Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ADB 5720SX HD PVR for Canal Digital parabol

3397 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canal Digital HD PVR 5720SX (Digitalboxar) 1 8,83 (11) Inga priser
1 relaterade trådar

#1451

Postad 29 februari 2012 - 06:40

janb
  • janb
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Jag hoppas verkligen att det går att programmera kundens box enligt EN 50.494 standarden med 8 Unicable-frekvenser.

https://www.minhembio...3

Har boxarna med den förra versionen av mjukvaran fungerat mot det CR-systemet, med fler än 4 frekvenser (>4 tuners)?

#1452

Postad 29 februari 2012 - 07:02

AC3
  • AC3
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0

Har boxarna med den förra versionen av mjukvaran fungerat mot det CR-systemet, med fler än 4 frekvenser (>4 tuners)?

Ja.

#1453

Postad 29 februari 2012 - 16:29

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Hej!
Jag upplever att många (fler än tidigare) program inte sänder i 16:9 - kan det verkligen stämma?
Tror det blev så efter sista uppgraderingen?

Just (kl 16:20) är följande kanaler 4:3
3, Sjuan, 9, SVTB, 4 Komedi, 4 Guld, History, Travel, BBC Knowledge, TCM, VH1, BBC Entert, BBC Lifestyle, Disney Channel, Disney XD, Disnet Junior, Cartoon, Boomerang, CNN, Bloomberg, CCTV News, Lifestyle m.fl.

#1454

Postad 29 februari 2012 - 17:07

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0
BBC knowledge sänder väl aldrig i 16:9? TV4 Guld kör väl främst så gamla prylar att de bara finns i 4:3. Skulle tro att det gäller resten av kanalerna också även om jag inte tittat tillräckligt på dem för att säga säkert.
Det var inte så att du tidigare hade någon inställning som drog ut bilden och att den nu återgått till att visa i originalformat.

#1455

Postad 29 februari 2012 - 17:14

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

BBC knowledge sänder väl aldrig i 16:9? TV4 Guld kör väl främst så gamla prylar att de bara finns i 4:3. Skulle tro att det gäller resten av kanalerna också även om jag inte tittat tillräckligt på dem för att säga säkert.
Det var inte så att du tidigare hade någon inställning som drog ut bilden och att den nu återgått till att visa i originalformat.

Ingen inställning är ändrad. Kan vara så att just nu många körde 4:3 format. Men bra är om fler kan kolla lite...
Tycker det är märkligt att 22 kanaler kör 4:3 år 2012???

#1456

Postad 29 februari 2012 - 19:17

zitzo
  • zitzo
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

Fick ett erbjudande om 2995:- på denna box om jag förlängde 24 månader. Ville inte köpa den till det priset utan att först ha testat den så idag besökte jag en tvhandlare och han rekommenderade verkligen INTE denna box. Jag frågade varför och utan att säga något visade han bilden från en hd-sportkanal. Vet ej vilken. Bilden var ryckig utav **** och gick ej att titta på. Andra kanaler var ok. Säljaren påstod att denna boxen hade svårt för sportsändningar i hd-upplösning. Fick någon förklaring att det var en annan bitrate på dessa kanaler som boxen ej kunde hantera.
Är det sant detta?

Är det någon annan som fått ett bättre pris vid förlängning? Jag har endast familjepaketet + syskonkort.


Jag gav 1000:- vid förlägning.

#1457

Postad 29 februari 2012 - 20:54

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Jag gav 1000:- vid förlägning.


Fick en bättre deal än 2995:- idag faktiskt, men inte lika bra som du! Vad var det för abonnemang du förlängde? Jag har enbart familjepaket, ej sport eller film.

Har du tagit emot någon kompensation tidigare pga mjukvarustrulet med sagemboxen?

Redigerat av Tobyponken, 29 februari 2012 - 21:02.


#1458

Postad 29 februari 2012 - 21:15

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0

Hej!
Jag upplever att många (fler än tidigare) program inte sänder i 16:9 - kan det verkligen stämma?
Tror det blev så efter sista uppgraderingen?

