Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför säljs inte basar (subbar) i par?

154 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 17 februari 2012 - 02:43

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Distorsion är en oönskad förändring av tonfrekvensen s.k. förvrängning, det beror på vilken typ av distorsion som åsyftas. Distorsion kan vara av många olika karaktärer, varav större bandbredd ofta tillkommer men behöver inte nödvändigtvis vara av ovan nämnd karaktär.

Exakt vad i citatet tror du inte berätta om dist?
"Många tycker att distorsion i det allra lägsta frekvensområdet 20-30 Hz
(där man faktiskt rätt lätt kan höra distorsion om -50 dB (~0,3%) om
kombinationen av komponenter (3:e, 4:e och 5:e-ton kombinerade på
normalt sätt) och nivån är sådan att den i sig kommer över hörtröskeln)
låter som "mera och fulligare bas". "

Jag markera så det blir rätt uppenbart vad han skriver.

#52

Postad 17 februari 2012 - 11:27

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Exakt vad i citatet tror du inte berätta om dist?
"Många tycker att distorsion i det allra lägsta frekvensområdet 20-30 Hz
(där man faktiskt rätt lätt kan höra distorsion om -50 dB (~0,3%) om
kombinationen av komponenter (3:e, 4:e och 5:e-ton kombinerade på
normalt sätt) och nivån är sådan att den i sig kommer över hörtröskeln)
låter som "mera och fulligare bas". "

Jag markera så det blir rätt uppenbart vad han skriver.

Han definierar inte vilken typ av distorsion som åsyftas i sammanhanget, han använder begrepp som normalt? Vad är det? Även begrepp som Lätt används, vad innebär det?

#53

Postad 17 februari 2012 - 11:51

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Disten: 3:3, 4:e och 5:e tons.
Normal: Antagligen normal musik (akustisk)
Lätt: Antagligen att de flesta klarar av att höra det.

Så som jag sa, EN basmodul kommer aldrig att återge någon form av musik med bas i, utan dist såvida man inte spelar väldigt lågt.

Men, om någon vill motbevisa mig så kan de komma med en vanlig basmodul så kan vi testa mot mina 4 basmoduler.

#54

Postad 17 februari 2012 - 12:22

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Disten: 3:3, 4:e och 5:e tons.
Normal: Antagligen normal musik (akustisk)
Lätt: Antagligen att de flesta klarar av att höra det.

Så som jag sa, EN basmodul kommer aldrig att återge någon form av musik med bas i, utan dist såvida man inte spelar väldigt lågt.

Men, om någon vill motbevisa mig så kan de komma med en vanlig basmodul så kan vi testa mot mina 4 basmoduler.

Det talar om övertonerna från distorsionen inte av vilken typ, antar att det rör sig om HD? Fourier transformen inkl psykoakustik motbevisar i teorin, då all bas ger övertoner som troligen maskerar den mesta distorsion. Annars kanske ABX-test kunde komma på sin plats, då distorsionen är av viss utformning, som jag skrev tidigare allt är relativt.

#55

Postad 17 februari 2012 - 12:45

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Det talar om övertonerna från distorsionen inte av vilken typ, antar att det rör sig om HD? Fourier transformen inkl psykoakustik motbevisar i teorin, då all bas ger övertoner som troligen maskerar den mesta distorsion. Annars kanske ABX-test kunde komma på sin plats, då distorsionen är av viss utformning, som jag skrev tidigare allt är relativt.

Ja, HD men det kommer ju även skapa IMD.
Precis ALL form av återgivning ger övertoner, eftersom det inte finns något element som ger absolut ingen som helst förvrängning. Men vad som är viktigt är vad som är hörbart, vilket är precis det Ingvar tog upp.

#56

Postad 17 februari 2012 - 12:48

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Mitt tips är att ut och lyssna lite.

#57

Postad 17 februari 2012 - 12:58

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Ja, HD men det kommer ju även skapa IMD.
Precis ALL form av återgivning ger övertoner, eftersom det inte finns något element som ger absolut ingen som helst förvrängning. Men vad som är viktigt är vad som är hörbart, vilket är precis det Ingvar tog upp.

Mitt tips är att ut och lyssna lite.

