Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 12 oktober 2007 - 16:56

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Ni som fått nya boxen och även har den gamla kvar, kan man använda den gamla
till en annan tv i hushållet och bara betala ett abb. eller hur funkar det ???


Nej, men du kan använda den med ett multabonnemang, eller någon typ av kortdelning (men det vet jag inte hur det fungerar)

#102

Postad 12 oktober 2007 - 17:30

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 817 inlägg
  • 0

que, väntar med stor spänning på resultatet av pairing-testet. Jag har fortfarande inte sett att någon har bekräftat att kortet och boxen är sammankopplat.


- tveksamt om man själv kan göra en satellitsökning, jag fick göra reset och gå på qvickvarianten
- med min gamla box så fick jag nog dubbelt så många kanaler (med ej CD kanaler) dessa kom inte med på den nya boxen (med detta kanske också är bra)
- --------------
-

<{POST_SNAPBACK}>


Har du med TV5 MONDE EUROPA bland kanalerna?
Startade i veckan på 12.399 H

#103

Postad 12 oktober 2007 - 17:56

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

  • 229 inlägg
  • 0

que, väntar med stor spänning på resultatet av pairing-testet. Jag har fortfarande inte sett att någon har bekräftat att kortet och boxen är sammankopplat.


Har nu kört kortet i min gamla Combibox, inga problem med det (ingen parning) frågade också CD och det skulle inte vara något problem.

<{POST_SNAPBACK}>



Då kan jag alltså ta bort det om pairing i första inlägget....Är det något annat som du upptäckt i posten som bör ändras?

#104

Postad 12 oktober 2007 - 19:04

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Har den manuell timer inspelning? Och i så fall hur långt fram kan den sättas? Repetion?

#105

Postad 12 oktober 2007 - 19:58

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Just nu tittar jag på Idol i TV4HD, och jag njuter av bilden. Får koppla av lite bland testerna och även ge produkten lite uppskattning :) Har kopplat in komponentkablarna också till boxen, men jag har en känsla att bilden blir inte så "ren" med dessa, men de är av enklare kvalité och det kan kanske ha betydelse. Jag kopplade in dessa för jag tror att jag då kan undvika problemet med ljudet, att jag då får både ljud till TV och digitalljud till förstärkare samtidigt

Den har inspelning genom att sätta tid också, med repetion, jag tror inte att längden där ska var några problem

#106

Postad 12 oktober 2007 - 20:45

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Då kan jag alltså ta bort det om pairing i första inlägget....Är det något annat som du upptäckt i posten som bör ändras?


Det ser rätt ut, dock säger CD att marknätsmottagaren ska komma igång första kvartalet 2008, då kommer troligen också HDMI ljudet att fixas.

Redigerat av Unregistered124686ac, 13 oktober 2007 - 07:01.


#107

Postad 12 oktober 2007 - 20:49

hulle_245
  • hulle_245
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Det ser rätt ut det, dock säger CD att marknätsmottagaren ska komma igång första kvartalet 2008, då kommer troligen också HDMI ljudet att fixas.



Samma visa som förra HD-boxen ifrån dem :) fy, det får blir en Dreambox 8000 när nu den släps :)

Redigerat av hulle_245, 12 oktober 2007 - 20:50.


#108

Postad 12 oktober 2007 - 21:08

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

que, väntar med stor spänning på resultatet av pairing-testet. Jag har fortfarande inte sett att någon har bekräftat att kortet och boxen är sammankopplat.


.......
- bilden är bra (även på standard), mer kvalitén på sändningen som säger om det är bra eller dåligt än om det är SD eller HD, dvs en film på HD kanalen kan var betydligt sämre än tex nyheterna på TV4 SD
- Dolby ljud ut fungerar via ljudutgången (men man måste koppla om i menyn först)
- det är inte så trögt att byta kanal

fortsättning följer

<{POST_SNAPBACK}>

Bra jobbat ! :) :) Din utvärdering är ovärderlig och hjälper oss andra att komma rätt från början, när boxen väl kommer!
Intressant att vissa SD-program kan vara bättre än HD-filmer, misstänkte just det! En bra produktion är ofta värt minst lika mycket som högre upplösning. Man kan ju undra vad det är för källa de använder till filmerna på HD-kanalerna? Är det bara uppkonverterad standard-DVD eller tex Blue Ray-skivor de använder? Vissa av filmerna de sänder i HD finns ju inte ens att köpa som HD så var har de fått tag på dem? (Nu svävade jag ut lite...)

#109

Postad 12 oktober 2007 - 22:12

oveb
  • oveb
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
Frågan är om den är värd ens 3000 pix med dessa brister ??

En fråga till Max74:

Är pairingen bara båg ??

#110

Postad 12 oktober 2007 - 22:34

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Har du med TV5 MONDE EUROPA bland kanalerna?
Startade i veckan på 12.399 H


Den finns med om jag kör kortet i den gamla Combiboxen (och man kan också se på den). I den gamla boxen får man med allt som finns på satelliten men man kan inte titta på allt, tex så är canal digitals utbud i norge och danmark spärrade.

I den nya HD boxen så begränsas man att endast få det som finns inom canaldigital sveriges utbud.

Ska se om man kan få in lite kanaler utan kort, i så fall är det bara att dra en tråd extra till huvudet.

