Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Acer H6510BD

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 februari 2013 - 08:33

acandell
  • acandell
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Jag fick hem en Acer H6510BD igår, och eftersom det var ett par nyfikna i en annan tråd, så tänkte jag lämna lite amatörmässiga intryck av den. Jag har ingen vidare erfarenhet att luta mig på, men kan i alla fall jämföra med den Epson TW550 jag hade hem tidigare.

Mycket bättre svärta och färger, vilket jag har förstått är att vänta eftersom 550 är LCD. På 550 var det klart irriterande att alla mörka partier var grå, medan här är det mer jämförbart med våran gamla LCD-TV (icke LED). Detta i ett vitt rum, på vit duk.

Skärpan var så vitt jag såg utmärkt.

Tystare. Inte tyst, men betydligt mindre störande i pratpartier på filmerna. Körde Eco-läge hela tiden, som skall ge 26dB (TW550 = 29dB). Det skall också finnas ett "ExtremeECO"-läge men det hittade jag inte (möjligt att det är det som ger 26dB). Tyvärr så blev den genast brummigare om man aktiverade dynamiska kontrasten, men även det var helt OK med filmer med lite ljud i.

Edit: Tror "ExtremeECO" är Eko-läge med "Dynamic Black" aktiverad, men som sagt så tyckte jag den lät lite mer då.


RBE:
Jag är vad jag förstår extremt känslig för ljusflimmer. På den tiden man hade CRT-skärmar, så sprang jag runt på jobbet och satte om allas skärmar till högre uppdateringsfrekvens. De fattade inte vad jag gjorde, men själv förstod jag inte hur de kunde sitta vid skärmar som flimrade så. Sedan blir jag oerhört förbannad på flimrande bilbaklysen. Volvo V70 är värst, och deras LED-bakljus är enormt distraherande i mörkret. Pga detta tror jag också att jag är rätt (eller mycket) känslig för RBE.

Film nummer ett var, vad jag inbillar mig är ett mördartest för RBA, Tron Legacy, och mycket riktigt så blev jag varse vad RBE innebär. Men det var inte så att jag började må illa eller så, men rätt distraherande för ögonen hoppar ofrivilligt dit för att kolla vad fan det där var för nåt som blinkade till.
Men, som sagt, det är nog en rätt extrem film på det sättet. Mörk med ljusa streck och partier som viftar runt på duken. Gick ändå att kolla på filmen.

Den andra var Wall-E och här märkte jag i princip ingenting av RBE. Det var bara att sitta och njuta av filmen.

Hustrun märkte inte av något RBE över huvud taget, fast jag sade åt henne att skaka på huvudet och fara runt med ögonen. Hon kanske inte heller riktigt visste vad hon skulle kolla efter, men nöjd var hon så det är ju bra.

Kollade in lite olika scener ur Avatar också, och RBE syntes lite - exempelvis vid ljusreflektioner i glas. Inte direkt störande, men om man ger sig fan på att irritera sig på det så går det nog.

Den är faktiskt rätt snygg i sin kantighet, och liten och behändig. För testerna så lade jag det upp och ner på en hylla nära taket, och låd-formen var praktiskt då :)

Tror vi behåller denna projektor. Ljudnivån var viktig, och även om det inte finns någon begränsing på hur tyst den får vara, så ligger denna på rätt sida om acceptansgränsen.

Nåt mer har jag inte att komma med än. Bara att fråga om det är nåt.

Fridens liljor


PS. Här är lite tyskar som roar sig med projektorn. De kanske har mera kött på benen än jag. Verkar rätt nöjda om man får tro google translate, men notera att Google translate verkar översätta till motsatser ibland (tror problemfri blev problematiskt eller motsvarande på ett par ställen).
http://www.hifi-foru...94-12591-5.html

Redigerat av acandell, 22 februari 2013 - 14:53.


#2

Postad 22 februari 2013 - 13:38

Unregisteredbe3b6789
  • Unregisteredbe3b6789
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!

