Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Navigon 8110 *

1217 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Navigon 8110 (Europa) (GPS-navigatorer) 1 7,25 (11) Inga priser
Navigon 7310 (Europa) (GPS-navigatorer) 2 6,67 (11) Inga priser
4 relaterade trådar

#801

Postad 13 november 2008 - 23:30

jaycswe
  • jaycswe
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tja.. Många som verkar så himla nöjda med den.. Det är ju/ska vara en "top-of-the-line" men den håller inte måttet på 3 viktiga punkter:

1. Långsam uppstart o hänger sig, det tar minst 2 min VARJE gång jag startar upp den... är tröttsamt och jag hoppas att det görs nånting åt det i uppgraderingar. Var 4-5:e dag är man tvungen att trycka på reset knappen då den låser sig.

2. POI!!! Alltså de skryter med att det finns så många POI men har inte hittat apotek, post, stora köpcentrum som Sickla (Nacka), inaktuella POI (t.ex så finns inte alla McDOnalds, JET, Statiol m.fl med trots att jag uppdaterat till senaste kartan OCH ja -> de jag saknade har funnits där i mer än 1 år)

3. TMC. Verkar inte fungera fullt ut med dålig mottagning. Hade ingen TMC alls från Södertälje till bortanför Eskilstuna och det är dåligt! Man borde ju i alla fall kunna sätta dit en extern antenn.

Det är en rejäl tankevurpa med POI, varför låsa en så exklusiv produkt till POI:s som inte täcker in ALLT!!!! Ska man låsa systemet på det sättet MÅSTE MAN HA ALLA(!) POI. Det ska inte fattas nånting... Annars blir det ju meningslöst... OCH kunderna väldigt besvikna. Jag tror faktiskt att det är den enda som har låst sina POI!

Min teori är att företagen som finns med har betalat för att synas på kartan och därför har de valt att begränsa det. Nån annan anledning kan det ju inte vara...

MEN det är en bra navigator, den enda (har testat Garmin, Mio, TomTom o VDO) som fungerat i tunnlar. Är nöjd med övriga funktioner men skulle inte köpa den igen om jag behövde en ny. Jag skulle nog inte ens köpa en Navigon, jag blir trött på företag som försöker kontrollera för mycket....

Ser fram emot svar från Navigon.

#802

Postad 15 november 2008 - 13:25

Unregistered234d7a4f
  • Unregistered234d7a4f
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Jag har fortfarande inte fått någon svar från supporten och som det ser ut just nu kommer inte få heller. Dåligt väldigt dåligt.
När det gäller Navigon Fresh har jag installerat och avinstallerat flera gången men det hjälpte inte mycket dvs inte alls. Jag får bara meddelande "Det finns inga filer för Navigon-programmet bla, bla, bla"
Jag ska gå till återförsäljaren och lämna tillbaka produkten. Även om jag är nöjd mmen själva navigatorn då är det inte acceptabelt att jag inte kan göra uppdateringar. Och som sagt jag har testat olika datorer med olika kortläsare.

Redigerat av Unregistered234d7a4f, 15 november 2008 - 19:04.


#803

Postad 15 november 2008 - 18:20

jimnor
  • jimnor
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Tack för att ni varnar för Navigon!
Inte för att jag speciellt färtroende för Garmin. Den jag hade, döpte jag till "hitta vilseapparaten"
Min kompis har och är himmla nöjd med sin Garmin zumo, så jag kanske vågar köpa en jag med.

#804

Postad 16 november 2008 - 16:52

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0
Har fått assistera polarn för att uppdatera hans nya 8110 ... det var ju sannerligen inte enkelt!!

Efter en hel del fippel, byte av datorer, reset:anden, igenomsökning av all info etc. m.m. ... så fick jag till slut hemladdat senaste kartan Europa 2008 Q3 till datorn (8110:n uppkopplad via USB). Men HUR får man in den i navigatorn?? Information på skärmen efter hemladdning av kartan löd: "gå in på inställningar, ... och uppdatera karta". Men jag hittar INGEN kartuppdateringsmöjlighet vare sig i 8110:n eller i FRESCH!?

Så min fråga lite kort ... äre någon som kan tala om lite enkelt HUR man uppdaterar kartan?

#805

Postad 16 november 2008 - 20:40

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

Har fått assistera polarn för att uppdatera hans nya 8110 ... det var ju sannerligen inte enkelt!!

Efter en hel del fippel, byte av datorer, reset:anden, igenomsökning av all info etc. m.m. ... så fick jag till slut hemladdat senaste kartan Europa 2008 Q3 till datorn (8110:n uppkopplad via USB). Men HUR får man in den i navigatorn?? Information på skärmen efter hemladdning av kartan löd: "gå in på inställningar, ... och uppdatera karta". Men jag hittar INGEN kartuppdateringsmöjlighet vare sig i 8110:n eller i FRESCH!?

Så min fråga lite kort ... äre någon som kan tala om lite enkelt HUR man uppdaterar kartan?



det som du beskriver är något nytt.
Om du har kopplat 8110 (med kortet i) till datorn så har Fresh installerat alla filer på ditt kort.
Utan kort kan du inte ladda ned filer.
När du sedan startar om navigatorn tar det lite tid att boota. I värsta fall får du göra en reset.

...men det smidigaste sättet är fortfarande att använda en kortläsare. Fresh känner igen ditt kort och
gör jobbet. Sedan ska man bara stoppa kortet i navigatorn och startar den. Det tar en liten stund
att komma i gång.

Förutsättning att det här fungerar är att kortet är "friskt" i alla avseenden...........


/Franz

#806

Postad 17 november 2008 - 12:17

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0

det som du beskriver är något nytt.
Om du har kopplat 8110 (med kortet i) till datorn så har Fresh installerat alla filer på ditt kort.
Utan kort kan du inte ladda ned filer.
När du sedan startar om navigatorn tar det lite tid att boota. I värsta fall får du göra en reset.

