Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Topfield TF5700PVRt

3284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 10 november 2006 - 15:45

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Vi är Nordisk distributör för Topfield. Och hade det varit så att 5000-modellen hade fungerat bra i Sverige så hade vi ju inte behövt göra 5700!!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Eftersom jag bl a jobbar i CE-branschen så kan jag berätta hur JAG hade gjort om jag hade fått Topfield-distribution i Norden:

Jag hade givetvis bedrivit verksamheten för att tjäna pengar. Ju högre vinst, desto bättre...

Då hade jag först sett till att slippa konkurrensen från andra EU-länder. Tyvärr är det enkelt för folk att köpa t ex från Tyskland om de nordiska priserna är för höga. Ett sätt att slippa konkurrensen är att hitta på en egen produktmodell för Norden. Jag hittar på en ny modellbeteckning, t ex 5700 (det är viktigt att numret är högt för då tror kunderna att burken är nyare och bättre), som inte finns någon annanstans.

Sen FUDar jag marknaden (FUD=fear, uncertainty, doubt, används mycket i data- och bilbranschen t ex) genom att påstå att den nordiska modellen är speciell på olika sätt, t ex "helt annan mjukvara och hårdvara" och "hela tuner prestandan är förbättrad".

Genom att då ha distributionsmonopol på denna modell så kan jag kraftigt höja både mina egna marginaler men framförallt återförsäljarnas marginal. Åf behöver alltså aldrig mer argumentera mot informerade köpare (t ex de som läser forumen i minhembio.com) varför det är så mycket dyrare i Sverige. Självklart är 5700 dyrare, den är ju "speciellt anpassad" och "mycket bättre". Detta innebär att det blir lättare att hitta nya åf och de kommer också att jobba mer på att sälja burken. Sen spelar det ingen roll att det egentligen inte är en annorlunda modell utan bara ett nytt modellnummer. Allt detta ger högre vinst.

Boxercertifieringen, som egentligen inte betyder någonting alls (se vad som hände med det katastrofala kravet på "Boxerguide" tidigare), är ett utmärkt sätt att FUDa tilltänkta köpare. Oavsett om den gamla modellen, 5000, funkar utmärkt så kan man skrämma upp tillräckligt många köpare så att de betalar 2.000:- mer för 5700-modellen. Boxercertifieringen har EN fördel för kunden (även om de ändå blir lurade) och det är att åf kan subventionera boxen om man samtidigt säljer Boxer-abonnemang till slutkunden. Detta är ett smart sätt att öka försäljningen på dyra burkar (används extremt mycket inom mobilbranschen t ex).

Ja, så hade jag gjort. Jag påstår absolut inte att Kjaerulff resonerar på detta sätt.
----------------
Själv tror jag inte alls på att 5700-modellen har "helt annan mjukvara och hårdvara". Jag kan ju se själv att den synliga hårdvaran, dvs höljet, fjärren och alla anslutningar är exakt lika som på 5000-modellen. Specar och features är också identiska. Jag har använt min 5000 under mer än ett år och jag har inte haft några problem alls (utom strulet med EPG som Teracom/Boxer själva orsakat). Topfield har under denna tid själva kommit ut med två uppdateringar (som man själv laddar in via USB) - UTAN inblandning från Boxer eller Teracom.

Jag kommer att köpa 2st ytterligare Topfield innan jul (förutom den 5000 jag redan har) och då kommer jag att köpa 5000-modellen och sätta in en egen hårddisk på 750GB till samma pris som 5700 med 160GB kostar...

#52

Postad 10 november 2006 - 16:09

AiR
  • AiR
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Jag tror inte på något av det Melmac påstår ovan, det är ologiskt och motsägelsefullt. Köp en 5000.

#53

Postad 10 november 2006 - 16:19

Unregistered662b24fa
  • Unregistered662b24fa
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0

Masterpiece'n kommer att vara boxer-godkänd och bygga på 5700. När den kommer och exakt vad den kan mer, förutom att det minst är 200Gb HDD, vet jag inte i dagsläget.

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter som att Masterpiece modellen kommer tidigast om ett år(?), om den alls kommer, kanske lika bra att köpa en från Compusat i Finland om man vill ha en i år.

#54

Postad 10 november 2006 - 17:19

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Det melmac skriver är faktiskt rappakalja.
Jag orkar inte ens skriva om alla de fel han har...

#55

Postad 10 november 2006 - 17:20

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

Mottagaren kan få in kanalerna dubbelt och tappa signal.

Att mottagaren får in dubbla kanaler i kanallistan är ett problem som bara existerar på Boxer godkända boxar. Detta problem finns inte på apparater som inte gör automatisk uppdatering. Så detta talar emot Boxer godkända boxar.

Alla ändringar som görs med kanalplatser, nya kanaler eller kanalnamn uppdateras automatiskt.

Tyvärr, så är det då som det brukar gå snett i mjukvaran.

Om en ny mjukvara släpps för att förbättra mottagaren eller pga krav för att ändringar görs i nätet så sköts detta automatiskt OTA (via luften).