Just (kl 16:20) är följande kanaler 4:3
3, Sjuan, 9, SVTB, 4 Komedi, 4 Guld, History, Travel, BBC Knowledge, TCM, VH1, BBC Entert, BBC Lifestyle, Disney Channel, Disney XD, Disnet Junior, Cartoon, Boomerang, CNN, Bloomberg, CCTV News, Lifestyle m.fl.


3, Sjuan, 9, SVTB, 4 Komedi sänder oftast i 16:9 men är det en 4:3 produktion så blir det 4:3 sändning
Övriga kanaler sänder alltid 4:3 även om det är en 16:9 produktion

#1459

Postad 29 februari 2012 - 22:12

Unregistered8f84b172
  • Unregistered8f84b172
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0

Hej!
Jag upplever att många (fler än tidigare) program inte sänder i 16:9 - kan det verkligen stämma?
Tror det blev så efter sista uppgraderingen?

Just (kl 16:20) är följande kanaler 4:3
3, Sjuan, 9, SVTB, 4 Komedi, 4 Guld, History, Travel, BBC Knowledge, TCM, VH1, BBC Entert, BBC Lifestyle, Disney Channel, Disney XD, Disnet Junior, Cartoon, Boomerang, CNN, Bloomberg, CCTV News, Lifestyle m.fl.


Har du provat att trycka på knappen TV på fjärrkontrollen när du är på resp kanal? Det är kanske inte det du söker men den stretchar bilden till 16:9 iaf...

#1460

Postad 01 mars 2012 - 11:45

Unregistered4eff8a47
  • Unregistered4eff8a47
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Jag har flyttat till ett hus, där det sitter en gammal Nokia-parabol på ett rejält maströr. Jag har ett extra quad-lnb som funkar med CD. Vad tror ni är vettigast:
- Ta dit någon för att fixa installation (ja, klart det är enklast, men vad tror ni det kostar)?
- Tror ni det funkar med Nokia-parabolen (som jag tror är riktad mot Sirius idag för gamla ägaren har haft Viasat)?
- Att mecka på en "single cable" pryl, eller ta sig i kragen och dra två fina koax till tv-rum på övervåningen.

Jag lutar åt att göra det själv, för då vet jag att det blir gjort precis som jag vill ha det.
Någon som kan säga något klokt? :)
/NOP

#1461

Postad 01 mars 2012 - 12:17

HSE
  • HSE
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Jag har flyttat till ett hus, där det sitter en gammal Nokia-parabol på ett rejält maströr. Jag har ett extra quad-lnb som funkar med CD. Vad tror ni är vettigast:
- Ta dit någon för att fixa installation (ja, klart det är enklast, men vad tror ni det kostar)?
- Tror ni det funkar med Nokia-parabolen (som jag tror är riktad mot Sirius idag för gamla ägaren har haft Viasat)?
- Att mecka på en "single cable" pryl, eller ta sig i kragen och dra två fina koax till tv-rum på övervåningen.

Jag lutar åt att göra det själv, för då vet jag att det blir gjort precis som jag vill ha det.
Någon som kan säga något klokt? :)
/NOP

Jag hade dragit dubbla kablar och justerat in parabolen själv, tar en tre timmar, jag har ju gjort motsvarade jobb själv. Det har ju varit ständigt nya bud och ny utrustning under åren, jag kör faktiskt nu med en gammal Nokia-parabol, bara bytt huvud och dubbla kablar fixade jag genom att fila upp hålen i väggarna samt tejpa ändan på nya kabel mot den gamla så det gick att dra igenom den nya med den gamla. Mvh HSE.

#1462

Postad 01 mars 2012 - 13:35

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
Är det bara jag som upplever ljudproblem på TV3 HD, det blir "robot-röster" precis som om det fattas bitar i ljudet, inte riktigt som dålig mottagning, men nästan. Och det är bara på TV3 HD som det är så, och så har det varit ända sedan vi fick den kanalen.

