Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Indiana Jones på Blu-ray.

70 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 09 november 2012 - 20:44

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 495 inlägg
  • 0
Så, är det värt att uppgradera? Jag tycker ju DVD-boxen är riktigt bra, och med en anständig projektor ser ju många DVDer så bra ut att det inte är värt att byta ut dem till blu, IMHO, det är roligare att lägga pengar på filmer man inte redan har ;)

Redigerat av mikaels, 09 november 2012 - 20:45.


#52

Postad 10 november 2012 - 09:30

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Så, är det värt att uppgradera? Jag tycker ju DVD-boxen är riktigt bra, och med en anständig projektor ser ju många DVDer så bra ut att det inte är värt att byta ut dem till blu, IMHO, det är roligare att lägga pengar på filmer man inte redan har ;)

Jag gav bort dvd boxen och köpte blu ray utgåvan istället och så gör jag med allt jag har på dvd, man vill ju ha nya ljudformaten och kör man indiana jones på 90 tum ja då ser man skillnaden mellan dvd och blu ray.

#53

Postad 10 november 2012 - 09:59

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Så, är det värt att uppgradera? Jag tycker ju DVD-boxen är riktigt bra, och med en anständig projektor ser ju många DVDer så bra ut att det inte är värt att byta ut dem till blu, IMHO, det är roligare att lägga pengar på filmer man inte redan har ;)


Jag håller verkligen inte med. Med en bra projektor är det en enorm skillnad på de flesta BD och DVD. Även de bästa DVD ser ut som skräp jämfört med en medioker BD.

#54

Postad 10 november 2012 - 10:36

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
En Blu-ray borde blåsa bort en dvd med sina fyra gånger högre upplösning. Inget snack om saken. Sedan är det inte säkert att en Blu-ray film måste se bra ut. Det beror helt på bolaget och hur bra de skannar av filmen. Efterbehandlingen är nästan ännu viktigare. Kolla vad de gjorde med Patton. Den hade förmodligen sett skitbra ut om de låtit bli Dnr-knappen.. :) Men nu kommer nästa utgåva som förmodligen stampar den förra till döds.

#55

Postad 10 november 2012 - 10:45

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Jag håller verkligen inte med. Med en bra projektor är det en enorm skillnad på de flesta BD och DVD. Även de bästa DVD ser ut som skräp jämfört med en medioker BD.


Speciellt filmer från tidigt 2000-tal, sjukt dålig bild fast det tyckte man inte då med VHS-referens men nu ser såna filmer ut som vhs, såg bla Kingpin på 90" och bild och ljud var sjukt dåligt, borde slänga filmen i papperskorgen, sen misstänker jag diskröta för den var ganska buggig i min BD-spelare.
T o m The Rock Criterion var en katastrof när jag slängde in den i BDn nu 10 år senare.

#56

Postad 10 november 2012 - 17:35

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Jag har nu sett hela Raiders of the Lost Ark på Blu-ray och dessförinnan kollat lite snabbt på min THX-märkta DVD-utgåva av samma film. Jag såg båda med min Oppo BDP-93 och Sony VPL-HW30AES. (Jag vet, det är dags att uppdatera mitt Galleri...)

Det är utan tvekan värt att skaffa Blu-rayutgåvan!


Jag förstår inte vlken utgåva recensenten på HemmaBio har sett. Jag tycker att hans signatur under recensionen säger det mesta. BS, står det.

... att sedan filmmaterialet som ligger till grund för överföringen till HD stundtals är medioker har ju inget med Blu-rayformatet att göra.

Det finns ju bara så mycket man kan göra med vissa scener som är lite ur fokus m.m.

Jag är faktiskt förvånad över hur många missar det finns i filmen, det är ju trots allt en megaproduktion. Jag ser sett hur många äldre filmer som helst som är fullständigt felfria, rent tekniskt.

Filmkornighet (inte brus) är ju för övrigt bara något som tillför filmkänsla.

Jag kan säga att om man kolllar med projektor (och säkert även TV) så är skillnaden mellan DVD och Blu-ray milsvid!

