Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

NAD M56 Àr en LG BD390 under skalet

277 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 29 januari 2011 - 14:14

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlĂ€gg
  • 0

Att nad blÄser kunder? De sÀljer nÄgot som de vet sÀljs mycket billigare med produkttexter om att de utvecklat produkten med kunskap av ett kvarts sekel i ryggen mm.

De stoppar medvetet en billig oemprodukt i ett annat skal och sÀljer den vÀldigt mkt dyrare.

TillÄtet eller ej sÄ Àr det inte moraliskt snyggt.

Tycker inte att det Àr sÀrskillt svÄrt att se det problemet sjÀlv.



Dom blÄser inte kunder. Man mÄste ha legat under en sten om man aldrig hört talas om OEM produkter, sÄ Àr det överallt. Tror du att nÄgon som köper en Rolex kommer in sen och Àr sur att mekaniken Àr inte bÀttre Àn en klocka för 1/10 av priser? Nej, för han vet att han köpte den för utseendet, statusen och mÀrket. NÀr ska folk förstÄ att det Àr samma med hifi?

SÄ jag ser inga problem mer Àn att folk Àr lÀttlurade och tror att priset sÀger nÄgot om prestandan.

#102

Postad 29 januari 2011 - 14:17

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlĂ€gg
  • 0

Du kan ju lÀsa vad jag skrev i samma inlÀgg . Jag tycker det Àr falsk marknadsföring det dom sysslar med ok om dom gick ut med att det Àr en ombyggd LG i maskinen men nÀr som tar Ät sig Àran för nÄge dom inte gjort sjÀlva sÄ tycker jag det suger rÀtt friskt .
Och det Àr inte första gÄngen detta kommit upp heller och dÄ gÀllde det ju ett Ànnu finare mÀrke .
Men du fÄr ju gÀrna köpa dessa kosmetiskt omgjorda prylar till överpris om du vill men jag vÀljer dÄ inte att gynna dessa mÀrken .



Nej, varför skulle det vara falsk marknadsföring? Har dom sagt det INTE Àr en LG spelare inne i chassit?
Jag tror att problemet ligger i att vissa personers tro pÄ priset som en sorts prestandamÀtare fÄr sig Ànnu en törn. Det tycker jag Àr sunt, det Àr extremt dumt och framförallt dyrt, att tro pÄ det.
SÄ för min del sÄ spelar inte detta nÄgon roll, jag gÄr inte pÄ sÄ lÀtta saker som ett högt pris och en flashig reklamslogan. För andra kan det bli ett uppvaknande.

#103

Postad 29 januari 2011 - 15:05

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • MĂ€stare

  • 2 585 inlĂ€gg
  • 0
Nu anvÀnder ju inte Rolex nÄgra ur frÄn typ Casio i sina klockor . Och som lÀnken hÀr ovanför beskriver vad Nad stÄr för .
Och jo jag vet vad OEM produkter Àr men oftast vet man om att det sitter en Samsung skÀrm eller annat för att dom gÄr ut med det .
OEM anvÀnds oftast av billigare mÀrken men nu visar det ju sig att dom största anvÀndarna verkar vara dom som tar mest betalt för sina prylar .
Jag skiter totalt i priset för jag har sjÀlv nÄge dyrare prylar för jag Àr jÀvligt nöjd med det jag har .
Men jag tycket det Àr att blÄsa folk vad tror du en Nad Àr vÀrd begagnad nu ?? Folk har köpt den för nÀstan 14000 kr och nu damp skiten ner till max en 1000 begagnad .

#104

Postad 29 januari 2011 - 15:17

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlĂ€gg
  • 0

Nad stÄr inte upp för vad dom utger sig för att vara. Det Àr sjÀl nog för att kraftigt reagera mot detta.
LG spelaren fÄr vara precis hur bra den vill. Super bra! Men dÄ skall inte nadén kosta mer Àn vad LGŽs dito gör.

Begreppet:" Man fÄr vad man betalar för" har blivit kraftigt skadat i och med detta.


Fast nu Àr de ju inte likadana utanpÄ.

LÄdan till M56 Àr sÀkert dyrare att tillverka, liksom den bÀttre/snyggare fjÀrrkontrollen. LÀgg dÀrtill mycket mindre serier Àn LG, sÄ kommer priset att bli högre. Hur mycket högre kan man sÄklart diskutera.

Sen var det trots allt du som valde att köpa spelaren, troligtvis baserat pÄ hur du upplevde bild, ljud, kvalitetskÀnsla osv. Det borde egentligen inte förÀndras pga vetskapen om att en billigare spelare Àr lika bra. DÄ Àr det isÄfall vÀrre med Harman Kardon, om det nu stÀmmer att de baserar sina spelare pÄ DMtech.

#105

Postad 29 januari 2011 - 15:21

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • MĂ€stare

  • 2 585 inlĂ€gg
  • 0
Och Harman Àr ju en rÀtt stor tillverkare sÄ man börjar ju tro att dom börjar göra det lÀtt för sig nÀr man anvÀnder OEM produkter .
Agave mÄnga köper ju ett visst mÀrke och i samma serie för att allt skall passa fint i hopp .

Redigerat av Unregistered9d8a0d93, 29 januari 2011 - 15:22.


#106

Postad 29 januari 2011 - 15:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlĂ€gg
  • 0
Rexa, Och problemet Àr? Om man slÀngt ut 14K pÄ en spelare sÄ antar jag man har testat den och Àr nöjd med resultatet. Den blir ju inte sÀmre nu. Om man bara var ute efter prestanda sÄ köper man vÀl en billigare spelare?
Man bör Àven inse och lÀra sig att inte lÀgga speciellt stor vikt vad en handlare och reklamen pÄstÄr, men jag hoppas dom flesta inser det idag.

