Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Cinavia blir obligatoriskt på alla BD-spelare från 1 feb 2012

60 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 november 2011 - 21:41

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

AACS Announces Schedule for the Inclusion of Cinavia in Blu-ray Disc Players
Verance’s watermark-based content protection technology becomes mandatory
July 20, 2011 — SAN DIEGO — AACS LA, LLC today announced that, pursuant to the provisions of its license agreements with Blu-ray Disc player manufacturers, the inclusion of the Cinavia technology from Verance Corporation will become mandatory for all Blu-ray Disc players as of February 1, 2012.

Cinavia, the standard for protection of filmed entertainment content, employs Verance watermarking technologies to extend the existing content security architecture for Blu-ray Disc to protect against the use of unauthorized copies of commercial movies, such as those originating from in-theater camcording or “ripped” Blu-ray Discs or DVDs. Cinavia has been licensed by major motion picture studios including Universal Studios, Sony Pictures Entertainment, Warner Bros. Entertainment, and Twentieth Century Fox Film Corporation and employed in numerous theatrical, Blu-ray Disc, and DVD releases.

Cinavia has been an element of AACS’ architecture since June 2009, when AACS LA issued their final technical specifications and license agreements. Since then, Cinavia has been licensed by dozens of Blu-ray Disc player and component manufacturers, integrated into leading Blu-ray Disc player chipsets, and deployed in over 45 million Blu-ray Disc players sold to consumers.

“Consumers love Blu-ray Disc for the great entertainment experience that it delivers and Verance is thrilled to have this opportunity to support its growth,” said chief executive, Nil Shah. “The Cinavia deployments to date have demonstrated a striking efficacy at increasing the market for legitimate Blu-ray Disc media as well as digital entertainment platforms incorporated in Blu-ray Disc players. We look forward to bringing our solution to more participants in the Blu-ray Disc market.”

To facilitate timely and cost-effective deployment of Cinavia by player manufacturers, certified Cinavia components are currently available from Verance and numerous Blu-ray Disc component vendors and Verance is offering license fee waivers to manufacturers of players that implement Cinavia in accordance with Verance’s preferred screening specifications.

For more information about licensing Cinavia, please call 858.202.2800 or email [email protected].


Redigerat av Unregistered577c6879, 23 november 2011 - 21:41.


#2

Postad 23 november 2011 - 23:49

sunqan
  • sunqan
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Mer (nåja) info om Cinavia http://www.cinavia.c...dish/index.html

#3

Postad 23 november 2011 - 23:56

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Bra att ge fan i att köpa BD då. Hoppas formatet dör en ondskeful död :)
Jag köper iofs inte BD nu heller för jag avskyr formatet som pesten. Allt jävla java skit och annat skräp de stoppar i diskarna som gör att det tar evigheter att få igång en film är otroligt uselt.

#4

Postad 24 november 2011 - 08:22

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Det kommer ju bli standard i alla "normala" spelare, precis som watermark kommer finnas i alla filmer inom en ganska snar framtid. För mig som köper eller betalstreamar film och serier spelar detta ingen som helst roll så länge det verkligen är en fullständigt oförstörande vattenstämpel. Det kommer ju dock som påtalats i den andra tråden om cinavia vara omöjligt att testa om man hör skillnad eftersom det knappast kommer släppas en version med och en utan.

I grund och botten tycker jag inte om DRM då det brukar ställa till det mest för de konsumenter som faktiskt vill göra rätt för sig. Kommer ju bli spännande att se om allt med HDMI-koppling kommer innehålla cinavia på sikt, det finns ju inget hinder för att även recievers, TV och projektorer också skulle kunna innehålla cinaviakontroll.

#5

Postad 25 november 2011 - 12:39

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0

Bra att ge fan i att köpa BD då. Hoppas formatet dör en ondskeful död :)
Jag köper iofs inte BD nu heller för jag avskyr formatet som pesten. Allt jävla java skit och annat skräp de stoppar i diskarna som gör att det tar evigheter att få igång en film är otroligt uselt.