#111

Postad 12 oktober 2007 - 22:36

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Frågan är om den är värd ens 3000 pix med dessa brister ??

En fråga till Max74:

Är pairingen bara båg ??


Kanske kanske inte, det går fint att köra kortet i en annan box som inte är HD, men det är inte säkert att det går att ta ett annat kort och köra den i HD-boxen, det har jag inte testat.

#112

Postad 12 oktober 2007 - 23:07

Unregisterede99ff3a2
  • Unregisterede99ff3a2
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag är mycket intresserad av en HD PVR men inläggen om Sagem-boxen (buggar, värmeproblem...) gör en såklart tveksam. Det kostar på att vara early adopter. På en annan tråd citeras Prylportalen med uppgifter på att CD även tittar på en Humax-box (iCORD HD) som en möjlig kommande produkt. Är det någon här som hört/vet mer om den saken?

#113

Postad 13 oktober 2007 - 07:00

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

QUOTE
Har du med TV5 MONDE EUROPA bland kanalerna?
Startade i veckan på 12.399 H


Den finns med om jag kör kortet i den gamla Combiboxen (och man kan också se på den). I den gamla boxen får man med allt som finns på satelliten men man kan inte titta på allt, tex så är canal digitals utbud i norge och danmark spärrade.


Det går bra att se denna kanal utan kort i den gamla boxen

#114

Postad 13 oktober 2007 - 07:48

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Jag är mycket intresserad av en HD PVR men inläggen om Sagem-boxen (buggar, värmeproblem...) gör en såklart tveksam. Det kostar på att vara early adopter. På en annan tråd citeras Prylportalen med uppgifter på att CD även tittar på en Humax-box (iCORD HD) som en möjlig kommande produkt. Är det någon här som hört/vet mer om den saken?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ingenting som deras kundtjänst vill kännas vid när jag frågade. De vill ju så klart sälja den box som finns nu.

#115

Postad 13 oktober 2007 - 08:18

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Prylportalens recension av boxen.

http://www.prylporta..._MKF153.dbp.asp

#116

Postad 13 oktober 2007 - 08:38

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 817 inlägg
  • 0

QUOTE
Har du med TV5 MONDE EUROPA bland kanalerna?
Startade i veckan på 12.399 H


Den finns med om jag kör kortet i den gamla Combiboxen (och man kan också se på den). I den gamla boxen får man med allt som finns på satelliten men man kan inte titta på allt, tex så är canal digitals utbud i norge och danmark spärrade.


Det går bra att se denna kanal utan kort i den gamla boxen

<{POST_SNAPBACK}>


Hur är det med de andra free-to-air kanalerna CCTV9,Gospel Channel Europe,Vision Norge mm
Tråkigt om man inte får söka in allt som sänds på Thor satelliten,kan ju dyka upp något spännande :)


Hittade denna info om TV5 Monde

I Frankrike så ca. 19 millioner kvartfinalen i rugby-VM, til sammenligning var det ca 22 mill franskmenn som så finalen i fotball-VM.

Canal Digital har inngått en avtale med TV5 Monde om fri visning til parabolkunder frem til og med 10.november. På lørdag 13. oktober går semifinalene i rugby-VM, og finalen går lørdag 20.oktober uken etter.

Du som er parabolkunde av Canal Digital får inn kanalen ved å foreta et nytt kanalsøk på mottakeren. >> Se mottakerguide for kanalsøk her.

TV5 Monde har naturligvis en lang rekke andre programmer enn rubgy-VM. Se i TV-programmene for å få vite mer om deres programtilbud.

Nettsider: www.tv5.fr
Rugby World Cup 2007: www.rugbyworldcup.com

Kommende kamper i Rugby World Cup 2007:

13. oktober kl 21.00
England - Frankrike

14. oktober kl 21.00
Sør-Afrika – Argentina

19. oktober kl 21.00
Bronsefinale

20. oktober kl 21.00
Finale

Redigerat av lindo, 13 oktober 2007 - 08:45.


#117

Postad 13 oktober 2007 - 09:12

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Hur är det med de andra free-to-air kanalerna CCTV9,Gospel Channel Europe,Vision Norge mm
Tråkigt om man inte får söka in allt som sänds på Thor satelliten,kan ju dyka upp något spännande


Jo, de fria kanalerna, kanske runt 20 kan man se på min gamla box men inte på den nya, eftersom den bara hämtar hem CD Sverige.

Jag fick inte den manuella sökningen att fungera, kanske någon annan kan testa att se om man kan få hem fler kanaler om man inte går efter qvickinstallation. Enligt manualen så finns det dessa två sätt att söka.

#118

Postad 13 oktober 2007 - 10:04

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Prylportalens recension av boxen.

http://www.prylporta..._MKF153.dbp.asp


Har läst igenom deras recension och håller i stort sett med, tyvärr så har de inte hitta mina buggar, men bortser man från dem så är det en bra produkt.

Skulle dock inte säga att 2-10 timmar är bra förhandsvisning på EPG'n, och så har de inte med en CD konfirmerade bugg om problem med ljudöverföring via HDMI.

