Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DAC (Externa)

732 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Harmony Design DA9 RCA (DAC & hörlursförstärkare) 2 8,86 (13) 2 200:-
Benchmark DAC1 (DAC & hörlursförstärkare) 3 9,14 (13) Inga priser
Cambridge Audio DacMagic (DAC & hörlursförstärkare) 2 8,91 (106) Inga priser
Pro-Ject DAC Box FL (DAC & hörlursförstärkare) 2 7,67 (2) Inga priser
Naim DAC (DAC & hörlursförstärkare) 4 8,75 (3) Inga priser
Audio Pro WF100 (Trådlös ljud- och bildöverföring) 7 8,36 (32) Inga priser
Hegel HD10 (DAC & hörlursförstärkare) 3 8,9 (9) Inga priser
Moon 300D (DAC & hörlursförstärkare) 2 8,33 (2) Inga priser
Musical Fidelity M1 DAC (DAC & hörlursförstärkare) 8 9,18 (21) Inga priser
B.M.C. Audio DAC1 (DAC & hörlursförstärkare) 1 (0) Inga priser
B.M.C. Audio DAC1 PRE (Stereoförsteg) 1 8 (2) Inga priser
HRT Music Streamer II 2011 Edition (DAC & hörlursförstärkare) 4 9,57 (22) Inga priser
Lead Audio LA-100 (DAC & hörlursförstärkare) 2 7,56 (8) Inga priser
Argon Audio DA1 (Stereoförstärkare) 1 7,5 (1) Inga priser
Atoll DAC100 (DAC & hörlursförstärkare) 1 8,25 (3) 6 990:-
Creative Sound Blaster X-Fi HD (Ljudkort) 6 8 (7) Inga priser
Hegel HD20 (DAC & hörlursförstärkare) 2 9,27 (10) Inga priser
Rega DAC (DAC & hörlursförstärkare) 6 9,07 (13) Inga priser
HRT Music Streamer II+ 2011 Edition (DAC & hörlursförstärkare) 2 9,33 (11) Inga priser
Musical Fidelity V-DAC II (DAC & hörlursförstärkare) 1 8,87 (7) Inga priser
NAD M51 (DAC & hörlursförstärkare) 3 8,17 (5) Inga priser
Audiolab M-DAC (DAC & hörlursförstärkare) 3 9 (7) 12 990:-
Hegel HD11 (DAC & hörlursförstärkare) 2 9,08 (11) Inga priser
Pioneer N-50 (Mediaspelare) 7 8 (7) Inga priser
Cambridge Audio DacMagic Plus (DAC & hörlursförstärkare) 1 8,45 (21) Inga priser
PS Audio PerfectWave DAC Mark II (DAC & hörlursförstärkare) 1 (0) Inga priser
Abrahamsen A-DAC II (DAC & hörlursförstärkare) 2 7,5 (1) Inga priser
HRT Music Streamer II 2012 Edition (DAC & hörlursförstärkare) 4 8,67 (5) Inga priser
Arcam rLink (DAC & hörlursförstärkare) 1 6 (1) Inga priser
T+A DAC 8 (DAC & hörlursförstärkare) 1 7,5 (1) Inga priser
HRT Music Streamer HD (DAC & hörlursförstärkare) 2 8,8 (9) Inga priser
Arcam airDAC (DAC & hörlursförstärkare) 2 6,33 (2) Inga priser
Naim DAC-V1 (DAC & hörlursförstärkare) 3 9 (5) Inga priser
Meridian Explorer (DAC & hörlursförstärkare) 5 8,5 (3) Inga priser
NAD D 1050 (DAC & hörlursförstärkare) 4 7,78 (8) Inga priser
Auralic Vega (DAC & hörlursförstärkare) 3 8,33 (2) Inga priser
HRT Music Streamer III (DAC & hörlursförstärkare) 4 5,5 (1) Inga priser
Atoll HD100 (DAC & hörlursförstärkare) 1 7 (1) Inga priser
Hegel HD12 (DAC & hörlursförstärkare) 1 8,5 (3) Inga priser
Marantz HD-DAC1 (DAC & hörlursförstärkare) 1 7,37 (7) Inga priser
Oehlbach XXL DAC Ultra (DAC & hörlursförstärkare) 7 7,5 (1) 3 490:-
Aune S16 (DAC & hörlursförstärkare) 2 9,08 (12) Inga priser
NuPrime DAC-9 (DAC & hörlursförstärkare) 3 7 (1) 9 490:-
Wadia DI 322 (DAC & hörlursförstärkare) 1 (0) Inga priser
T+A DAC 8 DSD (DAC & hörlursförstärkare) 1 7,5 (1) Inga priser
52 relaterade trådar
Hegel (3546 inlägg) 1 år sedan
Musical Fidelity Klubben (112 inlägg) 3 år sedan
Naim-klubben (366 inlägg) 4 år sedan
NAD M51 (88 inlägg) 5 år sedan
NuPrime - Förstärkare (52 inlägg) 6 år sedan
Audio Pro WF100 (112 inlägg) 6 år sedan
Sennheiser Momentum 2 + HRT Music Streamer III = Problem (3 inlägg) 8 år sedan
Pioneer N-70A & N-50A (31 inlägg) 8 år sedan
Audio Technica ATH-M50x till datorn (24 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd: Pioneer N-30 /N50 * (22 inlägg) 9 år sedan
Tips på DAC till B&W P7? (7 inlägg) 9 år sedan
Hegel, Rotel samt lite digitalt Cambridge, lyssningstest (7 inlägg) 9 år sedan
Skicka ljud via bluetooth till Audio Pro Lv3 (2 inlägg) 9 år sedan
NAD D 7050, D 3020 och D 1050 (14 inlägg) 10 år sedan
HRT Music Streamer HD (38 inlägg) 10 år sedan
Cambridge dacmagic plus (27 inlägg) 10 år sedan
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg) 10 år sedan
Köpa DAC: Hegel HD11 vs. Musical Fidelity M1 vs. ??? (9 inlägg) 10 år sedan
Dags att köpa en DAC. (340 inlägg) 10 år sedan
Dac? (3 inlägg) 10 år sedan
Cambridge DacMagic Plus (39 inlägg) 10 år sedan
HRT MS II+ (2011) vs. Bladelius USB DAC (33 inlägg) 11 år sedan
Music Streamer II+ 2011 ny USB DAC från HRT ? (96 inlägg) 11 år sedan
Meridian Explorer (12 inlägg) 11 år sedan
Pro-Ject Stereobox (9 inlägg) 11 år sedan
* Officiell tråd - Cambridge DacMagic * (645 inlägg) 11 år sedan
Köpa ny förstärkare (8 inlägg) 11 år sedan
Inställning för att koppla dac till ps3-slim? (9 inlägg) 11 år sedan
LEAD LA-100 (36 inlägg) 11 år sedan
Musical Fidelity V-DAC II fråga. (15 inlägg) 11 år sedan
DAC + integrerad förstärkare eller DAC med försteg + separat slutsteg? (6 inlägg) 11 år sedan
Dacmagic plus och pc optimering (6 inlägg) 11 år sedan
Cambridge DacMagic 100 vs Abrahamsen a-dac 2 vs Arcam rLink (1 inlägg) 11 år sedan
Music Streamer II 2011 tips för bästa ljud? (126 inlägg) 11 år sedan
Bra USB-DAC (Externt ljudkort) för hörlurar? (8 inlägg) 12 år sedan
Asus Essence One [Hörlursförstärkare/DAC] (33 inlägg) 12 år sedan
HEGEL HD11 (103 inlägg) 12 år sedan
B&W CM9, vilken förstärkare? (26 inlägg) 12 år sedan
Pro-Ject släpper sin lilla svarta (13 inlägg) 12 år sedan
Hegel HD20 (24 inlägg) 13 år sedan
Trådlös ljudöverföring från datorn till stereon? EDIT: om QED uPlay (22 inlägg) 13 år sedan
Högtalare i flera rum (0 inlägg) 13 år sedan
Hegel D10 DAC. (139 inlägg) 13 år sedan
Stereo/Surroundförstärkare 2-5k (3 inlägg) 13 år sedan
H/K HD990 vs CAMBRIDGE Azur 840C (269 inlägg) 13 år sedan
Akustikråd i knepigt rum (9 inlägg) 13 år sedan
Datorn som HiFi källa? (76 inlägg) 14 år sedan
Hur får jag bra ljud ut från dator till förstärkare? (32 inlägg) 14 år sedan
DAC mellan dator och förstärkare (25 inlägg) 15 år sedan
Benchmark DAC1 D/A omvandlare (38 inlägg) 16 år sedan
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg) 16 år sedan
Extern DAC (90 inlägg) 17 år sedan