Detta är väldigt dåligt. Om jag har haft min box länge och allt fungerar så helt plötsligt så börjar boxen att göra saker. Visa konstiga dialogboxar och tanka ner mjukvara. Det finns många familjemedlemar som inte fattar varför dom inte kan få se barnprogrammen när dom vill göra det. Varför skulle jag som användare vilja ha ner en ny mjukvara som eventuellt gör så boxen inte funkar så bra längre?

Vidare är det en mjukvara som är formad för den svenska marknaden som gör att man får följande funktioner som, logisk ordning på kanalerna dvs SVT 1 på plats nr.1 och SVT 2 på plats nr. 2 osv.

Det är ju detta med att ha kanalerna i logisk ordning som INTE går att få på Boxer godkända boxar. Jag har försökt förklara detta för några äldre människor och dom ser ut som stora frågetecken. Dom tycker det är jätte konstigt att inte kunna placera kanalerna på lämpliga nummer. Så att dom får som innan digital TV och enkelt kan hitta 1'an, två'an och fyran.

TF5700PVR Masterpiece kostar 7500kr !!!!

Båda TF5700 modellerna är med i Ljud & Bild i Elektronikvärlden 11, 2006.

Tyvärr har dom valt dåliga fjärrisar till båda modellerna (i mitt tycke).

PS. Ovan så motargumenterar jag viss funktionalitet som Boxer tvingar in i boxarna. Jag är medveten om att vissa av dessa är bra att ha och kanske skulle finnas, MEN SNÄLLA låt användaren ha möjlighet att stänga av vissa av funktionaliteterna.

Se på TV skall vara enkelt.

//Michael

#56

Postad 10 november 2006 - 18:13

AiR
  • AiR
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Vidare är det en mjukvara som är formad för den svenska marknaden som gör att man får följande funktioner som, logisk ordning på kanalerna dvs SVT 1 på plats nr.1 och SVT 2 på plats nr. 2 osv.

Det är ju detta med att ha kanalerna i logisk ordning som INTE går att få på Boxer godkända boxar. Jag har försökt förklara detta för några äldre människor och dom ser ut som stora frågetecken. Dom tycker det är jätte konstigt att inte kunna placera kanalerna på lämpliga nummer. Så att dom får som innan digital TV och enkelt kan hitta 1'an, två'an och fyran.

Visst går det, kallas för favoritlistor.

#57

Postad 10 november 2006 - 18:26

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

Vidare är det en mjukvara som är formad för den svenska marknaden som gör att man får följande funktioner som, logisk ordning på kanalerna dvs SVT 1 på plats nr.1 och SVT 2 på plats nr. 2 osv.

Det är ju detta med att ha kanalerna i logisk ordning som INTE går att få på Boxer godkända boxar. Jag har försökt förklara detta för några äldre människor och dom ser ut som stora frågetecken. Dom tycker det är jätte konstigt att inte kunna placera kanalerna på lämpliga nummer. Så att dom får som innan digital TV och enkelt kan hitta 1'an, två'an och fyran.

Visst går det, kallas för favoritlistor.

<{POST_SNAPBACK}>

Favorit listor är något helt annat.

PS. Favoritlistor är också ett otyg för dom som inte är så insatta.

//Michael

#58

Postad 10 november 2006 - 18:53

Unregistered7eaa9096
  • Unregistered7eaa9096
  • Forumräv

  • 569 inlägg
  • 0
Jag är helt övertygad!!!!! det blir en 5000

Så... var köper jag den billigast? sverige, tyskland? Hittar inga tyska priser på pricerunner/prisjakt.

/Olle

#59

Postad 10 november 2006 - 21:22

Unregistered178ff7d4
  • Unregistered178ff7d4
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Jag tvivlar starkt på sanningshalten i det som skrivs om 5700 vs 5000. Själv har jag kört en TF5000PVRt sen i Mars utan en enda missad inspelning, EPGn funkar oftast kanon numera, jag bestämmer var jag vill ha kanalerna själv, osv, osv, osv.

Erik

Redigerat av Unregistered178ff7d4, 10 november 2006 - 21:57.


#60

Postad 10 november 2006 - 22:18

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

Det hjälper inte. Det ligger i hårdvaran och i mjukvaran. Sedan är inte 5000-modellerna godkända av Teracom/Boxer och det innebär att man inte får kort till den mottagaren.


Vi är Nordisk distributör för Topfield. Och hade det varit så att 5000-modellen hade fungerat bra i Sverige så hade vi ju inte behövt göra 5700!!!!


Tänkte bara kommentera den mest felaktiga uppgiften.

Boxer stoppar inte dig att köpa kort till någon mottagare överhuvudtaget och speciellt lustigt blir det när man faktiskt stoppar kortet i en godkänd CA-modul...

Nu uttalar du dig dessutom som representant för en nordisk distributör, då borde du nog ha en logga i din signatur som klart klargör att du inte är en oberoende part.
Ser även att du startat en tråd där du frågar efter bra butiker, är det möjligen för att ni skall ta reda på vilka som skall få "äran" att sälja era superduperdopade topfield-boxar :wub:

#61

Postad 10 november 2006 - 22:58

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Får man support från boxer om den inte är godkänd?

#62

Postad 10 november 2006 - 23:08

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Lite av vitsen med att godkänna CA-moduler bör ju vara att skapa semigodkänd miljö...
Men nej du får säkert inte samma support på hårdvara, frågan är väl ändå om de vill behålla dig som kund, du pytsar ju ändå in 2500:- minst per år.

