Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic Lumix DMC-LX3

124 svar i tråden

Skickat 23 juli 2008 - 01:31

Postad bild

Citat

"LX3 är för mig den mest lockande kompaktkameran som finns på marknaden idag. Ljusstyrkan på 2,0-2,8 imponerar. Zoomomfånget som börjar på 24mm lockar. Att den bara går upp till 60mm får man nog acceptera med tanke på objektivets ljusstyrka, vidvinkel och kvalitet. Kvalitetskänslan är toppklass. Funktionerna är toppklass. Optiken är toppklass. Bildkvalitet i toppklass. Ja, denna kamera är som du redan räknat ut av absolut toppklass. Jag ska ha en själv, ska du?"

Tyckte det lät ganska intressant. :P
Priset dock mindre kul - 4995:-

Det här inlägget har ändrats av Velodynamic 23 juli 2008 - 03:15

Skickat 23 juli 2008 - 02:31

Den riktiga länken :P http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyber...php?article=LX3

Skickat 23 juli 2008 - 03:19

Ah...tack BempaS. :P

(var nog inte uppmärksam på vad jag hade i adressfältet)

Skickat 31 augusti 2008 - 08:30

• que
  • Mega-Guru

• 8 781 inlägg
Väcker liv i denna tråd då denna kamera verkar vara något som man ska överväga inför köp av bättre kompakt. Har inte fått läst så mycket ännu men gör man en jämförelse med Canon G9 så;

- Har denna bättre vidvinkel och ljusstarkare obektiv
- Det kan vara att sensorn som är 10Mpix har satsat på lågt brus (vilket är bättre än onödigt många pixlar), tror att den har lägra brus än G9
- G9 har betydligt större zoomomfång, men det går ju alltid att beskära en bild senare

Någon som har kommit längre i analysen av LX3 vs G9?

Sedan så pågår spekulationer när G10 släpps, kan det bli i år?

Skickat 05 september 2008 - 16:52

• que
  • Mega-Guru

• 8 781 inlägg
Senaste DigitalFoto (#10) har testat LX3, fick som man kunde misstänka i testen ett riktigt bra betyg. LX3 är nog så nära en systemkamera man kan komma, om man bortser från ett sämre tele

Skickat 05 september 2008 - 20:05

• Arvan
  • Användare

• 208 inlägg
Denna kompakt är grym! bäst just nu skulle jag vilja säga. Men canon släpper ju G10 snart så man bör inte köpa den förens man kikat på G10an..Om canon håller samma klass som dom gjort på dom andra släppen i år så lär g10 inte gör någon besviken!

Skickat 05 september 2008 - 20:49

• que
  • Mega-Guru

• 8 781 inlägg

Visa inläggArvan Sep 5 2008, 21:05 skrev:

Denna kompakt är grym! bäst just nu skulle jag vilja säga. Men canon släpper ju G10 snart så man bör inte köpa den förens man kikat på G10an..Om canon håller samma klass som dom gjort på dom andra släppen i år så lär g10 inte gör någon besviken!
Frågan är ju om/när G10 kommer? Canon har släppt en hel del om kameror som ska presenteras på photokina men inte G10, men visst jag väntar nog i alla fall till jul och då har kanske G10 har kommit???

Skickat 06 september 2008 - 11:05

• Arvan
  • Användare

• 208 inlägg
Har för mig att jag läste något om oktober.

Skickat 06 september 2008 - 20:54

Trovärdiga rykten säger att g10 innebär 14,7 megapixlar och 5x zoom motsvarande 28-140 mm. Visserligen lite vidvinkel, men alla de där megapixlarna avskräcker.

Det här inlägget har ändrats av Popthelock 06 september 2008 - 20:54

Skickat 06 september 2008 - 21:27

• que
  • Mega-Guru

• 8 781 inlägg

Visa inläggPopthelock Sep 6 2008, 21:54 skrev:

Trovärdiga rykten säger att g10 innebär 14,7 megapixlar och 5x zoom motsvarande 28-140 mm. Visserligen lite vidvinkel, men alla de där megapixlarna avskräcker.
Jo, har också hört det, men det skulle också vara en ny sensor så kanske det ändå kan bli något. Synd bara att de inte lägger av Mpix racet och får ner bruset istället. Tror nog inte att Canon klarar bruset från LX3, å andra sidan har den ett bättre Zoom.

