Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken förstärkare och vilka funktioner behöver jag?

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 september 2014 - 09:49

kexet1177
  • kexet1177
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej!
Jag vet inte riktigt vad jag behöver för att få mitt system att funka bra och söker därför tips och råd.

Just nu ser det ut så här:
5.1 system inbyggd i väggen i vardagsrummet.
1 högtalare inbyggd i taket badrum
1 högtalare inbyggd taket kök
1 högtalare inbyggd takterassen

1 tv i vardagsrum
1 tv i sovrum

1 st Tivo
1 st appletv (optisk utgång)
1 st gammal 5.1 stärkare

Nu är de 3 "extra" högtalarna inkopplade tillsammans med centern i förstärkaren. Detta ger ju ljud hela tiden i alla högtalare men det ekar i lägenheten och ljudet är riktigt dåligt. Tvn i sovrummet är inte inkopplad men jag har dragit en hdmi kabel i väggen från vardagsrummet.

Det jag helst skulle vilja kunna:
- Spela upp tvljud i vardagsrummet på endast 5.1
- Spela upp musik från appletv (airplay) i endast vardagsrummet
- Spela upp musik från appletv på endast de 3 extra högtalarna
- Spela upp musik från appletv på samtliga högtalare

- Se på tv i sovrummet från Tivo med endast tvns högtalare. (spegling av bilden är OK)

Så det jag helst skulle vilja ha är en förstärkare med zon2 (tror jag det kallas), helst med airplay för att slippa appletvn och gärna med nån hdmi hub funktion som möjliggör tv tittande i sovrummet.

Hoppas jag har förklarat mig tydligt nog.

Budget runt 10000 men gärna så billigt som möjligt, jag är ingen audiofil...

Tack på förhand!

/erik

#2

Postad 02 september 2014 - 15:54

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 1
Det här var mycket. Du bör nog göra detta i flera steg och börja med att köpa en förstärkare med minst två zoner.

Sedan köpa två förstärkare till de två zonerna.

De är en typ av lösning.

Det går också att lösa med Sonos grejer så titta även på dem.

Själv skulle jag strunta i att koppla ihop allt för mycket och låta de vara ljudöar istället.

#3

Postad 03 september 2014 - 23:35

Unregistered2413ad54
  • Unregistered2413ad54
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0
Du skulle kuna lösa allt detta med Yamaha RX-A2030 som visserligen är förra årets modell men den är nedsatt och nu får man den från 9490:- enligt prisjakt. https://www.prisjakt...t.php?p=1956165

Det är en 9.2 förstärkare men man kan driva ett 5.1 system plus tre zoner varav två med inbyggda slutsteg.
Du kan spela upp tv-ljud i vardagsrummet som 5.1
Du kan spela upp musik via airplay i endast vardagsrummet (Main Zone) 2 kanaler upp till 5 kanaler (upp till 9 kanals stereo om man har 9 högtalare anslutna i Main Zone).
Du kan spela upp musik via airplay i Zone 2 och/eller Zone 3 med högtalare drivna av dom inbyggda slutstegen (samtidigt som du lyssnar på någon annan ljudkälla i vardagsrummet).
Du kan spela upp musik via airplay i alla Zoner samtidigt (Party Mode).

Den tredje extra zonen (Zone 4) kan man endast få via den andra HDMI utgången (ljud + bild). Där kan du titta på din Tivo i sovrummet och samtidigt titta på någon annan bildkälla i vardagsrummet. Eller så har du den extra HDMI utgången till att som du säger spegla bilden från vardagsrummet (Main Zone). Du kan även koppla den andra HDMI-utgången till Zone 2 (tror jag) och få bild + 2 kanals ljud via inbyggda slutstegen.

Detta är bara några sätt att lösa dina önskemål på med denna AV-Receiver. Flexibel AV-Receiver med 9.2 möjlighet och totalt 4 Zoner inklusive Main Zone. Om du vill veta mer så kan du alltid läsa mer och ladda hem manualen på Yamahas hemsida. http://se.yamaha.com...e=2&mode=paging

Det som är lite klurigt är väl hur du skall koppla dom tre högtalarna. Hade varit lite enklare om det varit två eller fyra högtalare. Men om det tex bara varit två högtalare så hade det bara varit att koppla in dom på högtalarutgångarna för Zone 2 eller Zone 3.

Äger själv en RX-A2030 och är mycket nöjd med den.

Du får givetvis lite mera nya finesser i årets efterträdare som heter RX-A2040 men då får du lägga några tusen emellan.

Redigerat av Unregistered2413ad54, 03 september 2014 - 23:46.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.