Skulle gärna se om någon annan kunde gå in och testa följande:

1) går det att få fler kanaler (fria) om man inte gör qvickinstallationen
2) hur varm blir hårddisken efter några timmar i drift
3) är det någon som kan kopiera ut från SCART en kanal direkt (som inte är de fria kanlerna) eller från hårddisk

Kan nog leva med de fel jag sett, men jag gillar inte att alllt är fast på hårddisken och att man inte kan få ut det på något sätt. Ni som har haft den gamla HD boxen, var det inte kopieringsspärr på den i starten, men att man senare tog bort spärren, måste ligga på CD om detta. Står i manualen att man ska kunna föra ut via Scart, och det kan jag inte så då borde det också vara en bugg

Redigerat av Unregistered124686ac, 13 oktober 2007 - 10:46.


#119

Postad 13 oktober 2007 - 13:18

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

  • 229 inlägg
  • 0
que ja det är konstigt att de inte har hittat några av de buggar som du hittat.

Hur är det med text-tv funkar det att använda den som du har i TVn när du kör hdmi från boxen? Å funkar den som finns i boxen bra, minne mm?

Kan inte du ta å knäppa lite kort på både EPGn och favoritkanalerna som de gjort på prylportalen? Fast knäpp några mer å bättre kort än dem :)

#120

Postad 13 oktober 2007 - 13:27

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
Själv tycker jag att det är synd att det inte går att få en box utan hdd. Jag har inget större behov av inspelning.

Jag väntar nog ett tag med en sån här box. Det finns ju lite för lite kanaler än också

#121

Postad 13 oktober 2007 - 13:38

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Själv tycker jag att det är synd att det inte går att få en box utan hdd. Jag har inget större behov av inspelning.

Jag väntar nog ett tag med en sån här box. Det finns ju lite för lite kanaler än också

<{POST_SNAPBACK}>

Den gamla boxen som kom förra våren, finns den inte kvar hos Canal Digital?

#122

Postad 13 oktober 2007 - 13:41

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

  • 229 inlägg
  • 0

Själv tycker jag att det är synd att det inte går att få en box utan hdd. Jag har inget större behov av inspelning.

Jag väntar nog ett tag med en sån här box. Det finns ju lite för lite kanaler än också

<{POST_SNAPBACK}>


Köp den andra CD-boxen för 1500kr då.... Det finns trådar om den boxen om du söker.

Den andra boxen finns kvar på deras sida...

Redigerat av Unregistered5eeb5689, 13 oktober 2007 - 13:44.


#123

Postad 13 oktober 2007 - 14:17

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Bra att veta
--------------
- man måste ansluta båda antennledningarna för att inspelningen ska fungera på annan kanal än den man tittar på. Det blir ingen varning om detta utan det blir bara inget registrerat som inspelning

<{POST_SNAPBACK}>



Jag fattar inte detta med två antenn-sladdar, funkar det inte med diseq switchar ?

http://www.triax.se/...qCSwitches.aspx

#124

Postad 13 oktober 2007 - 14:30

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

  • 229 inlägg
  • 0

Bra att veta
--------------
- man måste ansluta båda antennledningarna för att inspelningen ska fungera på annan kanal än den man tittar på. Det blir ingen varning om detta utan det blir bara inget registrerat som inspelning

<{POST_SNAPBACK}>



Jag fattar inte detta med två antenn-sladdar, funkar det inte med diseq switchar ?

http://www.triax.se/...qCSwitches.aspx

<{POST_SNAPBACK}>


Nej det funkar inte.

#125

Postad 13 oktober 2007 - 14:32

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Bra att veta
--------------
- man måste ansluta båda antennledningarna för att inspelningen ska fungera på annan kanal än den man tittar på. Det blir ingen varning om detta utan det blir bara inget registrerat som inspelning

<{POST_SNAPBACK}>



Jag fattar inte detta med två antenn-sladdar, funkar det inte med diseq switchar ?

http://www.triax.se/...qCSwitches.aspx

<{POST_SNAPBACK}>


Nej det funkar inte.

<{POST_SNAPBACK}>


OK, och den givna frågan är då:
Varför inte ? :)

#126

Postad 13 oktober 2007 - 14:50

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

  • 229 inlägg
  • 0

OK, och den givna frågan är då:
Varför inte ?  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Vet inte riktigt men jag tror att en switch bara kan hantera en "kanal" åt gången. Om Max74 hittar till tråden så kan nog han svara på detta. Finns iof andra kunniga här som säkert också kan.

Redigerat av Unregistered5eeb5689, 13 oktober 2007 - 14:51.


#127

Postad 13 oktober 2007 - 15:24

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

OK, och den givna frågan är då:
Varför inte ?   :)

<{POST_SNAPBACK}>


Vet inte riktigt men jag tror att en switch bara kan hantera en "kanal" åt gången. Om Max74 hittar till tråden så kan nog han svara på detta. Finns iof andra kunniga här som säkert också kan.

<{POST_SNAPBACK}>

En DISEqCs uppgift är att låta en tuner hantera flera olika satelliter, men den funktionen finns inte i denna box i nuläget. Så för att få full funktion är att koppla två kablar från boxen till den medföljande LNB:n med fyra utgångar.

#128

Postad 13 oktober 2007 - 15:27

GTO-66
  • GTO-66
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Stängs abonnemanget automatisk på den gamla boxen och flyttas över på den nya
om man inte anmäler att tvillingabb. ???