Övertoner är inte distorsion, nu diskuterade vi just distorsionen, vilken som du skriver ovan all återgivningsteknologi ger i från sig, frågan var huruvida man kunde höra den i förhållanden till dom icke förvrängda övertonerna. Tack för tipset, jag skall fortsätta lyssna mycket som jag brukar göra ;)

#58

Postad 17 februari 2012 - 13:15

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Övertoner är inte distorsion, nu diskuterade vi just distorsionen, vilken som du skriver ovan all återgivningsteknologi ger i från sig, frågan var huruvida man kunde höra den i förhållanden till dom icke förvrängda övertonerna. Tack för tipset, jag skall fortsätta lyssna mycket som jag brukar göra ;)

Jo, om övertonerna skapas av t ex elementet, så är det en dist. Om det är övertoner på skivan/filen, så är det återgivning.

#59

Postad 17 februari 2012 - 13:22

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Jo, om övertonerna skapas av t ex elementet, så är det en dist. Om det är övertoner på skivan/filen, så är det återgivning.

Fortfarande (läser du inte vad jag skriver), jag skriver ju att övertoner kan vara av distorsion men också inte av distorsion dvs original, sedan skriver jag att distorsionen troligen maskeras av övertonerna som inte har genererats av distorsionen.

#60

Postad 17 februari 2012 - 13:28

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Fortfarande (läser du inte vad jag skriver), jag skriver ju att övertoner kan vara av distorsion men också inte av distorsion dvs original, sedan skriver jag att distorsionen troligen maskeras av övertonerna som inte har genererats av distorsionen.

Och ska jag behöva ännu en gång förklara att du ska läsa Ingvars inlägg?

#61

Postad 17 februari 2012 - 13:41

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Disten: 3:3, 4:e och 5:e tons.

Kommer troligtvis maskeras av naturliga övertoner.

Normal: Antagligen normal musik (akustisk)

Beskriv lite mer exakt vad normalt är för något?

Lätt: Antagligen att de flesta klarar av att höra det.

Nämn vilka de flesta är, jag vill ha data på exakt vilka studier du syftar på här?

#62

Postad 17 februari 2012 - 13:52

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Kommer troligtvis maskeras av naturliga övertoner.

Nej, varför läste du inte vad han skrev? Du har ju inte framfört NÅGOT som skulle motsäga detta.
Har du överhuvudtaget lyssnat på ett kapabelt system?

#63

Postad 17 februari 2012 - 14:10

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Har du överhuvudtaget lyssnat på ett kapabelt system?


Det är just detta som är problemet i de flesta fall tror jag. Man tror att man hört något grymt men detta är sällan fallet. När jag tänker efter tror jag aldrig att jag hört ett kapabelt bassystem inomhus. Syftar alltså på separata basar nu. Kapabel bas har jag dock hört från både B&W och Ino. Sen vad kapabelt innebär är iof en annan fråga men när soffan börja skaka av basen utan att det låter bumligt, ansträngt eller att man blir lyssningstrött så anser jag det som kapabel bas.

#64

Postad 17 februari 2012 - 14:23

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Nej, varför läste du inte vad han skrev? Du har ju inte framfört NÅGOT som skulle motsäga detta.
Har du överhuvudtaget lyssnat på ett kapabelt system?

Du kanske kan förklara lite närmare exakt vad han menar, då jag uppenbarligen inte förstår? Jag har lyssnat men främst känt (lågbas) på allehanda system, måste säga att rumsresonanser alltid har varit den största hörbara flaskhalsen. Vad som är kapabelt är ju som sagt subjektivt.

#65

Postad 17 februari 2012 - 16:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Du kanske kan förklara lite närmare exakt vad han menar, då jag uppenbarligen inte förstår? Jag har lyssnat men främst känt (lågbas) på allehanda system, måste säga att rumsresonanser alltid har varit den största hörbara flaskhalsen. Vad som är kapabelt är ju som sagt subjektivt.

Ja, rumsresonanser påverkar men det ändrar ju inte på problemet att en basmodul distar hörbart.

#66

Postad 17 februari 2012 - 17:19

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Ja, rumsresonanser påverkar men det ändrar ju inte på problemet att en basmodul distar hörbart.

Rumsresonanser är hörbara, vilket givetvis är ett reellt problem. Det är förstås lätt att hamna i placebofällan då man har med en såpass diffus bransch som s.k. HIFI att höra. Vilket jag givetvis har full förståelse för, Been there, done that.