...men det smidigaste sättet är fortfarande att använda en kortläsare. Fresh känner igen ditt kort och
gör jobbet. Sedan ska man bara stoppa kortet i navigatorn och startar den. Det tar en liten stund
att komma i gång.

Förutsättning att det här fungerar är att kortet är "friskt" i alla avseenden...........


/Franz

Jaha, den laddas direkt in i navigatorn!! :(
Djeeeesus vilken värdelös information i Fresch ... hur svårt kan det vara att skriva som det är, snacka om halvfärdig mjukvara! ;)

En annan fråga .. i farsans 7000T så varnas för fartkameror (med ett "observera"), varnar 8110 också för fartkameror?

#807

Postad 17 november 2008 - 14:22

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

Jaha, den laddas direkt in i navigatorn!! :(
Djeeeesus vilken värdelös information i Fresch ... hur svårt kan det vara att skriva som det är, snacka om halvfärdig mjukvara! ;)

En annan fråga .. i farsans 7000T så varnas för fartkameror (med ett "observera"), varnar 8110 också för fartkameror?



..yes, men du får kolla att funktionen är aktiverad under inställningar.

/Franz

#808

Postad 18 november 2008 - 11:03

jaycswe
  • jaycswe
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
som jag skrev i tidigare svar så funkar inte TMC så bra förrutom i centrala Stockholm vilket är konstigt då det enligt Vägverkets hemsida (http://www.vv.se/tem...e3____3418.aspx) idag 18 nov 2008 kl 11.00 täcker in 98% av Sveriges yta.

TMC Parameters

Sweden is divided into eight TMC transmission areas. TMC messages on European highways, national highways and trunk roads covering more than one area are transmitted in all areas.

In Sweden it is the SRA that is the RDS-TMC service provider.
Country Code E
SID =1
Transmission rate:
for 3A groups: every 10 seconds with a group rate of 1 group/second.
for 8A groups: when TMC messages are available, with a group rate of 1 group/second.
Group repetition rate 3:
Location database number 33
Service availability 24 hours/day
The service covers about 98 percent of Sweden.
The RDS-TMC service on the Swedish public radio channel, P3, is free of charge.

Har åkt en del utanför stockholm och det finns ingen teckning av TMC mellan barkarby o enköping respektive södertälje o eskilstuna.... detta täcks av Vägverkets TMC och SKA tas in av Navigon 8100....

Trist me detta...

:P

/j


Tja.. Många som verkar så himla nöjda med den.. Det är ju/ska vara en "top-of-the-line" men den håller inte måttet på 3 viktiga punkter:

1. Långsam uppstart o hänger sig, det tar minst 2 min VARJE gång jag startar upp den... är tröttsamt och jag hoppas att det görs nånting åt det i uppgraderingar. Var 4-5:e dag är man tvungen att trycka på reset knappen då den låser sig.

2. POI!!! Alltså de skryter med att det finns så många POI men har inte hittat apotek, post, stora köpcentrum som Sickla (Nacka), inaktuella POI (t.ex så finns inte alla McDOnalds, JET, Statiol m.fl med trots att jag uppdaterat till senaste kartan OCH ja -> de jag saknade har funnits där i mer än 1 år)

3. TMC. Verkar inte fungera fullt ut med dålig mottagning. Hade ingen TMC alls från Södertälje till bortanför Eskilstuna och det är dåligt! Man borde ju i alla fall kunna sätta dit en extern antenn.

Det är en rejäl tankevurpa med POI, varför låsa en så exklusiv produkt till POI:s som inte täcker in ALLT!!!! Ska man låsa systemet på det sättet MÅSTE MAN HA ALLA(!) POI. Det ska inte fattas nånting... Annars blir det ju meningslöst... OCH kunderna väldigt besvikna. Jag tror faktiskt att det är den enda som har låst sina POI!

Min teori är att företagen som finns med har betalat för att synas på kartan och därför har de valt att begränsa det. Nån annan anledning kan det ju inte vara...

MEN det är en bra navigator, den enda (har testat Garmin, Mio, TomTom o VDO) som fungerat i tunnlar. Är nöjd med övriga funktioner men skulle inte köpa den igen om jag behövde en ny. Jag skulle nog inte ens köpa en Navigon, jag blir trött på företag som försöker kontrollera för mycket....

Ser fram emot svar från Navigon.



#809

Postad 18 november 2008 - 11:50

jaycswe
  • jaycswe
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

En annan fråga .. i farsans 7000T så varnas för fartkameror (med ett "observera"), varnar 8110 också för fartkameror?


jupp den varnar för fartkameror, dessutom bara åt det hållet som den tar hastigheten.... :P

/j

#810

Postad 18 november 2008 - 23:21

Unregistered234d7a4f
  • Unregistered234d7a4f
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Tyvärr har jag tröttnat på min nya Navigon 8110 idag och lämnade tillbaka till återförsäljaren. Eftersom det har gått precis en månad sedan jag köpte den fick den åka in på "undersökning". Anledningen är att den går inte att synca överhuvudtaget (lyckades bara två ggr med kort i kortläsaren men aldrig kopplat direkt till navigatorn), TMC fungerar väldigt sällan så att man tror inte att denna funktionen är med i navigatorn, sedan att min gatuadress på Södermalm i Stockholm är helt fel kalibrerat (navigatorn pekar på en annan gata, en gata som i min gamla Navman var ingen problem med) och att om man ska åka till Upplands Väsby då hittar man inte många adresser eftersom på karta finns det bara
Upplands-Väsby gör att mitt förtroende för denna produkt är förbrukat.

