Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ?

41 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 augusti 2008 - 08:53

phillewee
  • phillewee
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0
Hej

jag har inte kalibrerat min tv någon gång och nu undrar jag om jag ska köpa en DVE skiva och kalibrera tv:n , jag är nöjd med bilden som den är men tydligen kan denna få den ännu bättre ?

men nu undrar jag ska jag köpa en nu på dvd eller vänta några månader tills jag köpt blue ray spelare och köpa skivan till blue ray då ?

#2

Postad 14 augusti 2008 - 22:01

phillewee
  • phillewee
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0
dåligt med svar på min tråd :(

#3

Postad 15 augusti 2008 - 05:52

Sur gubbe
  • Sur gubbe
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0
Beställ båda på en gång eftersom båda behövs. Såvida du nu inte tänker sluta titta på DVD.

#4

Postad 22 november 2008 - 23:19

Dogie
  • Dogie
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Räcker det inte med att man köper den på Blu-ray om man som jag kör alla filmer från ps3an ?

#5

Postad 22 november 2008 - 23:23

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Min HD DVD version har DVD versionen på samma skiva :)

#6

Postad 22 november 2008 - 23:28

Dogie
  • Dogie
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Det kanske blu-ray versionen också har ? Någon som vet ?

Är det lätt att kalibrera en pz85 med DVE eller kräver det mycket kunskap ?

Redigerat av Dogie, 22 november 2008 - 23:29.


#7

Postad 23 november 2008 - 09:15

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Det är ganska basic med DVE, den är mycket bra att ha i jämförelse med fabriks isntällningar.

Nä, HD DVD är ensam att ha två versioner på samma skiva.

Själv har man 3 olika DVE, något overkill jag vet...

Spelar nog mindre roll vilken version man kör.

#8

Postad 23 november 2008 - 09:19

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Det kanske blu-ray versionen också har ? Någon som vet ?

Är det lätt att kalibrera en pz85 med DVE eller kräver det mycket kunskap ?

För just ditt fall är det tveksamt att du skulle ha någon användning för vanliga DVE om PS3 ska användas till både DVD och BD-uppspelning. Det är vissa skillnader mellan standarderna för EBU (PAL SD) och Rec. 709 (HDTV, Blu-ray), men EBU är nära Rec. 709. Varför det är tveksamt är pga att din display inte tillåter särskillt mycket inställning utöver standardinställningarna: Ljusstyrka, Kontrast, Färgavkodning (Color/Färg/Färgmättnad), Skärpa. Det är väldigt få TV-apparater idag som medger en full uppsättning justeringskontroller för att ha full kontroll över displayen.

Trots det tycker jag definitivt att du ska köpa en av varje. Dels för att de är relativt billiga, dels för att de också fungerar alldeles utmärkt som testdisk när du vill utvärdera nya produkter innan du inhandlar (detta kräver dock att du lär dig innehållet bra, dvs många varv av tittande och pluggande av teorin bakom för att fullt ut förstå vad du ser).

Det är enkelt att kalibrera mha DVE. Om du först och främst tittar igenom utbildningsmaterialet om grundinställningarna jag nämnde ovan och kanske gör det några gånger samt därefter gör det själv så lär du dig snabbt vad det går ut på.

Lycka till! :)

Redigerat av Wolfy, 23 november 2008 - 09:21.


#9

Postad 23 november 2008 - 17:31

Dogie
  • Dogie
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Ok tackar då blir det en DVE skiva nästa gång man beställer från discshop =)

Har inte hunnit köra plasman mer än 50 timmar än knappt det, så jag får väll vänta en 100 timmar till innan jag kalibrerar den =)

#10

Postad 23 november 2008 - 19:59

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Ok tackar då blir det en DVE skiva nästa gång man beställer från discshop =)

Har inte hunnit köra plasman mer än 50 timmar än knappt det, så jag får väll vänta en 100 timmar till innan jag kalibrerar den =)

Nejdå, kalibrera via DVE på studs, sen kan du kolla av någon gång då och då för att se om den behöver justeras om. Att ställa in en bra grundinställning från timme 0 är bara positivt. Om du är orolig över kontrastinställningen så kan du dra ner den lite extra, men du behöver inte dra ner så mycket att bildkvalitén sabbas.