Redigerat av MKarlsson74, 29 januari 2011 - 15:28.


#107

Postad 29 januari 2011 - 16:05

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlĂ€gg
  • 0
Har dolt en del inlÀgg som inte tillförde nÄgot alls.

LÀgg ner kommentarerna hur man stavar och dylikt som INTE för trÄden framÄt för fem öre.
Ser jag otrevligheter emot varandra fortsÀttningsvis i denna trÄd sÄ kommer ALLA som varit inblandade fÄ semester i nÄgra dagar för att kunna tÀnka över sitt beteende.

HÄll er till trÄdtopic och var trevliga i tonen annars sÄ behöver ni inte posta nÄgra inlÀgg i denna trÄden eller pÄ forumet alls.

Hoppas min uppmaning var rak och tydlig?

Tack för visad hÀnsyn.

#108

Postad 29 januari 2011 - 16:13

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • MĂ€stare

  • 2 585 inlĂ€gg
  • 0

Rexa, Och problemet Àr? Om man slÀngt ut 14K pÄ en spelare sÄ antar jag man har testat den och Àr nöjd med resultatet. Den blir ju inte sÀmre nu. Om man bara var ute efter prestanda sÄ köper man vÀl en billigare spelare?
Man bör Àven inse och lÀra sig att inte lÀgga speciellt stor vikt vad en handlare och reklamen pÄstÄr, men jag hoppas dom flesta inser det idag.

Nej den blir inte sÀmre men kÀnnslan man har för produkten i frÄga fÄr nog sig en törn i alla fall .
Jag skulle dÄ kÀnna mig rÀtt blÄst pÄ konfekten om jag la en 14000 kr pÄ en spelare som man kan Ä för 2000 kr med annat skal .
Och som mÄnga skriver det verkar ju inte vara sÄ stor skillnad pÄ Bluray spelare oavsett fabrikat fast det vet jag inget om eftersom jag inte Àger nÄgon sjÀlv .
SÄ den skulle förmodligen vara lika bra om dom gjort den sjÀlv med .
Men just Nad som alltid stÄtt för ljudet i första hand sen utseendet men nu sÄ verkar dom ju inte göra sÄ mycket sjÀlva lÀngre . Och Nad Àr ju inte billigare Àn motsvarande Denon Marantz eller annat mÀrke , men man fÄr inte ett lika snyggt yttre enligt mig , sÄ dom sparar ju en del dÀr med .

#109

Postad 29 januari 2011 - 16:27

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlĂ€gg
  • 0
Just i fallet NAD finns fler exempel. Mini-stereon C715 Àr en Teac CR-H227, skivspelarna kommer frÄn Rega till exempel. OK, hÀr finns kanske inte samma hysteriska prisskillnad men prylarna Àr i stÀllet mer eller mindre identiska.

#110

Postad 29 januari 2011 - 16:43

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlĂ€gg
  • 0
FortsÀtter att dölja inlÀgg dÄ det tydligen inte gick fram vad jag menade i mitt inlÀgg tidigare i trÄden.
Det som inte har med trÄdens topic att göra tas med fördel via PM med berörd motpart istÀllet för i denna trÄd.

#111

Postad 29 januari 2011 - 18:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlĂ€gg
  • 0

Och som mÄnga skriver det verkar ju inte vara sÄ stor skillnad pÄ Bluray spelare oavsett fabrikat fast det vet jag inget om eftersom jag inte Àger nÄgon sjÀlv .
SÄ den skulle förmodligen vara lika bra om dom gjort den sjÀlv med .


Även om det kan finnas skillnader mellan spelare, sĂ„ beror det isĂ„fall pĂ„ felkonstruktion, t ex hur chroma upsampling hanteras, hur bra skalningen Ă€r (om man kör me 720p projektor t ex), hur bra deinterlacingen Ă€r (1080i material), osv.

Tar man en spelare som gör det mesta rÀtt frÄn början (BD390) sÄ Àr det med stor sannolikhet bÀttre för en liten tillverkare som NAD att anvÀnda den. Rotel gjorde ju tvÀrtom, och baserade DVD-spelare pÄ dÄliga JVC-maskiner. De byggde egen analogdel, uppgraderade trafon osv, men resultatet var inget vidare. Halvdan kvalitet, brusig bild osv. Inte alls i klass med andra produkter frÄn Rotel.

Om jag hade haft NAD-produkter i Classic-serien och ville ha en matchande spelare, sÄ hade jag nog köpt en T577 med vetskapen om att det Àr en BD390, eftersom det helt enket Àr en bra spelare, och prisskillnaden Àr inte sÄ extrem som med M56.

#112

Postad 29 januari 2011 - 19:23

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlĂ€gg
  • 0

Nej den blir inte sÀmre men kÀnnslan man har för produkten i frÄga fÄr nog sig en törn i alla fall .
Jag skulle dÄ kÀnna mig rÀtt blÄst pÄ konfekten om jag la en 14000 kr pÄ en spelare som man kan Ä för 2000 kr med annat skal .
Och som mÄnga skriver det verkar ju inte vara sÄ stor skillnad pÄ Bluray spelare oavsett fabrikat fast det vet jag inget om eftersom jag inte Àger nÄgon sjÀlv .
SÄ den skulle förmodligen vara lika bra om dom gjort den sjÀlv med .
Men just Nad som alltid stÄtt för ljudet i första hand sen utseendet men nu sÄ verkar dom ju inte göra sÄ mycket sjÀlva lÀngre . Och Nad Àr ju inte billigare Àn motsvarande Denon Marantz eller annat mÀrke , men man fÄr inte ett lika snyggt yttre enligt mig , sÄ dom sparar ju en del dÀr med .



