Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - HDI Dune Base/Prime/Center

1515 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Dune BD Prime (Blu-ray-spelare) 2 6 (1) Inga priser
Dune HD Center (Mediaspelare) 4 7 (1) Inga priser
Dune HD Base 3.0 (Mediaspelare) 1 8,44 (8) Inga priser
Dune BD Prime 3.0 (Blu-ray-spelare) 2 7 (6) Inga priser
Dune BD Prime 3.0 500GB (Blu-ray-spelare) 2 (0) Inga priser
Dune HD Smart H1 (Mediaspelare) 1 7,75 (3) Inga priser
Dune HD Smart D1 (Mediaspelare) 3 9,25 (11) Inga priser
Dune HD Smart B1 (Mediaspelare) 1 7,5 (3) Inga priser
Dune HD Max (Mediaspelare) 4 8,71 (6) Inga priser
Dune HD Duo (Mediaspelare) 3 7 (1) Inga priser
Dune HD TV-303D (Mediaspelare) 4 8 (3) Inga priser
Dune HD Base 3D (Mediaspelare) 4 8,36 (27) Inga priser
8 relaterade trådar

#1151

Postad 31 mars 2012 - 08:44

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Ingen större skillnad,

Hur vet du det? Vilken hastighet kom du upp i innan och efter bytet? (Du ser det i inforutan när du flyttar filer)

NAS:en säger att den kör 1000.

Detta är inte hastigheten som du kan tanka över filer med. Det är den teoretiska hastigheten som just den produkten klarar av i ditt nätverk.

Är det nåt mer man ska ändra på?

Troligen inte, men det går ju inte att svara på förrän man vet om något är fel och det vet vi inte förrän du skriver vilken hastighet du kommer upp i.

Faktum är att det snabbaste jag har gjort är att köra USB direkt från datorn till Dune:n, har även köpt en extern 2TB-HDD, men att köra den på samma sätt som Dunen är betydligt segare.
Jag kör istället från datorns HDD till

Alltså, din NAS är inte den snabbaste produkten att flytta filer till, det är inte heller dess styrka. Den behöver ju processa informationen för att skapa redudansen(säkerheten med raid5) och det kräver en beräkning för varje fil som flyttas till den och det tar tid. Det är är som olika NASar skiljer i hastighet, precis som jag förklarade på component tidigare för dig.

Min tanke som jag också gjorde var att lära mig lite grunder och lära mig Zappiti, därav att jag fyllde den interna HHD:n i Dunen, med tanke på att jag sen bara att genom flytta filerna över till NAS:en.Detta kommer ju ta veckor för 1TB?

Att flytta en film tar för mig ca 20-25min, men din NAS är snabbare. Jag uppskattar att det borde ta ca 15min med din NAS med en film på ca 20GB, då jag gissar att din NAS kan ta emot data med en hastighet av typ 30-40MB/s. Den finare modellen II+ låg på ca 60MB/s och det är i detta läget som man får valuta för den dyrare NASen. Men, som jag skrivit tidigare till dig, det tar ändå för lång tid om man har bråttom. Ska du flytta över en hel TB på en gång så tar det typ 10-12 timmar uppskattningsvis. Med den ännu snabbare NASen hade det kanske tagit 8 timmar. För mig tar det typ 20 timmar. Hastigheten påverkar dock inte själva användandet när filerna väl är på plats.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#1152

Postad 01 april 2012 - 07:43

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

  • 652 inlägg
  • 0
Efter mycket läsande här på forumet så har jag beställt en Dune HD Smart D1.
Min gamla Twix 6500 börjar ge upp så jag var tvungen och köpa en ny mediaspelare.
Ska bli spännande att testa den här spelaren. :)

#1153

Postad 01 april 2012 - 09:18

Unregistered9c62f4d9
  • Unregistered9c62f4d9
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0
Lutar nog åt en B1 här. Men kan jag sammanfatta att mediaspelaren är mycket bra men BDspelaren verkar funka sådär bara. Men det går inte att dela ut min BDspelare jag har i datorn o köra den vägen? Eller ska man köra med en D1 o köpa en BDspelare separat kanske?

#1154

Postad 01 april 2012 - 10:03

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0
Jo, det går bra att dela ut BD-läsaren i en dator i nätverket. Jag har HD Max men har bara testat detta lite kort, den inbyggda BD-läsaren tröttnade jag dock rätt fort på.....
Jag valde att köpa mer hårddiskar samt Any DVD HD istället och lägger in alla mina filmer (som .iso) innan jag tittar på dem, det är trots allt detta Dune är bäst på. :)

Redigerat av Erik_N, 01 april 2012 - 10:03.


