Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Playstation 4 eller Xbox One?

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 december 2013 - 15:22

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Hej,
Då jag inte hittar någon tråd som belyser dessa två konsoler mot varandra så tänkte jag skapa en. Tanken är inte att detta ska bli en tråd där man skriker att min åsikt är bäst och den eller den är bäst bara för att, utan ge information om skillnaderna och vad man ska tänka på mellan de olika.

För egen del vill jag veta en del om dessa konsolers ljudnivå, (om man kan rekommendera att använda någon av dem som Blu Ray spelare utan att fläktar och annat stör. eller inte)

Jag äger själv både Xbox 360 och en Ps3, Jag gillar båda, men 360 vinner på kontrollen och Kinect till familjespel.

Hur ser Kinectutbudet ut framöver för Xbox one? Kommer det komma några mer "barn" familjespel till PS4? Skulle jag inte tänka idag av det jag vet om konsolerna (vilket inte är jättemycket) Vill jag helst ha en PS4, då den är bättre pris på.
Sen kommer tanken till spel till barn, då kanske Kinect och x1 är att föredra?

Själva tv delen i x1 som jag har sett på e3 presentationen tror jag inte mycket på att den kommer att fungera i Sverige. Kinectkommandon idag fungerar ju inte på 360 om man ställt in svenska på konsolen.

Spelutbudet är också ganska asvårt att sia om.
Hittade e jämförelse på x1 och ps4 här som kan hjälpa folk att avgöra valet.

http://www.fz.se/art...-4-och-xbox-one

#2

Postad 02 december 2013 - 11:26

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

  • 1 590 inlägg
  • 0
I sverige så är det inte så stor prisskillnad, tacka Newman för det.

Med tanke på att kameran inte kommer med PS4 så gissar jag på att stödet för kameraspel anpassade för barn kommer vara bättre på Xbox One.

Sony kommer nog släppa barnspel till kameran men det är lite tidigt.
I längden så tror jag att PS4 kommer vara bättre för barn, Wii U är nog bäst där just nu, men just nu så är nog Xbox One bättre. Det kan ha ändrats när Xbox One väl släpps i Sverige.

#3

Postad 02 december 2013 - 11:55

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Kommer antagligen skaffa bägge senare men det blir tidigast nästa höst. De får se till att få ut lite exklusiva titlar först. Några sk console-sellers behövs innan jag hoppar på tåget.

Vad gäller ljudnivå så såg jag nånstans (tror det var eurogamer) att de ligger på ca 40db som mest på ca 3m avstånd. Ungefär som de gamla konsollerna mao.

Redigerat av Unregistereddc471864, 02 december 2013 - 11:56.


#4

Postad 02 december 2013 - 13:04

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Har också läst om ljudnivån, (undrar vad min gamla ps3 åter som, den väsnas nåt riktigt kopiöst, min 360 är väldigt tyst).
Jag hade inte tänkt alls att skaffa nåt nytt förrän kanske runt nästa jul, (barnsjukdomar åtgärdade,fler spel, bättre utnyttjande av grafiken mm).
Men då jag är i behov av en BD spelare, tänkte jag slå två flugor i en smäll. Men väsnas de för mycket kör jag helst en vanlig spelare.

Här är några färska tester: Xbox One , Playstation 4
Ett test på hur Xbox one är som ren mediaspelare med fokus på Blu Ray: Länk
Motsvarande för PS4 på et annat ställe, nämns tyvärr inte så mycket om ljudnivå: http://www.blu-ray.com/news/?id=12614

#5

Postad 02 december 2013 - 16:35

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0
Min xbox one låter knappt någonting, oavsett vad man gör med den. Dock står den än så länge på golvet o där är det kallt o gött för den. :)

Gillar:
Grafiken är grym! Ljudet är grymt! Röststyrning är grymt! "Xbox record that" är grymt som faan!
Totala upplevelsen är fantastisk på min projjektor o med hela hemmabion igång!