#811

Postad 20 november 2008 - 22:57

Sony DB925
  • Sony DB925
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Köpte idag en 8110 på BRL i Östersund. Det var rena impulsköpet. Talade om för säljaren att jag ville ha en gps med möjlighet att lägga in egna koordinater och att den skulle kunna importera POI:s precis som TOM TOM programvaran jag har i min P1I. Säljaren var helt övertygad om att detta gick att göra. En anna säljare i butiken fyllde i att de flesta gps:er idag hade de funktionerna som jag beskrev. När jag glad i hågen kom hem med denna tjusiga gps med så många fina funktioner, började jag med att uppdatera programvaran och kartorna. Under tiden fann jag detta forum då jag var ute och sökte på min nya GPS. Efter att ha läst tråden så är jag så jädra besviken. Har nu packat ned GPS:en i kartongen igen. Åker tillbaka med den i morgon. Det får bli en Garmin i stället.

#812

Postad 24 november 2008 - 18:13

Unregistered0a4024d8
  • Unregistered0a4024d8
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Är det verkligen inte dax för en Q4 2008 nu innan nyår? Eller ska vi vänta på Q1 2009? ;)

#813

Postad 26 november 2008 - 00:10

Unregistered234d7a4f
  • Unregistered234d7a4f
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Navigon verkar uppdatera kartor lika ofta/snabb som deras egen hemsida där senaste nyheter är från 27 februari 2008. Inte ens tala om deras nyhetsbrev, finns det någon som har fått nyhetsbrev i sin mail brevlåda? De borde titta mer på konkurrenten TomTom som verkligen har en hemsida med många godsaker för en användare.
Finns det någon från Navigon som läser vara inlägg och som skulle kunna vidarebefordra allt som sägs här?

#814

Postad 26 november 2008 - 11:51

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

Navigon verkar uppdatera kartor lika ofta/snabb som deras egen hemsida där senaste nyheter är från 27 februari 2008. Inte ens tala om deras nyhetsbrev, finns det någon som har fått nyhetsbrev i sin mail brevlåda? De borde titta mer på konkurrenten TomTom som verkligen har en hemsida med många godsaker för en användare.
Finns det någon från Navigon som läser vara inlägg och som skulle kunna vidarebefordra allt som sägs här?



..jag förstår inte irritationen över Q4-uppdateringen.
Det fjärde kvartalet slutar den 31. december. :unsure:


/Franz

Redigerat av Kuenring, 29 november 2008 - 20:06.


#815

Postad 26 november 2008 - 12:38

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0

..jag förstår inte irritationen över Q4-uppdateringen.
Det fjärde kvartalet slutar den 31. december.

/Franz


Det kan ju möjligen vara så att normalt när något, som ska lanseras, namnges med en viss period så görs lanseringen i början av av denna period. Säg att en biltillverkare meddelar att de ska lansera en ny bilmodell 2009 så sker ju detta oftast i början av året, inte i slutet.

Sen börjar man ju fundera lite på hur Navigon som företag har det just nu. ALLT verkar ta otroligt lång tid! Jag har ett ärende hos dem som jag startade i slutet av sommaren som fortfarande inte retts ut! Det har varit helt tyst. De uppdateringar som, mer eller mindre, utlovats för mjukvaran så som hanterning av PIO-filer och navigering till koordinater lyser med sin frånvaro. Dessa sas skulle komma i slutet av sommaren. Till och med "Navigon Sverige" har tystnat här på forumet!

Är det månne så att Navigon sålt FÖR mycket navigatorer och att det varit FÖR mycket fel på dem att de helt enkelt inte hinner med...?

Det känns jättetrist att säga det, men jag börjar verkligen ångra mitt köp av 8110:an. Allt det som verkade så bra med den och Navigon har visat sig vara precis tvärt om...

Mvh
/Fred

#816

Postad 26 november 2008 - 15:51

Unregistered234d7a4f
  • Unregistered234d7a4f
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Fred jag förstår precis vad du menar. Min fråga som jag skickade till Navigons support ang problem med Navigon Fresh via deras hemsida besvarades inte överhuvudtaget. Inte ens mail med att de har tagit emot...
Jag hoppas att de som går i tankar att köpa ett produkt från NAvigon hittar hit och tänker tre ggr innan de slår till.

/Tomas

Redigerat av Unregistered234d7a4f, 27 november 2008 - 14:43.


#817

Postad 29 november 2008 - 16:27

Rapido7066
  • Rapido7066
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Köpte idag en 8110 på BRL i Östersund. Det var rena impulsköpet. Talade om för säljaren att jag ville ha en gps med möjlighet att lägga in egna koordinater och att den skulle kunna importera POI:s precis som TOM TOM programvaran jag har i min P1I. Säljaren var helt övertygad om att detta gick att göra. En anna säljare i butiken fyllde i att de flesta gps:er idag hade de funktionerna som jag beskrev. När jag glad i hågen kom hem med denna tjusiga gps med så många fina funktioner, började jag med att uppdatera programvaran och kartorna. Under tiden fann jag detta forum då jag var ute och sökte på min nya GPS. Efter att ha läst tråden så är jag så jädra besviken. Har nu packat ned GPS:en i kartongen igen. Åker tillbaka med den i morgon. Det får bli en Garmin i stället.


Hej
Jag köpte min 8110 i september, åkte direkt till Spanien, har kört ca 850 mil och är mycket besviken. Jämfört med min 3 år gamla Navman 2110 är denna navigator mycket sämre. POI funktionen är helt felaktig och besvärlig att använda. Dessutom saknas så enkla saker som Campingplatser som sökord! Alla POI måste också finnas inom 10 km avstånd för att visas och dessutom i färdriktningen! Heldumt tycker jag som kör husbil i Europa. Kan inte ställa in navigatorn på lastbil för att undvika trånga gator i städerna, endast långsamt fordon finns. Spara longitud-latitud positioner går bra men inte att söka! Varför då spara dessa? Detta är min tredje navigator och den absolut dyraste
och SÄMSTA.
Hälsningar
Rapido7066


#818

Postad 29 november 2008 - 19:29

Unregistered0a4024d8
  • Unregistered0a4024d8
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
..jag förstår inte irritationen över Q4-uppdateringen.
Det fjärde kvartalet slutar den 31. december.


