Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HemmaBio Källare, hur gör man/tips? Kille på 16 år.

7 svar i tråden

Skickat 17 juli 2012 - 20:12

Hej!

Jag är en teknik intresserad 16 åring och har tjatat länge på farsan att vi ska bygga oss en hemmabio, då vi ser på mycket film. Nu har han äntligen gett med sig, och därför ska jag börja ta tag i den biten. Jag har läst på relativt mycket, men det är fortfarande svårt att fatta beslut... vad ska man välja, och hur gör man? :)

Vi ska inte bygga om rummet, bara anpassa det. Därför tänkte vi oss att ha en motordriven duk som vi hissar ner från taket i mitten av rummet, och som därför kommer hänga fritt. Men kommer duken va för nära, och hur stor ska man satsa på? Vi vill ha bra bild på projektron, och dessutom ett riktigt bra hemmabiopaket som kastar in en i filmen! De måste helst va ganska små och smidiga, men ändå ge mäktigt ljud till en rimlig prisklass.Vad ska man skaffa för reciever, och är det andra saker man behöver tänka på?

Mörkläggning har vi redan fixat, och pga av att vi inte ska bygga om så blir det svårt att ljudisolera rummet, men tidigare att vi varit nöjda med ljudsystemet från tv:n.

Tar gärna emot alla förslag som ni kan invända med och tipsa om! Skriv gärna länkar om ni hittar/vet bra produkter. :)

Mvh Oscar

(Har ritat en halvtaskig karta över vårat rum där ni finner mått och dimensioner.)

Bifogade fil(er)

Skickat 19 juli 2012 - 11:02

Jag förstår inte riktigt var du tänkt hänga duken. I ditt fall skulle jag nog slänga upp tv:n på väggen ha bänken till stärkare, mediakälla och eventuellt center. Sen hänga duken så den precis glider ner framför tv:n. :)

Skickat 20 juli 2012 - 08:58

Jo, det tyckte Jag också från början, men förälderns ville inte ta bort bänken och lampan, vilket måste göras im duken hänger framför tv:n. Duken ska isf hänga löst nerhissad från taket, vi har en tegel som vi skulle kunna fästa den på :)

Har du tips på bra produkter, vi vill ha kvalite, men inte tömma hela plånboken ;)

Skickat 13 augusti 2012 - 20:44

Här har du något intressant: http://www.minhembio...howtopic=297093

Skickat 14 augusti 2012 - 15:17

• gsson
  • Beroende

• 1 075 inlägg
Vad är det ni vill göra själva?
Du vill ha tips på projje, duk, reciever, högtalare?
Budget? 10kkr? 20kkr? 40kkr?
Bygga högtalare själva?
Bygga basar själva?
Hur många surroundhögtalare?
Vad är viktigast, ljud eller bild eller både och?
Ska ni lyssna på musik där nere med?
mao vill ni lägga mest pengar på ljudet eller duk o projje?

Skickat 14 augusti 2012 - 15:19

Ja du lämnar en del frågor :)

Det här inlägget har ändrats av jourhighness 14 augusti 2012 - 15:19

Skickat 14 augusti 2012 - 15:33

Det skulle ju gå att kolla på begagnat. När det gäller dukar är jag mer tveksam till vad som är bra.

Skickat 14 augusti 2012 - 16:05

Lägg upp rumsmått och en bild på rummet om du kan...

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Krigrik
    2013-06-19 11:40:19
  • Krigrik
    2013-06-19 11:34:02
  • På sin plats!
    MrLelle
    2013-06-18 23:27:56
  • Moddnig klar..
    MrLelle
    2013-06-18 23:24:51
  • Dil socklar klara!
    MrLelle
    2013-06-18 23:18:55
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.