#63

Postad 10 november 2006 - 23:35

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0

Får man support från boxer om den inte är godkänd?

<{POST_SNAPBACK}>



Support och support... nej det får man inte vare sig boxer är godkänd eller inte. Grejen är att ny programvara till boxen skickas genom etern och den är anpassad. Någon annan större fördel finns inte.

#64

Postad 11 november 2006 - 13:35

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
OK, först frågar alla en ###### massa saker, sen när jag tar reda på det jag kan så är jag partisk och snackar rappa-kalja! :P (jag har jobbat på Kjaerulff1 sen i Augusti så allt kan jag inte än, jag får fråga de som kan här på företaget)

Köp era boxar var ni vill. För min del är denna tråden över eftersom det tydligen är "jäv".

Redigerat av Melmac, 11 november 2006 - 13:37.


#65

Postad 11 november 2006 - 13:41

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0

Vi är Nordisk distributör för Topfield. Och hade det varit så att 5000-modellen hade fungerat bra i Sverige så hade vi ju inte behövt göra 5700!!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Eftersom jag bl a jobbar i CE-branschen så kan jag berätta hur JAG hade gjort om jag hade fått Topfield-distribution i Norden:

Jag hade givetvis bedrivit verksamheten för att tjäna pengar. Ju högre vinst, desto bättre...

Då hade jag först sett till att slippa konkurrensen från andra EU-länder. Tyvärr är det enkelt för folk att köpa t ex från Tyskland om de nordiska priserna är för höga. Ett sätt att slippa konkurrensen är att hitta på en egen produktmodell för Norden. Jag hittar på en ny modellbeteckning, t ex 5700 (det är viktigt att numret är högt för då tror kunderna att burken är nyare och bättre), som inte finns någon annanstans.

Sen FUDar jag marknaden (FUD=fear, uncertainty, doubt, används mycket i data- och bilbranschen t ex) genom att påstå att den nordiska modellen är speciell på olika sätt, t ex "helt annan mjukvara och hårdvara" och "hela tuner prestandan är förbättrad".

Genom att då ha distributionsmonopol på denna modell så kan jag kraftigt höja både mina egna marginaler men framförallt återförsäljarnas marginal. Åf behöver alltså aldrig mer argumentera mot informerade köpare (t ex de som läser forumen i minhembio.com) varför det är så mycket dyrare i Sverige. Självklart är 5700 dyrare, den är ju "speciellt anpassad" och "mycket bättre". Detta innebär att det blir lättare att hitta nya åf och de kommer också att jobba mer på att sälja burken. Sen spelar det ingen roll att det egentligen inte är en annorlunda modell utan bara ett nytt modellnummer. Allt detta ger högre vinst.

Boxercertifieringen, som egentligen inte betyder någonting alls (se vad som hände med det katastrofala kravet på "Boxerguide" tidigare), är ett utmärkt sätt att FUDa tilltänkta köpare. Oavsett om den gamla modellen, 5000, funkar utmärkt så kan man skrämma upp tillräckligt många köpare så att de betalar 2.000:- mer för 5700-modellen. Boxercertifieringen har EN fördel för kunden (även om de ändå blir lurade) och det är att åf kan subventionera boxen om man samtidigt säljer Boxer-abonnemang till slutkunden. Detta är ett smart sätt att öka försäljningen på dyra burkar (används extremt mycket inom mobilbranschen t ex).

Ja, så hade jag gjort. Jag påstår absolut inte att Kjaerulff resonerar på detta sätt.
----------------
Själv tror jag inte alls på att 5700-modellen har "helt annan mjukvara och hårdvara". Jag kan ju se själv att den synliga hårdvaran, dvs höljet, fjärren och alla anslutningar är exakt lika som på 5000-modellen. Specar och features är också identiska. Jag har använt min 5000 under mer än ett år och jag har inte haft några problem alls (utom strulet med EPG som Teracom/Boxer själva orsakat). Topfield har under denna tid själva kommit ut med två uppdateringar (som man själv laddar in via USB) - UTAN inblandning från Boxer eller Teracom.

Jag kommer att köpa 2st ytterligare Topfield innan jul (förutom den 5000 jag redan har) och då kommer jag att köpa 5000-modellen och sätta in en egen hårddisk på 750GB till samma pris som 5700 med 160GB kostar...

<{POST_SNAPBACK}>



Så hade du gjort ja...... Då vet alla att ingen ska göra bussiness med dig!

Själv tror jag inte alls på att 5700-modellen har "helt annan mjukvara och hårdvara". Jag kan ju se själv att den synliga hårdvaran, dvs höljet, fjärren och alla anslutningar är exakt lika som på 5000-modellen

Är du så ###### naiv att du tror atthårdvara endast är höljet, fjärren och anslutningarna? :P

#66

Postad 11 november 2006 - 15:45

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0
I mitt fall så ser jag fram emot att se och höra från folk som har köpt den. Jag tror att den kommer att vara den PVR'n som vi alla saknar. Får bara hoppas att Teracom gör åtgärder för att deras EPG funkar som den ska.

