Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officell Tråd - Pioneer SC-LX90 *

244 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 13 januari 2009 - 12:16

Maths
  • Maths
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Hej Maths!

Jag tror det bästa är om du gör en jämförelse på prisjakt och tittar på specsen där. Detta är min första Pioneerprodukt och jag är extremt nöjd. Låg och lyssnade på en skiva igår och kom att tänka på hur nära verkligheten den lät. En skarp produkt helt klart!
Effekten som stärkaren har är stor och till och med blir över. Man kan kräma på hur mycket som helst. VIll dock inte skapa en andra jordbävning här i skåne :)



Specen har jag haft ca ett och ett halvt år på den, men en spec är en spec. Tänkte om det var någon som hade bytt upp sig från en AX10:a och hade lite info om skillnader.

/Mats

#102

Postad 13 januari 2009 - 12:48

ulukai
  • ulukai
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
Tyvärr är denna tråd hyfsat död pga att det inte är så många som köpt den. Vem har råd med 65 papp i dagens läge liksom?

#103

Postad 13 januari 2009 - 20:47

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Specen har jag haft ca ett och ett halvt år på den, men en spec är en spec. Tänkte om det var någon som hade bytt upp sig från en AX10:a och hade lite info om skillnader.

/Mats


Nej, men det var en *väldig* skillnad mot min gamla AX4:a och den var inte så dålig minsann!

LX90 låter förnämligt och har massor av kraft.

#104

Postad 14 januari 2009 - 15:59

Unregistered93acb259
  • Unregistered93acb259
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Tyvärr är denna tråd hyfsat död pga att det inte är så många som köpt den. Vem har råd med 65 papp i dagens läge liksom?


Jag vill inte påstå att jag har råd med det, men jag köpte den ändå ihop med ett häftigt högtalarpaket (Pio S-1EX, S-2EX, S-7EX och velodyne DD-12.) Jag hade kunnat köpa en fabriksny bil för pengarna, men jag tycker den nya anlägningen låter mycket bättre än en bil hade gjort. ;)

Den ersatte en gammal Harman Kardon receiver, slutsteg av Classé och högtalare av von Schweikert. Nu vet jag inte hur mycket som är effekten av högtalarbytet respektive stärkaren eftersom jag bytte allt på ett bräde men jag stod knappt ut med min anläggning för ynka 70' efter att ha provlyssnat på pioneeren. Kombinationen är underbar och jag tror inte jag behöver köpa nya HT-prylar på mycket, mycket länge! :(

/Daniel

#105

Postad 15 januari 2009 - 01:33

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0
daniel_cello kan bara säga så här jag har haft många bilar och tycker om bilar eftersom håller på att bygga en cobra.
Men det här med hemma-bio slår det.
Så jag tycker att du har satsat helt rätt. :)
Å då ska du veta att jag är rätt så gammal eller jag är gammal..suck

Roger

#106

Postad 26 januari 2009 - 12:58

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Nu blev en Susano beställd tillsamans med en Pioneer BDP-LX71. Vilken kick man får!!.
Ska komma ikväll med hempaket ;)

Ni som redan har köpt en, har ni hittat nån bänklösning både till vikten och storleken?. Hade ju behövt några hyllor eller minst ett spiderrack, vet inte om den är tillräckligt stor för Susanon?
Finns det alternativt något från Mio som fungerar?.

#107

Postad 28 januari 2009 - 12:45

Unregistered93acb259
  • Unregistered93acb259
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Nu blev en Susano beställd tillsamans med en Pioneer BDP-LX71. Vilken kick man får!!.
Ska komma ikväll med hempaket :)

Ni som redan har köpt en, har ni hittat nån bänklösning både till vikten och storleken?. Hade ju behövt några hyllor eller minst ett spiderrack, vet inte om den är tillräckligt stor för Susanon?
Finns det alternativt något från Mio som fungerar?.


Grattis till köpet!

Jag beställde Solid Tech radius cinema 8 i valnöt till min för två månader sedan och igår försökte de leverera. Jag hoppas få den i morgon. Det ska inte vara problem med utrymmet om man tar största höjden upp till nästa hyllplan. Då ger det även bra ventilation. Detta enligt Jörgen på Ultimate.

