Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mest Prisvärda digi/koax-kabeln.

135 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
QED Qunex SR75 Coax 1RCA - 1RCA 1m (RCA-kablar) 1 8,33 (5) Inga priser
QED Performance Audio1 2RCA - 2RCA 1m (RCA-kablar) 1 7,75 (3) Inga priser
Van den Hul The D-102 III Hybrid 2RCA - 2RCA 1m (RCA-kablar) 1 8,29 (6) Inga priser
Van den Hul The Name Coax 1RCA - 1RCA 1m (RCA-kablar) 1 8 (10) Inga priser
Van den Hul Digi-Coupler 75 Coax 1RCA - 1RCA 0,6m (RCA-kablar) 1 (0) Inga priser
Argon Audio 5221D Coax 1RCA - 1RCA 1m (RCA-kablar) 1 8 (4) Inga priser

#51

Postad 16 maj 2010 - 15:01

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Verkar vara riktiga skräpkablar om de redan vid första testet har påverkats så pass mycket av syre att de inte kan skicka data på ett korrekt sätt. Om kolfiber reagerar med syre eller ej är ganska ointressant, det är inte där signalen färdas. På vilket sätt "åldras" en standardkabel jämfört med den du köpte?

Grejen e väl att du aldrig behöver köpa en ny kanske?

#52

Postad 16 maj 2010 - 15:05

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Att kolfiber är en mycket sämre elektisk ledare än t.ex. koppar och silver betyder inget i frågan? Är det därför VDH är ganska ensamma om materialet. Det kanske inte är så noga med hur bra det leder bara det är exklusivt...?

Se nu till bara att du inte kopplar Van Den Hul The Third till högtalarna. Van Den Hul rekommenderar nämligen "att du bara använder kolfiberkabel på ett enda ställe i anläggningen. Om du till exempel väljer The THIRD som högtalarkabel bör du använda en metallbaserad High End-signalkabel." Trovärdigt...? :unsure:

http://www.hifiklubb..._ljus_beige.htm


Det är helt naturligt. Länkar till en gammal goding från "Hjärnstorm" där det visas på hur lätt man, av olika orsaker, kan styras till att uppleva skillnader som inte existerar. Finns massor med andra liknande exempel... Bla visade det sig för ett tag sedan att folk föredrog dyra viner hellre än billiga när de visste vad de drack. Såg inte alls ut på det sättet när det testades förutsättningslöst.

http://www.youtube.c...h?v=0HyZIMBQ8n0

Dock så måste var och en få köpa vad de vill. Det är argumenten kring produkterna som kan / bör diskuteras.

Mitt i Prick!

#53

Postad 16 maj 2010 - 15:05

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

så när jag jämförde mina tre vdh, som jag hörde skillnad på så har de inte med mateiallet att göra? Klart som F*N de har. The name kör endast med ofc koppar, thats it, digi kör med kolfiber, hörbar skillnad. Enligt mig.


Nej, det hade inte med materialet att göra. Varför skulle det vara klart som "FAN"?

#54

Postad 16 maj 2010 - 15:06

Unregisteredd0294629
  • Unregisteredd0294629
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Okej, här är ett 16bitars sample:
0010 1001 1110 0100

ak47 får gärna förklara hur det ser ut efter att ha skickats genom en 35kr's coax-kabel, samt en 1kkr's coax-kabel i sitt digitala utförande.

#55

Postad 16 maj 2010 - 15:07

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Att kolfiber är en mycket sämre elektisk ledare än t.ex. koppar och silver betyder inget i frågan? Är det därför VDH är ganska ensamma om materialet. Det kanske inte är så noga med hur bra det leder bara det är exklusivt...?

Se nu till bara att du inte kopplar Van Den Hul The Third till högtalarna. Van Den Hul rekommenderar nämligen "att du bara använder kolfiberkabel på ett enda ställe i anläggningen. Om du till exempel väljer The THIRD som högtalarkabel bör du använda en metallbaserad High End-signalkabel." Trovärdigt...? :unsure:

http://www.hifiklubb..._ljus_beige.htm


Det är helt naturligt. Länkar till en gammal goding från "Hjärnstorm" där det visas på hur lätt man, av olika orsaker, kan styras till att uppleva skillnader som inte existerar. Finns massor med andra liknande exempel... Bla visade det sig för ett tag sedan att folk föredrog dyra viner hellre än billiga när de visste vad de drack. Såg inte alls ut på det sättet när det testades förutsättningslöst.

http://www.youtube.c...h?v=0HyZIMBQ8n0

Dock så måste var och en få köpa vad de vill. Det är argumenten kring produkterna som kan / bör diskuteras.

