Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Går det att vara laglig?

585 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#351

Postad 14 februari 2012 - 18:16

pear
  • pear
  • Forumräv

  • 505 inlägg
  • 0


Ingen som hakade på mitt resonemang om en stängd hub/tracker, som håller sig laglig tack vare rätten till privatkopiering.
Kan jag rippa alla mina Filmer, CD-skivor och spel, och dela ut via en privat tracker till mina närmaste vänner?


Rätten till privatkopiering gäller inte datorprogram. Vissa (läs främst speltillverkarna) påstår att alla spel egenligen är en form av datorprogram (med andra ord så skulle spelkonsollerna och mobiltelefonerna vara olika sorts datorer). Vad jag vet har det inte avgjorts i domstol om t ex PS 3 spel är att betrakta som datorprogram.

#352

Postad 14 februari 2012 - 18:44

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Rätten till privatkopiering gäller inte datorprogram. Vissa (läs främst speltillverkarna) påstår att alla spel egenligen är en form av datorprogram (med andra ord så skulle spelkonsollerna och mobiltelefonerna vara olika sorts datorer). Vad jag vet har det inte avgjorts i domstol om t ex PS 3 spel är att betrakta som datorprogram.


Intressant, det visste jag inte. Men om man då skulle begränsa sig till media?

#353

Postad 14 februari 2012 - 18:59

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Så du är ytterliggare en person som tycks anse att lagar är selektiva och man kan bryta mot dem som inte passar? Naturligtvis kan de som laddar mest är de som köper mest, men det gör inte det hela mindre olagligt.

En lag är inte per automatik moralisk i sig. I vissa länder är det straffbart att vara homosexuell, anser du det är fel att bryta mot de lagarna då?

Hur många filmer laddar du ner utan att sedan köpa dom?

Vet inte och rätt ointressant faktiskt. 30 köp är mer än 0 köp oavsett hur många man sett utan att köpt.

#354

Postad 14 februari 2012 - 19:20

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Och 30 nedladdade piratprogram är mer än noll nedladdade piratprogram.

Om vi nu ändå ska dra till med ordentligt fåniga jämförelser.

#355

Postad 14 februari 2012 - 20:18

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 446 inlägg
  • 0

En lag är inte per automatik moralisk i sig. I vissa länder är det straffbart att vara homosexuell, anser du det är fel att bryta mot de lagarna då?


Vet inte och rätt ointressant faktiskt. 30 köp är mer än 0 köp oavsett hur många man sett utan att köpt.

Vi bor nu i Sverige och varje lag har prövats och blivit godkänd av vår folkvalda riksdag. Att länder i demokratins utmarker eller utan demokrati kan inte vara en referens för att bryta mot svensk lagstiftning.

#356

Postad 14 februari 2012 - 22:10

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Allt är väl i ständig utveckling och lagar ändras väl? Trots att de har gått igenom just det som du hänvisar till.

#357

Postad 14 februari 2012 - 22:51

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

  • 567 inlägg
  • 0

Euhm, vet inte om du missförstod mig eller om du trollar. Jag menar att det är orimligt att de tar ut högre pris när de säljer digitalt än fysiskt i butik. Anledningen att jag tycker det är att distributionskostnaden minskas kraftigt när man inte behöver ha fysiska butiker spridda över hela landet/världen.


Och ja jag väljer faktiskt att köpa en fysisk skiva om det är billigare än att köpa digitalt, vilket jag till slut gjorde med fallet Civ5. Men jag förstår inte hur det kan vara ett argument till att det är ologisk prissättning?


Edit: Blev lite väl långt, men ville vara övertydlig.


Poängen är att den som säljer har rätt att sätta vilket pris den vill. Och om du säljer några hundratusen ex till en butikskedja eller distributör är du nog ganska villig att ge lite rabatt, men säljer du ett enstaka (digitalt ex) till en konsument är kanske du vill ta ett högre pris. Men om du vill köpa hundratusentals koder kommer du nog också få rabatt.

#358

Postad 14 februari 2012 - 23:42

Unregisteredd0294629
  • Unregisteredd0294629
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Poängen är att den som säljer har rätt att sätta vilket pris den vill. Och om du säljer några hundratusen ex till en butikskedja eller distributör är du nog ganska villig att ge lite rabatt, men säljer du ett enstaka (digitalt ex) till en konsument är kanske du vill ta ett högre pris. Men om du vill köpa hundratusentals koder kommer du nog också få rabatt.