#129

Postad 13 oktober 2007 - 15:53

Unregistered00b32263
  • Unregistered00b32263
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
ok efter att alla kompisar och personer på forumet här sagt att det är jätte lätt att sätta upp parabol själv så skred jag till verket och började montera. Efter ett par hundra svordomar och ett telefon samtal till support om att jag inte hade rättighet att se på kanalerna så sitter jag äntligen med bild i rutan:)
Boxern har funkat perfekt änsålänge men jag har inte exprimenterat så mycket än.Gick väldigt smidigt att söka efter kanaler måste jag säga. 5-10sek.

#130

Postad 13 oktober 2007 - 16:19

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0

OK, och den givna frågan är då:
Varför inte ?   ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Vet inte riktigt men jag tror att en switch bara kan hantera en "kanal" åt gången. Om Max74 hittar till tråden så kan nog han svara på detta. Finns iof andra kunniga här som säkert också kan.

<{POST_SNAPBACK}>

En DISEqCs uppgift är att låta en tuner hantera flera olika satelliter, men den funktionen finns inte i denna box i nuläget. Så för att få full funktion är att koppla två kablar från boxen till den medföljande LNB:n med fyra utgångar.

<{POST_SNAPBACK}>


Yes, DISEqC-signaler styr en DISEqC-växel som man typiskt kan ha nära parabolen, tex med 2-4 *enkel* huvuden mot 2-4 satelliter. Men man kan fortfarande bara se *en* kanal i taget. Orsaken att dessa dubbeltuners har dubbla utgångar på huvudet och dubbla kablar heter *polarisation* av signalen. Genom att skicka vågorna från satelliten antingen vertikalt ("|") eller horisontalt ("-") så kan man lägga två olika kanaler på samma frekvens, dvs dubbelt så många kanaler. Om ni tex kollar på www.lyngsat.com så innebär tex "11214 H" att kanalerna på den muxen sänder med 11,214 GHz och horisontalt orienterade. Mottagaren ställer om huvudet att ta in H eller V genom att skicka en puls till huvudet (eller lägga på en liten likspänning, minns inte vilket). Alltså behöver man ett huvud som tar in både H och V signalen och skickar ut den i varsin sladd. Detta innebör ju också att man inte på ett lätt sätt kan ha flera mottagare på samma kabel.

(På den gamla goda analoga tiden så fanns det även "skruvade" signaler, dvs polarisationen kunde rotera i vänster eller högervarv, dvs 4 kanaler på varje frekvens.)

#131

Postad 13 oktober 2007 - 19:02

Evilreaper
  • Evilreaper
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

ok efter att alla kompisar och personer på forumet här sagt att det är jätte lätt att sätta upp parabol själv så skred jag till verket och började montera. Efter ett par hundra svordomar och ett telefon samtal till support om att jag inte hade rättighet att se på kanalerna så sitter jag äntligen med bild i rutan:)
Boxern har funkat perfekt änsålänge men jag har inte exprimenterat så mycket än.Gick väldigt smidigt att söka efter kanaler måste jag säga. 5-10sek.

<{POST_SNAPBACK}>


Gött, när kan jag förvänta mig att du kommer och sätter upp min? Jag kan ta ledig frånjobbet på måndag så det är inga problem, jag bjuder på öl efter lyckad uppsättning ;)

#132

Postad 13 oktober 2007 - 21:46

martinw30
  • martinw30
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Regerar på: SCART utgångarna är krypterade endast TV1, TV2 och TV4 går att spela in på annan enhet tex DVD recorder

Hur är det möjligt att kryptera en sådan signal? Jag menar hur kan boxen känna av att nu skickar jag en signal till en DVD recorder istället för en TV? Finns ju ingen dubbelriktad information där, kan inte förstå hur det fungerar via SCART. Borde rimligtvis vara fullt stöd för avspelning till extern dvd recorder via SCART men någon får bekräfta mina tvivel och förklara tekniskt hur den funkar.

/Martin

#133

Postad 13 oktober 2007 - 21:56

Unregisterede99ff3a2
  • Unregisterede99ff3a2
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Regerar på: SCART utgångarna är krypterade endast TV1, TV2 och TV4 går att spela in på annan enhet tex DVD recorder

Hur är det möjligt att kryptera en sådan signal? Jag menar hur kan boxen känna av att nu skickar jag en signal till en DVD recorder istället för en TV? Finns ju ingen dubbelriktad information där, kan inte förstå hur det fungerar via SCART. Borde rimligtvis vara fullt stöd för avspelning till extern dvd recorder via SCART men någon får bekräfta mina tvivel och förklara tekniskt hur den funkar.

/Martin

<{POST_SNAPBACK}>


Skulle kunna vara Macrovision, då. Den fungerar så att den aktiverar en inspelningsspärr i inspelningsapparater (om man inte är ägare av en gamma VHS som inte har denna spärr), däremot släpper den igenom signalen i en TV eller annan bildvisare. Hade en Panasonic-TV som inte klarade detta helt utan visade en störning i övre delen av bilden så fort man spelade Macrovisionskyddat material (typ alla köp-DVD och köp-VHS).