Skickat 22 september 2008 - 19:31

Väldigt imponerade läsning på flera tester. Här är en:
http://www.lawrenceripsher.com/blog/2008/0...lx3-review.html

Letar efter en LITEN kamera som tar bra bilder i dåliga ljusförhållanden och har Vidvinkel.
Så då verkar den här väldigt passande.

Testade själv kameran lite snabbt i en butik, funderingar:

- Meny systemet & dess knappar känns väldigt segt att jobba sig fram i (kanske är en vanesak?)
- Sen hittade jag inte speciellt många specialfunktioner, finns det? (kanske missade det)
- Zoom in/ut känns som det går långsamt och tar tid.
? Funkar auto bracketing? Hur/var ställer man in det?
- Gillar inte att det saknas automatisk linsskydd

Hur funkar det med linsskydd, jag har hela tiden haft automatiskt? Jobbigt att ta av/på det?
Den här är ju så liten så man kan få ner den i fickan mellan tagningarna. Är man på semester
kanske man under en dag tar 300 bilder. Ska man då sätta på/ta av skyddet hela tiden?

Skickat 22 september 2008 - 20:47

• que
  • Mega-Guru

• 8 781 inlägg
LX150 kan vara ett alternativ, mer åt en liten kompakt men med manuella inställningar

Skickat 23 september 2008 - 06:15

Antar du menar Panasonic DMC-FX 150.
Har inte läst så mycket om den, men jag tor att det bara är i LX3 som den nya linsen och CCDn sitter och är det som är intressant (för min del).

Jag har nu en Canon IXUS 860IS som jag är rätt nöjd med. Önskar dock lite bättre bilder i dåligt ljusförhållanden och en inte allt för stor kamera.
Menyerna i den känns väldigt snabba och lätta mot LX3, men som sagat, kanske en vanesak.

Här lite om varför den verkar så bra:

The LX3’s F2.0 24mm ultra-wide-angle LEICA DC VARIO-SUMMICRON lens also represents a major step up from the LX2. The F2.0 lens is about twice as bright as the previous F2.8 lens, itself generally considered a bright lens. With the new F2.0 lens, the LX3 can shoot at higher shutter speeds and capture stunningly clear, sharp, blur-free images even in lower lighting conditions. The super-high-quality LEICA DC VARIO-SUMMICRON lens minimizes distortion even at the wide end, so users can get stunning, true-to-life images with outstanding resolution and detail.

Rather than cramming in the maximum number of pixels possible, it has limited the LX3's 1/1.63-inch CCD to 10.1 megapixels. The result is a CCD that provides a generous amount of space for each pixel while offering superb sensitivity and a wide dynamic range made possible by maximizing the size of the photodiode. Panasonic also redesigned the peripheral circuits and other components to further minimize noise generation. These enhancements greatly improve imaging performance, boosting both sensitivity and saturation by around 40% compared with ordinary 10-mexapixel compact cameras.

Skickat 24 september 2008 - 20:57

Kolla in dessa läckra LX3 night shots
http://www.flickr.co...x3+night&page=2

Glöm det där om jag skrev om krångliga menyer,
hittade manualen och läste lite.

Lite funktioner den har:
http://panasonic.net...anual.html#no01

Owner's Manuals (45.28mb) PDF:
http://panasonic.com...les/F002210.pdf
eller http://www.filedropper.com/guideeng

Video review:
http://www.cameralabs.com/reviews/Panasoni...eo_review.shtml

Det här inlägget har ändrats av MrStrumpan 24 september 2008 - 20:58

Skickat 28 september 2008 - 05:56

Jag har sett att det finns en adapter som gör att man kan sätta på en annan lins för att få mer vidvinkel. Är det nån som sett om det finns motsvarande för att få mer zoom till LX3an??

Skickat 02 oktober 2008 - 20:57

Beställde denna i morse, hoppas att jag får den innan helgen.

Skriver lite intryck när jag har testat den lite.

Skickat 21 oktober 2008 - 18:48

Visa inläggImpreZa Oct 2 2008, 21:57 skrev:

Beställde denna i morse, hoppas att jag får den innan helgen.