#1155

Postad 01 april 2012 - 17:14

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Har nu tagit lite tider:

BD-Film, 44,4gb (iso)
Rippning: 43min.
Överföring från dator till NAS: 1h 34min

DVD-Film, 6,83gb (iso)
Överföring från Dator till NAS: 12,5min

Jag överför från datorn till NAS:en genom att "dra" över filen till rätt mapp i NAS:en i utforskaren, dvs. jag kopierar filen till NAS:en. Jag får då upp en ruta där det finns en "mätare" och hur mycket tid det är kvar, inte hur snabbt det går mb/s.

Måste ju vara nåt jag bör ändra på/ställa in?


Ang. att jag skrev att NAS kör på 1000 så menade jag att det inte stod 100...

#1156

Postad 01 april 2012 - 20:11

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0
Om det är Windows du kör så kan du i rutan där det står hur lång tid det är kvar tryck på "Mer information" eller nåt sånt så ser du MB/s.

#1157

Postad 01 april 2012 - 20:29

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Var finns den rutan (kör XP), jag får upp en liten ruta som heter "Kopierar", i denna rutan en mätare smat tid kvar, inget mer, inga andra val heller?

#1158

Postad 01 april 2012 - 20:32

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Har nu tagit lite tider:

BD-Film, 44,4gb (iso)
Rippning: 43min.
Överföring från dator till NAS: 1h 34min

DVD-Film, 6,83gb (iso)
Överföring från Dator till NAS: 12,5min

Det låter långsamt, med den NASen. En 7GB stor fil tar strax under 10min till mina Buffalo Nasar och de är defintivt inte lika snabba som din ska vara. En sådan fil borde ta ca 5min för dig.


Jag överför från datorn till NAS:en genom att "dra" över filen till rätt mapp i NAS:en i utforskaren, dvs. jag kopierar filen till NAS:en. Jag får då upp en ruta där det finns en "mätare" och hur mycket tid det är kvar, inte hur snabbt det går mb/s.

I Vista och Win7 så finns en ruta med Klicka mer information så står det i MB/s vad du får upp. Nu var det måååånga år sedan jag körde XP, men förmodligen finns inte den funktionen för då hade du ju funnit den.

Måste ju vara nåt jag bör ändra på/ställa in?

Jo, något är det som inte står rätt till. Men det kan ju vara 1000 olika saker så det måste nog någon komma och hjälpa dig med om du inte kan lokalisera det själv. Svårt att felsöka ett sådant problem på distans. Men man får ju börja felsöka systematiskt för att utesluta vart flaskhalsen finns...

Ang. att jag skrev att NAS kör på 1000 så menade jag att det inte stod 100...

OK

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#1159

Postad 01 april 2012 - 20:36

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0
Kollade på min jobbdator nu som kör XP, det valet finns inte med där. Du får byta till nåt som är gjort efter kriget! ;)

#1160

Postad 01 april 2012 - 21:40

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
:D :D :D

Jo, jag ska köpa ny dator, men jag vill ha en Mac denna gång och vad jag förstått så lämpar sig PC bättre till att rippa film, så jag gjorde ett par mindre uppgraderingar på min gamla häck till PC och körde på den istället.

Marcus:
Nä jag fattar att det är svårt att hjälpa med sådant på distans, tog mest en chans att nån här hade nåt litet tips som jag kunde prova med för att öka hastigheten.

#1161

Postad 02 april 2012 - 00:26

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0
Att felsöka ett sådant här problem går så klart att göra på väldigt många sätt, beroende på kunskap och tillgänglig utrustning. Så här skulle jag nog börjat.

Välj ut en lagom stor fil att labba med, tex 100MB eller 500MB, så tar inte allting så lång tid. Alternativt så skaffar du också ett OS eller program där du kan avläsa överföringshastigheten.

Sen tankar du den utvalda filen till NASen och kollar hastigheten(eller tiden om du kör med XP+utforskaren)
Sen tankar du den tillbaka till datorn.

Om det blir samma hastighet på båda hållen så är det något i ditt nätverk eller datorn som är flaskhalsen för det ska normalt gå fortare att läsa från den än att skriva till den. Får du olika hastighet så är det nog något med din NAS.

Om du får samma hastighet(vilket jag gissar är mest troligt) så hade jag försökt att testa att göra samma sak med en annan dator för att utesluta den.

Beroende på vad man får för resultat därefter så får man gå vidare på olika sätt, men jag kan inte täcka alla tänkbara scenarier. En början i alla fall...

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#1162

Postad 02 april 2012 - 09:32

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Tackar för tipset Marcus, ska testa i kväll!

