applicerar +10db på LFE-kanalen korrekt när den skickar ljud som PCM via HDMI. Det är ett problem när skivan har ett rent PCM-ljudspår som läses.

Panasonic är medvetna om problemet.

MVH
/Chuck

#64

Postad 18 januari 2008 - 13:55

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0

Det enda som är "fel" på den här modellen, BD30, är att den inte applicerar +10db på LFE-kanalen korrekt när den skickar ljud som PCM via HDMI. Det är ett problem när skivan har ett rent PCM-ljudspår som läses.

Panasonic är medvetna om problemet.

MVH
/Chuck

Hmmm, kommande behov av firmware-uppdatering alltså.
Vet någon hur man uppdaterar firmware i denna maskin. Kan man ladda hem från Panasonic och bränna på cd/dvd?
Jag är ju bortskämd med att kunna göra det direkt på internet med min nuvarande spelare.
BD50 kommer ha nätverksport. Hur troligt är det att den kommer kunna användas för uppdatering av firmware?

Jag håller på att leta efter en Blu-Ray-spelare som duger och dessa verkar vara de första som är lovande, förutom att det verkar vara lite tveksam hantering av SD DVD.

#65

Postad 18 januari 2008 - 16:50

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Du har fattat saken rätt.

Det enda som är "fel" på den här modellen, BD30, är att den inte applicerar +10db på LFE-kanalen korrekt när den skickar ljud som PCM via HDMI. Det är ett problem när skivan har ett rent PCM-ljudspår som läses.

Panasonic är medvetna om problemet.

MVH
/Chuck

Var medveten om LFE problemet när jag köpte spelaren, läste på ett annat formum att LFE ljudet saknar 6db. Hoppas Panasonic fixar detta med ett nytt firmware.
Sedan ifall jag märker någon skillnad det är en annan sak. Har spelat ett PCM spår och tyckte basen var helt okey. LFE är ju bara en del av basen, ifall jag förstår det rätt...

#66

Postad 18 januari 2008 - 18:13

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

LFE är ju bara en del av basen, ifall jag förstår det rätt...


Absolut, det är ju inte så att det blir helt tyst från 100Hz och nedåt.

Har du högtalarna inställda som Small (vilket jag antar att du har) så blir kommer din subwoofer spela den informationen under delningsfrekvensen.

Tyvärr går det ju inte att bara boosta subwoofern för att kompensera men vi får hoppas Panasonic kan fixa det med uppdatering av mjukvaran.

MVH
/Chuck

#67

Postad 18 januari 2008 - 20:35

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

LFE är ju bara en del av basen, ifall jag förstår det rätt...


Absolut, det är ju inte så att det blir helt tyst från 100Hz och nedåt.

Har du högtalarna inställda som Small (vilket jag antar att du har) så blir kommer din subwoofer spela den informationen under delningsfrekvensen.

Tyvärr går det ju inte att bara boosta subwoofern för att kompensera men vi får hoppas Panasonic kan fixa det med uppdatering av mjukvaran.

MVH
/Chuck

Fronthögtalarna har jag inställt på large resterande på small, har ett 7.1 system...
Klart man tappar lite bas med den här buggen...
Iallafall så är BD30 den bästa spelare jag har haft...
Har haft en Sony S300, Samsung BD-P1400, Panasonic BD10 och även 2st PS3:or (Us och europeisk).
Tyvärr så är Blu-ray inte ett färdigt format och då får man leva med lite buggar men så är det om man vill hoppa på tåget nu och inte vänta 1 år eller 2...

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 18 januari 2008 - 20:46.


#68

Postad 19 januari 2008 - 10:06

Mr. Smith
  • Mr. Smith
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Fick hem min Panasonic DMP-BD30 (Region A) igår, 2 dagars leveranstid från Usa, bra jobbat UPS..
Betyget så här långt är kanon. Skickar ljudformaten som bitstream till receivern och 1080p/24 funkar klockrent.
Den klarar också profil 1.1.
Har haft en PS3 och denna spelare är inte lika snabb men klart snabbare än mina andra spelare som jag har haft, Sony S300 och Samsung BD-P1400.
Nu är jag nöjd.
Byter inte spelare på ett bra tag!


Var köpte du den ifrån? Amazon.com? Hur mycket blev tull/momskostnaden?