Den låter kanon ihop med Pioneers S-1EX - enda nackdelen är att man får omvärdera sin skivsamling. Nu märker man att vissa inspelningar är rättså dåliga. Tidigare hade det maskerats av anläggningen och lät ändå ganska trevligt. Fördelen är att om inspelningen är välgjord så är det som att ha artisterna på besök hemma :)

/Daniel

#108

Postad 28 januari 2009 - 13:42

ulukai
  • ulukai
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
Hej!

Jag använder mig utav en kista som jag köpte förra året. Passar helt perfekt och håller utan problem för monstret. Och snyggt blev det oxå.

Måste bara säga att jag stängde av MCACC och jag tycker ljudet blev mycket bättre då. Mer kontrollerat och precist.

#109

Postad 28 januari 2009 - 19:08

Unregistered93acb259
  • Unregistered93acb259
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Måste bara säga att jag stängde av MCACC och jag tycker ljudet blev mycket bättre då. Mer kontrollerat och precist.


Jag körde igång MCACC i bara farten när jag fick hem förstärkaren men jag tror den gör bäst nytta om man har snålat med högtalarna. Då kanske man kan kompensera för brister i högtalarna, men annars håller jag med om att det låter bättre utan MCACC. Det är ju lätt att prova vad man tycker själv.

/Daniel

#110

Postad 30 januari 2009 - 10:54

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Vad i MCACC har ni stängt av?. Jag körde den automatiska MCACC men tycker inte det är nån hit. Jag har mindre rum och då sänker den exempelvis nivåjusterar den till -7- 9,5 dB på alla kanaler så man får ha ganska mycket på volymkontrollen innan det blir volym. Samt att dialogen blir för låg ur centern.
Speaker distance verkar fungera bra dock.

Hur är det med de övriga Full phase control och annat?. Har ni några tips på hur ni har kalibrerat för bra resultat?.
Subben var också svår om inte omöjlig att kalibrera med det automatiska verktyget.

Nu kör jag OFTB och bara i princip ställt in Speaker distance och det låter mycket bättre än med MCACC med allt som ingår.

Kör med Audiovector Mi3 Super/AV3Ci Super/4 st KX/Mi3 Sub Signature

#111

Postad 30 januari 2009 - 11:00

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Grattis till köpet!

Jag beställde Solid Tech radius cinema 8 i valnöt till min för två månader sedan och igår försökte de leverera. Jag hoppas få den i morgon. Det ska inte vara problem med utrymmet om man tar största höjden upp till nästa hyllplan. Då ger det även bra ventilation. Detta enligt Jörgen på Ultimate.

Den låter kanon ihop med Pioneers S-1EX - enda nackdelen är att man får omvärdera sin skivsamling. Nu märker man att vissa inspelningar är rättså dåliga. Tidigare hade det maskerats av anläggningen och lät ändå ganska trevligt. Fördelen är att om inspelningen är välgjord så är det som att ha artisterna på besök hemma :)

/Daniel


Tackar!=)
Jag är väldigt nöjd, något svårkalibrerad men har inte satt så mycket tid på det heller.
Cinema 8 var riktigt snygg, antar att den räcker till djupet på hyllorna också?. 50 cm är ibland gränsfall och beroende på hur kablar sitter där bak med tanke på benen till hyllan.
Ta gärna några kort när du får din hylla!

#112

Postad 30 januari 2009 - 11:07

ulukai
  • ulukai
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
Jag kollade oxå upp cinema 8 och måste säga att det ser kanon ut! Riktigt snyggt rack. Jag ska ta bild på min förstärkare + kistan som den står på. Så mycket luft det kan bli runtom är det nu.

Som sagt är mcacc ingen höjdare om man har bra högtalare verkar det som. Jag har canton RCL och dom låter mycket bättre när mcacc är off. Dock söker jag efter JM lab Electra 937 BE. Om någon vill sälja så säg bara till. =)

Full phase control har jag inte vågat röra. Det känns för avancerat för min del. Kanske gör det när jag har tid över.

