Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Styr allt med iPhone/iPad/iPod (IR + RF)

1112 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#501

Postad 30 januari 2012 - 19:40

Gäst_Danra_*
  • Gäst_Danra_*
  • 0
Någon som har hexkoderna till nexabrytare med huskod? behöver A1_ON, A1_OFF, A2_ON, A2_OFF. A3_ON, A3_OFF

#502

Postad 30 januari 2012 - 20:05

legion123
  • legion123
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
hej!!

är det någon som har provat att styra en flat lift av märket ts460 via RF sändare?

#503

Postad 31 januari 2012 - 13:18

joe_manic
  • joe_manic
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Någon som vet hur lång skarvsladd (3.5" hane -> 3.5" hona) man kan använda för ett IR-öga?

#504

Postad 31 januari 2012 - 16:13

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0
Är det någon som helst skillnad i responstid eller andra saker mellan den trådade och wifimodellen av itachen?
Förutom att det skiljer lite i pris så är det ju mkt smidigare med wifi om det inte finns någon nackdel prestandamässigt med den?

#505

Postad 31 januari 2012 - 16:39

joe_manic
  • joe_manic
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0

Är det någon som helst skillnad i responstid eller andra saker mellan den trådade och wifimodellen av itachen?
Förutom att det skiljer lite i pris så är det ju mkt smidigare med wifi om det inte finns någon nackdel prestandamässigt med den?


Jag kör både trådat och trådlöst och jag märker ingen skillnad. Finns den så är den marginell och inte stor nog att anmärkas på i praktiken. Förutsatt att man har ett korrekt inställt trådlöst nät så är nog skillnaden försumbar!

#506

Postad 01 februari 2012 - 21:17

MadOla
  • MadOla
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Någon som har koll på om det går att sätta en "slide" knapp i irule?
Jag skulle vilja sätta det till mina Nexa-dimmers.

#507

Postad 01 februari 2012 - 21:31

Hanspettersson
  • Hanspettersson
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Någon som har koll på om det går att sätta en "slide" knapp i irule?
Jag skulle vilja sätta det till mina Nexa-dimmers.


Har varit i kontakt med dom ang. detta och dom har planer för detta :)

#508

Postad 02 februari 2012 - 17:24

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0
Har precis fått hem min itach wifi 2 ip och kopplat in irögon på port 1+2 och ir blaster på port 3.
Försöker testa att få igång min förstärkare yamaha 1067 och båda ögonen + blastern hänger precis framför förstärkaren.

Jag har confat den så den ligger på mitt trådlösa nätverk, har lagt in Yamaha Receiver/Preamp RXV1065/765/665/565/465 ZONE 3 som device i irule och lagt till en on/offknapp i gränssnittet.
Har valt min itach som device i irule på ipaden och lagt till enheterna där.

Dock händer 0 och ingenting när jag försöker trycka på panelen och sätta på förstärkaren... Ngn som har nån aning? Har jag missat något grundläggande? :/

Edit: har fått det att funka med ir-blastern till tvn men jag kan få peppra och trycka flera ggr för att den skall snappa upp kommandot. Även om den bara ligger 10 cm ifrån...

Är blastern så dålig att man måste skaffa ir-ögon till allt?
Det kan innebära rätt mkt meck för mig som har massa olika prylar i olika hörn...

Redigerat av Unregistered8e483304, 02 februari 2012 - 17:42.


#509

Postad 02 februari 2012 - 17:43

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0
Har du lagt till Den i rätt gateway?

Redigerat av Ecis, 02 februari 2012 - 17:49.


#510

Postad 02 februari 2012 - 17:45

Gäst_Danra_*
  • Gäst_Danra_*
  • 0

Har precis fått hem min itach wifi 2 ip och kopplat in irögon på port 1+2 och ir blaster på port 3.
Försöker testa att få igång min förstärkare yamaha 1067 och båda ögonen + blastern hänger precis framför förstärkaren.

Jag har confat den så den ligger på mitt trådlösa nätverk, har lagt in Yamaha Receiver/Preamp RXV1065/765/665/565/465 ZONE 3 som device i irule och lagt till en on/offknapp i gränssnittet.
Har valt min itach som device i irule på ipaden och lagt till enheterna där.