Jag kan hålla med om att java, BD-live och dyl. är skit men att man avskyr formatet som levererar överlägset bäst bild och ljud och samtidigt vara medlem på ett hembio-forum rimmar lite illa ;) Men allt har ju att göra med vilka krav man har.

#6

Postad 25 november 2011 - 13:04

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Nu missförstår du nog mig.
Det är BD formatet jag inte gillar. Bildkvaliteten och ljudet är såklart underbart.
Hade hellre sett ett format utan massa äcklig java och nerlusat med DRM.
Det första jag gör är att rippa BD till MKV så man blir av med allt skräp. Sen går det att titta på det.

#7

Postad 25 november 2011 - 13:45

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Förstår inte vad det är du avskyr, funkar ju hur bra som helst att spela upp?
Javan har inte förstört något för mig i allafall :)

#8

Postad 25 november 2011 - 18:10

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Nu missförstår du nog mig.
Det är BD formatet jag inte gillar. Bildkvaliteten och ljudet är såklart underbart.
Hade hellre sett ett format utan massa äcklig
java och nerlusat med DRM.
Det första jag gör är att rippa BD till MKV så man blir av med allt skräp. Sen går det att titta
på det.



Låter ju väldigt smidigt...not! Och hur skall du kunna rippa BD filmer i framtiden om du hoppas att formatet dör?

Redigerat av vinncent, 25 november 2011 - 18:13.


#9

Postad 25 november 2011 - 18:20

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Blu-ray är ett lagringsformat. Det kan ersättas med vad som helst t.ex. HD-DVD som klarade sig fint utan java och cinavia.

#10

Postad 25 november 2011 - 18:30

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0
Bra!
Jag uppskattar det mesta som minskar antalet pirasiter här i världen.

#11

Postad 25 november 2011 - 18:36

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Hur är du en parasit om du vill spela din lagliga privatkopia på din blu-rayspelare? Cinavia hindrar dig från våra rättigheter som du betalar skatt till copyswede för när du tex köper en extern hårddisk eller blank skiva.
Får inte den logiken att gå ihop tyvärr.

#12

Postad 25 november 2011 - 23:44

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0
Från: http://www.sweden.go.../d/1920/a/55368
"Har man köpt en cd eller dvd som är försedd med kopieringsspärr får man inte ta bort spärren ens för att göra en kopia för privat bruk."

Din kopia är därmed knappast laglig. Däremot kan ingen hindra dig från att kopiera på ett sätt där kopieringsskyddet av naturliga skäl är verkningslöst, som att spela in från en spelares oskyddade utgångar eller rippa tex en CD som inte skyddats.
Jag har för den delen rätt gott om BD, men har då aldrig känt något behov av att kopiera dem. De som spelas oftast är barnfilmerna och min son har hanterat dem sedan fyra års ålder utan att ha sönder en enda. Skulle han ha sönder några så skulle det ändå ha kostat mindre att ersätta än att av paranoia säkerhetskopiera hela barnbiblioteket.

Copyswede har jag inte nämnt ovan men tycker att de ibland beter sig som en maffia.

#13

Postad 26 november 2011 - 05:04

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0

Från: http://www.sweden.go.../d/1920/a/55368
"Har man köpt en cd eller dvd som är försedd med kopieringsspärr får man inte ta bort spärren ens för att göra en kopia för privat bruk."

Din kopia är därmed knappast laglig. Däremot kan ingen hindra dig från att kopiera på ett sätt där kopieringsskyddet av naturliga skäl är verkningslöst, som att spela in från en spelares oskyddade utgångar eller rippa tex en CD som inte skyddats.
Jag har för den delen rätt gott om BD, men har då aldrig känt något behov av att kopiera dem. De som spelas oftast är barnfilmerna och min son har hanterat dem sedan fyra års ålder utan att ha sönder en enda. Skulle han ha sönder några så skulle det ändå ha kostat mindre att ersätta än att av paranoia säkerhetskopiera hela barnbiblioteket.

Copyswede har jag inte nämnt ovan men tycker att de ibland beter sig som en maffia.

