Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nad 218 THX

193 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 14 januari 2005 - 22:47

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0

Tja

Har själv haft denna (iofs Marantz 6300+Nad 218thx + Canton RCL) kombo o förstår vad DragonLord menar.
6300 och 7500 är nästan lika starka.

Problemet är i det att du användet Marantzen som försteg till Nad218.
Marantzen har förlågt Gain som någon sa och därför klämmer du inte ut all kraft ur Naden.
Hade samma problem och tyckte också att det va jävligt konstigt att det lät så "lite" ur Naden.

Du ska ta en ren 2 kanals förförstärkare och koppla till Naden och sen till högtalarna.
Sen ska du skifta o koppla Marantzen själv till högtalarna o se skillnaden.

Jag lovar dig att Naden är utan tvekan minst dubbel så stark.

Upplevde samma problem med detta och bytte flera receivrar under 3 månaders tid.
H/K 7000 agerande som försteg gav något högre GAIN men ljudet var dåligt så jag blev less på det hela hemmabio köret och bytte till ren 2 kanal.

Prova så som jag sa, låna en 2 kanals förförstärkare så ska du se.

Nad 218 thx är bland dem starkaste stegena som finns för rimmliga pengar, det är ren absurd att Marantzen skulle någonsin komma i närheten av den.

Ha det bra.

Mocke har di lyssnat på 7500 ens?

sen så vill jag se kubmätning mellan 300 serien och 7500 så ska vi se evm som spöar skiten ur vem.

naden är som sagt ingen high quality anser jag.


hård och platt..

Kan amn inte fixa gainen på något sätt?

elelr är det bara med naden ja komerm ah detta problem?

#52

Postad 14 januari 2005 - 23:03

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Gainen är egentligen inget större problem. Det är som sagt bara att vrida på volymen så uppnår man samma sak som med en separat gain.

Det enda "problemet" är att det blir en nivå-skillnad mellan de inbyggda slutstegen och det separata nad-steget, OM det nu skulle vara ett problem.

Att jämföra Nad-steget tillsammans med ett separat (och troligtvis bättre) försteg med en Marantz-reciever är inte rättvist på något sätt, varken när det gäller pris/prestanda eller när det gäller en ren jämförelse av kvaliteten.

Med en för- och slut-stegs kombo så är det ju resultatet ifrån HELA kombon man lyssnar på och då kan man inte längre föra en diskussion om endast slutsteget i en jämförelse med ett annat slutsteg!

Det säger väl sej självt!?

Möjligtvis om Marantzen hade haft "main-in" också, för då skulle man ju kunna använda SAMMA försteg till både Nad-steget OCH marantzens inbyggda steg.
OM detta hade varit möjligt så är jag tämligen övertygad om att det ÄNDÅ inte hade förändrat Dragon-lords intryck av att skillnaden mellan Nad-steget och marantzens inbyggda enbart är marginell...

#53

Postad 15 januari 2005 - 00:28

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
Tills motsatsen är bevisad ,och att jag testat naden igen så står jag fast vid mina ord.

Kan också säga att marantzen spelar så grymtr mycket bättre, renare osv. mer hifi än vad naden levererar.

Naden låter platt och hårt

#54

Postad 15 januari 2005 - 00:41

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

  • 951 inlägg
  • 0
Jag tycker hela diskussionen håller på balla ur, varför? Jo för att folk helt plötsligt börjar försvara och attackera.

det är rätt krasse, man skall respektera andras åsikter, men det är också en diskussion och där diskuterar man med varandra och berättar sin synpunkt och att säga att Nad-steget är på gränsen lika kraftfullt som en Marantz reciever är en exakt likadan synpunkt som att påstå att det inte är det.

Det har varit mycket påståenden om varför NAD-steget skulle vara sämre, håller kanske inte lika hög klass som marantz stegen, är ett överskattat steg m.fl.

Dom som inte lyssnat på steget kan väl i alla fall läsa? NAD 218 THX är ett erkännt kraftfullt och i många tester bra steg, testa och gör en google sökning själv och se det med egna ögon.

Här är lite länkar:

Stereophile
HomeTheaterHifi


Däremot när Mocke säger att skillnaden är stor då han testat med något annat än Marantz, när jag skriver att jag testat med något annat än Marantz, när testerna säger att detta är ett kraftfullt steg som ligger på ca 200W per kanal hur stor är då sannolikheten att det skulle vara fullt av bly?

Jag förstår inte varför man inte helt enkelt bara kan utesluta att steget skulle vara lika kraftfullt som denna Marantz recievern, den må ha kvalitativa slutsteg men vem som helst som läst och gjort lite mer djupgående tester kan enkelt konstatera att detta steg är betydligt mer kraftfullt, huruvida det är 25%, 50% eller 75% mer kraftfullt spelar ingen roll men märks gör det. Sedan så tror jag absolut inte att ett THX klassat Nad steg som låg på runt 11000;- har sämre slutsteg än denna Marantz reciever. Sedan att ljudbilden ser annorlunda ut, beskriven som platt är en helt annan femma, mycket hänger på vad du har för försteg till den. Nad har enligt mig ett ganska tråkigt ljud som jag tycker känns platt, även i deras recieverar i dagsläget, har även testat Nad => Nad kombinationen och ni kan ju bara gissa varför jag inte använder det :), men med min H/K låter det helt annorlunda.

Sedan var det lite prat om huruvida specifikationer stämmer eller inte, tycker inte det behövs mycket till för att se att det ligger mer bakom steget än recievern i det här fallet. Sedan som alla vet(?) så är ju Nad ett märke som mer eller mindre är känt för för att göra produkter med bra driv i, vet inte hur det är med Marantz men jag tror det är lättare att hitta fuskwatten där. Hur mäter dom sina recieverar förresten?

Nej här känns det som att folk bara försöker hitta möjligheter som enligt min mening är mycket orimliga enbart för att försöka påvisa att det "kan" finnas en chans att Nad-steget inte är mycket starkare. Vill man diskutera huruvida det låter high-quality eller inte så går det bra att göra i en annan tråd. Här var den ursprungliga frågan en ampere mätning av steget, sedan kom vi in på kraft vilket är relaterat till ämnet, ljudet i sig vet vi alla att det alltid skiljer delade meningar om. Vissa tycker Denon låter bäst, andra H/K eller Yamaha osv. Där finner vi aldrig något svar för det har med smak att göra, däremot när det gäller kraft så finns det mätningar.

För skojs skull kan jag avsluta med frågorna:

Hur många ampere tror ni NAD 218 THX lämnar?

Hur många ampere tror ni Marantz SR7500 lämnar?

Tror ni det är stor skillnad mellan de här två rent kraftmässigt?

#55

Postad 15 januari 2005 - 01:03

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Dexa:

"vem som helst som läst och gjort lite mer djupgående tester kan enkelt konstatera att detta steg är betydligt mer kraftfullt, huruvida det är 25%, 50% eller 75% mer kraftfullt spelar ingen roll men märks gör det."