#134

Postad 13 oktober 2007 - 21:59

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Jag skulle också vilja veta mer om krypteringen, men min gissning är att DVD recoders har en spärr som gör att tex inte det går att kopiera en "köp" DVD till hårddisken, på DVD skivan finns med någon typ av krypteringssignal som utlöser spärren i DVD recordern. Skulle tro att detta är något likande, den bildsignal som lämnar boxen har en kryptering i sig som gör att spärren i DVD recordern utlöser.

Skulle gärna få det bekräftat från annan användare att det är så, för att sätta press på CD att ta bort spärren, i manulen så framgår det att man ska kunna kopiera ut från hårddisken via SCART, vilket den i så fall inte uppfyller.

Redigerat av Unregistered124686ac, 13 oktober 2007 - 22:03.


#135

Postad 13 oktober 2007 - 23:13

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
;) kom på en "work around" för kopieringsskyddet, testade att ta signalen från SCART och ta den till TV-kortet på datorn (composit/S-video), och visst det fungerade. Så jag kan tömma hårddisken, samt spela in via SCART från HD boxen om jag går via datorn, därifrån kan jag också lägga innehållet på DVD. På datorn har jag alla möjlighet med olika format etc att fortsätta behandlingen av innehållet. Så nu ser det genast inte så mörkt ut längre, och efter att flyttat ut boxen från tv-bänken så har den inte hängt sig :(

#136

Postad 14 oktober 2007 - 06:50

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Bifogar lite bilder:

Bild 1 visar hur det ser ut när man kommer in i EPG, man bläddrar med navigatorn upp och ner i vänster kolumnen och omgående visas vad som går i den kanalen i höger kolumnen, efter några sekunder kommer de kommade program som finns i tillgängligt (tyvärr ganska kort ibland bara 1-2 program till)

Bild 2 visar när man med navigatorn har flyttat sig över till programval på markerad kanal, här väljer man inspelning från EPG, markerar program och trycker på inspelningsknappen. Med spabbspolningsknapparna kan man välja dag (fast som EPG är nu så ger det inte så mycket)

Bild 3 visar en bild från Text tv (någon frågade det), jag använder aldrig text tv, men jag tror att det ser ut som det brukar

Bild 4 visar hur det ser ut när man med en tryckning på "OK" i navigatorn får fram kanallistan, med navigatorn kan man då bläddra och trycka OK för att gå till den kanalen.


Jag skapar ett inlägg till där jag lägger in några bilder från menyn

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered124686ac, 14 oktober 2007 - 07:05.


#137

Postad 14 oktober 2007 - 07:00

knutte
  • knutte
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Que
Tack för bilderna!
Är det bara 2-10 timmar man kan se på epg(som det är skrivet tidigare)?
Knutte

#138

Postad 14 oktober 2007 - 07:19

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Bilder från Menyn (de som är av intresse)

Bild 1, det är denna som är markerad när man klickar meny, vilket är rätt tänkt. I denna så sätts timern, när det inte går att använda EPG'n för inspelning. Man får skriva in tid (hade nog föredragit markera och bläddra upp ner, men det är OK som det är)

Bild 2, Inställning för bild, just nu ser jag att det är 720p valt, man kan också välja 1080i. Den lägger tyvärr inte ut det som det är i sändningen och låter TV'n sköta resten, så allt skalas om till det som man väljer, dvs SD TV skalas upp tilkl 720p som i mitt val nu. Om man ska 720p eller 1080i har jag inte kommit på ännu, säkert beroende på TV man har

Bild 3, Inställning för ljud. Någon som tycker att det ser lite tunt ut? Man kan välja att ha Stereo eller Hembio. Om det är Hembio så kan man också sätta nivån på digitalutgången. Som jag sagt tidigare så finns det buggar runt detta, att endast ljud i monosändningar kommer ut i HDMI om man väljer Hembio!

Bild 4, Användarinställning, inte så mycket här heller att välja (dvs lite fattigt för personliga val)

Bild 5, Signalstyrka från LNB, man kan se vad man har både på LNB1 och LNB2

Bild 6, Hårddisk data, observera att temperaturen är 63C och då har den endast varit på några timmar (utan inspelning), den står också så svalt den kan göra.

Bild 7, Favoritlista, denna används för att skapa sin personliga kanallista, man kan skapa ett antal olika och sedan i menyn innan denna välja vilken som ska vara aktuell

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered124686ac, 14 oktober 2007 - 07:33.


#139

Postad 14 oktober 2007 - 12:09

Tabbe
  • Tabbe
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
63C låter som om något är fel?
Är det fler som har märkt av problem med höga tempar eller vad ligger era på för temp?
Har funderingar på att skaffa denna box men har ingen större lust att ställa den på en pelare mitt i rummet för att få den att funka tillfredsställande.

#140

Postad 14 oktober 2007 - 12:42

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

  • 229 inlägg
  • 0
Kanon bra med bilder que. tack tack ;)

Det som jag undrade om TEXT-TVn var om din TV´s TEXT-TV funkar när du kör via HDMI. Det har sagts tidigare att de inte brukar fungera. Så gör den det? För jag förmodar att den du visade på bilden var boxens TEXT-TV.