Hans kopia må kanske inte vara laglig enligt en strikt tolkning av den texten, men det gör honom inte till en parasit för det. Och om du nu lever i villfarelsen att detta på något som helst sätt skulle hindra piratkopiering så kan du glömma det direkt.

DRM har aldrig, aldrig handlat om piratkopiering utan om möjligheten att styra hur, var och med vad som du spelar upp mediet. Och då kan det handla om allt från att man vill sälja dyra licenser till de som tillverkar hårdvaran till att sälja på dig flera versioner av samma film.

#14

Postad 26 november 2011 - 05:20

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

Nu missförstår du nog mig.
Det är BD formatet jag inte gillar. Bildkvaliteten och ljudet är såklart underbart.
Hade hellre sett ett format utan massa äcklig java och nerlusat med DRM.
Det första jag gör är att rippa BD till MKV så man blir av med allt skräp. Sen går det att titta på det.


Du skrev ju klart och tydligt att du inte köpte BD i din första post och nu skriver du att det första du gör är att ripa dom. Går inte riktigt ihop.

Hur du sen lyckas göra en mkv på kortare tid än det tar att få igång en film på blu-ray är ju en gåta.

Så i ditt fall har det nog mest att göra med att slippa och betala.

#15

Postad 26 november 2011 - 08:21

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Från: http://www.sweden.go.../d/1920/a/55368
"Har man köpt en cd eller dvd som är försedd med kopieringsspärr får man inte ta bort spärren ens för att göra en kopia för privat bruk."

Dåvarande Regeringen påstod ju även att tendensen är att tekniska spärrar minskar vilket är absurt och lögn. CSS och AACS utformades långt innan lagen togs i bruk och man måste vara tekniskt efterbliven från deras sida om man missat detta. Lagen utformades från att hindra exemplarframställning och spridning till allmänheten. Nu är det så att det går att göra en fysisk kopia av en BD-skiva utan att dekryptera AACS. Däremot hindrar Cinavia dig från att spela upp skivan vilket strider mot rätten att kunna spela upp skivan i vilken spelare du nu än vill spela. Cinavia är inte en teknisk spärr utan ett vattenmärke...

#16

Postad 26 november 2011 - 09:45

voz
  • voz
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0

Bra att ge fan i att köpa BD då. Hoppas formatet dör en ondskeful död :)
Jag köper iofs inte BD nu heller för jag avskyr formatet som pesten. Allt jävla java skit och annat skräp de stoppar i diskarna som gör att det tar evigheter att få igång en film är otroligt uselt.


Håller inte riktigt med där. Tycker det funkar bra med BD. Hur köper du din film, förresten?

Men till topic. Den här tekniken är till för att förhindra att olagliga kopior spelas i Blu-ray-spelare. Men eftersom andra typer av mediaspelare blir vanligare och vanligare ser jag inte riktigt hur det ska påverka situationen nämnvärt.

#17

Postad 26 november 2011 - 10:17

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0

Däremot hindrar Cinavia dig från att spela upp skivan vilket strider mot rätten att kunna spela upp skivan i vilken spelare du nu än vill spela. Cinavia är inte en teknisk spärr utan ett vattenmärke...

Så att en spelare vägrar att spela upp en vattenmärkt kopia är inte en teknisk spärr? Då tycker jag att du ska fortsätta att trycka på play tills dess att det fungerar... ;)
Jag förstår inte riktigt vilken rätt till spelarkompatiblitet det är som du åberopar? De skulle kunna hitta på ett helt nytt format och göra alla gamla spelare inkompatibla med nya filmer. Då är det väl bättre att det införs så här?
Till syvende och sist måste det väl ändå vara upphovsrättsinnehaveren som avgör vilka rättigheter som han säljer?
Jag kan gå på bio och se en film, men det betyder inte att jag har rätt att ladda ner den från nätet efteråt. Är det konstigt eftersom jag har betalt och dessutom redan sett filmen?