Skulle inte vilja påstå att jag hade tänkt köpa kablage för 100k.. aah visst, kolfiberkabel som har en LEDARE av kolfiber borde endast vara på ett ställe i annläggningen. The digi har ett LAGER av kolfiber som ett avancerat skydd.. inte ledaren...

#56

Postad 16 maj 2010 - 15:08

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Grejen e väl att du aldrig behöver köpa en ny kanske?


Hur menar du nu? Att man ständigt behöver köpa nya kablar om man betalar 35 kronor för dom, men inte om man betalar 1000 kronor? Att man betalar en väldans massa pengar för något är inte i sig ett argument för att det skulle hålla bättre än något som är billigare.

#57

Postad 16 maj 2010 - 15:12

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Nej, det hade inte med materialet att göra. Varför skulle det vara klart som "FAN"?

för att det ända som skillde kablarna åt var materialet. Och jag tyckte att det fanns en hörbar skillnad =)

Hur menar du nu? Att man ständigt behöver köpa nya kablar om man betalar 35 kronor för dom, men inte om man betalar 1000 kronor? Att man betalar en väldans massa pengar för något är inte i sig ett argument för att det skulle hålla bättre än något som är billigare.

Köper du en kabel för 35 spänn så blir den mer störd av omgivningen än en dyrare varient..

Redigerat av bittorent ak47, 16 maj 2010 - 15:10.


#58

Postad 16 maj 2010 - 15:12

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Okej, här är ett 16bitars sample:
0010 1001 1110 0100

ak47 får gärna förklara hur det ser ut efter att ha skickats genom en 35kr's coax-kabel, samt en 1kkr's coax-kabel i sitt digitala utförande.

Japp, det är denna frågeställning jag drivit genom hela tråden. Fortfarande inte fått något svar på hur den faktiska datan påverkas. Bara en massa snack om kontakter, kolfiber och att jag saknar kunskap om att ens uttala mig på detta forum. :unsure:

#59

Postad 16 maj 2010 - 15:15

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Som sagt, har redan gett två möjliga förklaringar till varför du hör skillnad, eftersom materialet inte är en av dem.

Köper du en kabel för 35 spänn så blir den mer störd av omgivningen än en dyrare varient..


Men herregud, omgivningen ändras inte för att du köper en billig kabel. Vad får dig att påstå det?

#60

Postad 16 maj 2010 - 15:18

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Som sagt, har redan gett två möjliga förklaringar till varför du hör skillnad, eftersom materialet inte är en av dem.



Men herregud, omgivningen ändras inte för att du köper en billig kabel. Vad får dig att påstå det?

KABELN påverkas omgivningen, omgivningen påverkas inte av kabeln..

Redigerat av bittorent ak47, 16 maj 2010 - 15:19.


#61

Postad 16 maj 2010 - 15:20

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Dum på riktigt? KABELN påverkas omgivningen, omgivningen påverkas inte av kabeln..

Du har fortfarande inte svarat på hur datan ändras. Om inte datan ändras innan den når din D/A kan det inte låta på olika sätt.

#62

Postad 16 maj 2010 - 15:20

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Skulle inte vilja påstå att jag hade tänkt köpa kablage för 100k.. aah visst, kolfiberkabel som har en LEDARE av kolfiber borde endast vara på ett ställe i annläggningen. The digi har ett LAGER av kolfiber som ett avancerat skydd.. inte ledaren...

Man vad säger detta om VDHs argument och om det stämmer, vad säger det om deras kablars kraftiga påverkan av en anläggning? Tycker det verkar helskumt...

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 16 maj 2010 - 15:22.


#63

Postad 16 maj 2010 - 15:22

songoku
  • songoku
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Du har fortfarande inte svarat på hur datan ändras. Om inte datan ändras innan den når din D/A kan det inte låta på olika sätt.