*ändrade till JMlab Electra 937 Be. Det måste finnas någon som vill sälja dessa begagnade. =)

Redigerat av ulukai, 03 februari 2009 - 12:18.


#113

Postad 31 januari 2009 - 19:46

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Jag har en LX81:a och fick tipset angående den låga nivån att ställa om nivåerna, om vi säger att den högtalare som är referens får -7.0dB då höjde jag den till 0.0dB och sen höjde jag övriga med 7.0dB, subben får man prova sig fram med vad som är lagom. Jag har ett JM lab Electra system och ljudet blir bra mycket tajtare och mer kontrollerat med MCACC tillslagen, just fas kontrollen gör den största skillnaden tycker jag. Så att det bara fungerar på ett billigt högtalar system är kanske inte helt rätt att säga, mycket parametrar runt ikring spelar roll vid rumskalibreringen.
Jag hade tidigare en Onkyo 905 och där tyckte jag att Audyssy funka riktigt dåligt, upplever att MCACC:n gör mycket mer nytta för ljudkvalitèn, men smaken är ju som baken.
Har en kompis som kör LX90 tillsammans med ett Monitor Audio Platinum system och han upplever oxå att det blir bättre med MCACC tillslaget.

#114

Postad 02 februari 2009 - 14:05

Unregistered93acb259
  • Unregistered93acb259
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Tackar!=)
Jag är väldigt nöjd, något svårkalibrerad men har inte satt så mycket tid på det heller.
Cinema 8 var riktigt snygg, antar att den räcker till djupet på hyllorna också?. 50 cm är ibland gränsfall och beroende på hur kablar sitter där bak med tanke på benen till hyllan.
Ta gärna några kort när du får din hylla!


Fick hem hyllan i fredags men det blev lite antiklimax. Jag behöver det största hyllavståndet på understa hyllan till Susanon och valde därför samma på andra sidan för att få symmetri. Det hade dock missats och jag fick även fel träslag. (Jag beställde först mocka-betsad ek innan jag ändrade mig till valnöt.) Så det var bara att packa ihop allting igen och avvakta bytesproceduren.

50 cm räcker nog egentligen inte. Dessutom är det måttet det största måttet (ute vid kanterna). I mitten är det kanske 45. Hyllan kommer att stå en bit ifrån väggen och kablar får sticka ut på baksidan. Det var andra faktorer som gjorde att jag valde just den hyllan, bl.a. en av de få som kunde husera jättecentern Pio S-7EX (820x291x427 mm) och min 46" LCD fick också plats.

#115

Postad 03 februari 2009 - 19:03

PGalm
  • PGalm
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Jag kollade oxå upp cinema 8 och måste säga att det ser kanon ut! Riktigt snyggt rack. Jag ska ta bild på min förstärkare + kistan som den står på. Så mycket luft det kan bli runtom är det nu.

Som sagt är mcacc ingen höjdare om man har bra högtalare verkar det som. Jag har canton RCL och dom låter mycket bättre när mcacc är off. Dock söker jag efter JM lab Electra 937 BE. Om någon vill sälja så säg bara till. =)

Full phase control har jag inte vågat röra. Det känns för avancerat för min del. Kanske gör det när jag har tid över.

*ändrade till JMlab Electra 937 Be. Det måste finnas någon som vill sälja dessa begagnade. =)


Hej!

Har sett annons på dessa på hifimagasinet.com, gå in och kolla, inte allt för länge sen jag
jag såg annonsen.

/PG.

#116

Postad 04 februari 2009 - 10:51

ulukai
  • ulukai
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
Jo jag hittade ett par JM lab utopia men dom är nog lite för stora. Jag såg inga electra 937 be tyvärr. Tack för tipset dock. Bra sajt att hålla koll på. :)

#117

Postad 04 februari 2009 - 19:40

PGalm
  • PGalm
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Jo jag hittade ett par JM lab utopia men dom är nog lite för stora. Jag såg inga electra 937 be tyvärr. Tack för tipset dock. Bra sajt att hålla koll på. ;)


Tja!