#1463

Postad 01 mars 2012 - 13:50

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 677 inlägg
  • 0
Har det kommit upp ett meddelande i en röd ruta där det står "ingen signal på antenn 2" ibland vid kanalbyte. Hos mig har det dykt upp vid ett par tillfällen. Något med uppdateringen? Går man in i menyn och kollar är det dock fullt blås på bägge anslutningarna.

#1464

Postad 01 mars 2012 - 14:42

dexx
  • dexx
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Har det kommit upp ett meddelande i en röd ruta där det står "ingen signal på antenn 2" ibland vid kanalbyte. Hos mig har det dykt upp vid ett par tillfällen. Något med uppdateringen? Går man in i menyn och kollar är det dock fullt blås på bägge anslutningarna.


Ja faktiskt, en gång i går kväll men precis som du skriver så gick jag in och kollade menyn och det var grönt på båda mottagarna så jag tänkte inte mer på det.

#1465

Postad 01 mars 2012 - 15:25

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
Något nytt om TIVO-boxen och dess ev. lansering?

#1466

Postad 01 mars 2012 - 17:35

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Något nytt om TIVO-boxen och dess ev. lansering?

Där kan jag som vet inget säga allt som Canal Digital kan säga. En murvel mumlade i mitt öra i höstas att absolut tidigast nästa höst. Dvs långt in i framtiden och Canal Digital informerar först när de har en box, en tjänst att sälja.
ta nu inte mitt ord för lag, tolka det som jag menar, att inget kommer troligen ske snart och när det sker då säger de det först i pressutskick och/eller på sin hemsida.

Med andra ord, håll koll på hemsidan och, om du nu ska posta frågan här, posta i rätt tråd
https://www.minhembi...0

#1467

Postad 01 mars 2012 - 19:55

kobran
  • kobran
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Kan man tänka sig att det utvecklas någon form av Spotify-klient till denna box? Hade varit guld!

#1468

Postad 01 mars 2012 - 21:59

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0

Har det kommit upp ett meddelande i en röd ruta där det står "ingen signal på antenn 2" ibland vid kanalbyte. Hos mig har det dykt upp vid ett par tillfällen. Något med uppdateringen? Går man in i menyn och kollar är det dock fullt blås på bägge anslutningarna.


Ja det kommer upp lite då och då, och det är efter uppdateringen. Så nån bugg är det.

#1469

Postad 01 mars 2012 - 22:03

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Ni som får upp detta, röd ruta, SatCR/Singel cable eller dubbla kablar in?

#1470

Postad 01 mars 2012 - 22:19

dexx
  • dexx
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Ni som får upp detta, röd ruta, SatCR/Singel cable eller dubbla kablar in?


Dubbla, men jag tror jag bara sett röda rutan medan man har något på inspelning samtidigt som man bläddrar...

#1471

Postad 02 mars 2012 - 08:24

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 677 inlägg
  • 0

Ni som får upp detta, röd ruta, SatCR/Singel cable eller dubbla kablar in?

Dubbla,men jag har inte haft på inspelning när det dykt upp.

#1472

Postad 02 mars 2012 - 11:10

Unregistered4eff8a47
  • Unregistered4eff8a47
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Jag hade dragit dubbla kablar och justerat in parabolen själv, tar en tre timmar, jag har ju gjort motsvarade jobb själv. Det har ju varit ständigt nya bud och ny utrustning under åren, jag kör faktiskt nu med en gammal Nokia-parabol, bara bytt huvud och dubbla kablar fixade jag genom att fila upp hålen i väggarna samt tejpa ändan på nya kabel mot den gamla så det gick att dra igenom den nya med den gamla. Mvh HSE.

Tack för input. Blir precis så jag gör.

#1473

Postad 02 mars 2012 - 14:56

grisnylle
  • grisnylle
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Kan man tänka sig att det utvecklas någon form av Spotify-klient till denna box? Hade varit guld!

Canal digital norge har väl Wimp
http://www.youtube.c...h?v=6fUltuNGKvo

#1474

Postad 02 mars 2012 - 19:32

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Tjena alla. Jag har nu fått hem en ny box då jag tyckte att min gamla lät för mycket. Tyvärr tycker jag denna låter lika mycket men tror inte jag orkar bråka ännu en gång - är så nöjd med boxen i övrigt. Men att man, som någon skrev här, måste sätta örat till för att höra den köper jag inte alls. Jag hör den klart å tydligt från tv-soffan så länge det är ett tystare program med bara dialog.