Skriver lite intryck när jag har testat den lite.

Har du hunnit testa?

Skickat 23 oktober 2008 - 09:46

Den är ju i alla fall ruskigt snygg, av bilderna att döma åtminstone. Men de tester jag har läst har inte varit lika översvallande positiva som Cyberphoto.

Skickat 25 oktober 2008 - 17:57

cannon är för mig tjock, tung och ful....med kass vidvinkel och en ej så ljuskänsligg lins.
Har själv en Ricoh gx100 och är nöjd. Nu har även GX200 kommit som nog är LX3:ans värsta hot.

Men LX3:an verkar kanon!!
Kanske blir ett byte...

Skickat 27 oktober 2008 - 18:24

• dd2
  • Beroende

• 1 001 inlägg
Jag har en Canon G9 som är riktigt dålig i höstmörkret nya G10 kommer att ha en bättre vidvinkel men den här verkar vara mycket bättre med schysst Vidvinkel och ljusstarkt objektiv Någon som sett den "live"G9:an är lite stor att släpa med sig men den är helt suverän vår sommar med bra ljus Bra tele ..och bild kvalitet Men kommer att slå till på denna så fort jag ser den hos Dustin eller Scandinavian Photos web shoppar ;)

Så storleken i jämnförelse?

Skickat 28 oktober 2008 - 16:00

Nu beställde jag en LX3 också.

Skickat 30 oktober 2008 - 14:58

Kan någon hjälpa mig på traven när det gäller minneskort till denna kamera...
En snubbe på Siba rådde mig att köpa Sandisk VideoHD SDHC eftersom det kan ta emot HD filmning.
Samtidigt så säger en fotointresserad kollega att jag skall ha Sandisk Extreme III SDHC

Vet varken ut eller in?
Funkar inte HD filmning med ett extreme-kort, eller är VideoHD bara ännu ett sätt att sälja mer kort till konsumenten?

Tacksam för skyndsamt svar!

Skickat 31 oktober 2008 - 03:46

Panasonic DMC-LX3 verkar vara en mycket intressant kamera. Nu står man i valet och kvalet mellan en G10 och LX3. G10 är ju helt klart mycket klumpigare att släpa med sig och så är ju LX3an mer ljuskänslig så det lutar åt en Panasonic.

Skickat 06 november 2008 - 08:27

DPreview gillar LX3: Länk

Det är intressant att jämföra med Fujifilm Finepix F31fd eftersom att den haft ISO-prestandatronen hittills. Min personliga åsikt är lite klyven. Samtidigt som F31fd har renare bilder så känns de lite överbehandlade. LX3 har betydligt mer brus, men å andra sidan upplever man att bilderna har lite mer detaljer.

Några jämförelser: LX3 till vänster och F31fd till höger. Samtliga bilder i ISO1600. LX3 är här förminskad till samma pixelstorlek som F31fd.

Bifogad fil  LX3_3.jpg   43,56K   0 Antal nedladdningar Bifogad fil  Fuji_F31fd_3.jpg   43,48K   0 Antal nedladdningar

Bifogad fil  LX3_2.jpg   87,62K   0 Antal nedladdningar Bifogad fil  Fuji_F31fd_2.jpg   83,7K   0 Antal nedladdningar

Samma bild som ovan, men här har båda gått igenom brusbehandling med Neat image - LX3 innan förminskningen.

Bifogad fil  LX3_11.jpg   81,86K   0 Antal nedladdningar Bifogad fil  Fuji_F31fd_11.jpg   83,97K   0 Antal nedladdningar

Här är F31fd istället förstorad till samma storlek som LX3 - utan någon behandling.

Bifogad fil  LX3_4.jpg   57,49K   0 Antal nedladdningar Bifogad fil  Fuji_F31fd_4.jpg   53,2K   0 Antal nedladdningar

Karturklippen är tagen från bildens kant - således har optikens kvalitet en inverkan. Man kan misstänka att LX3 erbjuder bättre kantskärpa. Baileys-bilderna är från bildernas mitt.

