Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4731 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#3751

Postad 04 november 2014 - 18:32

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Valde mellan en Macduff 2000 Jack Wieber och Blackadder (rök o sherry!).
Tror nog att chansen e större att få ihop pengar genom sv spel.

#3752

Postad 05 november 2014 - 15:14

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Just Jack Wieber känns som att den kan vara prisvärd! Håller den samma klass som alla andra MacDuff 2000 jag provat så är den ett säkert kort!

#3753

Postad 08 november 2014 - 23:07

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Bunnahabhain Darach ur er sjelden pga produksjonsstans. Detta blir nog min sista innkjøp av denna på Taxfree. Prisen på båten er ganska rimlig rundt 400kr i UK butikkarna går den før over 890kr med tax..

#3754

Postad 10 november 2014 - 15:48

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Whiskybase släppte en ny Glendronach idag... Inte riktigt lika lockande prissättning som förra släppet, men jag var tvungen att slå till ändå! :)
Finns ett par flaskor kvar fortfarande!

#3755

Postad 10 november 2014 - 23:07

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Såg den men fick sätta på skygglappar då jag förköpt mig. Den är nog ändå jättedålig!!! :rolleyes:
Har däremot beställt min 2a HP. Dark origins!

#3756

Postad 14 november 2014 - 13:54

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Nytillskott till romhyllan som börjar arta sig riktigt bra! :)

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered0d487954, 14 november 2014 - 13:57.


#3757

Postad 20 november 2014 - 10:03

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Överväger Mackmyras Svensk Rök

Jag har prövat deras first edition som jag uppskattade mkt. Nu är dessa whiskys ganska unga, men är ändå nyfiken på mer av Mackmyras sortiment.

#3758

Postad 20 november 2014 - 11:42

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0

Överväger Mackmyras Svensk Rök

Jag har prövat deras first edition som jag uppskattade mkt. Nu är dessa whiskys ganska unga, men är ändå nyfiken på mer av Mackmyras sortiment.

"Mackmyras svensk rök" var en av 4a sorter vi fick smaka på, när jag var på provning sist.
Helt klart en godkänd wirre! Bäst av de mackmyra jag smakat..
Bäst på provningen var dock Glen Scotia 14y peated.
För mig en riktig överraskning!
De andra 2 sorterna var 12y Bunnahabain & 10y Nikka "Yoichi"

#3759

Postad 20 november 2014 - 12:08

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Någon som smakat Grythyttan än?

#3760

Postad 20 november 2014 - 13:23

bonka_rules
  • bonka_rules
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0

"Mackmyras svensk rök" var en av 4a sorter vi fick smaka på, när jag var på provning sist.
Helt klart en godkänd wirre! Bäst av de mackmyra jag smakat..
Bäst på provningen var dock Glen Scotia 14y peated.
För mig en riktig överraskning!
De andra 2 sorterna var 12y Bunnahabain & 10y Nikka "Yoichi"


Håller med dig om Scotia:n den är riktigt bra. Har en flarra hemma som börjar närma sig sitt slut. Den har uppsakttats av alla som fått smaka den hemma hos mig. Kommer definitivt att köpa en ny då den tar slut :) Då blir det nog även att beställa någon annan Glen Scotia för att se vad dom har att erbjuda. Men efter idag så blir det nog att hålla igen lite ett tag. Blev 1st Smögen Sherry 1st Smögen Single Cask 1st Macallan 18y och 1st Kilchoman Machir Bay :)

#3761

Postad 20 november 2014 - 15:23

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Har bara prövat "First Edition" av Mackmyra, och gillade verkligen den. Men den för inte tankarna till den mer traditionella Skotska whiskyn. Det känns som sagt att den är väldigt ung, mycket frukt och peppar, väldigt eldig i smaken.

Det roliga med Mackmyra är att man kan känna av den Svenska skogen.

#3762

Postad 20 november 2014 - 15:58

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Någon som smakat Grythyttan än?


Det var ett tag sedan nu jag provade deras sprit som då var drygt två år. Det jag smakade höll riktigt bra klass. Jag skulle sätta dom i samma liga som BOX och Smögen... frågan är bara om dom kommer släppa så mycket whisky och i så fall i vilket namn/varumärke, Har inte hört så mycket om hur det går för dom nu när dom flyttat till Orkney.
Jag är lite dåligt insatt i företaget, men dom tillverkar väl ingen sprit längre, inte under företagsnamnet Grythyttan iaf!?