Låter som en sann "förståsigpåare"... Irritation finns och kommer att finnas om inte Navigon gör nått åt alla efterlängtade önskemål.

Redigerat av Unregistered0a4024d8, 29 november 2008 - 19:30.


#819

Postad 29 november 2008 - 19:52

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

..jag förstår inte irritationen över Q4-uppdateringen.
Det fjärde kvartalet slutar den 31. december.


Låter som en sann "förståsigpåare"... Irritation finns och kommer att finnas om inte Navigon gör nått åt alla efterlängtade önskemål.



Hej Emil76,

tack för ditt vänliga bidrag som säkert hjälper många.

Om det kan lugna dig, så kommer uppdateringen vecka 49 (enl. info från Navigon/Tyskland)

/Franz

#820

Postad 29 november 2008 - 20:30

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0

Hej Emil76,

tack för ditt vänliga bidrag som säkert hjälper många.

Om det kan lugna dig, så kommer uppdateringen vecka 49 (enl. info från Navigon/Tyskland)

/Franz


Ditt inlägg om att du inte förstår irritationen hjälpte ju inte så många det heller...

Vilken uppdatering menar du? Q4 eller den uppdatering som skulle komma i slutet av sommaren som skulle innehålla hantering av POI-filer samt navigering till koordinat?

#821

Postad 30 november 2008 - 14:50

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

Ditt inlägg om att du inte förstår irritationen hjälpte ju inte så många det heller...


Vilken uppdatering menar du? Q4 eller den uppdatering som skulle komma i slutet av sommaren som skulle innehålla hantering av POI-filer samt navigering till koordinat?



...alldeles rätt, men det var varken tänkt som hjälp (se bifogad Smily i inlägg 814)
eller ett ovänligt påhopp......

Jag menar Q4/kartor som alla väntar på. Att det skulle komma en uppdatering som
innehåller hantering av Poi's eller navigering medels koordinater vet jag ingenting om.
Däremot har man SPEKULERAT att den enklare Poi-hantering som sitter i nya 7210 kunde
anpassas till både 2110max och 8110.

Hälsning
Franz

#822

Postad 01 december 2008 - 00:35

GPS99
  • GPS99
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
När man läser alla inlägg på forumet är det ständigt återkommande problem med att enheten fryser, startar om sig själv, tar fel vägar, dålig support osv.

Har precis avbokat min beställning från Navigon och köper mig en TomTom 730T Istället!

Jag hoppas verkligen Navigon får ordning på problemen, enheten är extremt snygg men verkar ju inte hålla måttet för vad den egentligen är till för -Navigering!

TomTom och Garmin känns båda som klart bättre alternativ -funktionsmässigt och prismässigt!

#823

Postad 02 december 2008 - 11:57

Unregistered234d7a4f
  • Unregistered234d7a4f
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Egentligen skulle lämna tillbaka min Navigon 8110 eftersom jag är inte nöjd men säljare ville först skicka den på service. Den skickades den 18/11. Man har sagt att de skulle ta ca tio dagar. Idag fick jag ett sms att GPS-en skickas vidare på extern service och att man inte vet hur lång tid det tar. Hur länge ska man vänta? Vad som är rimmligt för denna typen av ärenden? Jag fick istället låne GPS (en gammal Navman), men kan tycka att när man betalar 4500:- för en produkt borde man åtgärda alt. byta ut produkten ganska omgående. GPS-en är köpt på Siba. Kan jag på något sätt kräva pengarna tillbaka för att inte behöva vänta?
Nu känns det att jag inte länge vill ha Navigon 8110, efter allt strul jag hade. Hur ska jag göra tycker ni?

/Tomas

#824

Postad 03 december 2008 - 01:00

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Hur är det eg med Navigon 7210 vs. 8110? Produktnumret antyder ju att den sistnämnda skulle vara bättre, men sånt kan man inte alltid lita på, och 7210 verkar vara en nyare produkt, och har sett några recenssioner som beskriver 8110 som "den tidigare toppmodellen". Om det nu stämmer, är det så att några av de problem som rapporteras i denna tråd är lösta i denna?

#825

Postad 03 december 2008 - 15:05

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

Egentligen skulle lämna tillbaka min Navigon 8110 eftersom jag är inte nöjd men säljare ville först skicka den på service. Den skickades den 18/11. Man har sagt att de skulle ta ca tio dagar. Idag fick jag ett sms att GPS-en skickas vidare på extern service och att man inte vet hur lång tid det tar. Hur länge ska man vänta? Vad som är rimmligt för denna typen av ärenden? Jag fick istället låne GPS (en gammal Navman), men kan tycka att när man betalar 4500:- för en produkt borde man åtgärda alt. byta ut produkten ganska omgående. GPS-en är köpt på Siba. Kan jag på något sätt kräva pengarna tillbaka för att inte behöva vänta?
Nu känns det att jag inte länge vill ha Navigon 8110, efter allt strul jag hade. Hur ska jag göra tycker ni?

/Tomas


Hej Tomas,

Det framgpr ganska tydligt att du inte har kontkatat vår Hotline för att få din enhet åtgärdad. Låter som att du gått till din lokala återförsäljare. (Kan inte riktigt se vår egen service organisation sitta på ett lager med "lånemaskiner" från en konkurerande tillverkare.

Hade du kontaktat oss direkt hade UPS plockat upp maskinen i din bostad, och därefter levererats tillbaks efter åtgärd. Det som nu uppstått nu får du nog ta upp med din återförsäljare.