Dock händer 0 och ingenting när jag försöker trycka på panelen och sätta på förstärkaren... Ngn som har nån aning? Har jag missat något grundläggande? :/

Edit: har fått det att funka med ir-blastern till tvn men jag kan få peppra och trycka flera ggr för att den skall snappa upp kommandot. Även om den bara ligger 10 cm ifrån...

Är blastern så dålig att man måste skaffa ir-ögon till allt?
Det kan innebära rätt mkt meck för mig som har massa olika prylar i olika hörn...


Gör ett försök med ilearn och lär in koderna från din originalfjärr till tv´n och kolla om det inte fungerar bättre.
Blastern är inte dålig, snarare tvärtom, jag har min fyra meter i från den produkten som står längst bort, och har en spridning på minst 3 meter.

#511

Postad 02 februari 2012 - 17:59

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Kolla också konfigurationen av iTach, man ska sätta en inställning på varje port i webgränssnittet. Port 3 måste konfas som blaster port. Det ska inte vara några problem att köra blastern 3-4 meter. Blinkar det grönt i irule nere till vänster när du trycker? Blinkar det grönt på itach på rätt port?

#512

Postad 02 februari 2012 - 18:03

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0

Gör ett försök med ilearn och lär in koderna från din originalfjärr till tv´n och kolla om det inte fungerar bättre.
Blastern är inte dålig, snarare tvärtom, jag har min fyra meter i från den produkten som står längst bort, och har en spridning på minst 3 meter.


Tack, får testa det...
Har installerat ilearn och försöker köra kommandon. Jag verkar vara väldigt trögtänkt idag... Men visst kopplar man in ett iröga på exempelvis port1 och trycker kommandon med fjärren riktade mot ir-ögat så skall kommandona tas emot av ilearn?
Edit: Har satt port 1 som sensor in också så ir-ögat lyser med konstant rött sken... det är rätt antar jag?

Redigerat av Unregistered8e483304, 02 februari 2012 - 18:08.


#513

Postad 02 februari 2012 - 18:09

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0

Kolla också konfigurationen av iTach, man ska sätta en inställning på varje port i webgränssnittet. Port 3 måste konfas som blaster port. Det ska inte vara några problem att köra blastern 3-4 meter. Blinkar det grönt i irule nere till vänster när du trycker? Blinkar det grönt på itach på rätt port?


Ja det blinkar grönt både på itachen och på ipaden när jag trycker...

#514

Postad 02 februari 2012 - 18:09

Gäst_Danra_*
  • Gäst_Danra_*
  • 0

Tack, får testa det...
Har installerat ilearn och försöker köra kommandon. Jag verkar vara väldigt trögtänkt idag... Men visst kopplar man in ett iröga på exempelvis port1 och trycker kommandon med fjärren riktade mot ir-ögat så skall kommandona tas emot av ilearn?


Du väljer itach under connection sen sitter det en liten mottagare på din itach till vänster om port1.
ps. jag tycker det funkar bäst att lära koderna i hexformat.. du kan även testa dom direkt ifrån ilearn innan du sparar ner dom.

#515

Postad 02 februari 2012 - 18:16

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0

Du väljer itach under connection sen sitter det en liten mottagare på din itach till vänster om port1.
ps. jag tycker det funkar bäst att lära koderna i hexformat.. du kan även testa dom direkt ifrån ilearn innan du sparar ner dom.


Tack, vetesjutton om det är något fel på min itach.... den reagerar på 1/20 knappar på min tvfjärr....

Reagerar eran ilearn extremt dåligt också?

Redigerat av Unregistered8e483304, 02 februari 2012 - 18:40.


#516

Postad 02 februari 2012 - 19:31

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Tack, får testa det...
Har installerat ilearn och försöker köra kommandon. Jag verkar vara väldigt trögtänkt idag... Men visst kopplar man in ett iröga på exempelvis port1 och trycker kommandon med fjärren riktade mot ir-ögat så skall kommandona tas emot av ilearn?
Edit: Har satt port 1 som sensor in också så ir-ögat lyser med konstant rött sken... det är rätt antar jag?