Gillar inte:
Nedladdning och installationer som tar en otrolig tid! Kommer absolut inte köpa fulla spel digitalt.
Kontrollen är alldeles för slapp i spakar o triggers o den är en anings ändrad så den känns inte som 360, som fortfarande är klart bättre!
Tycker tyvärr den är såpass dålig att jag funderar på att sälja konsolen igen!
Röststyrningen borde fungera i menyerna på spelen, man blir snabbt van vid det nämligen o därför känns det konstigt att inte använda det hela tiden.
Huvudmenyn, den är ju inte mycket att hurra för. Rörigt. Massor från 360 som inte finns nu.
Allt dom behövde göra var en 360 med bättre bild o ljud, det är det inte i nuläget.

Just nu vet jag inte om jag kommer att ha kvar den, men har ju haft grymma nextgen ögonblick i både forza 5 och bf4 och det väger över som det känns just nu.
Skulle dock vilja hitta någon med ps4 och killzone o bf4 i närheten som skulle vilja komma över och jämföra dom bägge konsollerna. Så bor du i norra sthlm o vill testa xbox one, hör av dig! :)

#6

Postad 18 december 2013 - 19:06

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 5

Kör vidare men min PS3a och min gamer PC, känns som om jag hellre lägger mina slantar på uppgraderingar till datorn just nu.

Detta har inget med trådämnet att göra, påminner igen om att det är nyttiga jämförelser mellan Xbox One och PS4 trådskaparen är ute efter.

#7

Postad 19 december 2013 - 10:23

Fredag
  • Fredag
  • Forumräv

  • 954 inlägg
  • 4
Rent prestandainlägg som belyser hur mycket kraftfullare PS4 är.

XBOX ONE GPU
1.18 TF GPU (12 CUs) for games
768 Shaders
48 Texture units
16 ROPS
2 ACE/ 16 queues

PLAYSTATION 4 GPU
1.84TF GPU (18 CUs) for games + 56%
1152 Shaders +50%
72 Texture units +50%
32 ROPS + 100%
8 ACE/64 queues +300%

Cerny själv tror det kommer till sin rätt om tre år, personligen tycker jag skillnaden på multispelen redan nu visar tillräckligt. PS4 känns som ett mycket tryggare val rent prestandamässigt.

#8

Postad 02 februari 2014 - 21:03

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
hej funderar nu vad man ska ha. va inne på en ny gaming pc men känns dumt å lägga 10-15k bara kunna spela de senaste spelen.
så nu vill ja veta vilka extrafunktioner dom har. vet att ps4 har bättre spelprestanda men hur ser dom övriga funktionerna ut.? deras kamera har för funktioner m.m

#9

Postad 03 februari 2014 - 10:16

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

hej funderar nu vad man ska ha. va inne på en ny gaming pc men känns dumt å lägga 10-15k bara kunna spela de senaste spelen.
så nu vill ja veta vilka extrafunktioner dom har. vet att ps4 har bättre spelprestanda men hur ser dom övriga funktionerna ut.? deras kamera har för funktioner m.m

Du behöver i och för sig inte lägga 10k för att få en speldator som klarar de senaste spelen men du får nog lägga mer än vad PS4 kostar.

Angående PS4 kamera vs kinect så kan du läsa mer här: http://www.ign.com/b...tation-4-camera

#10

Postad 03 februari 2014 - 20:57

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
jo men måste ha skärm, mus och tagentbord så de plockar på ändå.

hur är dom andra funktioner förutom kamera.

sen undrar jag om jag kan spela samma spel ihop med grabben om han har en 360 och jag en ONE?

#11

Postad 03 februari 2014 - 21:06

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

sen undrar jag om jag kan spela samma spel ihop med grabben om han har en 360 och jag en ONE?

Det går inte.

#12

Postad 06 februari 2014 - 22:11

Mininema
  • Mininema
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0
Hoppas på att xbox one passar mig bättre än ps4 (tyckte inte om den hyllade kontrollen ;-)). Synd dock att "one" inte matchar ps4 prestandamässigt. Det som lockar mig är de exklusiva titlarna, kontrollen och kinect. Hoppas på en utannonsering snart!