Köpte den från:
bhphotovideo
Tull och momsavgifter ca 1500kr. Gav 4800kr för spelaren...


Tack för infon! Såg att amazon var några USD billigare, men dyrare i frakten. Sen är Bh... grymma på service och amazon.com inte.

Vad kör du för spänningsomvandlare? Jag har provat en som Teknikmagasinet hade, men den "surrade" lite. Såg att Clas Ohlson har en för 149 spänn. Någon som provat den eller har andra tips?

#69

Postad 19 januari 2008 - 10:10

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Fick hem min Panasonic DMP-BD30 (Region A) igår, 2 dagars leveranstid från Usa, bra jobbat UPS..
Betyget så här långt är kanon. Skickar ljudformaten som bitstream till receivern och 1080p/24 funkar klockrent.
Den klarar också profil 1.1.
Har haft en PS3 och denna spelare är inte lika snabb men klart snabbare än mina andra spelare som jag har haft, Sony S300 och Samsung BD-P1400.
Nu är jag nöjd.
Byter inte spelare på ett bra tag!


Var köpte du den ifrån? Amazon.com? Hur mycket blev tull/momskostnaden?

Köpte den från:
bhphotovideo
Tull och momsavgifter ca 1500kr. Gav 4800kr för spelaren...


Tack för infon! Såg att amazon var några USD billigare, men dyrare i frakten. Sen är Bh... grymma på service och amazon.com inte.

Vad kör du för spänningsomvandlare? Jag har provat en som Teknikmagasinet hade, men den "surrade" lite. Såg att Clas Ohlson har en för 149 spänn. Någon som provat den eller har andra tips?

Köpte min omvandlare från Kjell & Company för 198kr och den fungerar bra. Har ej provat den som C Ohlson säljer...

#70

Postad 19 januari 2008 - 10:39

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

Köpte den från:
bhphotovideo
Tull och momsavgifter ca 1500kr. Gav 4800kr för spelaren...


Tack för infon! Såg att amazon var några USD billigare, men dyrare i frakten. Sen är Bh... grymma på service och amazon.com inte.



B&H är en otroligt cool affär på Manhattan. Häftigaste elektronikaffär jag någonsin varit i. De har ALLT. Nästan, faktiskt är TV och video det de inte är heltäckande på men de har en del och alla andra konstiga prylar du kan behöva har dom. Dessutom nästan alltid i lager. Ofta lika mycket folk där som en regnig dag på IKEA.

Absolut värt ett besök. Tänker du inte handla något så är bara deras system med löpande band som fraktar runt varorna en kul upplevelse.

Tänk bara på att de har stängt fredag kväll till söndag morgon. Precis som websidan. Religösa skäl.

#71

Postad 20 januari 2008 - 15:02

Hoff
  • Hoff
  • Forumräv

  • 867 inlägg
  • 0

Fick hem min Panasonic DMP-BD30 (Region A) igår, 2 dagars leveranstid från Usa, bra jobbat UPS..
Betyget så här långt är kanon. Skickar ljudformaten som bitstream till receivern och 1080p/24 funkar klockrent.
Den klarar också profil 1.1.
Har haft en PS3 och denna spelare är inte lika snabb men klart snabbare än mina andra spelare som jag har haft, Sony S300 och Samsung BD-P1400.
Nu är jag nöjd.
Byter inte spelare på ett bra tag!


Var köpte du den ifrån? Amazon.com? Hur mycket blev tull/momskostnaden?

Köpte den från:
bhphotovideo
Tull och momsavgifter ca 1500kr. Gav 4800kr för spelaren...


Tack för infon! Såg att amazon var några USD billigare, men dyrare i frakten. Sen är Bh... grymma på service och amazon.com inte.

Vad kör du för spänningsomvandlare? Jag har provat en som Teknikmagasinet hade, men den "surrade" lite. Såg att Clas Ohlson har en för 149 spänn. Någon som provat den eller har andra tips?

Hoppar in här i tråden. jag har inte denna spelaren men jag använder classes spänningsomvandlare (149kr)-varianten till min HD-A2 och det fungerar finfint. Inget surr eller så.