#1163

Postad 02 april 2012 - 22:55

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

  • 903 inlägg
  • 0
Har sökt runt lite, men tycker att infon från diverse sidor är lite knapphändig tyvärr. Köpte mig precis en D1-spelare och petade in en hårddisk i den, men upptäckte ju efter ett tag att man kunde stoppa in ett USB-minne internt i spelaren också.

1. Vad vinner jag mer än BD-live funktionerna med denna plats?
2. Stoppar jag i för lite om jag petar in ett på 4GB?
3. Kan jag lägga min yaDis-katalog på detta utrymme för att slippa ha katalogen liggandes internt eller på nätverket.
4. Vad har ni stoppat i, och vad använder ni detta utrymme till?

#1164

Postad 03 april 2012 - 15:11

zitzo
  • zitzo
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
Har en dune smart d1. Går det att Streama tv-sändningar från nätet med den? Skulle vilja se barca-milan ikväll men vill inte sitta o kolla på dataskärmen och har inte möjlighet att koppla datorn till tv:n tyvärr.

#1165

Postad 03 april 2012 - 15:48

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Köpte min D1 begagnad så jag monterade ej HDD:n själv, därav vet jag ej hur det ser ut där inne.

Men vill minnas att jag läste i nån tråd på (ev. på component) att det var nån som pillat med det där och det
var nåt som hände, nåt dåligt?

#1166

Postad 04 april 2012 - 18:27

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

  • 652 inlägg
  • 0
Har en Dune HD smart D1 har ett problem.
Om jag har en mkv film och lägger en srt text fil i samma mapp och spelaren inte väljer den vid uppstart hur trycker jag då på fjärren för att välja text filen manuellt.

#1167

Postad 04 april 2012 - 18:47

Rickard-76
  • Rickard-76
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Pop up meny knappen eller subtitle knappen på fjärrkontrollen är det du ska trycka på

#1168

Postad 05 april 2012 - 10:18

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Har en Dune HD smart D1 har ett problem.
Om jag har en mkv film och lägger en srt text fil i samma mapp och spelaren inte väljer den vid uppstart hur trycker jag då på fjärren för att välja text filen manuellt.

Du kan också välja i setupmenyn om du vill att texten ska komma upp automatiskt eller inte och även vilket språk den ska prioritera om det finns olika.

Tänk på att filen ska heta samma som filmen.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#1169

Postad 05 april 2012 - 10:52

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

  • 652 inlägg
  • 0

Tänk på att filen ska heta samma som filmen.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Kom på att filen ska heta samma som filmen höll på att bli galen innan jag kom på det.
I min gamla Tvix 6500 så behövde inte text filen och filmen ha samma namn.

#1170

Postad 05 april 2012 - 13:19

zitzo
  • zitzo
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
Ska nog även gå att få fram texten även om den inte heter samma. Men som Marcus sa så kan man ställa in att den ska starta automatiskt och så har jag det. Mycket smidigt..

#1171

Postad 05 april 2012 - 15:34

Göktytan
  • Göktytan
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0

Ska nog även gå att få fram texten även om den inte heter samma. Men som Marcus sa så kan man ställa in att den ska starta automatiskt och så har jag det. Mycket smidigt..


Förklara gärna för jag har aldrig lyckats...?

#1172

Postad 07 april 2012 - 11:12

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

  • 652 inlägg
  • 0
Jag testade att gå ut på internet med spelaren då kom man till HDI hemsida men det gick inte att släcka ner sidan och återgå till spelaren det slutade med att jag fick starta om spelaren.

#1173

Postad 08 april 2012 - 15:00

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Du behöver inte starta om spelaren, tryck på "stopp"-knappen bara.

Lite störande då det känns mer logiskt att trycka "return"-knappen i många lägen där det som sagt som sagt är "stopp"-knappen som gäller, dock inget JÄTTEproblem. :)

En annan sak som är lite störig är att man själv måste ändra "zoomen" eller vad det heter i nån inställning för internet, annars får du nån uppzoomad suddig bild som man måste scrolla. :(

#1174

Postad 08 april 2012 - 15:53

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Hej! en liten larvig fråga kanske men tror att ungarna råkat trycka på någon knapp så att displayen är
svart vid filmtittande samt att man inte ser klockan när maskinen stängs av med fjärren = standby!
Trasig display eller ett enkelt knapptryck?!
I setupmenyn står allt på ON.

Tack för hjälp!

Kanske skall tillägga att jag har en D1:a

Redigerat av Crazyberra, 10 april 2012 - 20:23.


#1175

Postad 10 april 2012 - 20:24

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Ingen som kan hjälpa mig med denna fråga???

#1176

Postad 11 april 2012 - 07:44

Rickard-76
  • Rickard-76
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0

Ingen som kan hjälpa mig med denna fråga???


