Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canon EOS 600D

146 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 12 juli 2011 - 14:13

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Jag försöker använda fotografering med fjärrkontroll och låst spegel med en fördröjning på 2 sekunder på EOS 600D
Men jag får inte detta att fungera.
Titta på sid 89, 122 och 261 i bruksen.
På sid 261 står det att man kan välja att ta bilden direkt med fjärrkontrollen eller använda 2 sekunders fördröjning. Men hur tusan väljer man 2 sekunders fördröjning, den tar ju bilden direkt varje gång man använder fjärrkontrollen?
Någon som vet??
(Samma står det även på sid 122, punkt *Fotografering med fjärrkontroll)

2s fördröjning kan nog vara med vanliga avtryckaren. Spegeln fälls upp och 2s väntas innan bilden tas.

#52

Postad 12 juli 2011 - 16:02

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

2s fördröjning kan nog vara med vanliga avtryckaren. Spegeln fälls upp och 2s väntas innan bilden tas.

+1

Om du använder en RC-1 fjärr så går 2 sekunders fördröjningen att trigga igång genom att ställa fjärren i läge "2". En annan väg att gå kan vara att gå in i custom functions (C.Fn III -8) och där ställa "spegellåsning" som "möjlig".
Då fälls spegeln upp vid första avtrycket och vid nästa avtryck går slutaren, exponering sker och spegeln fälls tillbaka. Det innebär dock två tryck för varje bild man tar (jobbigt i längden) så man bör ställa tillbaka spegellåsning till "ej möjlig" när man använt den klart.

Redigerat av Velodynamic, 12 juli 2011 - 16:02.


#53

Postad 12 juli 2011 - 18:53

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0

+1

Om du använder en RC-1 fjärr så går 2 sekunders fördröjningen att trigga igång genom att ställa fjärren i läge "2". En annan väg att gå kan vara att gå in i custom functions (C.Fn III -8) och där ställa "spegellåsning" som "möjlig".
Då fälls spegeln upp vid första avtrycket och vid nästa avtryck går slutaren, exponering sker och spegeln fälls tillbaka. Det innebär dock två tryck för varje bild man tar (jobbigt i längden) så man bör ställa tillbaka spegellåsning till "ej möjlig" när man använt den klart.


Mysteriet löst! Det är en switch på fjärrkontrollen RC-6 där man ställer in detta. Det framgick väldigt dåligt i bruksen, men jag hittade en annan som undrade samma sak för 550D.
Jag har ju en billig kopia av fjärren, och den har alltså inte denna 2-sekunders switch. Kan ju vara bra för andra att veta om denna skillnad mot originalfjärren.

http://forums.dprevi...mp;changemode=1

Redigerat av Nicce70, 13 juli 2011 - 17:55.


#54

Postad 18 juli 2011 - 12:12

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
Bifogad fil  Batteri_ej_original.jpg   117,43K   0 Antal nerladdningar

Jag beställde lite småtillbehör från e-bay, och då en vara var slut fick jag istället ett batteri till min Canon EOS 600D.
Det är inte original, och frågan är, vågar man använda det trots all varningstext i bruksen?
Vad säger ni?

#55

Postad 18 juli 2011 - 12:23

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0

Bifogad fil  Batteri_ej_original.jpg   117,43K   0 Antal nerladdningar

Jag beställde lite småtillbehör från e-bay, och då en vara var slut fick jag istället ett batteri till min Canon EOS 600D.
Det är inte original, och frågan är, vågar man använda det trots all varningstext i bruksen?
Vad säger ni?



Mät upp volten så att den stämmer.

#56

Postad 18 juli 2011 - 16:43

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0

Mät upp volten så att den stämmer.


Har nu laddat upp piratbatteriet samt originalbatteriet, bägge visar 8,32 volt vid full-laddat. Exakt samma alltså. Slutsats?

Jag vägde dem, och pirat väger 43 gram och original 51 gram. Förmodligen är det någon extra elektronik i originalbatteriet, har för mig att man kan registrera ett batteri i kameramenyn, eller om det var en annan modell?

Jag har inte vågat testa batteriet i kameran ännu.

#57

Postad 18 juli 2011 - 18:05

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0

Har nu laddat upp piratbatteriet samt originalbatteriet, bägge visar 8,32 volt vid full-laddat. Exakt samma alltså. Slutsats?