#1475

Postad 02 mars 2012 - 19:53

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0

Ni som får upp detta, röd ruta, SatCR/Singel cable eller dubbla kablar in?


Dubbla

#1476

Postad 02 mars 2012 - 20:10

jazzza
  • jazzza
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej!

För mig fungerar inte VOD alls. När jag trycker på VOD får jag bara en svart skärm med CD-logo och en snurrande ikon. Har fått IP-adress osv när jag ställde in nätverket på boxen och andra grunkor kopplade till samma nätverk fungerar bra. Det är till och med så att iPhone-appen fungerar utmärkt med boxen. Men inte VOD alltså. CD föreslog en sedvanlig fabriksåterställning men vi har ganska mkt inspelat som vi inte gärna offrar. Någon som har något annat förslag?

#1477

Postad 02 mars 2012 - 20:41

zitzo
  • zitzo
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

Fick en bättre deal än 2995:- idag faktiskt, men inte lika bra som du! Vad var det för abonnemang du förlängde? Jag har enbart familjepaket, ej sport eller film.

Har du tagit emot någon kompensation tidigare pga mjukvarustrulet med sagemboxen?


Jag hade faminlje, film och det lilla sportpaketet. Plus ett tvillingkort. Har ej fått nån kompensation innan.

#1478

Postad 02 mars 2012 - 21:01

Mazak
  • Mazak
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Hej!

För mig fungerar inte VOD alls. När jag trycker på VOD får jag bara en svart skärm med CD-logo och en snurrande ikon. Har fått IP-adress osv när jag ställde in nätverket på boxen och andra grunkor kopplade till samma nätverk fungerar bra. Det är till och med så att iPhone-appen fungerar utmärkt med boxen. Men inte VOD alltså. CD föreslog en sedvanlig fabriksåterställning men vi har ganska mkt inspelat som vi inte gärna offrar. Någon som har något annat förslag?


Är inte helt säker, men nästan, så länge man inte formaterar HDD så ska alla inspelningar ligga kvar. Men nån kanske är 100% säker på hur det är?

#1479

Postad 02 mars 2012 - 21:27

Mazak
  • Mazak
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Tänkte kolla en sak till, när jag kollar signalen på SVT 1 HD så ligger båda tuners på 100% både när det gäller styrka och kvalité.
Fast när jag kollade på Nat Geo Wild HD så blir det lite lägre på tuner 1, då sjunker styrkan till 85%. Alla andra värden ligger kvar på 100%

Sen sjunker (db) från 16.4 till 15,1 på båda tuners. Inte för att det är några problem med bilden på några kanaler.

Min fråga är egentligen, är styrka lika med AGC (Automatic gain control)?
Om jag har förstått saken rätt så är det bäst att ligga på 50% när det gäller AGC, är det över 50% så måste boxen förstärka signalen, är det under 50% så kan man behöva dämpa signalen.

#1480

Postad 02 mars 2012 - 22:16

nilsa
  • nilsa
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Jag tycker helt plötsligt att Canal+ HD First och HD hits har fått så himla dålig bild. Ser liksom ut som interlaced... och inte så lite heller. Stundtals ser det sjukt randigt/taggigt ut.

Hade bara en film inspelat därifrån sedan tidigare och den ser inte alls lika illa ut. Boxen är inställd på 1080i vilket jag tror den varit hela tiden. Eller bör man ha 720?

De andra HD-kanalerna verkar OK

#1481

Postad 02 mars 2012 - 22:38

jazzza
  • jazzza
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Det hade du rätt i (till skillnad mot CD-supporten). Testade en fabriksåterställning och inspelningarna, både gjorda och framtida ligger kvar. Dessvärre kvarstår mitt problem med att VOD inte fungerar alls. Tips någon?