Jag vet inte men tycker min display har ett eget liv också, ibland visar den information ibland inte. Bryr mig iofs inte men den verkar lite lätt buggig ;)

#1177

Postad 12 april 2012 - 14:55

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Är det nån mer än jag som använder Zappiti?

Jag kan inte längre Exportera till Dune:n då det står att jag måste registrera mig...
Trodde jag var registrerad då jag för ett par veckor sedan skrev i mina uppgifter och skickade med inscannat kvitto till
Zappiti.
Fick sedan ett mail:

Félicitation, votre demande d'enregistrement à été validée par HD LAND !

-----------------------------------------------

Congratulations, your application for registration has been validated by HD LAND !


Tänkte inte mer på det, men nu är kan jag som sagt inte exportera till Dune:n längre så jag antar att jag inte blev godkänd...
Har försökt igen med ett likadant svar som följd, vad ska jag göra?!

Hur har ni andra gjort när ni registrerat er?

Ska tilllägga att jag köpt min begagnad och namnet på kvittot stämmer ju ej med mina uppgifter, men det borde väl inte ha nån betydelse då det (som jag förstått) endast handlar om att den ska vara såld utanför Frankrike?

#1178

Postad 12 april 2012 - 15:49

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Du har gjort rätt och din version är validerad. Det är något annat som inte funkar. Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så, men Zappiti ÄR validerat och ska kunna exporta.

Dom bryr sig inte om vad som står på kvittot, det kan lika gärna stå Svenska kungen och 3450:- så blir det validerad. Dom vill bara se att den inte är såld i Frankrike.

#1179

Postad 12 april 2012 - 23:29

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Nu i sista försöket så "bet" det, nu är det fixat! :)

Väntar nu med spänning på min iPad3, sen ska jag lägga in zappiti-appen!

ENBART inköpt för denna app! :D ;)

#1180

Postad 13 april 2012 - 14:59

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Ni som testat både Zappiti och Yadis, funkar skrapningen på liknande sätt?

Jag menar, jag har lagt in mina filmer och serier generellt på detta sätt, exempel:
Film: The Incredible Hulk (2008).iso
Serier: The Simpsons / The Simpsons Season 1 / The Simpsons S01E05.mkv

Kommer detta funka för Yadis också eller måste man lägga upp det annorlunda där?
Borde finnas nån standard som alla olika program och spelare gick efter...

Är lite sugen på att dra ner yadis också men skiter i det om det strular med mitt upplägg.


Har nog snart lagt in ungefär 2/5 av min film/serie samling, ligger på runt 1000 episoder och runt 250filmer än
så länge, Zappiti börjar bli lite trögt imellanåt att hantera...

Har som sagt inte fått nätverket att fungera optimalt samt gammal dator så det går inte alltid så snabbt.
Tex. så "drog" jag över 3st Bluray.iso samt 2-3 dvd.iso från min C:disk till min NAS, började vid runt kl.01:00
på natten, när jag gick upp på morgonen vid 8-tiden så stod de tre Blurayarna och tuggade fortfarande, hade gått ungefär halvvägs...

Redigerat av Dr. Death, 13 april 2012 - 15:11.


#1181

Postad 19 april 2012 - 11:44

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

  • 652 inlägg
  • 0
Jag satte dit en hårddisk i min Dune HD smart D1 och det går bra att föra över en film från min dator till Dune spelaren.
Från Dune HD smart D1 så ser jag min dator men klickar jag på datorn så hittar Dune inget trots att jag har delat ut min mapp med filmer.

#1182

Postad 19 april 2012 - 18:45

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0
Jag fick det inte heller att fungera genom att bara göra så. För att få det att fungera skapade jag ett användarkonto för Dune i datorn och sedan en SMB-anslutning i Dune. I det här inlägget har jag beskrivit närmare hur jag gjorde.

#1183

Postad 22 april 2012 - 20:03

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Nån mer än jag som fått problem med Zappiti?

När jag exporterar till Dunen så blir det ofta error efter stunds tuggande, de gånger det inte blivit det så har det ändå blivit en MASSA fel i form av att det fattas en massa filmer/serier/avsnitt. Är även så att man får upp en film"vägg" som har en massa luckor, har man tur så syns filmen när man sätter markören på luckan, oftast inte...

Har provat att exportera på flera olika sätt/vägar med ungefär samma resultat.
Kan det bero på att man lagt in för mycket (mindre troligt kan man tycka) har lagt in 259 filmer och 1077 episoder av 17serier.
Blir kanske TVUNGEN att gå över till Yadis... suck...

#1184

Postad 23 april 2012 - 07:41

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Finns det nån chans att rädda allt det man gjort förutom att exportera, jag menar, man måste väl kunna hitta alla dessa uppgifter nånstans på datorn? Har kollat under Zappiti-foldern men vet inte riktigt vad som är vad...