#18

Postad 26 november 2011 - 12:48

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Tja du kan ju börja med att läsa lagen.
En kopieringsspärr ska hindra exemplarframställning. Det olagliga är att kringgå effektiva tekniska åtgärder (copy control).
Cinavia hindrar ingen från att göra en kopia. Vattenmärke är just ett vattenmärke och inget annat. Vattenmärket går inte ens att ta bort.
Du kan alltså omöjligt begå en brottslig handling enligt infosec-direktivet så dina argument faller platt.
Du verkar inte förstå att du faktiskt har rätt att göra dig en privat kopia men du hindras från att spela upp den.

Redigerat av Unregistered577c6879, 26 november 2011 - 12:49.


#19

Postad 26 november 2011 - 17:02

Unregisterede2d1cd61
  • Unregisterede2d1cd61
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om införandet av Cinavia bara gäller de spelare som säljs (lanseras) efter februari 2012 eller om det också kommer att gälla för befintliga spelare via firmware uppgradering? Ser inte gärna att min Oppo BDP-93:a får denna "funktion"...

#20

Postad 26 november 2011 - 17:09

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Alla tillverkare med optisk läsare måste följa aacs så de är tvugna att uppdatera enligt deras kontrakt om de inte vill bli stämda.
Men framtiden får väl visa vilka som kommer protestera in i det längsta... ingen vidare populär sak att ha om man har mediastöd på en spelare.

#21

Postad 28 november 2011 - 00:04

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Håller inte riktigt med där. Tycker det funkar bra med BD. Hur köper du din film, förresten?

Men till topic. Den här tekniken är till för att förhindra att olagliga kopior spelas i Blu-ray-spelare. Men eftersom andra typer av mediaspelare blir vanligare och vanligare ser jag inte riktigt hur det ska påverka situationen nämnvärt.


Jag köper inte film. Kommer aldrig göra det heller

#22

Postad 28 november 2011 - 00:24

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
jag äger en bd, och det lär väl bli den enda jag kommer äga. sen återstår väl att se om jag nånsin kommer köpa en spelare till den stackars enslingen. nu känner jag ju absolut inte för att göra det iallafall.

tråkig utveckling :(

#23

Postad 28 november 2011 - 00:32

Dj AudaSpexx
  • Dj AudaSpexx
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
Får väl hålla mig till en mediaspelare för HD-filmer :/ hade tänkt att skaffa ny tv + bluray till sommaren, nu blir det lite ändrade planer :/

#24

Postad 28 november 2011 - 01:03

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Om jag har förstått det rätt när det pratades om cinavia i ps3 forumet så kommer det att bli rätt svårt att komma förbi det, då det ligger inbakat i hela ljudspåret

Edit/ Hoppas det kommer spelare för pc, annars blir det inga fler bd i min samling, att köpa en standalonespelare är inget alternativ

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 28 november 2011 - 01:28.


#25

Postad 28 november 2011 - 10:27

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Tja du kan ju börja med att läsa lagen.
En kopieringsspärr ska hindra exemplarframställning. Det olagliga är att kringgå effektiva tekniska åtgärder (copy control).
Cinavia hindrar ingen från att göra en kopia. Vattenmärke är just ett vattenmärke och inget annat. Vattenmärket går inte ens att ta bort.
Du kan alltså omöjligt begå en brottslig handling enligt infosec-direktivet så dina argument faller platt.
Du verkar inte förstå att du faktiskt har rätt att göra dig en privat kopia men du hindras från att spela upp den.


Tror vi hade samma diskussion i den andra tråden :)

Men om din kopia faktiskt var en exakt kopia av originalet skulle ju även vattenstämpeln vara identisk och spelaren hade kunnat spela upp den? Alltså måste man kringgå skyddet för att det ska gå att spela upp den? Med andra ord, fram till det kommer ett program som gör det trivialt är det *troligen* inte lagligt. (Vi lär ju aldrig veta, eftersom risken för någon att bli dragen till domstol och en prejudicerande dom fastställs för kopiering för eget bruk känns försvinnande liten.)

Det som är mer intressant i sammanhanget tycker jag är huruvida vattenstämpeln faktiskt är förstörande på något sätt, men det lär vi väl heller aldrig få reda på.