Skickat 06 november 2008 - 10:08

• dd2
  • Beroende

• 1 001 inlägg
Nu har jag betsällt min LX3 och 8GB minnes kort Återkommer med jämnförelser med Canon G9 HD film kvalitet etc skillnad i otymplighet ........
(Scandinavian Photo har ca 20 i lager nu)
:P se fall flinet blir :)
hehe

Skickat 06 november 2008 - 11:46

Letar fortafarande efter ett fodral till min LX3 som är samma typ som originalet fast ett antal hundringar billigare...

Skickat 07 november 2008 - 14:04

Ska hämta min LX3:a idag. Jag har haft FX07/01/36 och även FZ8 så ett litet omdöme kommer efter helgen.

Skickat 09 november 2008 - 12:42

• dd2
  • Beroende

• 1 001 inlägg
Testat den lite på mörka november morgon promenader Den är mkt bra i jämn förelse med Canon G9 i höstmörkret .
Inte så farligt mkt brus,inomhus utan blixt fungerar den mkt bra!!Blixten suger.Filmen sparas i HD .mov men det funkar bra med tex Corel VideoStudio 12 att skapa 1080i mpg Kvalitetn på video i vanligt belyst rum inne på kvällen är otroligt bra i jämnförelse med Canon G9(.avi 4:3).
Så den är ett mkt bra val för mig LX3 för höstfoto och svagt ljus Och Canon G9 för vår sommar tele macro....
Och den är liten lätt och behändig Men blixtbilder och det förgrymmade linslocket drar ner mitt betyg ordentligt specielt på "vantpromenader"
Annars är det en riktig bra kamera med bra vidvinkel och ljusstarkt objektiv.
Så jag är mkt nöjd trots ett par minus ...
Här är en bild från imorse :)

Bifogade fil(er)

Det här inlägget har ändrats av dd2 09 november 2008 - 12:54

Skickat 11 november 2008 - 16:20

Själv är jag lite kluven. Å ena sidan är det nog den bästa kompaktkamera man kan köpa idag. Å andra sidan har den fortfarande en relativt liten sensor med tillhörande brus.

När ska tillverkarna göra små kompakter med färre pixlar?

Jämfört med FX-seriens kameror är den lite "glatt" i greppet och har varit på väg att slinta ur handen. Däremot sitter knapparna ungefär där man förväntar sig att finna dessa. 24mm är riktigt brett och dessutom är bilden ytterst lite förvrängd. 60mm är en extremt kort tele så här kan ju en 2x adapterlins öka på till 120mm vilket iaf är användbart.

Det är rikligt med inställningar och man kan även justera de olika bildlägena inklusive brusreducering. Blixten i mörka miljöer fräter ut t.ex. ansikten och även om man kompenserar för det blir det utfrätt. En pappersservett framför, eller liknande, vilket är en enkel snabbfix gör att man får bilder som är användbara.
Eftersom man kan just justera alla parametrar går det att få fina bilder även med lite ljus. Så länge kameran står still. Antiskakfunktionen bättrar på slutartiderna något men åstadkommer inga underverk. Man kanske märker störst skillnad och vad MEGA OIS gör när man jämför med en kamera helt utan bildstabilisering. För även om det är lite rörelseoskärpa med bildstabilisering så är kan det bli helt oanvändbara bilder utan stabilisering. Så visst bättrar den på skakiga händer.

Vitbalansen med lite ljus är en svaghet på alla Panasonickameror. Även med andra kameramärken blir balansen fel men här går det att finjustera manuellt och på så sätt kan man mota bort en del rödstick ur bilden. I dagsljus däremot är det helt okej.

Det finns en del roliga tillbehör som wide och telekonvertrar samt adaptrar som gör det möjligt att hänga på filter.

Makroegenskaperna är intressanta! Första försöket resulterade i att jag slog i linsen i det jag försökte plåta. Så nära kommer man. Tog ett par intressanta makros på ögonfransar :)

Jag tror att efter en inkörningsperiod där man lär sig hantera kamerans egenskaper så kommer det att bli många fina bilder som kommer att duga utmärkt till de flesta utskrifter!

Skickat 20 november 2008 - 23:28

Har komplementerat LX3 med linshood, UV-filter och skyddsplast för displayen.