Jag vägde dem, och pirat väger 43 gram och original 51 gram. Förmodligen är det någon extra elektronik i originalbatteriet, har för mig att man kan registrera ett batteri i kameramenyn, eller om det var en annan modell?

Jag har inte vågat testa batteriet i kameran ännu.



Då är det inga som helst problem att använda det. Ha lite koll efter du laddat batteriet så att det inte läckt. "CE"-märket kan du glömma det har dem antagligen bara satt dit för synes skull.

Redigerat av Johanpixels, 18 juli 2011 - 18:10.


#58

Postad 18 juli 2011 - 21:03

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0

Då är det inga som helst problem att använda det. Ha lite koll efter du laddat batteriet så att det inte läckt. "CE"-märket kan du glömma det har dem antagligen bara satt dit för synes skull.


Jo det är nog den där falska som det talats om, som då fyndigt stog för China Export.
Ska prova batteriet, det borde funka.

#59

Postad 18 juli 2011 - 22:29

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0

Jo det är nog den där falska som det talats om, som då fyndigt stog för China Export.
Ska prova batteriet, det borde funka.



Nja det vet jag dock inte, just detta märket, men tänkte mer att 99% av alla produkter som har cemärken e nog falska :)

#60

Postad 31 juli 2011 - 11:07

Charliess
  • Charliess
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Var på shopingtur igår och fick en Canon 600D i handen, provade känna på den och den tycks sitta fint i handen vilket jag inte kan säga om min dåvarande Nikon D7000 som jag hade i någon enstaka vecka, har förmodligen för små händer samtidigt som 600D känns betydligt lättare, nu är ju detta olika kameror men jag funderar starkt på att införskafa en 600D och nu till min fråga gällande objektiven.

Eftersom mina behov finns inom nedanstående områden så vore jag tacksam för överkomliga objekiv, samt om man ska satsa på ett kitobjektiv och i sådana vilket och sedan komplettera med övriga objektiv.

Kameran kommer användas till

- Närbilder på naturen, ex blommor, växter, akvariefiskar, djur
- Inom fiske av gädda, lax och torsk
- Samt allround för resor, historiska byggnader, stränder, naturen


Hoppas ni har några överkomliga tips....

Redigerat av Charliess, 31 juli 2011 - 11:54.


#61

Postad 31 juli 2011 - 12:26

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0

Var på shopingtur igår och fick en Canon 600D i handen, provade känna på den och den tycks sitta fint i handen vilket jag inte kan säga om min dåvarande Nikon D7000 som jag hade i någon enstaka vecka, har förmodligen för små händer samtidigt som 600D känns betydligt lättare, nu är ju detta olika kameror men jag funderar starkt på att införskafa en 600D och nu till min fråga gällande objektiven.

Eftersom mina behov finns inom nedanstående områden så vore jag tacksam för överkomliga objekiv, samt om man ska satsa på ett kitobjektiv och i sådana vilket och sedan komplettera med övriga objektiv.

Kameran kommer användas till

- Närbilder på naturen, ex blommor, växter, akvariefiskar, djur
- Inom fiske av gädda, lax och torsk
- Samt allround för resor, historiska byggnader, stränder, naturen


Hoppas ni har några överkomliga tips....


Ja själv kör jag med Tamron AF 18-270/3,5-6,3 Di II VC PZD, med det kan man ta det mesta, ett allround objektiv verkligen.
Och jag gillar också hur det är att hålla i 600D, den passar mina händer bra också.

#62

Postad 31 juli 2011 - 13:37

Charliess
  • Charliess
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Ja själv kör jag med Tamron AF 18-270/3,5-6,3 Di II VC PZD, med det kan man ta det mesta, ett allround objektiv verkligen.
Och jag gillar också hur det är att hålla i 600D, den passar mina händer bra också.


Se där ja, en annan möjlighet ja, man tappar väl lite av skärpan vid närbilderna, annars låter de som ett lovande alternativ, har du eventuellt några bilder som är tagna med den kombinationen som du vill dela med dig...?

#63

Postad 31 juli 2011 - 13:48

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0

Se där ja, en annan möjlighet ja, man tappar väl lite av skärpan vid närbilderna, annars låter de som ett lovande alternativ, har du eventuellt några bilder som är tagna med den kombinationen som du vill dela med dig...?


Ja nu är inte jag någon superfotograf direkt :-) , men här är en bild jag tog på en fågel på Drottningholm för några dagar sedan. La upp hela bilden så kan du kolla skärpan, jag är för dålig på att bedömma det.