#451

Postad 17 augusti 2013 - 17:45

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 1
Hoppades på att det var något som var revolutionerande ;)

#452

Postad 21 augusti 2013 - 05:16

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Om man är osäker på vad en dac kan bidra med så kan det vara ett alternativ att börja billigt.

Jag köpte Nuforce Udac 2, vilket var min ingång i ämnet. Men efter att ha följt ett repotage/test av denna dac så framgick det att den har sämre kanalseparation. Jag köpte istället HRT Music Streamer 2 som jag fortfarande är mkt nöjd med. Dessa dac:ar är avsedda för att förbättra datorljudet och har inga andra ingångar.

Jag har för mig att båda dessa dac:ar kostar under 1500:-

#453

Postad 02 februari 2014 - 16:04

Unregisteredaf438ffd
  • Unregisteredaf438ffd
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Återupplivar tråden i hopp om lite bra input som kan reda ut min beslutsånget :)

Ska köpa ett par Focal Aria 936 med Naim-förstärkare (Supernait2 eller XS2) och Naim-CD. Här återstår bara att jämföra förstärkarna i hemmiljö, kruxet är DAC och Spoitfy/Wimp.
Vill kunna spela Spotify på ett smidigt sätt med så bra ljudkvalite som möjligt. Ett alternativ är att köpa nya Arcam airDAC, då kan jag streama både Spotify och Wimp från min iPAD. Min fråga är egentligen hur mycket kvaliten på DAC:en gör på ljudkvaliten på Spotify?

Ett annat alternativ vore att koppla iPAD:en direkt mot en extern DAC via usb, någon som har erfarenhet och kan tipsa om en bra DAC här?

Den andra frågan är om CD-ljudet blir bättre om jag kopplar den via en extern DAC?

Redigerat av Unregisteredaf438ffd, 02 februari 2014 - 16:06.


#454

Postad 02 februari 2014 - 17:29

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Återupplivar tråden i hopp om lite bra input som kan reda ut min beslutsånget :)

Ska köpa ett par Focal Aria 936 med Naim-förstärkare (Supernait2 eller XS2) och Naim-CD. Här återstår bara att jämföra förstärkarna i hemmiljö, kruxet är DAC och Spoitfy/Wimp.
Vill kunna spela Spotify på ett smidigt sätt med så bra ljudkvalite som möjligt. Ett alternativ är att köpa nya Arcam airDAC, då kan jag streama både Spotify och Wimp från min iPAD. Min fråga är egentligen hur mycket kvaliten på DAC:en gör på ljudkvaliten på Spotify?