Jo, jag förstÄr att man kan kÀnns sig besviken. Men jag mÄste nog ÀndÄ hÀvda att idag, med alla information som finns pÄ nÀtet, sÄ gör man sig bara en otjÀnst om man inte Àr kritisk och fundersam nÀr man lÀgger sÄdana pengar.
T ex sÄ satt jag i 2-3 mÄnader och fundera om min Oppo 83 var optimalt val som bluray spelare. Efter letat runt, lÀst seriösa tester, jÀmfört etc, sÄ fann jag ingen spelare som gjorde det jag behövde, lika bra till ett lÀgre pris.

Jag försöker vara försiktig och kritisk vid varje köp nu för tiden, för att slippa lÀgga ut en massa pengar i onödan.

#113

Postad 29 januari 2011 - 19:46

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlĂ€gg
  • 0

Jo, jag förstÄr att man kan kÀnns sig besviken. Men jag mÄste nog ÀndÄ hÀvda att idag, med alla information som finns pÄ nÀtet, sÄ gör man sig bara en otjÀnst om man inte Àr kritisk och fundersam nÀr man lÀgger sÄdana pengar.
T ex sÄ satt jag i 2-3 mÄnader och fundera om min Oppo 83 var optimalt val som bluray spelare. Efter letat runt, lÀst seriösa tester, jÀmfört etc, sÄ fann jag ingen spelare som gjorde det jag behövde, lika bra till ett lÀgre pris.

Jag försöker vara försiktig och kritisk vid varje köp nu för tiden, för att slippa lÀgga ut en massa pengar i onödan.

Vad Àr det Oppo bdp-83 gör som du insÄg att andra spelare inte klarade av?
Av ren nyfikenhet :)

Är det SACD och DVD audio?

#114

Postad 29 januari 2011 - 19:54

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • MĂ€stare

  • 2 585 inlĂ€gg
  • 0
Kollade nu vad som stor om Nad M56 jo det Àr en tung konstruktion hela 5,5 kg mer Àn LG sÄ det Àr en 7 kg chassi *S*
Men skit samma tur att man inte hör till dom som köpt denna .
Det Àr mest den modellen jag retar mig pÄ dÄ det Àr deras "finare" serie .
SjÀlv Àr jag rÀtt sugen pÄ
CAMBRIDGE 650BD som jag vet bygger kring oppo Skulle Àven kunna tÀnka mig LG eller panasonic men gillar fan inte plast det stör mig som fan . Synd att inte LG med fler kollar vad folk vill ha i material val och sÄ för en front i Alu kostar inte sÄ mycket mer Àn plasten .

#115

Postad 30 januari 2011 - 00:38

Ragnwald1
  • Ragnwald1
  • Wannabe

  • 24 inlĂ€gg
  • 0
Citat frÄn siten ovan:
"To our minds, designing for maximum value almost always means achieving maximum real-world performance as well."
Det understrukna av mig, kanske Àr en liten friskrivning? :)

#116

Postad 13 februari 2011 - 19:14

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlĂ€gg
  • 0
Bifogad fil  m56.png   15,65K   2 Antal nerladdningar

http://translate.goo...n...php&act=url

:unsure:

#117

Postad 13 februari 2011 - 19:37

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlĂ€gg
  • 0
hehe :unsure:

#118

Postad 13 februari 2011 - 19:39

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlĂ€gg
  • 0
och nad sÀger.... tack lg hahahaha :unsure:

#119

Postad 13 februari 2011 - 20:53

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • MĂ€stare

  • 2 585 inlĂ€gg
  • 0

och nad sÀger.... tack lg hahahaha :unsure:

Skulle inte tro det och det skulle vart kul om dom testa en LG samtidigt som Nad detta testet .
Förövrigt har man inte fÄtt svar frÄn Hifiklubben heller inte ett ljud frÄn dom .

#120

Postad 13 februari 2011 - 22:15

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlĂ€gg
  • 0
nad m65 vs lg i en större tidning...vilken skulle vinna musikdelen?
skulle dock vara vÀldigt kul att lÀsa ett sÄdant test hehe...

#121

Postad 14 februari 2011 - 11:51

Melmac
  • Melmac
  • MĂ€stare

  • 3 271 inlĂ€gg
  • 0
Var det inte Lexicon som anvÀnde Oppo-BDP83 och typ la till en 0'a i priset?

Undrar om BDP-93 nu dyker upp i nya kostymer?

Redigerat av Melmac, 14 februari 2011 - 11:52.


#122

Postad 16 februari 2011 - 02:14

Unregistered34dbed00
  • Unregistered34dbed00
  • AnvĂ€ndare

  • 213 inlĂ€gg
  • 0

LG 390 Àr en grym spelare. Hade NAD hittat pÄ nÄgot eget istÀllet sÄ tvivlar jag pÄ att det blivit bÀttre.


Och det Àr hela sanningen.
All elektronik av den hÀr typen frÄn företag liknande NAD Àr inköpta frÄn stora företag liknande LG och det till det bÀttre. Det Àr lika sjÀlvklart som att företagen inte utvecklar t.ex. sina egna DAC chip. NAD saknar helt enkelt kompetensen och resurserna för att uvteckla och tillverka sÄ avancerad teknik. LG, Samsung osv sÀljer massvis av produkter som OEM som andra företag kan mÀrka om och sÀlja.

Skulle ett företag av NAD model mot förmodan ta fram en helt egen spelare sÄ skulle den antingen vara helkass eller svindyr, förmodligen bÄda tvÄ pÄ samma gÄng.

Dyrast Àr inte alltid bÀst och framförallt inte inom hifivÀrlden.

#123

Postad 16 februari 2011 - 11:36

Kendy
  • Kendy
  • Wannabe

  • 18 inlĂ€gg
  • 0
Nu lÀgger jag mig i trÄden hÀr, det Àr orimligt att vi konsumenter inte mer tydligt tar avstÄnd frÄn den konsumtionsnojja som rÄder och att elektroniktillverkare kan hÀrja fritt med vilka medel som helst utan att konsumenterna stÀller högre krav pÄ produkterna. Köper vi NAD tillverkad i Japan sÄ visst men lÄt den dÄ kosta dÀr efter.