#13

Postad 06 februari 2014 - 22:18

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0
Dolde alla inlägg som inte tillförde något, vilket visade sig vara nästan alla.

Ett exempel på hur den här tråden är tänkt att fungera:

Xanthos (eller annan medlem i behov av hjälp) frågar någonting. Ni länkar till neutrala tester eller svarar objektivt med fakta för att hjälpa honom/henne.

Ett exempel på hur den inte fungerar, se citat.

den eller den är bäst bara för att...


Inläggen ska vara neutrala och hålla sig till fakta. Postar man en video om 5 orsaker till varför PS4 är bäst så ska man även posta en video med 5 orsaker till varför Xbox One är bäst.

Redigerat av Zoiler, 06 februari 2014 - 22:19.


#14

Postad 06 februari 2014 - 22:24

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
ok. tack. hoppas one kommer snart så man kan jämföra i affären bättre

#15

Postad 07 februari 2014 - 01:15

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0
En uppmaning; jag har redan delat ut en temporär ban (och gömt inläggen) här efter att en medlem brutit mot trådens regler. Ska vi ha en sådan här tråd som är till för att vara hjälpsam för andra så tänker jag inte sitta och slösa min tid på att dölja varenda vinklade inlägg. Ni får ta ansvar och se till att era inlägg och länkar följer reglerna och inte uppfattas som vinklade.

Och vill ni göra vinklade inlägg har ni nextgenwar-tråden för det. Inte svårare än så.

#16

Postad 07 februari 2014 - 08:27

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

ok. tack. hoppas one kommer snart så man kan jämföra i affären bättre



Synd att du inte kan testa bägge. Det kanske finns någon vänlig själ här på forumet som har bägge maskinerna hemma och vill köra en liten demo för dig, som du bor i närheten av?

#17

Postad 07 februari 2014 - 08:45

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
Det är ju som sagt omöjligt att jämföra dessa maskiner i dagsläget. PS4 har ju på pappret den vassaste maskinen, ingen snack om den saken.
Men hur ser det ut om 2-3 år, då verkligen spelutvecklarna har satt sig in i den nya strukturen i One och anpassningen till "molnet" med beräkningar som ska underlätta för diverse aspekter.

Och jag tror då inte på fullaste allvar att varken Sony el Ms har släppt en maskin som knappt orkar med att vissa top notch material på dagens standard upplösning 1920x1080 ( och MS har problem med 720p), då 4k står utanför dörren och vill in.

Tror att ingen fanboi av varken Sony el MS är mäkta imponerande av deras nya konsol. Framstressad är bara förnamnet. Till nästa årskifte kan vi nog börja se ett mönster om hur länge denna gen kommer klara sig.

#18

Postad 07 februari 2014 - 10:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Det är ju som sagt omöjligt att jämföra dessa maskiner i dagsläget. PS4 har ju på pappret den vassaste maskinen, ingen snack om den saken.
Men hur ser det ut om 2-3 år, då verkligen spelutvecklarna har satt sig in i den nya strukturen i One och anpassningen till "molnet" med beräkningar som ska underlätta för diverse aspekter.

One har absolut en udda arkitektur och det är inte uteslutet att den nyttjas bättre i framtiden men baserat på "vad man vet idag" så finns det inget som säger att One ska kunna komma ikapp PS4. Förhållandet kan möjligen bli bättre än idag men att förvänta sig något betydande kliv är med största säkerhet önsketänkande.

För att det ska kunna hända så krävs det att det finns nån slags totalt outnyttjad resurs gömd nånstans inne i One och det är det väl bara tokstolle-sajter som Misterxmedia som håller fast vid idag...

Och jag tror då inte på fullaste allvar att varken Sony el Ms har släppt en maskin som knappt orkar med att vissa top notch material på dagens standard upplösning 1920x1080 ( och MS har problem med 720p), då 4k står utanför dörren och vill in.