#72

Postad 20 januari 2008 - 15:57

Mr. Smith
  • Mr. Smith
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Fick hem min Panasonic DMP-BD30 (Region A) igår, 2 dagars leveranstid från Usa, bra jobbat UPS..
Betyget så här långt är kanon. Skickar ljudformaten som bitstream till receivern och 1080p/24 funkar klockrent.
Den klarar också profil 1.1.
Har haft en PS3 och denna spelare är inte lika snabb men klart snabbare än mina andra spelare som jag har haft, Sony S300 och Samsung BD-P1400.
Nu är jag nöjd.
Byter inte spelare på ett bra tag!


Var köpte du den ifrån? Amazon.com? Hur mycket blev tull/momskostnaden?

Köpte den från:
bhphotovideo
Tull och momsavgifter ca 1500kr. Gav 4800kr för spelaren...


Tack för infon! Såg att amazon var några USD billigare, men dyrare i frakten. Sen är Bh... grymma på service och amazon.com inte.

Vad kör du för spänningsomvandlare? Jag har provat en som Teknikmagasinet hade, men den "surrade" lite. Såg att Clas Ohlson har en för 149 spänn. Någon som provat den eller har andra tips?

Hoppar in här i tråden. jag har inte denna spelaren men jag använder classes spänningsomvandlare (149kr)-varianten till min HD-A2 och det fungerar finfint. Inget surr eller så.


Gött! Tack för att du hörde av dig om detta. Skall införskaffa en sådan...

#73

Postad 21 januari 2008 - 00:25

mysen_
  • mysen_
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Någon som vet när respektive modeller kommer ut på den svenska marknaden?

#74

Postad 21 januari 2008 - 15:33

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Tyvärr verkar det som om problemet med att det saknas 6 dB på LFE när man kör ljud via PCM och HDMI inte kan lösas enbart genom en mjukvaruuppdatering. Samma fel verkar också finnas på BD10.

Roger Dressler, Dolby:

I had not posted on this as I was hoping for some better news to evolve. The LFE level is not purely adjustable by software due to the way the innards are arranged to output analog and PCM in parallel. In a nutshell, raising the PCM level would cause the analog level to increase as well, and that could cause other problems (clipping the output, or overloading the AVR). I mentioned another solution to reroute audio, but it looks like that cannot be imlemented either, due to DSP limitations. So I am not optimisitc that this can be addressed in current models. But they have very bright engineers, and they might yet find a workaround given some time to look into the matter further.

By the way, all of the above is based on informal back channel communication, so it does not represent any official position on the part of Panasonic or its products.



MVH
/Chuck

#75

Postad 21 januari 2008 - 16:26

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Tyvärr verkar det som om problemet med att det saknas 6 dB på LFE när man kör ljud via PCM och HDMI inte kan lösas enbart genom en mjukvaruuppdatering. Samma fel verkar också finnas på BD10.

Roger Dressler, Dolby:

I had not posted on this as I was hoping for some better news to evolve. The LFE level is not purely adjustable by software due to the way the innards are arranged to output analog and PCM in parallel. In a nutshell, raising the PCM level would cause the analog level to increase as well, and that could cause other problems (clipping the output, or overloading the AVR). I mentioned another solution to reroute audio, but it looks like that cannot be imlemented either, due to DSP limitations. So I am not optimisitc that this can be addressed in current models. But they have very bright engineers, and they might yet find a workaround given some time to look into the matter further.

By the way, all of the above is based on informal back channel communication, so it does not represent any official position on the part of Panasonic or its products.



MVH
/Chuck

Ha, ha skrattblandad gråt.
Här har man gått och köpt en BD30, får skylla mig själv visste om LFE buggen. Förra spelaren hade 24P buggen.
Det är bara att bita i det sura äpplet.
Som en workaround så får jag höja basen när jag lyssnar på ett PCM spår.
Det är bara att behålla spelaren tills det kommer en med profil 2.0 och som inte har några buggar alls...
Undrar bara när det kommer en sådan spelare.
Såhär är det när tekniken är ny.
Tillverkarna får nu faktiskt börja skärpa sig, ifall HD ska ta över efter DVD så får inte spelarna ha buggar.
Tillägg:
Har kollat en film med PCM utan att höja basens nivå. Får bra bas ändå fastän LFE buggen finns. Kan leva med det här buggen.

