Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp / kommentarer behövs till trådlös streaming av musik m. CC Audio

7 svar till detta ämne chromecast audio nand t755 trådlös streaming
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 februari 2016 - 13:05

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Hej!

Är ingen audiofil eller har direkta kunskaper inom ljud så hoppas att få lite feedback här på en tänkt lösning till en väns pappa.

Han har ett Bose-ljudsystem (tog dessvärre inte modellen på detta) som är inkopplat till en Nand T755 förstärkare och vill kunna köra detta med Spotify. Gärna trådlöst men om det blir någon kvalitetsförlust så tar han hellre kabel. Mellan Bose-systemet och förstärkaren finns det en "uppskalningsenhet" (?) som ligger där i mellan.

Hans uppspelningsenhet blir med kabel isf. en mobil eller en laptop och i båda fall blir det då en 3,5mm stereokabel då både datorn och mobiltelefonen (givetvis) saknar annan output.

Jag hade istället tänkt att införskaffa en Chromecast Audio som med en uppdatering i slutet på förra året verkar klara av 96KHz/24bit som är s.k. "lossless". Spotify Premium om man sätter streaming-inställningarna till max blir 320Kbit då han har "Premium". Jag tänkte då helt enkelt koppla in en CC Audio till hans NAND T755 via en mini-optisk till toslink kabel och köra på det? I det här fallet verkar det vara Spotify som "flaskar" och inte CC Audio:n? Blir det "bättre" med en skete.. eh vanlig 3,5mm stereokabel som är alternativet?

Routern är en TP-Link Archer C7 802.11ac så CC Audio kommer ha den bästa möjliga uppkoppling den kan via WiFi och hans uppkoppling är minst 100Mbit ned så det är inget problem.

Han är ingen audiofil och han hade inte vetat om att man kan "höja upp" kvalitén på Spotify innan jag påpekade det, däremot vill jag såklart köra den bästa lösningen jag kan för honom. I min värld hade jag tagit CC Audio:n alla gånger av enkelhet (trådlöst) men han var noga att påpeka att han hellre körde kabel om det gav bättre ljud (som jag betvivlar då det blir en 3,5mm stereokabel).

Stort tack för er hjälp och ber om ursäkt för den dåliga informationen, kan försöka inkomma med vilket Bose-system det är och vilken "uppskalningsenhet" det är.

Tacksam för svar / TheSwede86



#2

Postad 03 februari 2016 - 20:47

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 1

Om det blir bättre med en analog signal in i förstärkaren har ju mer med att göra om DA-omvandlingen. Med en analog signal in så måste ju omvandlingen ha skett tidigare i signalkedjan. Är den bättre än vad receiverns DAC fixar, så är ju den lösningen att föredra.



#3

Postad 03 februari 2016 - 21:25

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Det blir bättre med kabel och 96KHz/24bit är dels ljud inte någon kan höra hela frekvens av dels finns de ingen mikrofon i denna världen som klarar den dynamiken. 96kHz ger halva i frekvensen som då blir 48 kHz, 20 kHz kan endast småbarn höra. 24 bit ger 144 dB dynamik. Värsta mikrofonen klarar ca 120 dB som är Neumann M 149 Tube för ca 37 000 kr.

 

Så det finns hög marginal för ett bra ljud så du behöver inte var ängsligt för att använda 3,5 mm stereo kabel. Många hörlurar använder den kontakten. 

 

Tack för svaret!

Precis, jag vet att i princip alla (i min värld, den icke-audiofila världen haha) hörlurar och t.ex. mobiltelefoner och stationära och bärbara datorer använder sig av 3,5mm stereokontakter men tänkte om Chromecast Audio ändå var i paritet eller t.o.m. bättre än att just köra med en 3,5mm kabel.

Är det en påtaglig skillnad?
Alltså kommer han att märka skillnaden med sin NAND T755 om han kör Spotify Premium i 320kbps genom en 3,5mm kabel eller Chromecast Audio (inkopplat med optisk kabel)? 
Jag tänker väl mig att om att det inte hörs någon skillnad men man får högre kvalité med kabel så spelar det ju då egentligen ingen roll? Alltså då trådlöst är ett enklare alternativ än att köra kabel så blir det isf. det men om man genuint hör skillnaden med kabel kontra trådlöst så är det isf. det som det blir.
 

Om det blir bättre med en analog signal in i förstärkaren har ju mer med att göra om DA-omvandlingen. Med en analog signal in så måste ju omvandlingen ha skett tidigare i signalkedjan. Är den bättre än vad receiverns DAC fixar, så är ju den lösningen att föredra.

Tack för svaret!

Nu har jag säkert missförstått dig eller inte kopplat men vad menar du med "Är den bättre än", vad syftas med "den"? I det här fallet så blir det antingen dator eller mobil som båda enbart har en 3,5mm ljudutgång till receivern som är den tänkta kopplingen ELLER en CC Audio via mini-toslink till toslink in i förstärkaren.