Sen ska det tillÀggas att dessa jÀmförelser mellan LG och NAD genom att endast titta pÄ kretskorten inte Àr tillrÀckligt. Det sitter inte samma komponenter i dem, kanske samma avkodare det tittad jag inte efter men det Àr olika tillverkare av bla kondensatorer motstÄnd mm och det Àr i slutÀndan det som avgör skillnader i dynamik och fÀrgomfÄng osv. Det Àr inte exakt samma spelare men det Àr samma kretslösning, det Àr skillnad i prestanda!!

#124

Postad 16 februari 2011 - 11:51

Enicar
  • Enicar
  • LĂ€rjunge

  • 329 inlĂ€gg
  • 0

Sen ska det tillÀggas att dessa jÀmförelser mellan LG och NAD genom att endast titta pÄ kretskorten inte Àr tillrÀckligt. Det sitter inte samma komponenter i dem, kanske samma avkodare det tittad jag inte efter men det Àr olika tillverkare av bla kondensatorer motstÄnd mm och det Àr i slutÀndan det som avgör skillnader i dynamik och fÀrgomfÄng osv. Det Àr inte exakt samma spelare men det Àr samma kretslösning, det Àr skillnad i prestanda!!


Just i det hÀr fallet tror jag inte alls att det Àr nÄn skillnad i komponenter. Hifi-klubben som Àr Nads representant har fÄtt mail frÄn flera om M56 och LG BD390. SÄ vitt jag vet sÄ har ingen fÄtt nÄt svar. Det hade ju varit enkelt för dem att informera om komponentskillnader som Àr betydelsefulla och pÄ sÄ sÀtt bemött fundersamma kunder.
Deras tystnad tolkar jag som att NAD inte vill hantera situation pÄ nÄt annat sÀtt Àn att försöka tiga ihjÀl kritikerna.

Redigerat av Enicar, 16 februari 2011 - 11:52.


#125

Postad 16 februari 2011 - 12:03

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlĂ€gg
  • 0
Personligen slutade jag kolla pÄ NAD-produkter för flera Är sedan... De Àr helt enkelt oftast alldeles för dyra i förhÄllande till prestandan!

Har en BD390 förresten, Àr mkt nöjd med den För 2000 kr finns ingen bÀttre BD-spelare. Spelar mest MKV, BD och DVD pÄ den. Och lite YouTube...

Har Àven en Cambridge BD650 för CD, SACD och DVD Audio-skivorna.

#126

Postad 16 februari 2011 - 12:09

Unregistered1978
  • Unregistered1978
  • Amatör

  • 95 inlĂ€gg
  • 0

Personligen slutade jag kolla pÄ NAD-produkter för flera Är sedan... De Àr helt enkelt oftast alldeles för dyra i förhÄllande till prestandan!


Bra grej det hÀr forumet, man fÄr reda pÄ vilka mÀrken man absolut ska undvika!
Jag ska tÀnka bÄde en och tvÄ ggr om jag ska köpa en produkt frÄn NAD, Àven begagnat.

#127

Postad 16 februari 2011 - 18:04

Kendy
  • Kendy
  • Wannabe

  • 18 inlĂ€gg
  • 0

Just i det hÀr fallet tror jag inte alls att det Àr nÄn skillnad i komponenter. Hifi-klubben som Àr Nads representant har fÄtt mail frÄn flera om M56 och LG BD390. SÄ vitt jag vet sÄ har ingen fÄtt nÄt svar. Det hade ju varit enkelt för dem att informera om komponentskillnader som Àr betydelsefulla och pÄ sÄ sÀtt bemött fundersamma kunder.
Deras tystnad tolkar jag som att NAD inte vill hantera situation pÄ nÄt annat sÀtt Àn att försöka tiga ihjÀl kritikerna.


Nej, det finns skillnader, de har inte samma komponentval(titta bara pÄ elktrolyterna, lÀttast att se skillnad) dessutom Àr strömförsörjningen mer avskÀrmad ifrÄn de kÀnsliga digitala kretsarna vilket Àr nÄgot som pÄverkar. Naden som det ser ut mest pÄ bilderna har dyrare komponentlösning men utvecklingen av kretslayouten Àr exakt samma. Det gör att NAD-spelaren i viss mÄn bör vara nÄgot dyrare. Men som sagt, problemet ligger nog mer i att skillnanden inte motiverar en sÄ stor skillnad i pris.

#128

Postad 16 februari 2011 - 19:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlĂ€gg
  • 0
Det finns en elektrolyt i spelaren som inte Àr likadan, den stora i trafon. Det finns Àven nÄgra andra kondingar i trafon som Àr blÄ istÀllet för gula, troligtvis för att det ska matcha/se fint ut pÄ produktbilder.

Analogdelen Àr identisk, Àven elektrolyterna. Har en nÀrbild pÄ första sidan (bilden pÄ D/A-omvandlaren).

LG har sÄklart utvecklat denna spelaren bÄde för egen del och för NAD, dÀrav texten LG/NAD pÄ kretskorten (det stÄr Àven pÄ övriga kort).

#129

Postad 17 februari 2011 - 01:13

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlĂ€gg
  • 0
Skillnader i fÀrger pÄ komponenter behöver inte innebÀra att de Àr tillverkade enligt annan specifikation. För volymprodukter som dessa byts ofta komponentleverantörer under produktens livslÀngd, orsakerna Àr vÀl oftast ekonomiska men det finns Àven tekniska skÀl. Hade man kollat en LG och en NAD dÀr kretskorten tillverkats samma vecka sÄ hade delarna sannolikt varit identiska. Man gör ocksÄ ofta smÄ justeringar i syfte att göra produkten mer produktionsvÀnlig eller för att rÀtta konstruktionsfel vilket kan förklara skillnader, men Àven hÀr förestÀller jag mig att de introduceras ungefÀr samtidigt i bÄda fabrikaten.