Hej,

1. Det är inte IR-ögat som tar emot IR-signaler när du ska läsa in dessa, kolla i guiden "IR-koder" som finns i vår webshop under Global Cache/How To.

2. Porten skall INTE vara inställd som Sensor, detta läge används för att känna av en extern potentialfri slutning eller brytning och stänger av IR-kommunikationen på porten.

3. Blastern kan endast användas på port 3 och denna måste ställas in för blaster i webgränssnittet.

Redigerat av i-Home, 02 februari 2012 - 19:32.


#517

Postad 02 februari 2012 - 19:43

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0

Hej,

1. Det är inte IR-ögat som tar emot IR-signaler när du ska läsa in dessa, kolla i guiden "IR-koder" som finns i vår webshop under Global Cache/How To.

2. Porten skall INTE vara inställd som Sensor, detta läge används för att känna av en extern potentialfri slutning eller brytning och stänger av IR-kommunikationen på porten.

3. Blastern kan endast användas på port 3 och denna måste ställas in för blaster i webgränssnittet.


Tack, mycket bra guide!
Dock så fungerar kanske 1/20 knapptryck fortfarande... Känns precis som ir-mottagaren är helt värdelös... ska testa lite koder iaf och se hur det går...

#518

Postad 02 februari 2012 - 19:55

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Tack, mycket bra guide!
Dock så fungerar kanske 1/20 knapptryck fortfarande... Känns precis som ir-mottagaren är helt värdelös... ska testa lite koder iaf och se hur det går...


Tips,

Vänd upp och ned på iTach, håll fjärren på ca 4-5 cm avstånd och sikta på det lilla hålet, gör ett kort tryck på fjärren, 0,1 - 0,3 sekunder. Pröva med lite olika avstånd så tror jag att Du får rätt på det.

/Pär

Redigerat av i-Home, 02 februari 2012 - 19:56.


#519

Postad 02 februari 2012 - 20:18

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0

Tips,

Vänd upp och ned på iTach, håll fjärren på ca 4-5 cm avstånd och sikta på det lilla hålet, gör ett kort tryck på fjärren, 0,1 - 0,3 sekunder. Pröva med lite olika avstånd så tror jag att Du får rätt på det.

/Pär


Tack jag lyckas få träff efter 20 försök per knapp ungefär och lyckas faktiskt sända ut ir-kommandon till irblastern så det fungerar till tvn via ilearn-programmet.
Dock fungerar det inte sedan när jag lägger in kommandot i knappar på irule och testar via iphonen så jag har nog att göra resten av natten här ;)
ELler har ni något bra tips på det med? :)

Redigerat av Unregistered8e483304, 02 februari 2012 - 20:20.


#520

Postad 02 februari 2012 - 21:06

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Ett bra tips om man har problem med iLearn är att skruva av sidopanelen och skjuta från sidan. Kan vara knepigt att hitta rätt vinkel annars.

Redigerat av Unregistered2d0b50b3, 02 februari 2012 - 21:06.


#521

Postad 02 februari 2012 - 22:42

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0

Ett bra tips om man har problem med iLearn är att skruva av sidopanelen och skjuta från sidan. Kan vara knepigt att hitta rätt vinkel annars.


Tack det hjälpte lite även om det är otroligt hur petig den är.
Har upptäckt att vissa kommandon som jag lär den endast fungerar korrekt genom IR-blaster och inte genom IR-öga?
Det försvårar lite för mig eftersom jag har massa prylar i ett skåp och massa prylar utanför...

Edit: Kommit på att alla koder funkar om man skickar "Send ir" via ilearn men sen funkar det inte via ipad/iphone?
Någon mer som haft det problemet? Nu kan jag nog inte ha fler problem snart ;)

Exempel: Jag lär ilearn kommandot "höger" och testar jag skicka det genom ilearn går den ett steg åt höger i menyerna.
Om jag sedan kör det via kommandot i ipaden så tar den tre steg åt höger i menyerna... Förstår ingenting...
Nya tag imorgon men kan någon ge lite tips på vägen tas det tacksamt emot =)

Redigerat av Unregistered8e483304, 03 februari 2012 - 00:50.