Ingen som har/haft liknande problem?

#1185

Postad 23 april 2012 - 20:04

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Finns det nån chans att rädda allt det man gjort förutom att exportera, jag menar, man måste väl kunna hitta alla dessa uppgifter nånstans på datorn? Har kollat under Zappiti-foldern men vet inte riktigt vad som är vad...


Problemen du har känner jag inte till. Uppe i en bit över 500 filmer och Zappiti rullar på som det ska.

Sökvägen till databasen hittar du under configuration och fliken längst till höger som heter other. Zappiti är ganska okomplicerat för man kan flytta databasen lite hur som helst och sen peka det rätt utan att tappa några inställningar eller data.

Jag har valt att lägga databasen på min server. På så sätt så tas det automatisk backup av den om något går fel eller någon fil blir korrupt(typ som för dig). Jag kan på det sättet också köra Zappiti på flera datorer, med samma databas.

Risken att förlora allt bara för att en disk lägger av eller av annan anledning är alldeles för stor. Tänk att få göra om allt...huuu :huh:

Har ju jobbat som PC tekniker för länge sedan och de kunder som kom in med diskar som hade krashat och allt var borta gör att man tänker lite mer på datasäkerhet än gemene man. Inte kul att förlora eller göra om saker...

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#1186

Postad 23 april 2012 - 22:45

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Jag har också filen liggande på nasen, problemet är att jag inte gjort någon export på lång tid då det tar en sån jäkla tid samt att jag (lite dumt) tänkte att jag inte hade så brått med det. Men så ville jag testa och se lite av mitt "arbete" i helgen och möttes med export problem...

Förövrigt så brukar jag exportera till min C:disk på datorn och sen kopiera över filen till sin rätta plats då det tar SJUKT lång tid att exportera direkt till nasen.

De långt tidigare exporterna jag gjort har jag gjort till flera olika källor just pga. säkerheten.

Tänkte att jag kunde kanske spara undan filen och installera om Zappiti och med lite tur få det att funka på det sättet.

Jag har ju lagt ner en del jobb då jag är ganska petig, så jag har bla. ändrat all text till svenska (utom till serierna, lite väl med alla episoderna) genom att plocka från discshop, har även sett till att alla data är korrekta såsom bildformat och ljudformat seen/unseen, har även varit ganska petig med Covers och bakgrundsbilder. :blush:

Vad jag vet så kommer jag efter en HELT NY skrapning iaf. få "rätt" omslag till alla mina filmer och serier, men allt extra arbete som jag skrev om ovan kommer att vara borta. :(

Detta är ju inget måste, men jag är en sucker för detaljer...

Känns som att jag ska råka ut för all jäkla skit som överhuvudtaget går innan jag är helt i hamn. :blink:

Tack för ditt svar iaf.! :)

#1187

Postad 23 april 2012 - 23:11

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
När jag kollar där du sa Marcus så står det:
c:\Documents and Settings\Hp_Ägaren\Lokala inställningar\Application Data\Zappiti

Det som är konstigt är att när jag följer denna väg i utforskaren kommer jag inte längre än till där "lokala inställningar" borde finnas, vilket de inte gör?

Är vissa grejjer osynliga, för om jag försöker skapa en mapp på platsen med detta namn så står det att det inte går för det är redan upptaget?

Redigerat av Dr. Death, 23 april 2012 - 23:12.


#1188

Postad 24 april 2012 - 05:57

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0
Det där har jag också stött på i andra sammanhang, verkar som Bill Gates inte vill att det ska vara så lätt att komma åt vissa mappar.

Om du öppnar Utforskaren och går till adressfältet i överkanten så ser du "sökvägen" till den mapp du markerat som namn på mappar som funkar som länkar till resp. mapp. Om du istället klickar till höger om detta i fältet så kommer den "riktiga" sökvägen fram, börjar du då skriva App... (efter c:\Documents and Settings\Hp_Ägaren\Lokala inställningar\) så har jag för mig att den börjar komplettera automatiskt med hela namnet. Om inte annat så är det bara att du klistrar in hela sökvägen som du skrev i förra inlägget.

Jag vet inte, men det kanske finns någon inställning för att dessa mappar ska visas från början?

Själv har jag inte börjat med Zappiti än, men jag följer dina problem med stort intresse. :) Det är trots allt rätt lätt att bläddra fram filmerna direkt i Dune också....

Redigerat av Erik_N, 24 april 2012 - 05:58.


#1189

Postad 24 april 2012 - 07:09

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Jag har också filen liggande på nasen, problemet är att jag inte gjort någon export på lång tid då det tar en sån jäkla tid samt att jag (lite dumt) tänkte att jag inte hade så brått med det. Men så ville jag testa och se lite av mitt "arbete" i helgen och möttes med export problem...