Har de? I vanliga fall funkar marknadsekonomin som så att de som sätter för höga priser inte säljer, vilket betyder att de går en balansgång i sin prissättning. I detta fall har samtliga skivbolag monopol på sina artisters släpp. Marknadsekonomin för varorna blir då till viss del satt ur spel. För andra typer av varor brukar utnyttjande av ett sådant läge för att "sätta de priser man vill" kräva att flera konkurrenter samarbetar, och de benämns då gemensamt en kartell.

Nu finns det ju dock ett väldigt lättillgängligt alternativ som sätter press på skivbolagen och introducerar en balans för prissättningen som liknar den som finns för andra varor.Tyvärr har skivbolagen bestämt sig för att använda alla vapen i sin arsenal för att återinföra sin dominans på marknaden. De får gärna gå i konkurs för min del.

Vi bor nu i Sverige och varje lag har prövats och blivit godkänd av vår folkvalda riksdag. Att länder i demokratins utmarker eller utan demokrati kan inte vara en referens för att bryta mot svensk lagstiftning.


Är din moraliska kompass då också helt och totalt likställd med sveriges lag? Du har aldrig gjort något av alla vanliga Svensson-brott som att medvetet köra aningen för fort, cykla utan lyktor eller dyl? Normalt finns det två anledningar att inte bryta lagar, imho. Den första är för att man tycker det är fel. Den andra är att man riskerar utsättas för konsekvenser på grund av det. Om man personligen inte tycker det är fel återstår en anledning.

Nu tycker väl de flesta faktiskt att fildelning är ett väldigt ringa brott, och sveriges lagväsende rättar sig till stor del (men skrämmande nog inte helt) efter det. Med kontroverser om det ens är lagligt att använda de metoder som krävs för att visa brott och få resurser som läggs på området är således är risken i dagsläget ytterst minimal, även om straffet snabbt kan bli relativt hårt. Det är rätt givet att de flesta inte riktigt bryr sig.

#359

Postad 14 februari 2012 - 23:47

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Och 30 nedladdade piratprogram är mer än noll nedladdade piratprogram.

Om vi nu ändå ska dra till med ordentligt fåniga jämförelser.

Menar du att det var svårt att förstå?

Vi bor nu i Sverige och varje lag har prövats och blivit godkänd av vår folkvalda riksdag. Att länder i demokratins utmarker eller utan demokrati kan inte vara en referens för att bryta mot svensk lagstiftning.

Ja, för du har ju aldrig brutit någon lag som t ex köra för fort :rolleyes:
Sen så har inte VI, folket, stiftat lagarna. Samtidigt så ändras lagarna allt eftersom.
Oavsett så är det (nästan?) alltid så att i dessa diskussioner så är de "anti-nerladdningspersonerna" som är de som köper minst filmer och musik. Så det är ju inte via era höga tankar om er själva som artisterna tjänar pengar, utan på personer som mig. B)

#360

Postad 14 februari 2012 - 23:54

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0

Har de? I vanliga fall funkar marknadsekonomin som så att de som sätter för höga priser inte säljer, vilket betyder att de går en balansgång i sin prissättning. I detta fall har samtliga skivbolag monopol på sina artisters släpp. Marknadsekonomin för varorna blir då till viss del satt ur spel. För andra typer av varor brukar utnyttjande av ett sådant läge för att "sätta de priser man vill" kräva att flera konkurrenter samarbetar, och de benämns då gemensamt en kartell.

Nu finns det ju dock ett väldigt lättillgängligt alternativ som sätter press på skivbolagen och introducerar en balans för prissättningen som liknar den som finns för andra varor.Tyvärr har skivbolagen bestämt sig för att använda alla vapen i sin arsenal för att återinföra sin dominans på marknaden. De får gärna gå i konkurs för min del.



Är din moraliska kompass då också helt och totalt likställd med sveriges lag? Du har aldrig gjort något av alla vanliga Svensson-brott som att medvetet köra aningen för fort, cykla utan lyktor eller dyl? Normalt finns det två anledningar att inte bryta lagar, imho. Den första är för att man tycker det är fel. Den andra är att man riskerar utsättas för konsekvenser på grund av det. Om man personligen inte tycker det är fel återstår en anledning.

