Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Windows 7, extern hårddisk share fungerar inte

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 maj 2012 - 11:45

Unregistered8cb13de7
  • Unregistered8cb13de7
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Hej!

Har råkat ut för ett mystiskt problem. Jag bytte moderkort och CPU på våran HTPC, och efter det bytet har den externa hårddisken börjat uppför sig märkligt. Problemet verkar vara att alla shares jag har satt nollställs när HTPCn startas om. Dessutom kommer den där "autoplay" rutan upp när windows har laddats, vilket jag tolkar som om windows 7 tror att usb-kabeln sattes in på nytt. På det förra moderkortet fungerade alla shares vid omstart samt att autoplay-rutan inte kom upp.

Jag testade att ta ägarskap över hela usb-hårddisken, samt att byta ut ägarskap för alla foldrar jag delar ut.

Har testat både vanlig fileshare samt via homegroups, och det blir samma trassel. Den enda folden som delas ut är "public". Har testat både med att dela ut till "everyone" samt till en specifik lokal admin.

Lösningen jag nu har är att via remote desktop gå in, välja att dela ut till homegroup, sen göra det jag ska.... och detta är jobbig ti längden.

Någon som har nån bra idé? Har travat igenom en mängd forum, där vissa föreslog att man endast ska dela ut kataloger och inte hela enheten, för windows glömmer enheten vid varje omstart, men då jag delar ut kataloger, och denna infon skrivs till NTFS, så borde en omstart inte "radera" alla shares.

Har även kört ett kommando som "defaultar" ntfs permissions för alla filer/kataloger på disken. Men inget jag försöker verkar lyckas.

/S

#2

Postad 02 maj 2012 - 12:05

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Inte en lösning, men du kan ju lägga in ett "net share ....." i autostarten för burken, så att maskinen automatiskt delar ut disken vid varje om/uppstart.

kör "net help share" i ett CMD-fönster, för mer info.

Du skulle även testa att kunna mappa den externa disken som en katalog på den lokala disken, och sen dela ut den mappade katalogen (tror iaf det ska gå att göra ;) ).

Redigerat av frollic, 02 maj 2012 - 12:13.


#3

Postad 04 maj 2012 - 19:28

Unregistered8cb13de7
  • Unregistered8cb13de7
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Hej!

Tack för svaret, dock har jag stött på ett antal problem

1) Enbart köra net share ger mig inga som helst rättigheter förutom läs. Jag kan inte radera filer etc. Kollar jag på datorn som delar ut har "everyone" full control på mappen (och alla underobjekt?)

2) Försöker jag lägga in i kommandot net share att den skall granta till everyone, får jag error code 5 vilket betyder att kommandot inte har rättighet att göra detta. Dvs jag måste köra kommandot som Admin. Och jag har ännu inte hittat något sätt att köra ett startupkommando som admin direkt. Nåt tips?

Det jag begriper minst av allt är varför jag inte kan editera filerna när everyone har full kontroll på den mappen. Det borde vara allt som behövs?

/S

#4

Postad 04 maj 2012 - 20:24

Unregistered8cb13de7
  • Unregistered8cb13de7
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Hej igen.

Nu lyckades jag äntligen lösa det.

http://social.techne...82-0a250e8f3797

Lade till registervärdet och plötsligt bara rasslade det till och alla shares jag testat med dök upp. Med korrekta rättigheter. Får acceptera att Windows är så här ibland... Nu fungerar det iaf. Kan ju bara hoppas att man kommer ihåg detta tills nästa gång man installerar om burken.

Något skript behövs inte, kan jag tillägga.

/S

#5

Postad 04 maj 2012 - 20:26

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Om du är inloggad som administratör, så har du, om du högerklickar på net.exe (i C:\Windows\System32 ) möjlighet att sätta den som run as administrator, som en av inställningarna i kompatibilitetsfliken.

Vem har full kontroll ? lokala användaren, eller everyone i sharen ?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.