Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Musical Fidelity AMS 100 funderingar.

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 januari 2016 - 13:25

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Hello.

Då jag nu bestämt att inte köpa en Lyngdorf TDAI förstärkare pga att den upplevdes begränsad har jag satt sikte på en AMS 100.

Det är ju ett monster i storlek, men jag har inte haft möjlighet att få en demad, klurar på att göra en liten resa för att få uppleva den.

Är det någon här som har en eller lyssnat på den?

Vart inne tidigare på att skaffa en rör-förstärkare eller annan klass A förstärkare, och detta slutsteg bör ju inte vara för klent för mina Sonus Faber.

Har beställt en kopia på ett test av Hifi&musik, även tester på nätet lovordar steget. Dock har alla påpekar både storlek och vikt som ett litet aber. Även säljaren jag har kontaktat nämner det. :) Tjejen lär nog göra det med misstänker jag.

#2

Postad 23 januari 2016 - 15:36

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jasså det vart ingen Lyngdorf, tror jag avvaktar tills man antingen släpper en med fler lågnivå utgångar eller ett rent försteg.

Ja det var ju en rejäl pjäs den där AMS 100, vill ju till att få plats med den, särskilt som den säkert blir varm också.

1kW förlusteffekt lär ju värma gott :). Har tyvärr inte hört denna men Klass A brukar låta bra.....

 

Vad hände föresten med dina funderingar på Nu-Vista 800 för det var väl så att du kikade på denna för nått år sedan?

Lyssnade du på den?


Redigerat av Blåtand, 23 januari 2016 - 15:38.


#3

Postad 23 januari 2016 - 16:11

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Jag pratade med en kille med insyn gällande Lyngdorf, som sa att de har något på G, men som vanligt har de inte bråttom. Så det kommer något, såklart, men när? Och vad? Ska fortsätta tjata om svar. :)

Har kört en del med Nu Vista 800, men fastnade inte pga att den inte lirade så bra med Sonusarna. Mina Moon spelar på gott fortfarande, just nu John Fogerty och Heresy. :)

Nu Vista'n är annars riktigt häftig, och speciellt vid uppstart. Läst en del om Musical Fidelity, och de har liksom kommit på sidan av verkar det som. Oförtjänt sen ett tag tillbaka, om jag inte minns fel var det dom där X-Can(rätta mig gärna) som fick många att tveka.

Minns att jag började med ett M-F steg för..... Jättemånga år sedan. Har hört mig för om jag kan få köpa tillbaka det steget, på kul. Får se om jag lyckas där.

Har som sagt golvdrag här och lägenheten är lite kall så varför inte ett element som kan användas som steg med? :)

En sak som många som hört steget är att den är väldigt allert. Och det borde den ju vara med, med den banken som bara väntar på att leverera.

#4

Postad 23 januari 2016 - 20:19

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Förstår hur du tänker och vad du vill komma åt med ett klass A-steg.
Har själv suktat en del efter ett Plinius steg Klass A, kanske kan bli någon gång men får vänta tills jag har bättre med plats.

 

Hoppas det blir bra om du slår till.



#5

Postad 23 januari 2016 - 20:44

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Jag har bara lyssnat på diverse dyrare MF och jag tycker dom presterar bra, men det betyder egentligen ingenting.

Jag tycker du helt enkelt ska låna hem o testa, är det steget hos Olle du suktar efter så får vi ju hoppas att du är Skåning.



#6

Postad 24 januari 2016 - 09:53

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Japp, Olle Z. Som jag haft lite kontakt med.

Bott i Skåne en tid, men stockholmare just nu, så det får isf bli en tur söderut. Jag har en kontakt här i stan med som ev kan skaka fram ett sånt steg, får se hur han lyckas.

#7

Postad 24 januari 2016 - 16:01

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Ska bli kul o höra vad du tycker om du slår till!

Jag glömmer aldrig när jag köpte mitt första klass A steg, satt mest o gapade och sen vart man såld.



#8

Postad 24 januari 2016 - 22:20

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0

Ska bli kul o höra vad du tycker om du slår till!
Jag glömmer aldrig när jag köpte mitt första klass A steg, satt mest o gapade och sen vart man såld.


ja, det är riktigt häftigt att lyssna på de olika typerna av förstärkare. DAC'ar med för den delen. Högtalare är ju kul det med, vart några byten innan jag kände att jag hittat rätt.

Förstärkeri har vart knepigare, Moon som jag kör nu passar alla tre paren högtalare jag har, så jag förstår egentligen inte på mig själv just nu, men det är ju inte första gången heller.

Ett klass A monster lockar helt enkelt.

Vad var det för klass A steg du köpte? Vad var det som gjorde haksläppet för dig? :)

#9

Postad 25 januari 2016 - 08:42

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Ooh, en tur på memory lane :)

 

Det var i slutet på 80:talet och då spelade jag på Jbl:s studiomonitorer 4430 och hade testat både den ena och det femte men fick aldrig till det. Det gick så långt att jag hade bestämt mig för att köpa Infinitys Kappa 9 och då behövde jag verkligen ny drivning.

 

Mitt insteg till klass A började med Nakamichi Pa7 som är på ett par hundra watt men 30 (om jag minns rätt) är i klass A

1163.jpg

 

 

 

Den sparkade igång Jbl:arna så pass (höhöhö) att jag förstod att jag var på rätt spår så tankarna på Kappa 9 lades på hyllan.

Minns jag rätt så är den på 30w klass A och 200w i A/B

 

 

Istället blev det Sugden Au51p mk2 som också arbetar upp till 30Ww i klass A men toppar bara 120w, bättre men inte tillräckligt.