Tydligen så märks det inte så tydligt, är det så svårt att förstå? just i det här specifia fallet (!)

Att det är som du säger är det ingen som tvivlar på, och det gör säkert ingen heller när det gäller Dragon Lords bedömning när han faktist lyssnat på grejorna...

Det är din No-Way-José-Stil som får debatterna att blossa upp... det var likadant när du påstod att inget i hela världen under (typ) 10000,- spelar bättre eller lägre bas än dina Cerwin Vega+NAD kombinationer... :angry:

Redigerat av Unregisteredb38af287, 15 januari 2005 - 01:04.


#56

Postad 15 januari 2005 - 01:13

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
Jag har förståeelse för att du dexa gillar naden, och det får stå för dig, jag gillar inte alls ljudet ur den.

OT: Jag vill ha ett steg med mer vridmoment i, så att man slipper maxa receivern för att det ska hända något.

#57

Postad 15 januari 2005 - 01:22

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

  • 951 inlägg
  • 0

Dexa:

"vem som helst som läst och gjort lite mer djupgående tester kan enkelt konstatera att detta steg är betydligt mer kraftfullt, huruvida det är 25%, 50% eller 75% mer kraftfullt spelar ingen roll men märks gör det."

Tydligen så märks det inte så tydligt, är det så svårt att förstå? just i det här specifia fallet (!)

Att det är som du säger är det ingen som tvivlar på, och det gör säkert ingen heller när det gäller Dragon Lords bedömning när han faktist lyssnat på grejorna...

Det är din No-Way-José-Stil som får debatterna att blossa upp... det var likadant när du påstod att inget i hela världen under (typ) 10000,- spelar bättre eller lägre bas än dina Cerwin Vega+NAD kombinationer...  :angry:

Att gå till person angrepp är riktigt lågt speciellt med felaktig fakta. Har aldrig påstått att inget i hela världen inte spelar lägre eller bättre bas än mina clsc215. Att påstå att ingen sub spelare lägre än 24hz när jag själv äger en som gör vore rätt så dumdristigt. Sedan så minns jag den diskussionen mycket väl! Minns en 2x12" subwoofer som tydligen skulle spöa skiten ur clsc215, vilket jag hade svårt att tro eftersom min teori är att 4x15" med bra drivning flyttar mer luft än 2x12". Försök inte att förvränga saker här, då är det du som kör en dålig stil.

Sedan så har jag aldrig haft några problem med att acceptera att nad steget inte låter mycket mer kraftfullt med Marantz kombon, skrev redan om detta i början i tråden där jag gav förslag på vad som kunde krångla. Vilket jag fick bekräftat av Mocke då han upplevt samma sak med sin Marantz och att det beror på låg gain. Det är inte jag som har kört någon "no-way" stil här utan den stilen som körts är att försöka hitta förklaringar på varför Nad-steget inte är så kraftfullt som det sägs och det har vi hört alla möjliga förklaringar på i den här tråden tills en med samma problem kunde visa motsatsen. Dvs att problemet inte ligger hos Nad:en utan att Marantzen har en låg gain, vilket inte borde vara något problem i sig om man bara kan skruva upp den en aning. Läs igenom tråden en gång till så borde det jag just skrev vara glasklart även för dig. Diskussionen handlade inte om hur det lät hos Dragon Lord, det vet jag redan och har aldrig sagt att jag tvivlat på, dock så har jag tvivlat på att det skulle bero på att NAD steget inte är kapabelt till det jag upplever det som. Verkar som att du missat det hela lite....

#58

Postad 15 januari 2005 - 02:21

Unregistered419b94f0
  • Unregistered419b94f0
  • Lärjunge

  • 481 inlägg
  • 0

Tills motsatsen är bevisad ,och att  jag testat naden igen så står jag fast vid mina ord.

Kan också säga att marantzen spelar så grymtr mycket bättre, renare osv. mer hifi än vad naden levererar.

Naden låter platt och hårt

Tja

Det håller jag med om 100%.
Marantzen är oendligt mycket mer HIFi, Naden är bara råstyrka, det är därför jag sålde min också och köpte en Vincent 331.

Men faktum kvarstår Marantzen kan aldrig mätas med Naden i bara kraft.

EDIT:

Körde från början men en Rotel 1070 försteg och nad 218 till mina Canton rcl.
Det var så mycket kraft i detta att jag trodde hela huset skulle sprängas.

Sen blev jag sugen på hemmabio och bytte ut mitt försteg mot en receiver och upplevde detta fenomen, som att Naden hade tappat kraft.

Kan bara lägga till att jag bytte som sagt min Nad 218 till en Vincent 331.
Körde den också genom preout på flera receivrar och upplevde precis samma sak.
Det lät inte mycket, eller rättare sagt man var tvungen o skruva upp volymen nästan till max.
Sen köpte jag en 2 kanalas försteg och helt plotligt så lät Vincenten dubbelt så mycket.

Redigerat av Unregistered419b94f0, 15 januari 2005 - 02:33.


#59

Postad 15 januari 2005 - 02:24

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
hur upplever du vincenten mot naden?

är faktiskt sugen på en vincent

#60

Postad 15 januari 2005 - 02:39

Unregistered419b94f0
  • Unregistered419b94f0
  • Lärjunge

  • 481 inlägg
  • 0

hur upplever du vincenten mot naden?

är faktiskt sugen på en vincent

Tja

Det är mycket finare ljud kan jag lungt påstå, fast den är svagare i styrkan.
Mycket mer 3d känsla, betydligt öppnare diskant och mellanreg, och mindre rundare bas.
Mycket av den öppna fina ljudet kan jag tillskriva försteget Vincent SA-T1.
Det gjorde faktiskt störst skillnad på ljudet.

Lutar lite åt Marantz ljudet varmt och upplöst fast starkare och öppnare.

Körde kombo Marantz + Vincent 331 och då vart det lite för varmt och mjukt.
Det fattades Rock n Roll känsla i det.
Lät bra bara till finlir, lungt o avslappnande.

#61

Postad 15 januari 2005 - 03:39

dimme
  • dimme
  • Beroende

  • 1 189 inlägg
  • 0

Minns en 2x12" subwoofer som tydligen skulle spöa skiten ur clsc215, vilket jag hade svårt att tro eftersom min teori är att 4x15" med bra drivning flyttar mer luft än 2x12". Försök inte att förvränga saker här, då är det du som kör en dålig stil.

Dexa, tänk efter lite. "Flytta luft" är inte allt i bas. Ett elements parametrar spelar också roll. Så som du uttrycker det så skulle jag kunna bygga upp ett par högtalare med 2x18" skräpelement i varje låda som totalt skulle flytta lite mer luft än dina 2x15" och det skulle låta bättre eller mer bas. Längre slaglängd gör det även svårare att undvika blåsljud ur basporten och classic seriens basportar är inte speciellt bra konstruerade...
Det stämmer dock inte riktigt. Har sett 10" subbar som sopar golvet med 15". ta exempelvis CV CLSC-15s som är en 15" subwoofer. En sunfire 10" sub spöar med lätthet CV subben i ljudkvalitet, vilket rent teoretiskt innebär att 4st sunfire 10" subs spelar skiten ur ett par clsc-215 i de lägre registrena (notera att jag varken äger sunfire eller clsc-215).
Ett elements parametrar spelar också roll i hur den låter. Annars kan jag gå och köpa ett bashorn med 105db i känslighet och 2kW i power handling och påstå att den spelar skiten ur dina clsc-215 och det gör den, i rent basbröl.