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 21 januari 2008 - 20:33.


#76

Postad 21 januari 2008 - 17:06

Perkey
  • Perkey
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Något som jag inte får grepp om är angående de nya ljudformaten. Om jag har en receiver som kan avkoda Dolby TruHD och allt vad det heter och skicka det från spelaren via bitstream, blir det lika bra, eller sämre ljudkvalité än om spelaren själv sköter avkodandet?

Eftersom folk hela tiden skriver "tyvärr kan inte spelaren avkoda de nya ljudformaten" är det för att kvaliten är sämre via bitstream eller för de kanske inte har en reciever som klarar av det istället?

Enlighten me please...

(lite OT men det var så mycket snack om ljud hit och dit)

#77

Postad 21 januari 2008 - 17:38

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Kan inte spelaren sköta avkodningen måste receivern göra det och då krävs det att spelaren i sin tur kan skicka signalen som bistream via HDMI-kabeln (signalen skicka som den ligger på skivan enkelt uttryckt)

Kan spelaren avkoda så skickas signalen som PCM via HDMI-kabeln (signalen skickas avkodad och klar).

Kvalitetétsmässigt ska det inte vara någon skillnad på tillvägagångssättet (det är naturligtvis en förenkling men i det stora hela är det så).

MVH
/Chuck

#78

Postad 27 januari 2008 - 14:46

Bletch
  • Bletch
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Behöver hjälp, jag vill beställa denna men Amazon fraktar den inte till Europa ;)
Kan man beställa denna från nån annan i USA ?

Sista frågan, om jag beställer den, åker jag på tull & moms eller kan man ha tur och slippa den ?

EDIT, såg att B&H har denna för 419 usd. Funderar på att lägga en order ikväll

Redigerat av Bletch, 27 januari 2008 - 14:59.


#79

Postad 27 januari 2008 - 15:25

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

  • 3 008 inlägg
  • 0
Ja klart du KAN ha tur o slippa tull o moms.
Men lika bra o räkna med att du åker på det.
För chansen att slippa tull o moms är oftas minimal om
man inte kan få hjälp ifrån företaget man handlar av.

#80

Postad 27 januari 2008 - 15:25

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Behöver hjälp, jag vill beställa denna men Amazon fraktar den inte till Europa ;)
Kan man beställa denna från nån annan i USA ?

Sista frågan, om jag beställer den, åker jag på tull & moms eller kan man ha tur och slippa den ?

EDIT, såg att B&H har denna för 419 usd. Funderar på att lägga en order ikväll

Köpte min BD30 från B&H priset var då 429 usd. Frakten tog 2 dagar från Usa (UPS)! Man får ett trackingnr så man kan följa paketets väg till Sverige.
Priset för mig var 4800kr inkl. tull och momsavgifter.
Tycker du ska slå till och köpa spelaren från B&H.
Har haft ett antal spelare och den är den snabbaste spelaren jag har haft efter PS3:an. Sålde PS3:an för att den lät för mycket, Panasonic BD30 har en fläkt men jag kan inte höra den alls.
Har inte haft ett enda problem med den, har spelat ca 20 blu-ray filmer. Inte ett minsta ryck i filmerna och 24p funkar kanon och sedan att jag kan skicka DTS-HD MA och True-HD som bitstream till min förstärkare gör ju inte saken sämre.
Den ska tydligen ha en brist att när man spelar ett PCM ljudspår så är LFE kanalen ca 3-5db lägre än dom andra kanalerna. Tycker själv att detta inte är ett stort problem men hoppas på att Panasonic släpper ett firmware som fixar problemet.
Brukar höja basen 3db när jag lyssnar på ett PCM ljudspår.

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 27 januari 2008 - 16:38.


#81

Postad 28 januari 2008 - 12:02

Bletch
  • Bletch
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Behöver hjälp, jag vill beställa denna men Amazon fraktar den inte till Europa :P
Kan man beställa denna från nån annan i USA ?

Sista frågan, om jag beställer den, åker jag på tull & moms eller kan man ha tur och slippa den ?