Skickat 21 november 2008 - 10:08

• dd2
  • Beroende

• 1 001 inlägg

Visa inläggeditman Nov 20 2008, 23:28 skrev:

Har komplementerat LX3 med linshood, UV-filter och skyddsplast för displayen.
Vad är linshood?E Jag vet vad det ÄR men
är det något som är bättre än det där förgrymmade linsskyddet som följer med??
Är det lättare att hantera med tex handskar .......
Använt kameran nu 3-4 veckor och är svin nöjd med dess ljustyrka och bild kvalitet..Canon G9 smalar damm tills ljuset återvänder :)

Skickat 21 november 2008 - 14:41

Det är en adapterring och som du ser på bilden går den ut hela längden som objektivet sticker ut när den är på.
Yttergängan är på 52mm och där har jag monterad ett UV0 filter och sedan sitter det ett linsskydd. Fördelen är att man skyddar linsen och att kameran inte hindras av att linsskyddet är på.

Dessutom är den lättare att ta av och på :) Troligtvis även med handskar denna årstid.

Det här inlägget har ändrats av Avregistrerad1054 21 november 2008 - 16:41

Skickat 21 november 2008 - 18:50

• dd2
  • Beroende

• 1 001 inlägg
Ska testa samma som dej med uv filter och puts duk :)vinterpromenader så man slipper fumla med linslocket ..

Skickat 25 november 2008 - 10:40

Är det någon mer än jag som upplever att zoomknappen är trög och ibland går den inte att flytta om man inte tar i. Och även att den fastnar i sitt yttersta läge både när man zoomar in och ut?

Annars är det en helt underbar kamera.

Skickat 07 december 2008 - 03:24

• urr
  • Rookie

• 5 inlägg
Skulle ni rekommendera LX3:an som resekamera?

Står och väljer mellan lx3 och canons g9, och kan inte bestämma mig. Kan inte riktigt klura ut om jag föredrar zoom eller vidvinkel på en resa.

För mig ser det ut så här:

LX3
  • Vidvinkel
  • Ljusstarkt objektiv
  • Lite mindre än G9
  • Svag blixt?
G9
  • Zoom
  • Inbyggt linsskydd
  • Time laps
  • Större

Hur skulle ni resonera inför en 4 månaders vistelse i Thailand (boende på en ö, inte så mycket runtresande)?

Mycket tacksam för en eller två hintar!

EDIT
Har nu varit och klämt och testat båda kamerorna i butik, och LX3 tog en klar ledning. Storleksskillnaden blev väldigt påtaglig tycker jag. G9:an kändes stor klumpig jämte LX3:an. För mig blir det nog avgörande, vilket gör att jag köper en LX3 inom en snar framtid.

Det här inlägget har ändrats av urr 08 december 2008 - 17:56

Skickat 13 december 2008 - 21:31

Kvällsbild över Järlasjön

Skickat 13 december 2008 - 22:30

• que
  • Mega-Guru

• 8 781 inlägg
Tänker också Cancon G10 vs LX3, men så såg jag att Canon IXUS 980 har delvis samma innehåll som G10, samma sensor, processor mm. Möjlighet till manuella inställningar så kanske det skulle kunna vara kompromissen, att i alla fall få ner storleken något, objektivlock mm. Dock kan man nog inte räkna med att ta så bra bilder i mörker som LX3, men man har några andra fördelar med IX980, bl.a pris också , hm? Det gäller ju att få så bra bilder på så många bilder som möjligt och det är kanske inte så säkert att det är LX3 som gör det över lag, men helt säkert gör LX3 det i vissa svårare fall, svårt svårt.

Skickat 25 december 2008 - 15:48

Visa inläggurr Dec 7 2008, 03:24 skrev:

Skulle ni rekommendera LX3:an som resekamera?

Står och väljer mellan lx3 och canons g9, och kan inte bestämma mig. Kan inte riktigt klura ut om jag föredrar zoom eller vidvinkel på en resa.

För mig ser det ut så här:

LX3
  • Vidvinkel
  • Ljusstarkt objektiv
  • Lite mindre än G9
  • Svag blixt?
G9
  • Zoom
  • Inbyggt linsskydd
  • Time laps
  • Större

Hur skulle ni resonera inför en 4 månaders vistelse i Thailand (boende på en ö, inte så mycket runtresande)?