Bara för att du har ett par clsc-215 och dubbla nad steg betyder det inte att det du har är absolut bäst.
Personligen gillar jag inte Nads ljud, har jag dålig hörsel då? Jag har även tröttnat på CV, därför sålde jag mina, betyder det att jag inte har någon aning om vad bra bas eller välljud är?

Kanske något att tänka på..... :angry:

Redigerat av dimme, 15 januari 2005 - 03:55.


#62

Postad 15 januari 2005 - 03:44

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
Låter grymt bra det där, ska eventuellt låna hem ett vincent 233 och 331 framöver. så får vi se.

#63

Postad 15 januari 2005 - 10:23

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Dragon Lord: Det tycker jag för det lär låta bra som tusan. En Vincent-kombo tror jag mer på än en NAD-kombo.

Dexa: Hoppas inte du tar mina kommentarer som personangrepp för det är inte menat på det viset, ingen personlig illvilja finns, jag garanterar!
Med en del val av ord river man upp lite damm och i vissa fall tar detta skruv på folk, det kanske vi båda ska tänka på.

Nu låter vi gammalt vara glömt, tycker jag, och så slänger vi spadarna och ger oss på nya argument och synvinklar. I något annat ämne för min egen del.

#64

Postad 15 januari 2005 - 13:24

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
Robban : När kommer du upp då, d kanske du kan låna vincent och ta me dig upp.

#65

Postad 15 januari 2005 - 14:00

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

  • 951 inlägg
  • 0

Minns en 2x12" subwoofer som tydligen skulle spöa skiten ur clsc215, vilket jag hade svårt att tro eftersom min teori är att 4x15" med bra drivning flyttar mer luft än 2x12". Försök inte att förvränga saker här, då är det du som kör en dålig stil.

Dexa, tänk efter lite. "Flytta luft" är inte allt i bas. Ett elements parametrar spelar också roll. Så som du uttrycker det så skulle jag kunna bygga upp ett par högtalare med 2x18" skräpelement i varje låda som totalt skulle flytta lite mer luft än dina 2x15" och det skulle låta bättre eller mer bas. Längre slaglängd gör det även svårare att undvika blåsljud ur basporten och classic seriens basportar är inte speciellt bra konstruerade...
Det stämmer dock inte riktigt. Har sett 10" subbar som sopar golvet med 15". ta exempelvis CV CLSC-15s som är en 15" subwoofer. En sunfire 10" sub spöar med lätthet CV subben i ljudkvalitet, vilket rent teoretiskt innebär att 4st sunfire 10" subs spelar skiten ur ett par clsc-215 i de lägre registrena (notera att jag varken äger sunfire eller clsc-215).
Ett elements parametrar spelar också roll i hur den låter. Annars kan jag gå och köpa ett bashorn med 105db i känslighet och 2kW i power handling och påstå att den spelar skiten ur dina clsc-215 och det gör den, i rent basbröl.

Bara för att du har ett par clsc-215 och dubbla nad steg betyder det inte att det du har är absolut bäst.
Personligen gillar jag inte Nads ljud, har jag dålig hörsel då? Jag har även tröttnat på CV, därför sålde jag mina, betyder det att jag inte har någon aning om vad bra bas eller välljud är?

Kanske något att tänka på..... :angry:

Det där vara bara ett exempel i raden i den där tråden, jag anser inte att CV:s baselement är skit, speciellt inte om man har bra drivning till dom. Det var därför som jag hade svårt att tro att den där subben på 2x12" skulle ha en chans. Hade jag däremot suttit med min avr-8500 utan steg så hade jag mycket väl kunnat tänka mig att den hade spöat skiten ur clsc215. Sedan så är det klart att riktigt dyra och fina subbar med bra element ger billigare och större en omgång, har jag aldrig nekat till. Men om vi förutsätter att elementen i subben som talades om är rätt så bra och att dom i clsc215 är "en del" sämre. Så tror jag fortfarande att dom 4x15" i cls215 germer bas än just den specifika subben som vi diskuterade. Sedan så lyssnar jag ju själv på hur basen är hemma hos mig eftersom jag äger ett par och det är inte bara något blåsljud som ger en osammanhängande och bumlig bas. Hursomhelst så var det framförallt kapacitet och kraft vi diskuterade då, och då tror jag mer på clsc215 än den där subben, och då går jag inte till fullo på elementens storlek, det är bara en sak i raden. Har själv lyssnat på 2x10" högtalare som rent ut sagt spöat skiten ur mina clsc215 och som säkert spöar skiten ur ett par 2x18" också.

Dexa: Hoppas inte du tar mina kommentarer som personangrepp för det är inte menat på det viset, ingen personlig illvilja finns, jag garanterar!
Med en del val av ord river man upp lite damm och i vissa fall tar detta skruv på folk, det kanske vi båda ska tänka på.


Jag tog din kommentar som ett personangrepp eftersom du ville få mig och framstå som att jag körde en "no-way josé" stil pga. av att jag en gång i en annan tråd påstått att clsc215 skulle ge mer bas och har högre kapacitet än en 2x12" sub som lades fram. Jag kommenterade varken din stil eller någon annans härinne och det tycker jag inte man skall göra heller. Dock så förstår jag varför du blev så attackerande helt plötsligt och det är ju för att du känner Dragon Lord. Hade någon annan skrivit att en Volvo 240 går ungefär lika bra som en bmw M5 så hade du förmodligen reagerat på samma vis som mig, undrat om det var ett skämt? Däremot när det handlar om vilken bil man gillar bäst så finns det inget varken du eller jag kan säga, det är helt individuellt. Det är bra att försvara dom man känner men ibland kan det faktiskt vara så att man inte skall inta försvarsposition direkt utan att istället kolla upp så att allting är helt korrekt, vilket det inte var i det här fallet, Marantzen har en ovanligt låg gain, där var felet, precis som jag föreslog att det kunde vara från början.