Är inte helt säker, men nästan, så länge man inte formaterar HDD så ska alla inspelningar ligga kvar. Men nån kanske är 100% säker på hur det är?


Hej!

För mig fungerar inte VOD alls. När jag trycker på VOD får jag bara en svart skärm med CD-logo och en snurrande ikon. Har fått IP-adress osv när jag ställde in nätverket på boxen och andra grunkor kopplade till samma nätverk fungerar bra. Det är till och med så att iPhone-appen fungerar utmärkt med boxen. Men inte VOD alltså. CD föreslog en sedvanlig fabriksåterställning men vi har ganska mkt inspelat som vi inte gärna offrar. Någon som har något annat förslag?



#1482

Postad 03 mars 2012 - 09:12

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Eucharist
med tanke på hur tyst boxen är normalt sett undrar jag två saker, utan att förringa din upplevelse
1: Står boxen olycklig på något vis? Vibrerar den, för den över vibrationer till något som låter eller att det ljudet från den förstärks/riktas av möbeln?
2: Bra hörsel? Känslig? Jag har inget fel på mina öron, jag hör enbart boxen om det är knäpptyst och jag är mindre än metern från den.
Testa flytta boxen, ställa den på mjukt underlag, bakom en glaslucka.
För att illustrera hur lite denna box låter så låter gamla sagem mer med bara hårddisken igång, fläkten stoppad. (ingen upphängning av disken i den boxen, vibrationerna ut i alla delar av boxen)

jazza
Inget fel på din internetuppkoppling? Kolla in din router om den av någon anledningen inte släpper ut boxen på nätet.
Fungerar fjärrprogramming av inspelningar
http://fjarrinspelni...cord/Login.aspx
Om inte, då är det nog som så att boxen inte lyckas ta sig ut från ditt hemnät.

#1483

Postad 03 mars 2012 - 09:45

jazzza
  • jazzza
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Tack, men det är som sagt en hel del andra prylar, bla en Sagem HD, som tar sig igenom nätverket utan problem. Har även provat att koppla förbi router och brygga utan framgång.

Men det är riktigt att fjärrinspelningen inte hittar boxen heller


jazza
Inget fel på din internetuppkoppling? Kolla in din router om den av någon anledningen inte släpper ut boxen på nätet.
Fungerar fjärrprogramming av inspelningar
http://fjarrinspelni...cord/Login.aspx
Om inte, då är det nog som så att boxen inte lyckas ta sig ut från ditt hemnät.



#1484

Postad 03 mars 2012 - 13:14

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Tack, men det är som sagt en hel del andra prylar, bla en Sagem HD, som tar sig igenom nätverket utan problem. Har även provat att koppla förbi router och brygga utan framgång.

Men det är riktigt att fjärrinspelningen inte hittar boxen heller

jadu, då vet jag inte. Fabriksåterställning och manuell inmatning av data gällande nätverket i boxen? Samt kontrollera routern, kolla kabeln osv.

#1485

Postad 03 mars 2012 - 19:32

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Eucharist
med tanke på hur tyst boxen är normalt sett undrar jag två saker, utan att förringa din upplevelse
1: Står boxen olycklig på något vis? Vibrerar den, för den över vibrationer till något som låter eller att det ljudet från den förstärks/riktas av möbeln?
2: Bra hörsel? Känslig? Jag har inget fel på mina öron, jag hör enbart boxen om det är knäpptyst och jag är mindre än metern från den.
Testa flytta boxen, ställa den på mjukt underlag, bakom en glaslucka.
För att illustrera hur lite denna box låter så låter gamla sagem mer med bara hårddisken igång, fläkten stoppad. (ingen upphängning av disken i den boxen, vibrationerna ut i alla delar av boxen)


Boxen stod innan i skåp med glas/trä lucka och två stora ventilationshål, den blev ändå ganska varm och jag misstänkte att det var problemet och tog ut den. Den blev svalare men lät ungefär lika mycket. Den har inget speciellt konstigt upplägg, står uppe på en vitlackad tvbänk helt enkelt :) Det är inga överförda vibrationer jag hör, jag hör boxen (även om den lyfts upp).