#26

Postad 28 november 2011 - 10:32

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0
BD är väl enda lagliga sättet att få tag i film med full-HD utan för mycket komprimering.. eller? Alla streamingtjänster har väl ganska mycket komprimering, de är väl knappast 50 gb?

#27

Postad 28 november 2011 - 12:11

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Man måste vara extremt naiv om man tror man funnit ett säkert "system". Dax att sluta lägga pengar på sådan junk och ge oss kvalite istället.

#28

Postad 28 november 2011 - 13:43

voz
  • voz
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0

Jag köper inte film. Kommer aldrig göra det heller



Ok. Bra att du är ärlig i alla fall. Men den inställningen misstänker jag att varken Cinavia, BD-Live, eller någonting annat BD-specifikt har med saken att göra, egentligen. Du vill få all film gratis.

#29

Postad 28 november 2011 - 18:17

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Vi vet redan nu hur det här kommer att sluta för det slutar på samma sätt varenda gång.

De enda som blir drabbade av kopieringsskydd och liknande är de som köper filmerna. De som fultankar slipper precis som vanligt kopieringsskydd och liknande. Är så fruktansvärt less på sådan här skit.

Varför inte försöka värna om de som verkligen fixar hem pengarna till film och skivbolag nämligen kunderna. Istället så fortsätter man att pissa på de med all möjlig skit.

Bäddar man in saker och ting i ljudströmmen som egentligen inte ska vara där så är det förstörande för ljudet, och det drabbar mig som köper filmer.

Varför ge kunderna mindre argument till att köpa och fultankarna bättre argument att tanka? Är ju så fruktansvärt paradoxalt.

Jag ger mig fan på att hade man struntat i alla tandlösa kopieringsskydd man har kommit med genom åren så hade vinsten varit större än det eventuella bortfallet man har nu.

#30

Postad 28 november 2011 - 20:25

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Tror vi hade samma diskussion i den andra tråden :)

Men om din kopia faktiskt var en exakt kopia av originalet skulle ju även vattenstämpeln vara identisk och spelaren hade kunnat spela upp den? Alltså måste man kringgå skyddet för att det ska gå att spela upp den? Med andra ord, fram till det kommer ett program som gör det trivialt är det *troligen* inte lagligt. (Vi lär ju aldrig veta, eftersom risken för någon att bli dragen till domstol och en prejudicerande dom fastställs för kopiering för eget bruk känns försvinnande liten.)

Det som är mer intressant i sammanhanget tycker jag är huruvida vattenstämpeln faktiskt är förstörande på något sätt, men det lär vi väl heller aldrig få reda på.

Det beror på vad du menar med exakt kopia.
Enda sättet att få AACS intakt oavsett läge är genom att skapa en BDMV-REC och sådana skivor går enbart att spela på PS3.
Alla andra försök att skapa iso eller bränna skiva flaggar automatiskt cinavia.
Det kommer aldrig gå att ta bort vattenstämpeln från ljudspåret. Det är flera studiomixare som gått ut och beskrivit hur det går till och det är inte möjligt att extrahera analogt eller digitalt utan att filtrera bort väsentlig data. Chansen att du skulle höra hur stämpeln låter är inte särskilt troligt... har du varit på bio senaste åren har du med största sannolikhet lyssnat på ett antal sådana ljudmixar.

#31

Postad 28 november 2011 - 21:11

voz
  • voz
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0

De enda som blir drabbade av kopieringsskydd och liknande är de som köper filmerna. De som fultankar slipper precis som vanligt kopieringsskydd och liknande. Är så fruktansvärt less på sådan här skit.


Det håller jag helt med om. Och det kommer också att drabba de som tillverkar Blu-ray-spelare ekonomiskt. Det är ingen hemlighet att många använder sin Blu-ray-spelare som mediaspelare för div. olika filformat. Nu kommer den kundgruppen att skifta intresse till WDTV Live och dyl. mediaspelare. Till sist betyder det ännu färre BD-filmer sålda, är jag rädd. En ond spiral.