Jag har läst lite motsägesefull information om offseten (vertikal kastvinkel).
Jag behöver stor offset, stämmer det att den är nästan 130%

MVH

#3

Postad 22 februari 2013 - 14:46

acandell
  • acandell
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!

Jag har läst lite motsägesefull information om offseten (vertikal kastvinkel).
Jag behöver stor offset, stämmer det att den är nästan 130%

MVH


Enligt servicemanualen: H6510BD : 105+-5%

Fast servicemanualen visar också helt annorlunda decibelvärden än produktbladet , så jag vet inte vad man ska tro på. Kanske kan göra en uppskattning hemma med vattenpass och måttband.

#4

Postad 22 februari 2013 - 15:25

Unregisteredbe3b6789
  • Unregisteredbe3b6789
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Enligt servicemanualen: H6510BD : 105+-5%

Fast servicemanualen visar också helt annorlunda decibelvärden än produktbladet , så jag vet inte vad man ska tro på. Kanske kan göra en uppskattning hemma med vattenpass och måttband.


Det är servicemanualen och den vanliga manualen jag har jämfört, 105% jämfört med 128%, om jag kommer ihåg rätt
.
Om du har tid och möjlighet att kolla vilket värde som ligger närmast verkligheten vore det kanon!

#5

Postad 24 februari 2013 - 10:07

acandell
  • acandell
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Rädd för att 105% ligger närmast sanningen. Jag har bilden i princip i höjd med linsen.


#6

Postad 24 februari 2013 - 20:17

Unregisteredbe3b6789
  • Unregisteredbe3b6789
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Rädd för att 105% ligger närmast sanningen. Jag har bilden i princip i höjd med linsen.


Tack!

Typiskt, då går den tyvärr bort för mig.

Tycker den verkade kanon i övrigt.

#7

Postad 27 februari 2013 - 21:32

sir_a
  • sir_a
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Hej!

Riktigt sugen på den här. Hur lång är strömkabeln som följer med? (Takmontering kräver ju några meter)

Stämmer det att den inte har lens shift? Man måste alltså vicka på projektorn för att få bilden rätt? Men det är inget problem att ha den i taket va?

#8

Postad 27 februari 2013 - 21:56

sir_a
  • sir_a
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Tysk jämförelse med benQ W1070
http://www.beamer-di...661-1-0-exturl-
Nej,vad jobbigt det blev nu. Jag kände inte till w1070 innan, det är ju i stort sett samma proj, men jag får intrycket att den är lite bättre. Lägre lumen, men det är tydligen inte helt positivt att den är hög. Samma pris.

Å andra sidan så har jag ett helvitt vardagsrumm och använder ena väggen som duk, samt skulle vilja kunna ha inte helt nedsläckt emellanåt... då kanske 3000 inte skadar?

AVS forum
http://www.avsforum....-for-under-1000

Technical Information Technology Details H6510BD 3D Ready Yes Lens Manual Zoom Factor 1:1.3 Lamp Normal Mode Lamp Life 4000 Hour Economy Mode Lamp Life 5000 Hour ExtremeECO mode lamp life 7000 Hour Image Standard Mode Brightness 3000 lm Low Mode Brightness 2400 lm Native Resolution 1920 x 1080 Graphic Mode Full HD Maximum Resolution 1600 x 1200 Native Aspect Ratio 16:9 Compatible Aspect Ratio 4:3 Contrast Ratio 10000:1 Interfaces/Ports Interfaces Analog RGB/Component Video (D-sub) x 2
Composite Video (RCA) x 1
S-Video (mini DIN) x 1
Standard Accessories
HDMI (Video, audio, HDCP) x 2
PC Audio (stereo mini jack) x 1
AC Power Physical Characteristics Color White Weight (Approximate) 4.8 lbs Height 3.1" Width 8.7" Depth 10.4" Miscellaneous Package Contents
  • H6510BD DLP Projector
  • AC Power Cord
  • VGA Cable
  • Composite Video Cable
  • HDMI Cable
  • Remote Control
  • 2 x Battery for Remote Control
  • 2 x Duster Filter
  • Lens Cap
  • Carrying Case
  • User's Guide (CD-ROM)
  • Quick Start Guide
  • Security Card
Green Compliance ExtremeECO technology

Redigerat av sir_a, 27 februari 2013 - 22:25.