Bra hörsel? Inte bättre än medel men ja, känslig på så vis att jag tänker på ljud som jag hör inte är en del av "tv-upplevelsen" Jag sitter ca 3 m från boxen och hör den som sagt tydligt emellanåt när jag ser t.e.x nyheterna. Min fru hör den också så jag är inte ensamt idiotförklarad :)

Bor i hus på landet, här är det tyst. Du kanske bor i lägenhet i stadsmiljö där det alltid är lite bakgrundsljud. Om du inte hör boxen när du står 2 m ifrån den här skulle jag skicka dig till öronläkaren!

#1486

Postad 03 mars 2012 - 21:18

dexx
  • dexx
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Boxen stod innan i skåp med glas/trä lucka och två stora ventilationshål, den blev ändå ganska varm och jag misstänkte att det var problemet och tog ut den. Den blev svalare men lät ungefär lika mycket. Den har inget speciellt konstigt upplägg, står uppe på en vitlackad tvbänk helt enkelt :) Det är inga överförda vibrationer jag hör, jag hör boxen (även om den lyfts upp).

Bra hörsel? Inte bättre än medel men ja, känslig på så vis att jag tänker på ljud som jag hör inte är en del av "tv-upplevelsen" Jag sitter ca 3 m från boxen och hör den som sagt tydligt emellanåt när jag ser t.e.x nyheterna. Min fru hör den också så jag är inte ensamt idiotförklarad :)

Bor i hus på landet, här är det tyst. Du kanske bor i lägenhet i stadsmiljö där det alltid är lite bakgrundsljud. Om du inte hör boxen när du står 2 m ifrån den här skulle jag skicka dig till öronläkaren!


Den här boxen låter ju ingenting, varken på 1, 2 eller 3 meters avstånd, varken jag eller sambon hör den och vi bor i villa. Brukar ha ljudet avstängt på kvällarna ibland när tjejen gått och lagt sig, hörs ingenting alls och den är står helt öppet i en tv-bänk utan glasdörr och jag har inte lagt på några dämpfötter.

Vad är det som låter egentligen? Hårddisken eller ett annat slags surr? Du kanske har taskig elförsörjning på grund av transformatorn eller till och med från vägguttaget och det blir ett surr på grund av det?

#1487

Postad 04 mars 2012 - 11:10

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Någon som har problem med de marksända kanalerna? Jag har skapat en favoritlista och lagt in TV6 på plats nummer 6 men den marksända mottagaren hittar flera TV6 och lägger in alla dessa i listan. Vilket innebär att det blir ...Tv4, Kanal 5, TV6, TV6, TV6, TV6, Sjuan i min lista. Jag får då gå in och ta bort alla utom en TV6 som favoriter men efter någon vecka så är de tillbaka igen. Händer även med andra marksända kanaler (men de har jag i slutet av listan så de stör inte så mycket).

#1488

Postad 04 mars 2012 - 19:28

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Den här boxen låter ju ingenting, varken på 1, 2 eller 3 meters avstånd, varken jag eller sambon hör den och vi bor i villa. Brukar ha ljudet avstängt på kvällarna ibland när tjejen gått och lagt sig, hörs ingenting alls och den är står helt öppet i en tv-bänk utan glasdörr och jag har inte lagt på några dämpfötter.

Vad är det som låter egentligen? Hårddisken eller ett annat slags surr? Du kanske har taskig elförsörjning på grund av transformatorn eller till och med från vägguttaget och det blir ett surr på grund av det?


Det är ett jämnt ljud som jag antar är fläkten framför allt som hörs. Taskig elförsörjning? Det hade jag ingen aning om att det skulle påverka något sådant. Tror dock inte det är fallet här. Rätt skumt ändå att ni säger att ni inte hör den alls, kanske tyder på att jag borde driva det vidare ändå...