#11

Postad 07 december 2008 - 16:15

Jakanthedude
  • Jakanthedude
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Nu förstår jag inte riktigt.

Jag hade tänkt köpa en DVE när min nya tv kommer, och antog att det skulle räcka med en. Jag tänkte att man med skivans hjälp kalibrerade tv'n till en utmärkt "grund". En bild som alltså generellt blir bättre inom alla områden. Genom pillande på allt möjligt skulle bilden bli märkbart bättre rent generellt, oavsett vad jag tittade på.

Så om jag köper en DVD med DVE och kalibrerar tv'n med dess hjälp tänker jag mig att jag då har en mycket bättre bild att njuta av både när jag tittar på vanlig tv, spelar tv-spel och kollar på blue-ray film. Den ändrar liksom grunden, något alla media jag använder på min tv då har nytta av och förbättras genom?

Är det inte så? Måste jag ha en DVE kalibrering/inställning för mitt DVD tittande, en för mitt tv-spelande samt en för mitt Blue ray tittande? Låter ju helt sjukt jobbigt. Ska man sen då välja en förinställd kalibrering beroende på vad man tänkt göra? Blir det inte så att om jag kalibrerar min tv enligt DVE DVD, sen får för mig att använda blue ray DVE, skriver inte denna senaste kalibrering då över min DVE DVD kalibrering?

Det blev helt plötsligt väldigt rörigt för mig det här med kalibrering - det hela verkade ju så simpelt. 1 skiva, kalibrera - njut.

MvH

#12

Postad 08 december 2008 - 11:29

Unregistered2345ed51
  • Unregistered2345ed51
  • Lärjunge

  • 328 inlägg
  • 0

Nu förstår jag inte riktigt.

Jag hade tänkt köpa en DVE när min nya tv kommer, och antog att det skulle räcka med en. Jag tänkte att man med skivans hjälp kalibrerade tv'n till en utmärkt "grund". En bild som alltså generellt blir bättre inom alla områden. Genom pillande på allt möjligt skulle bilden bli märkbart bättre rent generellt, oavsett vad jag tittade på.

Så om jag köper en DVD med DVE och kalibrerar tv'n med dess hjälp tänker jag mig att jag då har en mycket bättre bild att njuta av både när jag tittar på vanlig tv, spelar tv-spel och kollar på blue-ray film. Den ändrar liksom grunden, något alla media jag använder på min tv då har nytta av och förbättras genom?

Är det inte så? Måste jag ha en DVE kalibrering/inställning för mitt DVD tittande, en för mitt tv-spelande samt en för mitt Blue ray tittande? Låter ju helt sjukt jobbigt. Ska man sen då välja en förinställd kalibrering beroende på vad man tänkt göra? Blir det inte så att om jag kalibrerar min tv enligt DVE DVD, sen får för mig att använda blue ray DVE, skriver inte denna senaste kalibrering då över min DVE DVD kalibrering?

Det blev helt plötsligt väldigt rörigt för mig det här med kalibrering - det hela verkade ju så simpelt. 1 skiva, kalibrera - njut.

MvH



Så enkelt skulle det ju kunna vara :)

Men se det så här, kör du DVE i dvd-spelaren och ställer in tv efter div. testmönster så gäller ju dessa inställningar för dvd-spelaren som källa. Stoppar du in en digital-box eller vad helst så är ju inställningarna i tvn kvar(förutsatt att samma bildminne används :P) men signal-källan är ju inte den samma, kanske inte skickar samma färgnivåer eller nått annat som skiljer.

Det besta vore ju att ha tillgång till ett bildminne per ingång i tvn, och kallibrera varje ingång efter bästa förmåga... tv är ju lite knepigt att kalibrera, svts testbild funkar väl iofs :)

#13

Postad 09 december 2008 - 16:21

Nummer3
  • Nummer3
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Hej!