Mycket tacksam för en eller två hintar!

EDIT
Har nu varit och klämt och testat båda kamerorna i butik, och LX3 tog en klar ledning. Storleksskillnaden blev väldigt påtaglig tycker jag. G9:an kändes stor klumpig jämte LX3:an. För mig blir det nog avgörande, vilket gör att jag köper en LX3 inom en snar framtid.

Jag har bestämt med att uppgradera till denna LX3 eftersom min nuvarande Panasonic Lumix DMC-FX01 (28-112/6mpix) inte har tillräckligt bra bildkvalitet. Det hänger ju på objektiviet, man kan ju inte vänta sig alltför mycket med endast en liten glaslins. Gluggen är ju viktigare än en massa Megapixel. Varför 10 Mpix och dåligt objektiv?
En zoom om 28-200 har ju aldrig funkat något vidare i alla fall, inte ens på stora klumpiga systemkameror. Taskig kantskärpa och låg ljusstyrka. :) Kan tänka mej att dela detta på 2 zoomar om man är på det spåret, men ljustyrkan blir väl dålig ändå.
Min senaste resa till Thailand i våras fotade jag en drygt 1000 bilder och en LX3 hade varit bättre då den har mera vidvinkel och har mycket bättre ljusstyrka vilket är VIKTIGT. (Många andra kameror har ju endast kring 35-38 vilket inte funkar alls då man måste backa flera meter för att få med allt kring bordet på restaurangen/baren eller glömma få med hela byggnaden. 24-60 blir helt OK för 90% av bilderna då det är bra med längre brännvidd ibland.

Liten "byxkamera" med vidvinkel och bra ljusstyrka är vad jag vill ha på semestern. Kameran ALLTID med för att kunnata bilder jämt och ständigt förutom då jag simmar i 30 gradigt vatten. ;)

Mera zoom så får jag väl släpa på 5 kg CANON systemkamera med gluggar vilket jag gjort förr vilket var jobbigt, semsterbilderna kvällstid vid baren blev lidande då jag inte ville släpa på ryggscken. ;)

Räknar just på ekonomin för att få hem en svart LX3:a ASAP! Längre fram kanske en Blixt typ Panasonic DMW-FL220 ifall den är OK...

Skickat 26 december 2008 - 15:08

• dd2
  • Beroende

• 1 001 inlägg

Visa inläggPer_We Dec 25 2008, 15:48 skrev:

Längre fram kanske en Blixt typ Panasonic DMW-FL220 ifall den är OK...

Om du tänker ta bilder med blixt är en "extra lös" ett måste för denna kamera är super på alla sätt utom blixtbilder med original blixten är tex mycket sämre än tex Canon G9s inbyggda blixt

Jag har tagit massa BRA skarpa bilder i vintermörker på fri hand med LX3 som var totalt omöjliga att ta på tex den gamla goda analoga tiden med Canon F1 och ljusstarka superobjektivet 85mm 1.2 Lmen men en blixt behövs om du vill använda den till blixt bilder annars blir du mkt besviken.

Skickat 31 december 2008 - 08:21

Visa inläggdd2 Dec 26 2008, 15:08 skrev:

Jag har tagit massa BRA skarpa bilder i vintermörker på fri hand med LX3 som var totalt omöjliga att ta på tex den gamla goda analoga tiden med Canon F1 och ljusstarka superobjektivet 85mm 1.2 Lmen men en blixt behövs om du vill använda den till blixt bilder annars blir du mkt besviken.

Det låter bra! Dålig blixt är jag van vid sedan min gamla lilla kamera har svag blixt (och mina kamera före det Minolta F300). Brusiga bilder är ju otroligt trista annars. LX3 verkar kunna klara av en del fina kvällsbilder utan nämnvärt brus.
Kanske att en blixt hamnar i den andra byxfickan.. :) Denna kamera öppnar ju upp för riktig fotografering då man vill kunna blixtra på ordentligt för att lysa upp hela objektet och inte bara ett vitt ansikte från 1-2m. Slå en blixt via taket, väggen för få ett fint ljus i bilden. Vore inte dumt ifall det finns en blixt som även passar en gammal Canon EOS 650 vars blixt jag glömde i en Taxi utanför Bangkok -92. Troligtvis svårt att kombinera, men man vet ju aldrig.