Då lär den väl ändras på färden vah? eller hur, de e här materialet i kabeln kommer in..

#64

Postad 16 maj 2010 - 15:25

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Du skrev att en billig kabel störs mer av omgivningen. Det innebär att omgivningen ändras på något sätt när du använder en billigare kabel.

Du kanske menade att omgivningen har en konstant påverkan, men att en dyrare kabel skyddar ledaren bättre från omgivningen. Så kan det vara, men, de störningar som förekommer klarar en billig koaxialkabel att skydda ifrån lika bra som en dyr dito. Det är med andra ord pengar i sjön om man ser på det rent teknikmässigt, men sen att du känner dig bättre av att ha en dyr kabel är din ensak.
Personligen tycker jag att det är lite synd.

#65

Postad 16 maj 2010 - 15:27

Unregisteredd0294629
  • Unregisteredd0294629
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Okej, här är ett 16bitars sample:
0010 1001 1110 0100

ak47 får gärna förklara hur det ser ut efter att ha skickats genom en 35kr's coax-kabel, samt en 1kkr's coax-kabel i sitt digitala utförande.


bump

#66

Postad 16 maj 2010 - 15:27

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Då lär den väl ändras på färden vah? eller hur, de e här materialet i kabeln kommer in..

Okej, så 1101 0110 1011 0111 blir helt plötsligt 1111 1111 1111 0000 "på färden vah"?

Intressant. Det är ett under att det över huvud taget är samma musik som spelas upp när ni byter kablage. :unsure:

#67

Postad 16 maj 2010 - 15:27

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Då lär den väl ändras på färden vah? eller hur, de e här materialet i kabeln kommer in..


Varför?

#68

Postad 16 maj 2010 - 15:29

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Du har fortfarande inte svarat på hur datan ändras. Om inte datan ändras innan den når din D/A kan det inte låta på olika sätt.

För att jag inte har en aning om en massa 1:r å 0:r.
Jag vet bara säkert att det fanns en hörbar skillnad mellan de olika kablarna, det är ju nu intresset i denna tråd/var. Sen om en mass 1:or eller 0:r blir opåverkade kan inte jag svara på. Jag vet vad jag hörde och digi lät strongt bättre än the name.
Genom att isolera varje fiber för sig gör man så att elektronerna bara kan röra sig i en riktning. Elektronrörelser ”i sidled” – som ger upphov till många problem i traditionella metalledare – elimineras, vilket utgör en stor del av förklaringen till den kristallklara återgivningen.

Returledaren/skärmen består av hela sex lager flätad kolfiber med sammanlagt 114 000 individuellt isolerade fibrer. Tillverkningen och termineringen av dessa kolfiberledare är enormt komplicerad och skulle nästan i sig räcka för att starta mytbildning kring van den Hul. Men som tur är behöver du inte fundera över det, utan kan nöja dig med att njuta av resultatet!


Du skrev att en billig kabel störs mer av omgivningen. Det innebär att omgivningen ändras på något sätt när du använder en billigare kabel.

Du kanske menade att omgivningen har en konstant påverkan, men att en dyrare kabel skyddar ledaren bättre från omgivningen. Så kan det vara, men, de störningar som förekommer klarar en billig koaxialkabel att skydda ifrån lika bra som en dyr dito. Det är med andra ord pengar i sjön om man ser på det rent teknikmässigt, men sen att du känner dig bättre av att ha en dyr kabel är din ensak.
Personligen tycker jag att det är lite synd.

Du kanske menade att omgivningen har en konstant påverkan, men att en dyrare kabel skyddar ledaren bättre från omgivningen. Så kan det vara. det var exakt det jag menade.

#69

Postad 16 maj 2010 - 15:30

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

För att jag inte har en aning om en massa 1:r å 0:r.
Jag vet bara säkert att det fanns en hörbar skillnad mellan de olika kablarna, det är ju nu intresset i denna tråd/var. Sen om en mass 1:or eller 0:r blir opåverkade kan inte jag svara på. Jag vet vad jag hörde och digi lät strongt bättre än the name.
Genom att isolera varje fiber för sig gör man så att elektronerna bara kan röra sig i en riktning. Elektronrörelser ”i sidled” – som ger upphov till många problem i traditionella metalledare – elimineras, vilket utgör en stor del av förklaringen till den kristallklara återgivningen.

