Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med dämpning

5 svar i tråden

Skickat 21 mars 2013 - 09:42

Tjena, jag tänkte kolla lite med er hur jag ska göra. Jag har 2st Mentor 6or i vardagsrummet, men har lite olika ljudbekymmer. Det jag har idag är ett par frilogittavlor över sängen och bakom soffan, men förstår nu att det inte hjälper mycket med det materialet. Har även en matta som på bifogad bild, samt gardiner som hänger vid sidan om fönster samt balkongdörr, gardinerna är ganska tunna och släpper igenom luft. Skickar med skissen på rummet, kom med förslag. OBS. Förslagen får vara DYI helst, inga dyra inköp helst. Tack på förhand.

Bifogade fil(er)

Skickat 23 mars 2013 - 09:26

Mängder av mineralull, eller glasfiberplattor. Mineralullen kan du sätta i hörnen så får du bort lite bummel. Glasfiberplattorna kan du sätta på väggen så får du bort lite reflektioner. Frigolitplattorna gör lika stor nytta som knäckebröd... :)

Skickat 23 mars 2013 - 09:41

Ok, mineralull. Går det att införskaffa i bygghandeln? Bör man använda en träram eller går det att klä med tyg rakt av?

Skickat 23 mars 2013 - 13:57

• Frux
  • Forumräv

• 541 inlägg
Frigolit hjälper i princip ingenting som sagt. Tjocka gardiner ger helt klart ett lugn i rummet men dämpar mest diskant.

Plattor i stenull finns på bl.a. Bauhaus i olika tjocklekar. http://www.bauhaus.s...l-50-2-88m.html

Klä med t.ex. fleece(filt) och sen nåt snyggt tyg utanpå. Sök på "absorbent" här på sidan så får du upp massor av inspirerande DIY-gallerier.

Skickat 23 mars 2013 - 14:51

Tack för bra svar, är det nödvändigt med fleec? hjälper det något. Eller gåt det bra att köra på tyg direkt? Har även funderat lite på om man ska göra ramar och rama in dessa. Kan det ha fördel/nackdel?

Det här inlägget har ändrats av jayzon 23 mars 2013 - 14:55

Skickat 23 mars 2013 - 21:19

• Frux
  • Forumräv

• 541 inlägg
Mineralull läcker små små fibrer mer eller mindre, vilket inte är hälsosamt att andas in. När jag byggt mina ljudabsorbenter så har jag fått kliande i händerna rätt snabbt. Tjejen som hjälpt till har inte känt något alls av någon anledning. Men iaf så är det klokt att klä in mineralullen i något som släpper igenom luft men som ändå är relativt tätt mot fibrer.

Som tyg till absorbenterna har jag själv använt billiga sänglakan från Jysk. Men det tyget är relativt grovt och kan släppa igenom fibrer så därför behöver man något tätare under.

Länk till album btw: http://www.minhembio...0,8,15,9#albums

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Ny förstärkare och högtalare
    TDLG30RTL
    2013-06-19 21:35:07
  • R2-D2 beväpnad
    Benkke
    2013-06-19 20:29:30
  • R2-D2
    Benkke
    2013-06-19 20:07:28
  • Framtida ljudrum
    Gubbas83
    2013-06-19 19:41:09
  • Dressade PB13-Ultra
    cbjorkman
    2013-06-19 12:48:04
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.