Dock tycker jag denna diskussionen är avslutad och jag hyser inget agg mot någon. Vi har fått en förklaring och lösning, nu tycker jag vi letar ampere mätningar på Nad 218 steget istället :(

#66

Postad 15 januari 2005 - 14:07

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
Vill också veta amepre mätningar så man har det att jämföra med vincent stegen

#67

Postad 15 januari 2005 - 14:09

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

  • 951 inlägg
  • 0

Vill också veta amepre mätningar så man har det att jämföra med vincent stegen

Måste ju finnas någonstans, steget har ju funnits ett bra tag nu och är känt för sin enorma kraft, då borde det ju finnas en mätning på ett :angry:

#68

Postad 15 januari 2005 - 14:40

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
kolla med audiograph.se men det är inte alla importörer som låter sina produkter att gå i genom en sån test för att dom är rädda att det skall vissa att produkten t.e.x är kraftigt över specad det är bara att titta i dom tidningar som finns på marknaden när dom har gjort ett test på så brukar dom svenska andvända sig av audiograph .
det kan man bara se på flerkanals förstärkare hur dåliga nät delar många av dom har
personligen så tycker jag att denna tråd blev bara en stor paj kastning emellan olika forums medlemar .
tyvär så är det så att många försvarar sina produkter med näbbar och klor så man kan nästan tro att en del jobbar som försäljare på någon hifi butik i landet eller vid någon importör ?
och det finns det säkert ochså för att pucha på sina produkter .
har gått igenom en del trådar och funnit att så är nogfallet????


edit stavfel

#69

Postad 15 januari 2005 - 15:20

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

  • 951 inlägg
  • 0

kolla med audiograph.se men det är inte alla importörer som låter sina produkter att gå i genom en sån test för att dom är rädda att det skall vissa att produkten t.e.x är kraftigt över specad  det är bara att titta i dom tidningar som finns på marknaden när dom har gjort ett test på så brukar dom svenska andvända sig av  audiograph .
det kan man bara se på flerkanals förstärkare hur dåliga nät delar många av dom har
personligen så tycker jag att denna tråd blev bara en stor paj kastning emellan olika forums medlemar .
tyvär så är det så att många försvarar sina produkter med näbbar och klor  så man kan nästan tro att en del jobbar som försäljare på någon hifi butik i landet  eller vid någon importör ?
och det finns det säkert ochså för att pucha på sina produkter .
har gått igenom en del trådar och funnit att så är nogfallet????


edit stavfel

Antar att jag är utesluten som återförsäljare eftersom Nad 218 inte säljs längre sen en tid tillbaka :angry:

Såg att du hade CV-1215 SE, du har inte lust att skriva lite intryck om dom i den officiella CV tråden? Är riktigt intresserad huruvida detta är en flopp eller inte, vissa beskriver ju den som en legend.

EDIT; Har mailat audiograph och väntar på svar...

Redigerat av Unregistered1b42c15d, 15 januari 2005 - 15:26.


#70

Postad 15 januari 2005 - 16:26

Unregistered419b94f0
  • Unregistered419b94f0
  • Lärjunge

  • 481 inlägg
  • 0
Tja

Angående ampermätningar

Vet inte exakt men vi kan ta ett par riktlinjer i allafall.

Nad s200 är nästan identiskt med nad 218 och har ca 160A

Vincent 331 är bra mycket starkare än lillebror monoblocken 996 och dem ligger på 100A.

Så kraft finns det så det räcker.

#71

Postad 15 januari 2005 - 17:35

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Subban vi pratar om är en Mirage BPS-400 och den är fortfarande superior på alla plan som kan tänkas räknas upp =)

http://www.homecinem...rageBPS-400.php

#72

Postad 03 april 2005 - 21:53

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
Lite OT: Men jag tog hem ett nad 216 idag, till musik var det inte så där j'ätte stor skillnad på effekten, visst fanns den där men inget som va extremt.

Sen satte jag på en film och då blev de plötsligt liv i högtalarna.

hatr man Rc_l så behöver man tydligen inte sub och det är bevis för mig nu.

Kommer dock inte att köpa mig ett nad steg.

#73

Postad 04 april 2005 - 08:13

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Lite OT: Men jag tog hem ett nad 216 idag, till musik var det inte så där j'ätte stor skillnad på effekten, visst fanns den där men inget som va extremt.

Sen satte jag på en film och då blev de plötsligt liv i högtalarna.

hatr man Rc_l så behöver man tydligen inte sub och det är bevis för mig nu.

Kommer dock inte att köpa mig ett nad steg.

<{POST_SNAPBACK}>

jaha då var det dax igen om du nu skall skriva så lägg korten på bordet då
och tala om effekten på naden efter som det inte är så stor skillnad i effekt mellan
naden och marantzen.

#74

Postad 04 april 2005 - 08:20

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
Ska ta hem nad 218 igen och kolla hur skillnaden blir nu,iom att dew ska vara mycket kraftigare.

skillnadera i musik var som ja trodde inte jätte märkbara, testade som satg inte 218 i bio läge tidigare. men ska göra det nu.

ja kanske velar mycket men sådan är jag, svårt att bestämma mig liksom :)

Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 04 april 2005 - 08:23.


#75

Postad 04 april 2005 - 08:41

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Ska ta hem nad 218 igen och kolla hur skillnaden blir nu,iom att dew ska vara mycket kraftigare.

skillnadera i musik var som ja trodde inte jätte märkbara, testade som satg inte 218 i bio läge tidigare. men ska göra det nu.

ja kanske velar mycket men sådan är jag, svårt att bestämma mig liksom :)

<{POST_SNAPBACK}>

naden ger 2*125 watt rms i 8ohm så det borde varit större skillnader i volym mellan förstärkarna om det inte märktes så stor skillnad så måste marantzen ha dålig lågnivå på preout .

#76

Postad 04 april 2005 - 08:49

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
det är la ungefär vad min marantz också ger skulle ja vilja säga.

visst är de skillnaden men ingen monstruös skillnad.
till bio blev de dock stor skillnad.

#77

Postad 04 april 2005 - 11:29

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Ska ta hem nad 218 igen och kolla hur skillnaden blir nu,iom att dew ska vara mycket kraftigare.

skillnadera i musik var som ja trodde inte jätte märkbara, testade som satg inte 218 i bio läge tidigare. men ska göra det nu.

ja kanske velar mycket men sådan är jag, svårt att bestämma mig liksom :D

<{POST_SNAPBACK}>

naden ger 2*125 watt rms i 8ohm så det borde varit större skillnader i volym mellan förstärkarna om det inte märktes så stor skillnad så måste marantzen ha dålig lågnivå på preout .

<{POST_SNAPBACK}>

Varför skulle volymen vara annorlunda :)
Varför ska det märkas skillnad på volymen? Då måste ju apparaten vara felkonstruerad...

#78

Postad 04 april 2005 - 12:15

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
Förstår inte riktigt helelr vad X-12 snackar om. varför skulle volymen vara annorlunda, det är klart hmm de går ju att vrida upp mer med steget.

#79

Postad 04 april 2005 - 15:38

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

  • 951 inlägg
  • 0

Ska ta hem nad 218 igen och kolla hur skillnaden blir nu,iom att dew ska vara mycket kraftigare.

skillnadera i musik var som ja trodde inte jätte märkbara, testade som satg inte 218 i bio läge tidigare. men ska göra det nu.

ja kanske velar mycket men sådan är jag, svårt att bestämma mig liksom B)

<{POST_SNAPBACK}>

naden ger 2*125 watt rms i 8ohm så det borde varit större skillnader i volym mellan förstärkarna om det inte märktes så stor skillnad så måste marantzen ha dålig lågnivå på preout .