Returledaren/skärmen består av hela sex lager flätad kolfiber med sammanlagt 114 000 individuellt isolerade fibrer. Tillverkningen och termineringen av dessa kolfiberledare är enormt komplicerad och skulle nästan i sig räcka för att starta mytbildning kring van den Hul. Men som tur är behöver du inte fundera över det, utan kan nöja dig med att njuta av resultatet!

Men herregud. Det enda som skickas i kabeln är ettor och nollor. Om det är som du säger måste ju ettorna och nollorna byta plats och då är det inte längre samma dataström, dvs. inte ens samma musik som spelas upp.

Digital överföring innebär av eller på. Basen som används är två. Det du beskriver är helt omöjligt.

#70

Postad 16 maj 2010 - 15:34

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

För att jag inte har en aning om en massa 1:r å 0:r.
Jag vet bara säkert att det fanns en hörbar skillnad mellan de olika kablarna, det är ju nu intresset i denna tråd/var. Sen om en mass 1:or eller 0:r blir opåverkade kan inte jag svara på. Jag vet vad jag hörde och digi lät strongt bättre än the name.
Genom att isolera varje fiber för sig gör man så att elektronerna bara kan röra sig i en riktning. Elektronrörelser ”i sidled” – som ger upphov till många problem i traditionella metalledare – elimineras, vilket utgör en stor del av förklaringen till den kristallklara återgivningen.

Returledaren/skärmen består av hela sex lager flätad kolfiber med sammanlagt 114 000 individuellt isolerade fibrer. Tillverkningen och termineringen av dessa kolfiberledare är enormt komplicerad och skulle nästan i sig räcka för att starta mytbildning kring van den Hul. Men som tur är behöver du inte fundera över det, utan kan nöja dig med att njuta av resultatet!


Du kanske menade att omgivningen har en konstant påverkan, men att en dyrare kabel skyddar ledaren bättre från omgivningen. Så kan det vara. det var exakt det jag menade.


Det är ettor och nollor som transporteras, så om de är opåverkade så kan det omöjligt låta annorlunda, även ifall du upplever det så.
Att citera en tillverkare/återförsäljare som tjänar pengar på att sälja dyrt nonsens är inte att argumentera för sin sak.

Du kanske menade att omgivningen har en konstant påverkan, men att en dyrare kabel skyddar ledaren bättre från omgivningen. Så kan det vara. det var exakt det jag menade.


Men eftersom det extra skyddet inte hjälper något så är det ganska poänglöst i ett tekniskt aspekt. Men betyder allt för försäljaren.

#71

Postad 16 maj 2010 - 15:40

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
Fine, mig tjänor dom glada pengar på då jag tycker att the digi låter 20ggr bättre än nån noname kbel som medföljer i utrustningen. För mig är det mkt värt då jag lyssnar mycket musik som kräver digitala kablar..

#72

Postad 16 maj 2010 - 15:41

songoku
  • songoku
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Fine, mig tjänor dom glada pengar på då jag tycker att the digi låter 20ggr bättre än nån noname kbel som medföljer i utrustningen. För mig är det mkt värt då jag lyssnar mycket musik som kräver digitala kablar..

De e ju de som e vitsen med tråden. Som förövrigt har spårat ut helt..

#73

Postad 16 maj 2010 - 15:41

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Fine, mig tjänor dom glada pengar på då jag tycker att the digi låter 20ggr bättre än nån noname kbel som medföljer i utrustningen. För mig är det mkt värt då jag lyssnar mycket musik som kräver digitala kablar..


Nej, det gör du inte, för det finns ingen musik som kräver digitala kablar mer än någon annan.

#74

Postad 16 maj 2010 - 15:42

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0
Musik som kräver digitala kablar?

#75

Postad 16 maj 2010 - 15:43

Unregisteredd0294629
  • Unregisteredd0294629
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

För att jag inte har en aning om en massa 1:r å 0:r.


Precis.

0010 1001 1110 0100 -> <Dyr Kabel> -> 0010 1001 1110 0100
0010 1001 1110 0100 -> <Billig Kabel> -> 0010 1001 1110 0100

Notera hur sekvenserna är identiska så väl före som efter de skickats genom kabeln.