#130

Postad 21 februari 2011 - 14:09

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlĂ€gg
  • 0
Förklarar sÀkert varför jag aldrig blivit speciellt imponerad av NAD. DÄ har jag iof aldrig hört nÄgon av deras spelare men jag har hört mÄnga av deras förstÀrkare. Om de fular sig pÄ en produkt kan man ge sig fan pÄ att det finns fler exempel pÄ sÄnt hÀr "fusk" i deras sortiment. NÀ man ska hÄlla sig borta frÄn mÀrken som NAD, HK osv. Som instegsmÀrke tycker jag Rotel och Marantz ger klart bÀttre förtroende (och ljud!).

#131

Postad 21 februari 2011 - 15:00

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlĂ€gg
  • 0

Förklarar sÀkert varför jag aldrig blivit speciellt imponerad av NAD. DÄ har jag iof aldrig hört nÄgon av deras spelare men jag har hört mÄnga av deras förstÀrkare. Om de fular sig pÄ en produkt kan man ge sig fan pÄ att det finns fler exempel pÄ sÄnt hÀr "fusk" i deras sortiment. NÀ man ska hÄlla sig borta frÄn mÀrken som NAD, HK osv. Som instegsmÀrke tycker jag Rotel och Marantz ger klart bÀttre förtroende (och ljud!).


Enligt min mening Àr det inget som helst fel pÄ NAD:s förstÀrkare, tvÀrtom har produktionen av högkvalitativa och mycket prisvÀrda förstÀrkare varit deras signum genom Ären. Att olika elektroniktillverkare idag delar produktion med varandra Àr mer regel Àn undantag. Hur ska företagen annars kunna bli konkurrenskraftiga med tanke pÄ dagens krÀvande marknad? RÀtta mig om jag har fel men Rotel och Marantz lÀr sÀkerligen vara drabbade av samma fenomen i sin produktion.

Redigerat av GyroSE, 21 februari 2011 - 15:16.


#132

Postad 21 februari 2011 - 15:18

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • MĂ€stare

  • 3 398 inlĂ€gg
  • 0
Folk betalar ju stÀndigt överpris för tex Mercedes utan att knorra, precis som med sÄ mycket annat.
En soffa som tillverkas i Danmark kostar dubbelt sÄ mycket pÄ Mio som pÄ en annan möbelaffÀr.

Men det jag reagerar pÄ Àr nÀr man fÄr det att lÄta som man lagt ner jobb, forskning och kunskap i en produkt utan att ha gjort det. Det kÀnns oÀrligt.

#133

Postad 21 februari 2011 - 15:31

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlĂ€gg
  • 0

Men det jag reagerar pÄ Àr nÀr man fÄr det att lÄta som man lagt ner jobb, forskning och kunskap i en produkt utan att ha gjort det. Det kÀnns oÀrligt.


Vet vi med sÀkerhet att det Àr sÄ?

Vill först pÄpeka att jag har inte lÀst alla inlÀgg i trÄden sÄ jag har inte den fulla historiken runt detta. Men rent hypotetiskt sett skulle man kunna tÀnka sig att det Àr NAD:s ingenjörer som har stÄtt för research & development och att LG sedan har stÄtt för produktionen i sin fabrik. Kan detta vara en möjlighet? NAD Àr kÀnda för sina skickliga ingenjörer (bl.a. dÄ den legendariske Björn Erik Edvardsen som har varit högst involverad i Master- seriens tillkomst). Har svÄrt att tÀnka mig att NAD har slÀppt denna puck helt till LG.

#134

Postad 21 februari 2011 - 16:15

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • MĂ€stare

  • 3 398 inlĂ€gg
  • 0

Vet vi med sÀkerhet att det Àr sÄ?

Vill först pÄpeka att jag har inte lÀst alla inlÀgg i trÄden sÄ jag har inte den fulla historiken runt detta. Men rent hypotetiskt sett skulle man kunna tÀnka sig att det Àr NAD:s ingenjörer som har stÄtt för research & development och att LG sedan har stÄtt för produktionen i sin fabrik. Kan detta vara en möjlighet? NAD Àr kÀnda för sina skickliga ingenjörer (bl.a. dÄ den legendariske Björn Erik Edvardsen som har varit högst involverad i Master- seriens tillkomst). Har svÄrt att tÀnka mig att NAD har slÀppt denna puck helt till LG.



Är inte sĂ€ker, men nog lanserades LG390 innan Nad M56?
Dessutom förstÄr jag inte varför Nad skulle lÀgga massa resurser pÄ att utveckla en High End-produkt för att sedan lÄta Lg kopiera den till budgetpris?

#135

Postad 21 februari 2011 - 16:43

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlĂ€gg
  • 0

Enligt min mening Àr det inget som helst fel pÄ NAD:s förstÀrkare, tvÀrtom har produktionen av högkvalitativa och mycket prisvÀrda förstÀrkare varit deras signum genom Ären. Att olika elektroniktillverkare idag delar produktion med varandra Àr mer regel Àn undantag. Hur ska företagen annars kunna bli konkurrenskraftiga med tanke pÄ dagens krÀvande marknad? RÀtta mig om jag har fel men Rotel och Marantz lÀr sÀkerligen vara drabbade av samma fenomen i sin produktion.