<{POST_SNAPBACK}>

Varför skulle volymen vara annorlunda :D
Varför ska det märkas skillnad på volymen? Då måste ju apparaten vara felkonstruerad...

<{POST_SNAPBACK}>


Han menar väl antagligen att han får vrida upp mycket mer med Marantz recievern än normalt för att komma upp i samma volym. -15dB vanligtvis är kanske lika högt som -5dB på Marantzen, detta är den troligaste förklaringen till varför det inte låter så mycket högre, vilket det inte gör på min H/K heller. Däremot så låter det otroligt mycket mer kontrollerat och då man närmar sig -5dB på recievern så viker sig högtalarna. Vill man veta hur mycket kraft som finns är det väl bara att vrida på ordentligt tills man märker att högtalarna inte hänger med. Sedan med tanke på att Dragon Lord inte tycker sig märka någon större skillnad på ljudet över det hela så beror det förmodligen på att Marantz + Nad 218/216 är en dålig kombination, kanske passar ett Vincent steg bättre. Men varför vara rädd för att höja upp på marantzen om man saknar kraft när den ändå bara används som försteg? De riktigt stora volymökningarna kommer ju i slutet och eftersom recievern ändå bara används som försteg så är det väl bara att dra på tills man tycker det räcker. :) På så sätt märker du vilken del i systemet som inte klarar mer, jag skulle bli mäkta förvånad om det skulle vara steget.

Redigerat av Unregistered1b42c15d, 04 april 2005 - 15:41.


#80

Postad 04 april 2005 - 15:46

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
Jag kan poppa mer med naden inkopplad. körde ner till 0 på marantzen och då är det högt i mitt lilla 20 kvm2 rum :)

#81

Postad 04 april 2005 - 18:49

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

  • 1 465 inlägg
  • 0
Dragon,menar du helt ärligt att din marantz på 14-15 kg lämnar samma effekt i 2 kanal som ett slutsteg på över 20kg?!Strömstyrkan lär ju påverka en hel del också o din marantz förstärkare lämnar gärna inte över 100 A ?!....
Låter mycket märkligt...
:) :D B)

#82

Postad 04 april 2005 - 19:30

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
ja säger inte att den ger samam effekt, utan att det inte är stor skillnad enligmig iaf.

#83

Postad 04 april 2005 - 19:37

Johnnyopel
  • Johnnyopel
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Detta är den löjligaste tråden jag har läst på detta forum. Jämförelsen på Marantzen och Naden är skrattretande. Marantzen har ingenting att säga till om när det gäller effekt.

#84

Postad 04 april 2005 - 19:45

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
jag tyckte inte skillnaderna i stereo inte var jätte stora men de fanns där. men däremot när ja körde den i bioläget så ägde den marantzen ganska fett iaf i effekt men inet finlir.

Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 04 april 2005 - 19:46.


#85

Postad 04 april 2005 - 20:07

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Det där med liten skillnad i kraft mellan Nad'en och Marantzen är inga konstigheter egentligen. Det är inte skillnad i volym som direkt avgöra kraften hos slutsteg.

För att förstå detta så måste man förstå dB-skalan!

Runt 8dB upplevs som dubbla ljudtrycket (lite subjektivt eftersom det är svårt att avgöra enbart med hörseln). 3dB är en LITEN skillnad i ljudstyrka och 1dB (om jag inte är helt fel på det) är ungefär där gränsen går för att klart och tydligt kunna avgöra skillnaderna (på musik, dock inte kontinuerliga signaler, om man hoppar fram och tillbaka 1db).

För att öka ljudtrycket med 3dB så krävs dubbla effekten av ett slutsteg (ett faktum).

Om nu marantzen enl. någon spec lämnar 105watt så ska man komma ihåg att driver man samma högtalare med ett steg som lämnar 210 watt (t.ex.) så är skillnaderna små, i ljudtryck. 3dB ÄR en liten skillnad, klart märkbar, men det är inte stor. Vill man t.ex. ha ett steg som ger dubbla ljudtrycket ifrån sej, så krävs det att steget kan lämna runt 800 watt (uppmätt enl. samma spec. som marantzen).

DÄRFÖR är det inget konstigt med att vissa inte tycker skillnaden i ljudtryck är stor mellan marantzens inbyggda steg och Nads slutsteg.

Då ska det tilläggas att INGA som helst hänsyn har tagits till slutstegets "Gain" och Marantzens signal-styrka på pre-out. Något som har AVGÖRANDE betydelse för hur mycket ljud man får vid ett visst "utslag" på volym-kontrollen.

När jag köpte mitt H/K Signature slutsteg så upplevde jag inte heller någon extrem skillnad i jämförelsen med de inbyggda stegen i min gamla Onkyo reciever. Det märktes nästan ingen skillnad på ljudet under normala förutsättningar.

Inte förrän jag "drog på"!

Skillnaden med rejält pådrag på volymen var den att det gick att skruva upp mycket mer innan ljudet började bli ansträngt, tillsammans med Signature-slutsteget än med onkyons inbyggda steg.

DETTA råkar vara exakt det som är skillnaden på olika kraftiga slutsteg. Man kan alltså få högre ljudtryck med bibehållen eller lägre distorsion om man använder ett kraftigare slutsteg.
Man kan förvisso få bättre ljud också om det finns "kvalitativa" skillnader på olika slutstegs-konstruktioner (om man t.ex. jämför en dålig slutstegs-konstruktion med en bättre).

Marantzen har säkert en mycket god slutstegs-konstruktion, men som alla andra recievrar så är det säkert strömförsörjningen som sviktar först i marantzen (det som ger den stora skillnaden i vikt). Men det innebär att så länge man spelar inom marantzens det arbetsområdet som marantzen FAKTISKT klarar av leverera i (säg upp till t.ex. 105watt) så ÄR skillnaden liten jämfört med ett mycket kraftigare NAD slutsteg (kom ihåg att NAD's slutsteg är berömda för sin kraft i förhållande till pris, INTE sin kvalitet på ljudet). Det är först när man pressar volymen ytterligare så att man börjar närma sej "taket" för hur mycket effekt marantzen klarar av att leverera, som skillnaderna mellan NAD's och marantz' slutsteg börjar visa sej tydligt.

OBS.
En sak som jag inte är säker på ha nämnts i tråden. Spelar man musik med ett bestämt ljudtryck (man kanske kontrollmäter ljudtrycket med någon slags ljudtrycks-mätare), så låter alltid musiken lite "tystare" och mindre påträngande när den förstärks av ett kraftigare slutsteg. Alla slutsteg distar. Hur mycket beror på hur man "pressar" slutsteget. Ett kraftigare slutsteg distar mindre än ett klenare när man ökar volymen. Detta kan leda till lite förvirring, eftersom det är lätt att få uppfattningen att det kraftigare steget helt enkelt låter lite "tystare" och därför drar man gärna på lite mer med ett kraftigare slutsteg.