Jag menar nu givetvis inte att detta innebär att en coaxialkabel alltid skickar igenom en perfekt signal. Det kan i praktiken finnas två fall då den inte gör det:

Kabel är "öppen" (dvs. helt sönder)
0010 1001 1110 0100 -> <Dyr Kabel> -> 0000 0000 0000 0000
0010 1001 1110 0100 -> <Billig Kabel> -> 0000 0000 0000 0000

Notera att även i detta fallet kvittar de om kabeln var dyr eller ej, den är sönder = ingen signal. Håller din kabel så pass länge att den är mer prisvärd än min som jag köpte på Siba för 35kr om jag minns rätt? Min har hållt i över 5 år. Om den går sönder imorgon så kommer det alltså krävas att jag köper ungefär 14 till, om jag lever tills att jag är 90 och de nya jag köper håller i ca 5 år. 14 * 35 = 490 spänn.

Det andra fallet är att signalen på något sätt påverkas av störningar, då ser vi följande (under förutsättning att den dyra kabeln är skyddar, och den billiga inte gör det):

0010 1001 1110 0100 -> <Dyr Kabel> -> 0010 1001 1110 0100
0010 1001 1110 0100 -> <Billig Kabel> -> <Brus>

Jag drar slutsatsen att du hörde rent brus från den/de billigare kablarna, då detta är det ända fallet då det skulle kunna bli någon skillnad. Om jag vore dig skulle jag i sådana fall skärma av all elektronik med någon meter koppar eller dylikt, för det kan inte vara hälsosamt att vistas i närheten av de enorma elektriska fält som ditt system bildar.

#76

Postad 16 maj 2010 - 15:43

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Haha, men herregud.

Edit: Tråden har inte spårat ur, även om de som argumenterar för att det är skillnad på digitalkablar tycker det i brist på argument som styrker deras åsikt.

Redigerat av Unregistered1254, 16 maj 2010 - 15:44.


#77

Postad 16 maj 2010 - 15:45

songoku
  • songoku
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Okej, så 1101 0110 1011 0111 blir helt plötsligt 1111 1111 1111 0000 "på färden vah"?

Intressant. Det är ett under att det över huvud taget är samma musik som spelas upp när ni byter kablage. :unsure:

Om nu ak47 hörde en skillnad och blev glad över det är de väl hans/hons,.. sak. Huvudsaken e väl att man e nöjd som kund. Om du/ ni bara säger att allt dh slänger ut sig bara e rent skitprat så får ni väl tycka de då. Själv håller jag med bitt i "Debatt".. VDH:S kablar ÄR bättre en skit kablar som följer med, sam 300kr:s kablar or whatever. Materialt måste ju ha en inverkan på hur vida bra 1:ORNA Å 0:ORNA behandlas i överförningen. Därav en hörbar skillnad.

#78

Postad 16 maj 2010 - 15:49

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Musik som kräver digitala kablar?

Skrev fel, menade film osv..

Om nu ak47 hörde en skillnad och blev glad över det är de väl hans/hons,.. sak. Huvudsaken e väl att man e nöjd som kund. Om du/ ni bara säger att allt dh slänger ut sig bara e rent skitprat så får ni väl tycka de då. Själv håller jag med bitt i "Debatt".. VDH:S kablar ÄR bättre en skit kablar som följer med, sam 300kr:s kablar or whatever. Materialt måste ju ha en inverkan på hur vida bra 1:ORNA Å 0:ORNA behandlas i överförningen. Därav en hörbar skillnad.

Möjligt..

#79

Postad 16 maj 2010 - 15:49

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Jag vet bara säkert att det fanns en hörbar skillnad mellan de olika kablarna, det är ju nu intresset i denna tråd/var. Sen om en mass 1:or eller 0:r blir opåverkade kan inte jag svara på. Jag vet vad jag hörde och digi lät strongt bättre än the name.

Ursäkta om jag lägger mig i, men kan inte låta bli.
Är du med på att ljudet du hör ABSOLUT LÅTER EXAKT LIKADANT om alla bitar överförs korrekt men med olika kablar ?