Ett annat alternativ vore att koppla iPAD:en direkt mot en extern DAC via usb, någon som har erfarenhet och kan tipsa om en bra DAC här?

Den andra frågan är om CD-ljudet blir bättre om jag kopplar den via en extern DAC?

AirDac verkar ju förvisso smart. Hade själv föregångaren hemma, RDac med deras eget trådlösa system. Lät bra men kostade klöver. Själva Dacen 5000kr. plus sändare till Iprylen på ytterligare tusingen, också ytterligare en annan för datorn på en tusing till. Slutade med en vanlig RDac för 3500 och en Sonos för runt 3000. Betydligt bredare användningsområde för samma peng. Så mitt tips är först och främst en Sonos, och att sedan låna hem och prova om du tycker en lös dac tillför något. Till din Naim Cd vire det väl tusan om en extern dac skulle behövas?

#455

Postad 02 februari 2014 - 18:29

Unregisteredaf438ffd
  • Unregisteredaf438ffd
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Laddie15, tack för svaret. Håller med om cd:n, man blir bara lite nojig när det drar ihop sig till beställning :).
Har provat Sonos och jag gillar inte riktigt deras gränssnitt, jag satt och sökte och bläddrade direkt i Spotify och gick sedan över i Sonos-appen när jag skulle spela låten.

Vad säger du som är erfaren, hur mycket kan en dyrare och bättre DAC som tex Naims DAC-V1 eller Hegels HD20 trolla med ljudet från Spoyify eller Wimp?
Funderar nämligen på om jag ska köra på någon av dessa och sedan använda antingen usb-kabel från iPaden eller streama via en AppleTV-dosa.

Redigerat av Unregisteredaf438ffd, 02 februari 2014 - 18:30.


#456

Postad 02 februari 2014 - 18:52

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Laddie15, tack för svaret. Håller med om cd:n, man blir bara lite nojig när det drar ihop sig till beställning :).
Har provat Sonos och jag gillar inte riktigt deras gränssnitt, jag satt och sökte och bläddrade direkt i Spotify och gick sedan över i Sonos-appen när jag skulle spela låten.

Vad säger du som är erfaren, hur mycket kan en dyrare och bättre DAC som tex Naims DAC-V1 eller Hegels HD20 trolla med ljudet från Spoyify eller Wimp?
Funderar nämligen på om jag ska köra på någon av dessa och sedan använda antingen usb-kabel från iPaden eller streama via en AppleTV-dosa.

Nu har jag ju inte provat, men nya Sonos har ju Spotify Connect, och då är det ju Spotifys eget gränssnitt man jobbar i. Har själv en äldre Sonos och är inte alldeles förtjust i upplägget där.

Vad gäller dac:ar så är min erfarenhet att det över några tuselappar inte nödvändigtvis behöver bli bättre, men ibland annorlunda.
Själv valde jag min RDac just före en dyrare Hegel. Blev ett helt annat liv i musiken. Köp absolut inte grisen i säcken, utan låna hem och prova. En del säljare kan ju sälja konserverad gröt. Lyssna inte.på dem utan på dac:en, hemma. :)

#457

Postad 02 februari 2014 - 19:08

Unregisteredaf438ffd
  • Unregisteredaf438ffd
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Ok, låter sunt.

Redigerat av Unregisteredaf438ffd, 02 februari 2014 - 19:17.


#458

Postad 02 februari 2014 - 22:25

David2
  • David2
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Nu har jag ju inte provat, men nya Sonos har ju Spotify Connect, och då är det ju Spotifys eget gränssnitt man jobbar i. Har själv en äldre Sonos och är inte alldeles förtjust i upplägget där.

Vad gäller dac:ar så är min erfarenhet att det över några tuselappar inte nödvändigtvis behöver bli bättre, men ibland annorlunda.
Själv valde jag min RDac just före en dyrare Hegel. Blev ett helt annat liv i musiken. Köp absolut inte grisen i säcken, utan låna hem och prova. En del säljare kan ju sälja konserverad gröt. Lyssna inte.på dem utan på dac:en, hemma. :)


Är detta något jag missat med Sonos (Spotify Connect) hittar ingen sån info på hifiklubben? ��

#459

Postad 02 februari 2014 - 22:47

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Är detta något jag missat med Sonos (Spotify Connect) hittar ingen sån info på hifiklubben? ��

Du kan ha rätt där. Utgick från att namnbytet till Sonos Connect betyder att den har Spotify Connect. Men det.står kanske för något annat?

#460

Postad 02 februari 2014 - 23:18

David2
  • David2
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Du kan ha rätt där. Utgick från att namnbytet till Sonos Connect betyder att den har Spotify Connect. Men det.står kanske för något annat?


Ja, det är tyvärr bara "burken" som heter så, ingen koppling till Spotify tyvärr!

#461

Postad 02 februari 2014 - 23:28

karten
  • karten
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0

Återupplivar tråden i hopp om lite bra input som kan reda ut min beslutsånget :)

Ska köpa ett par Focal Aria 936 med Naim-förstärkare (Supernait2 eller XS2) och Naim-CD. Här återstår bara att jämföra förstärkarna i hemmiljö, kruxet är DAC och Spoitfy/Wimp.
Vill kunna spela Spotify på ett smidigt sätt med så bra ljudkvalite som möjligt. Ett alternativ är att köpa nya Arcam airDAC, då kan jag streama både Spotify och Wimp från min iPAD. Min fråga är egentligen hur mycket kvaliten på DAC:en gör på ljudkvaliten på Spotify?

Ett annat alternativ vore att koppla iPAD:en direkt mot en extern DAC via usb, någon som har erfarenhet och kan tipsa om en bra DAC här?