EDIT, såg att B&H har denna för 419 usd. Funderar på att lägga en order ikväll

Köpte min BD30 från B&H priset var då 429 usd. Frakten tog 2 dagar från Usa (UPS)! Man får ett trackingnr så man kan följa paketets väg till Sverige.
Priset för mig var 4800kr inkl. tull och momsavgifter.
Tycker du ska slå till och köpa spelaren från B&H.
Har haft ett antal spelare och den är den snabbaste spelaren jag har haft efter PS3:an. Sålde PS3:an för att den lät för mycket, Panasonic BD30 har en fläkt men jag kan inte höra den alls.
Har inte haft ett enda problem med den, har spelat ca 20 blu-ray filmer. Inte ett minsta ryck i filmerna och 24p funkar kanon och sedan att jag kan skicka DTS-HD MA och True-HD som bitstream till min förstärkare gör ju inte saken sämre.
Den ska tydligen ha en brist att när man spelar ett PCM ljudspår så är LFE kanalen ca 3-5db lägre än dom andra kanalerna. Tycker själv att detta inte är ett stort problem men hoppas på att Panasonic släpper ett firmware som fixar problemet.
Brukar höja basen 3db när jag lyssnar på ett PCM ljudspår.


Lutar åt att jag köper den, priset är ändå väldigt bra- även med tull o moms.
Men det innebär också att man bara kan köra region A skivor, inte sant ? kanske kommer det ett regionshack som på min Toshiba HD-EP10.
PCM buggen kan jag leva med, tror att en firmware update löser det problemet.
Tack för alla utförliga svar & råd :blush:

#82

Postad 28 januari 2008 - 12:06

Bletch
  • Bletch
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Ja klart du KAN ha tur o slippa tull o moms.
Men lika bra o räkna med att du åker på det.
För chansen att slippa tull o moms är oftas minimal om
man inte kan få hjälp ifrån företaget man handlar av.



Precis, likabra att räkna med det.
Beställer massor av filmer från USA varje månad och av låt säga av 7 beställningar så fastnar två av dessa paket i tullen. Men jag antar att dem är hårdare med större försändelser som en Blu-ray spelare.


btw, varför kan inte Amazon sälja spelaren till övriga världen ?

#83

Postad 28 januari 2008 - 12:32

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Men amazon finns ju i UK och Tyskland också. Har inte kollat om de säljer spelaren där men de kanske kan vara ett tips.

När de gäller import av varor så är det inte tullen som tar ut moms och tull utan posten eller kurirföretaget själva. Om nått verkar konstigt eller inte stämma med deklarationen ex att värdet är lågt eller nått annat så lämnas försändelsen över till tullen som öppnar och kollar efter. Allt ska, oavsett värde, betalas moms och tull för men man har sagt att värden under 200 kr (tror jag de är) inte beskattas. De blir för lite pengar för att göra nån nytta.

#84

Postad 28 januari 2008 - 12:44

Bletch
  • Bletch
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Men amazon finns ju i UK och Tyskland också. Har inte kollat om de säljer spelaren där men de kanske kan vara ett tips.

När de gäller import av varor så är det inte tullen som tar ut moms och tull utan posten eller kurirföretaget själva. Om nått verkar konstigt eller inte stämma med deklarationen ex att värdet är lågt eller nått annat så lämnas försändelsen över till tullen som öppnar och kollar efter. Allt ska, oavsett värde, betalas moms och tull för men man har sagt att värden under 200 kr (tror jag de är) inte beskattas. De blir för lite pengar för att göra nån nytta.


Jo, de gör nog det men då är det inte samma pris. Det är gyllene tillfälle att handra från USA nu med den låga dollarn.
Fast, ska ändå kolla tyska och brittiska Amazon.
I dem fall jag har åkt på moms osv så har dem inte ens öppnat försändelserna.

#85

Postad 28 januari 2008 - 13:20

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

  • 3 008 inlägg
  • 0
Amazon UK skickar inte utanför UK när de kommer till hårdvara :blush:

#86

Postad 28 januari 2008 - 20:35

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

Är också väldigt sugen på BD30, ska till NY nu å valet står mellan den nämnda och Samsung p1400. Lutar ju lite mot panasonicen nu måste jag säga.

Men om jag förstått saken rätt, spelaren klarar att läsa alla nuvarande ljudformat, ink DTS HD MA men att man behöver en reciver som klarar av att avkoda ljudet då spelaren inte sköter detta själv. Man skickar väl alltså allt ljud i så fall via hdmi-kableln till en reciver som klarar av avkodningen.