EDIT igen....
Det som ytterligare talar för LX3 är ju att den har uttag för en riktig blixt. De andra små har inte denna funktion, inte ens de större TZ5, FZ28 med frestande zoomar. Canon G10 har det men är ju större i omfånget och då kanske man lika gärna kan köra en liten systemkamera...

Det här inlägget har ändrats av Per_We 31 december 2008 - 09:53

Skickat 31 december 2008 - 10:37

Även jag har börjat fundera på denna, också för mig är det främst Canon G10 som är främsta motståndet
Uppdaterar jämförelsen lite till följande:

LX3
+Vidvinkel (24-60)
+Ljusstarkt objektiv (f2.0-2.8)
+Mindre och lättare än G10 (=hög "släpa på jämt" faktor ;-))
+1280x720 (24fps) HD movie
-Svag blixt?
-INGET tele (80mm hade räckt)

G10
+Zoom (28-140)
+Andvändbar blixt
+Mycket bra optisk bildstabilisering, klarar 3-4 steg (där LX3 klarar ca 1.5-2 steg enligt dpreview.com)
+Inbyggt linsskydd
-Större (vilket å andra sidan ger ett mycket bättre grepp)
-Ljusstyrkan (F2.8-4.5)

Att jag har en gammal EOS systemkamera (analog) och en fet blixt till den skadar ju inte i G10:ans fall.
Ska försöka komma iväg och känna på de båda kombatanterna snart.

Det här inlägget har ändrats av stefans 31 december 2008 - 12:08

Skickat 01 januari 2009 - 15:36

Visa inläggstefans Dec 31 2008, 10:37 skrev:

Även jag har börjat fundera på denna, också för mig är det främst Canon G10 som är främsta motståndet
Uppdaterar jämförelsen lite till följande:

LX3
+Vidvinkel (24-60)
+Ljusstarkt objektiv (f2.0-2.8)
+Mindre och lättare än G10 (=hög "släpa på jämt" faktor ;-))
+1280x720 (24fps) HD movie
-Svag blixt?
-INGET tele (80mm hade räckt)

G10
+Zoom (28-140)
+Andvändbar blixt
+Mycket bra optisk bildstabilisering, klarar 3-4 steg (där LX3 klarar ca 1.5-2 steg enligt dpreview.com)
+Inbyggt linsskydd
-Större (vilket å andra sidan ger ett mycket bättre grepp)
-Ljusstyrkan (F2.8-4.5)

Att jag har en gammal EOS systemkamera (analog) och en fet blixt till den skadar ju inte i G10:ans fall.
Ska försöka komma iväg och känna på de båda kombatanterna snart.

Jag tycker så här !
Det är stor skillnad på 2,8 och 2,0 i som lägsta bländartal !
2,8-4,5 är som så många andra kameror
Större omfång i zoom, sämre ljusstyra.
Canon behöver säkert bättre optisk bildstabilisering, med sin sämre ljustyra.

Det lösa linsskyddet på LX3 är inte så bra lösning !

Jag köpte LX3 för ljustyrkans skull och är helt nöjd. Tar bilder i dåligt ljus med mycket gott resultat.

Skickat 02 januari 2009 - 18:11

Visa inläggnima01 Sep 28 2008, 05:56 skrev:

Jag har sett att det finns en adapter som gör att man kan sätta på en annan lins för att få mer vidvinkel. Är det nån som sett om det finns motsvarande för att få mer zoom till LX3an??
+1
En teleadapter nånstans mellan 1,4 - 2ggr skulle kunna vara väldigt användbart till den här kameran, känns märkligt att man har en vidvinkeladapter till en kompaktkamera med 24mm optik ...vad tänkte man egentligen :)

Skickat 08 januari 2009 - 00:31

Ebay Tele 2.0 Item

Skickat 10 januari 2009 - 21:57

Jag funderar nått väldans mellan dessa 2 kameror som dom flesta verkar göra... alltså G10 eller Lx3.
Jag har bara fått känna på G10 på media markt och tagit några foton och om man bara jämför hur korten ser ut i skärmen mot några av de andra kamerorna som stog i närheten. Skärmen säger ju inte allt men en liten hint får man ju ändå :)

Mitt stora problem just nu är att jag inte hittar en LX3 i fysisk butik någonstans.
Är det någon som vet vart man kan känna och prova en Lx3:a i göteborgsområdet?