Bifogad fil  fagel.jpg   5,23MB   31 Antal nerladdningar

#64

Postad 31 juli 2011 - 13:54

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
Här är två bilder till med det objektivet från Drottningholm

Bifogad fil  Hus_drottning.jpg   1,03MB   20 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Lastbil_i_fart.jpg   594,17K   19 Antal nerladdningar

#65

Postad 31 juli 2011 - 14:41

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
Blev nyfiken hur skarp jag kunde ta med Tamron AF 18-270/3,5-6,3 Di II VC PZD-objektivet vid fullt inzoom 270mm.
Tog en bild på en näckros i våran damm, med bländare f10, borde bli skarpast där gissar jag. ISO 100. Försökte lägga fokus mitt i blomman.
Så här blev bilden:

Bifogad fil  IMG_1899.JPG   5,25MB   29 Antal nerladdningar

#66

Postad 31 juli 2011 - 16:11

Charliess
  • Charliess
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
De var faktiskt enligt mina ögon fina bilder, blev possitivt överaskad över prestationen som tycks räcka för mina ändamål, tänkte också fråga hur långt avstånd du fotade näkrosen på?

Samt om du har någon macro bild på en insekt, fågel, växt eller dylikt?

#67

Postad 31 juli 2011 - 16:41

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0

De var faktiskt enligt mina ögon fina bilder, blev possitivt överaskad över prestationen som tycks räcka för mina ändamål, tänkte också fråga hur långt avstånd du fotade näkrosen på?

Samt om du har någon macro bild på en insekt, fågel, växt eller dylikt?


Roligt att du tyckte bilder var ok!
Jag hade kameran drygt en meter ifrån näckrosen.
Testade hur nära man kan komma med Tamronobjektivet, och som bilderna visar så är det det närmsta jag kan komma.
Jag ska prova med att sätta dit ett macrofilter på objektivet (som jag hoppas kommer i veckan) och se hur det blir. De kostar ju någon hundring bara.
Sen går det ju att cropa bilden en del också eftersom det är så hög upplösning. Men det är svårt att jämföra med ett riktigt macro så klart.

Bifogad fil  Spindel__pple.jpg   490,57K   11 Antal nerladdningar

#68

Postad 31 juli 2011 - 16:50

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
Så här någonting om man fotar ett frimärke så nära som möjligt, och klipper ut en liten del.

Bifogad fil  Frim_rke.jpg   94,09K   22 Antal nerladdningar

#69

Postad 31 juli 2011 - 21:48

Charliess
  • Charliess
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Tackar för bilderna, ja macro objektiv lär jag behöva i vilket fall som, jag vill nämligen ta närbilder på detaljnivå och då kommer man nog inte undan ett macro objektiv, så de får man köpa lite senare när ekonomin tillåter.

Så i veckan blir de till att inhandla kamera, väska, mineskort samt objektiv, återstår dock och se vad man kan få för pris på de hela, om de är värt att köpa kit och sen ett allround objektiv eller om de blir bara huset och sedan objektivet på de....

#70

Postad 02 augusti 2011 - 16:46

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0

Tackar för bilderna, ja macro objektiv lär jag behöva i vilket fall som, jag vill nämligen ta närbilder på detaljnivå och då kommer man nog inte undan ett macro objektiv, så de får man köpa lite senare när ekonomin tillåter.

Så i veckan blir de till att inhandla kamera, väska, mineskort samt objektiv, återstår dock och se vad man kan få för pris på de hela, om de är värt att köpa kit och sen ett allround objektiv eller om de blir bara huset och sedan objektivet på de....


Bifogad fil  N_ckros_humla.jpg   192,48K   16 Antal nerladdningar

Så idag kom macrolinserna, tog några bilder med +4 linsen (flera hundra, har ont i handen och axeln). Men hittade ett par som blev ok iaf! Helt klart nöjd med humlan som precis ska lyfta, och en närbild på föregående näckros.

#71

Postad 03 augusti 2011 - 12:58

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
Vilken är den senaste versionen för Digital Photo Professional egentligen? Den som jag fick med och har installerad är 3.1, men det finns en 3.4 att ladda hem här:
http://software.cano...are/0029161.asp
men när jag försöker installera den säger den bara att den senaste versionen 3.1 redan är installerad. Någon annan som provat?
Sen ett annat problem med DPP är när man ska öppna bilden i Photoshop, "Transfer to Photoshop" Alt-P, så öppnas den i min gamla version CS och inte i CS5 som jag också har installerad. Var tusan ändrar man detta?