Har införskaffat en LG 42PG6300. Jag var lovad i affären att 6300 skulle ha samma bildinställningsmöjlighter som 6000 (som verkar ha en hel uppsjö med saker som man kan skruva och tweaka med...

Detta verkar inte vara fallet med min 6300, då jag bara kan välja mellan, Livfull, Standard, Cinema, Sport, Spel och Användare. Det verkar endast vara användare som jag kan justera något, dock mycket begränsat. Det jag kan ändra är i princip, kontrast, ljusstyrka, färg + något mer.

Jag tittar på TV genom vanlig analog signal, får dock även in digital kanalerna via det digitala marknätet (SVT, TV4 och TV6).

Min fråga är; Kan singnalen in i TVn påverka hur mycket jag kan skruva? Skulle det tillexempel finnas fler inställningsmöjligheter om jag köper en DVD med HDMI eller en Blueray spelare?

Jag blir inte klok på detta... Enligt LGs support skall det enda som skiljer de två modellerna åt vara att: "PG 6300 har digitalmottagare för kabeltv medan PG6000 har digtalmottagare för det marksända nätet, det är det som skiljer dessa två modeller åt."

Så min fråga är; Bör jag köpa en sådan där DVE skiva för att optimera bilden? Är det någon vits med det när man bara verkar kunna ändra helt basic inställningar som på min gamla 28" tjock tv från Samsung?

Vilken fantastiskt jobbig process det var att köpa en ny TV, hade lätt kunnat betala ett par tusenlappar till för att slippa alla dessa ###### frågor om modeller, inställningar, HDMI, DVE, analog tv, DVBT/DVBC.... :(

#14

Postad 16 januari 2009 - 00:56

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0
Någon som vet var man kan köpa DVE på BD (region B eller -fri)? Prisjakt hjälper inte mycket eftersom de få som listar den antingen har region A i lager eller ingen alls.

#15

Postad 16 januari 2009 - 13:04

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Loudness har 1 på lager.

#16

Postad 16 januari 2009 - 13:32

Unregistered4a9b099f
  • Unregistered4a9b099f
  • Forumräv

  • 958 inlägg
  • 0

Det besta vore ju att ha tillgång till ett bildminne per ingång i tvn, och kallibrera varje ingång efter bästa förmåga... tv är ju lite knepigt att kalibrera, svts testbild funkar väl iofs :)

Problemet då är ju att många (de flesta?) endast använder en ingång på teven och kör allt genom en receiver.
Jag ska optimera min teve för just bluray från PS3, och sedan får resten bli vad det blir.

#17

Postad 17 januari 2009 - 09:50

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0

Loudness har 1 på lager.

Tackar! Den ser lite dyr ut så jag avvaktar nog, men tack för tipset.

#18

Postad 17 januari 2009 - 15:38

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Visst alltid kul o hjälpa till något. ;)

#19

Postad 18 januari 2009 - 19:58

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0
hur ska man göra ifall man har kopplat såhär:

dvd ____ -> ___________________________Projektor
PS3 ____ -> _____Surr. Förstärkare ->
xbox360 _-> ___________________________ TV

Dvs, allt (både dvd & BluRay) körs genom onkyon ut till tv och projektor.. Är det dvd eller Bluray versionen av DVE som man skall använda då?
Eller kan man bara använda dve om källan är direkt kopplad till ex projektorn? :)

Redigerat av Sync, 18 januari 2009 - 20:00.


#20

Postad 18 januari 2009 - 21:46

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Jag tycker du ska köra på blu-ray utgåvan.

#21

Postad 18 januari 2009 - 21:47

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
dvd :)

#22

Postad 18 januari 2009 - 22:41

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
köp bägge då. :)

#23

Postad 29 januari 2009 - 11:30

Unregistereda44d5f4e
  • Unregistereda44d5f4e
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Men vad hjälper det att köra båda?