Har jag fattat saken rätt?

Ska förövrigt också köpa spelaren på bhphoto :rolleyes: fast besöka deras fysiska butik


Jag vet att det var ett tag sedan du postade den här frågan men kan inte låta bli att svara ...
Du har fattat rätt men bara delvis!
Du kan förstås skicka ljudet via HDMI-kabeln till din stärkare som sedan kan avkoda ljudformatet.
MEN !
Den här spelaren har också en egen dekoder för bl.a. DTS HD-MA!
Det betyder att om din särkare inte har någon sådan dekoder så kan du skicka samma ljud analogt (avkodat & klart) till din stärkares 7.1-ingång.
;)

#87

Postad 08 februari 2008 - 19:26

Chris Ya
  • Chris Ya
  • Forumräv

  • 665 inlägg
  • 0
Hur är det igentligen med BD30, kommit nån uppdatering som fixar buggen, eller det e helt kört att fixa det med mjukvaran?

Sugen på denna spelaren men tvekar när man läser om "buggen". Har en hel del filmer med PCM ljud.

Hur är det med BD50? Har den dykt upp på marknaden än och isåfall, lider den av samma problem?

#88

Postad 08 februari 2008 - 20:24

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Hur är det igentligen med BD30, kommit nån uppdatering som fixar buggen, eller det e helt kört att fixa det med mjukvaran?

Sugen på denna spelaren men tvekar när man läser om "buggen". Har en hel del filmer med PCM ljud.

Hur är det med BD50? Har den dykt upp på marknaden än och isåfall, lider den av samma problem?

Läs på!
http://www.avsforum........44&page=206
Buggen finns fortvarande på BD30.
Har själv samma spelare och hoppas på att Panasonic tar sitt ansvar...

#89

Postad 13 februari 2008 - 17:33

Unregistered4325f859
  • Unregistered4325f859
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Jag hör olika bud hela tiden...hur är det egentligen? KAN DMP-BD30 koda av DTS HD-MA (och de andra HD-formaten) för att sedan skicka dom analogt till försäkaren eller inte? Om inte, vad kan den egentligen koda av och skicka analogt till förstärkare?

Kommer DMP-BD50 kunna koda av DTS HD-MA (och de andra HD-formaten) för att sedan skicka dom analogt till försäkaren eller inte?

Sedan kollade jag på www.pansonic.com och där hypar dom DMP-BD30K. Är det samma spelare med K:et efter?
Det står följande om den, bifogar nedan. "DTS/DTS-HD High Resolution/Master Audio Decoder". Betyder inte det att den kan koda av formaten själv?

Länk

Redigerat av Unregistered4325f859, 13 februari 2008 - 17:53.


#90

Postad 13 februari 2008 - 20:09

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Jag hör olika bud hela tiden...hur är det egentligen? KAN DMP-BD30 koda av DTS HD-MA (och de andra HD-formaten) för att sedan skicka dom analogt till försäkaren eller inte? Om inte, vad kan den egentligen koda av och skicka analogt till förstärkare?

Den kan inte koda av varken TrueHD eller DTS HD MA, men den kan skicka båda som bistream via HDMI till en receiver för avkodning.

Kommer DMP-BD50 kunna koda av DTS HD-MA (och de andra HD-formaten) för att sedan skicka dom analogt till försäkaren eller inte?

Enligt preliminära spceifikationer skall den klara av samtliga format och kunna skicka de analogt via multikanalsutgångarna.

"DTS/DTS-HD High Resolution/Master Audio Decoder". Betyder inte det att den kan koda av formaten själv?

Läs till höger om det: Bitstream output using required HDMI™ connection

MVH
/Chuck

#91

Postad 13 februari 2008 - 20:29

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Nu kom det dock mer officiell information om BD50.

Panasonic Details DMP-BD50

Tyvärr bara analoga 5.1-utgångar.

MVH
/Chuck

#92

Postad 13 februari 2008 - 20:34

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0
När kan denna tänkas komma? Bd50

#93

Postad 13 februari 2008 - 21:13

jummen
  • jummen
  • Lärjunge

  • 361 inlägg
  • 0
äntligen kommer det en som har allt, allt jag vill ha iaf.. bara den är bra oxo.. ;)
men somsagt, när och hur mycket.. vill ha den nu å billigt.. B)

Redigerat av jummen, 13 februari 2008 - 21:13.