#141

Postad 14 oktober 2007 - 13:12

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Det som jag undrade om TEXT-TVn var om din TV´s TEXT-TV funkar när du kör via HDMI. Det har sagts tidigare att de inte brukar fungera. Så gör den det? För jag förmodar att den du visade på bilden var boxens TEXT-TV.

Text TV fungera fint via HDMI

#142

Postad 14 oktober 2007 - 13:23

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Har funderingar på att skaffa denna box men har ingen större lust att ställa den på en pelare mitt i rummet för att få den att funka tillfredsställande


Just nu fungerar den ovanpå TV-bänken. Om det nu skulle var normalt att den blir runt 63C så är jag lite orolig för vad som kommer hända en varm sommardag. Boxen spelar in på hårddisken även om man inte tittar och det är väl också en sådan sak som man gissar ökar slitage och ger en högre värme. Troligen bättre om man själv kunde styra detta, gissar att man kommer att använda 0,01% av det som den spelar in (senaste timmen). Det tar också 45sek att start från stand-by så man stänger inte alltid av den.

Ska skicka ett mail till CD med blandade buggar, så får man se om de svarar på detta, de samtal jag haft per telefon har inte gett så mycket.

#143

Postad 14 oktober 2007 - 14:05

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

  • 229 inlägg
  • 0

Har funderingar på att skaffa denna box men har ingen större lust att ställa den på en pelare mitt i rummet för att få den att funka tillfredsställande


Just nu fungerar den ovanpå TV-bänken. Om det nu skulle var normalt att den blir runt 63C så är jag lite orolig för vad som kommer hända en varm sommardag. Boxen spelar in på hårddisken även om man inte tittar och det är väl också en sådan sak som man gissar ökar slitage och ger en högre värme. Troligen bättre om man själv kunde styra detta, gissar att man kommer att använda 0,01% av det som den spelar in (senaste timmen). Det tar också 45sek att start från stand-by så man stänger inte alltid av den.

Ska skicka ett mail till CD med blandade buggar, så får man se om de svarar på detta, de samtal jag haft per telefon har inte gett så mycket.

<{POST_SNAPBACK}>


Men det är ju väldigt dåligt om folk inte kommer kunna ha boxen i sina TV-bänkar. Majoriteten av de som har boxen skulle jag tro har den i en TV-bänk.

45sek är oerhört lång tid för att få igång boxen, jobbigt om man vill få igång den snabbt när man är sen till nått viktigt som man ska se. Har du möjlighet att kolla vilken effekt boxen drar när den är igång?

Funderar om jag ska samla ihop alla buggar som hittas och lägga dem i förstaposten. Men jag hoppas att det kommer lite fler tester av boxen kommande vecka av andra användare, så att det inte bara är du som har otur med din box. De känns nästan viktigast just nu att få veta hur tempraturen är på fler boxar.


Tackar för att du testade TEXT-TVn.

#144

Postad 14 oktober 2007 - 14:42

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Nedan listas de brister som var rapporterde vid leverans och som jag har hittat under de första dagars användning, har uppdaterat listan med de kommentarer jag fick idag 2007-10-16, efter att ha pratat med tekniska supporten på CD.

Vid leverans av boxen angavs:

- marknätsmottageren fungerar inte (uppdatering lovad slutet 2007)

- 5.1 ljud i HDMI kabeln fungerar inte (uppdatering lovad slutet 2007)


Jag har upptäckt följande:

- med boxen ställd för HEMBIO (digitalljud) så blir det inget ljud till TV via HDMI (om det inte är en mono sändning). Svar: Hänger lite ihop med problemet ovan de ska försöka fixa det till fixen i år. Enligt CD så kan det också vara problem att skicka olika ljudformat genom HDMI kablen pga av vad olika TV stödjer för format. Tex om man lägger ut digitalljud och inte TV stödjer detta så blir det inget ljud alls. CD håller på att ser över möjligheterna med olika ljudformat via HDMI

- nytt problem är att om boxen är på före TV'n och man sätter TV'n till ingång HDMI så kommer det inte ut något ljud (men bild finns) förrän man växlar kanal på boxen.


- SCART utgångarna skickar ut krypterat material, endast de "vanliga kanalerna" typ TV1, TV2, TV4, TV5 går att spela in på annan enhet tex DVD recorder, filmkanlerna mm är spärrade. Enligt manual (sid 61) ska det gå att föra ut inspelningar via SCART, vilket inte går med alla. Detta ska enligt CD fixas under året med mjukvarauppdatering, det ska inte vara dessa spärrar, detta har Sagem lagt in "själva". En work around är att ta materialet till en dator istället, denna reagerar inte på kopieringsskyddet

- det blir inte alltid rätt text angiven för inspelningen i inspelningslistan på HDD'n (nästa program som kommer anges ibland). Detta beror nog på att jag har lagt in + 5minuter inspelning och texten anges då troligen när inspelningen är klar och inte när den startar. Den text som markeras i EPG,n borde läggas ut och inte det som gäller när inspelningen är slut? CD ska titta på detta.