#72

Postad 03 augusti 2011 - 13:06

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0

Vilken är den senaste versionen för Digital Photo Professional egentligen? Den som jag fick med och har installerad är 3.1, men det finns en 3.4 att ladda hem här:
http://software.cano...are/0029161.asp
men när jag försöker installera den säger den bara att den senaste versionen 3.1 redan är installerad. Någon annan som provat?
Sen ett annat problem med DPP är när man ska öppna bilden i Photoshop, "Transfer to Photoshop" Alt-P, så öppnas den i min gamla version CS och inte i CS5 som jag också har installerad. Var tusan ändrar man detta?



Jag har 3.8 :rolleyes:

Hittar inte heller ps vid snabbkoll, undra om den endast kan hitta ett prograg, så om du tar bort de gamla kanske.

#73

Postad 03 augusti 2011 - 14:00

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0

Jag har 3.8 :rolleyes:

Hittar inte heller ps vid snabbkoll, undra om den endast kan hitta ett prograg, så om du tar bort de gamla kanske.


Va, har du 3.8? Var hittade du den? Eller fick du med den med kameran?

Ja visst är det skumt med PS, sett några enstaka andra på nätet som har samma problem, men ingen konkret lösning.

#74

Postad 03 augusti 2011 - 21:37

Hampuz
  • Hampuz
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Vad är skillnaden mellan 600D och 550D? Det enda riktiga jag ser är att detnär en vinklingsbar-skärm på 600D.

Så vad tror ni, skall man satsa på en 550D eller 600D?

#75

Postad 04 augusti 2011 - 04:26

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0

Vilken är den senaste versionen för Digital Photo Professional egentligen? Den som jag fick med och har installerad är 3.1, men det finns en 3.4 att ladda hem här:
http://software.cano...are/0029161.asp
men när jag försöker installera den säger den bara att den senaste versionen 3.1 redan är installerad. Någon annan som provat?


Du har inte sett fel med vilken version du har? Senaste är, vad jag kan hitta 3.10.1. Den du länkar till är gammal.

#76

Postad 04 augusti 2011 - 04:28

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0

Va, har du 3.8? Var hittade du den? Eller fick du med den med kameran?

Ja visst är det skumt med PS, sett några enstaka andra på nätet som har samma problem, men ingen konkret lösning.



Jajjemen, 3.8.0.0. Den kom med någon utav kamerorna minns inte vilken.

#77

Postad 04 augusti 2011 - 11:42

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0

Jajjemen, 3.8.0.0. Den kom med någon utav kamerorna minns inte vilken.


Vad har du för version på EOS Utility?
Skulle det vara möjligt att få en kopia på DPP 3.8? :P

#78

Postad 04 augusti 2011 - 14:32

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0
OK Nicce70, jag försöker igen.. :P

Kör igång DDP, uppe i verktygsfältet så klickar du på Help så kommer en flik upp.
Välj About Digital Photo Professional, då får du fram vilken version du har.
Jag tror du har senaste 3.10.1.0 (läs tre, TIO, ett,noll). Du efterfrågar den äldre versionen 3.8 (läs tre, åtta)(TIO är senare än åtta)

Om du nu trots allt av nån konstighet har en äldre version så kan du ta hem senaste DPP med att börja här: http://www.canon.se/...u...load&page=1

#79

Postad 04 augusti 2011 - 14:43

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0

OK Nicce70, jag försöker igen.. :P

Kör igång DDP, uppe i verktygsfältet så klickar du på Help så kommer en flik upp.
Välj About Digital Photo Professional, då får du fram vilken version du har.
Jag tror du har senaste 3.10.1.0 (läs tre, TIO, ett,noll). Du efterfrågar den äldre versionen 3.8 (läs tre, åtta)(TIO är senare än åtta)

Om du nu trots allt av nån konstighet har en äldre version så kan du ta hem senaste DPP med att börja här: http://www.canon.se/...u...load&page=1


Jo det stämmer så klart, my misstake :-)

Du har ingen lösning på mitt andra problem, var man ställer in vilket Photoshop som ska startas i DPP?
(Utan att avinstallera något)

#80

Postad 04 augusti 2011 - 15:34

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0

Jo det stämmer så klart, my misstake :-)

Du har ingen lösning på mitt andra problem, var man ställer in vilket Photoshop som ska startas i DPP?
(Utan att avinstallera något)


Konstigt att man inte kan lägga till fler i DPP men iallfall..
Jag hade nog provat med att tillfälligt döpa om .exe-filen i gamla versionen till te x. Photoshop.exetest och sen starta DPP och se om det inte hittar den nya versionens Photoshop.exe fil, eller om man kanske då får leta efter den själv..(?) annars så vet jag inte..