Nu tycker väl de flesta faktiskt att fildelning är ett väldigt ringa brott, och sveriges lagväsende rättar sig till stor del (men skrämmande nog inte helt) efter det. Med kontroverser om det ens är lagligt att använda de metoder som krävs för att visa brott och få resurser som läggs på området är således är risken i dagsläget ytterst minimal, även om straffet snabbt kan bli relativt hårt. Det är rätt givet att de flesta inte riktigt bryr sig.


Detta inlägg är nog bland det vettigaste jag någonsin läst i den här debatten.

#361

Postad 15 februari 2012 - 00:10

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Menar du att det var svårt att förstå?

Nej, jag menar att det är ett korkat argument.

Har de? I vanliga fall funkar marknadsekonomin som så att de som sätter för höga priser inte säljer, vilket betyder att de går en balansgång i sin prissättning. I detta fall har samtliga skivbolag monopol på sina artisters släpp. Marknadsekonomin för varorna blir då till viss del satt ur spel. För andra typer av varor brukar utnyttjande av ett sådant läge för att "sätta de priser man vill" kräva att flera konkurrenter samarbetar, och de benämns då gemensamt en kartell.

Nej, att ett företag har ensamrätt till en vara eller tjänst är inte en kartell.

Ett skivbolag har en viss artist. Säljer skivorna till affärer som i sin tur säljer till oss.

Ett företag har en viss matvara. Säljer till affärer som i sin tur säljer till oss. Ingen skillnad där.

Ingen kartell, av just den orsaken (kartellbildning kan förekomma ändå, men inte av den anledning du försöker påvisa).

#362

Postad 15 februari 2012 - 04:00

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Nej, jag menar att det är ett korkat argument.

Ja, du borde väl veta med "hela" 184 filmer i samlingen.

#363

Postad 15 februari 2012 - 07:57

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Vet inte och rätt ointressant faktiskt. 30 köp är mer än 0 köp oavsett hur många man sett utan att köpt.

Varför är det ointressant? Säg att du ser filmer utgivna av tre olika bolag, lika många från respektive bolag, dock så köper du bara filmer från två av dessa bolag. Då är det väl inte ointressant om du ser 300 filmer och köper 10 filmer eller ser 10 filmer och köper 5 filmer? Eller du kanske tror att bolagen delar upp intäkterna?

Ja, du borde väl veta med "hela" 184 filmer i samlingen.

Men, du har ju inga filmer i din samling?

#364

Postad 15 februari 2012 - 08:16

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Mina föräldrar köper 2 filmer om året och laddar inte ner ngt. Jag köper 3 om året och laddar ner 100.
Vem av oss är bäst kund för filmbolagen?

Det är egentligen den enda frågan som är relevant.

#365

Postad 15 februari 2012 - 08:31

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Mina föräldrar köper 2 filmer om året och laddar inte ner ngt. Jag köper 3 om året och laddar ner 100.
Vem av oss är bäst kund för filmbolagen?

Det är egentligen den enda frågan som är relevant.

Om du inte hade laddat ner någon film, hade du köpt fler eller förre filmer än 3 st då?

#366

Postad 15 februari 2012 - 08:37

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 446 inlägg
  • 0

Menar du att det var svårt att förstå?


Ja, för du har ju aldrig brutit någon lag som t ex köra för fort :rolleyes:
Sen så har inte VI, folket, stiftat lagarna. Samtidigt så ändras lagarna allt eftersom.
Oavsett så är det (nästan?) alltid så att i dessa diskussioner så är de "anti-nerladdningspersonerna" som är de som köper minst filmer och musik. Så det är ju inte via era höga tankar om er själva som artisterna tjänar pengar, utan på personer som mig. B)

Visst har jag kört för fort, det kan jag inte sticka under stol med. Men jag är också medveten om att jag brutit mot gällande trafiklagstiftning och tar därmed konsekvenserna för mitt handlande utan att hävda att lagen är fel. Sedan att resonemanget att om man tankar ned film illegalt så köper man mer film och musik än de som inte tankar ned är så dumt att man storknar. Min mor som inte äger någon DVD-spelare eller dator köper heller inga filmer, vilket är ganska logiskt eller hur.

#367

Postad 15 februari 2012 - 08:38

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Pengarna jag lägger på media skulle inte öka bara för att jag inte kan ladda ner. Nej jag skulle inte köpa mer.