#1489

Postad 04 mars 2012 - 20:05

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Eucharist:
Helt ovetenskapligt, men har du en Android-telefon? Ladda hem exempelvis Sound Meter lite eller annan decibelmätare. Dessa mäter inte exakt och resultaten kan givetvis skilja mellan telefoner. Själva micken på telefonen kan förstärka olika samt ha olika frekvenskurvor men kanske vi kan få ut något.
Jag kan tysta ned mitt hem helt och starta appen och mäta och så kan vi jämföra...
Eller om du har iphone finns det väl liknande app där...

#1490

Postad 04 mars 2012 - 21:23

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Eucharist:
Helt ovetenskapligt, men har du en Android-telefon? Ladda hem exempelvis Sound Meter lite eller annan decibelmätare. Dessa mäter inte exakt och resultaten kan givetvis skilja mellan telefoner. Själva micken på telefonen kan förstärka olika samt ha olika frekvenskurvor men kanske vi kan få ut något.
Jag kan tysta ned mitt hem helt och starta appen och mäta och så kan vi jämföra...
Eller om du har iphone finns det väl liknande app där...


Kul förslag, iphone finns...får kolla in nån sorts decibel-app :)

#1491

Postad 04 mars 2012 - 21:32

patte norton
  • patte norton
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Någon som har problem med de marksända kanalerna? Jag har skapat en favoritlista och lagt in TV6 på plats nummer 6 men den marksända mottagaren hittar flera TV6 och lägger in alla dessa i listan. Vilket innebär att det blir ...Tv4, Kanal 5, TV6, TV6, TV6, TV6, Sjuan i min lista. Jag får då gå in och ta bort alla utom en TV6 som favoriter men efter någon vecka så är de tillbaka igen. Händer även med andra marksända kanaler (men de har jag i slutet av listan så de stör inte så mycket).

Jag har samma problem alla marksända kanaler har en dublett. Det är jätteirriterande när det blir två tv6 i favoritlistan.

#1492

Postad 04 mars 2012 - 22:11

Mazak
  • Mazak
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Jag gjorde en test med Sound Meter, la min telefon på boxen. 29 dB. Man hör fläkten när man går riktigt nära, typ mindre än en meter.

#1493

Postad 04 mars 2012 - 22:18

Djäkens
  • Djäkens
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Någon som har problem med de marksända kanalerna? Jag har skapat en favoritlista och lagt in TV6 på plats nummer 6 men den marksända mottagaren hittar flera TV6 och lägger in alla dessa i listan. Vilket innebär att det blir ...Tv4, Kanal 5, TV6, TV6, TV6, TV6, Sjuan i min lista. Jag får då gå in och ta bort alla utom en TV6 som favoriter men efter någon vecka så är de tillbaka igen. Händer även med andra marksända kanaler (men de har jag i slutet av listan så de stör inte så mycket).

Jag har samma problem alla marksända kanaler har en dublett. Det är jätteirriterande när det blir två tv6 i favoritlistan.


Samma fel här.Har för mig att det började nån gång i december.Felanmälde till Cd i mitten av januari,de hade inte hört talas om det innan.Gjorde en fabriksåterställning men det hjälpe inte.De skulle höra av sig,men har inte hört något,

#1494

Postad 04 mars 2012 - 22:21

Mazak
  • Mazak
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Jag har samma problem alla marksända kanaler har en dublett. Det är jätteirriterande när det blir två tv6 i favoritlistan.


Det problemet har inte jag på min box. Det blir inga dubbletter som ni får

#1495

Postad 05 mars 2012 - 00:26

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0
jag bytte HDMI-kabel idag ifrån det möget som följde med till en lite mer värsting, blev rätt stor skillnad faktiskt, numera är den blåa rutan borta med HDMI-felet samt att det inte är vita prickar längre emot svart bakgrund...

#1496

Postad 05 mars 2012 - 08:05

HSE
  • HSE
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Dubbla

Också jag får nu upp denna röda ruta, jag har dubbla ledningar. Börjar påminna om den gamla franska boxen, CD tvingar på andvändarna nya updateringar som försämrar funktionen hos en tidigare ganska bra fungerande box...Efter några år så sitter man där med en box som ständigt har problem och inga möjligheter att gå tillbaka till en programvara som boxen fungerade hyfsat med. Mvh HSE.