Förövrigt så brukar jag exportera till min C:disk på datorn och sen kopiera över filen till sin rätta plats då det tar SJUKT lång tid att exportera direkt till nasen.

Zappitis databas och den mapp du exporterar till Dune är absolut inte samma sak. Databasen är det viktiga och den lägger sig som standard på din lokala disk med sökvägen, som jag skrev, config/other. Den mapp du exporterar som Dune kan läsa är inte särskilt viktig, eftersom den gör du ändå om vid minsta förändring. Exportmappen kan med fördel ligga på Nasen eftersom du då har tillgång till den alltid när du vill se på film. MEN, som sagt var, det är databasen du behöver flytta till ett säkrare ställe om du är rädd om den och inte vill göra om allt arbete om något händer.

De långt tidigare exporterna jag gjort har jag gjort till flera olika källor just pga. säkerheten.

Se ovan svar om skillnaden mellan databasen och exportmappen. Att det tar lång tid om du exporterar direkt till din NAS så är det av samma anledning som gör att det tar tid att överföra filer till den. Det felet bör du lösa för att få en smidig totallösning. En exportertering direkt till min NAS tar för mig 3-4 min (med drygt 500 filmer) och ungefär lika lång tid om ytterligare om jag gör en till i-Tunesmappen för import till iPaden.

Tänkte att jag kunde kanske spara undan filen och installera om Zappiti och med lite tur få det att funka på det sättet.

Det går bra, men det är som sagt databasen du ska spara. Det är inte heller fråga om en fil, som du skriver utan en mapp med mängder av filer. Detta gäller både databasen och exportfilen.


Jag har ju lagt ner en del jobb då jag är ganska petig, så jag har bla. ändrat all text till svenska (utom till serierna, lite väl med alla episoderna) genom att plocka från discshop, har även sett till att alla data är korrekta såsom bildformat och ljudformat seen/unseen, har även varit ganska petig med Covers och bakgrundsbilder. :blush:

Det är jag också, och det är just därför man inte vill göra om detta.

Känns som att jag ska råka ut för all jäkla skit som överhuvudtaget går innan jag är helt i hamn. :blink:

Jo, men 90% av allt som du stöter på har jag också gått igenom, eller valt att hoppa över. Men det kräver, som jag också skrev tidigt till dig på component, ganska mycket datorvana av användaren att sätta upp ett system. Har man inte det så blir uppförsbacken längre och tyngre. Men du lär dig ju också mycket på vägen.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#1190

Postad 24 april 2012 - 07:41

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Jag har förstått det nu att det är två olika saker, exporten och Config folder.

När jag väljer "Browse" i zappiti så kommer hela sökvägen upp och då hittar jag under "Zappiti" en mapp som heter "Pictures".
Testade att "dra" över denna mapp till vanliga utforskaren och öppna den där. Det var en jäkla massa små filer i den.

Är det denna mapp som är "Config Folder"?

Ska jag bara kopiera över den "Zappiti"-mappen med innehållande "Pictures"-mapp till nån säker plats?

Eftersom allt funkar och är rätt i Zappiti på datorn så borde väl chansen att få det att funka vid en ominstallation av Zappiti vara ganska stor, problemet borde ligga nån annanstans.

När jag får mina "errors" så står det att Zappiti stött på problem och var tvunget till att avslutas.
Eller ibland som sagt var, det "funkar" men exporten är okomplett samt att det kan se rätt konstigt ut, tex. att jag bara får upp halva grundmenyn (där man väljer ABC, Movies, TV-shows osv.)

Redigerat av Dr. Death, 24 april 2012 - 07:50.


#1191

Postad 24 april 2012 - 09:48

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Jag har förstått det nu att det är två olika saker, exporten och Config folder.

Va bra, för det är rätt grundläggande. :P


När jag väljer "Browse" i zappiti så kommer hela sökvägen upp och då hittar jag under "Zappiti" en mapp som heter "Pictures".
Testade att "dra" över denna mapp till vanliga utforskaren och öppna den där. Det var en jäkla massa små filer i den.

Är det denna mapp som är "Config Folder"?

Nej, hela databasen ligger ett snäpp tillbaka och kallas original för Zappiti. Pictures är en undermapp i denna och innehåller alla bilder.


Ska jag bara kopiera över den "Zappiti"-mappen med innehållande "Pictures"-mapp till nån säker plats?

Ja, fast inte bara Pictures utan hela mappen som heter Zappiti på samma ställe. Tänk bara på om du lägger databasen på ett annat ställe så måste Zappiti läsa denna databas varje gång den ska starta upp. Om du har problem med långsam läsning från NASen så kommer Zappiti att starta långsamt eftersom den läser därifrån varje gång.