Tro och tro...det är ett faktum. Enkelt uttryck så krävs det en viss mängd processorkraft (och minnesbandbredd) för att processa 3D-grafik i en viss upplösning, med en viss texturkvalité, med ett visst påslag av shaders osv osv. Vare sig One och PS4 har den mängd som krävs kraft för att göra något riktigt krävande i högre upplösningar. Det är ett faktum.

Obligatorisk billiknelse: du kan fila och fila på en 90 hästars bil så att den går överraskande fort runt banan. Men at the end of the day så finns det en teknisk/fysisk begränsning hur snabbt bilen kan ta sig runt. Ska man förbättra varavtiderna än mer behövs det till slut en starkare motor.

"Det går inte att trolla med knäna" tror jag det heter på fackspråk. :)

Det är inte heller så att PS4/One tycks (av nån anledning) prestera överraskande dåligt - tvärtom så ligger de i stort i linje med vad man kan förvänta sig med den processorkraft som finns tillgänglig i resp maskin. Det är bara att inse att den här gången var det ingen som satsade på exterm kraft.

Redigerat av pacman, 07 februari 2014 - 10:10.


#19

Postad 07 februari 2014 - 16:00

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 0

Obligatorisk billiknelse: du kan fila och fila på en 90 hästars bil så att den går överraskande fort runt banan. Men at the end of the day så finns det en teknisk/fysisk begränsning hur snabbt bilen kan ta sig runt. Ska man förbättra varavtiderna än mer behövs det till slut en starkare motor.

Vete tusan om Colin Chapman håller med...

Förstår faktiskt inte varför man fäster så stor vikt vid 1080p mer än att det är ett enkelt enkelt men smått obegåvat sätt att mäta efter. Hur många skulle klaga på om grafiken såg ut som en blu-ray rulle uppspelad i 720p?

#20

Postad 07 februari 2014 - 16:07

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

  • 2 097 inlägg
  • 1
xanthos, din avatar har jag som tavla i datarummet. Homer ftw! :)

#21

Postad 21 maj 2014 - 18:55

apabepa12
  • apabepa12
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Flyttade detta från en annan tråd...

Funderar på att köpa en spelmaskin nu när vi flyttar isär och grabben kommer att vara en del hos mig.

Denna tråden är ju om X-Box one men vad är det för skillnad mot PS 4 och vilken är att föredra, det verkar som specen är lite bättre på PS 4.

Hej, här är min uppfattning, (har själv gått från en PS3 till en Xbox One):

XBox One
Fördelar
- Slickt ui
- Bättre multitasking
- Skype
- DLNA Play To
- TV integration
- (dx12?)
- (Plex)
- Billiga spel om man köper från USA storen

Nackdelar
- Svagare hw och sämre grafik i crossplatform spel
- Ogillar man w8/wp8 tiles så...
- Ingen svensk store (måste säga att man är britt eller jänkare, potentiellt problem i framtiden?)

PS4
Fördelar
- Starkare hw och bättre grafik i crossplatformspel
- Slipper importera och använda utländsk online store

Nackdelar
- Simpelt UI a la PS3
- Kan bara spela media via webbläsaren och ingen DLNA i nuläget

Sen tillkommer pris (Amazon listar PS4 för 340 pund och Xbox One för 380 eller 390 inkl Titanfall), tillgänglighet, exklusiva spel (http://www.ign.com/w..._Xbox_One_Games) och PSN+ vs Xbox Live Gold(XBL är bättre för Multiplayer spel?)

#22

Postad 22 maj 2014 - 07:19

Leahspappa
  • Leahspappa
  • Forumräv

  • 648 inlägg
  • 0

Flyttade detta från en annan tråd...


Hej, här är min uppfattning, (har själv gått från en PS3 till en Xbox One):

XBox One
Fördelar
- Slickt ui
- Bättre multitasking
- Skype
- DLNA Play To
- TV integration
- (dx12?)
- (Plex)
- Billiga spel om man köper från USA storen

Nackdelar
- Svagare hw och sämre grafik i crossplatform spel
- Ogillar man w8/wp8 tiles så...
- Ingen svensk store (måste säga att man är britt eller jänkare, potentiellt problem i framtiden?)