Var in och kollade och det verkar som de inte är kvar, var max 1 vecka sedan jag såg dem,
jag hojtar till om jag ser något :)

/PG

#118

Postad 07 februari 2009 - 02:36

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0
Nu finns det bild på SUSANO när den står på min skiffer stereobänk.....äntligen...... ;)

#119

Postad 07 februari 2009 - 13:39

ulukai
  • ulukai
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
Den ser nästan liten ut när den står där nere. =) Det ska bli skoj att se hur allt kommer att se ut när det är på plats.

#120

Postad 15 februari 2009 - 20:12

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0
Nu finns det en screenshot bild på Gotham City i mitt Galleri där KRP-600A och LX-91a:n är inblandade och längs ner lyser Susanon :)
Jag säger bara en sak SUSANO vilket ljud och jag har bara kopplat in den än.
Det blir spännande att fixa och dona med den.....

#121

Postad 07 april 2009 - 16:37

cailert
  • cailert
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Ok, lite off topic här...

Jag har en 4308A och är mäkta besviken dels på att den krånglade järnet efter firmwareuppdateringen. hittade ett amerikanskt forum där 45 av 457 gjorda uppdateringar hade resulterat i att man fått göra en sk "Hard ware reset" för att få liv i den igen. och ca 10 st av dessa 457 hade fått lämnas in den på service....tråkigt nog var ja en av dom. så denon är nog inga höjdare på dethär med firmware tror jag. dels är jag lite besviken på dess effektsiffor oxå. har Dali Mentor 8 med dito surround och center, och vid +-0dB så även om 8:orna är Bi-Ampade så tycker jag den låter ansträngd och känns som den knäar när man drar på även i stereo. så jag vet inte om jag är så nöjd med den överhuvudtaget. har bara haft den i 3 mån

Nu ska ja sluta gnälla å komma till saken:
tanken är ju att jag ska åtgärda problemet, och därför tänkte jag höra med er här, som har lyssnat lite mer än mig. ska man satsa på att försöka kränga av 4308:an och köpa en Pioneer LX90?
Eller är det mer värde i att köpa t.ex. ett Nad M25/Rotel 1575 slutsteg och behålla 4308:an?
slutsumman blir ju detsamma, mer eller mindre. vilket är det mest kraft/ljudkvailte i per krona??

MvH/ Carl

#122

Postad 09 april 2009 - 11:25

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0
Hej cailert. Eftersom jag har LX-90 hemma och kör Bi-Ampad med bla Mirage OM7 och OM9 det är 6 Ohm högtalare så får jag ut ca 2 gånger 200 watt per högtalare det är krut och dynamik kan jag lova..
Räcker inte det ?
Jag har inte läst någonstans där dom klagat på Pioneer när det gäller kraft och dynamik sen är det som vanligt att design och annat som spelar in.

Mvh

Roger

Redigerat av cobra-427, 09 april 2009 - 11:26.


#123

Postad 26 april 2009 - 18:43

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Då var man också ägare av en Susano. Har precis bara kopplat in den, men ska köpa lite fler meter kabel så att jag kan bi-ampa de tre där fram.
Ni som har kört den ett tag, har ni några tips på något man ska tänka på...?

#124

Postad 27 april 2009 - 09:09

Unregistered93acb259
  • Unregistered93acb259
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Ni som har kört den ett tag, har ni några tips på något man ska tänka på...?


Grattis!

Något att tänka på är att massera käkarna ofta så att man inte blir öm av allt fånleende! :P

Ett seriöst tips kan vara att vänta lite med att koppla in frekvenskorrigeringen etc. och lyssna lite
utan den. Avståndkorrigering bör man ta direkt.

Men i princip låter den kanonbra bara genom att plugga i alla sladdar och köra. :)

/Daniel

#125

Postad 27 april 2009 - 09:54

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Tackar, ska testa det.

Behöver eller kan man någon stans ställa in ohm-talet, eller löser den det själv?

#126

Postad 28 april 2009 - 09:39

Unregistered93acb259
  • Unregistered93acb259
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Behöver eller kan man någon stans ställa in ohm-talet, eller löser den det själv?

Det sker automatiskt.

#127

Postad 28 april 2009 - 09:40

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Tackar...