MVh

NAVIGON Sverige

#826

Postad 03 december 2008 - 15:08

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

Hur är det eg med Navigon 7210 vs. 8110? Produktnumret antyder ju att den sistnämnda skulle vara bättre, men sånt kan man inte alltid lita på, och 7210 verkar vara en nyare produkt, och har sett några recenssioner som beskriver 8110 som "den tidigare toppmodellen". Om det nu stämmer, är det så att några av de problem som rapporteras i denna tråd är lösta i denna?


Produktnamnen speglar vilken familj produkten tillhär samt vilket kartmaterial den innehåller. (10 på slutet betyder Europa, 00 på slutet betyder region, eller Norden i detta fallet)

Alla enheter innehåller helt olika mjukvaror, och de är alla byggda och optimerade för varje specifik hårdvara.

De problem som rapporterats in på detta forum gällande 8110an har alla åtgärdats för länge sedan. Tex att den "frös" i Panorama View läget.

Mvh

NAVIGON Sverige

#827

Postad 03 december 2008 - 15:17

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

När man läser alla inlägg på forumet är det ständigt återkommande problem med att enheten fryser, startar om sig själv, tar fel vägar, dålig support osv.

Har precis avbokat min beställning från Navigon och köper mig en TomTom 730T Istället!

Jag hoppas verkligen Navigon får ordning på problemen, enheten är extremt snygg men verkar ju inte hålla måttet för vad den egentligen är till för -Navigering!

TomTom och Garmin känns båda som klart bättre alternativ -funktionsmässigt och prismässigt!


Ytterst tråkigt att höra,

Betänk att denna produkt har legat som populäraste produkt på Prisjakt.nu sedan lanseringen för 6 månader sedan. Denna tråd är oerhört populär och de flesta återkommande "problemen" kommer från samma användare.

Man skall nog skapa sig en egen uppfattning om en produkt om man faktiskt gillar den.

Produkten hade barnsjukdomar som Vi var mycket snabba med att bekräfta och åtgärda, dessutom i ett öppet forum.

Jag ser ingen som helst anledning till att du skall känna oro för produktens kvalitet vid ett eventuellt köp idag.

Mvh

NAVIGON Sverige

#828

Postad 03 december 2008 - 15:41

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

Är det verkligen inte dax för en Q4 2008 nu innan nyår? Eller ska vi vänta på Q1 2009? :)


Hej Emil, (och övriga läsare)

Din fråga är helt klart berättigad. Visst undrar man när man skall få sin nästa uppdatering.

För att göra en lång historia ännu längre...

Vi släpper en uppdatering varje kvartal. Det är vad Vi kommunicerar. Och detta gör Vi när kartmaterialet är färdig producerat. Det finns ingen "regel" om när man skall släppa en release. (Jag såg en parallel till bilindustrin i ett annat inlägg) Det ligger i vårt intresse att uppdateringen släpps så fort som möjligt.

För att ge skeptikerna på detta forum lite kött på benen om vad en kartuppdatering innebär så kommer det här:

1. NAVTEQ släpper varje kvartal sin uppdatering till sina kunder. (Läs NAVIGON)
2. Vi får en rådatabas som är flera hundra GB stor.
3. Denna skall sedan bearbetas och konverteras för att passa just vår mjukvara.
4. Sedan skall den komprimeras ned till under 2GB för att vara hanterbar i alla enheter.
5. När detta är klart så skall den tas fram i ca 50st versioner. En för varje region och varje specifik produkt. Tex, 8110, 2110max osv. Detta mulitplicerat med varje region...
6. När väl detta arbete är gjort, skall alla dessa 50 varianter av exakt samma produkt kvalitetssäkras. Det innebär att våra QC-drivers samt BETA-testare över hela Europa skall testa verje karta för varje produkt. Detta för att säkerställa att slutkund (läs Ni) får en karta med så lite buggar som möjligt i Er produkt.
7. När detta arbete är slutfört, och eventuella felaktigheter i dessa 50st versioner är eliminerade, är det dags för att skapa uppdateringen i NAVIGON Fresh så att man med endast ett knapptryck får sin enhet uppdaterad. Återigen skall det skapas 50st olika databaser för olika typer av uppdateringar via NAVIGON Fresh.

Allt detta arbete görs inte över en natt. Med handen på hjärtat kan jag informera Er om att det tar ca två kvartal innan allt är klart för "leverans". Denna leveranstid är ganska standard inom navigationsbranschen och inget NAVIGON sticker ut med.

Så, med denna feedback hoppas jag att Vi alla är överens om att det är fantastiskt trevligt att få 8st Europa uppdateringar gratis som ägare av en NAVIGON 8110.

Kör försiktigt!

Mvh

NAVIGON Sverige

PS. Som svar på frågan, uppdateringen kommer att släppas innan 081231.

Redigerat av NAVIGON Sverige, 03 december 2008 - 15:44.


#829

Postad 03 december 2008 - 15:55

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

Det kan ju möjligen vara så att normalt när något, som ska lanseras, namnges med en viss period så görs lanseringen i början av av denna period. Säg att en biltillverkare meddelar att de ska lansera en ny bilmodell 2009 så sker ju detta oftast i början av året, inte i slutet.

Sen börjar man ju fundera lite på hur Navigon som företag har det just nu. ALLT verkar ta otroligt lång tid! Jag har ett ärende hos dem som jag startade i slutet av sommaren som fortfarande inte retts ut! Det har varit helt tyst. De uppdateringar som, mer eller mindre, utlovats för mjukvaran så som hanterning av PIO-filer och navigering till koordinater lyser med sin frånvaro. Dessa sas skulle komma i slutet av sommaren. Till och med "Navigon Sverige" har tystnat här på forumet!

Är det månne så att Navigon sålt FÖR mycket navigatorer och att det varit FÖR mycket fel på dem att de helt enkelt inte hinner med...?

Det känns jättetrist att säga det, men jag börjar verkligen ångra mitt köp av 8110:an. Allt det som verkade så bra med den och Navigon har visat sig vara precis tvärt om...