När du har flyttat databasen så måste du naturligtvis peka Zappiti till den nya platsen, annars används den nya databasen som skapas när du installerat om Zappiti.

Eftersom allt funkar och är rätt i Zappiti på datorn så borde väl chansen att få det att funka vid en ominstallation av Zappiti vara ganska stor, problemet borde ligga nån annanstans.

Det finns en god chans för det, men man vet först efter att man har testat.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#1192

Postad 24 april 2012 - 10:37

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Nä, det jag tänkte göra är att spara undan Zappiti Config-mappen på en eller flera olika platser (backup), ominstallera Zappiti, KOPIERA tillbaka Config-mappen till sitt ursprungliga ställe (mao. ersätta den nya tomma konfig-mappen som jag antar kommer att skapas efter en ominstallation).

Dvs. ha allt som det är nu, fast ominstallerat och med konfig-mappen backuppad på ett par andra ställen.
Sen får jag helt enkelt göra nya backupper manuellt lite då och då då jag inte har en aning om hur man gör detta automatiskt. :)

Ang. ominstallering av Zappiti, jag har testat att (om)installera senaste versionen och då fått två alternativ vart det översta alternativet
uppfattar jag som nån typ av reparations-alternativ, detta har ej hjälpt så jag hade tänkt testa att ta bort Zappitei helt innan jag ominstallerar det igen. Finns det nåt enkelt sätt att avinstallera det på, har Zappiti nåt avinstallations alternativ någonstans?

Tack för din feedback! :)

Redigerat av Dr. Death, 24 april 2012 - 10:38.


#1193

Postad 24 april 2012 - 12:50

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Nä, det jag tänkte göra är att spara undan Zappiti Config-mappen på en eller flera olika platser (backup), ominstallera Zappiti, KOPIERA tillbaka Config-mappen till sitt ursprungliga ställe (mao. ersätta den nya tomma konfig-mappen som jag antar kommer att skapas efter en ominstallation).

Dvs. ha allt som det är nu, fast ominstallerat och med konfig-mappen backuppad på ett par andra ställen.

Det ska gå bra att göra så.

Sen får jag helt enkelt göra nya backupper manuellt lite då och då då jag inte har en aning om hur man gör detta automatiskt. :)

Det går absolut att göra så. Om man bara har en viktig sak att ta backup på så är det helt ok lösning. Har man två blir det fortfarande hållbart. Men har man 100 eller tusen viktiga filer man inte vill bli av med så bör man skaffa någon form av backup som sköts automatiskt efter ett schema. Men det är ju ett helt annat ämne.


Ang. ominstallering av Zappiti, jag har testat att (om)installera senaste versionen och då fått två alternativ vart det översta alternativet
uppfattar jag som nån typ av reparations-alternativ, detta har ej hjälpt så jag hade tänkt testa att ta bort Zappitei helt innan jag ominstallerar det igen. Finns det nåt enkelt sätt att avinstallera det på, har Zappiti nåt avinstallations alternativ någonstans?

Gå in i kontrollpanelen och välj program. Där kan du avinstallera det.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#1194

Postad 24 april 2012 - 19:31

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
................................................
Vet inte exakt hur det ser ut i Win 7 men i XP så hittar jag "lägg till & ta bort program" i kontrollpanelen, där får jag upp en lång lista med program bla. Zappiti som jag klickar på, väljer "ta bort", efter lite tuggande så är programmet puts väck.

Går in på Zappitis hemsida och installerar det igen, startar det och ALLA mina filmer/inställningar mm. är kvar?!
Provade att exportera till en extern HDD, gick fel ganska så direkt, exporterade till C:-disken på datorn, tuggade på
ett bra tag sen kom rutan med att Zappiti stött på problem och var tvunget att avslutas.

Vet i fan vad jag ska göra, går det inte ens att börja om helt från början utan att formatera om HDD i datorn eller? :unsure:

#1195

Postad 24 april 2012 - 20:13

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

  • 652 inlägg
  • 0

................................................
Vet i fan vad jag ska göra, går det inte ens att börja om helt från början utan att formatera om HDD i datorn eller? :unsure:


Använd Revo uninstaller den tar bort alla spår sen ska det nog funka och installera utan att några gamla spår finns kvar.

#1196

Postad 24 april 2012 - 21:11

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Tack för tipset jimmy, nu har jag iaf. lyckats ta bort ALLT kopplat till zappiti och håller nu på konfiguera om från början.

Nu är mitt problem att lägga min sparade zappiti-mapp där den skall vara då enda sättet jag kan hitta dit är via browsern i zappiti och jag kan inte kopiera in och ersätta den nya befintliga mappen med min sparade mapp så länge zappiti är igång...