Det är ju bara en ingång på TV:n som används om man som jag har allt kopplat in i receivern (Marantz AV8003).

#24

Postad 02 februari 2009 - 08:06

Dogie
  • Dogie
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Jag hade då tänkt att lägga en bestälning på denna nu. Men blev lite osäker på vilken region jag ska ha på Blu-ray skivan, eller det kanske inte spelar någon roll ? Jag har en Svensk köpt ps3a.

#25

Postad 02 februari 2009 - 11:03

Unregistered4a9b099f
  • Unregistered4a9b099f
  • Forumräv

  • 958 inlägg
  • 0

Jag hade då tänkt att lägga en bestälning på denna nu. Men blev lite osäker på vilken region jag ska ha på Blu-ray skivan, eller det kanske inte spelar någon roll ? Jag har en Svensk köpt ps3a.

Jo, det spelar roll. Antingen region B (vilket jag inte tror finns) eller regionsfri (A+B+C). Själv köpte jag fel och fick returnera min skiva...

#26

Postad 03 februari 2009 - 10:10

Dogie
  • Dogie
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0

Jo, det spelar roll. Antingen region B (vilket jag inte tror finns) eller regionsfri (A+B+C). Själv köpte jag fel och fick returnera min skiva...


Webhallen verkar ha en som är region B

#27

Postad 03 februari 2009 - 13:36

Unregistered4a9b099f
  • Unregistered4a9b099f
  • Forumräv

  • 958 inlägg
  • 0

Webhallen verkar ha en som är region B

Japp, det har du rätt i. Tyvärr har de den inte i lager.

#28

Postad 10 februari 2009 - 22:10

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0
Vilken version (dvd/bluray) av DVE använder ni som kör allt genom en surroundreciever?

I mitt fall kör jag genom en Onkyo SR876 som mha HQV chippet skalar upp till 1080p.

Ska jag använda Bluray eller DVD versionen? Blir det skillnad?

#29

Postad 11 februari 2009 - 03:41

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Jag äger bara DVE på blu-ray eftersom att jag prioriterar HD, ser i princip ALDRIG på DVD. Dock tycker jag att THX Setup som finns på många THX-klassade DVD'er fungerar utmärkt. Då vet jag att jag får rätt nivåer och bra kontrast, IMO det viktiga.

Och 876an har ju möjligt att kalibrera alla igångar oberoende av varandra så det ska ju inte vara några problem! Dock om du kör Blu-ray/DVD i samma källa, typ PS3 så har ju din display säkert olika profiler?

#30

Postad 15 februari 2009 - 17:47

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Gör detta verkligen nån skillnad på ljud och bild? Förstår inte riktigt hur det funkar.
Jag kör projje på 120" med ett PS3 och HD-Ljud. Blir det ENORM skillnad med kallibrering?

#31

Postad 08 mars 2009 - 18:49

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Måste Bumpa.....

#32

Postad 09 mars 2009 - 07:42

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Gör detta verkligen nån skillnad på ljud och bild? Förstår inte riktigt hur det funkar.
Jag kör projje på 120" med ett PS3 och HD-Ljud. Blir det ENORM skillnad med kallibrering?


Det beror på hur bra du ahr lyckats ställa in bilden på egen hand. Många har uselt inställd bild, men det behöver ju inte gälla dig. Varför chansa? Att inte kalibrera sin dyra utrustning är riktigt korkat. En DVD-skiva kostar väl ca 200 kr så det är inget i sammanhanget. Tänk OM bilden får sig ett riktigt lyft?