Den andra frågan är om CD-ljudet blir bättre om jag kopplar den via en extern DAC?


Jobbigt med beslutsångest. Sitter själv med samma problem :)

Jag kör en del Spotify musik genom Sonos och jag har testat några dac:ar den sista tiden, bl.a. Hegel HD11/20/25, Musical Fidelity M1/M6 DAC, Cambridge Dacmagic och Dacmagic + och Atoll dac 200. Nu kommer jag då inte ihåg hur jag upplevde alla dessa och jag testa inte dem på samma gång (förutom M1 och HD20 för dessa har jag hemma). Vid spelning genom Sonos så var det generellt väldigt liten skillnad om något. Kör man däremot med USB eller USB till koaxial och balanserade utgångar så upplever jag ändå små skillnader i presentationen i Spotify. Främst i basen och diskanten som skillnaderna har varit mest påtagliga, men det har också nästan endast varit Hegel som har stått för dessa avvikelser. Jag upplever Hegel som mer upplöst med fler detaljer men Hegel (HD20) kan också upplevas mindre "disco" i basen av samma anledning. Många kan säkert uppleva det lite segt med Spotify/Hegel (framförallt HD20) om man föredrar lite mer fart och fläkt i presentationen. Kör man FLAC eller motsvarande så är det inget problem. Eller ja, inte för mig iaf..

Så det bästa är att lyssna och prova såklart, men du behöver enligt mig inte gå speciellt högt upp i prisklasserna för att snygga till ljudet från Sonos/Spotify. Om det nu behövs någon DAC.. Vill du däremot köra Spotify genom USB så är det säkert bra att ha lite eftertanke ändå. Så som jag ser det så är valet bara om man ska köpa Hegel eller inte :P

Men Laddie har helt rätt i det han säger, inte nödvändigtvis någon skillnad, men att det kan låta annorlunda håller jag helt och hållet med om, men främst om man kör med t.ex. FLAC etc.

Om jag bara ska slänga in något jag märkt av de dac:ar jag provat så är det väl det att när du kommer upp till 3-5k så är det väldigt stort hopp till nästa "nivå". Jag har inte testat alla dacar, men det är min uppfattning :)

Redigerat av karten, 22 februari 2014 - 14:36.


#462

Postad 03 februari 2014 - 23:15

Unregisteredaf438ffd
  • Unregisteredaf438ffd
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Stort tack för ett uttömmande svar! :)

#463

Postad 13 februari 2014 - 22:23

Unregisteredaf438ffd
  • Unregisteredaf438ffd
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Kan varmt rekommendera Arcams airDAC till Spotify, den är grymt smidig och låter riktigt bra. Nu har jag inte a och b testat den mot någon annan men jag har inte hört Spotify låta bättre med någon annan lösning.
För mig som endast behöver DAC:en till just Spotify så är det perfekt, bara att ansluta DAC:en till nätverket och förstärkaren sen kan man gömma undan den om man vill, klockrent. Den dagen jag vill lägga pengar på en dyrare och bättre DAC kommer jag att ansluta ariDAC:en mot den nya och köra airplay på det viset.

#464

Postad 13 februari 2014 - 22:27

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0
Vad tror ni om Rotel RDD-1580?

Helt klart en intressant prisklass, dvs ca 7000:-

#465

Postad 15 februari 2014 - 08:36

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa en Arcam irDAC, undrar om ni har tips om utländska butiker med bra priser, både nytt & Begagnat.

även tips på Europeriska köp & sälj sidor.

#466

Postad 15 februari 2014 - 14:25

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa en Arcam irDAC, undrar om ni har tips om utländska butiker med bra priser, både nytt & Begagnat.

även tips på Europeriska köp & sälj sidor.


Italienska Audio Impact har den för precis under 4k, fri frakt.

http://www.ebay.co.u...=item417845bf6f

Såg nån begagnad också men han skickar bara till UK.

Några sajter för begagnat som jag har funnit användbara:

http://www.hifi-forsale.co.uk/
http://www.audio-mar...owse.php?lang=e

Prissökning som får med en del i Europa:

http://skinflint.co.uk/eu/

#467

Postad 17 februari 2014 - 00:23

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Italienska Audio Impact har den för precis under 4k, fri frakt.

http://www.ebay.co.u...=item417845bf6f

Såg nån begagnad också men han skickar bara till UK.

Några sajter för begagnat som jag har funnit användbara:

http://www.hifi-forsale.co.uk/
http://www.audio-mar...owse.php?lang=e

Prissökning som får med en del i Europa:

http://skinflint.co.uk/eu/

Tack så mycket, om jag köper från Italien måste jag betala moms & tull på det då ??

#468

Postad 17 februari 2014 - 04:42

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Tack så mycket, om jag köper från Italien måste jag betala moms & tull på det då ??


Nej. Undantagen som jag just kollade upp är Livigno nära gränsen till Schweiz som ej är med i EU och området Campione som ligger helt inne i Schweiz (exklav med finare ord :P). Audio Impact ligger i Turin, så det är lugnt!

http://www.tullverke...9280005978.html

#469

Postad 17 februari 2014 - 09:17

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
ok tack så mycket. :)

#470

Postad 22 februari 2014 - 12:07

karten
  • karten
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Tjo! Är det någon här som har haft förmånen att lyssna på McIntosh D100?

http://www.mcintoshl...&ProductId=D100

Redigerat av karten, 22 februari 2014 - 12:15.


#471

Postad 12 mars 2014 - 01:11

Manjola
  • Manjola
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Hej, nu väcker jag den här tråden igen.

Eftersom jag inte har någon erfarenhet av varken Dacar eller HIFI, måste jag fråga er på vilken nivå ni tycker att jag ska lägga mig på?