Att Rotel och Marantz Àr drabbade av samma fenomen Àr nog inte omöjligt men eftersom jag alltid tyckt just HK och NAD lÄtit sÀmmre alla gÄnger Àn t ex Rotel och Marantz sÄ Àr det intressant nÀr sÄnna hÀr saker kommer fram. Man har ju ÀndÄ undrat ibland varför den dyrare, pÄ pappret överlÀgsna maskinen frÄn NAD eller HK inte lÄtit bÀttre. Speciellt nÀr man kollar pÄ mÀtningar som visar perfekta kuber, 0.000000001% dist, 2x300W, bra pris osv. Var supernÀra att köpa bÄde en NAD och HK en gÄng i tiden just pga deras specifikationer. Av en ren slump lyssnade jag pÄ Rotel som jag aldrig ens hört talas om och blev sÄ j*vla förvÄnad att den presterade bÀttre trotts halva effekten pÄ pappret.

Det Àr bevisligen sÄ j*vla mycket situationer dÀr man inte fÄr veta hela sanningen inom hi-fi vÀrlden. NÀr jag köpte min TV Àr ett bra exempel. Köpte LG 50PK350 för 6999:- i sommras. Modellen nÄgra snÀpp över som var marknadsförd att vara bÀttre pÄ "allt" LG 50PK760N kostade nÀrmare 18 lax dÄ men vet du vad..det Àr exakt samma j*vla panel i bÄda apparaterna. Det som skiljer Àr massa True Motion-skit, ramlös design, internet, bluetooth osv. Visst det kan vara bra att ha dessa funktioner men de flesta anvÀnder dom inte och man antar som konsument att en TV i samma serie av samma tillverkare som kostar nÀrmare 3ggr mer borde vara iaf lite bÀttre. Tur att man kollar upp sÄ in i **** innan man köper. Det bÀsta var ocksÄ att jag tyckte bilden var totalt kass i butiken oavsett instÀllning men nÀr jag kom hem sÄ krossade den förÀldrarnas nyiköpta Sony LED som kostade mÄnga ggr mer. Det Àr inte lÀtt för konsumenter nu för tiden.

Edit: Kan tillÀgga att NADs mÀtningar sÀkert stÀmmer bara att man antar att det gÀller för allt ljud som spelas upp. Dock nÀr man lÀser till finstilta sÄ har den sÄ lÄg dist över vÀldigt begrÀnnsade frekvenser, lÀmnar bara effekten under speciella förhÄllanden osv. Bara för att knyta lite mer till villseledande information

Redigerat av philipbtz, 21 februari 2011 - 16:54.


#136

Postad 21 februari 2011 - 16:53

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlĂ€gg
  • 0

Är inte sĂ€ker, men nog lanserades LG390 innan Nad M56?
Dessutom förstÄr jag inte varför Nad skulle lÀgga massa resurser pÄ att utveckla en High End-produkt för att sedan lÄta Lg kopiera den till budgetpris?


KÀnner tyvÀrr inte till vilken som lanserades först. För min del kvarstÄr dock möjligheten att NAD:s R&D- avdelning kan ha haft ett finger med i spelet, skulle gÀrna vilja ha fler bevis och förklaringar innan jag fÀller NAD i detta fallet.

Den som kÀnner till NAD:s historia vet att man tidigare nyttjade Gryphons tjÀnster för att framstÀlla den integrerade förstÀrkaren NAD S300 i Silver Series. Denna ansÄgs vara en kopia av Gryphon Tabu och den tillverkades t.o.m. i Gryphons fabrik om jag inte missminner mig helt (rÀtta mig om jag har fel). FrÄgan Àr om man nÀr detta uppenbarades ansÄg att High End- tillverkaren Gryphon var den stora fuskaren? Vill med detta belysa att det som hÀnt inte Àr nÄgot nytt fenomen inom hifi- branschen.

Till sjÀlva spelarna; vad jag förstÄr sÄ Àr de bÄda spelarna inte helt identiska interiört. Vad jag kan se sÄ finns det flera olikheter under skalet, vet dock inte om de Àr sÄ pass stora att de motiverar den stora prisskillnaden. Exteriören behöver vi knappt nÀmna eftersom NAD M56 har ett mycket mer exklusivt yttre vilket absolut gör apparaten dyrare.

FrÄgan Àr vad internationell hifi- press sÀger om detta avslöjande? NÄgon som har sett eller hört nÄgra reaktioner ifrÄn t.ex. Storbritannien eller USA?

#137

Postad 21 februari 2011 - 18:01

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlĂ€gg
  • 0

Till sjÀlva spelarna; vad jag förstÄr sÄ Àr de bÄda spelarna inte helt identiska interiört. Vad jag kan se sÄ finns det flera olikheter under skalet, vet dock inte om de Àr sÄ pass stora att de motiverar den stora prisskillnaden.

Har nÄgon pÄvisat faktiska skillnader i komponentegenskaper dÄ? Jag menar alltsÄ komponenter med andra specifikationer, inte komponenter frÄn andra tillverkare men med likvÀrdiga specifikationer. Jag förutsÀtter att en volymtillverkare som LG har ett antal leverantörer som anses godkÀnda för att leverera standardkomponenter och gör löpande nya upphandlingar av dessa.

#138

Postad 21 februari 2011 - 20:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlĂ€gg
  • 0
Det finns inga konstruktionsmÀssiga skillnader som sagt.

Att man byter fĂ€rg pĂ„ nĂ„gon konding i trafon betyder inte att det blir en annan spelare. Övriga komponenter Ă€r som sagt identiska, inkl hela analogdelen och D/A-omvandlare osv.

AKM4359 Àr ett hyfsat bra D/A-chip, som Àven sitter pÄ Creatives billigaste ljudkort för 500kr (det kortet Àr dock skit av andra anledningar).
http://www.akm.com/p...ac.asp?p=AK4359

Om man nu ÀndÄ tycker att en konding med annan fÀrg Àr en stor skillnad, sÄ fÄr man inte glömma bort att T577 och M56 har exakt likadana kretskort inkl alla komponenter. Vill man ha en BD390 med blÄ kondingar i trafon sÄ kan man med andra ord skippa M56 och köpa en T577 för 3800kr.