#33

Postad 12 mars 2009 - 18:41

koofi
  • koofi
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har lite funderingar kring färgkalibreringen i DVE..
Jag börjar med blått som jag blir tillsagd och får till det riktigt bra, om allt är i sin ordning då så ska väl grön och röd vara rätt inställda också? Men så är inte fallet för mig.
Vad kan detta bero på?
MVH

#34

Postad 15 juli 2009 - 09:56

And601rs
  • And601rs
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
en kort fråga bara, de här dve inställningarna, gäller dessa bara tex när du ser en videofilm eller blir bilden bättre även på vanliga tv kanaler??

mvh

#35

Postad 15 juli 2009 - 11:31

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Hej!
Jag har lite funderingar kring färgkalibreringen i DVE..
Jag börjar med blått som jag blir tillsagd och får till det riktigt bra, om allt är i sin ordning då så ska väl grön och röd vara rätt inställda också? Men så är inte fallet för mig.
Vad kan detta bero på?
MVH


Jag har för mig att detta handlar om sekundärfärger. Även om det inte gör det så betyder ditt resultat att det är fel någonstans. Inte ovanligt alls. Men jag tror att om någon med bättre kunskaper om varför det blir så svarar så kommer du känna större tillfredställelse än med mina svar. Eller så går du ut på DVEs hemsida och kollar varför det blir som det blir.

Sedan har jag ett svagt minne av att man inte ska lita blint på DVEs färgfilter.

#36

Postad 18 juli 2009 - 19:40

Jacobsson
  • Jacobsson
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Sitter & kollar på Revision3 WebTV HD Nation och de testar just DVE mot The Spears & Munsil High Definition Benchmark Blu-ray Edition
Postad bild

Är det någon som äger denna version & själv kan rekommendera denna iställer för DVE.

Redigerat av Jacobsson, 18 juli 2009 - 19:41.


#37

Postad 06 november 2009 - 13:11

Jacobsson
  • Jacobsson
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Sitter & kollar på Revision3 WebTV HD Nation och de testar just DVE mot The Spears & Munsil High Definition Benchmark Blu-ray Edition
Postad bild

Är det någon som äger denna version & själv kan rekommendera denna iställer för DVE.


Nu äntligen finns denna Munsli & Spears Blu-ray att köpa i sverige

Vibrations is Solna, Sthlm har tagit hem den som produkt

Pris 249kr

Redigerat av Jacobsson, 06 november 2009 - 13:11.


#38

Postad 07 februari 2010 - 03:02

Unregistered87ded29e
  • Unregistered87ded29e
  • Forumräv

  • 958 inlägg
  • 0
bumpar lite gamal tråd
är ute efter en dve bd skiva
hitta denna på disckshop
http://www.discshop....p;utm_campaign=

men står region A ?

kan jag spela denna på min ps3 slim ? är ps3 slim region fri ?

eller finns dve bd skiva att köpas regions fri någon stans ?

#39

Postad 07 februari 2010 - 09:09

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

bumpar lite gamal tråd
är ute efter en dve bd skiva
hitta denna på disckshop
http://www.discshop....p;utm_campaign=

men står region A ?

kan jag spela denna på min ps3 slim ? är ps3 slim region fri ?

eller finns dve bd skiva att köpas regions fri någon stans ?


Det finns olika versioner. Maila discshop så att du säkert får rätt. PS3 är inte regfri.

#40

Postad 07 februari 2010 - 11:26

Unregistered87ded29e
  • Unregistered87ded29e
  • Forumräv

  • 958 inlägg
  • 0
tack för svar hassesolo.
hitta denna http://www.cdwow.se/...1104933#bc=5d2b
så jag tar denna då den ändå är region B
så är saken biff ;)

#41

Postad 06 mars 2010 - 15:08

Unregistered87ded29e
  • Unregistered87ded29e
  • Forumräv

  • 958 inlägg
  • 0
cdwow.se har inte denna och kommer inte få in den
trots det står att den finns i lager och går att beställa, va kasst :)

då är jag ute efter denna skiva igen på BD
någon som vet om den finns inne någon stans med reg B ?

#42

Postad 06 mars 2010 - 16:09

Zhentro
  • Zhentro
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0

cdwow.se har inte denna och kommer inte få in den
trots det står att den finns i lager och går att beställa, va kasst :)

då är jag ute efter denna skiva igen på BD
någon som vet om den finns inne någon stans med reg B ?

Denna är regionsfri och funkar kanon för jag har själv köpt den: http://www.axelmusic...ls/647715600424



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.