#67

Postad 11 november 2006 - 15:48

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
Hej,

Jag tycker det är trist att vissas konspiratoriska teorier fått ta över den här tråden. Melmacs kommentarer om vad som ändrats med boxen känns långt ifrån klockrena men helt ärligt känns det som det kvittar. När en grossist/importör skriver saker ska man väl alltid ta saker med en nypa salt.

Huruvida 5000 och 5700 är likadana vet jag inte och helt ärligt så känns det som det kvittar. Diskussionen om vad den här boxen kan göra och hur den anpassats försvann ganska kvickt och tråden blev istället en chans att hänga Kjaerulff. Trist.

Boxer ställer ganska höga krav och jag tycker inte det är förvånande att det tas fram en ny modell för den svenska marknaden. Hur mycket boxen anpassats vet jag inte. Min gissning är att ganska få anpassningar gjorts men som sagt, det känns som det kvittar.

Vad mig anbelangar så har jag inga problem med att beställa från utlandet om jag så vill. I just fallet med digitalboxer kommer det dock inte vara aktuellt dock. Tittar man på den här typen av produkter så vet man att de kan strula ganska friskt. Om sådant händer vill jag personligen ha en välkänd butik samt en etablerad importör att skylla på.

Jag hoppas att Melmac fortsätter skriva här. Jag hoppas också att de 5000Pvrt som beställs från utlandet kommer fungera fint. Själv kommer jag köpa en boxersubventionerad 5700 el exempelvis Humax 9200.

Mvh
/Martin

#68

Postad 11 november 2006 - 17:51

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Melmac:
Hade dina svar varit mer "ärliga" så hade det aldrig blivit någon pajkastning, det är även bra att du ändrat din logga.

Svara gärna på frågorna igen men be ngn som är mer insatt svara, vi vill ju gärna ha dialogen med leverantörerna här, svaren behöver vara betydligt mer ingående för att ge någonting det får inte bli försäljarjargong eftersom det aldrig kommer att fungera i ett forum som detta.

Vad gäller automatisk uppdatering av kanallistor så tycker jag faktiskt att det är bra bara det inte sopar ihop favoritlistorna. Det funkar tex lysande bra på Samsungs boxar. De Force jag har verkar det också fungera bra på dock inte 100% med Force favoritlistor.

Jag skulle gärna köpa Topfield 5700 men priset är alldeles för högt satt, den borde kostat 4500:-

Jag tror att den får svårt i konkurrensen med Humax box som verkar ha samma funktioner till ett betydligt lägre pris.

Självklart kan en certifierad svensk leverantörsbox kosta mer än den tyska men det får inte skilja 3000:- då har ngt gått fel på vägen, en skillnad på runt 1000:- är acceptabel och där ligger tex Dilog och Sagem (sagem är snorbillig i england dock).

Edit:
Kollade för skoj skull i den engelska manualen för 5700 och såg att den tyvärr saknar RGB-looptrough i scartarna, det kan ju vara viktigt för en del.

Sedan är det helt klart att det inte är samma hårdvara i 5700 och 5000 vikten skiljer tex 0,8kg dessutom drar den hälften så mycket ström.
Det skall bli intressant att se vad priserna blir i england eftersom den heter exakt likadant där liksom i danmark.
Vad gäller tuner-prestandan så indikerar databladen identiska prestanda mellan 5000 och 5700.

Edit2:
Läste manualen felaktigt den har RGB-lopp-through (var uppdelat på flera rader)

Redigerat av junkan, 12 november 2006 - 20:18.


#69

Postad 11 november 2006 - 19:17

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0

Jag tror att den får svårt i konkurrensen med Humax box som verkar ha samma funktioner till ett betydligt lägre pris.


<{POST_SNAPBACK}>


Var har du sett pris på den?

#70

Postad 11 november 2006 - 19:50

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Lite gissning eftersom den endast kostar 2700:- i england men man vet ju inte...

Edit:
2400:- i england dvs exakt lika mycket som Sagem 64160 kostar där, översatt att den skulle kosta lika mycket som Sagem i sverige så blir det snarare 4000:- för 9200T

Redigerat av junkan, 11 november 2006 - 19:59.


#71

Postad 11 november 2006 - 19:51

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0

Lite gissning eftersom den endast kostar 2700:- i england men man vet ju inte...

<{POST_SNAPBACK}>



Det säger ju absolut ingenting. Man kan ju inte förutsätta att den kommer att kosta lika mycket här som där. Sen så är det ju en hel del skillnad på deras system och vårat.

#72

Postad 11 november 2006 - 20:00

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Se min ändring ovan, det säger någonting men är inget facit.

#73

Postad 11 november 2006 - 20:03

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
Synd att diskutionerna blev som det blev. Jag (som trådskapare) hoppas pajkastningen upphör och att vi kan föra en vettig diskution och informationsspridning.

Att det är svårt att få en box Boxer-godkänd är ju Arion AT9300PVR är bra exempel på. För 1 år sedan så skulle det vara klart innan Ljud & Bild 11 2005 kom ut. Fortfarande har den inte klarat testet.

Topfield TF5000PVR har funnits hos en Svensk distributör förut, men icke Boxer-godkänd. Vet i och försig inte om (eller hur mycket) dom försökte få den godkänd.