#94

Postad 13 februari 2008 - 21:50

Chris Ya
  • Chris Ya
  • Forumräv

  • 665 inlägg
  • 0
Ja denna ser jag fram emot. På papperet så verkar den ju övergrymm! ;)

Är lite på jakt efter en region A spelare och vill inte skaffa BD-30 pga "LFE buggen".

Nån som vet när den dyker upp på markanden i usa?

#95

Postad 13 februari 2008 - 22:04

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0
Två nya blu-ray spelare från Panasonic

Panasonic visade på sin pressträff i Valencia upp två nya blu-ray spelare. Den första, DMP-BD30 kommer till Sverige inom några veckor och kommer då att kosta strax under 5 000 kronor.

Panasonic var tillsammans med Samsung först ut med att släppa blu-ray spelare på den svenska marknaden. Nu kommer den andra generationen av spelare ut i butik. I början av mars kommer en ny spelare som heter BD30 som blir en relativt billig blu-ray spelare. Priset kommer att hamna på cirka 4 995 kronor eller där omkring.

BD30 är en spelare som självklart klarar full-hd upplösning, den har något som kallas för Final Standard Profile, med andra ord den slutgiltiga versionen av blu-ray profiler. Den klarar alltså bild-i-bild funktion bland annat. BD30 klarar 24 bilder per sekund, eller 24p som tekniken kallas i branschen. Den klarar också att återge de nya ljudformat som har kommit, bland annat Dolby TrueHD och DTS-HD via hdmi.

Bifogad fil  1.JPG   11K   0 Antal nerladdningar
BD30 är den billigaste nya blu-rayspelaren från Panasonic. Pris 5 000 kronor


Spelaren har också en SD-korts läsare som gör det möjligt stoppa in ett minneskort i spelaren och på så sätt visa bilder eller spela upp musik. Det här innebär att du kan spela upp sånt som du har spelat in på din hd-kamera och sparat på ett SD-kort. Stoppa in SD-kortet i spelaren och ditt högupplösta materiel visas. BD30 klarar förstås också att spela upp dvd-skivor och skalar upp dvd-skivor till bättre kvalité.

En annan nyhet när det gäller blu-ray är ytterligare en spelare, BD50 som dyker upp i sommar i de svenska butikerna. BD50 har något som kallas för BD-Live funktion. BD-Live är en ny funktion som innebär att man kan koppla upp sig på Internet och troligtvis ladda hem filmer eller annat filmmateriel från filmbolagen. Exakt vad BD-Live kommer att användas till vet ingen idag. Det finns inga riktiga tjänster framtagna, men det kommer att dyka upp såna under våren eller sommaren.

Bifogad fil  2.JPG   11,27K   0 Antal nerladdningar

BD50 från Panasonic kostar strax under 7 000 kronor


BD50 är alltså en mer avancerad spelare jämfört med BD30. Spelaren klarar alla nya ljudformat, har också en minneskortsläsare. BD50 kommer till Sverige i sommar och kommer då att kosta cirka 6 995 kronor.


Panasonic släpper också en hemmabioanläggning med blu-ray spelare. Systemet heter SC-BT100 och innehåller en blu-ray spelare som motsvarar den nya modellen BD30, men sitter här integrerad i recivern. BT100 klarar 7.1 ljud och alla de nya ljudformaten som finns för hd. Panasonic har jobbat hårt för att få fram en riktigt bra subwoofer och nu tror de att de har lyckats. Subwoofern är en Kelton Subwoofer och hela systemet har högtalarmembran av bambu.

Det ska ge ett bättre och klarare ljud säger experterna på Panasonic. Systemet består av två högtalare, en centerhögtalare och en subwoofer.

En annan nyhet med BT100 är att Panasonic här har byggt in en Ipod-docka. Det betyder att du i fronten på blu-ray spelaren/recivern kan fälla ner en lucka och där docka din Ipod. JVC har gått ännu längre och kommer under året att släppa en Ipod-tv, men Panasonic väljer alltså att ha en Ipod-docka till sin nya blu-ray spelare.