Bild pÄ den Àldre/billigare T587 (LG BD300):
Bifogad fil  nad_t587.jpg   119,26K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 21 februari 2011 - 20:35.


#139

Postad 22 februari 2011 - 07:42

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlĂ€gg
  • 0
Är det nĂ„gon hĂ€rinne som har testat vad de bĂ„da spelarna Ă€r kapabla till bĂ„de vad det gĂ€ller ljud och bild? Skulle vara intressant att se hur pass lika/olika de Ă€r.....

#140

Postad 03 mars 2011 - 02:54

NADpowered
  • NADpowered
  • Rookie

  • 5 inlĂ€gg
  • 0
Finns inget som visar att det Ă€r samma grejer. Visst, OEM Ă€r det sĂ€kerligen i nĂ„gon form (som alla företag kör med mer eller mindre) men exakt samma grejer... aldrig. Överbevisa mig med fakta och inte bilder som inget visar.

#141

Postad 03 mars 2011 - 07:19

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlĂ€gg
  • 0

Finns inget som visar att det Ă€r samma grejer. Visst, OEM Ă€r det sĂ€kerligen i nĂ„gon form (som alla företag kör med mer eller mindre) men exakt samma grejer... aldrig. Överbevisa mig med fakta och inte bilder som inget visar.


HÄller med, upp med bevisen pÄ bordet!

#142

Postad 03 mars 2011 - 07:56

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlĂ€gg
  • 0

Finns inget som visar att det Ă€r samma grejer. Visst, OEM Ă€r det sĂ€kerligen i nĂ„gon form (som alla företag kör med mer eller mindre) men exakt samma grejer... aldrig. Överbevisa mig med fakta och inte bilder som inget visar.


HÄller med, upp med bevisen pÄ bordet!


Det hÀr lÄter mer som förnekelse Àn konstruktivt ifrÄgasÀttande. LÀs trÄden och dra era egna slutsatser. Vad Àr skillnaden enligt er mer Àn fÀrg pÄ komponenterna? Eftersom det inte Àr hÄrdvara sÄ mÄste ni syfta pÄ nÄgot annat, och isf, vad Àr det?

Tycker att Ageves observation Àr riktigt intressant Àven om jag inte Àr förvÄnad dÄ det sker mycket OEM-tillverkning i hemelektronikbranschen. Extra kul med NADs marknadsförning och det Àr kanske dÀrför ni reagerar eftersom ni kanske fallit offer för den och kÀnner er lurade...

#143

Postad 03 mars 2011 - 08:10

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlĂ€gg
  • 0

Finns inget som visar att det Ă€r samma grejer. Visst, OEM Ă€r det sĂ€kerligen i nĂ„gon form (som alla företag kör med mer eller mindre) men exakt samma grejer... aldrig. Överbevisa mig med fakta och inte bilder som inget visar.


Det borde vara uppenbart för alla teknikintresserade att det handlar om rebadging. NÀr inte ens texten NAD/LG pÄ alla kretskort övertygar, sÄ kan jag nog tyvÀrr inte hjÀlpa dig. Det stÄr ju t om pÄ Hifikubbens hemsida att M56 och T577 Àr samma spelare i olika chassin. Eller pÄstÄr du att det skiljer nÄgot Àven mellan dessa spelare?

T577 kostar 3800kr. Det Àr inte orimligt om man ser till kostnader för att bygga ett nytt chassi osv.

Ibland tycker man att de som köper hifi borde sÀtta sig in lite mer i tekniken bakom. Det finns massor med dyra spelare som Àr konstruerade frÄn grunden, utan att ta den enkla vÀgen som NAD, Lexicon mfl gör. DÀrmed inte sagt att det ena behöver vara bÀttre/sÀmre Àn det andra.

Att en spelare i prisklassen som BD390 ligger i har en "riktig" D/A-omvandlare (frÄn AKM) Àr ganska ovanligt. De flesta anvÀder en inbyggd D/A i mediachippet/dekoderchippet, som har sÀmre teknisk prestanda.

Men för att stilla din nyfikenhet, varför skickar du inte ett mail till NAD och frÄgar vad som skiljer deras spelare frÄn BD390, bortsett frÄn chassit?

UtgÄngar NAD M56:
Bifogad fil  bd390bak.jpg   26,09K   0 Antal nerladdningar

UtgÄngar LG BD390:
Bifogad fil  m56bak.jpg   18,13K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 03 mars 2011 - 08:15.


#144

Postad 03 mars 2011 - 08:47

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • ForumrĂ€v

  • 649 inlĂ€gg
  • 0
OEM Àr bra för oss kunder. Om alla tillverkare skulle utveckla sina egna saker sÄ skulle man inte kunna köpa en BD spelare för under 10000:- Med tanke pÄ alla nya format som tex 3D, HDMI 1.4 mm sÄ skulle utvecklingskostnaden skjuta i höjden.
DENON och MARANTZ hade ju samma dvd för nÄgot Är sedan (troligtvis Àr det likadant nu). De ingÄr ju iofs i samma konsern D/M Holding.
Franska Advance Acostic och svenska XTZ har garanterat handlat elekronik frÄn samma tillverkare i Asien och sedan satt sin klisterlapp pÄ framsidan.
Jag tycker dÀremot att det fel nÀr samma maskin skiljer sig sÄ pass mycket i pris som NAD/LG.

Titta pÄ bilindustrin. Samma bil olika mÀrken.