#128

Postad 02 maj 2009 - 18:00

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Är det någon av er som har denna ihop med en Logitech Harmony 1000?
I så fall så undrar jag hur ni gör med val av HDMI ingång. Hade varit skönt att slippa trycka på HDMI (imput) för att komma fram till rätt HDMI ingång varje gång.

#129

Postad 02 maj 2009 - 19:36

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0
Hej THXcht.
Du går in på manuell setup på LX-90 nu tar jag ett exempel för mig.
Gick in på sat skrev om namnet till Dreambox och vilket Hdmi ingång typ 3.
Sedan går du på Logitech hemsida och programerar om kontrollen efter den maskin du vill ha mellan 1-6 Hdmi ingång på SC-LX90.
Har själv Logitech 1100 och lycka till.
Jag glömde skriva efter som Logitech hemsida inte har fler hdmi alternativ så får man välja en maskin sen ändra namn och plats på LX-90
mvh
Roger

Redigerat av cobra-427, 02 maj 2009 - 20:01.


#130

Postad 02 maj 2009 - 20:41

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Problemet är ju att ifall jag väljer typ BD på LX90 så kan jag väl inte ändra den så att den tar över tex plats HDMI 1?
Jag har nu HDMI 1 ändrad till namnet BDP-51FD / HDMI 2 DVD-989AVi och HDMI 3 som DVR-550HX.
Det hade ju varit bra ifall jag hade kunnat välja tex BD som alternativ för HDMI 1 och DVD som alternativ för HDMI 2 osv...
Kan man göra det?

#131

Postad 02 maj 2009 - 21:20

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0
Du tänker precis som jag gjorde först.
Du går in på LX-90 på set sedan på input setup går till BD går ner på listan till input och ändra till HDMI 1 sedan kan du gå ner en bit till och ändra till BDP-51FD om du vill.
Sedan in på DVD....
Sen sätter du DVR-550HX på SAT på HDMI 3 ändra namn om du vill men nu kommer vi till det viktiga att på Logitech hemsida när du väljer var ska DVR-550HX in så är det på SAT på LX-90 det fungerar perfekt.
Förklara en sak i text är det därför Manualen på LX-90 är typ 160 sidor.. :)

#132

Postad 02 maj 2009 - 22:02

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Tackar, får ta och fixa med det i morron.
På min förra gick det inte att byta till HDMI på tex BD, och därav räknade jag bara med att det inte gick nu heller. Men en bättre maskin ska klart klara av betydligt mer saker.
Tack för hjälpen.

#133

Postad 02 maj 2009 - 22:35

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Kunde inte hålla mig så jag var tvungen att gå ner och pilla lite. Först funkade det inte men efter en kolla i manualen så var man tvungen att stänga av HDMI control för att kunna ändra i tex BD så att HDMI ingång kunde användas där.

#134

Postad 12 maj 2009 - 16:43

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Tips!
Ni som letar efter en bra Tripod till mätmikrofonen så finns HQ Resestativ 19 på netonnet 199:- art.nr 104117.
Maxhöjd 1050mm och Minhöjd 350mm samt med vattenpass. Perfekt med andra ord om man ställer den på soffan där man sitter. Och gängan i Tripoden passar mikrofonen!.

Inget mer ställande på vinglande lådor, kuddar och stolar! :)

#135

Postad 12 maj 2009 - 17:23

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Någon här som vet ifall det går att bi-ampa Jamo D7 LCR högtalare?
Använder mig just nu av "bara" 7 kanaler men vill ju använda stärkaren fullt ut...

Redigerat av THXcht, 12 maj 2009 - 17:24.


#136

Postad 12 maj 2009 - 17:24

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Har dom dubbla högtalarkontakter så är det bara att köra på.

#137

Postad 12 maj 2009 - 17:29

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Jepp de har dubbla, men hittar inte någon stans att det ska vara möjligt ändå.
I manualen så är de bara till för att brygga ifall högtalarna står på stativ och inte brygga ifall de sitter på väggen.
På The Rock i Lund så förstod de det som att det inte skulle gå att bi-ampa...