Testa gärna med ett referens-ljud. Ta t.ex. en bärbar radio, ratta in en kanal och ställ volymen. Spela sedan med det klenare steget på hög volym och jämför med volymen från den bärbara radion. Byt sen till det kraftigare steget, dra upp volymen så att ni tycker att ljudnivån är ungefär lika kraftig och sätt sen igång den lilla bärbara radion igen (vars volymkontroll är oförändrad). Då upptäcker man ofta att den bärbara radions ljud helt plötsligt låter mycket tystare och det beror just på att man har misstagit sej när man försöker justera ljudnivån till ungefär densamma när man använder ett kraftigare slutsteg.

Iochmed att det ena steget låter "renare" än det andra vid samma ljudtryck så har man en tendens att dra upp volymen med starkare steget tills det låter ungefär lika "orent" och då har ljudtrycket faktiskt ökat...

#86

Postad 04 april 2005 - 20:12

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
Bra skrivet Krasse, grejjen är den också att jag har för litet rum för att kunna pressa ur grejjerna det som går,de blir alldeles för påträngande i detta lilla rum jag äger. Så det är kanske möjligt att Naden lever ut mer bara ja drar på ännu mer.

En sak till som ajg inte förstår är att de blir grym skillnad i bio läget med naden , då märker man verkligen av effekt skillnaden. men till musik är de inte så stor skillnad.

Hur kommer det sig?

Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 04 april 2005 - 20:20.


#87

Postad 04 april 2005 - 20:47

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Det är inte alls konstigt.

I "bioläge" så utnyttjar du marantzens alla (eller fler åtminstone) inbyggda slutsteg, det innebär en större påfrestning på marantzens nätdel (strömförsörjning) och distorsions-nivåerna ökar därmed också.

Den absoluts största skillnaden på ett slutsteg som väger 20kg + och en reciever som väger 14kg är just nätdelens dimensionering. Man kan inte automatiskt dra några slutsatser om en förstärkares potential genom att kolla vikten men det ger en liten fingervisning skulle man kunna säga...

NAD's slutsteg är i allmänhet ganska "biffiga" saker, "ström-resernven" eller förmågan att leverera ström beror i hög utsträckning på dimensioneringen av nätdelen.

Det är därför som marantzen "tappar orken" tidigare i bioläge, medan Nad-steget fortsätter att pumpa på ett tag till, när volymen höjs...

#88

Postad 04 april 2005 - 20:59

Unregistered7b1cdc70
  • Unregistered7b1cdc70
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Håller fullständigt med om att detta måste vara den mest meningslösa tråden på forumet...

Man gnäller på nadsteget att det inte finns tillräckligt med kraft, sen i sista inlägget har han ett för litet rum för att kunna dra på...

Varför ens kasta ut dessa ord om du inte kan använda kraften i ditt rum?


Man kan väl säga...
...att du har ju beställt 5 glasskulor, men de får inte plats i struten så du kastar av med 2 och säger att man får lika mycket glass om man köper 5 som 3 kulor...


//lux

#89

Postad 04 april 2005 - 21:02

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
de går att kräma på men de blir för påfrestande, ni förstår vad jag menar.

Iaf vissa av er.

nu är ju saken klar gjord iaf och jag har mer kött på benen.

case closed

#90

Postad 04 april 2005 - 21:28

Johnnyopel
  • Johnnyopel
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Bra skrivet Krasse, grejjen är den också att jag har för litet rum för att kunna pressa ur grejjerna det som går,de blir alldeles för påträngande i detta lilla rum jag äger. Så det är kanske möjligt att Naden lever ut mer bara ja drar på ännu mer.


Case closed!

#91

Postad 04 april 2005 - 21:39

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0

Bra skrivet Krasse, grejjen är den också att jag har för litet rum för att kunna pressa ur grejjerna det som går,de blir alldeles för påträngande i detta lilla rum jag äger. Så det är kanske möjligt att Naden lever ut mer bara ja drar på ännu mer.


Case closed!

<{POST_SNAPBACK}>


ser nu va dumt de står, kanske är de möjligt att naden lever ut mer bara ja drar på mer.. Dooooh dumma mig..

Idiot förklaring.

#92

Postad 04 april 2005 - 23:14

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Njae...
Jag tycker nog inte att man kan idiot-förklara någon p.g.a. det som står i tråden.

Naden lever inte ut mer, bara för att man drar på. Grejen är den att man KAN dra på mer med Naden innan distorsionen blir mer påtaglig.

Hör man ingen märkvärdig skillnad med mer "normal" lyssnings-volym när man jämför Nad-steget och marantzen, så betyder det att ljudkvaliten mellan dessa förstärkare är ungefär likvärdig.
Att sen naden klarar av att behålla denna ljudkvalite längre när volymen åker upp, beror som sagt på att slutstegs-konstruktionen ger högre effekt!

Det är p.g.a. detta som jag nära på alltid också har påpekat att effekt-siffror INTE säger något om ljudkvalitet. Inte ens om man jämför effekt-angivelser som har mätts upp under samma förutsättningar (t.ex. FTC).

Det finns t.ex. många exempel på effektsvaga rörförstärkare i klass A (som ofta kostar både skjortan och hela kostymen) som mer eller mindre "randar röven" på andra "effekt-stinna" slutstegs-konstruktioner, TROTS att dessa förstärkare är avsevärt svagare. Hög uteffekt ger INTE per automatik högre ljudkvalitet, men det ger möjlighet till högre volym med bibehållen ljudkvalitet...

Behöver man sen inte högre volym, kanske p.g.a. litet rum, högtalare med hög känslighet o.s.v....
...Ja, då är det nästan onödigt att skaffa ett slutsteg optimerat för att leverera hög uteffekt!


Jag känner till ett exempel på en okunnig person som inte har förstått detta.

Killen köpte (mot avrådan från hifihandlaren) ett par begagnade Infinity Kappa 9'or (föregångaren till kappa 90). En riktigt duktig högtalare. Dessa drev han med ett par bryggade Nad-slutsteg, kompat med ett äldre nad-försteg (stereo).
Killen var supernöjd!

Eftersom han hade köpt "dyra" högtalare och hade effekt "i panik och kubik" till högtalarna så ansåg han att hans ljudanläggning var bland det bästa som fanns.

Till saken hör att killen fick mer eller mindre "pressa" in anläggningen m.h.a. V.V.V (Våld, Vilja och Vaselin), i sitt ca 12kvm stora vardagsrum (han bodde i en liten etta)!!!

Det finns såvitt jag vet INGA "Crank it up"-tävlingar för vardagsrum och därmed så kunde han inte vinna något pris i ett dB-dragrace, med sin anläggning.
För ljudtryck var nog det enda som hans anläggning levererade.
(Kappa 9'orna behöver ca 1 meter till bakväggen och gärna ett par meter till sidoväggarna i rum som helst ska vara MINST 20 kvm).