#522

Postad 03 februari 2012 - 01:56

Gäst_Danra_*
  • Gäst_Danra_*
  • 0

Tack det hjälpte lite även om det är otroligt hur petig den är.
Har upptäckt att vissa kommandon som jag lär den endast fungerar korrekt genom IR-blaster och inte genom IR-öga?
Det försvårar lite för mig eftersom jag har massa prylar i ett skåp och massa prylar utanför...

Edit: Kommit på att alla koder funkar om man skickar "Send ir" via ilearn men sen funkar det inte via ipad/iphone?
Någon mer som haft det problemet? Nu kan jag nog inte ha fler problem snart ;)

Exempel: Jag lär ilearn kommandot "höger" och testar jag skicka det genom ilearn går den ett steg åt höger i menyerna.
Om jag sedan kör det via kommandot i ipaden så tar den tre steg åt höger i menyerna... Förstår ingenting...
Nya tag imorgon men kan någon ge lite tips på vägen tas det tacksamt emot =)


Angående detta med ir-ögat så får du vara noga att du verkligen sätter den precis framför ir-mottagaren.

Tycker det låter konstigt för jag har inte haft problem med ett enda kommando. kan kanske låta dumt men har du verkligen tryckt på enter efter att du klistrat in koden? för annars töms rutan när du går därifrån.

Min gissning är att du har Repetition = 3 under properties på din Ipad.

Redigerat av Danra, 03 februari 2012 - 01:57.


#523

Postad 03 februari 2012 - 07:45

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0

Angående detta med ir-ögat så får du vara noga att du verkligen sätter den precis framför ir-mottagaren.

Tycker det låter konstigt för jag har inte haft problem med ett enda kommando. kan kanske låta dumt men har du verkligen tryckt på enter efter att du klistrat in koden? för annars töms rutan när du går därifrån.

Min gissning är att du har Repetition = 3 under properties på din Ipad.


Tack så mycket!
Det låg repetition = 3 på allt i irule, förstår inte varför men stort tack för din hjälp!!!! :)

#524

Postad 03 februari 2012 - 12:01

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Någon som vet hur lång skarvsladd (3.5" hane -> 3.5" hona) man kan använda för ett IR-öga?


Hej,

Vi har kunder som har kört upp till 20 meter med Cat5 kabel och vi har själva testat med 10 meter std 3,5 mm audiokabel.

//Pär

#525

Postad 03 februari 2012 - 12:16

joe_manic
  • joe_manic
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0

Hej,

Vi har kunder som har kört upp till 20 meter med Cat5 kabel och vi har själva testat med 10 meter std 3,5 mm audiokabel.

//Pär


Tack för infon!

Exakt hur går man tillväga för att använda Cat 5 som förlängning? Handlar det om en konverter av något slag?

#526

Postad 03 februari 2012 - 12:33

joe_manic
  • joe_manic
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0

Tack för infon!

Exakt hur går man tillväga för att använda Cat 5 som förlängning? Handlar det om en konverter av något slag?


http://www.keene.co....hp?mycode=KA175

Skulle den där fungera?

Enligt hemsidan kan man dra upp till 100 m. Vore ju utmärkt!

Redigerat av joe_manic, 03 februari 2012 - 12:36.


#527

Postad 03 februari 2012 - 13:25

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

http://www.keene.co....hp?mycode=KA175

Skulle den där fungera?

Enligt hemsidan kan man dra upp till 100 m. Vore ju utmärkt!


Den torde fungera, kan dock inte uttala mig om avståndet.....
Ett alternativ är att köpa kontakter och ta fram lödpennan.

//Pär

#528

Postad 03 februari 2012 - 13:46

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Jag har tänkt köpa Nexa system och prylar så jag kan styra det via min ipad2. Kan jag även styra min projektor och TV med samma prylar?

#529

Postad 03 februari 2012 - 15:42

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Jag har tänkt köpa Nexa system och prylar så jag kan styra det via min ipad2. Kan jag även styra min projektor och TV med samma prylar?