Skickat 11 januari 2009 - 11:33

• que
  • Mega-Guru

• 8 781 inlägg

Visa inlägghlafk Jan 10 2009, 21:57 skrev:

Jag funderar nått väldans mellan dessa 2 kameror som dom flesta verkar göra... alltså G10 eller Lx3.
Jag har bara fått känna på G10 på media markt och tagit några foton och om man bara jämför hur korten ser ut i skärmen mot några av de andra kamerorna som stog i närheten. Skärmen säger ju inte allt men en liten hint får man ju ändå :)

Mitt stora problem just nu är att jag inte hittar en LX3 i fysisk butik någonstans.
Är det någon som vet vart man kan känna och prova en Lx3:a i göteborgsområdet?
Har sett den på Siba och Media Markt i Göteborg

Skickat 11 januari 2009 - 11:43

okej okej... då blir det att åka till siba.
har kollat på media markt högsbo och där fanns den inte och var i bäckebol igår och där såg jag den inte heller.
den kanske finns på japanphoto, ska hämta bilder där när dom väl är färdiga så får ta en kik då.

det här med uvskydd och den där adaptern. Är det något som rekomenderas till en vanlig dödlig? Det ser ju bra ut och det känns ju också som att man hellre har sönder uvfiltret än objektivet. Men det går ju på bortåt 700 spänn för den upgraderingen...

Skickat 11 januari 2009 - 16:08

• que
  • Mega-Guru

• 8 781 inlägg
Du kan prova Scandinavien Photo i Mölndal också, de ska några ex enligt internet.
Jag har sett den i Siba Högsbo + också på några andra Siba
Media Markt i Högsbo hade den innan jul, kanske slut nu

Har tittat på samma som du, har inte bestämt mig, kanske väntar jag till nästa "uppdatering", behöver ingen ny just nu. Egentligen så vill ja ha en korsning mellan TZ5 och LX3 (en TX4)

Skickat 11 januari 2009 - 21:09

jag var på mediamrakt idag igen för att säkerställa att den inte fanns och då hittade jag den nästan.
den finns inte uppstäld för den var helt slut men kommer in i nästa vecka och kommer upp som demo då igen.

men jag fick känna på den under något spända förhållanden på siba istället och av den snabbare titten så måste jag säga att jag fortfarande är mer kär i G10:an faktiskt..den känns mycket stabilare och lättare att komma åt funktioner ifall man vill använda den manuellt så att säga.
men jag ska åka och känna på lx3:an såfort den kommer in på media markt igen.

det som egentligen är det avgörande är vilken av kamerorna som oftast genererar bäst kort i de flesta förhållandena... de flesta kameror klarar ju sommar o sol men det är ju bara några få man kan ta skarpa kort inomhus utan brus. där ligger väll egentligen lx3:an bäst till...eller egentligen ligger den långt före när jag har kollat på exempelkort. kan ju vara att lx3:an processar korten bättre i kameran medans jag kanske får ännu bättre kort om jag lägger in bilderna från G10 i gimp och trycker på en eller kanske två knappar.
frågan är dessutom om inte jag hellre har mer vidvinkel än mer zoom.

Skickat 19 januari 2009 - 20:25

Visa inläggque Jan 11 2009, 16:08 skrev:

Du kan prova Scandinavien Photo i Mölndal också, de ska några ex enligt internet.
Jag har sett den i Siba Högsbo + också på några andra Siba
Media Markt i Högsbo hade den innan jul, kanske slut nu

Har tittat på samma som du, har inte bestämt mig, kanske väntar jag till nästa "uppdatering", behöver ingen ny just nu. Egentligen så vill ja ha en korsning mellan TZ5 och LX3 (en TX4)
Risken är att Panasonics satsning inte blir en försäljningsmässig framgång utan att de åter kliver upp på megapixeltåget. Se hur det gick med Fujifilm och de smått legendariska F30/F31.

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.