STORT TACK till Kjaerulff1 som gör Topfield tillgängliga för vanligt folk via TV-affärer i Sverige.

//Michael

#74

Postad 11 november 2006 - 20:04

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0
Det återstår som jag sagt innan att se hur denna boxen kommer att vara. Men intressant blir det i varje fall. Jag har aldrig haft chansen att testa en Topfield överhuvud taget.

#75

Postad 11 november 2006 - 20:07

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

Lite gissning eftersom den endast kostar 2700:- i england men man vet ju inte...

<{POST_SNAPBACK}>



Det säger ju absolut ingenting. Man kan ju inte förutsätta att den kommer att kosta lika mycket här som där. Sen så är det ju en hel del skillnad på deras system och vårat.

<{POST_SNAPBACK}>


Vad är skillnaden mellan england och sverige, jag har inte hittat någon information om att det skulle vara någon skillnad?

#76

Postad 11 november 2006 - 20:09

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

STORT TACK till Kjaerulff1 som gör Topfield tillgängliga för vanligt folk via TV-affärer i Sverige.

//Michael

<{POST_SNAPBACK}>


Vi får hoppas att de gör samma sak med Digiality Connectivity CX-CI 604 T för den ser faktiskt ännu intressantare ut.

#77

Postad 11 november 2006 - 20:23

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0
[quote name='junkan' date='Nov 11 2006, 21:07 ']

[/quote]

Vad är skillnaden mellan england och sverige, jag har inte hittat någon information om att det skulle vara någon skillnad?

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]


Först och främst så har dom ju några muxar fler än oss. Dom har tillgång till 160 kanaler i marknätet där. Boxer kräver testning och godkänning för att boxars programvara skall kunna finnas tillgänglig för nedladning OTA vilket i England inte är lika komplicerat och dyrt. Det har vissa fördelar för oss men samtidigt så tror jag det blir att vi går miste om en hel del bra hårdvara och förmodligen en hel del dålig.

#78

Postad 11 november 2006 - 21:13

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
DVS det är ingen skillnad mellan sverige och england.
Att antalet kanaler är fler är inget som helst problem för boxarna speciellt som det är färre här.

Sedan uppdatering OTA gillar jag inte, jag uppdaterar hellre lokalt via dator, det har varit alldeles för mycket strul med uppdateringar i Boxers nät, jag har haft ett 15-tal boxar genom åren så jag vet...

Engelsk box + CA = billigt alltså.

Ja ja vi får väl vänta och se när boxarna väl hamnar i butik vad priserna blir, det finns ju ytterligare alternativ nu, flera DVD-HD-Recorders har ju inbyggda digitalmottagare till priser runt 4000-5000:- tex (dock ännu ingen med dubbeltuner men det kommer nog snart).

#79

Postad 11 november 2006 - 21:21

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0
Precis. Vi väntar och ser.

#80

Postad 12 november 2006 - 16:34

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
De svaren ni har fått kommer inte från mig utan från folk här på företaget som kan, hoppa på dem om ni nu tycker de har fel.

Se produktblad för mer info om boxen: http://www.kjaerulff...le.aspx?did=615
Där står det att Scart nr 2 har CVBS/S-Video/RGB/YPbPr input for bypass, känns som om att den har loop för det.


Edit:

Vad det gäller funktionen med USB-porten så har, vad jag vet, vi inte gjort någon förändring i mjukvaran.

Redigerat av Melmac, 17 november 2006 - 10:17.


#81

Postad 12 november 2006 - 20:17

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Det var ju bra, jag läste manualerna och jag läste fel tyvärr!

Då kommer en fråga som du kanske kan hjälpa till med:
Vad jag kan se har den ingen inbyggd VIACCESS-läsare betyder det att man måste köpa en CA-modul även till 5700?

Redigerat av junkan, 12 november 2006 - 20:22.


#82

Postad 13 november 2006 - 08:52

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Viaccess-modul ingår i priset, även Scart->Komponent kabeln ingår.

#83

Postad 13 november 2006 - 13:25

Santiago
  • Santiago
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
:)

Suck vad alla verkar var så enormt kunniga i detta forum.

Jag kan endast säga TACK Melmac. För att du på ett uthärdat o bra sätt svarar på dom frågor som ställs.

Själv jobbat i branchen länge så jag vet precis vad som krävs och vilka krav som ställs av myndigheter och övriga i branchen.

Allmän pajkastning tycker jag är så enormt barnslig.

Om dom inte tål svaren så behöver man inte ställa frågan.

Läs endast tråden om sk parallelimport.
Tycker jag förklarar en del.

Sen måste vi ju också förstå att vi som konsumenter vill ha en så bra produkt till ett så rimligt pris som möjligt.

Sen vet jag av personliga skäl att där egentligen är en ganska stor skillnad på 5000 och 5700.
(men mest under skalet)
Dvs om man är lite bevandrad i programering.

tackar för ordet..... :blink:

#84

Postad 13 november 2006 - 14:23

Unregistered7f605233
  • Unregistered7f605233
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Hansa-Electronic säljer den visst också:
5700 PVRt hos Hansa

5995:- utan abonnemang.
Men jag hittar inget om rabatt i samband med nytt abonnemang hos dem...

Några erfarenheter av dem?