- med min gamla box så fick jag nog dubbelt så många kanaler (också de som inte är CD kanaler) dessa kom inte med på den nya boxen. (Kortet är inte parat till HD boxen.) Kommer dessa med om man gör en manuell sökning? Svar: det går inte att göra en manuell sökning, utan det hämtas en uppsättning kanaler från transpondern. Det tittas dock på från CD, om man ska göra det möjligt att också söka fria kanaler, kommer nog dock att dröja en sådan fix, om den nu blir av. Det går faktiskt att ta de fria kanlerna utan kort, så med en extra kabel till den gamla boxen, så får man in de fria kanalerna.

- går inte att stänga av HDD'n, den låter något (och blir lite varm). CD tittar på detta också (det finns både för och nackdelar att ha HDD'n igång) det kan ställa till en del i mjukvaran om man ändrar (svårare fix), troligen ingen fix i närtid.

- det är en bugg i visningen av signalkvalitet av HD sändningar, så det visar rött även om styrkan är OK. Det är konfirmerat från CD, troligen ingen åtgärd, utan en notering i manualen.

- har sett några svagheter med EPG'n om man går in i EPG så börjar bildvisningen med kanal Discovery travel & living (från denna transponder kommer EPG'n). Bläddrar men runt i EPG och trycker OK så väljs den kanal för bildvisning inom EPG'n. Gör man detta (OK) så avbryts nerdata till EPG'n för de kanaler som man inte har stannat till vid tidigare. För att hämta mer EPG data måste man gå tillbaka och välja Disc Trav&Liv igen, och sedan fortsätta. Har man inte med T&L i sin favoritlista så kommer boxen sjäv att byta till en lista som har T&L. Det går inte att ta med sig ett val (OK) när man lämnar EPG, man får inte med sig den valda kanalen till TV, utan man går till den kanal ifrån man gick in till EPG'n ifrån! CD ska åtgärda detta, vet inte när

- om man går in och ska redigera en inspelning, klippa en film i två delar, så blir det två delar som det ska bli, som man hittar i inspelningsmappen, men del 2 är helt svart. Klipp i början och i mitten ser ut att fungera, men inte att göra en splitt i två delar. CD ska titta på detta

- om man kör via HDMI kabeln, så får man inte igång boxen om den utför en programmerad inspelning i "avstängt läge". Den boot som sker när man startar från stand-by startar inte när man är i REC läge! Däremot så fungerar komponent och SCART men inte HDMI! CD ska titta på detta.

- om det startar en schemalagd inspelning samtidigt som man tittar på en inspelning så avbryts det man tittar på, det går dock att att gå tillbaka och starta om den inspelningen man såg på. Det går allså att titta och spela in samtidigt på HDD, men det blir detta avbrott i tittande


Nedan några observationer men kanske inte någon bug

- EPG har bara 2-10 timmar framförhållning, vilket är kort om man vill programmera inspelningar. Det lär komma en förbättring (inte helt klart hur bra och när). Tycker det har blivit bättre, tror mig ha sett kanaler som har 1-2 dygn nu

En fråga om bildstorlek, man kan ändra med "on demand" knappen på fjärrkontrollen för att få 4:3 eller hel skärm, detta fungerar på SD kanalerna, men på HD kanalerna händer det inget i de olika lägen, är detta normalt? Dvs att i HD kanalerna kan man inte tvinga en 4:3 att bli hel skärm


Nedan gäller bara min första box som jag har fått utbytt


- hög temperatur på hårddisk/låda, om man sätter in den i en hylla så är risken stor att den stängs av (HDD når en temp av 70C), min stängdes av 4x innan jag kom på detta. I fri luft så blir hårddisken 63-65C, inga hängningar än. Kan bli problem sommartid, när man inte har 21C i rummet. Enligt andra användare och CD ska temperturen ligga på 40-45, inte 65C. Jag ska få boxen utbytt. Troligen inget generellt problem, utan enbart på min box.

- om det startar en schemalagd inspelning samtidigt som man tittar på en kanal live så avbryts det man tittar på, det går dock att gå tillbaka där man var när inspelningen har kommit igång . Detta gällde bara min första box, däremot reagera båda lika när man tittar på inspelat material, konstigt


- den gamla boxen gjorde några egna starter från stand-by, hittade den i inspelning utan att schemalagd inspelning var satt, samt att den gått till en kanal själv från stand-by läge, informerar om detta ifall någon annan skulle få något likande. Min hade väldigt hög temp, så det kan vara anledningen till tex detta också.

Edit markerat med fetstil

Redigerat av Unregistered124686ac, 27 oktober 2007 - 16:29.


#145

Postad 14 oktober 2007 - 15:05

dsteinberg75
  • dsteinberg75
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Hur är bilden på inspelat HD material? Märker man av omkomprimeringen?

#146

Postad 14 oktober 2007 - 15:52

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Det som jag undrade om TEXT-TVn var om din TV´s TEXT-TV funkar när du kör via HDMI. Det har sagts tidigare att de inte brukar fungera. Så gör den det? För jag förmodar att den du visade på bilden var boxens TEXT-TV.

Text TV fungera fint via HDMI

<{POST_SNAPBACK}>


que, är du verkligen säker på att Text-Tv funkar över HDMI? Till den gamla HD-boxen sades det att det inte skulle kunna gå att få att fungera. Vi pratar nu om att få Text-TV-signalen skickad via HDMI-kabeln till TV:n så att man kan använda TV:ns egen Text-TV funktion istället för boxens.