PS4
Fördelar
- Starkare hw och bättre grafik i crossplatformspel
- Slipper importera och använda utländsk online store (kan handla från USA/Japans store)

Nackdelar
- Simpelt UI a la PS3
- Kan bara spela media via webbläsaren och ingen DLNA i nuläget

Sen tillkommer pris (Amazon listar PS4 för 340 pund och Xbox One för 380 eller 390 inkl Titanfall), tillgänglighet, exklusiva spel (http://www.ign.com/w..._Xbox_One_Games) och PSN+ vs Xbox Live Gold(XBL är bättre för Multiplayer spel?)


Ändrade ditt inlägg lite, med info som jag ansåg behövdes för att stärka fördelarsidan hos PS4.

Redigerat av Leahspappa, 22 maj 2014 - 07:20.


#23

Postad 22 maj 2014 - 07:34

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

(har själv gått från en PS3 till en Xbox One):

Det där tror jag gör dig tämligen unik. :)

Känns så iaf...får bli en poll nångång. :)

#24

Postad 22 maj 2014 - 08:43

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Vilken av dem har, för dig, bäst spel?
Vilken handkontroll tycker du bäst om?
Vad spelar dina kompisar på (om du spelar online, vilket man bör göra)?

Svara på de frågorna och du har ditt svar, om du måste välja bara en av apparaterna.

#25

Postad 22 maj 2014 - 10:10

apabepa12
  • apabepa12
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Kom på att Xboxen är tystare än PS4an.

Xbox One
Bifogad fil  xboxonenoise.jpg   71,15K   1 Antal nerladdningar

PS4
Bifogad fil  ps4noise.jpg   59,25K   0 Antal nerladdningar

Källa:
http://www.eurogamer...t-playstation-4
http://www.eurogamer...e-hardware-test

Sen till PS4ans fördel så kan man byta HD i den, medan Xboxen kör med externa HDs (kommer i juni).

#26

Postad 22 maj 2014 - 12:14

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Kom på att Xboxen är tystare än PS4an.

Fast sitter man 1 meter bort som de flesta väl gör så är de likvärdiga.

De måste ha förbättrat avsevärt gentemot förra generationen? Tycker min PS4 låter väldigt lite.

#27

Postad 22 maj 2014 - 17:05

apabepa12
  • apabepa12
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Märkligt att ljudet från enheterna inte alltid sjunker med avståndet, man skulle kunna tro att dom har ett bakgrundsbrus på ca 40dB.

Edit: Läste nu att "ambient noise was 40dB" så konsollernas ljud kan inte mätas om de är under denna nivå då.

Redigerat av apabepa12, 22 maj 2014 - 17:08.


#28

Postad 11 november 2014 - 08:30

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Jahapp,
ska se om man kan väcka liv i tråden här, nu när det börjar vankas mot jul är jag riktigt sugen på att skaffa en av de nya konsolerna.
Lutar mest åt xB1 i nuläget verkar det som.
I och med att även barnen ska använda den tänker ajg att det finns fler spel som riktar sig till yngre skara på XB1 än PS4? Framförallt i och med Kinect?. Jag har Kinect till XB360 och den används en hel del av barnen.
Har det kommit några vettiga spel som är på XB1 med Kinect där det fungerar bra? och är roliga? Inbillar mig att den nya kinectsensorn är mycket bättre än den gamla?

PS3 ska jag fösöka börja läsa på om också de närmaste dagarna och uppdatera mig.

PS finns, Viaplay app till XB1 resp ps4? Viaplay appen är totalt värdelös på XB360, har än så länge mest kört via chromecast istället då appen på 360är så kass. Om det finns en viaplay app, är den bättre? på 360ser man inte vad man tittat på, och man kan inte fortsätta på en film man sett tidigare osv, allt ska sökas fram och inga egna listor finns att tillgå.

Sen är det också ljudnivå? Nu när båda har funnits ute ett tag, Min ps3 skulle jag aldrig ha i vardagsrummet idag med den ljudnivån på fläkten till exempel, 360 låter lite, men inte alls som ps3.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.