Redigerat av _Lucifer_, 20 november 2014 - 15:59.


#3763

Postad 20 november 2014 - 17:01

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Det var ett tag sedan nu jag provade deras sprit som då var drygt två år. Det jag smakade höll riktigt bra klass. Jag skulle sätta dom i samma liga som BOX och Smögen... frågan är bara om dom kommer släppa så mycket whisky och i så fall i vilket namn/varumärke, Har inte hört så mycket om hur det går för dom nu när dom flyttat till Orkney.
Jag är lite dåligt insatt i företaget, men dom tillverkar väl ingen sprit längre, inte under företagsnamnet Grythyttan iaf!?

Finns de inte kvar utanför Örebro? Trist isf. Var förbi där för typ tre år sedan och fick en egen liten tur. Tyvärr fick jag ingen att dela ett fat med mig och tyckte det var för mycket att lägga själv just då.

#3764

Postad 20 november 2014 - 18:54

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Som sagt... inte så påläst, men här finns en del info iaf.

http://www.mynewsdes...kottland-947668
http://www.alltomwhi...ky-till-orkney/
http://www.grythytta...hisky/longship/

#3765

Postad 20 november 2014 - 19:44

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Trodde fram tills förra året att all whisky smakade de enklare varianterna av Famous Grouse.

När jag fyllde 38 satt en av mina vänner en Laphroaig under näsan på mig och sade: pröva denna!

Detta var ett av mitt livs starkaste ögonblick, hela kroppen fylldes av en krydda som jag aldrig tidigare upplevt och jag var hooked!

Blev fascinerad av tanke på att köpa ett fat på Mackmyra, det vore roligt. Pratade med en arbetskamrat idag och hon sade att hon tyckte Mackmyra var överskattad. Well, jag har å andra sidan inte hört så otroligt goda vitsord om Mackmyra, men många menar istället att whiskyn hade behövt mogna lite mer, och att den kan smaka lite för mkt sprit.

Redigerat av Glidtassen, 20 november 2014 - 19:52.


#3766

Postad 20 november 2014 - 22:36

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0
Glidtassen, köp dig en flaska Ardbeg

#3767

Postad 21 november 2014 - 00:08

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Som sagt... inte så påläst, men här finns en del info iaf.

http://www.mynewsdes...kottland-947668
http://www.alltomwhi...ky-till-orkney/
http://www.grythytta...hisky/longship/

Tack för länkarna. Vilken besvikelse, kanske tur det inte blev något fat.

#3768

Postad 21 november 2014 - 06:14

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Glidtassen, köp dig en flaska Ardbeg


Har redan haft en Ardbeg hemma.

Älskar rökig whisky, och Ardbegs 10 åriga är bra. Men känner att denna är nästan på gränsen till alltför rökig. Föredrag Caol Ila 12 år framför Ardbeg. Men jag kommer nog att köpa Mackmyra i månadsskiftet ändå, just för att jag aldrig ägt en.

#3769

Postad 21 november 2014 - 10:33

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Trodde fram tills förra året att all whisky smakade de enklare varianterna av Famous Grouse.

När jag fyllde 38 satt en av mina vänner en Laphroaig under näsan på mig och sade: pröva denna!

Detta var ett av mitt livs starkaste ögonblick, hela kroppen fylldes av en krydda som jag aldrig tidigare upplevt och jag var hooked!

Blev fascinerad av tanke på att köpa ett fat på Mackmyra, det vore roligt. Pratade med en arbetskamrat idag och hon sade att hon tyckte Mackmyra var överskattad. Well, jag har å andra sidan inte hört så otroligt goda vitsord om Mackmyra, men många menar istället att whiskyn hade behövt mogna lite mer, och att den kan smaka lite för mkt sprit.


Är inget stort fan av Mackmyra själv heller, men har smakat några privata fat och dom är betydligt bättre än standardprodukterna du hittar på SB!
Då faten är ganska små (30 liter) som man kan köpa som privatperson så räcker det med tre år plus lite till beroende hur den utvecklas tills att den blir fullmogen.
Vanligtvis används 200 liters fat, och då får du betydligt mindre fatyta / liter sprit, vilket kräver att du måste lagra betydligt längre för att dra ur smaker ur fatet.