/Daniel

#85

Postad 13 november 2006 - 18:21

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

Viaccess-modul ingår i priset, även Scart->Komponent kabeln ingår.

<{POST_SNAPBACK}>

Bra, ni har inga planer på Digiality-mottagaren med nätverk, den verkar vara mer i min smak.

#86

Postad 13 november 2006 - 18:25

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
Tack Melmac för att du är med oss i denna tråd.

I Ljud & Bild i Elektronikvärlden 11 2006 så är det angivit i fakta tabellen att det är möjligt att redigera kanalistan, stämmer det?

Finns det möjlighet att slå av den automatiska on-the-fly kanal sökningen?

//Michael

#87

Postad 14 november 2006 - 09:57

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
Hej igen alla!

Tråkigt att det blivit pajkastning i den här tråden.

Vi har jobbat länge med Kjaerulff1, både i den här verksamheten och i tidigare verksamheter. Det är en av de absolut bästa distributörer man kan ha! De är kunniga, de har bra produkter och de har bra support. Om nu inte melmac har hundrakoll på allt för att han är ny gör han sitt bästa för att svara på era frågor.

Om de vill göra en box som TF5700 tillgänglig på den svenska markanden så skall vi vara glada. Det finns många kunder därute som faktiskt är beredda att betala den skillnad som är, för att köpa en godkänd box av en svensk leverantör med bra support om något strular. För Er som inte är det:
KÖP DEN INTE, IMPORTERA EN EGEN! Och sluta att klanka ner på den som är beredda att göra stora investeringar för att presentera bra produkter på marknaden.

Man skall heller inte förringa möjligheten till ett rabatterat pris ihop med abonnemang. Som det verkar kommer alla (nästan) att vilja använda den här boxen med Boxer. Köp den med ett abonnemang så blir den billigare än att importera, eller samma pris. Har du ett gammalt ab. vänta ett tag då. Det värsta som kan hända är att den blir bättre och/eller billigare.

//Göran

Redigerat av digitaltvexpertense, 14 november 2006 - 10:05.


#88

Postad 14 november 2006 - 12:04

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0

I Ljud & Bild i Elektronikvärlden 11 2006 så är det angivit i fakta tabellen att det är möjligt att redigera kanalistan, stämmer det?


Ja, man kan redigera kanal-listan.

Finns det möjlighet att slå av den automatiska on-the-fly kanal sökningen?


Nej, den går inte att stänga av, den uppdaterar kanal-listan när ändring sker i nätet. Däremot så lägger ju sig kanalerna i en logisk ordning, t.ex. SVT1 på plats 1, SVT2 på 2 osv. Favorit-listan är givetvis oförändrad.

Har ni inga planer på Digiality-mottagaren med nätverk?


Den enda modell idag som har nätverksingång är Digiality 624S Connectivity, men den är inte Canal Digital godkänd. Just nu har jag ingen info om det kommer någon framöver.

#89

Postad 14 november 2006 - 16:50

LB55
  • LB55
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Det finns fördelar med att en box är godkänd för Boxer d v s Sverige. Man kan ställa krav på en godkänd box och på leverantören. Man förutsätter bättre service. Det finns många som haft diverse "fenomen" med Topfield, uppdatering av kodnycklar, svensk textning som inte får plats o dyl.
Det som är tråkigt är att det ska behövas. Det är dumt med specialvarianter på en förhållandevis liten marknad som Sverige därför att om det däremot säljs många så blir det bättre service, snabbare programutveckling mm.
2 val i menyn vore bäst och billigast: land & språk.


------------------------------------
kungoliver Nov 9 2006, 13:50
Hur funkar PiP på 5700:an. Kan man titta på två kodade kanaler PiP? eller är det bara en kodning per kort.

Melmac Nov 9 2006, 15:17
En fri och en kodad i PiP, däremot kan man spela in 2 kodade och titta på en fri.

:"Dual decoding (PIP)" i reklamen betyder alltså inte dubbel avkodning.

------------------------------------
digitaltvexperten.se skriver:
Återkommer även med info om vad man kan göra med USB, men att man skall kunna ta film till datorn ser jag som otänkbart! Hade det gått hade den aldrig blivit godkänd.

------------------------------------

Vad gäller den så kallade "pajkastningen" så är det mycket bättre att hålla forumet i en positiv anda. Att någon blir irriterad när tekniken inte fungerar som tänkt är förståeligt.
Men vi ska vara rädda om Melmac. Han borde efterhand ha tillgång till den bästa kunskapen genom sin nära kontakt med Korea. Det tillsammans med alla andra duktiga forskare och användare gör att vi alla kan få mesta möjliga utdelning av våra boxar.
Alla har nytta av ett konstruktivt forum, även om man köper boxen från annat håll.

Någon tyckte att 6500 kr är för mycket. Man behöver inte ge det om man inte köper Sveriges första exemplar. Det kommer att bli flera om budet och priset anpassas efterhand. Vi har redan sett en prissänkning på 9,2%. Själv tänker jag inte betala 6500:-.

Det hade varit bra om man kunde köpa den utan hårddisk eftersom det finns större diskar till bra pris.