Genom att isolera varje fiber för sig gör man så att elektronerna bara kan röra sig i en riktning. Elektronrörelser ”i sidled” – som ger upphov till många problem i traditionella metalledare – elimineras, vilket utgör en stor del av förklaringen till den kristallklara återgivningen.

"Kristallklar återgivning" är en term man kan använda när det gäller LJUD. Inte när det gäller en digital överföringslänk där det ofta räcker att nyttosignalen bara är något starkare än störsignalen för att allt skall funka ok.

Returledaren/skärmen består av hela sex lager flätad kolfiber med sammanlagt 114 000 individuellt isolerade fibrer. Tillverkningen och termineringen av dessa kolfiberledare är enormt komplicerad och skulle nästan i sig räcka för att starta mytbildning kring van den Hul. Men som tur är behöver du inte fundera över det, utan kan nöja dig med att njuta av resultatet!

Jag skulle kunna satsa pengar på att alla bitarna kommer fram till förstärkaren även om du använder vanlig ståltråd eller ett par galgar. Det låter då exakt likadant också. Digital överföring spdif e likn någon meter i hemmiljö är VÄLDIGT okritisk.

#80

Postad 16 maj 2010 - 15:50

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Nej, det gör du inte, för det finns ingen musik som kräver digitala kablar mer än någon annan.

Erkänner mig att jag tabbade, menade film å spel etc..

#81

Postad 16 maj 2010 - 15:53

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0
Men en kod är en kod, oavsett om du skickar den genom guld eller rost.
Det är da-omvandlaren som "gör" ljud av ettorna och nollorna.

#82

Postad 16 maj 2010 - 15:53

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Ursäkta om jag lägger mig i, men kan inte låta bli.
Är du med på att ljudet du hör ABSOLUT LÅTER EXAKT LIKADANT om alla bitar överförs korrekt men med olika kablar ?


"Kristallklar återgivning" är en term man kan använda när det gäller LJUD. Inte när det gäller en digital överföringslänk där det ofta räcker att nyttosignalen bara är något starkare än störsignalen för att allt skall funka ok.


Jag skulle kunna satsa pengar på att alla bitarna kommer fram till förstärkaren även om du använder vanlig ståltråd eller ett par galgar. Det låter då exakt likadant också. Digital överföring spdif e likn någon meter i hemmiljö är VÄLDIGT okritisk.

Om ljudet inte låter likadant då jag jämförde med de tre vhd är de fel på mina öron då eller? Chansen att alla kablar överför alla signaler helt korrekt hela tiden är ju isf ganska liten. om jag fått måndags exemplar av name å the first mk. Isåfall har hifiklubben grundlurat mig..

#83

Postad 16 maj 2010 - 15:55

songoku
  • songoku
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
De har dom inte, jag har också lånat hem kablar (digitala) och jämfört. Visserligen Qed då men..

#84

Postad 16 maj 2010 - 15:57

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Om nu ak47 hörde en skillnad och blev glad över det är de väl hans/hons,.. sak. Huvudsaken e väl att man e nöjd som kund. Om du/ ni bara säger att allt dh slänger ut sig bara e rent skitprat så får ni väl tycka de då. Själv håller jag med bitt i "Debatt".. VDH:S kablar ÄR bättre en skit kablar som följer med, sam 300kr:s kablar or whatever. Materialt måste ju ha en inverkan på hur vida bra 1:ORNA Å 0:ORNA behandlas i överförningen. Därav en hörbar skillnad.


Självklart får man kasta pengar omkring sig för att må bättre, men att påstå att du per automatik för något som presterar bättre än något som kostar en hundradel av det priset finns det inga belägg för.

På vilket sätt är kablarna bättre?
Varför måste materialet påverka hur ettorna och nollorna transporteras?
Din slutsats har härletts från ett gäng falska premisser, vilket gör den ganska så värdelös.

#85

Postad 16 maj 2010 - 15:58

Unregisteredd0294629
  • Unregisteredd0294629
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Om ljudet inte låter likadant då jag jämförde med de tre vhd är de fel på mina öron då eller? Chansen att alla kablar överför alla signaler helt korrekt hela tiden är ju isf ganska liten. om jag fått måndags exemplar av name å the first mk. Isåfall har hifiklubben grundlurat mig..