Min poäng är att INTE stirra sej blind på effekt-siffror och INTE inbilla sej att hög uteffekt automatiskt innebär väsentligt bättre ljudkvalitet.

Det finns faktiskt en OFELBAR metod när man ska försöka hitta den mest lämpliga komponenten när man uppgraderar eller skaffar nytt.
-Låt de egna öronen avgöra, ägna mer tid åt att provlyssna än att läsa specar och fundera mer på era egna förutsättningar än att bry er om vad alla andra säger...

Förstärkarteknik i synnerhet och ljudteknik i allmänhet är en hel vetenskap, är man inte ORDENTLIGT insatt i denna vetenskap, så säger tyvärr inte specar av olika slag särskilt mycket...

#93

Postad 04 april 2005 - 23:36

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0

Till saken hör att killen fick mer eller mindre "pressa" in anläggningen m.h.a. V.V.V (Våld, Vilja och Vaselin), i sitt ca 12kvm stora vardagsrum (han bodde i en liten etta)!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Förstår precis vad du menar, har sett två RC-A och en SVS sub modell större i ett rum som måste varit klart midre än 12 kvm...

Det många inte heller tänker på är att det är lättare att spräcka högtalarna med Marantzen än NAD-slutsteget.

#94

Postad 05 april 2005 - 06:23

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
Ett stycke Nad 218 +försteg 116 står hemma hos mig nu.Nu får man se hur bra det verkligen kan vara.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 05 april 2005 - 06:37.


#95

Postad 05 april 2005 - 14:32

Unregistered0ac7936c
  • Unregistered0ac7936c
  • Forumräv

  • 753 inlägg
  • 0
krasse

Håller med det mesta du säger men en sak är jag inte riktigt hundra på. Låt säga att vi har två exakt likadana tvåkanals-förstärkare som endast skiljer sig effektmässigt. Den ena är på 100W och den andra på 200W.
Att det låter bättre hos den starkare förstärkarn vid riktigt höga volymer är vi alla överense dock påstår jag att även vid normala volymer kommer den starkare låta bättra. Desto mer kraft du har desto bättre kontroll har du över elementen vilket innebär att högtalarna "orkar" prestera bättre även vid normala volymer. Högtalarna mår bra av effekt även vi normala volymer.

Detta baserar jag på erfarenheter. Ett exempel är THULE IA100 och THULE IA60, dessa är identiska förutom effekten där den förstnämda är ca. 40% starkar och skillnaderna är uppenbara även vid relativt lättdrivna högtalare. Därför anser jag att mer kraft indirekt ger bättre ljudkvalite i och med att högtalarna "mår" bättre med mycket kraft.

Tungdrivna högtalare som Canton RCL ställer ännu större krav på kraft och borde enligt mig prestera väsentligt mycket bättre med en kraftfull tvåkanalare än en klen 15kg hemmabioreciver (klen i förhållande till naden :) ).
Påstår inte att Naden låter bättre för att den är "bättre gjord" utan för att den har mer effekt vilket RCLen kräver för att prestera "max". Spelar ingen roll hur bra förstärkare du har, orkar den inte driva alla element med lätthet kommer du aldrig att få ut 110% av högtalarna oavsett hur mycket din förstärkare kostar.

Nu kanske just denna nad är rent sagt dålig och då låter det dåligt oavsett kraftresurser, effekt kan inte "skapa" bättre ljud.

Dragon Lord, måste bara säga att du har en jävligt fin tv-bänk :P
Matchar högtalarna perfekt.

Redigerat av Unregistered0ac7936c, 05 april 2005 - 14:47.


#96

Postad 05 april 2005 - 14:45

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
Tack för credden på bänekn, synd bara på bänkskivorna som är av dålig kvalitet..

börjar för övrigt bli lite less på bänken, när man ska hålla på att göra om i anläggningen den väger ju faan bly och är dryg att flytta fram och tillbaka.

#97

Postad 05 april 2005 - 15:47

nygren
  • nygren
  • Lärjunge

  • 390 inlägg
  • 0

Ett stycke Nad 218 +försteg 116  står hemma hos mig nu.Nu får man se hur bra det verkligen kan vara.

<{POST_SNAPBACK}>




Så där ja nu har du hittat en fin komb. Har faktiskt exakt den uppsättningen själv.

Har du möjlighet så koppla för och slutsteg med balanserade kablar (xlr) blev stor skillnad när jag bytte från obalanserat (rca). Om du kommer köra balanserat så glöm inte att knäppa över slutsteget till detta läge! Ska bli mycket intressant och höra vad du tycker.

Ps: Var försiktig med volymen, Här kommer det vräka ut ljud och det tidigt på skalan!!
Visserligen är dina högtalare mycket mer tungdrivan en mina Infinity på 103db men en då.
För mig är det dubbel fattning på volymratten som gäller för att inte darra till och orsaka en mindre jord bävning i lägenheten. :)


mvh
Nygren

#98

Postad 05 april 2005 - 16:12

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Låt säga att vi har två exakt likadana tvåkanals-förstärkare som endast skiljer sig effektmässigt. Den ena är på 100W och den andra på 200W.

Då är dom ju inte EXAKT likadana! :)
Det är lite invecklat skulle man kunna säga.
Om slutstegs-konstruktionerna är identiska och den enda skillnaden ligger i att det ena steget har högre matnings-spänning (och därför kan leverera högre uteffekt), då låter stegen praktiskt taget identiskt också. En bit upp på volymskalan. Skulle det kraftigare steget dessutom ha en kraftigare nätdel, större elektrolytbank o.s.v. så KAN steget låta en aning bättre redan på måttlig volym, men det är ingen självklarhet (beror mycket på vad för typ av ljud man förstärker).

I princip så degraderar ALLA slutstegs-konstruktioner ljudet mer eller mindre. Ju lägre volym desto mindre distorsion, men någonstans på "volymskalan" drar distorsionen iväg och blir alldeles för påtaglig (om inte förr så när man når klippnings-gränsen). Jag har upplevt det som att distorsionen ökar exponentiellt.

Först ingen dist. (eller mycket liten), sen mikroskopiskt mer, sen lite till och helt plötsligt så ökar förvrängningen nästan explosions-artat (när man når klippning).

Håller man volymen låg till måttlig så är det m.a.o. väldigt lite förvrängning av ljudet. Jämför man då 2 steg där det ena är kraftigare än det andra, så märks det genom att det till att börja med INTE är någon skillnad på ljudkvaliten och höjer man till måttlig volym, så kan man urskilja en liten skillnad och ökar man ännu mer så börjar distorsionen öka mer eller mindre explosions-artat hos det svagare steget medan det kraftigare fortsätter att leverera.

Jag tror t.o.m. att den berömde I.Öhman håller med mej (har för mej att han faktiskt döpte denna typ av fenomen lite tveksamt till "lavin-distorsion").