#67

Postad 17 februari 2012 - 18:25

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Rumsresonanser är hörbara, vilket givetvis är ett reellt problem. Det är förstås lätt att hamna i placebofällan då man har med en såpass diffus bransch som s.k. HIFI att höra. Vilket jag givetvis har full förståelse för, Been there, done that.

Ja, de är hörbara men det finns bot för det, t ex.
Men det ändrar ju inte på basmodulens beteende.

#68

Postad 18 februari 2012 - 11:56

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Jag flyttar den här tråden till subwooferforumet. Sedan vill jag också bara påminna att inte glömma bort vad tråden egentligen handlar om. Det känns som att diskussionen börjar sväva iväg rätt långt från topic.

#69

Postad 18 februari 2012 - 15:24

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Förstå att det handlar om kompromisser. Att det öht behövs subbar måste man väl se som en kompromiss? Att ens dra in en enda stor koloss är för väldigt många att tumma på intresset att ha en shysst inredning. Otroligt onödig tråd detta, det som diskuteras är ju vad som ger optimal basåtergivning vilket det finns massa andra trådar för. För en övervägande majoritet blir det ett stort lyft med en sub vid exempelvis filmtittande, men skulle aldrig få för sig att ta in två. Lika mycket som att sitta och önska sig att subbar säljs i tvåpack kan ni ju sitta och önska er att marknaden beter sig på andra önskvärda sätt som går emot dess enda fasta princip; att generara kapital.

#70

Postad 18 februari 2012 - 16:48

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Förstå att det handlar om kompromisser. Att det öht behövs subbar måste man väl se som en kompromiss?

Jaså? Varför skulle det vara en kompromiss? Mitt personliga åsikt är att allt utan flera basmoduler är en stor kompromiss.

#71

Postad 18 februari 2012 - 17:13

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Jag menar, annars hade man väl haft ett system där varje högtalare har en bas som gör en separat sub överflödig? Men det går ju väldigt bra att förstå mitt resonemang om kompromisser och att marknaden följer efter utan just detta exempel.

#72

Postad 18 februari 2012 - 18:59

balagarba
  • balagarba
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Jag menar, annars hade man väl haft ett system där varje högtalare har en bas som gör en separat sub överflödig? Men det går ju väldigt bra att förstå mitt resonemang om kompromisser och att marknaden följer efter utan just detta exempel.

Det är lättare att få till bra bas om man har en separat sub än om basen sitter i fronthögtalarna pga frontarna låter bäst när dom står relativt fritt medans basen mår bäst om den får väggstöd.Även lättare att placera på bästa sätt om man har separata enheter.

Redigerat av balagarba, 18 februari 2012 - 19:01.


#73

Postad 18 februari 2012 - 19:32

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Jag menar, annars hade man väl haft ett system där varje högtalare har en bas som gör en separat sub överflödig? Men det går ju väldigt bra att förstå mitt resonemang om kompromisser och att marknaden följer efter utan just detta exempel.

Det jag menar är att det är en kompromiss att inte ha basar. Om "marknaden" (=svensson) anser att en 32 tums TV på 4 meter är bra för film (eller de vågade med hela 40 tum), så är det en grej. Frågar du en filmintresserad så tror jag de flesta vill ha större än 32 tums TV.

#74

Postad 19 februari 2012 - 03:13

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Jo, alltså nu drog jag till med en gissning här men det gör det samma för resonemanget. Säger ni att det är bättre med separat sub så tänker jag absolut inte argumentera emot det, ni verkar veta vad ni snackar om, no doubt. Men, som du säger med TV'n; "nyligen" var 32" standard och då marknadsfördes mycket 32-tummare. Det finns redan flertal butiker som kör deals med fler subbar. Min fråga är; vari ligger poängen för diskussionen? Det verkar ju som om dom flesta som har ett intresse stort nog att ens överväga multi-sub alternativet redan vet att det är bättre. Jag skulle jättegärna ha effekten av två eller fler, men mina grannar skulle nog inte det. Inte heller har jag plats nog eller skulle vilja tumma så mycket på inredningen genom att fylla mitt enda rum som inte är ett sovrum med platskrävande elektronik. Jag kan sträcka mig så långt som att ha en, vilket gett mig mycket gentemot att ha ingen. Vilket hade varit det enda alternativet om alla subbar såldes i tvåpack som högtalare säljs idag.