Men när jag går samma sökväg i utforskaren så får jag inte upp allt som jag får i browsern i zappiti, verkar som att vissa mappar/filer är gömda på nåt sätt så jag kommer inte till platsen där mappen skall läggas, hur kommer man åt dessa gömda mappar/filer via utforskaren?

Redigerat av Dr. Death, 24 april 2012 - 21:51.


#1197

Postad 24 april 2012 - 21:33

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Ytterligare en gnällig uppdatering...

När jag jag gjort alla inställningar osv. och satt och funderade på hur jag skulle få mappen på plats så la jag märke till att det stod att det var 259 Movies och 1077 episodes inlagda, hur faaen kan den veta det när jag raderat allt och ominstallerat programmet, jag har inte skrapat ännu och som sagt inte placerat mappen där den skall vara?!

När jag går in på movies så finns där inga bilder för filmerna, dessa håller dock på att "laddas ned" för fulla muggar, dock FEL bilder som tydligen skrapas på nytt (av sig själv). Texter och övriga ändingar som jag gjort tidigare är intakta.

Mitt när jag sitter här och skriver samtidigt som den laddar ner bilder så får jag upp det gamla vanliga meddelandet om att Zappiti stött på problem och måste stängas ner, denna gången behövde jag alltså inte ens försöka exportera...

Bor det spöke i min dator? :o

#1198

Postad 24 april 2012 - 23:07

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Tack för tipset jimmy, nu har jag iaf. lyckats ta bort ALLT kopplat till zappiti och håller nu på konfiguera om från början.

Nu är mitt problem att lägga min sparade zappiti-mapp där den skall vara då enda sättet jag kan hitta dit är via browsern i zappiti och jag kan inte kopiera in och ersätta den nya befintliga mappen med min sparade mapp så länge zappiti är igång...

Men när jag går samma sökväg i utforskaren så får jag inte upp allt som jag får i browsern i zappiti, verkar som att vissa mappar/filer är gömda på nåt sätt så jag kommer inte till platsen där mappen skall läggas, hur kommer man åt dessa gömda mappar/filer via utforskaren?

Har du provat att göra som jag skrev i inlägg #1188 ovan? Även om datorn är inställd på att inte visa dolda filer och mappar ska du kunna lägga in sökvägen direkt i Utforskaren.
Eftersom du inte skrev vilket OS du kör skrev jag en beskrivning för hur det ser ut i de nyare, kom inte ihåg att du körde XP än. Där är det dock så tydligt var sökvägen ska in att det inte är något att tveka på.

Annars får du väl slå på visning av dolda mappar och filer:

Kontrollpanelen\Mappalternativ\Fliken Visa\Bocka för Visa dolda filer och mappar\OK

#1199

Postad 25 april 2012 - 07:52

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Erik:

Jo, jag har nu lyckats hitta de dolda mapparna (tack) och bytt ut zappiti-mappen med framgång, dock är problemet kvar.

Jag har alltså lyckats (vad jag vet) radera Zappiti helt (tror jag) och ominstallerat det, därefter lagt in min gamla sparade zappiti-databas utan att jag lyckats lösa huvudproblemet, dvs. jag lyckas inte exportera dune-filen.

Ska ta med zappiti-mappen till jobbet idag, installera zappiti på jobbdatorn, lägga till mappen, och sen se om det funkar att exportera filen där.

Detta bör väl gå om man inte skrapar eller, har ju inte filmerna/nasen på jobbet?

Redigerat av Dr. Death, 25 april 2012 - 07:54.


#1200

Postad 25 april 2012 - 12:01

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Har provat på jobbdatorn nu, efter att jag bytt ut Zappiti-databasen så kan man inte ens starta zappiti längre, får upp felmeddelande.
Vet inte om det beror på fel i filen eller för att den inte matchar "miljön" på jobbet?

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, blir nog att börja om från början med skrapning och allt, men det känns inte heller bra då jag har en känsla att problemet kommer att kvarstå, med tanke på igår när jag avinstallerade zappiti och rensade alla spår av programmet med REVO. Trots detta så började programmet själv skrapa efter bilder när jag valde movies samt att mina gamla ändringar var kvar
och efter ett tag så fick jag error-meddelande igen.

Jäkla mardröm det här, tror jag antingen formaterar om hela jävla datorn alternativt kastar ut den genom fönstret och köper en ny (som jag tänkte från början)! :ph34r:

Rätt sjukt att man ska behöva ladda ner 3:e parts program för att avinstallera ett program, och knappt det hjälper. :mellow:

Redigerat av Dr. Death, 25 april 2012 - 12:04.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.