#368

Postad 15 februari 2012 - 11:30

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Varför är det ointressant? Säg att du ser filmer utgivna av tre olika bolag, lika många från respektive bolag, dock så köper du bara filmer från två av dessa bolag. Då är det väl inte ointressant om du ser 300 filmer och köper 10 filmer eller ser 10 filmer och köper 5 filmer? Eller du kanske tror att bolagen delar upp intäkterna?


Men, du har ju inga filmer i din samling?

Det är ointressant eftersom ett icke-köp är lika mycket ett icke-köp om jag sett den eller ej.
Att jag inte har några filmer i samlingen här säger ju inget om att jag inte har filmer. Låt säga så här. Nyss sålde jag 155 st filmer, senaste 3 åren har jag sålt ungefär 1600 st, och innan det kanske runt 1000 st. Men fortfarande så har jag mycket mer film än de flesta moralister. Detsamma gäller skivor.
Så ännu en gång, det är via mig och personer som mig, som köper en stor mängd film/musik och ser massa band live, som artisterna tjänar pengar. Inte via moralister med ett fåtal filmer.


Visst har jag kört för fort, det kan jag inte sticka under stol med. Men jag är också medveten om att jag brutit mot gällande trafiklagstiftning och tar därmed konsekvenserna för mitt handlande utan att hävda att lagen är fel. Sedan att resonemanget att om man tankar ned film illegalt så köper man mer film och musik än de som inte tankar ned är så dumt att man storknar. Min mor som inte äger någon DVD-spelare eller dator köper heller inga filmer, vilket är ganska logiskt eller hur.

Jag hävdar inte att lagen inte finns eller att det är rätt. Det är eventuella straff och hur man upprätthåller lagen som är intressant.
Att du inte förstår det enkla resonemanget kan inte jag hjälpa. 1000 filmer sålda är mer än 100 st sålda oavsett vad upphovsrättsmoralister tänker.

Redigerat av MKarlsson74, 15 februari 2012 - 11:31.


#369

Postad 15 februari 2012 - 11:45

hellblz
  • hellblz
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Varför anser många att det är en rättighet att ladda hem film olagligt?
Hur många du laddar ner eller köper är väl inte ens relevant?

Frågan är väl om du tycker att du har en rättighet att se en film utan att betala? (Du har alltså kommit över filmen på olaglig väg, du är inte hos grannen och ser hans köpta film)

Redigerat av hellblz, 15 februari 2012 - 11:54.


#370

Postad 15 februari 2012 - 12:58

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 446 inlägg
  • 0

Det är ointressant eftersom ett icke-köp är lika mycket ett icke-köp om jag sett den eller ej.
Att jag inte har några filmer i samlingen här säger ju inget om att jag inte har filmer. Låt säga så här. Nyss sålde jag 155 st filmer, senaste 3 åren har jag sålt ungefär 1600 st, och innan det kanske runt 1000 st. Men fortfarande så har jag mycket mer film än de flesta moralister. Detsamma gäller skivor.
Så ännu en gång, det är via mig och personer som mig, som köper en stor mängd film/musik och ser massa band live, som artisterna tjänar pengar. Inte via moralister med ett fåtal filmer.



Jag hävdar inte att lagen inte finns eller att det är rätt. Det är eventuella straff och hur man upprätthåller lagen som är intressant.
Att du inte förstår det enkla resonemanget kan inte jag hjälpa. 1000 filmer sålda är mer än 100 st sålda oavsett vad upphovsrättsmoralister tänker.

Sedan, 100 000 nedtankade filmer genererar en massa pengar till upphovsrättsinnehavarna, sedan har de givetvis provision på vad de kinseiska och thailändska gatuförsäljarna säljer.

#371

Postad 15 februari 2012 - 13:11

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Ge folk bra streamingtjänster (tänk Netflix i USA), alternativt en fildelningsavgift som skapar en legal marknad så tror jag att den illegala fildelningen kommer att gå ner rejält. Så länge bolagen envisas med att inte plocka fram en vettig produkt till ett vettigt pris kommer den svarta marknaden vara stor.

Jag anser (min åsikt) att även om ingen illegal fildelning fanns, skulle inte bolagen tjäna mer pengar, utan folk skulle helt enkelt minska sin mediekonsumtion (vänta till serier gå på tv, hyra/låna filmer et cetera).