Hej,

Om Du väljer en lösning med Global Caché - ja, om Du väljer en lösning med Tellstick - nej.

//Pär

#530

Postad 03 februari 2012 - 16:26

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Tackar :)

#531

Postad 04 februari 2012 - 09:50

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0
Stort tack för alla som hjälpt mig med olika tips, har äntligen börjat förstå hur allt hänger ihop och börjat snickra ihop gränssnittet i iRule.
En viss utmaning när man skall ha både projektor och tv som alternativ till alla källor (tv, htpc, xbox osv) :-)

Hade gärna beställt extra ir-ögon och y-kabel från Sydia som varit hjälpsamma här men vill gärna ha tag i det idag.
Är det någon som vet om det finns kompatibla sådana saker från t.ex kjell, clas o eller andra stora kedjor?

#532

Postad 04 februari 2012 - 10:25

Unregisteredfa1e1207
  • Unregisteredfa1e1207
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Stort tack för alla som hjälpt mig med olika tips, har äntligen börjat förstå hur allt hänger ihop och börjat snickra ihop gränssnittet i iRule.
En viss utmaning när man skall ha både projektor och tv som alternativ till alla källor (tv, htpc, xbox osv) :-)

Hade gärna beställt extra ir-ögon och y-kabel från Sydia som varit hjälpsamma här men vill gärna ha tag i det idag.
Är det någon som vet om det finns kompatibla sådana saker från t.ex kjell, clas o eller andra stora kedjor?


tja!

skrev tidigare i tråden att det finns bra o smidiga ir ögon på kjell&co för 99kr . 3 ögon som går ihop i samma 3,5 plugg.
funka finfint för mig.. skönt o slippa y-split!

http://www.kjell.com...ll-66061-p66063

Mvh forslamosh

#533

Postad 04 februari 2012 - 10:39

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0
Tack forslamosh för tipset!
Är det någon som kör med fjärrströmbrytare (utanpåliggande) av budgetvariant men som ändå fungerar bra?
Ska köra nexa 230/210 i väggarna men behöver införskaffa ett gäng fjärrströmbrytare för stickkontakterna också.

Dessa blir man lite begränsad av eftersom dom bara har 5 kanaler?
http://www.kjell.com...mbrytare-p50219

Denna som har "självlärande kodsystem" kanske öppnar för fler möjligheter?
http://www.kjell.com...mbrytare-p50207

Eller någon som har andra förslag? Hittade inget 3-pack från just nexa hos Kjell....

#534

Postad 05 februari 2012 - 20:42

bjornf
  • bjornf
  • Användare

  • 223 inlägg
  • 0
He!j
Rookie på Itach o Irule, och har precis kopplat upp allt och gjort en första fjärka i Irulebuilder (trai). Försöker styra min motorola 1963. Som device valde jag Motorola vip cable series. Kopplat blaster på port 3 och den skickar ir när jag trycker på paddan, för det har jag kollat med mobilkameran, men ingen reaktion på motorolan, nån som styr sin vip 1963 här som har nått tips?

#535

Postad 05 februari 2012 - 20:49

Tomas_uppsala
  • Tomas_uppsala
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Var runt idag och tittade lite men har nu bestämt mig för ipad som extra fjärr.
Men ska uppdatera nätverket och denna router från d-link med ingång för extern hårddisk är ett alternativ då jag nu har en 2tb hårddisk som ligger med all cd musik ner rippat. Det ska väll gå att man kör foobar2000 i detta systemtänket som förs här.

Svårt det hära men ger man detta så har man en superfjärr och det här med inspelningsbar macron blev jag helt såld på.

#536

Postad 06 februari 2012 - 18:44

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0

He!j
Rookie på Itach o Irule, och har precis kopplat upp allt och gjort en första fjärka i Irulebuilder (trai). Försöker styra min motorola 1963. Som device valde jag Motorola vip cable series. Kopplat blaster på port 3 och den skickar ir när jag trycker på paddan, för det har jag kollat med mobilkameran, men ingen reaktion på motorolan, nån som styr sin vip 1963 här som har nått tips?