Tack för länkarna. Vilken besvikelse, kanske tur det inte blev något fat.


Tyvärr... dom har varit i en hel del blåsväder de senaste åren. Smakmässigt skulle jag inte ha några problem att vara med på ett fat från dom. Frågan är bara vad som händer med mitt fat om dom går i konkurs eller om det blir fler rekonstruktioner.
Jag tycker ändå att dom haft en bra affärsidé och lyckats dra in hyfsat med kapital i företaget jämfört med andra svenska destillerier. Men vad som hänt sedan är lite luddigt.

Jag hoppas för all del att dom kommer på fötter ordentligt, för deras sprit är det absolut inget fel på!


Har redan haft en Ardbeg hemma.

Älskar rökig whisky, och Ardbegs 10 åriga är bra. Men känner att denna är nästan på gränsen till alltför rökig. Föredrag Caol Ila 12 år framför Ardbeg. Men jag kommer nog att köpa Mackmyra i månadsskiftet ändå, just för att jag aldrig ägt en.


Testat Longrow och Kilchoman?! Två kanonbra rökiga whiskys med mycket smak!
Gillar du Laphroaig så rekommenderar jag att du köper 10yo Cask Strength eller en flaska från någon oberoende buteljerare. Det är så grymt mycket bättre än standard 10 åringen på 40%!

Redigerat av _Lucifer_, 21 november 2014 - 10:36.


#3770

Postad 21 november 2014 - 12:24

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Har någon provat den halva Loch Lomond 14 yrs peated från Highlands? På systemet?

Verkar mycket rimlig før sin ålder va det 200kr eller så?

Vil prova men vil Inte køpa om den er dårlig, 46% non color nonchillfiltered er den så det ser bra ut på pappret.

Redigerat av Danke, 21 november 2014 - 16:19.


#3771

Postad 22 november 2014 - 09:00

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Nu har vi: Smögen, BOX, Mackmyra och Gotlands "Islay Of Lime".

Tror att den sistnämnda lades på fat 2012, vilket torde innebära att den kan buteljeras nästa år? Den 27:e i denna månad kan ni köpa BOX Challenger på systemet, men den lär ta slut ganska fort.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 22 november 2014 - 09:00.


#3772

Postad 27 november 2014 - 10:47

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
En dryg halvtimme tog det alltså innan det sålde slut på 5000 flaskor! Måste nästan vara ett rekord! :)

#3773

Postad 27 november 2014 - 18:38

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Endelig Uigedail i hus. Detta blir nok den førsta och sista jeg skaffar. Ardbeg sejer det snart er slut på Uigedail i deras lager, jfr Brandylibrarys Ardbeg intervju på Youtube. Den er jo heller inte rimlig, så det er nog bara spesielle anledningar som jul och annat at jag brukar så der mycke pengar på nogåt godt.

Postad bild

#3774

Postad 29 november 2014 - 05:18

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Har redan haft en Ardbeg hemma.

Älskar rökig whisky, och Ardbegs 10 åriga är bra. Men känner att denna är nästan på gränsen till alltför rökig. Föredrag Caol Ila 12 år framför Ardbeg. Men jag kommer nog att köpa Mackmyra i månadsskiftet ändå, just för att jag aldrig ägt en.


Jag måste då varna för Lagavulin, prövar du denna är du fast för livet... <_< :lol:

#3775

Postad 29 november 2014 - 16:10

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Endelig Uigedail i hus. Detta blir nok den førsta och sista jeg skaffar. Ardbeg sejer det snart er slut på Uigedail i deras lager, jfr Brandylibrarys Ardbeg intervju på Youtube. Den er jo heller inte rimlig, så det er nog bara spesielle anledningar som jul och annat at jag brukar så der mycke pengar på nogåt godt.

Postad bild

Min Norska är rätt dålig. men om du menar att Uigeadail är dyr håller jag definitivt inte med. Mycket rimligt pris för en av världens i särklass bästa whiskys. När den försvinner kommer jag att ha sorg, och då behöva trösta mig med Lagavulin DE som är den enda som kommer upp i samma nivå.
Faktum är att Corrywreckan egentligen är lika bra som Uigeadail, men saknar den ljuvliga fruktigheten.