Mvh
/Fred


Hej Flinta,

För det första vill jag bara säga att jag inte försvunnit. Jag läser Era trevlig inlägg varje vecka. Men som jag tidigare har informerat om så tillåter inte min arbetssituation att jag svarar/kommenterar på allt. Eller överhuvudtaget. Detta har jag varit mycket tydligt med från Dag 1. I mån av tid så försöker jag kommentera.

Gällande de "utlovade" uppdateringarna så är detta också något jag varit mycket tydlig med att det endast är spekulationer. Det är inget som NAVIGON kommunicerat officiellt.

Det jag kan bekräfta är att en lösning för POI inmatning ligger på ritbordet och att det kommer att förverkligas under 2009. Mer än så kan jag ej kommentera.

Mvh

NAVIGON Sverige

#830

Postad 03 december 2008 - 16:03

Unregistered0a4024d8
  • Unregistered0a4024d8
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Hej Emil, (och övriga läsare)

Din fråga är helt klart berättigad. Visst undrar man när man skall få sin nästa uppdatering.

För att göra en lång historia ännu längre...

Vi släpper en uppdatering varje kvartal. Det är vad Vi kommunicerar. Och detta gör Vi när kartmaterialet är färdig producerat. Det finns ingen "regel" om när man skall släppa en release. (Jag såg en parallel till bilindustrin i ett annat inlägg) Det ligger i vårt intresse att uppdateringen släpps så fort som möjligt.

För att ge skeptikerna på detta forum lite kött på benen om vad en kartuppdatering innebär så kommer det här:

1. NAVTEQ släpper varje kvartal sin uppdatering till sina kunder. (Läs NAVIGON)
2. Vi får en rådatabas som är flera hundra GB stor.
3. Denna skall sedan bearbetas och konverteras för att passa just vår mjukvara.
4. Sedan skall den komprimeras ned till under 2GB för att vara hanterbar i alla enheter.
5. När detta är klart så skall den tas fram i ca 50st versioner. En för varje region och varje specifik produkt. Tex, 8110, 2110max osv. Detta mulitplicerat med varje region...
6. När väl detta arbete är gjort, skall alla dessa 50 varianter av exakt samma produkt kvalitetssäkras. Det innebär att våra QC-drivers samt BETA-testare över hela Europa skall testa verje karta för varje produkt. Detta för att säkerställa att slutkund (läs Ni) får en karta med så lite buggar som möjligt i Er produkt.
7. När detta arbete är slutfört, och eventuella felaktigheter i dessa 50st versioner är eliminerade, är det dags för att skapa uppdateringen i NAVIGON Fresh så att man med endast ett knapptryck får sin enhet uppdaterad. Återigen skall det skapas 50st olika databaser för olika typer av uppdateringar via NAVIGON Fresh.

Allt detta arbete görs inte över en natt. Med handen på hjärtat kan jag informera Er om att det tar ca två kvartal innan allt är klart för "leverans". Denna leveranstid är ganska standard inom navigationsbranschen och inget NAVIGON sticker ut med.

Så, med denna feedback hoppas jag att Vi alla är överens om att det är fantastiskt trevligt att få 8st Europa uppdateringar gratis som ägare av en NAVIGON 8110.

Kör försiktigt!

Mvh

NAVIGON Sverige

PS. Som svar på frågan, uppdateringen kommer att släppas innan 081231.





Tack för svaret, och ja, jag inser att det är mycket och göra.
Mvh. Emil

#831

Postad 03 december 2008 - 16:05

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

Fred jag förstår precis vad du menar. Min fråga som jag skickade till Navigons support ang problem med Navigon Fresh via deras hemsida besvarades inte överhuvudtaget. Inte ens mail med att de har tagit emot...
Jag hoppas att de som går i tankar att köpa ett produkt från NAvigon hittar hit och tänker tre ggr innan de slår till.

/Tomas


Hej Tomas,

Nu kan det ju vara så att ditt mail inte nått fram till mottagaren. Det är ju inte första gången i Internets historia detta sker.

Har du möjlighet att skicka ett PM till mig med ditt mail där din mailadress framgår så skall jag skicka det vidare direkt till Hotline. Kommer samtidgt att passa på att be dem undersöka varför de inte besvarat dit mail. Samt undersöka om de överhuvudtaget fått ditt mail.

Många tack på förhand!

Mvh

NAVIGON Sverige

#832

Postad 03 december 2008 - 17:16

shapic
  • shapic
  • Beroende

  • 1 446 inlägg
  • 0
Navigon Fresh finns inte för Mac OS X upptäckte jag nu efter att jag switchat från PC till Mac. Så, hur gör man uppdateringar om man inte har tillgång till Windows? Borde ju rimligtvis gå att ladda ner kartorna på annat sätt och sen bara lägga in dem på minneskortet? Har letat och letat på Navigons hemsida utan några större framgångar, mer än att det nämns att Navigon Fresh för Mac är "under utveckling"...

Någon som vet hur man kan göra?

#833

Postad 03 december 2008 - 17:41

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
@Shapic,

Du kan köra Fresh om du har en windows emulering i din Mac. Alternativt om du har en Windows partition på din Mac HD.

Mvh

NAVIGON Sverige

#834

Postad 04 december 2008 - 02:30

shapic
  • shapic
  • Beroende

  • 1 446 inlägg
  • 0

@Shapic,

Du kan köra Fresh om du har en windows emulering i din Mac. Alternativt om du har en Windows partition på din Mac HD.

Mvh

NAVIGON Sverige


Jo, men nja, jag är inte så sugen på att installera Windows endast för att kunna köra Navigon Fresh. Får ta det hos någon kompis istället. Tycker att Navigon borde rappa på lite med en Mac-version av Fresh :) Fler och fler som switchar nu för tiden...

#835

Postad 04 december 2008 - 09:07

discomega
  • discomega
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Det jag kan bekräfta är att en lösning för POI inmatning ligger på ritbordet och att det kommer att förverkligas under 2009. Mer än så kan jag ej kommentera.