#81

Postad 05 augusti 2011 - 04:32

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0

Vad har du för version på EOS Utility?
Skulle det vara möjligt att få en kopia på DPP 3.8? :P


2.8.1.0

Hittade "linked softwere" i uillity, testa att välja de senaste photoshop där, programmen kanske fungerar med varandra eller något då inte liknande inställningsmöjligheter finns i pro?

#82

Postad 05 augusti 2011 - 11:52

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0

Konstigt att man inte kan lägga till fler i DPP men iallfall..
Jag hade nog provat med att tillfälligt döpa om .exe-filen i gamla versionen till te x. Photoshop.exetest och sen starta DPP och se om det inte hittar den nya versionens Photoshop.exe fil, eller om man kanske då får leta efter den själv..(?) annars så vet jag inte..


Provade det, men den klagade bara på att photoshop.exe inte kunde hittas. Man fick inget alternativ att då välja var den filen är.

2.8.1.0

Hittade "linked softwere" i uillity, testa att välja de senaste photoshop där, programmen kanske fungerar med varandra eller något då inte liknande inställningsmöjligheter finns i pro?


Tänkte samma sak, så jag letade igår efter kopplingar, men det fanns ingen som jag kunde finna.
Det ställe man rent teoretiskt kan använda är när man väljer "Batch processing", då kan man längst ner välja vilket program som ska startas. Men den inställningen påverkar inte "Transfer to Photoshop".
Och söker man på nätet är det fler som vill ha en lösning på detta, och det finns någon där man går in i registret och mecker för att starta ett annat program än Photoshop, men ingen lösning där man kan välja en annan version av Photoshop.

#83

Postad 05 augusti 2011 - 11:56

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0

Vad är skillnaden mellan 600D och 550D? Det enda riktiga jag ser är att detnär en vinklingsbar-skärm på 600D.

Så vad tror ni, skall man satsa på en 550D eller 600D?


Ja skillnaden är inte så stor, men har man vant sig vid en vridbar skärm ser man fördelarna med det, det måste jag säga.
Här kan du läsa annars:
http://www.firstfoto...canon-eos-600d/

#84

Postad 05 augusti 2011 - 17:32

Hampuz
  • Hampuz
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0

Ja skillnaden är inte så stor, men har man vant sig vid en vridbar skärm ser man fördelarna med det, det måste jag säga.
Här kan du läsa annars:
http://www.firstfoto...canon-eos-600d/

Tack för svar :)

Känns inte som att jag kommer ha en användning av den vridbara skärmen. Så det får nog bli en 550D :)

#85

Postad 06 augusti 2011 - 04:22

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Känns inte som att jag kommer ha en användning av den vridbara skärmen. Så det får nog bli en 550D :)

Vänta tills den dag då du krupit in under ett köksbord för att fotografera barn som leker där, då är den vridbara skärmen grym... :)
Eller om man ska fota något som sker och det är en massa folk i vägen. Bara upp med kameran över huvudet, ut med skärmen, vinkla ner den och fotografera - utan vinklingsbar skärm kan det bli mycket svårt att nyttja LiveView vid sådana situationer.
Valde min 60D mycket tack vare skärmen... :P

#86

Postad 06 augusti 2011 - 07:45

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0

Ja skillnaden är inte så stor, men har man vant sig vid en vridbar skärm ser man fördelarna med det, det måste jag säga.
Här kan du läsa annars:
http://www.firstfoto...canon-eos-600d/



Testa ett mail till Canon: http://www.canon.se/...port/Index.aspx

#87

Postad 06 augusti 2011 - 11:32

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0

Vänta tills den dag då du krupit in under ett köksbord för att fotografera barn som leker där, då är den vridbara skärmen grym... :)
Eller om man ska fota något som sker och det är en massa folk i vägen. Bara upp med kameran över huvudet, ut med skärmen, vinkla ner den och fotografera - utan vinklingsbar skärm kan det bli mycket svårt att nyttja LiveView vid sådana situationer.
Valde min 60D mycket tack vare skärmen... :)


Jag kan bara instämma, samt att det är ett bra skydd för skärmen när man viker den med LCD'n inåt. Slipper man oroa sig för repor och så.