#138

Postad 12 maj 2009 - 20:42

ulukai
  • ulukai
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
Vad använder man Ethernet ingången till? Jag kanske har frågat det innan men hittar det inte i tråden.

#139

Postad 12 maj 2009 - 22:00

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Det är väl till mediacentret i stärkaren, och även (dock ej säker) men firmware uppgradering i framtiden.

#140

Postad 13 maj 2009 - 08:54

ulukai
  • ulukai
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
Hur fungerar det egentligen? kopplar man in en dator där och sen då?

Finns där egentligen uppdatering till Susanon? Det har väl inte kommit ut?

#141

Postad 13 maj 2009 - 12:56

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Jepp från datorn/rautern in i stärkaren och sen streamar man därifrån.

Nej som jag skrev så kan det nog komma uppdateringar i framtiden, men just nu finns det inte några.

#142

Postad 16 maj 2009 - 13:15

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Det var ingen dålig prishöjning Pioneer haft. Priset är nu 74900:-. Man kan inte vara mer än nöjd att an köpte precis innan prishöjningen! :P

#143

Postad 16 maj 2009 - 13:17

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Sen känns det ännu skönare när man gav halva av gamla priset...

#144

Postad 16 maj 2009 - 13:19

ulukai
  • ulukai
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
Haha! Är det sant? Har dom höjt priset på den nu? Fantastiskt! :P

#145

Postad 16 maj 2009 - 13:44

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Sen känns det ännu skönare när man gav halva av gamla priset...


Hur får man ett så bra pris?? Typ 35000:- Då har man gjort en bra affär! Men tanke på att: har man tex köpt en LX 90 för 65000:- och sedan ska man sälja den 3-5 år fram i tiden får man inte mer än 20000:- för den säkerligen!
Vilken förlustaffär!
Visst har man haft kul under dessa år, men som sagt det är inte värt pengarna!
Bättre att köpa en LX 81, finns mycket i den som påminner om storebror. Jag behöver i allafall inte 10 kanaler? Dessutom skrev de i ett test att Pioneer Lx 81 till och med var bättre på många punkter än föregående toppmodell Pioneer AX 10! Så enligt mig är det en väldig förlustaffär att köpa "Topp" modellerna! När jag om 3-5 år säljer min LX 81 så kanske man får ca 10000:- för den, alltså en förlust på 12000:- Medans med en LX 90 säkerligen en förlust på 40000:- Dessutom om 3-5år finns det säkert nya modeller i 20000-25000kr klassen så då spelar nästan lika bra som en Lx 90 gör i dag!!! Men alla tycker vi ju olika, och har ju olika storlekar på plånböckerna!

#146

Postad 16 maj 2009 - 13:54

ulukai
  • ulukai
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
Jag fick min för 50 laxar och det tyckte jag var ett kanonpris. Jag kan säga så att om man köper den bästa förstärkaren så som Susanon så håller den lätt i 10 år. Jag känner inte att jag behöver uppgradera till en ny på ett jäkla bra tag.
Jag har en vän som köpte HKs bästa och han har haft den i 10 år och den håller fortfarande rent ljudmässigt. Visst, han har inte en massa hdmi men det spelar mindre roll.

När man köper teknik, bilar, datorer, ja nästan vad som helst så innebär det en förlustaffär. Inget konstigt med det. I susanons fall så har värdet precis stigit så där är det positivt istället.
Det du skriver om andra förstärkare som spelar nästan lika bra om 3-5 år så är det bara "nästan". Inte fullt så bra.

#147

Postad 16 maj 2009 - 14:28

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0

Hur får man ett så bra pris?? Typ 35000:- Då har man gjort en bra affär! Men tanke på att: har man tex köpt en LX 90 för 65000:- och sedan ska man sälja den 3-5 år fram i tiden får man inte mer än 20000:- för den säkerligen!
Vilken förlustaffär!
Visst har man haft kul under dessa år, men som sagt det är inte värt pengarna!
Bättre att köpa en LX 81, finns mycket i den som påminner om storebror. Jag behöver i allafall inte 10 kanaler? Dessutom skrev de i ett test att Pioneer Lx 81 till och med var bättre på många punkter än föregående toppmodell Pioneer AX 10! Så enligt mig är det en väldig förlustaffär att köpa "Topp" modellerna! När jag om 3-5 år säljer min LX 81 så kanske man får ca 10000:- för den, alltså en förlust på 12000:- Medans med en LX 90 säkerligen en förlust på 40000:- Dessutom om 3-5år finns det säkert nya modeller i 20000-25000kr klassen så då spelar nästan lika bra som en Lx 90 gör i dag!!! Men alla tycker vi ju olika, och har ju olika storlekar på plånböckerna!