Jag har just köpt in;

förstäkare - Naim nait 5i

Högtalare - Q Acoustics Concept 20

källa - HTPC (Mac mini 2009).

Lyssnar till 90% mest på spotify (funderar på att skaffa wimp)) och i bland på flac filer.
Frågan är nu på vilken prisnivå jag ska lägga mig på, när jag köper en extern DAC till systemet?

Jag har starkt funderat på att köpa en HRT music streamer HD, men jag undrar om det blir en overkill i relation till min mac mini?

Har även kollat på;
Arcam rPac
Arcam rDac
HRT Music Streamer II

Om jag köper några av dessa kommer jag undan bra mycket billigare än om jag köper en HRT HD. Men eftersom jag vill ha ut så bra ljud som möjligt för pengen undrar jag om en HRT HD kommer att låta så mycket bättre på mitt system?

För visst spelar det roll vilka ljudkretsar min dator har ?

tacksam för hjälp

Redigerat av Manjola, 12 mars 2014 - 01:25.


#472

Postad 12 mars 2014 - 09:47

Unregisteredaf438ffd
  • Unregisteredaf438ffd
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Jag spelar spotify med iPad via en Arcam airDAC och tycker det låter bra, bästa spotify jag har hört faktiskt (har inte lyssnat igenom alla andra dacar :-). Det är framförallt en väldigt smidig lösning då jag slipper ha en dator kopplad mot stereon. Jag tar min iPad och väljer airDacen i airplay sedan är det bara att rocka loss :)

Testade Wimp HIFI i helgen och det var stor skillnad, vid en snabb jämförelse var ljudet betydligt mer upplöst och ljusare. Vissa låtar lät betydligt bättre, näst intill cd-kvalite men andra låtar blev jobbiga att lyssna på, diskanten var vass och det lät allmänt skräningt.
Jag kommer att skaffa Wimp HIFI i minst en månad och bilda mig en bättre uppfattning, det gav ivf mersmak.


#473

Postad 12 mars 2014 - 10:08

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Hej, nu väcker jag den här tråden igen.

Eftersom jag inte har någon erfarenhet av varken Dacar eller HIFI, måste jag fråga er på vilken nivå ni tycker att jag ska lägga mig på?

Jag har just köpt in;

förstäkare - Naim nait 5i

Högtalare - Q Acoustics Concept 20

källa - HTPC (Mac mini 2009).

Lyssnar till 90% mest på spotify (funderar på att skaffa wimp)) och i bland på flac filer.
Frågan är nu på vilken prisnivå jag ska lägga mig på, när jag köper en extern DAC till systemet?

Jag har starkt funderat på att köpa en HRT music streamer HD, men jag undrar om det blir en overkill i relation till min mac mini?

Har även kollat på;
Arcam rPac
Arcam rDac
HRT Music Streamer II

Om jag köper några av dessa kommer jag undan bra mycket billigare än om jag köper en HRT HD. Men eftersom jag vill ha ut så bra ljud som möjligt för pengen undrar jag om en HRT HD kommer att låta så mycket bättre på mitt system?

För visst spelar det roll vilka ljudkretsar min dator har ?

tacksam för hjälp


Köp HRT Music Steamer 2.

Men de håller på att sälja ut föregående modell, så var snabb. Den nya versionen kommer att kosta kring 1800:- Skillnaderna har varit försumbara när det kommer till mina dac:ar. Anledningen till att Musical Fidelity M1 står i vardagsrumsstereon är pga. anslutningsmöjligheter, har inte kopplat den balanserat än. Men i balanserat läge innebär detta bara en nivåhöjning på ca: 3db. Den billigaste och mest lyssnarvänliga dac (även om det är små skillnader) är HRT. Ljudet får bra fart, men blir aldrig stickigt eller e-sssigt.

Redigerat av Glidtassen, 12 mars 2014 - 10:08.


#474

Postad 12 mars 2014 - 10:40

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Kolla på ifi dom har en mängd olika lösningar och ljudmässigt mycket bra i prisklassen.

#475

Postad 12 mars 2014 - 11:51

Manjola
  • Manjola
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0

Köp HRT Music Steamer 2.

Men de håller på att sälja ut föregående modell, så var snabb. Den nya versionen kommer att kosta kring 1800:- Skillnaderna har varit försumbara när det kommer till mina dac:ar. Anledningen till att Musical Fidelity M1 står i vardagsrumsstereon är pga. anslutningsmöjligheter, har inte kopplat den balanserat än. Men i balanserat läge innebär detta bara en nivåhöjning på ca: 3db. Den billigaste och mest lyssnarvänliga dac (även om det är små skillnader) är HRT. Ljudet får bra fart, men blir aldrig stickigt eller e-sssigt.



Tack så mycket för svaret. Om jag förstår dig rätt, tror du inte att skillnaden mellan ljudet blir så mycket bättre med HRT music HD än en HRT music 2 på mitt system. D vs det är inte värt den extra pengen?

#476

Postad 12 mars 2014 - 11:56

Manjola
  • Manjola
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0

Jag spelar spotify med iPad via en Arcam airDAC och tycker det låter bra, bästa spotify jag har hört faktiskt (har inte lyssnat igenom alla andra dacar :-). Det är framförallt en väldigt smidig lösning då jag slipper ha en dator kopplad mot stereon. Jag tar min iPad och väljer airDacen i airplay sedan är det bara att rocka loss :)

Testade Wimp HIFI i helgen och det var stor skillnad, vid en snabb jämförelse var ljudet betydligt mer upplöst och ljusare. Vissa låtar lät betydligt bättre, näst intill cd-kvalite men andra låtar blev jobbiga att lyssna på, diskanten var vass och det lät allmänt skräningt.
Jag kommer att skaffa Wimp HIFI i minst en månad och bilda mig en bättre uppfattning, det gav ivf mersmak.