#75

Postad 19 februari 2012 - 08:11

Alchemist
  • Alchemist
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0
Fler basar innebär inte nödvändigtvis att man vill spela högre. Den främsta förbättringen och vinsten med två subbar är basens kvalité. Uttryckt i subjektiva termer ger två eller fler basar tightare och torrare bas oavsett hur högt det spelas. Att det dessutom ger möjlighet till ett högre ljudtyck är bara en bonus.

Flera basar innebär att varje bas inte behöver spelas lika hårt för att spela upp material, det innebär mindre dist.
Möjlighet till att använda placering för att åstadkomma bra ljud är mycket större med flera basar.

#76

Postad 19 februari 2012 - 10:42

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Precis. Om man placerar två subwoofrar ovanpå varandra i ett hörn så kallas det för "stacking". Då får man högre volym från dem. Placerar man dem symmetriskt i rummet är man ute efter de akustiska fördelarna med att ha två subwoofrar. Då kan man kalibrera dem så att volymen blir som den var när man hade en subwoofer. Jag antar att de flesta är ute efter de akustiska fördelarna med två subwoofrar. :)

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 19 februari 2012 - 10:43.


#77

Postad 19 februari 2012 - 11:21

balagarba
  • balagarba
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Precis. Om man placerar två subwoofrar ovanpå varandra i ett hörn så kallas det för "stacking". Då får man högre volym från dem. Placerar man dem symmetriskt i rummet är man ute efter de akustiska fördelarna med att ha två subwoofrar. Då kan man kalibrera dem så att volymen blir som den var när man hade en subwoofer. Jag antar att de flesta är ute efter de akustiska fördelarna med två subwoofrar. :)

Du ökar ju ljudtrycket med 3db om du kör med dubbla subbar även om dom inte står på varann :)

#78

Postad 19 februari 2012 - 12:04

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Du ökar ju ljudtrycket med 3db om du kör med dubbla subbar även om dom inte står på varann :)


Nja, det är ju en inställningsfråga.
Om du är nöjd med ditt ljudtryck med en sub kan du ju skaffa 2 för att spela till samma totalvolym som med en fast med mindre dist.

#79

Postad 19 februari 2012 - 13:41

balagarba
  • balagarba
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Nja, det är ju en inställningsfråga.
Om du är nöjd med ditt ljudtryck med en sub kan du ju skaffa 2 för att spela till samma totalvolym som med en fast med mindre dist.

javisst om volymen sänks med 3 db hamnar du ju på samma som med en sub.

Redigerat av balagarba, 19 februari 2012 - 14:08.


#80

Postad 02 mars 2012 - 09:41

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Har gått från 2st välbyggda 1000W JBL 18" subbar till endast en, hör ingen skillnad. Det finns en mätbar skillnad och 2 st kanske kan löna sig om man har perfekt rumsakustik inkl perfekta subbar. Däremot är det en extrem skillnad mellan olika subbar men det är ju en annan femma.

#81

Postad 02 mars 2012 - 09:57

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

javisst om volymen sänks med 3 db hamnar du ju på samma som med en sub.


Precis. När jag skaffade 2 lade jag mig på lägre volym på varje sub, men totalt sett lite högre.
Trots det märke jag direkt att subbarna låter bättre när dom jobbar mindre.
Är sugen på en sub till, men tvivlar att frugan är med på iden sålänge prylarna huserar i vardagsrummet.

#82

Postad 02 mars 2012 - 15:45

balagarba
  • balagarba
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Har gått från 2st välbyggda 1000W JBL 18" subbar till endast en, hör ingen skillnad. Det finns en mätbar skillnad och 2 st kanske kan löna sig om man har perfekt rumsakustik inkl perfekta subbar. Däremot är det en extrem skillnad mellan olika subbar men det är ju en annan femma.

" Det är väl möjligt att du inte hör nån större skillnad om du sitter i sweetspot,Men den största fördelen med fler subbar är ju att du får jämnare bas på fler ställen än sweetspot.Och det är väl om man har kass rumsakustik som det gör mest nytta med fler än en sub.Man behöver väl inte ha perfekta subbar bara för att man har 2st?Snarare tvärtom :)

#83

Postad 02 mars 2012 - 15:49

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Ja, återgivningen i hela rummet brukar bli bra mycket jämnare. Sen så får man mycket större headroom vilket sänker disten en hel del.