Detta gäller då slutstegs-konstruktionerna i princip är lika. Oftast är dom inte det.
Kraftigare steg brukar ofta använda fler parallellkopplade slut-transistorer (för att på så sätt kunna leverera mer ström). Med fler parallellkopplade transistorer så faller också stegets utgångs-impedans. Fler parallellkopplade transistorer ger alltså en "hårdare" kontroll av konrörelserna, men medför samtidigt nackdelar.

Ju fler parallellkopplade transistorer ett steg har ju närmare den ideala effekt-kuben kan man komma, men eftersom dessa transistorer helst ska ha IDENTISKA karaktäristikor (hur de jobbar s.a.s.), så måste alla dessa transistorer matchas med varandra. Ju mer man slarvar med matchningen desto sämre ljud får man i slutändan.

Det handlar som ni förstår om en balans mellan flera olika faktorer. Dels kostnaden för att sitta och jämföra transistorer och dels kassations-kostnaden eftersom man kasserar dom som avviker för mycket. Ju fler parallellkopplade transistorer man vill ha i sin konstruktion desto noggrannare måste man vara när man matchar dom (om man inte väljer en annan konstruktions-lösning som ändå försämrar ljudet)...

Det är bl.a. därför som riktiga "värsting"-slutsteg kostar som tusan. använder man t.ex. 10 transistorer i vardera kanal så kanske det innebär många timmars matchning och kassation på 70%!

En kraftigare slutstegs konstruktion (med fler trissor o.s.v.) kan mycket väl ge högre ljudkvalitet redan på lägre volym, men som ni förstår så är det alls inte någon självklarhet.
Framförallt om priset på de olika stegen är detsamma (för då har de bl.a. inte haft stora möjligheter till perfekt matchning).

#99

Postad 05 april 2005 - 16:45

Unregistered0ac7936c
  • Unregistered0ac7936c
  • Forumräv

  • 753 inlägg
  • 0
Jag sa att dom var exakt likadana FÖRUTOM kraftresurserna.
Självklart förstår jag att det är flera saker som måste bytas ut (vilket ledder till högre pris) för att få den ökade effekten men konstruktionen är fortfarande densamma.

Hursomhelst skriver du på en nivå som är högre än min men det jag förstod stämmer absolut inte i praktiken. Du talar mycket om distorition men det är inte lika med ljudkvalite. Du kan ha dåligt ljud fastän distoritionen är låg. En centrum reciver har säkert låg distorition vid låg ljud men det betyder inte att den låter bra.

Har alldrig någonsin hört att en svag förstärkare låta bättre än en starkare, i en och samma modell serie då där båda har i princip samma konstruktion. Har du det? Kan du ge exempel?

Om kraft inte har något med ljudkvalite varför har alla dyra förstärkare massor med kraft?
Tror inte att hig-end entusiaster är skärkilt intresserad av "partyljud" (självklart finns undantag) vilket enligt dig är enda anledningen till att köpa en stark förstärkare.

Ifall det du säger stämmer måste jag ha fel på hörseln.

Redigerat av Unregistered0ac7936c, 05 april 2005 - 17:15.


#100

Postad 05 april 2005 - 18:16

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Du har nog missförstått mej en aning.

Låt oss bena ut begreppen lite.
Vi börja med distorsion.
Saxat ifrån susning.nu:

Distorsion detyder förvridning, och har samma latinska ursprung som torsion? som är det fysikaliska begreppet för vridning.

Det man avser i allmänhet med ordet distorsion är "förvrängning" d.v.s. att något har förändrats och inte längre är identiskt med originalet.

Ett slutstegs funktion är att "lägga ut" en spänning över en högtalare som i princip är identiskt med slutstegets inmatade signal, med den enda skillnaden att spänningen kan vara förstärkt.

Alla slutsteg förvränger signalen mer eller mindre skrev jag tidigare. Detta betyder att den signal-spänning som ett slutsteg "lägger ut" över en högtalare inte är helt identisk med den signal man matar steget med.
Skillnaden är det man kallar för distorsion.

Sen kan förvrängning uppstå på många olika ställen i ett slutsteg och beroende på var och vilken typ av förvrängning så får ordet distorsion ett tillägg.
T.ex. "genomgångs-distorsion" (kallas också för intermodulations-distorsion tror jag), den förvrängning som uppstår i klass B förstärkare och som beror på att en uppsättning transistorer tar hand om den negativa halvan av signalen och den andra uppsättningen tar hand om den positiva halvan. Denna typ av distorsion eliminerar man genom att använda klassA steg istället (men får annan typ av distorsion på köpet).

Om du förstår detta, så förstår du också att distorsion absolut har med ljudkvalitet att göra.

All sorts distorsion är finns sällan specat i slutstegs-specar, det brukar bara vara den totala harmoniska distorsionen som specas (THD).

Sen är det så med slutsteg också att även om ett slutsteg klarar av leverera en perfekt kopia på den inmatade signal-spänningen i en testbänk så innebär det inte per automatik den klarar av det när man hänger på en "komplex" belastning som en högtalare är.
Tänk på att högtalare faktiskt kan agera som generatorer också (tryck på konen så genererar högtalaren en spänning t.ex.).

Detta gör situationen svår för de flesta slutsteg och därmed så låter olika slutsteg olika.
Som jag har nämnt tidigare så är det mycket svårt att utläsa något om vilka kvaliteer ett slutsteg ger genom att läsa specar. Det är därför man måste lyssna på olika steg, öronen ger oss en direkt uppfattning om hur det låter, utan att man behöver fundera på VARFÖR det låter olika...

Två förstärkare som ger olika uteffekt kan göra det p.g.a. många olika anledningar.
Det enklast sättet att låta en förstärkare (identisk med en annan) ge högre uteffekt är helt enkelt genom att linda av några varv på transformatorns sekundär-lindning. Detta ger högre matning-spänning till slut-transistorerna och högre uteffekt.
MEN, det ger inte slutsteget bättre förmåga att leverera ström. Det är fortfarandea samma tråd i trafon, samma glättnings-kondensatorer och likriktare som används.
På papperet så får steget högre uteffekt, men i verkligheten så ger inte det steget högre ljudkvalitet bara för den sakens skull...

Har alldrig någonsin hört att en svag förstärkare låta bättre än en starkare, i en och samma modell serie då där båda har i princip samma konstruktion. Har du det? Kan du ge exempel?

Man kan inte göra en sådan jämföresle eftersom det inte är samma förstärkare! Den dyrare är till att börja med dyrare, har förmodligen bättre matchade komponenter, kraftigare kondensatorer och kanske t.o.m. kraftigare trafo (kolla baksidan där står det hur mycket nätdelen drar ifrån det kommunala elnätet).

Tittar man på riktiga budget maskiner så brukar det mycket riktigt vara stärkarn med den högre uteffekten som låter bättre, men går man upp några prisklasser så stämmer detta inte alls längre.

Kolla effekt specarna på slutsteg som kostar t.ex. från 20.000:- och uppåt.
Alla dessa steg låter bra. Men effekten kan variera kraftigt från några få watt till hur många som helst...

Uteffekten har alltså inte mycket med ljudkvalitet att göra...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.