Mvh

NAVIGON Sverige


Gäller detta även 2110 Max?

#836

Postad 04 december 2008 - 11:19

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

Gäller detta även 2110 Max?


Utan att skriva något i sten bör det vara en lösning som stödjer alla våra produkter med MN7 mjukvaran.

Mvh

NAVIGON Sverige

#837

Postad 04 december 2008 - 22:14

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0

Navigon Fresh finns inte för Mac OS X upptäckte jag nu efter att jag switchat från PC till Mac. Så, hur gör man uppdateringar om man inte har tillgång till Windows? Borde ju rimligtvis gå att ladda ner kartorna på annat sätt och sen bara lägga in dem på minneskortet? Har letat och letat på Navigons hemsida utan några större framgångar, mer än att det nämns att Navigon Fresh för Mac är "under utveckling"...

Någon som vet hur man kan göra?


Kolla in http://www.virtualbox.org/ och installera sedan exempelvis någon windowsversion som en virtuell klient. Ladda därefter ner Navigon Fresh och installera den och vips fungerar det.

Visst, jag hade hellre sett att Navigon försåg oss macanvändare med en macversion av Navigon Fresh, men denna nödlösningen fungerar hyfsat bra. Men det borde inte vara alltför svårt för Navigon att förse oss med en riktig macversion.

#838

Postad 05 december 2008 - 00:09

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Navigon:

Du kanske kan besvara den fråga som er hemsida inte lyckas besvara, och som finns postad ovan men klistras in här igen:

"Hur är det eg med Navigon 7210 vs. 8110? Produktnumret antyder ju att den sistnämnda skulle vara bättre, men sånt kan man inte alltid lita på, och 7210 verkar vara en nyare produkt, och har sett några recenssioner som beskriver 8110 som "den tidigare toppmodellen". Om det nu stämmer, är det så att några av de problem som rapporteras i denna tråd är lösta i denna? "

#839

Postad 06 december 2008 - 08:31

cas
  • cas
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Ifall någon ännu inte observerat detta så vill jag nämna att det numera finns 2008 Q4 kartor för nerladdning via Navigon Fresh. De verkar ta lite större plats än version Q3, så jag fick ta bort lite musik från SDHC-kortet. Sedan fungerade nerladdningen (direkt till kortet i en kortläsare) utmärkt. Däremot fick jag inte backupen att fungera med den nya versionen av Fresh, men jag kopierade helt enkelt över hela kortets innehåll till hårddisken istället. Inga problem alltså!

#840

Postad 06 december 2008 - 12:35

Unregistered0a4024d8
  • Unregistered0a4024d8
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Kanon! Programuppdatering klockrent!, karta 2008Q4 klockrent! (med kortet i navigatorn) Bara hoppas att alla de nya fart kamerorna hemma finns med? Dem installerades i oktober..
Tack och tanka på nu alla som väntat!

#841

Postad 07 december 2008 - 18:28

Unregistered8ef55401
  • Unregistered8ef55401
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Har precis laddat ner nya kartuppdateringen Q4 till min Navigon 8110. Hoppades att det skulle bli bättre ruttplanering nu.
Testade en rutt från Kalmar-Falun. Normalt fordon snabb resväg tar 7 tim 10 min vill ta vägen över Stockholm 661 km?? Ändrade till kort resväg då tar det bara 6 tim 36 min o sträckan blir 526 km!!!.
Är det nåt fel på min gps??
Hur kan kort väg vara snabbare än snabb väg.
Är lite trött på min Navigon nu trodde det skulle bli bättre med Q4.
Hur ska man kunna lita på denna gps med dessa missvisningar. Funderar på att lämna tillbaks den om det går!

#842

Postad 08 december 2008 - 13:48

Old Painless
  • Old Painless
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Har precis laddat ner nya kartuppdateringen Q4 till min Navigon 8110. Hoppades att det skulle bli bättre ruttplanering nu.
Testade en rutt från Kalmar-Falun. Normalt fordon snabb resväg tar 7 tim 10 min vill ta vägen över Stockholm 661 km?? Ändrade till kort resväg då tar det bara 6 tim 36 min o sträckan blir 526 km!!!.
Är det nåt fel på min gps??
Hur kan kort väg vara snabbare än snabb väg.
Är lite trött på min Navigon nu trodde det skulle bli bättre med Q4.
Hur ska man kunna lita på denna gps med dessa missvisningar. Funderar på att lämna tillbaks den om det går!


Börjar också lessna på ruttplaneringen. Om jag skall åka från Jönköping till Tranås vilket normalt är ca 75km tycker GPS:en att jag skall åka "genvägen" över Ödeshög vilket blir 5 mil extra!! Känns som sagt inte pålitligt vad den föreslår för rutter. I övrigt är det en kanonnavigator som är lätt att köra efter.

#843

Postad 08 december 2008 - 14:29

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

Börjar också lessna på ruttplaneringen. Om jag skall åka från Jönköping till Tranås vilket normalt är ca 75km tycker GPS:en att jag skall åka "genvägen" över Ödeshög vilket blir 5 mil extra!! Känns som sagt inte pålitligt vad den föreslår för rutter. I övrigt är det en kanonnavigator som är lätt att köra efter.



Hej,

visst kunde beräkningen av rutter vara bättre, men om du väljer "bästa resväg" alt.
"kort resväg" så blir sträckan ca. 73 km.
"Snabb resväg" använder i första hand motorvägar.

/Franz

#844

Postad 08 december 2008 - 19:19

Unregistered8ef55401
  • Unregistered8ef55401
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Så "snabb väg" betyder att man kan köra fort. Inte att man kommer fram snabbare????!!!
Den må vara snygg att se på men som navigator helt kass!