#84

Postad 02 mars 2012 - 17:54

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Möjligt att vissa subbar låter markant bättre om dom sammarbetar, men jag har långt ifrån perfekt rumsakustik så borde ju ha påverkat en del (Visserligen 18"), visst all återgivning blir ju bättre med bra rumsakustik, dock så är det omvända också sant, vilket kanske är varför jag inte hörde någon skillnad, dränktes kanske i rumsresonanser. :)

#85

Postad 02 mars 2012 - 18:05

balagarba
  • balagarba
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
Det är ju rumsresonanser som brukar släckas ut med fler subbar. :unsure: Märkligt att det blir tvärtom för dig..

#86

Postad 04 mars 2012 - 14:20

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Bara nyfiken Isaac, menar du flera 18-tummare eller 18 st?
Finner också märkligt att det blev tvärt om hos dig, men tumregler tar ju akustik mm ingen hänsyn till...

Redigerat av ljudfantasten, 04 mars 2012 - 14:24.


#87

Postad 04 mars 2012 - 14:53

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
Här säljer dom i par, bra pris då oxå...

http://www.pauseljud...r-ki-sub-super/

#88

Postad 04 mars 2012 - 17:52

Jenus
  • Jenus
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Ett par XTZ 99 W12.18 ICE
http://www.fyndborse...igh-gloss-ra-ii

#89

Postad 10 mars 2012 - 15:29

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Det är ju rumsresonanser som brukar släckas ut med fler subbar. :unsure: Märkligt att det blir tvärtom för dig..

Beror nog mycket på rum och placering, men visst underlättar det säkert med fler subbar.

Bara nyfiken Isaac, menar du flera 18-tummare eller 18 st?
Finner också märkligt att det blev tvärt om hos dig, men tumregler tar ju akustik mm ingen hänsyn till...

Jag hade tyvärr bara 2st 18" vid tillfälle, så det är möjligt att jag kanske inte har tillräckligt på fötterna för att sätta tummarna på vad det va. ;)


Men min poäng är ändå att det kan finnas viktigare saker att lägga resurser på en fler subbar, ex. något med större inverkan på ljudet.

MVH.

#90

Postad 11 mars 2012 - 00:36

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Men min poäng är ändå att det kan finnas viktigare saker att lägga resurser på en fler subbar, ex. något med större inverkan på ljudet.

MVH.

Vilka saker anser du är viktigare än få bra headroom i basen?

#91

Postad 11 mars 2012 - 07:58

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0
känns som en diskution som mest trampar på dom med bara en sub på fötterna, måste vara runt 90-95% som bara har en sub, dom blir ju så klart sura för här kommer några och säger att deras system aldrig kommer kunna prestera bra.

dock ligger nått i att folk inte hört så mycket bättre, det är ju inte så lätt att lyssna på stormarknaden precis, själv skulle jag vilja höra flera system här på forumet med folk som säger sig ha så bra grejor, man tänker ju så klart, är det sant det dom påstår?

#92

Postad 11 mars 2012 - 13:15

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

känns som en diskution som mest trampar på dom med bara en sub på fötterna, måste vara runt 90-95% som bara har en sub, dom blir ju så klart sura för här kommer några och säger att deras system aldrig kommer kunna prestera bra.

dock ligger nått i att folk inte hört så mycket bättre, det är ju inte så lätt att lyssna på stormarknaden precis, själv skulle jag vilja höra flera system här på forumet med folk som säger sig ha så bra grejor, man tänker ju så klart, är det sant det dom påstår?


Du har givetvis helt rätt, att utan referensramar vet man sällan vad som är mer eller mindre bra.
Tyckte min första, skitbilliga Audio Prosub var helt ok. Bytte till en billig Velodyne för ca 4000 k som var bra för pengarna, men skitgrym i mina öron. Gick från det till Infinity Cascade 15 med R.A.B.O.S som gör underverk i mitt rum och insåg hur en sub kan låta, skaffade sen en till och som det är nu känns det som allt mindre än två subbar med skapligt ljud går helt bort. En velodyne för 4 k skulle jag kanske kunna acceptera i sovrummet, men inte till huvudanläggningen.