Jag styr min VIP1963 med iRule. Jag lärde dock den kommandona själv då jag inte hittade någon färdig enhet som fungerade. Kör den med IR-öga och egna koder alltså som jag lärde den via ilearn.
Den är väldigt känslig via ilearn men lägg itach uppochner och sedan din fjärr till motorola 7-8 cm ifrån och rikta rakt emot... tog en bra stund för mig :)

#537

Postad 06 februari 2012 - 19:44

bjornf
  • bjornf
  • Användare

  • 223 inlägg
  • 0

Jag styr min VIP1963 med iRule. Jag lärde dock den kommandona själv då jag inte hittade någon färdig enhet som fungerade. Kör den med IR-öga och egna koder alltså som jag lärde den via ilearn.
Den är väldigt känslig via ilearn men lägg itach uppochner och sedan din fjärr till motorola 7-8 cm ifrån och rikta rakt emot... tog en bra stund för mig :)


Ok, tack. Får prova i morgon. Kollar på Super Bowl nu.

#538

Postad 06 februari 2012 - 22:35

Jensa86
  • Jensa86
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
Har funderat på något liknande sätt att styra hemmet på länge och köpte för någon vecka sen av en slump första delen i planen som var en surfplatta att styra med.

Nu har jag spanat in global caches grejor men har lite funderingar som jag skulle vilja ha svar på innan jag beställer.

1. Angående IR-öga och IR-Blaster, är det bara skillnaden att öga ska monteras precis framför ir ögat på enheten man ska styra och blaster har mer kraft och kan vara placerad längre ifrån och styra fler enheter eller vad är skillnaden på dessa?

2. Vad är skillnaden på Global Caches - IP2IR och GC-100-06? http://www.dustinhom...duct/5010552945 och http://www.dustinhom...duct/5010552960

3. Någon som använder android versionen eller någon annan app för att styra och har några kommentarar? Verkar som om de flesta använder iphone/ipad här men har själv bara android prylar i form av sgs2 och motorola xoom.

Tack på förhand!

#539

Postad 07 februari 2012 - 19:41

bjornf
  • bjornf
  • Användare

  • 223 inlägg
  • 0

Jag styr min VIP1963 med iRule. Jag lärde dock den kommandona själv då jag inte hittade någon färdig enhet som fungerade. Kör den med IR-öga och egna koder alltså som jag lärde den via ilearn.
Den är väldigt känslig via ilearn men lägg itach uppochner och sedan din fjärr till motorola 7-8 cm ifrån och rikta rakt emot... tog en bra stund för mig :)


Fasiken, jag får det inte att funka ändå. Följde sydias instruktioner och det gick lätt att kopiera koderna (finns ett litet hål snett nedan strömsladden, sikta där med ca 10 cm luft i mellan) La sedan in koderna i IRule builder, men icke, inget kanalbyte som planerat. Så nu vet jag varken ut eller in. Och, som sagt, den sänder ljus, det ser jag med mobilkameran.

Tipps motages med stor tacksamhet!

#540

Postad 07 februari 2012 - 19:52

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0

Fasiken, jag får det inte att funka ändå. Följde sydias instruktioner och det gick lätt att kopiera koderna (finns ett litet hål snett nedan strömsladden, sikta där med ca 10 cm luft i mellan) La sedan in koderna i IRule builder, men icke, inget kanalbyte som planerat. Så nu vet jag varken ut eller in. Och, som sagt, den sänder ljus, det ser jag med mobilkameran.

Tipps motages med stor tacksamhet!


Har du testat med ir-ögat istället för blastern? Jag kör med det och det funkar finfint. Glöm inte att den är rätt känslig med var du placerar ir-ögat bara.

#541

Postad 08 februari 2012 - 09:52

Hanspettersson
  • Hanspettersson
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Hej,

Det går att göra en enkel lösning för dessa funktioner en iPad med iRule och GC
men om man vill ha in lite intelligens i systemet så är det nödvändigt med en controller i botten
som även kan hantera status på de anslutna produkterna.
Med en controller får man även möjlighet till funktioner som ex. vis simuerad närvaro, macro funktioner mm mm.