Läs mitt inlägg...

#86

Postad 16 maj 2010 - 15:59

songoku
  • songoku
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

De har dom inte, jag har också lånat hem kablar (digitala) och jämfört. Visserligen Qed då men..

Jag jämförde Performance digital och signature 75. Hörbar skillnad.

#87

Postad 16 maj 2010 - 16:00

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Jag jämförde Performance digital och signature 75. Hörbar skillnad.


Uppfattad skillnad, inte samma sak.

#88

Postad 16 maj 2010 - 16:04

songoku
  • songoku
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Självklart får man kasta pengar omkring sig för att må bättre, men att påstå att du per automatik för något som presterar bättre än något som kostar en hundradel av det priset finns det inga belägg för.

På vilket sätt är kablarna bättre?
Varför måste materialet påverka hur ettorna och nollorna transporteras?
Din slutsats har härletts från ett gäng falska premisser, vilket gör den ganska så värdelös.

Signature 75, lät renare och inte lika brusigt i vissa wav/flac filer. om man rippar en exempelvis Queen skiva från 75, A Day at the races(exempelvis) får man ju ett litet bakrunds brus, men de är för att inspelningen e gammal. Har man olika kablar hörs detta brus mer eller mindre, enligt mig.. Signature 75 lät så bra att när man spelade tie your mother down(Queen) så lät de som om låten var inspelad framför näsan på en.

Uppfattad skillnad, inte samma sak.

Hörbar skillnad.

Redigerat av songoku, 16 maj 2010 - 16:03.


#89

Postad 16 maj 2010 - 16:05

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Signature 75, lät renare och inte lika brusigt i vissa wav/flac filer. om man rippar en exempelvis Queen skiva från 75, A Day at the races(exempelvis) får man ju ett litet bakrunds brus, men de är för att inspelningen e gammal. Har man olika kablar hörs detta brus mer eller mindre, enligt mig.. Signature 75 lät så bra att när man spelade tie your mother down(Queen) så lät de som om låten var inspelad framför näsan på en.


Försök igen, det där svaret hör inte till frågorna. Subjektiva uppfattningar har inte här att göra.
Bevisa, rent tekniskt, hur din premisser är sanna.

#90

Postad 16 maj 2010 - 16:05

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Signature 75, lät renare och inte lika brusigt i vissa wav/flac filer. om man rippar en exempelvis Queen skiva från 75, A Day at the races(exempelvis) får man ju ett litet bakrunds brus, men de är för att inspelningen e gammal. Har man olika kablar hörs detta brus mer eller mindre, enligt mig.. Signature 75 lät så bra att när man spelade tie your mother down(Queen) så lät de som om låten var inspelad framför näsan på en.


Hörbar skillnad.


Tror inte att det har så mkt med saken å göra, de där bakrundsbruset...

Redigerat av bittorent ak47, 16 maj 2010 - 16:06.


#91

Postad 16 maj 2010 - 16:08

blidevik
  • blidevik
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Slår vad om att du skulle göra ett blindtest på kablar så skulle du inte kunna avgöra vilken kabel som e vilken....
Du uppfattar att din dyra kabel låter bättre för, ja den borde ju va bättre eftersom den e dyrare

#92

Postad 16 maj 2010 - 16:13

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Om ljudet inte låter likadant då jag jämförde med de tre vhd är de fel på mina öron då eller? Chansen att alla kablar överför alla signaler helt korrekt hela tiden är ju isf ganska liten.

Det är säkert inget fel på dina öron, men jag är ganska övertygad om att du inte gjort något blindtest på ett korrekt sätt, och då bör du inte lita på ditt eget omdöme ens eftersom fantasi och förväntningar spelar in för mycket.

om jag fått måndags exemplar av name å the first mk. Isåfall har hifiklubben grundlurat mig..

De har säkert inte lurat dig medvetet. Förhoppningsvis tror de på produkterna de säljer.

Det räcker att du vrider en smula på huvudet, sitter något annorlunda på stolen, har hostat, harklat dig eller nyst mellan testerna av de olika kablarna för att dina öron inte längre skall ha mer än ungefär liknande förutsättningar när det gäller att skilja på hur ljud låter.