Ja, jag har kollat in den och den verkar mycket bra till den funktion som den satt till. För min egen del är jag lite osäker, då jag ändå måste koppla upp Dacen mot min HTPC. Då faller lite poängen med airplay funktionen, då min HTPC har mjukvara för airplay.

Kolla på ifi dom har en mängd olika lösningar och ljudmässigt mycket bra i prisklassen.


Ska kolla in ifi. Har faktiskt aldrig hört talas om dem.

Redigerat av Manjola, 12 mars 2014 - 11:57.


#477

Postad 12 mars 2014 - 12:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Nopp - det blir desvärre inga större skillnader :(

Du åstadkommer mer ljusmässigt genom att möblera om, vilket brukar ge större skillnader än bara subtila nyanser. Jag har ägt 4 st dac:ar. De flesta billigare, utom Musical Fidelity's M1. Om du skall spela mest via USB så skall du inte behöva lägga mer än max 1500:- på en dac. Begränsningarna sitter inte i dac:en utan materialet som du matar den med. Tror att Spotify i bästa fall 320kbps.

#478

Postad 12 mars 2014 - 16:55

Manjola
  • Manjola
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0

Nopp - det blir desvärre inga större skillnader :(

Du åstadkommer mer ljusmässigt genom att möblera om, vilket brukar ge större skillnader än bara subtila nyanser. Jag har ägt 4 st dac:ar. De flesta billigare, utom Musical Fidelity's M1. Om du skall spela mest via USB så skall du inte behöva lägga mer än max 1500:- på en dac. Begränsningarna sitter inte i dac:en utan materialet som du matar den med. Tror att Spotify i bästa fall 320kbps.



Tack för svaret. Det var det här jag inte hade någon koll på. En sista fråga, på vilket sätt skiljer sig en USB och optiskt/coaxialt när det kommer till ljud? är det ena bättre än det andra ?

#479

Postad 12 mars 2014 - 16:57

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 1

Nopp - det blir desvärre inga större skillnader :(

Du åstadkommer mer ljusmässigt genom att möblera om, vilket brukar ge större skillnader än bara subtila nyanser. Jag har ägt 4 st dac:ar. De flesta billigare, utom Musical Fidelity's M1. Om du skall spela mest via USB så skall du inte behöva lägga mer än max 1500:- på en dac. Begränsningarna sitter inte i dac:en utan materialet som du matar den med. Tror att Spotify i bästa fall 320kbps.

Går naturligtvis inte att generalisera så. Hur mycket bättre det blir av att möblera beror ju till inte föraktilig del på utgängsläget.
Hur mycket du behöver lägga på en dac går naturligtvis inte heller generellt att svara på. Det kan låta olika, och det du faller för kan vara den för 500Kr., men också råka vara den för 5000Kr.

Att det inte skulle låta olika pga. att Spotify bara klarar 320kbps stämmer inte. Rimligtvis är det ju inte enkom hur många kbps som strömmar genom apparaten som styr hur det låter.

All musikåtergivning begränsas alltid av vad man matar anäggningen med. Men olika delar av anläggningen påverkar i olika grad oavsett vad som stoppas in.

En dyr dac är definitivt inte det man skall satsa största delen av sin buget på. Men skillnad kan det vara, och mot tex. datorljudet kan det vara ett markant lyft.

Redigerat av laddie15, 12 mars 2014 - 17:02.


#480

Postad 12 mars 2014 - 17:11

Manjola
  • Manjola
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0

Går naturligtvis inte att generalisera så. Hur mycket bättre det blir av att möblera beror ju till inte föraktilig del på utgängsläget.
Hur mycket du behöver lägga på en dac går naturligtvis inte heller generellt att svara på. Det kan låta olika, och det du faller för kan vara den för 500Kr., men också råka vara den för 5000Kr.

Att det inte skulle låta olika pga. att Spotify bara klarar 320kbps stämmer inte. Rimligtvis är det ju inte enkom hur många kbps som strömmar genom apparaten som styr hur det låter.

All musikåtergivning begränsas alltid av vad man matar anäggningen med. Men olika delar av anläggningen påverkar i olika grad oavsett vad som stoppas in.

En dyr dac är definitivt inte det man skall satsa största delen av sin buget på. Men skillnad kan det vara, och mot tex. datorljudet kan det vara ett markant lyft.



Som sagt står det just nu mellan HRT Music Streamer HD och en HRT Music Streamer ll . Och visst har du rätt, svårt att svara exakt på en generell fråga. Men för min del, handlar det mest om att veta vad man ska tänka på. vilka begränsningar det finns etc beroende på övrig utrustning. Jag ska försöka hitta något ställe som skulle kunna låna ut båda för att pröva hemma.

Det jag tror att glidtassen syftade på var att hens erfarenhet av de olika dacar som hon/han prövat, har skillnaden varit marginell och att man kan uppnå större skillnader och förbättringar genom andra åtgärder.

Redigerat av Manjola, 12 mars 2014 - 17:12.


#481

Postad 12 mars 2014 - 17:35

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Tack för ovanstående, det var precis det jag syftade på. Givetvis är utgångsläget relevant när man möblerar om, vad annars? Man gör det bästa av rummets naturliga förutsättningar innan man går och blåser obcena summor på dac:ar.

#482

Postad 12 mars 2014 - 17:39

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Som sagt står det just nu mellan HRT Music Streamer HD och en HRT Music Streamer ll . Och visst har du rätt, svårt att svara exakt på en generell fråga. Men för min del, handlar det mest om att veta vad man ska tänka på. vilka begränsningar det finns etc beroende på övrig utrustning. Jag ska försöka hitta något ställe som skulle kunna låna ut båda för att pröva hemma.