#3776

Postad 29 november 2014 - 21:56

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

Min Norska är rätt dålig. men om du menar att Uigeadail är dyr håller jag definitivt inte med. Mycket rimligt pris för en av världens i särklass bästa whiskys. När den försvinner kommer jag att ha sorg, och då behöva trösta mig med Lagavulin DE som är den enda som kommer upp i samma nivå.
Faktum är att Corrywreckan egentligen är lika bra som Uigeadail, men saknar den ljuvliga fruktigheten.


Nam Beisten tycker jag var en annan trevlig Ardbeg. Synd att inte den går att få tag på längre.

#3777

Postad 29 november 2014 - 23:45

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Nam Beisten tycker jag var en annan trevlig Ardbeg. Synd att inte den går att få tag på längre.

Håller med. Har fortfarande kvar en skvätt och tänker aldrig göra av med den. Unik kombination av citrus och sotig rök. Longrow 10 är faktiskt rätt lik, men den går kanske heller inte att få tag på?

#3778

Postad 30 november 2014 - 01:04

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

Håller med. Har fortfarande kvar en skvätt och tänker aldrig göra av med den. Unik kombination av citrus och sotig rök. Longrow 10 är faktiskt rätt lik, men den går kanske heller inte att få tag på?


Har 2st Longrow en 100proof 10y och en Tokaji Wood =)
Men minns inte att dom skulle vara lik "Nam Beist".

#3779

Postad 30 november 2014 - 10:03

Unregistered9cb892cf
  • Unregistered9cb892cf
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Kanske lite OT, men ni som köper Whiskey på nätet, vilket bolag använder ni?

Använde själv Bottleshop247 för några år sedan men det företaget verkar ha upphört ..

#3780

Postad 30 november 2014 - 12:38

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

Kanske lite OT, men ni som köper Whiskey på nätet, vilket bolag använder ni?

Använde själv Bottleshop247 för några år sedan men det företaget verkar ha upphört ..


https://www.thewhiskyexchange.com/ har jag handlat av fast det var några årsedan sen efter det var det ett tag dom inte skickade till Sverige pga införselreglerna. Hur är det med skattereglerna nu egentligen? Nu vet jag inte om dom är billigast men dom har jäkligt mycket om det är något speciellt man vill ha.

W-exchange har en riktigt trevlig riktig butik med om man nu är i London.



Edit:
...ghaaaaaa och dom jävlarna har Nam Beist både 2006 och 2008. https://www.thewhisk...rch?q=Nam beist

Nää 200pund lägger inte jag ändå. Laddie15, slå till du ;)

Redigerat av HenkeEdge, 30 november 2014 - 12:43.


#3781

Postad 30 november 2014 - 14:34

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

https://www.thewhiskyexchange.com/ har jag handlat av fast det var några årsedan sen efter det var det ett tag dom inte skickade till Sverige pga införselreglerna. Hur är det med skattereglerna nu egentligen? Nu vet jag inte om dom är billigast men dom har jäkligt mycket om det är något speciellt man vill ha.

W-exchange har en riktigt trevlig riktig butik med om man nu är i London.



Edit:
...ghaaaaaa och dom j*vlarna har Nam Beist både 2006 och 2008. https://www.thewhisk...rch?q=Nam beist

Nää 200pund lägger inte jag ändå. Laddie15, slå till du ;)

Gott är det, men inte SÅ gott. :) Men hade jag inte öppnat min Port Ellen hade jag sålt den och köpt så många Beistar det blev för pengen. :)

#3782

Postad 30 november 2014 - 14:56

Unregistered9cb892cf
  • Unregistered9cb892cf
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

https://www.thewhiskyexchange.com/ har jag handlat av fast det var några årsedan sen efter det var det ett tag dom inte skickade till Sverige pga införselreglerna. Hur är det med skattereglerna nu egentligen? Nu vet jag inte om dom är billigast men dom har jäkligt mycket om det är något speciellt man vill ha.

W-exchange har en riktigt trevlig riktig butik med om man nu är i London.