Bifogad fil  3.jpg   9,92K   0 Antal nerladdningar
För 10 000 kronor kan du få hem detta system till ditt vardagsrum


Med fjärrkontrollen (den till tv:n) kan du styra allt i din Ipod, filmer, bilder eller musik spelare ingen roll. Panasonic kommer också med liknande system till många av sina nya dvd-spelare som kommer att släppas senare under våren. Hemmabiosystemet med blu-ray, SC-BT100 kommer att släppas i Sverige under sommaren och kommer då att kosta cirka 10 000 kronor.

Källa: Prylportalen.se

#96

Postad 13 februari 2008 - 22:13

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Ja denna ser jag fram emot. På papperet så verkar den ju övergrymm! ;)

Är lite på jakt efter en region A spelare och vill inte skaffa BD-30 pga "LFE buggen".

Nån som vet när den dyker upp på markanden i usa?

Har en BD30 nöjd med allt utom LFE buggen.
Tyvärr är risken stor att BD50 också har den. Den bygger på samma teknik som BD30.
Hoppas jag har fel.
Tror och hoppas att Panasonic kommer med ett firmware som gör så att LFE ljudet får rätt nivå.

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 13 februari 2008 - 22:16.


#97

Postad 13 februari 2008 - 22:20

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Det känns som att det borde gå att åtgärda LFE-buggen med en firmware-uppgradering. Dock är det lite oroande att det inte har kommit någon sådan ännu då felet ändock har varit kännt rätt så länge nu.

#98

Postad 13 februari 2008 - 22:41

Unregistered4325f859
  • Unregistered4325f859
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0

Jag hör olika bud hela tiden...hur är det egentligen? KAN DMP-BD30 koda av DTS HD-MA (och de andra HD-formaten) för att sedan skicka dom analogt till försäkaren eller inte? Om inte, vad kan den egentligen koda av och skicka analogt till förstärkare?

Den kan inte koda av varken TrueHD eller DTS HD MA, men den kan skicka båda som bistream via HDMI till en receiver för avkodning.

Kommer DMP-BD50 kunna koda av DTS HD-MA (och de andra HD-formaten) för att sedan skicka dom analogt till försäkaren eller inte?

Enligt preliminära spceifikationer skall den klara av samtliga format och kunna skicka de analogt via multikanalsutgångarna.

"DTS/DTS-HD High Resolution/Master Audio Decoder". Betyder inte det att den kan koda av formaten själv?

Läs till höger om det: Bitstream output using required HDMI™ connection

MVH
/Chuck

Tack Chuck!

Jag misstänkte att så var fallet. ;)

Jag tycker det är dåligt att så få spelare (inte ens de dyraste) kan koda av de nya ljudformaten och skicka analogt, när den billigaste blu-ray spelaren (Samung BD-P1400) kan koda av nästan alla! Som läget är nu känns Samsung BD-P1400 mest intressant (om de flesta buggarna är fixade). Annars Panasonic DMP-BD50 - men jag vill knappast punga ut med 6000-7000:- för en tidig blu-rayspelare, när man kanske ändå måste byta snart igen.

#99

Postad 13 februari 2008 - 22:53

jummen
  • jummen
  • Lärjunge

  • 361 inlägg
  • 0
BD50 lär du inte behöva byta ut på ett bra tag iaf. Det är den första mer eller mindre kompletta spelaren som släppts, iaf i Europa. Då är det värre med Samsungen. Den klarar iofs allt, förutom 2.0 versionen då?
För mig kommer det bli en BD50, om ja orkar vänta.. Kanske blir en BD30 så länge..

#100

Postad 14 februari 2008 - 20:07

Chris Ya
  • Chris Ya
  • Forumräv

  • 665 inlägg
  • 0

BD50 lär du inte behöva byta ut på ett bra tag iaf. Det är den första mer eller mindre kompletta spelaren som släppts, iaf i Europa. Då är det värre med Samsungen. Den klarar iofs allt, förutom 2.0 versionen då?
För mig kommer det bli en BD50, om ja orkar vänta.. Kanske blir en BD30 så länge..


Samma här. Blir nog antingen en BD30 eller en BD50 om jag orkar vänta tills den släpps :)

Ingen som vet när den dyker upp i usa?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.