Det jag tror att glidtassen syftade på var att hens erfarenhet av de olika dacar som hon/han prövat, har skillnaden varit marginell och att man kan uppnå större skillnader och förbättringar genom andra åtgärder.

Där delar jag som sagt Glidtassens uppfattning. Det är lätt att lockas av reklamen och tro att skillnaderna är revolutionerande, det är de såklart inte. Men skillnader finns ibland. Själv valde jag utan tvekan min Arcam RDac före en dubbelt så dyr Hegel. Någon annan hade kanske valt hegeln, för olika lät de och under lite olika betingelser. Till dator lät Hegeln mjukare, men med Sonos var Arcam för mig på alla sätt bättre.

#483

Postad 06 maj 2014 - 15:38

Manjola
  • Manjola
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Ja det blev slutligen en Arcam rDac. Nu ska jag bara köpa en usb kabel. Vet dock inte hur stor skillnad det blir på en dyrare vs en billigare kabel. Tror jag kommer att köpa en standard, för så stor skillnad tror jag inte det gör... vad är era erfarenheter ?

#484

Postad 06 maj 2014 - 21:10

Unregisteredb141c5bc
  • Unregisteredb141c5bc
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0

Ja det blev slutligen en Arcam rDac. Nu ska jag bara köpa en usb kabel. Vet dock inte hur stor skillnad det blir på en dyrare vs en billigare kabel. Tror jag kommer att köpa en standard, för så stor skillnad tror jag inte det gör... vad är era erfarenheter ?


Med asynkron överföring ska en usb kabel inte spela nån roll ( iof en del säger att det inte spelar någon roll oavsett ). Jag personligen är förespråkare för ordentlig byggkvalite, ljudmässig skillnad eller ej, därför rekommenderar jag supra.

Nu vet jag inte hur lång kabel du vill ha men fick ett mail från fyndbörsen ( 2 maj ) där dom erbjuder 15% av nypriset via offertfunktionen.

Mvh

#485

Postad 07 maj 2014 - 08:17

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Någon som har jämfört Arcam rDac mot Arcam irDac ?

#486

Postad 15 maj 2014 - 12:53

Unregisteredee6b4937
  • Unregisteredee6b4937
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Tjo! Är det någon här som har haft förmånen att lyssna på McIntosh D100?

http://www.mcintoshl...&ProductId=D100


Har tyvärr inte testat den, men jag själv kör en Audio-gd NFB-1 (balanserad DAC på 5kg kärlek!).
Den bygger på samma Sabre chip som D100, men var 1/5 av priset som passa min budget mer.
Denna kör jag med min McIntosh förstärkare med balanserade kablar. Dock så krävdes det lite inspelning av dacen innan ljud bilden öppna upp sig.

Så glöm inte de bra och billiga kina dacarna ;) fick upp ögonen på dem efter testat deras Hörlursförstärkare /Dac.

#487

Postad 05 juni 2014 - 11:54

Robaer
  • Robaer
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Är det vanligt att det klickar i högtalarna från DAC:en vid låtbyte eller exempelvis mellan olika korta ljud i menyer osv?

#488

Postad 19 juni 2014 - 21:56

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Har återigen prövat HRT Music Streamer 2011 mot Dac Magic 100

Har tidigare inte upptäckt så stora skillnader, men nu blev det mer uppenbart. HRT är mjukare i topparna och ger mkt fylligare bas. DacMagic 100 är mer högupplöst i topparna, men blir lite kallare och inte lika rolig. Med HRT blir det mer sväng, lite mer eftertryck i mellanregister och bas.

Vid övre toner känns HRT mer behaglig, det blir aldrig skirt och plågsamt. Det blir inte heller skirt med Cambridge heller, men påtagligt ljust bara. Cambridge lindar inte in musiken lika mkt.

Redigerat av Glidtassen, 19 juni 2014 - 23:00.


#489

Postad 22 juni 2014 - 13:38

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Vände på min M1:a och insåg att den var från 2010 även om den är inköpt 2012.

Det har kommit en uppgradering på denna dac, även om modellnamnet inte förändrats. Min dac heter Musical Fidleity M1 "B" och den senaste heter Musical Fidelity M1 "A" och senare bokstaven står för asynkron.

"Code Name: M1 DAC-A (for Asynchronous)

The Musical Fidelity M1 DAC under review today is not the same Musical Fidelity M1 DAC that's been around since June/July 2010. This one is new and improved as of a November 2011 street date namely adding an Asynchronous USB input capable of handling 24-bit/96kHz data and adding $50 to its price tag (the old M1 DAC's adaptive USB input was limited to 16/48). There are also some minor changes to the choke-filtered power supply but for those users who skip the USB input, the M1 DAC is very nearly its old self. For those people looking for a 24/96 Async USB DAC, this M1 may as well be all new.

Har hårdtestat mina tre dac:ar hemma idag, skillnaderna är små men hörbara. Min M1:a har fortfarande ett bättre ljud än: HRT Music Streamer 2+ och Cambridge DacMagic 100.

Frågan är om asynkrona dac:ar överglänser de utan denna funktion?

Redigerat av Glidtassen, 22 juni 2014 - 13:38.


#490

Postad 28 juni 2014 - 23:18

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Idag har jag ingen dac men har provlyssnat på Hegel HD20 mycket & gillar den skarpt, men jag har en förstärkare som är ca 15 år gammal
NAD C350 frågan är då om jag köper en bra & neutral DAC, hur mycket färgar min NAD C350 ljudet ? eller bör jag även köpa en nya
förstärkare eller slutsteg som är Neutral ?