Sidan såg ut att vara riktigt bra, dock är jag själv också lite osäker vad som gäller nuförtiden att köpa från nätet.
Förr var det ju inga problem att beställa från tyskland och sen smidigt hämta ut det på bussgods, det kanske har ändrats och blivit lite svårare nuförtiden?

Redigerat av Unregistered9cb892cf, 30 november 2014 - 14:58.


#3783

Postad 30 november 2014 - 16:05

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

Sidan såg ut att vara riktigt bra, dock är jag själv också lite osäker vad som gäller nuförtiden att köpa från nätet.
Förr var det ju inga problem att beställa från tyskland och sen smidigt hämta ut det på bussgods, det kanske har ändrats och blivit lite svårare nuförtiden?


Snokade runt lite på sidan och vad man kunde hitta var detta:
"All alcohol products sold by The Whisky Exchange are sold subject to UK alcohol tax. If we are exporting products to an address in the European Union (EU), then prices are subject to UK VAT. This applies to all countries that make up the EU except for Germany and Sweden where UK alcohol tax and VAT are deducted and local alcohol taxes and VAT are added at the time of sale."

Kanske läggs på svensk alkoholskatt och moms direkt i deras utchekning?

#3784

Postad 30 november 2014 - 16:21

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

Fått ordnat så jag får en Talisker 18 den originala. De har inte den til salu for tiden vel?

Har avtal om 800 norska kronor, jag håppast det er et bra pris då jag aldri har smakat denna førut.

Edit då va den her...



Är det märkbar skillnad mot Talisker 18år i nya flaskorna?

Har en gammal oöppnad, isåfall kommer man dra sig ännu mer för att öppna den. Lika är det för mig med gamla klassiska versionen av Bowmore Mariner 15, den nyare "Mariner" har dom ju helt bytt fatblandningar i och är inte alls lika. Så man drar sig ju för att slentrianöppna dom hur som helst även fast det inte är några riktiga rariteter när man annan drickbar wirre öppnat. ;)

Ett ytterligare fall är en Talisker D-E 1993. Hade två sådana och ena har man druckit ur, nu en kvar oöppnad och jag vet hur mycket jag gillade den.

Nog det mest klassiska I-landsproblemet som finns. ;)
Tror jag måste börja rangordna dom i paritet med hur stor händelse som skall firas för att öppna dom.

Redigerat av HenkeEdge, 30 november 2014 - 16:23.


#3785

Postad 30 november 2014 - 17:15

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Är det märkbar skillnad mot Talisker 18år i nya flaskorna?

Har en gammal oöppnad, isåfall kommer man dra sig ännu mer för att öppna den. Lika är det för mig med gamla klassiska versionen av Bowmore Mariner 15, den nyare "Mariner" har dom ju helt bytt fatblandningar i och är inte alls lika. Så man drar sig ju för att slentrianöppna dom hur som helst även fast det inte är några riktiga rariteter när man annan drickbar wirre öppnat. ;)

Ett ytterligare fall är en Talisker D-E 1993. Hade två sådana och ena har man druckit ur, nu en kvar oöppnad och jag vet hur mycket jag gillade den.

Nog det mest klassiska I-landsproblemet som finns. ;)
Tror jag måste börja rangordna dom i paritet med hur stor händelse som skall firas för att öppna dom.


Ralfy har et ganska bra nytt review på Talisker 18. Min flaska er inte ny, så den har stått nogåt år hos min kamrat. Den har 18 på midten av etiketten, mens jag har sett andra ha 18 på sidan av etiketten.

Den er sjukt god, jag har inte provat så många eldre whiskys annat enn Glenlivet, Talisker 18 er nog den besta whisky jag har smakt, og mycket langvarande, sedan den har en oendlig finish så behøver man ju inte ta mer en et par drammar. Mindre och færre drammar er faktisk bettre med smaksupplevingen med Talisker 18

#3786

Postad 30 november 2014 - 17:22

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Min Norska är rätt dålig. men om du menar att Uigeadail är dyr håller jag definitivt inte med. Mycket rimligt pris för en av världens i särklass bästa whiskys. När den försvinner kommer jag att ha sorg, och då behöva trösta mig med Lagavulin DE som är den enda som kommer upp i samma nivå.
Faktum är att Corrywreckan egentligen är lika bra som Uigeadail, men saknar den ljuvliga fruktigheten.