#845

Postad 08 december 2008 - 20:30

Old Painless
  • Old Painless
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Hej,

visst kunde beräkningen av rutter vara bättre, men om du väljer "bästa resväg" alt.
"kort resväg" så blir sträckan ca. 73 km.
"Snabb resväg" använder i första hand motorvägar.

/Franz

Nä tyvärr gör den lite olika från gång till gång beroende var i Jönköping jag är när jag slår igång den. Ibland räknar den helt rätt och föreslår motorvägen upp till Gränna och sedan 133 till tranås. Ibland tycker den jag skall åka via Ödeshög och den har t.o.m tyckt jag skall åka via Nässjö båda omvägar på 4-5 mil. Jag blir inte klok på ruttberäkningen. Det är inte acceptabelt att räkna fem mil fel på en sträcka på drygt sju mil. Något är grundläggande fel i algoritmen för ruttberäkningen och det är nog alla ganska ense om. Vad jag inte förstår är varför man inte tycks göra något åt det trots detta?
Nu skall jag ta och tanka hem Q4 uppdateringen och se imorgon om den föreslår någon ny kul rutt när jag skall till Jönköping.... :)

#846

Postad 08 december 2008 - 22:31

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

Nä tyvärr gör den lite olika från gång till gång beroende var i Jönköping jag är när jag slår igång den. Ibland räknar den helt rätt och föreslår motorvägen upp till Gränna och sedan 133 till tranås. Ibland tycker den jag skall åka via Ödeshög och den har t.o.m tyckt jag skall åka via Nässjö båda omvägar på 4-5 mil. Jag blir inte klok på ruttberäkningen. Det är inte acceptabelt att räkna fem mil fel på en sträcka på drygt sju mil. Något är grundläggande fel i algoritmen för ruttberäkningen och det är nog alla ganska ense om. Vad jag inte förstår är varför man inte tycks göra något åt det trots detta?
Nu skall jag ta och tanka hem Q4 uppdateringen och se imorgon om den föreslår någon ny kul rutt när jag skall till Jönköping.... :)



jag håller med dig att algoritmen kunde vara bättre.
Navigon är medvetna om problemet och det krävs nog en större genomgång av MN7.

En förutsättning att ruttprofilerna fungerar är att både vägklasserna och hastighetsbegränsningar
är korrekta. Kanske vore det också bättre om man hade koncentrerat sig på ett färre antal
valmöjligheter i ruttprofilerna.
Jag tycker ändå, att det fungerar bra när man har blivit vän med tekniken och
det är i storstäder på kontinenten som jag använder den mest och det jobbet gör den perfekt.

Är man på hemmaplan så är det nog bättre att stoppa den undan, eftersom ens egna
resvägar är ändå de bästa.

/Franz

#847

Postad 08 december 2008 - 22:34

Old Painless
  • Old Painless
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

jag håller med dig att algoritmen kunde vara bättre.
Navigon är medvetna om problemet och det krävs nog en större genomgång av MN7.

En förutsättning att ruttprofilerna fungerar är att både vägklasserna och hastighetsbegränsningar
är korrekta. Kanske vore det också bättre om man hade koncentrerat sig på ett färre antal
valmöjligheter i ruttprofilerna.
Jag tycker ändå, att det fungerar bra när man har blivit vän med tekniken och
det är i storstäder på kontinenten som jag använder den mest och det jobbet gör den perfekt.

Är man på hemmaplan så är det nog bättre att stoppa den undan, eftersom ens egna
resvägar är ändå de bästa.

/Franz

Jag håller med så missförstå mig inte. Jag tycker det är en väldigt trevlig navigator. Får man bara ordning på ruttberäknandet också så blir den riktigt bra.

#848

Postad 09 december 2008 - 23:59

bugkiller
  • bugkiller
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Jag håller med, den är trevlig på allt förutom att jag inte litar på rutterna den beräknar. Och hur var det nu igen, varför köper man egentligen en GPS? Förmodligen för att man vill hitta till adresser på sträckor man normalt inte kör och att man då vill lita på att navigatorn guidar en dit på ett hyfsat rationellt sätt. Som 8110:an fungerar just nu ångar jag att jag köpte den, för den föreslår så osannolikt dåliga rutter. Det konstigaste av allt är ju att den faktiskt kan föreslå bättre rutter, t ex att "kort" blir både kortare och snabbare än "snabb". Den som programmerat den funktionen bör ta sig en funderare om man valt rätt yrkesbana.

Jag hoppas verkligen att detta löser sig i nästa uppdatering, annars får det bli ett annat märke och Navigonen hamnar i högen "dåliga köp".

#849

Postad 10 december 2008 - 18:55

tommy_b
  • tommy_b
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Har också problem med min 8110, när jag skulle ladda ner den nya kartuppdateringen får jag till svar att minnes kortet är för litet, tag bort filer som tex mp3, bilder eller sätt i ett större minneskort..
Har inga sådana filer inlagda på kortet.
Det är ynkligt att om så är fallet att man måste köpa större kort närman precis införskaffat 8110.
Varför sitter då inte ett 4GB kort i från första början?
Någon annan som har haft lknande problem?

#850

Postad 10 december 2008 - 19:36

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

Har också problem med min 8110, när jag skulle ladda ner den nya kartuppdateringen får jag till svar att minnes kortet är för litet, tag bort filer som tex mp3, bilder eller sätt i ett större minneskort..
Har inga sådana filer inlagda på kortet.
Det är ynkligt att om så är fallet att man måste köpa större kort närman precis införskaffat 8110.
Varför sitter då inte ett 4GB kort i från första början?
Någon annan som har haft lknande problem?



du kan i Q3 map-foldern radera filer med tillägget.MAP, men det finns också några filer med andra
tillägg. Dessa behöver du inte ta bort. Det är en nödlösning, men sedan ska uppdateringen
fungerar med ett 2Gb-kort.
(OBS! gör en backup av alla filer i mappen).

/Franz



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.