Inser att mina upplevelser inte är slut här utan att det finns mycket bättre ljud att uppleva.

#93

Postad 12 mars 2012 - 16:05

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Vilka saker anser du är viktigare än få bra headroom i basen?

Det finns många viktiga saker och headroom är en av dem.
Jag diskuterar inte ospecifikt basen här, utan ”subbar” från engelskans subwoofer, alltså lågfrekvent bas.
Vi kan alltid fokusera på registren där människan hör med betydligt högre upplösning. Tex. Genom att lägga resurser på rumsakustik istället, eftersom det är där flaskhalsen faktiskt ligger.

#94

Postad 12 mars 2012 - 21:44

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Det finns många viktiga saker och headroom är en av dem.
Jag diskuterar inte ospecifikt basen här, utan ”subbar” från engelskans subwoofer, alltså lågfrekvent bas.
Vi kan alltid fokusera på registren där människan hör med betydligt högre upplösning. Tex. Genom att lägga resurser på rumsakustik istället, eftersom det är där flaskhalsen faktiskt ligger.

Akustiken bör man absolut lägga energi på men det spelar ju föga roll att fixa akustiken om allt man hör är dist.
Enligt mig så är högtalarna (bas och toppar inkl headroom) och rummet överlägset viktigaste att lägga energi på.

#95

Postad 13 mars 2012 - 11:36

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Akustiken bör man absolut lägga energi på men det spelar ju föga roll att fixa akustiken om allt man hör är dist.
Enligt mig så är högtalarna (bas och toppar inkl headroom) och rummet överlägset viktigaste att lägga energi på.

Dom flesta skaffar uppenbarligen flera subbar, för att korrigera diverse akustiska problem. Distorsion i subbasen har jag mycket svårt att föreställa mig någon människa höra, motresonans i själva membranet och inte minst i övriga konstruktionen innehåller föga energi (under normala förhållanden), för att vara hörbart, men kanske under absolut optimala förhållanden, då står jag fast vid att man bör uppnå optimala förhållanden, före man åtgärdar problemet.

Instämmer, det dynamiska omfånget inkl frekvensomfånget och därmed transientåtergivingen är viktigast, det är just därför vi måste prioritera detta och inte kasta bort resurser, där dom inte gör störst nytta för ändamålet.

Jag anser alltså det finnas mer ekonomiska alternativ att korrigera akustik, en genom införskaffandet av fler subbar.

#96

Postad 13 mars 2012 - 14:50

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Dom flesta skaffar uppenbarligen flera subbar, för att korrigera diverse akustiska problem. Distorsion i subbasen har jag mycket svårt att föreställa mig någon människa höra,

Då föreslår jag att du undersöker det. Så kanske du sen inser att det är både för lägre dist och bättre återgivning i rummet man väljer flera.

#97

Postad 14 mars 2012 - 11:44

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Då föreslår jag att du undersöker det. Så kanske du sen inser att det är både för lägre dist och bättre återgivning i rummet man väljer flera.

Eller inte för lägre dist? Tycker mig redan undersökt saken, men har du tips på vetenskapliga undersökningar, inom ämnet får du gärna länka dem här, om inte förslår jag dig ta ditt egna förslag under övervägande.

#98

Postad 14 mars 2012 - 12:23

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Eller inte för lägre dist? Tycker mig redan undersökt saken, men har du tips på vetenskapliga undersökningar, inom ämnet får du gärna länka dem här, om inte förslår jag dig ta ditt egna förslag under övervägande.

Jag länka ju nyss till Öhmans studier om det hela.

#99

Postad 14 mars 2012 - 12:32

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
ju fler element ju mindre disst...avslappnad återgivning.....det är ju självklart....det är därför jag kör med 12st diskanter :huh:

:D

Redigerat av robert293, 14 mars 2012 - 12:33.


#100

Postad 14 mars 2012 - 12:40

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Jag länka ju nyss till Öhmans studier om det hela.

Jag bad faktiskt om vetenskapliga studier, inte en mans ord. Alltså bevis för att människan kan höra distorsion i subbas, utomhus tex där inte rumsakustik interfererar, tex på en åker, eller ett akustiskt neutralt laboratorium.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.