Den er dyr sammenlignat med mitt budget, men sjelvklart hva som er dyrt er relativt. Det er mycket ung whisky i Uigedail, och i så anseende er den dyr, i Norge tror jag den kostar 835,90 nok. Det er ju ca 885 svkr.

#3787

Postad 30 november 2014 - 18:18

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

Ralfy har et ganska bra nytt review på Talisker 18. Min flaska er inte ny, så den har stått nogåt år hos min kamrat. Den har 18 på midten av etiketten, mens jag har sett andra ha 18 på sidan av etiketten.

Den er sjukt god, jag har inte provat så många eldre whiskys annat enn Glenlivet, Talisker 18 er nog den besta whisky jag har smakt, og mycket langvarande, sedan den har en oendlig finish så behøver man ju inte ta mer en et par drammar. Mindre och færre drammar er faktisk bettre med smaksupplevingen med Talisker 18


Jo, vet att iaf gamla Talisker 18 är god, har druckit den några ggr. Undrade bara om det var något särskilt medans dom hade den gamla designen på flaskan/förpackningen? Letade på Ralfy-videon. Han lät ju lyrisk över den nya.

Såg även att den nya fanns för runt 60pund i England. Men köper man en sådan på nätet så blir det väl dyrare när man nu har den i Sverige eller Norge.

Redigerat av HenkeEdge, 30 november 2014 - 18:20.


#3788

Postad 30 november 2014 - 18:53

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Jo, vet att iaf gamla Talisker 18 är god, har druckit den några ggr. Undrade bara om det var något särskilt medans dom hade den gamla designen på flaskan/förpackningen? Letade på Ralfy-videon. Han lät ju lyrisk över den nya.

Såg även att den nya fanns för runt 60pund i England. Men köper man en sådan på nätet så blir det väl dyrare när man nu har den i Sverige eller Norge.


Talisker 18 va utroligt billig i Norge en stund iforhold til ålder.

Jag har hørt at det va stopp på 18 produksjon før att dom gått slut och måtte venta et tag tils dom hadde tilrekkligt gammal whisky. Men tror at Talisker 18 er et godt kjøp...

#3789

Postad 30 november 2014 - 23:59

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Den er dyr sammenlignat med mitt budget, men sjelvklart hva som er dyrt er relativt. Det er mycket ung whisky i Uigedail, och i så anseende er den dyr, i Norge tror jag den kostar 835,90 nok. Det er ju ca 885 svkr.

Det är ca 200kr. mer än i Sverige, och 885 kr håller jag med om är dyrt. Men åldern på Uigeadail tror jag är16 år, om än inte officiellt. Svårt att placera åldern smakmässigt, men för mig finns det tydliga drag av "gamla" Ardbeg. Annars är väl Beisten den sista som var just gamla Ardbeg. Inget som tillverkas idag smakar alls åt det hållet, även om en hel del är mycket gott. Tex. är Corrywreckan mycket bra, och inte lika löjligt dyr som de flesta specialsläpp. Har tex en Gallileo som är god, men inte alls värd merpriset mot Corrywreckan.


#3790

Postad 01 december 2014 - 13:23

Unregistered9cb892cf
  • Unregistered9cb892cf
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Snokade runt lite på sidan och vad man kunde hitta var detta:
"All alcohol products sold by The Whisky Exchange are sold subject to UK alcohol tax. If we are exporting products to an address in the European Union (EU), then prices are subject to UK VAT. This applies to all countries that make up the EU except for Germany and Sweden where UK alcohol tax and VAT are deducted and local alcohol taxes and VAT are added at the time of sale."

Kanske läggs på svensk alkoholskatt och moms direkt i deras utchekning?


Om firman som man köper alkoholen ifrån som sedan transporterar den också, då är det firmans ansvar att betala skatten.
Om man istället anlitar en transportör "själv" då är det kundens ansvar att betala svensk alkohol skatt.
Så har jag iaf uppfattat att det ligger till, kan ha fel dock..

Eftersom skatten är på typ 250:-/liter så blir det tyvärr inte så lönsamt längre..