Om du lyssnat/testat en stund och sen rest dig ut stolen och spenderat 20 sekunder på att fippla med kablarna så är förutsättningarna plötsligt helt annorlunda när du sätter dig i stolen igen. Denna skillnad är ofantligt mycket större än skillnaden i kvalitet på två fungerande digital-kablar, varför det inte går att dra några som helst slutsatser av en dylikt test.

#93

Postad 16 maj 2010 - 16:14

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
Trådskapare borde läsa på om placeboeffekter samt grundläggande signalöverföring innan han diskuterar vidare. De som har någon utbildning inom området elektroteknik skrattar ganska mycket om kabeltrollerit vissa tillverkare har.

#94

Postad 16 maj 2010 - 16:15

songoku
  • songoku
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Försök igen, det där svaret hör inte till frågorna. Subjektiva uppfattningar har inte här att göra.
Bevisa, rent tekniskt, hur din premisser är sanna.

Går man tillbaka till VDH, så rent tekniskt sett har ju meterialet med saken att göra, då bitt provade tre kablar av samma märke men alla tre var av olika material. Hörbar skillnad( sa han/hon). Materialet har alltså en teknisk påverkan på hurvida korrekt 1:orna/0:orna i den digitala överföringen överförs mellan cd spelaren oc recivern..
om nu han/hon hörde skillnad måste ju materialet i kablarna påverkat 1orna/0:orna olika. Jag tvivlar inte på att detta är en omöjlighet. Hade det varit falskt hade ingen(nämt tidigare) någonsin köpt vdh för att enligt er så slänger de bara ut skitsnack. I de resonemanget har ni antgligen provlysnat och inte hört skillnad, medans bitt har.
Även nämt tidigare så jämförde jag prformance å signature åt. skillnaden var inte jättestor men den fanns. DÅ SIGNATURE ANVÄNDER RODIUM, ursäkta caps, och performance har vanlig ofc koppar, måste ju materialet ha en effekt.

#95

Postad 16 maj 2010 - 16:17

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Trådskapare borde läsa på om placeboeffekter samt grundläggande signalöverföring innan han diskuterar vidare. De som har någon utbildning inom området elektroteknik skrattar ganska mycket om kabeltrollerit vissa tillverkare har.

Tss känner flera elektriker som delar mina åsikter.

#96

Postad 16 maj 2010 - 16:18

blidevik
  • blidevik
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
flera som borde läsa om placeboeffekterdå :unsure:

#97

Postad 16 maj 2010 - 16:18

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Ett imo intressant föredrag om hur ljudupplevelser kan vara styrda och svårigheterna med att ioslera orsakerna till en upplevelse. Kanske repris för en del men förhoppningsvis nytt för några...

http://www.youtube.c...h?v=BYTlN6wjcvQ

#98

Postad 16 maj 2010 - 16:20

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Slår vad om att du skulle göra ett blindtest på kablar så skulle du inte kunna avgöra vilken kabel som e vilken....
Du uppfattar att din dyra kabel låter bättre för, ja den borde ju va bättre eftersom den e dyrare

Hoppas du inte tror att jag e dum i huvet?
klart jag har testat på olika sätt. i fillmer, spel å musik. Kvalitén från the digi fastnade i mitt hjärta. Jag bad dessutom mina päron å några polare att komma över(inte för den saken utan en filmkväll). De hörde en skillnad. jag bytte komponenter med samma resultat. Så en kabel HAR större effekt än vad vissa faktiskt tror.

#99

Postad 16 maj 2010 - 16:21

blidevik
  • blidevik
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
men du har ju fortfarande inte blindtestat dom, du vet ju vilken kabel du spelar med...

#100

Postad 16 maj 2010 - 16:22

songoku
  • songoku
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Hoppas du inte tror att jag e dum i huvet?
klart jag har testat på olika sätt. i fillmer, spel å musik. Kvalitén från the digi fastnade i mitt hjärta. Jag bad dessutom mina päron å några polare att komma över(inte för den saken utan en filmkväll). De hörde en skillnad. jag bytte komponenter med samma resultat. Så en kabel HAR större effekt än vad vissa faktiskt tror.

Rå off-topic men bjöd du in dina päron samtidigt som dina polare?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.