Vi utgår från :
Enklare att köpa på plats.
Bättre service och support (alla pendlar inte till Tyskland varje vecka).
Melmac skriver: I 5700'ans pris ingår CA-modul(Viaccess) och Scart->Component kabel.
Fungerar i Sverige (nya nycklar, textning, text-tv)
Det är nog värt mellan 500 och 1000 kr mer.
Dessutom rabatt om man vill ha Boxer.

------------------------------------
Med tanke på ovanstående ställer jag följande frågor om TF5700PVRt till Melmac och är tacksam för svar:

Hur kommer garantiservice att skötas, lämna i butik, skickas, kostnad mm?

Vilken support kommer att ges och hur?

Kommer någon variant utan hårddisk?

Går det att överföra avkodade *.rec-filer, d v s inspelade program, till PC på samma sätt som med t ex TF5000PVRt för backup mm?

Något jag saknat hittills på Topfield är att inte kunna ange stopptid vid timerprogrammering. Nu anges "Duration" Kan det vara möjligt att få i en framtida version?

//LB55
---

#90

Postad 14 november 2006 - 18:16

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

Har ni inga planer på Digiality-mottagaren med nätverk?


Den enda modell idag som har nätverksingång är Digiality 624S Connectivity, men den är inte Canal Digital godkänd. Just nu har jag ingen info om det kommer någon framöver.

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, den ligger ju på er hemsida:
http://www.kjaerulff...pid.687/37.aspx
Och är testad av oberoende här:
http://www.digitalt....px?ArticleID=41

#91

Postad 14 november 2006 - 18:20

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

I Ljud & Bild i Elektronikvärlden 11 2006 så är det angivit i fakta tabellen att det är möjligt att redigera kanalistan, stämmer det?

Ja, man kan redigera kanal-listan.

Oj, det trodde jag inte. Undra vad man kan ändra... Du behöver inte svara, bättre jag knappar på ett ex i en butik, när den finns.


Finns det möjlighet att slå av den automatiska on-the-fly kanal sökningen?

Nej, den går inte att stänga av, den uppdaterar kanal-listan när ändring sker i nätet. Däremot så lägger ju sig kanalerna i en logisk ordning, t.ex. SVT1 på plats 1, SVT2 på 2 osv. Favorit-listan är givetvis oförändrad.

- Är det bara vid "när ändring sker i nätet" som den uppdaterar kanallistan? Så funkar inte vissa andra Boxer-godkända boxar.
- Om jag har en favorit lista med låt oss säga att första kanalen i fav'en pekar på kanallista kanal nummer 2. Om det sker en förändring i kanallistan och nr 2 är helt plötsligt är en annan kanal, vad pekar min första i fav-listan på?
- Om jag har en timer som skall spela in kanal nr 3. Det sker en on-the-fly uppdatering som byter ut kanal nr 3 till en annan. Vilken kanal kommer den att spela in?


PS. Svaret på detta...

Går det att överföra avkodade *.rec-filer, d v s inspelade program, till PC på samma sätt som med t ex TF5000PVRt för backup mm?

Finns nog i denna mening...

Vad det gäller funktionen med USB-porten så har, vad jag vet, vi inte gjort någon förändring i mjukvaran.  ;)


//Michael

#92

Postad 14 november 2006 - 19:03

snowman62
  • snowman62
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Håller fullständigt med alla som förespråkar att låta bli pajkastning.
Det vore kul och bra om det fanns "direktkanaler" till andra distributörer, som t.ex Sagem, precis som i fallet med Melmac och Kjaerulff1. Heja Melmac, du gör ett bra jobb, även om jag inte har någon Topfield....ännu:-)
//Per

#93

Postad 14 november 2006 - 19:46

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Vi är nog alla överens om a vi vill ha Melmac här kanske dags att återgå till boxdiskussioner istället för inlägg om att man inte skall kasta paj. ;)

#94

Postad 15 november 2006 - 01:58

Allan Sladd
  • Allan Sladd
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Enligt manualen kan man enkelt föra över inspelat program till sin dator via USB-porten.
Sparas filen på den inbyggda hårddisken avkodad eller kan man få en avkodad copia genom att köra den ett varv till i boxen?
Vilket filformat används, är det MPEG2 eller är det något konstigt internformat som inte går att avkoda?
Eller kan det vara så illa att Boxer har blockerat möjligheten att ta ut filer från apparaten för att den skall godkännas!

#95

Postad 15 november 2006 - 11:20

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Vad det gäller krypterade inseplningar så spelar boxen in dem krypterade men man kan ställa in så att boxen sen avkrypterar dem senare.

Jag återkommer när jag fått svar på era andra frågor, mycket att göra just nu.

#96

Postad 15 november 2006 - 12:10

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0

Finns det möjlighet att slå av den automatiska on-the-fly kanal sökningen?

Nej, den går inte att stänga av, den uppdaterar kanal-listan när ändring sker i nätet. Däremot så lägger ju sig kanalerna i en logisk ordning, t.ex. SVT1 på plats 1, SVT2 på 2 osv. Favorit-listan är givetvis oförändrad.