Ljudet är förresten givetivis även det mycket bättre.


Jag köpte mitt ex. för 449:- på ElGiganten, det är väl ett bra pris för boxen, trots att jag redan har DVD-boxen (med de tre första filmerna)

Redigerat av FEA, 10 november 2012 - 17:38.


#57

Postad 10 november 2012 - 18:27

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Jag är faktiskt förvånad över hur många missar det finns i filmen, det är ju trots allt en megaproduktion. Jag ser sett hur många äldre filmer som helst som är fullständigt felfria, rent tekniskt.


Har du några exempel?

#58

Postad 10 november 2012 - 18:47

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Har du några exempel?

På vad?

... missar i Raiders of the Lost Ark eller felfria äldre filmer? :)

#59

Postad 10 november 2012 - 18:58

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

På vad?

... missar i Raiders of the Lost Ark eller felfria äldre filmer? :)


missar i ROTLA

#60

Postad 10 november 2012 - 21:03

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Jag förstår inte vlken utgåva recensenten på HemmaBio har sett. Jag tycker att hans signatur under recensionen säger det mesta. BS, står det.


:lol:

Nivån är den samma som hos systertidningen Hifi & Musik. Ofta är det uppenbart att de inte ens har testat prylarna de kommenterar/betygsätter. Ibland vet de inte ens om högtalarna har två eller tre element, trots att det finns en bild i artikeln.

#61

Postad 01 december 2012 - 19:57

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

missar i ROTLA


Samtliga inledande scener (de från Sydamerika), till exempel.

#62

Postad 01 december 2012 - 22:53

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Samtliga inledande scener (de från Sydamerika), till exempel.


Det är inget exempel.

#63

Postad 01 december 2012 - 23:23

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Det är inget exempel.


?

Jo, det är det :)

Redigerat av FEA, 01 december 2012 - 23:24.


#64

Postad 02 december 2012 - 00:23

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

?

Jo, det är det :)


Om du klagar på att det finns missar i en film och jag frågar efter exempel på dom missar och du svara med samma påstående "alla missar i the lost ark" så är ju inte det ett exempel.

Det låter mer som att du bara vill klaga för klagandets skull men har egentligen inga argument.

#65

Postad 02 december 2012 - 08:27

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Om du klagar på att det finns missar i en film och jag frågar efter exempel på dom missar och du svara med samma påstående "alla missar i the lost ark" så är ju inte det ett exempel.


Var skrev jag "alla missar i the lost ark"? Jag har aldrig sagt att hela filmen är en miss.

Jag skrev "Samtliga inledande scener (de från Sydamerika), till exempel."

Det är ett tydligt exempel. Om du har sett filmen så förstår du vad jag menar. Bilden i de scenerna är till exempel ofta ur fokus, och nu talar jag alltså om själva filmen. Det såg man redan i DVD-utgåvan och ännu tydligare i Blu-rayutgåvan.

Det låter mer som att du bara vill klaga för klagandets skull men har egentligen inga argument.


Jag klagar inte, jag skrev att jag är förvånad att en megaproduktion kan ha så många missar, t.ex. med fokusen.

Jag förstår inte varför du är så otrevlig mot mig, när jag har tagit mig tid att svara på din fråga och ger dig exempel.

... som sagt, kolla på de inledande scenerna i filmen, så har du gott om exempel på fokusmissar :)

Redigerat av FEA, 02 december 2012 - 08:28.


#66

Postad 02 december 2012 - 16:45

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Var skrev jag "alla missar i the lost ark"? Jag har aldrig sagt att hela filmen är en miss.


Och jag har inte sagt att du skrivit att hela filmen är en miss, du skrev i plural samt "samtliga scener" som tolkas som fler än en miss, vad nu en "miss" är för nåt.

Jag skrev "Samtliga inledande scener (de från Sydamerika), till exempel."

Det är ett tydligt exempel.