#88

Postad 07 augusti 2011 - 12:24

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
Okej, detta är inte specifikt för 600D, men kanske någon kan tipsa mig ändå.
Har tre olika stativ, ett enbent, ett bordsstativ och ett större. Nu börjar kopplingen på mitt stora att paja, och det har hängt med många år. Så istället för att köpa ett helt nytt stativ, så funderade jag på om det finns någon snabbkoppling man kan köpa löst och sätta fast på sitt gamla stativfäste och sen kunna koppla loss kameran med ett klickfäste från det.
Då skulle man ju kunna köpa tre fästen och sätta samma sorts fäste på alla tre stativen, och bara ha ett fäste på kameran, så kan man enkelt kan klicka av och på det på vilket som helst av stativen. (Hoppas någon förstår vad jag menar.)
Nu måste man skruva och greja när man ska byta stativ.
Något liknande det som är på bilden, men som inte kostar skjortan. Som man kan hitta på typ 24.se. Försökt leta efter ett sånt, men det verkar hopplöst. Någon som har nått tips?

Bifogad fil  stativhuvud.jpg   33,43K   2 Antal nerladdningar

#89

Postad 07 augusti 2011 - 16:20

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
Så här tänkte jag mig det hela, och helst ska paketet kosta typ 149:-, fatta vad smidigt:

Bifogad fil  Snabbf_sten.jpg   43,01K   7 Antal nerladdningar

#90

Postad 19 augusti 2011 - 15:30

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0

Testa ett mail till Canon: http://www.canon.se/...port/Index.aspx


Skickade frågan vidare till Canon support, men deras svar vara bara ett konstaterande:
"Det verkar inte vara möjligt att ange ett photoshop alternativ i DPP.
Bara överför till Photoshop."

Så det var ju inte någon större hjälp.

#91

Postad 12 september 2011 - 16:27

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Kopplade upp min 600D till EOS utility för att lägga in en "picture style" fil på kameran och upptäckte då något som jag inte sett tidigare nämligen istället för "peripheral illum. correction" så står det istället nu Lens aberation correction.

Vad kan detta vara tro.... nåt nytt på G?


Bifogad fil  600D.jpg   197,56K   4 Antal nerladdningar




Läste på Cameralabs recension av 600D.

Anyone coming from the EOS 550D / T2i will notice a subtle change in the description of one of the Shooting Menu options: what used to be described as 'Peripheral Illumination Correction' is now known as 'Lens aberration correction'. As before, this lets you populate the camera's internal database with correction data for up to 40 lenses from the entire Canon catalogue (or at least those already supported in the latest version of Digital Photo Professional). The difference this time is the correction data is not just limited to peripheral illumination, but now also includes chromatic aberration and distortion information. Annoyingly though the camera will still only apply peripheral illumination corrections to JPEGs, and as we understand it, ignores the additional correction data.

Redigerat av Biggles2002, 12 september 2011 - 16:45.


#92

Postad 04 oktober 2011 - 09:41

doggenr1
  • doggenr1
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej jag är ny på det här med systemkameror och ska nu köpa min första,jag har tänkt mig en canon 600D och har hittat ett par alternativ på nätet.
Den första är

Canon EOS 600D + 18-55 IS/55-250 IS
Transcend SDHC 16Gb Class 10 Pris 8999 kr


Den andra är
Canon EOS 600D + 18-135 IS
Transcend SDHC 16Gb Class 10 Pris 8690 kr


Min fråga är? Hur är dom olika objektiven? Om ja väljer alt 2 klara man sig med 18-135 obj eller???

#93

Postad 04 oktober 2011 - 16:10

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0

Hej jag är ny på det här med systemkameror och ska nu köpa min första,jag har tänkt mig en canon 600D och har hittat ett par alternativ på nätet.
Den första är

Canon EOS 600D + 18-55 IS/55-250 IS
Transcend SDHC 16Gb Class 10 Pris 8999 kr

Den andra är
Canon EOS 600D + 18-135 IS
Transcend SDHC 16Gb Class 10 Pris 8690 kr

Min fråga är? Hur är dom olika objektiven? Om ja väljer alt 2 klara man sig med 18-135 obj eller???