#32

Postad 29 november 2011 - 02:36

sunqan
  • sunqan
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
det stora problemet med Cinavia är att man inte längre vet om man kan spela upp en egeninspelad film av sitt barn/barnbarn/hund osv. hur vet man om den musik som spelas i omgivningen är cinavia kodada eller inte.

dessutom är det inte helt otänkbart att kravet på cinavia-skydd kommer i alla uppspelare och inspelare, "kopieringen stoppad" när man filmar nåt på stan, eller kanske när man pratar med nån på telefonen. Eller den som försöker ringa 112 inifrån en biograf, som förgäves försöker förstå varför det inte funkar att ringa efter ambulans "kopieringen stoppad"..

det verkar som att industrin inte tänkt igenom konsekvenserna av sitt agerande den här gången. det här drabbar helt andra grupper än piraterna..

sedan är det fascinerande att websidan med information om cinavia ( www.cinavia.com ) inte innehåller någon som helst information om vem som ligger bakom, och ingen kontaktinformation och ingenting som gör att man kan verifiera legaliteten i innehållet på sidan. hade det varit något annat det handlade om så hade man avfärdat det som ett skämt eller "Scam".

#33

Postad 29 november 2011 - 11:03

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Det håller jag helt med om. Och det kommer också att drabba de som tillverkar Blu-ray-spelare ekonomiskt. Det är ingen hemlighet att många använder sin Blu-ray-spelare som mediaspelare för div. olika filformat. Nu kommer den kundgruppen att skifta intresse till WDTV Live och dyl. mediaspelare. Till sist betyder det ännu färre BD-filmer sålda, är jag rädd. En ond spiral.


Men det är ju det bästa som kan hända, att de får reda på att ju mer de skyddar sig, desto mindre pengar säljer de för

#34

Postad 29 november 2011 - 11:44

KinoNiki
  • KinoNiki
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0
Film (eller vad som helst) på skiva är dödsdömt i vilket fall som helst så om detta snabbar på utvecklingen är väl skit samma. Dock är väl alternativen inte riktigt i den klass man kan önska ännu...

#35

Postad 29 november 2011 - 20:54

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Film (eller vad som helst) på skiva är dödsdömt i vilket fall som helst så om detta snabbar på utvecklingen är väl skit samma. Dock är väl alternativen inte riktigt i den klass man kan önska ännu...


Även om de skulle börja streama bd-kvalité så skulle de ändå kunna använda cinavia, så skillnaden skulle bli minimal

#36

Postad 30 november 2011 - 11:21

KinoNiki
  • KinoNiki
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Även om de skulle börja streama bd-kvalité så skulle de ändå kunna använda cinavia, så skillnaden skulle bli minimal


Ja tyvärr är jag medveten om det. Det blir väl helt enkelt så att jag drar ned på filmtittandet istället. Jag har stött filmindustrin genom att köpa och se tusentals filmer genom åren men mitt tålamod börjar tryta med alla deras påhitt att ständigt försämra för konsumenterna. Istället borde de göra som musikbranchen gjort och plocka bort alla meningslösa kopieringsskydd så vi kan se på film var, hur och när vi vill.

#37

Postad 30 november 2011 - 11:32

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Ja tyvärr är jag medveten om det. Det blir väl helt enkelt så att jag drar ned på filmtittandet istället. Jag har stött filmindustrin genom att köpa och se tusentals filmer genom åren men mitt tålamod börjar tryta med alla deras påhitt att ständigt försämra för konsumenterna. Istället borde de göra som musikbranchen gjort och plocka bort alla meningslösa kopieringsskydd så vi kan se på film var, hur och när vi vill.


Lär inte gynna deras vinster om det nu är det de tror, dvd-försäljningen lär nog öka igen :D

#38

Postad 30 november 2011 - 11:49

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Jag skiter i vilket, bara min film fungerar och startar lika fort som den gör nu på Oppo'n.

#39

Postad 30 november 2011 - 12:25

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 419 inlägg
  • 0
Ja, här blir det heller inget lidande då jag ändå inte bryr mig om backups, eller lägga över filmen på nån server.
Har aldrig råkat ut för att en enda CD/DVD/BD skiva slutat fungera genom åren, och skulle den göra det, så köper jag väl en ny i nån rea back framöver.