Hur kan det vara ett exempel, det är ju det jag menar, du nämner att en scen eller fler är en "miss", vad menar du med miss och exakt var är missarna vad nu en miss är?

Missar kan vara moviemisstake, dålig ljudsync, missljud, fokusproblem etc etc

Om du har sett filmen så förstår du vad jag menar. Bilden i de scenerna är till exempel ofta ur fokus, och nu talar jag alltså om själva filmen. Det såg man redan i DVD-utgåvan och ännu tydligare i Blu-rayutgåvan.


Ja vad är det annars du talar om om det inte är filmen?

Bara för att jag sett filmerna 20 gånger vilket jag har så kan jag inte gissa mig till vad det är du klagar på.


Jag förstår inte varför du är så otrevlig mot mig, när jag har tagit mig tid att svara på din fråga och ger dig exempel.

... som sagt, kolla på de inledande scenerna i filmen, så har du gott om exempel på fokusmissar :)


Jag måste ju dra ur dig vad du menar, går åt många inlägg för en struntsak och nu i detta inlägg förklarar du att det är bilkvalitén du anser är missar, fokusmissar, jag har också kommenterat dessa speciellt den i TLC som är väldigt märkbar.

#67

Postad 03 december 2012 - 01:06

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Har betat de två första i boxen nu. Och är väldigt nöjd då jag senast såg dem på dvd för ca 1½ år sen. Tänkte inte på några fokus problem när jag såg dem. Men antagligen bara jag som inte tänkte på det. Dock har jag ej fått se dem med stora systemet utan sett dem i finrummet med 2.1 ljud, så ljudet kan jag ej bedömma ännu. Har 90" där. Ska bli spännande o se dem igen i biorummet istället, där man har både bättre ljud och bild!

#68

Postad 14 december 2012 - 06:38

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0
Ville bara kolla med er här.Läste i hemmabiotidningen att bilden fick betyget 2 av 5,stämmer det? Eller är betyget på High def digest mer rättvis,där dom ger 4.5 av 5 i både ljud och bil?

Redigerat av Unregistered95ac8a8d, 14 december 2012 - 06:39.


#69

Postad 14 december 2012 - 06:49

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Ville bara kolla med er här.Läste i hemmabiotidningen att bilden fick betyget 2 av 5,stämmer det? Eller är betyget på High def digest mer rättvis,där dom ger 4.5 av 5 i både ljud och bil?


Kolla inlägg #34 och framåt.

#70

Postad 15 december 2012 - 01:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Ville bara kolla med er här.Läste i hemmabiotidningen att bilden fick betyget 2 av 5,stämmer det? Eller är betyget på High def digest mer rättvis,där dom ger 4.5 av 5 i både ljud och bil?


OBS: Kommentaren nedan gäller Hemmabiotidningen, inte ditt inlägg.

Here we go: SUCK :rolleyes:

Att kommentera mer är meningslöst eftersom de har noll koll. Trist bara att de har så stor genomslagskraft. Tänk på alla som går miste om Indiana Jones på Bluray pga det.

Jag jämförde Raiders häromdagen, DVD-boxen mot Bluray. Skillnaden är extremt stor, där DVD har massor med MPEG-blocking, och DNR så att allt släpar efter som om det var karlssons klister i bilden.

#71

Postad 15 december 2012 - 21:21

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0

OBS: Kommentaren nedan gäller Hemmabiotidningen, inte ditt inlägg.

Here we go: SUCK :rolleyes:

Att kommentera mer är meningslöst eftersom de har noll koll. Trist bara att de har så stor genomslagskraft. Tänk på alla som går miste om Indiana Jones på Bluray pga det.

Jag jämförde Raiders häromdagen, DVD-boxen mot Bluray. Skillnaden är extremt stor, där DVD har massor med MPEG-blocking, och DNR så att allt släpar efter som om det var karlssons klister i bilden.


Ja det är synd att dom recenserar felaktigt,jag har själv inte köpt den på grund av det.Förren jag läste här,samt på High Def digest att den skulle vara bra.Så nu har jag till slut köpt den.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.