Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fel på högtalarna, bilstereon eller kablaget?

3 svar i tråden

Skickat 13 juli 2012 - 22:34

Jag har en Seat Arosa med inbyggda standardhögtalare, dock fanns ingen bilstereo installerad fören igår när jag satte dit en gammal Philips RC 609 som jag hittade i källaren. Den fungerar att starta upp och byta mellan CD och radio, men inget ljud hörs från högtalarna oavsett volymnivå och muteläget på/av.

Jag har kopplat in den i bilen med kablarna som redan hängde på insidan av panelen, två stora kontakter som jag antar vara så kallade iso kontakter och en vanlig radiosladd.

Jag har ingen aning hur jag ska gå vidare i felsökningen, alla tips och trix uppskattas kolossalt!

Skickat 13 juli 2012 - 22:37

Ta ett 9V batteri och lägg av/an mot högtalarkablarna. Om det poppar till ur högtalarna är det inget fel på högtalare eller kablage.

Skickat 14 juli 2012 - 12:32

Tack för svaret! Jag sitter just nu och klurar på hur jag ska testa ditt tips, jag har ju en stor iso kontakt där man inte riktigt kan trycka in ett batteri, kan man lossa kontakten på något vis? Sen är jag osäker på kablarna till kontakten, jag kollade på den klistrade tråden om bilstereons iso kontakter, och strömkontakten stämmer överens bra. Men högtalarkontakten har andra färger än vad som är angivet i den tråden. Men jag antar att helfärgad sladd är plus och randig sladd är minuspol, är detta korrekt?

Skickat 15 juli 2012 - 22:12

Okej, nu har jag skruvat i panelen på bildörrens insida. Där stod det bara och gapade tomt! Inga högtalare installerade i bilen med andra ord. Inga sladdar fördragna heller vad jag kunde se, är det svårt att dra kablar om man köper nya högtalare?

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Dagens CD-tips!
    AXL72
    2013-05-22 21:04:04
  • James, Ride, The Charlatans, My Bloody Valentine...
    AXL72
    2013-05-22 20:59:29
  • Indie
    AXL72
    2013-05-22 20:57:26
  • Brittisk indie a´la 90's
    AXL72
    2013-05-22 20:52:10
  • crills
    2013-05-22 20:35:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.