Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Airport express som tappar synk med airplay - Drop-outs!

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 maj 2012 - 16:37

jpu
  • jpu
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Hej!

har under ett års tid byggt in mig i "Applefållan" helt enkelt för att jag tycker att det brukar funka så klockrent. Nu har jag dock ett par problem när jag strömmar från Iphone 4/Ipad 2 via airplay att ljudet försvinner temporärt. Det finns inget direkt logik som jag kunnat se varför jag postar här för hjälp.

Har idag en Apple TV2 i vardagsrum som även styr zon 2 i kök/hall funkar i stort sett perfekt.
LIkaså funkar TV2 i sovummet bra.

Har en Airport i badrum som funkar bra det lilla jag kört den.

Men en Airport i allrum övervåning, den tappar kontakten vid ett flertal tillfällen vid normal lyssning.

Samma problem har jag med Airport i uterummet. igår hade jag igång Airport utility samtidigt som jag streamade Spotify från Ipaden. den visade att den hade utmärkt signalstyrka hela tiden och det jag strömmade var även tillgängligt off-line vilket väl innebär att det inte borde vara lika känsligt för drop-outs i nätverket? Dvs ligger inte och streamar från Spotify centralt.

Nätverket är ett Telia ADSL 24 med en Smart-router, utbyggt då med en airport (den på övervåningen) plus att de två andra hänger på det befintliga.

kan någon ha lite klok input kring detta?

Mvh
Jonas

#2

Postad 07 maj 2012 - 16:49

Unregistered521360b2
  • Unregistered521360b2
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Jag har haft liknande problem med min. Dropouts och ständiga hack, löste sig oftast med en återställning och omstart av Airporten.
Men när jag köpte en ny tv-bänk så placerades Airporten om, och hamnade i ett nytt uttag. Då var problemen borta.

Såhär i efterhand så misstänker jag att den stördes ut av sub-kabeln som låg brevid.

#3

Postad 07 maj 2012 - 21:18

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Såhär i efterhand så misstänker jag att den stördes ut av sub-kabeln som låg brevid.

Om du menar RCA-kabeln så var det garanterat inte den. Den kan knappast störa någonting. Men det är ju bra att problemet försvann.

Men för att lösa TS problem: Om dina Airports kan köra på 5 GHz (eller rättare sagt, både 2,4 GHz och 5 GHz) så rekommenderar jag starkt att köra på det. Telefonen kan inte köra det, men den klarar sig bättre ju färre enheter det är på 2,4 GHz-nätet. Det kan vara värt att testa åtminstone.

2,4 GHz-nätet är ju rätt trångt generellt, och bor man i tätort kan det ibland vara halvt oanvändbart för streaming.

#4

Postad 12 maj 2012 - 23:04

jpu
  • jpu
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Om du menar RCA-kabeln så var det garanterat inte den. Den kan knappast störa någonting. Men det är ju bra att problemet försvann.

Men för att lösa TS problem: Om dina Airports kan köra på 5 GHz (eller rättare sagt, både 2,4 GHz och 5 GHz) så rekommenderar jag starkt att köra på det. Telefonen kan inte köra det, men den klarar sig bättre ju färre enheter det är på 2,4 GHz-nätet. Det kan vara värt att testa åtminstone.

2,4 GHz-nätet är ju rätt trångt generellt, och bor man i tätort kan det ibland vara halvt oanvändbart för streaming.


Om jag förstår dig rätt dä blir det ju rätt suboptimerat då det är själva tanken att spela via ipad o iphone...?

Någon annan med förslag?

#5

Postad 13 maj 2012 - 12:42

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 1
De routrar som följer med i abonnemanget har en tendens att vara mindre bra. Köp därför en fristående router som är dokumenterat bra och stabil. Kolla betyg på prisjakt innan köp. Hade själv hack i musiken när jag körde airplay via comhems egna router. Bytte till Dlink dir-655 och problemen mer eller mindre försvann.

Det finns ytterligare en faktor: http://www.hifiklubb...kommen/3705.htm

Apple har tydligen problem med just airplay efter senaste uppdateringen.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.