Ja det beror ju på vad man gillar att fota. Jag köpte 600D med 18-55 IS + några zoom-objektiv till, någon månad senare köpte jag ett 100mm macro-objektiv, för att upptäcka att det i princip är det enda objektiv jag använder.
Försök ta reda på vad du kommer fota mest, köp sen ett L-objektiv eller liknande som passar ditt behov.

#94

Postad 04 oktober 2011 - 18:00

doggenr1
  • doggenr1
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej igen. Ja det kanske jag skulle ha skrivit oxå... Jag kommer nog att ta mycket bilder på sport (ungar som håller på med fotboll) och då mest ute men även lite i sporthallar.Men även strand och skidsemester bilder och lite vardags bilder. Man skulle kanske säga rätt mycket action bilder.

#95

Postad 04 oktober 2011 - 23:06

Petter Lindgren
  • Petter Lindgren
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0
Kör på Canon EOS 600D + 18-55 IS/55-250 IS.
Du behöver det längre teleobjektivet om du ska kunna ta bra bilder på en fotbollsplan.
Du täcker ju in ett betydligt större omfång med denna kombo istället för med 18-135 objektivet vilket alltid är bra.
Dessutom så ger 55-250IS objektivet mycket bildkvalitet för pengarna.

Enda anledningen att inte köra på det är ju om man inte vill byta objektiv på kameran av någon anledning men då har man ju tppat litet av finessen med en DSLR.

#96

Postad 23 oktober 2011 - 09:53

fleksnes2000
  • fleksnes2000
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Har precis köpt en 600d.

Nån som kan tipsa om en väska till kameran. Ingen koffert, utan en smidig man kan bära med sig. Har i nuläget ett 1.8/50mm objektiv. Tillkommer väl nåt till inom en snar framtid.

Tack på förhand!

#97

Postad 16 december 2011 - 21:32

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Hej alla!





Jag är i tagen att köpa en kamera och ville göra lite mer än bara ta foton, nämligen filma. Så jag har läst lite och det verkar som att 1920*1080@60hz inte verkar finnas på systemkameror som det gör på dyra kompaktare. Spelar ingen roll, jag kan trippla 24fps till 72hz på min Electrohome 9500LC via scaler.



Iaf jag vill gärna köpa ett objektiv som gör att man kan filma 2:35.1 och göra lite dramatiska små kortfilmer med mina franska bulldogs t ex. Har bara stött på ett objektiv änsålänge men det var alldeles för bred bild och inte den normala filmstandarden 2:35.1.. så vet ni vilka objektiv jag ska söka efter?



Är också väldigt intresserad av att filma i slow motion med, säg 240 eller 480fps, som sen spelas upp i 24fps, men det verkar inte gå med Canon 600D?



Mvh



Uffe

Umeå

#98

Postad 17 december 2011 - 00:29

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Iaf jag vill gärna köpa ett objektiv som gör att man kan filma 2:35.1 och göra lite dramatiska små kortfilmer med mina franska bulldogs t ex. Har bara stött på ett objektiv änsålänge men det var alldeles för bred bild och inte den normala filmstandarden 2:35.1.. så vet ni vilka objektiv jag ska söka efter?

Är du uttryckligen ute efter den bildkarakteristik en anamorfisk lins ger? Annars blir det nog ~1000 ggr såväl enklare som billigare att bara filma i 16:9 och maska till 2.35:1 i post. För Canoniter finns ju tom möjligheten att maska displayen mha custom firmware (Magic Lantern) - vi Nikonister får hålla tillgodo med eltejp ;)

#99

Postad 19 december 2011 - 19:15

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Hejsan och tack för svar..


Jag är inte så säker på vilket som jag vill ha, det kanske är bäst att lära sig göra film i post iställe och maska som du säger. Men det är ju bra om man slpp fippla på smycket med det och köra rätt format direkt i kameran. Iaf 3DFury kommer ta hand om att trippla 24fps till 72hz så min projektor kommer gilla Canon 600D. Magic Lantern verkar vara ett institut man kommer titta in på fler gånger. Mycket intressant läsning där. Tack!

#100

Postad 03 januari 2012 - 21:18

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Elgiganten tar nu 4990 för 600D. Beställd!

http://www.elgigante...-18-55-objektiv



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.