Om man ser till vad som finns på marknaden så ökar priset för hårdvaran med ca 10-12.000:- med
en sådan lösning men å andra sidan så får man då grunden till ett väldigt smart hem då
kommunikation med KNX och liknande system blir relativt enkel att hantera.


Kan du ge några ex. å gärna länkar på sådana controllers?

#542

Postad 08 februari 2012 - 10:00

Hanspettersson
  • Hanspettersson
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Fasiken, jag får det inte att funka ändå. Följde sydias instruktioner och det gick lätt att kopiera koderna (finns ett litet hål snett nedan strömsladden, sikta där med ca 10 cm luft i mellan) La sedan in koderna i IRule builder, men icke, inget kanalbyte som planerat. Så nu vet jag varken ut eller in. Och, som sagt, den sänder ljus, det ser jag med mobilkameran.

Tipps motages med stor tacksamhet!


Hade själv problem med min VIP box, den heter 1003.
Jag fick "lära" den varje kommando flera gånger å till slut så vart det rätt.
Koden ska bli väldigt lång, blir den bara typ 3 rader lång så är det fel. Ska vara ca 5 rader.
Jag har lagt upp min Motorolo VIP 1003 box under devices i irule så du kan ju testa med dom kommandorna om det skulle råka vara samma.

Exemple på kod för nummer "1"
0000 0072 0022 0002 0145 00A3 0015 003D 0015 003D 0015 003D 0015 003D 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 003D 0015 003D 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 003D 0015 003D 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 003D 0015 003E 0015 003E 0015 003E 0015 003E 0015 003E 0015 003D 0015 0614 0145 0052 0015 0DDB

Redigerat av Hanspettersson, 08 februari 2012 - 10:00.


#543

Postad 08 februari 2012 - 13:00

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Hade själv problem med min VIP box, den heter 1003.
Jag fick "lära" den varje kommando flera gånger å till slut så vart det rätt.
Koden ska bli väldigt lång, blir den bara typ 3 rader lång så är det fel. Ska vara ca 5 rader.
Jag har lagt upp min Motorolo VIP 1003 box under devices i irule så du kan ju testa med dom kommandorna om det skulle råka vara samma.

Exemple på kod för nummer "1"
0000 0072 0022 0002 0145 00A3 0015 003D 0015 003D 0015 003D 0015 003D 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 003D 0015 003D 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 003D 0015 003D 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 003D 0015 003E 0015 003E 0015 003E 0015 003E 0015 003E 0015 003D 0015 0614 0145 0052 0015 0DDB


Hej,

Se även www.sydia.se. Under Drivers finns bl.a Motorola VIP19xx driver i HEX format.

//Pär

Kan du ge några ex. å gärna länkar på sådana controllers?


Hej,

Se http://www.sydia.se/...tby=name&type=6 och
http://www.sydia.se/...duct&product=23

//Pär

#544

Postad 08 februari 2012 - 18:44

Jensa86
  • Jensa86
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0

Har funderat på något liknande sätt att styra hemmet på länge och köpte för någon vecka sen av en slump första delen i planen som var en surfplatta att styra med.

Nu har jag spanat in global caches grejor men har lite funderingar som jag skulle vilja ha svar på innan jag beställer.

1. Angående IR-öga och IR-Blaster, är det bara skillnaden att öga ska monteras precis framför ir ögat på enheten man ska styra och blaster har mer kraft och kan vara placerad längre ifrån och styra fler enheter eller vad är skillnaden på dessa?

2. Vad är skillnaden på Global Caches - IP2IR och GC-100-06? http://www.dustinhom...duct/5010552945 och http://www.dustinhom...duct/5010552960


För att svara på mitt eget inlägg så finns svaret i https://www.minhembi...dpost&p=3140410

Kul att den interna sökningen inte ger något svar men google hittade tom svaret här :)

Aja, nu blev det att beställa ett startpaket med extra inbyggnadsdimmer på sydia. Såhär bra support ska premieras :)

Om någon har några kommentarer om apparna till android så får ni gära göra det fortfarande dock.