Köpte min begagnad, och mycket lite använd.
Ser man till AX10 så har de ju klarat sig i rätt många år. Det är ju inte förrän nu som pioneer har gjort bättre stärkare. Ska man räkna förlusterna hela tiden så är det ju inte lönt att hålla på med detta. Man gör förlust på allt som man köper nytt, så är det ju bara.

#148

Postad 16 maj 2009 - 15:06

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Hur får man ett så bra pris?? Typ 35000:- Då har man gjort en bra affär! Men tanke på att: har man tex köpt en LX 90 för 65000:- och sedan ska man sälja den 3-5 år fram i tiden får man inte mer än 20000:- för den säkerligen!
Vilken förlustaffär!
Visst har man haft kul under dessa år, men som sagt det är inte värt pengarna!
Bättre att köpa en LX 81, finns mycket i den som påminner om storebror. Jag behöver i allafall inte 10 kanaler? Dessutom skrev de i ett test att Pioneer Lx 81 till och med var bättre på många punkter än föregående toppmodell Pioneer AX 10! Så enligt mig är det en väldig förlustaffär att köpa "Topp" modellerna! När jag om 3-5 år säljer min LX 81 så kanske man får ca 10000:- för den, alltså en förlust på 12000:- Medans med en LX 90 säkerligen en förlust på 40000:- Dessutom om 3-5år finns det säkert nya modeller i 20000-25000kr klassen så då spelar nästan lika bra som en Lx 90 gör i dag!!! Men alla tycker vi ju olika, och har ju olika storlekar på plånböckerna!


Jag kan säga att andrahandsvärdet på Pioneer AX10 var mycket bra när de började dyka upp på begagnatmarknaden och de var trots det lättsålda. Det stämmer inte generellt att man gör mer förlust på de dyra förstärkarna, det må vara lite av en slump men det beror på vad en ny bättre kostar.

Det går inte jämföra LX81:an mot LX90. Att bara slippa använda en HDMi swith för 8k-9k föll valet direkt på en LX90 plus att faktum är att den klarar mäta sig men dom bästa hembioförstärkarna i världen. Meridian, Arcam inkluderat och då pratar vi priser på 100-120k.

På avforums pratade man om dom franska prishöjningarna som nåt €7999,00 som högt, men många kommentarer var att det är en bra investering hur mycket den än kostar. Dessutom så har ju om inte fortfarande LX90:an varit något för lågt prissatt, inte minst sagt av Pioneer själva. Det är en ren prestige-produkt, där Pioneer bara haft behovet att visa att man fortfarande "kan".

#149

Postad 20 maj 2009 - 21:11

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Testkörde Hellboy II på BD lite idag för att se hur det såg ut på displayen när 7.1 ljudet var igång.
Till min förvåning så visade den inte någon skillnad på vilka högtalare som användes utan bara den vanliga 5.1 uppsättningen.
Har jag missat någon inställning i stärkaren eller i spelaren (BD-51FD)?
Skillnaden ifall jag körde med THX lägena var att normalt kan jag välja THX Ultra II läget, nu kunde jag "bara" välja THX cinema vilket ju känns som om det kommer in ett 7.1 spår även om den inte visar det.

#150

Postad 22 maj 2009 - 18:38

Maths
  • Maths
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Ni som har LX90 och högtalarkabel Supra Ply 3.4. Har ni Ply 3.4 eller den skärmade Ply 3.4S? LX90 är ju inte jordad till nätet så är det någon mening att använda den skärmade högtalarkabeln?

/Mats



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.