Enklare att direkt stoppa skivan i spelaren, än att göra backup och streama från datorn och ha två maskiner igång samtidigt.
Men man är väl gammalmodig ;)

#40

Postad 30 november 2011 - 12:33

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Är väl bara bra om alla spelarna kommer ha cinavia, medger väl bara att det är större chans att alla filmerna funkar för en sen?
Ingen tvingar ju filmutgivarna att lägga in det sen, men om det väl sker är man ju förberedd?

Eller har jag missat något med det? :)

#41

Postad 30 november 2011 - 13:24

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

  • 1 108 inlägg
  • 0

Är väl bara bra om alla spelarna kommer ha cinavia, medger väl bara att det är större chans att alla filmerna funkar för en sen?
Ingen tvingar ju filmutgivarna att lägga in det sen, men om det väl sker är man ju förberedd?

Eller har jag missat något med det? :)


Filmer med Cinavia skydd spelas upp på alla spelare. Det är bara när dom kopierats dom slutar fungera på Cinavia skyddade spelare, så du behöver inte oroa dig för att ha en spelare utan Cinavia.

Det här är faktiskt det första skydded som påverkar dom som kopierat/piratat filmerna mer än dom som köpt. Den som köpt skivan, och spelar upp filmen från den köpta skivan kommer inte bli spärrad av Cinavia skyddet, som sagt oavsätt spelare.
Sen är detta inte bara BD relaterat. Cinavia skyddet i ljudspåren finns redan på fleralet filmer på DVD.
Jag är en tekniknörd och efter att jag fick nys om Cinavia så satt jag och läste allt vad jag kunde om den, och det är, om man nu bortser från piratdiskussionen, ett jävligt coolt system.
Folk har försökt med ljudmanipulationer, öka och sänka uppspelningshastighet, koda om till andra format, konvertera till lägre bitrates, lägga in brus, tillome att klippa olika frekvenser, spela baklänges, klippa ljudet varanan sekund, spela om en 2 sekunders ljudsekvens om och om igen, och använda ljudet från en DVD-skiva. Oavsätt vad som testats så har Cinavia skyddade spelare plockat att ljudströmen är skyddad! Det är ett fantastiskt smart system, och ur en nörds ögon(eller öron), så är detta bara coolt.

Då detta är ett Blu-ray forum, och vi diskuterar filmer som släpps på skiva, så ser jag inte "problematiken" Cinavia skulle innebära.

/P

#42

Postad 30 november 2011 - 14:04

KinoNiki
  • KinoNiki
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0
Ser inte det minsta "coolt" med det, får mig bara att vilja kräkas.

#43

Postad 30 november 2011 - 14:08

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 419 inlägg
  • 0
Ja stackars piraterna som inte kan spela upp sina nerladdade filmer genom spelarna ;)

#44

Postad 30 november 2011 - 16:09

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Ja stackars piraterna som inte kan spela upp sina nerladdade filmer genom spelarna ;)

Jag tror det är få pirater som äger en bluray-spelare så det drabbar nog inte dem överhuvudtaget. Vad ska man med en bluayspelare om man ändå inte använder skivor?
Som vanligt är det köpare som gör backup som kommer drabbas.

Redigerat av Unregistered577c6879, 30 november 2011 - 16:09.


#45

Postad 30 november 2011 - 16:39

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 419 inlägg
  • 0
Många som endast använder en billig BD spelare för att köra MKV m.m., samt att streama dessa format genom, istället för att ha en dator kopplad till TV:n.

Folk som gör backup på filmer är inte den stora massan av DVD/BD köpare. Bland alla DVD/BD samlare jag känt genom åren, så har ingen av dom brytt sig om att göra backups, utan det är först HÄR på forumet jag ramlat på detta fenomen bland några få av er.

Varför inte bara spela original skivan? Eller är ni så extremt slarviga med dom? ;)
Om ni har barn så får ni väl lära dom att hantera dom försiktigt. Dock så är ju BD skivor betydligt tåligare mot repor m.m. jämfört med en DVD.