Men spelandes på 4430 så lät den bättre än Pa7:an

927635-sugden-au51p.jpg

 

Både Nakamichin och Sugden var extremt enkla byggen vilket syns på bilderna.

 

 

Men jag var fortfarande inte riktigt hemma men efterson Sugden passade mig bättre så testade jag deras lilla förstärkare som enbart går i klass A.

Ynka 25w som snurrade upp mig totalt!

673656-sugden_a21a_integrated_amplifier_

 

 

Den gav det jag tycker alla klass A steg ger, bättre närhet, bättre upplösning och att musiken får mig att vilja dansa.

Jag rycks med på ett helt annat sätt o jag slutar analysera o lyssna efter "fel" utan bara dras med o njuter.

Tyvärr så går båda Sugden otroligt varmt vilket blev ett problem i sig, +60 grader och barn är ingen bra kombo.

Men det blev ett par år med A21a som jag aldrig glömmer.

 

 

Därefter har flertalet Klass A steg passerat, du hittar en del i mitt gamla system arkiv.

Det mesta där går i ren klass A eller klass A :)

 

*edit*

Snavfel


Redigerat av johan b-lund, 25 januari 2016 - 08:48.


#10

Postad 25 januari 2016 - 09:35

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Klass A och ten klass A, hmmmm....

Aldrig funderat på skillnaden där, men har det A och AB att göra tro?

Sugden har jag lyssnat på, lät väldigt bra. Kul med Nakamichi, har haft kassettdäck från dom, dragon var smeknamnet om jag minns rätt.

Du har hunnit med en del härliga saker du Johan, och du har riktigt roliga saker nu med. :)

Du får mig mer och mer sugen på MF steget, bra där. :)

#11

Postad 25 januari 2016 - 11:31

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Klass A och Klass A steg som även klarar A/B är rätt benämning, typ Pa7 och Ua51p

Det var slarvigt skrivit.

 

Det har hunnits med en del o bilderna täcker inte ens hälften.



#12

Postad 27 januari 2016 - 18:27

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Fick hem Hifi&Musik tidningen med testet av steget, han bara kolla mätningen, och den såg väldigt bra ut. :)

Den fick väldigt bra omdöme med.

#13

Postad 12 februari 2016 - 09:34

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Hur har det gått ? :) 



#14

Postad 12 februari 2016 - 10:16

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Ja, vart ska jag börja tro....?

Just nu nyopererad, foten i gips och nog tyckte jag morfin bet bättre förr. :) Sjukskriven några veckor nu så jag ska nog kanske kunna bestämma mig.

Tanken är kvar på ett AMS 100 steg, och eventuellt en Lyngdorf 2170 som försteg. Hur jag tänker är att 2170 verkligen fick mina Sonus Faber att blomma ut, på alla sätt.

De jag pratat med som hört AMF-stegen har alla nämnt kontrollen de har, inte minst det största steget. Hifi & Musik skrev om det med. Jag tänker att den kombinationen kan bli väldigt bra. Behovet av subbar är jag ganska säker på försvinner. Kanon på musik.

Kruxet är att jag har elektronik för många pengar som jag inte vill sälja samtidigt som jag inte vet vad jag ska göra med. Ett alternativ är att köpa ett par större JBL som jag kan koppla till Moon-stegen och alla subbar, bör bli ett bra bio-system.

Sist, men inte minst, samma sak varje vår; bilar.

Har fått nys om en Mustang Mach 1, tyvärr. Det krånglar till det hela med, men garage här i stan är det ont om, så det löser nog sig själv.

Lättskrivet är det med morfin i systemet iaf. :)

#15

Postad 14 februari 2016 - 01:38

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Ja, vart ska jag börja tro....?

Just nu nyopererad, foten i gips och nog tyckte jag morfin bet bättre förr. :) Sjukskriven några veckor nu så jag ska nog kanske kunna bestämma mig.

Tanken är kvar på ett AMS 100 steg, och eventuellt en Lyngdorf 2170 som försteg. Hur jag tänker är att 2170 verkligen fick mina Sonus Faber att blomma ut, på alla sätt.

De jag pratat med som hört AMF-stegen har alla nämnt kontrollen de har, inte minst det största steget. Hifi & Musik skrev om det med. Jag tänker att den kombinationen kan bli väldigt bra. Behovet av subbar är jag ganska säker på försvinner. Kanon på musik.

Kruxet är att jag har elektronik för många pengar som jag inte vill sälja samtidigt som jag inte vet vad jag ska göra med. Ett alternativ är att köpa ett par större JBL som jag kan koppla till Moon-stegen och alla subbar, bör bli ett bra bio-system.

Sist, men inte minst, samma sak varje vår; bilar.

Har fått nys om en Mustang Mach 1, tyvärr. Det krånglar till det hela med, men garage här i stan är det ont om, så det löser nog sig själv.

Lättskrivet är det med morfin i systemet iaf. :)

 

Ajdå ! Krya på dig :) !

Jag förstår precis..Det är svårt det där. Man vill inte köpa bara för att köpa och sälja för skojs skull ..

Men att AMS 100 kommer att leverera är det ingen snack om! Kör själv en M6500i och den håller mina Signature Alpha i ett järngrepp. AMS100 är inte direkt sämre.. Hade jag haft platsen så hade jag skaffat en. Men nu går tankarna på en Nu Vista 800, den spelade helt magiskt ihop med Triangle. Så fruktansvärt detaljerad. Man förstår varför många påstår att det är en av världens bästa integrerade förstärkare och att man kan ha den i många, många , många år. Nuvistor rören fick mig att dregla som en bäbis..och designen faller mig helt i smaken .





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.