#1497

Postad 05 mars 2012 - 09:10

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 677 inlägg
  • 0

Också jag får nu upp denna röda ruta, jag har dubbla ledningar. Börjar påminna om den gamla franska boxen, CD tvingar på andvändarna nya updateringar som försämrar funktionen hos en tidigare ganska bra fungerande box...Efter några år så sitter man där med en box som ständigt har problem och inga möjligheter att gå tillbaka till en programvara som boxen fungerade hyfsat med. Mvh HSE.

Nu har det eskalerat,den röda rutan dyker upp vid nästan varje kanalskifte,men jag har fullt utslag på tunerna och jag spelade in Banks på ettan och inga problem där.Hur är det för dig Monshi,får du med upp en sån ruta och har isåfall CD gett nån förklaring?

#1498

Postad 05 mars 2012 - 09:15

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
jag har inte sett någon röd ruta ännu efter senaste uppdatering. Vid snöfall för några veckor sedan kom det dock upp att signal saknades men inte när det varit normalt väder
Dyker den upp spontant vid kanalbyte alltså eller går det att provocera fram den på något vis?

HSE, jag tror inte du behöver befara något sådant. Jag tror på ADB, jag har inget förtroende för Sagemcom. Canal Digital, tja det är norrmän som styr..

Eucharist
Testade med SoundMeter Lite på min telefon (SE Neo). Att slå på boxen gav inget utslag alls på mätaren som låg på 30-33 dB som grundtryck. Ger en indikation på att boxen, normalt sett, inte låter mycket alls. Ska dock poängteras, en mobil är inte en perfekt ljudtrycksmätare.

Redigerat av Monshi, 05 mars 2012 - 09:16.


#1499

Postad 05 mars 2012 - 09:36

Unregistered59e42bf8
  • Unregistered59e42bf8
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Jag har sett att fler får upp den röda rutan som varnar för dålig mottagning och kanske är det någon som skrivit om följande problem också men hursomhelst:

Efter den senaste uppdateringen har jag fått problem med att uppspelningar från hårddisken pixlar sig. Ibland när jag startar en uppspelning kommer det upp en ruta som säger något i stil med att "delar av det programmet inte kan visa pga av signalfel vid inspelningen". Jag har aldrig upplevt pixlingen när jag tittar "live" och jag hade som sagt heller inga problem med detta innan den senaste uppdateringen.

Jag hoppas att detta är en tillfällighet men jag får tyvärr också lite Sagemvibbar...

Redigerat av Unregistered59e42bf8, 05 mars 2012 - 09:54.


#1500

Postad 05 mars 2012 - 09:43

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 677 inlägg
  • 0

jag har inte sett någon röd ruta ännu efter senaste uppdatering. Vid snöfall för några veckor sedan kom det dock upp att signal saknades men inte när det varit normalt väder
Dyker den upp spontant vid kanalbyte alltså eller går det att provocera fram den på något vis?

HSE, jag tror inte du behöver befara något sådant. Jag tror på ADB, jag har inget förtroende för Sagemcom. Canal Digital, tja det är norrmän som styr..

Eucharist
Testade med SoundMeter Lite på min telefon (SE Neo). Att slå på boxen gav inget utslag alls på mätaren som låg på 30-33 dB som grundtryck. Ger en indikation på att boxen, normalt sett, inte låter mycket alls. Ska dock poängteras, en mobil är inte en perfekt ljudtrycksmätare.

Det verkar som om vid zappning som det märks mest,vid vanligt "lugnt" kanalbyte dyker det upp då och då. Men innan uppdateringen kunde jag zappa hela fav.listan både fram och bakåt utan att meddelandet kom. Inga externa förändringar har gjorts så parabolen och kablarna är okej.Men eftersom fler än jag drabbats så verkar det ju troligt att programvaran är boven. Kan den ha blivit mer strömkrävande så att adaptern inte pallar eller har signalen blivit överstyrd? Eftersom inte alla tycks ha drabbats verkar det ju skumt. Jag bor i villa i Växjö utan några som helst hinder mellan parabol och himmel.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.