#46

Postad 30 november 2011 - 17:17

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Jag tror det är få pirater som äger en bluray-spelare så det drabbar nog inte dem överhuvudtaget. Vad ska man med en bluayspelare om man ändå inte använder skivor?
Som vanligt är det köpare som gör backup som kommer drabbas.

Nu är det ju så att de som ser mest på film och köper film är också de som främst laddar ner illegalt.

#47

Postad 30 november 2011 - 17:34

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Många som endast använder en billig BD spelare för att köra MKV m.m., samt att streama dessa format genom, istället för att ha en dator kopplad till TV:n.

Folk som gör backup på filmer är inte den stora massan av DVD/BD köpare. Bland alla DVD/BD samlare jag känt genom åren, så har ingen av dom brytt sig om att göra backups, utan det är först HÄR på forumet jag ramlat på detta fenomen bland några få av er.

Varför inte bara spela original skivan? Eller är ni så extremt slarviga med dom? ;)
Om ni har barn så får ni väl lära dom att hantera dom försiktigt. Dock så är ju BD skivor betydligt tåligare mot repor m.m. jämfört med en DVD.

Har du använt dig av en försäkring någon gång i livet? Eller är det också onödiga saker?
Sedan undrar jag om du har barn, för de gör ju alltid precis som man säger.
Finner det ganska fascinerande att så många faktiskt tycker att det är positivt med inskränkningar i privatkoperingsrätten samtidigt som vi tvingas betala "skatt" på tommedia. Får inte det att gå ihop faktiskt.

Men åter till själva ämnet backup på en annan punkt. Vi är väldigt många som lagrar våra filmer centralt så vi kan köra ut dem på vilken display som helst. Man behöver ta upp ta upp 10 meter bokhylla i vardagsrummet och hämta skivan utan alla i hushållet kan se på samma film samtidigt om så önskas på 5 st skärmar. Indexeringssystmen är så pass avancerade att man kan enkelt få en bra överblick över varenda film och det tar mindre än 2 sekunder att starta den. Enda nackdelen är att det är dyrt...

Nu är det ju så att de som ser mest på film och köper film är också de som främst laddar ner illegalt.

Tyvärr finns det ju ingen statistik för antalet illegala fildelare och kopplingen till ägande av en blurayspelare så jag skulle nog dra mig från att göra några sådana slutsatser.
Men det är väl inte synd om dem i och med att de ändå har originalskivan?

Redigerat av Unregistered577c6879, 30 november 2011 - 17:37.


#48

Postad 30 november 2011 - 18:35

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Jag tycker själv det är väldigt tråkigt att jag ska behöva betala extra för hårddiskar som kommer användas till att lagra foto som jag själv tagit. Vad gäller cinavia ser jag det som sagt inte som en inskränkning då jag tolkar lagen som att det är ett kopieringsskydd vilket jag inte får gå förbi det då det inte är trivialt och det inte hindrar produkten (den fysiska skivan med filmen på - inte bara filmen) att spelas upp på någon för uppspelning avsedd spelare.

Däremot är det beklagligt att de som faktiskt köper filmerna och sedan lagrar dem centralt drabbas negativt, men förhoppningsvis kommer det snart komma vettiga digital copies med när man köper filmerna, detta borde ju lösa problemet?

#49

Postad 30 november 2011 - 20:16

KinoNiki
  • KinoNiki
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Ja stackars piraterna som inte kan spela upp sina nerladdade filmer genom spelarna ;)


Fast du verkar ju inte må så bra du heller att döma av din avatar... :P

För övrigt har jag inte en enda nedladdad film, jag sysslar inte med sånt, dock har jag drygt 4000 originalfilmer som jag inte har plats för och jag vill därför kunna spela upp dem via htpc eller mediaserver. Men det ska jag alltså inte få längre... (även om just dessa gamla filmer lär funka så kommer inte nya att göra det, så därför slutar jag köpa nya filmer tills de fixat ett sätt som funkar).

#50

Postad 30 november 2011 - 21:30

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 419 inlägg
  • 0

Fast du verkar ju inte må så bra du heller att döma av din avatar... :P


Det är så jag ser ut när jag vaknar på morgonen ;) :D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.