#3791

Postad 02 december 2014 - 09:37

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Det är inte alltid det lönar sig att handla från Storbritannien då priserna är relativt höga även där, framförallt nu när kronan är så svag.
Men anledningen till att jag beställer/handlar därifrån är för att få tag i sånt jag inte får tag i annars.

#3792

Postad 03 december 2014 - 12:24

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Föll för frestelsen och klippte till på en Big Peat.
Inte illa får jag säga! Går faktiskt, för ovanlighetens skull, inte att dricka outspädd. Dessa 55,7% känns mer än vad som är behagligt, så lite vatten behövs faktiskt. Men den dör inte alls av detta, utan tål någon skätt, och blommar ut i en härligt komplex rökare. Känns ganska tydligt att det är en vatted. Inte så att det inte lirar ihop i god harmoni, men det går liksom att sitta och utforska rätt många olika smaker.
Gott som tusan hur som helst, och helt klart en välkommen och värmande julhälsning från Islay. :)

Redigerat av laddie15, 03 december 2014 - 16:16.


#3793

Postad 03 december 2014 - 20:21

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Det är inte alltid det lönar sig att handla från Storbritannien då priserna är relativt höga även där, framförallt nu när kronan är så svag.
Men anledningen till att jag beställer/handlar därifrån är för att få tag i sånt jag inte får tag i annars.


TWE var mååångaa år sedan det "lönade" sig att handla ifrån, även många år sedan de var unika och hade sådant som inte går att få tag i på andra håll. Fortfarande riktigt bra, trots att unika flaskor har minskat, är whiskysite som skickar med DPD ända hem till dörren (om inte PostNord är för bekväma). Överlag så är Nederländerna bra att handla ifrån men både italien och Frankrike funkar bra oxå, Ebay går att hitta vettiga utgåvor på ibland likväl diverse forum.

#3794

Postad 03 december 2014 - 20:25

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Om firman som man köper alkoholen ifrån som sedan transporterar den också, då är det firmans ansvar att betala skatten.
Om man istället anlitar en transportör "själv" då är det kundens ansvar att betala svensk alkohol skatt.
Så har jag iaf uppfattat att det ligger till, kan ha fel dock..

Eftersom skatten är på typ 250:-/liter så blir det tyvärr inte så lönsamt längre..


Man skall inte överanalysera allt, skit samma med den finstilta. För mig är det ingen skillnad på att ta bilen till Calles och fylla upp mot att handla på nätet och få det hemkört, får välja med lite mer omsorg bara så att "rätt" transportörer används och att butiken är sjysst.

Redigerat av lobo, 03 december 2014 - 20:25.


#3795

Postad 05 december 2014 - 08:06

alstrini
  • alstrini
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Är det någon lycklig här som lyckades knipa en devils cask igår på bolagets webblansering?
Försökte men löjligt snabb reaktion är vad som behövs visst.

#3796

Postad 05 december 2014 - 09:56

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Är det någon lycklig här som lyckades knipa en devils cask igår på bolagets webblansering?
Försökte men löjligt snabb reaktion är vad som behövs visst.


Du bör sitta på en länk som har extremt låg latency mot SB's servrar samt ha extremt snabb reaktionstid på avtryckarfingret! ;)
Lyckades få en förra året precis innan servrarna kraschade men blev utan i år, så det jämnar väll ut sig!? Fick ingen på destilleriet i år heller, så det ser ut som att jag får klara mig helt utan någon DCII. :(

#3797

Postad 05 december 2014 - 10:06

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
är DC väldigt väldigt god eller är den bara hypad ?
köper folk som galningar eftersom det är så få flaskor?

#3798

Postad 05 december 2014 - 11:00

alstrini
  • alstrini
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Vi var fyra som försökte på jobbet. En lyckas få en köplats 80+! s de blir nog ingen DC .
Däremot testade vi deras Laimrig på förra provningen, riktigt trevlig!

#3799

Postad 05 december 2014 - 11:34

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Ingen DC men en Laphroaig 12 blev det. Skall bli kul att prova.

#3800

Postad 05 december 2014 - 12:15

alstrini
  • alstrini
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Det betvivlar jag inte klash57.
Provade deras Triple Wood för ett tag sen och den föll mig i smaken så som laimrigen gorde.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.