Har även lyssnat på Hegel H80 som har inbyggd dac som skall vara en förbättrad version av HD11, den låter riktigt bra
men tycker att HD20 låter lite mer luftig & lite mer tryck i basen, men troligtvis inget jag kommer att sakna om jag köper en H80
går ju alltid att köpa till en dac senare.

sedan är Hegel H80 extra intressant nu när det har kommit en uppgraderad version med Pre-out så om det behövs mer kraft så
är det bara koppla på ett slutsteg.

#491

Postad 29 juni 2014 - 09:01

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Kylspray, vi ses i Hegeltråden och jag fortsätter mitt inlägg där.

#492

Postad 03 augusti 2014 - 18:45

jonasvahlnegmailcom
  • jonasvahlnegmailcom
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Svag signal från Dac till förstärkare?

Har nyligen köpt en Dacmagic 100. Den är ansluten med en optisk kabel till en AirPort Express. När jag använder Spotify eller spelar MP3 hackar musiken regelbundet och dioden som indikerar vilken signal Dac:n tar emot blinkar i takt med hackandet.

Jag har trot att mitt Wifi är problemet men när jag ansluter AirPort Express direkt till förstärkaren försvinner hackandet. Är en Dac känsligare för störningar i Wifi?



#493

Postad 04 augusti 2014 - 15:29

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Så där gjorde min Harmony design da9. Efter en del konsulterande med företaget i fråga stod det klart att den helt enkelt inte var kompatibel med min airport express. Så jag fick sälja den, har nu en dacmagic och det funkar fint.

#494

Postad 07 augusti 2014 - 19:19

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0
Är det någon som lyssnat på någon av dessa? Verkar extremt prisvärda och seriösa - trots namnet! (kul att se lite humor)..
http://schiit.com/products
Fått väldigt fin press på olika håll. Lite XTZ-stuk över det hela...

#495

Postad 25 augusti 2014 - 18:16

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0
Atoll HD100 beställd,nån som testat?

#496

Postad 27 augusti 2014 - 08:15

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Atoll HD100 beställd,nån som testat?

Blir intressant vad att höra vad du tycker om den har inte testat Atoll själv.

har du provat några andra dac'ar ? isåfall varför blev det Atoll HD100 ?

#497

Postad 27 augusti 2014 - 08:28

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0
Jag avbokade den, hittade en Wyred 4 sound DAC2 begagnad istället, väntar med spanning på den nu

#498

Postad 07 september 2014 - 17:50

Unregistered1f5de008
  • Unregistered1f5de008
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Jag och en kompis var runt och provlyssnade lite nyligen. Vi var båda ute efter DAC och hörlursförstärkare; med försteg som bonus. Vi siktade in oss på en prisklass runt 15 och provade Oppo HA-1, Naim DAC-V1, Burson Audio Conductor och Wadia 121. Källa var en MacBook Pro med lossless rippar, samt även nån Marantz streamer och en Rega CD. Lyssning skedde med gamla trotjänarna Sennheiser HD 600 och 650, som vi är väl inlyssnade på.

Kort omdöme:

Burson: luftigt, bra perspektiv, lite för klinisk för vår smak. Lite missljud från volymkontroll och hörlursutgång, som verkar vara ett resultat av material som oxiderar

Oppo: tekniskt sett fantastisk, ville gilla den men ljudet var tyvärr oengagerande, lite tråkigt

Naim: bra drag, lyfter tråkiga inspelningar, inte det bästa perspektivet men helt ok, kunde med någon enstaka skiva bli lite för mycket av det goda, parad med 650 lurarna som har liknande karaktär

Wadia: väldigt naturlig ljudkaraktär, avslappnat, något lite avrundad i diskanten

En av oss lät ljudet avgöra helt, tyckte Wadia 121 lät bäst och köpte en sån. Den andre av oss tyckte det var en smaksak mellan den och Naim, och lät features fälla avgörandet och köpte en DAC-V1.


Provlyssna!

Redigerat av Unregistered1f5de008, 07 september 2014 - 17:55.


#499

Postad 26 september 2014 - 11:02

Amor
  • Amor
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Hej!
Är helt ny på det här med DAC och har en fråga angående Rotel RDD-1580, om någon har testat eller har något att säga om den. Orsaken till att jag tittar på den är att jag har Rotelsystem som består utav Rotel RA-1520 och Rotel RCD-1520. Sen har jag även tittat lite grand på Hegel HD11. Vilken är det att föredra?

Tack för tips och svar!

#500

Postad 26 september 2014 - 17:15

karten
  • karten
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0

Hej!
Är helt ny på det här med DAC och har en fråga angående Rotel RDD-1580, om någon har testat eller har något att säga om den. Orsaken till att jag tittar på den är att jag har Rotelsystem som består utav Rotel RA-1520 och Rotel RCD-1520. Sen har jag även tittat lite grand på Hegel HD11. Vilken är det att föredra?

Tack för tips och svar!


Tyvärr har själv inte lyssnat på Rotels dac eller just din förstärkare/CD. Men rent generellt så håller Hegel dacarna rätt hög kvalité och uppskattas av väldigt många. Vet inte om det är till någon hjälp för dig, men det är väl något av en hatt i fjädern för Hegel i alla fall. Sen finns det ju väldigt många dacar i den prisklassen, både nya och begagnade. Jag har hunnit testa många dacar (nästan det ända jag gör i dagsläget hehe) från olika tillverkare och jag personligen tycker att Hegels dacar är de som rent generellt mest "tillför" något till min anläggning.

Redigerat av karten, 26 september 2014 - 17:17.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.