#545

Postad 09 februari 2012 - 20:46

bjornf
  • bjornf
  • Användare

  • 223 inlägg
  • 0
YES! nu funkar det. Vet inte exakt vad det var som gjorde det, men men. Tack för hjälpen :)

#546

Postad 10 februari 2012 - 11:23

RoyKan
  • RoyKan
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Se om jag kan förklara mitt problem utförligt, googlat sönder mig i dagar....
Har en GC100-06, varav rs232 är kopplad till min epson Eh-tw3600. Funkar inte.
Efter att ha mätt upp projektorn och gc så överensstämmer deras pins, 2,3 och 5. (efter tips från Pär
På Sydia) Där pin 2 har -5v. så har den andra enhetens pin3 -5v, borde stämma?

Men får ingen som helst kontakt, varken kommandon eller feedback, testat projen både i on/off läge.
Kommandona lyder: PWR ON\x0D osv, ska väl oxo stämma?

Nu kommer ett annat problem, efter ett antal timmar av testande så går status (grön cirkel) till
En röd delad cirkel, varav alla GC100-06:ans enheter har denna röda cirkel, hjärtattack varje gång! :D
Irules tutorials går inte igenom dessa status ikonerna.
Men ut med ström, rs232, omstart så är det bra igen, läste nåt flummigt om att man måste köra en viss
Inledningsritual, initiering på vissa unsupported modeller ( på projektorn)

För övrigt så funkar IR. Om nån har hjälp att ge så är jag grymt tacksam!


#547

Postad 10 februari 2012 - 11:42

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Se om jag kan förklara mitt problem utförligt, googlat sönder mig i dagar....
Har en GC100-06, varav rs232 är kopplad till min epson Eh-tw3600. Funkar inte.
Efter att ha mätt upp projektorn och gc så överensstämmer deras pins, 2,3 och 5. (efter tips från Pär
På Sydia) Där pin 2 har -5v. så har den andra enhetens pin3 -5v, borde stämma?

Men får ingen som helst kontakt, varken kommandon eller feedback, testat projen både i on/off läge.
Kommandona lyder: PWR ON\x0D osv, ska väl oxo stämma?

Nu kommer ett annat problem, efter ett antal timmar av testande så går status (grön cirkel) till
En röd delad cirkel, varav alla GC100-06:ans enheter har denna röda cirkel, hjärtattack varje gång! :D
Irules tutorials går inte igenom dessa status ikonerna.
Men ut med ström, rs232, omstart så är det bra igen, läste nåt flummigt om att man måste köra en viss
Inledningsritual, initiering på vissa unsupported modeller ( på projektorn)

För övrigt så funkar IR. Om nån har hjälp att ge så är jag grymt tacksam!


Hej,

Epson projektor har jag för mig att Du sa, eller?

Kontakta oss igen på [email protected], tror jag har svaret på Dina problem:-)

//Pär

#548

Postad 10 februari 2012 - 14:38

Hanspettersson
  • Hanspettersson
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Styr det mesta hemma nu med Irule och är mycket nöjd :D
Styr XBMC via HTTP API men nu verkar dom slutat utveckla detta sätt att styra XBMC och fasar över till JSON-RPC API.
Någon som provat detta via Irule? Fattar inte riktigt hur kommandorna ser ut??

Skulle även gärna få feedback med låtnamn mm från XBMC funka med, har PRO varianten såklart :)
Ingen som testat detta å kan lägga upp det under Feedbacks i irule.


Ingen som har provat feedback mot XBMC??

#549

Postad 10 februari 2012 - 18:23

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0

Ingen som har provat feedback mot XBMC??


Nu svarar jag inte riktigt på din fråga men jag använder mig av http://itunes.apple....d401852518?mt=8 som jag tycker är helt makalöst bra... Hade varit grymt bra att kunna integrera det i iRule...

#550

Postad 10 februari 2012 - 19:25

RoyKan
  • RoyKan
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
"Epson projektor har jag för mig att Du sa, eller?

Kontakta oss igen på [email protected], tror jag har svaret på Dina problem:-)

// Pär"

Nu funkar allt tack vare underbara Pär! Tack!




2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.