#9

Postad 27 februari 2013 - 22:23

sir_a
  • sir_a
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
http://www.youtube.c...d&v=CqOuCGkGDo0

Det är väl inte aktiva glasögon de har på sig i 3D-stycket?

#10

Postad 01 mars 2013 - 13:04

acandell
  • acandell
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Hej!

Riktigt sugen på den här. Hur lång är strömkabeln som följer med? (Takmontering kräver ju några meter)

Stämmer det att den inte har lens shift? Man måste alltså vicka på projektorn för att få bilden rätt? Men det är inget problem att ha den i taket va?


Ingen lens-shift, nej. BenQ'ens lens-shift är ju rätt marginell också, men kanske nyttig när det saknas några cm.

Har aldrig packat upp sladden faktiskt, men den lär ju inte var mer än normallång.

Tyvärr så åker denna tillbaka till butiken igen, för jag blev skitless på RBE. Det var dock bara jag som såg några RBE-tendenser, och som jag skrev tidigare så är jag nog osedvanligt känslig. Det blir en LCD-projektor för mig nu. Velar bara mellan TW3200 och TW5910.

PS. Det tyska testet får man nog ta med en nypa salt, då han verkar köra en kalibrerad w1070 mot en 6510 ur lådan, och så har han tydligen också en "soft spot" för w1070 går det att läsa ur kommentarerna. Vore kul att se ett riktigt test på den.

Redigerat av acandell, 01 mars 2013 - 13:07.


#11

Postad 01 mars 2013 - 19:34

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Nog fasiken borde alla se regnbågar på denna med rätt film. Påminner om en gammal Infocus 4805....

#12

Postad 27 april 2013 - 13:50

ryds440
  • ryds440
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Kanske en dum fråga men kan man sätta den i taket? Framgick inte så tydligt av den manualen jag hittade på nätet.

#13

Postad 29 april 2013 - 15:25

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0

Nåt mer har jag inte att komma med än. Bara att fråga om det är nåt.


Tack för att du delar med dig av dina synpunkter och erfarenheter av projektorn. Är själv lite intresserad, och har en fråga... läste någonstans att färghjulet ökar från 2x till 3x om man kör den i normal istället för echo.

Du som är så känslig, märker du någon skillnad?

Var väldigt nära att beställa en Benq w1070 igår när dustin hade 20% rea på den, men känner kanske ändå att Acern är lite mer intressant. Mest pga ljudnivån, och dessutom är jag lite nyfiken på 2d till 3d omvandlingen, är det något du testat?

#14

Postad 23 september 2013 - 14:42

Unregistered0bc070f3
  • Unregistered0bc070f3
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Jag har kört denna ett tag. Jag ser regnbågar men det är inte så farligt. Har provat med en optoma hd-131xe också men den hade för dåligt kastavstånd så jag kunde inte fylla hela duken från 3.3 meter. Den här har större kastavstånd och från distansen klarar jag både av att fylla min 100" 2.35:1 duk och även minska ned en 16:9-bild till ca 87" för att kunna använda 2.35:1-duken. Jag är riktigt nöjd med den här projektorn. Ljusstyrkan är grym, bildkvalitén är fantastisk även vid eco-läge etc. Innan hade jag en LCD-projektor. Ångrar mig inte en sekund och är verkligen inte missnöjd jämfört med optoma hd-131xe (typ samma som hd-25 / hd-131x , hd-131 etc.)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.