Att bildvisaren visar bilden av den Text-TV som boxen producerar är det nog ingen tvekan om att det fungerar. :)

#147

Postad 14 oktober 2007 - 15:55

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

- EPG har bara 2-10 timmar framförhållning, vilket är kort om man vill programmera inspelningar. Finns det någon plan för att få länge framförhållning?

<{POST_SNAPBACK}>


Det här är nog ingen bugg i boxen; det är samma problem på den gamla HD-boxen och även min gamla Grundig-box. Enligt CD har de för tillfället ett fel på sin EPG-funktion som är tänkt att vara åtgärdat under oktober månad (enligt svar på samtal med CD).

#148

Postad 14 oktober 2007 - 16:19

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Hur är bilden på inspelat HD material? Märker man av omkomprimeringen?

Jag har inte märkt någon skillnad på direktsänd och inspelat material, i alla fall inget som jag märkt. Jag ska ta en grundligare titt. Vad menar du med omkomprimering? På HDD'n lagras väl det som kommer in i samma format som direkt, så det borde väl inte vara någon skillnad?

#149

Postad 14 oktober 2007 - 18:28

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Hur är bilden på inspelat HD material? Märker man av omkomprimeringen?

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken omkomprimering? Den sparar strömmen den tar emot.

Samt TextTV via HDMI - vi menar då att TVn tar emot och visar TextTV inte att boxen visar. Fungerar det? Om inte - sparar boxen sidor i minnet så att det går snabbt att bläddra?

Ut - komposit? Vilka utgångar går det att sätta till RGB? Båda TV-SCART och video SCART eller? Okej, TVn skulle få HDMI...

EPG - den har alltid varit usel, nu lite uslare än vanligt men aldrig har den varit bra. marknätetets EPG över C+-kanalerna har alltid varit bättre.
Se min tråd i ämnet:
https://www.minhembi...howtopic=170044

45 sek starttid - mmh, lite i mesta laget men snabbare än den del kabelboxar jag sett ivartfall.

HDD - den borde verkligen gå att stänga av/låta somna. 63 grader är inte en bra temperatur för en disk.

Macrovision - blir vi nog aldrig av med. Dock - det finns filter att köpa som tvättar bort skräpet...Något annat är det nog inte tal om, det är med största sannolikhet Macrovision som gör att DVD-inspelare inte kan spela av signalen (men - om nu tar den genom TVn? Släpper inte TVn ut mottagen signal via en av sin SCART? Fast - hur blir det om man tar emot HDMI?)

#150

Postad 14 oktober 2007 - 19:25

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Samt TextTV via HDMI - vi menar då att TVn tar emot och visar TextTV inte att boxen visar. Fungerar det? Om inte - sparar boxen sidor i minnet så att det går snabbt att bläddra?

Eftersom jag aldrig använder text-TV så förstår jag nog inte riktigt frågan. Det går inte att använda TV-n text-TV, det kan väl aldrig fungera om man använder externa mottagare, och inte TV'n egen? Jag tror jag lämnar text-Tv till de som vet bättre

Ut - komposit? Vilka utgångar går det att sätta till RGB? Båda TV-SCART och video SCART eller? Okej, TVn skulle få HDMI...

Endast TV-SCART går att sätta till RGB om man inte använder HDMI/komponent, om man gör det går ingen att sätta i RGB.

EPG - den har alltid varit usel, nu lite uslare än vanligt men aldrig har den varit bra. marknätetets EPG över C+-kanalerna har alltid varit bättre.
Se min tråd i ämnet:
https://www.minhembi...howtopic=170044


Om jag fattade det rätt så skulle det ändå bli något bättre i slutet av månaden

HDD - den borde verkligen gå att stänga av/låta somna. 63 grader är inte en bra temperatur för en disk.


Jag håller på att få klarhet i om det är normalt eller inte. Enligt manualen så ska boxen fungera till +40C omgivningstemp (se mer nedan), och det gör inte min

Macrovision - blir vi nog aldrig av med. Dock - det finns filter att köpa som tvättar bort skräpet...Något annat är det nog inte tal om, det är med största sannolikhet Macrovision som gör att DVD-inspelare inte kan spela av signalen (men - om nu tar den genom TVn? Släpper inte TVn ut mottagen signal via en av sin SCART? Fast - hur blir det om man tar emot HDMI?)


Jag tror inte att det hjälper att köra via TV'n, jag får bild via DVD recordern också, men försöker jag starta en inspelning så blir det stopp. Jag har nu testat att köra via datorn, och skapat en DVD med bra resultat den vägen, så det är inte tvärstopp

Vi får se vad CD svarar på min frågor.


Jag har sett några saker i manualen, nu har man kommit så lång i testandet så man har lite tid att se vad det står i manualen också :)

- Det står att det är HDMI 1.1 (vet inte om detta är rätt, har sett uppgift om 1.2 också)

- Effektförbrukning är max 35W (vilken temp kan det ge??)

- Står Mechanical: STB Operating temp 0 - +40C, troligen betyder detta att den ska kunna användas i omgivning 0-40C, men det står under mecahnical så den kanske inte ska fungera fullt ut? Det finns också angivet storage temp så det är inte det som menas, och det är upp till 65C



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.