TyvÀrr sÄ Àr HIFI-vÀrlden full av mystik. SÄ lÀnge kunderna gÄr pÄ det sÄ finns det stora pengar att tjÀna för tillverkarna.
Jag sÄg en svindyr cd-spelare i nÄgon hifiblaska för nÄgra Är sedan. NÄgra enkla kretskort och en billig cd/dvd rom-lÀsare som man kan köpa pÄ komplett för ca: 200:-. Detta var förpackat i en stor tung lÄda av aluminum med en enorm prislapp. Jag tror till och med att recencenten tyckte den var prisvÀrd.

#145

Postad 03 mars 2011 - 08:59

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlĂ€gg
  • 0

OEM Àr bra för oss kunder. Om alla tillverkare skulle utveckla sina egna saker sÄ skulle man inte kunna köpa en BD spelare för under 10000:- Med tanke pÄ alla nya format som tex 3D, HDMI 1.4 mm sÄ skulle utvecklingskostnaden skjuta i höjden.
DENON och MARANTZ hade ju samma dvd för nÄgot Är sedan (troligtvis Àr det likadant nu). De ingÄr ju iofs i samma konsern D/M Holding.
Franska Advance Acostic och svenska XTZ har garanterat handlat elekronik frÄn samma tillverkare i Asien och sedan satt sin klisterlapp pÄ framsidan.
Jag tycker dÀremot att det fel nÀr samma maskin skiljer sig sÄ pass mycket i pris som NAD/LG.

Titta pÄ bilindustrin. Samma bil olika mÀrken.

TyvÀrr sÄ Àr HIFI-vÀrlden full av mystik. SÄ lÀnge kunderna gÄr pÄ det sÄ finns det stora pengar att tjÀna för tillverkarna.
Jag sÄg en svindyr cd-spelare i nÄgon hifiblaska för nÄgra Är sedan. NÄgra enkla kretskort och en billig cd/dvd rom-lÀsare som man kan köpa pÄ komplett för ca: 200:-. Detta var förpackat i en stor tung lÄda av aluminum med en enorm prislapp. Jag tror till och med att recencenten tyckte den var prisvÀrd.


marantz och denon Àr i mÄnga fall samma (grund) maskiner...men det som skiljer sig Àr att marantz anvÀnder sig av hdam kretsar och det finns inte pÄ denon maskinerna.
al processing Àr vÀl Àven det nÄgot som bara finns i denon recivrarna?

sÄ det finns skillnader mellan marantz/denon.
sen gör ju bÄde denon/marantz tunga (vÀlfyllda) bd maskiner...bÀttre vet jag ej om de Àr men de Àr pÄkostade byggnationsmÀssigt till skillnad ifrÄn lexicon-nad mfl.
sÄ dÀr betalar man ju ÄterminstÄnde för viss matrial innuti och inte bara för skalet.

#146

Postad 03 mars 2011 - 09:02

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlĂ€gg
  • 0

TyvÀrr sÄ Àr HIFI-vÀrlden full av mystik. SÄ lÀnge kunderna gÄr pÄ det sÄ finns det stora pengar att tjÀna för tillverkarna.


Kablar Àr ett utmÀrkt exempel pÄ det.. :P

#147

Postad 03 mars 2011 - 09:08

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlĂ€gg
  • 0

Kablar Àr ett utmÀrkt exempel pÄ det.. :P


dyra kablar Àr ÄterminstÄnde snygga och kommer ofta i snygga Àdel trÀ boxar som man kan ha godis i nÀr man sitter o har vÀrldens feelgood kÀnsla :P

skall jag nÀmna att jag sjÀlv har nordost red dawn ;)

#148

Postad 03 mars 2011 - 09:23

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlĂ€gg
  • 0

Det hÀr lÄter mer som förnekelse Àn konstruktivt ifrÄgasÀttande. LÀs trÄden och dra era egna slutsatser. Vad Àr skillnaden enligt er mer Àn fÀrg pÄ komponenterna? Eftersom det inte Àr hÄrdvara sÄ mÄste ni syfta pÄ nÄgot annat, och isf, vad Àr det?

Tycker att Ageves observation Àr riktigt intressant Àven om jag inte Àr förvÄnad dÄ det sker mycket OEM-tillverkning i hemelektronikbranschen. Extra kul med NADs marknadsförning och det Àr kanske dÀrför ni reagerar eftersom ni kanske fallit offer för den och kÀnner er lurade...


Vet inte om man kan kategorisera detta som förnekelse. IfrÄgasÀttandet Àr berÀttigat frÄn bÄda sidor anser jag, utan det sÄ skulle inte diskussionen komma framÄt. Kritiskt tÀnkande Àr nÄgot som vi alla borde Àgna mer tid Ät i dagens samhÀlle.

För egen del har jag inte fallit för nÄgon marknadsföring eftersom jag inte nÀmnvÀrt har sneglat Ät Masters- serien. Har endast fÄtt möjlighet att lyssna till NAD M2 och M3 i tvÄ olika system, anser bÄda dessa vara mycket kompetenta förstÀrkare i resp prisklass.

Det jag önskar fĂ„ ut av detta Ă€r att nĂ„gon faktiskt pĂ„visar skillnader/likheter sĂ„ att vi kan göra ett avslut. Återigen stĂ€ller jag frĂ„gan; har det skrivits/debatterats runt detta i hifi- pressen vĂ€rlden runt? Finns det nĂ„gra direkta A/B- jĂ€mförelser mellan dessa bĂ„da spelare? (tĂ€nker dĂ„ inte bara pĂ„ bilder av resp innanmĂ€te i bĂ„da maskinerna)

#149

Postad 03 mars 2011 - 09:37

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlĂ€gg
  • 0
Tur att man varken befattar sig med LG eller NAD... :P

#150

Postad 03 mars 2011 - 09:43

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlĂ€gg
  • 0

Tur att man varken befattar sig med LG eller NAD... :P


Tycker inte att man skall döma ut nÄgot av dessa mÀrken.



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.