- Är det bara vid "när ändring sker i nätet" som den uppdaterar kanallistan? Så funkar inte vissa andra Boxer-godkända boxar.
- Om jag har en favorit lista med låt oss säga att första kanalen i fav'en pekar på kanallista kanal nummer 2. Om det sker en förändring i kanallistan och nr 2 är helt plötsligt är en annan kanal, vad pekar min första i fav-listan på?
- Om jag har en timer som skall spela in kanal nr 3. Det sker en on-the-fly uppdatering som byter ut kanal nr 3 till en annan. Vilken kanal kommer den att spela in?





Faktiskt rätt så många mottagare som gör det. Samsung's alla boxar t.ex. Tyvärr är det däremot PVR boxar som borde ha det som inte har det. Så därför välkommnar jag denna funktionen i Topfield.

Edit: Stavfel.

Redigerat av Aztecface, 15 november 2006 - 12:11.


#97

Postad 15 november 2006 - 12:42

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

Faktiskt rätt så många mottagare som gör det. Samsung's alla boxar t.ex. Tyvärr är det däremot PVR boxar som borde ha det som inte har det. Så därför välkommnar jag denna funktionen i Topfield.

Min erfarenhet av far's Samsung är att den även vid andra tillfällen gör förändringar i kanallistan. Dock är jag icke 100% säker. Det finns även andra boxar, t.ex. Dilog med tidig mjukvara som bråkar i kanallistan när den inte skall.

I vilket fall som helst så ställer det till med problem.

Jag anser att det är extra viktigt i PVR boxar att INTE ha auto-on-the-fly ändringar.

//Michael

#98

Postad 15 november 2006 - 12:46

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0

Faktiskt rätt så många mottagare som gör det. Samsung's alla boxar t.ex. Tyvärr är det däremot PVR boxar som borde ha det som inte har det. Så därför välkommnar jag denna funktionen i Topfield.

Min erfarenhet av far's Samsung är att den även vid andra tillfällen gör förändringar i kanallistan. Dock är jag icke 100% säker. Det finns även andra boxar, t.ex. Dilog med tidig mjukvara som bråkar i kanallistan när den inte skall.

I vilket fall som helst så ställer det till med problem.

Jag anser att det är extra viktigt i PVR boxar att INTE ha auto-on-the-fly ändringar.

//Michael

<{POST_SNAPBACK}>



Varför skulle det ställa till med problem? Det är väl bättre att den anpassar sig än att den inte spelar in när kanalen har uppdaterats. Det vet jag har varit enorma problem med Dilog. Som exempel när kanalplatser har uppdaterats så följer mottagaren inte med automatiskt vilket resulterat i en massa andra konstigheter.

#99

Postad 15 november 2006 - 15:26

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

Varför skulle det ställa till med problem? Det är väl bättre att den anpassar sig än att den inte spelar in när kanalen har uppdaterats. Det vet jag har varit enorma problem med Dilog. Som exempel när kanalplatser har uppdaterats så följer mottagaren inte med automatiskt vilket resulterat i en massa andra konstigheter.

När det verkligen ändras i nätet får man information om och kan hantera själv. När boxen ändrar för den tycker att den vill det, det är då problemen uppstår. Jag vet vilken sändare min antenn är riktad mot och vill ha dom kanalerna som den sänder ut. Dom förändringar som Boxer gör sker sällan, så det är inga problem att hantera manuellt.

PS. Det är nu när Dilog har tagit bort on-the-fly uppdateringarna som det funkar.

//Michael

#100

Postad 16 november 2006 - 08:17

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0

Hur kommer garantiservice att skötas, lämna i butik, skickas, kostnad mm?

Lämnas till butik som skickar den till oss, kostandsfritt. 2 års garanti även på dessa. Alltså går något sönder år 2 så kostar det inte konsumenten något.


Vilken support kommer att ges och hur?

Support via vår hemsida och genom butik. Vi kan tyvärr inte ta emot samtal från konsumenter, då hade vi suttit i telefon hela dagen. Oftatst kan man få hjälp i butiken direkt genom att de ringer till oss medan du väntar. Det hänger givetvis på butiken och hur mycket de har att göra. Fördelen med detta är att butiken också lär sig och till slut kan hjälpa till direkt.


Kommer någon variant utan hårddisk?

Nej


Något jag saknat hittills på Topfield är att inte kunna ange stopptid vid timerprogrammering. Nu anges "Duration" Kan det vara möjligt att få i en framtida version?

På 5700 kan du ange stopptid för en timerinspelning.



- Är det bara vid "när ändring sker i nätet" som den uppdaterar kanallistan? Så funkar inte vissa andra Boxer-godkända boxar.
- Om jag har en favorit lista med låt oss säga att första kanalen i fav'en pekar på kanallista kanal nummer 2. Om det sker en förändring i kanallistan och nr 2 är helt plötsligt är en annan kanal, vad pekar min första i fav-listan på?
- Om jag har en timer som skall spela in kanal nr 3. Det sker en on-the-fly uppdatering som byter ut kanal nr 3 till en annan. Vilken kanal kommer den att spela in?


Kanalerna i favoritlistan pekar alltid på samma kanal som man ställt från början oavsett om de byter plats i kanallistan. Väljer du att spela in på TV3 och det sen sker en kanalomläggning så kommer fortfarande favoritlistan hålla reda på var kanalerna flyttas och inspelningen blir rätt

Redigerat av Melmac, 16 november 2006 - 08:18.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.