---

Jag ska försöka ta reda på den här mystiska "uppskalningsenheten" som är inköpt och kopplat mellan Bose-systemet och förstärkaren. Jag förstår det så här:
Bose-system -> "Uppskalningsenhet" -> NAND T755

---

Stort tack för era svar och jag är väldigt nyfiken på era ytterligare svar, ska försöka inkomma med mer information så snart jag kan. Ljud för mig är något som jag handen på hjärtat är alldeles för lite intresserad av än vad jag borde och jag känner att det troligtvis är som när en nybörjare kommenterar nätverk eller datorer / datorkomponenter för mig så är tacksam för ert tålamod :)



#4

Postad 06 februari 2016 - 22:06

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 1
Kopplar man 3,5 mm stereoplugg från dator/telefon så innebär det att DA omvandlingen görs i en av dessa enheter. Det är sannolikt en något sämre omvandling än den som skulle kunna ha gjorts i receivern om man kopplat med optisk kabel via en CC audio. Men, detta med betoning på sannolikt.

Sen är ju frågan också om det är en hörbar skillnad.

#5

Postad 11 februari 2016 - 17:35

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Tack för alla svar.

Vi testade med en 3.5mm>RCA och en Chromecast Audio (via optisk Minitoslink - Toslink) och vi som glada amatörer hörde ingen skillnad. Möjligt att basen lät mer via kabel kontra trådlöst. Det blev den trådlösa lösningen pga. smidigheten (kunna byta låtar i soffan via Spotify istället för att koppla in luren osv.).

Nästa steg blir att invänta en RS232>USB-kabel för att uppdatera hans NAD:s stackars firmware.

För dem som är intresserade var högtalarna ett par XTZ 99.36 MKII och förstärkaren var då en NAD T755.

 

---

Nu till en helt annan fråga:

Han har en hemmabio från Bose, Lifestyle® 48 Series III som går via en Supra RCA>RCA-kabel till en "Music Streamer" från företaget HRT. Den i sin tur terminerar i en USB-kabel som man kan koppla in i datorn, detta är den s.k. "uppskalningsenheten".

jo9jl9J.jpg

Har mailat "HRT" om exakt vilken modell det är då det enbart står "Music Streamer" på den, frågan är om den kopplat till förstärkaren skulle ge bättre ljud än via 3,5mm>RCA om man använder den till datorn och Spotify?
Frågan är också om den ens gör något i dess nuvarande setup till Bosesystemet?



#6

Postad 12 februari 2016 - 19:57

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Hur mycket musik släpps som 24/96? Det måste vara rätt begränsat.



#7

Postad 13 februari 2016 - 01:11

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Kabeln ger bättre stabilitet än trådlöst däremot har du en flaskhals i Spotify som är en dålig tjänst utifrån ren ljudkvalitet. Testa med en cd skiva så kommer du höra skillnad. Svårt att förklara däremot är skivan fortfarande det bästa medium även fast vi lever i en digital värld.

HRT dac skall du använda än att bara koppla rakt in från dator till förstärkaren. Datorer har ljudchip i sig fast dem är av dålig kvalitet utifrån hifi standard. Du får ljud utan dac, skillnaden ligger i hur bra själva kretsen är byggd för att hantera ljudet från dator till förstärkaren utan att tillföra övriga störningar som går under benämningen jitter, ju mindre jitter som signalen överför ju bättre ljud hörs samt att själva ljudbilden blir mer naturtrogen med ett någorlunda bra chip upp till ett visst pris, därefter betalar man dyrt på grund av själva märket och byggkvalitet av själva lådan. Sedan låter olika ljudchip märken olika i själva karaktären och efter vilket ljud som tillverkaren har eftersträvat, det är därför olika produkter låter olika även fast grundprincipen är den samma, till exempel tar du 2 förstärkare från 2 olika märken så kommer de låta helt olika. Det är den fina kråksången i hifi världen.

Redigerat av Buddaz12, 13 februari 2016 - 01:34.


#8

Postad 13 februari 2016 - 11:13

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Tack för alla svar.
Vi testade med en 3.5mm>RCA och en Chromecast Audio (via optisk Minitoslink - Toslink) och vi som glada amatörer hörde ingen skillnad. Möjligt att basen lät mer via kabel kontra trådlöst. Det blev den trådlösa lösningen pga. smidigheten (kunna byta låtar i soffan via Spotify istället för att koppla in luren osv.).
Nästa steg blir att invänta en RS232>USB-kabel för att uppdatera hans NAD:s stackars firmware.
För dem som är intresserade var högtalarna ett par XTZ 99.36 MKII och förstärkaren var då en NAD T755.

---
Nu till en helt annan fråga:
Han har en hemmabio från Bose, Lifestyle® 48 Series III som går via en Supra RCA>RCA-kabel till en "Music Streamer" från företaget HRT. Den i sin tur terminerar i en USB-kabel som man kan koppla in i datorn, detta är den s.k. "uppskalningsenheten".jo9jl9J.jpg
Har mailat "HRT" om exakt vilken modell det är då det enbart står "Music Streamer" på den, frågan är om den kopplat till förstärkaren skulle ge bättre ljud än via 3,5mm>RCA om man använder den till datorn och Spotify?
Frågan är också om den ens gör något i dess nuvarande setup till Bosesystemet?

Är det inte denna? http://www.stereophi...zBf6TcjeMkWy.97
Det är väl en enkel dac från HRT, med några år på nacken. Sannolikt ger det ett bättre resultat om den används, jämfört med att koppla 3,5 mm till 2 RCA direkt från datorn.

Redigerat av hampestampe, 13 februari 2016 - 11:14.





Även taggad med chromecast audio, nand t755, trådlös streaming

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.