Som en sidogrej ser jag att jag köper betydligt mindre media nu när jag kör med Spotify och Netflix än när jag laddade ner. Om sedan bolagen tjänar lika mycket på mig nu som innan har jag ingen aning om, men jag spenderar i alla fall mindre pengar på och konsumerar mer media.

#372

Postad 15 februari 2012 - 13:22

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Som en sidogrej ser jag att jag köper betydligt mindre media nu när jag kör med Spotify och Netflix än när jag laddade ner. Om sedan bolagen tjänar lika mycket på mig nu som innan har jag ingen aning om, men jag spenderar i alla fall mindre pengar på och konsumerar mer media.


För att komma mer on topic. Är du bosatt i USA, eller kör du netflix via VPN? Om så, hur fungerar det? Hur är utbudet?

#373

Postad 15 februari 2012 - 13:46

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Varför anser många att det är en rättighet att ladda hem film olagligt?
Hur många du laddar ner eller köper är väl inte ens relevant?

Frågan är väl om du tycker att du har en rättighet att se en film utan att betala? (Du har alltså kommit över filmen på olaglig väg, du är inte hos grannen och ser hans köpta film)

Vem säger att det är en rättighet?

Sedan, 100 000 nedtankade filmer genererar en massa pengar till upphovsrättsinnehavarna, sedan har de givetvis provision på vad de kinseiska och thailändska gatuförsäljarna säljer.

Detta verkar vara svårt för dig att greppa. Ett icke-köp är ett icke-köp oavsett om du tankat ner den eller ej.
Ditt resonemang är inget nytt. Samma sa folk om radion, om kassettbandet, om VHS bandet, etc. I varje fall har det visat sig inte stämma.

#374

Postad 15 februari 2012 - 14:07

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Det är ointressant eftersom ett icke-köp är lika mycket ett icke-köp om jag sett den eller ej.

Du tycker att det är ointressant. Bolaget vars filmer du bara laddar ner men aldrig köper tycker inte det är ointressant.

Att jag inte har några filmer i samlingen här säger ju inget om att jag inte har filmer.

Det kan ju vara så att även andra medlemmar på detta forum inte har lagt in alla sina filmer i minhembios databas.

Vem säger att det är en rättighet?

Det känns som om du tycker att det är en rättighet. Du har ju uppenbarligen inga moraliska problem att ladda ner filmer utan ha någon intention att betala för dom.

#375

Postad 15 februari 2012 - 14:14

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Du tycker att det är ointressant. Bolaget vars filmer du bara laddar ner men aldrig köper tycker inte det är ointressant.

Vad bolagen tycker är tämligen ointressant. De (och vissa här) för ett helt ologiskt resonemang att "en nerladdning är ett förlorat köp".

Det kan ju vara så att även andra medlemmar på detta forum inte har lagt in alla sina filmer i minhembios databas.

Möjligt men varför lägga in filmer om man inte lägger in allt?

Det känns som om du tycker att det är en rättighet. Du har ju uppenbarligen inga moraliska problem att ladda ner filmer utan ha någon intention att betala för dom.

Istället för tolka och hitta på saker vad andra säger, läs vad de skriver. Hur svårt skall det vara?

#376

Postad 15 februari 2012 - 14:16

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Det känns som om du tycker att det är en rättighet. Du har ju uppenbarligen inga moraliska problem att ladda ner filmer utan ha någon intention att betala för dom.


Nja, det där handlar nog för många snarare om att man (vi) tycker att mediabolagen måste inse att de konkurrerar med gratis. Man kan trycka ner konkurrensen med ologiska lagar under en viss tid, men tillslut måste anpassa sig.
Sen på samma sätt som laglighetsivrarsidan pratar om att det inte är en rättighet att ladda hem, så tycker andra sidan inte att det är en rättighet att tjäna pengar på något folk i praktiken inte behöver betala för.

Har man valt att verka på en marknad med i princip oändlig tillgång så får man ta konsekvenserna och anpassa sig till det.

#377

Postad 15 februari 2012 - 14:28

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
MKarlsson74: Vilka kriterier skall vara uppfyllda för att du skall betala för en film som du har laddat ner?

#378

Postad 15 februari 2012 - 14:43

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

MKarlsson74: Vilka kriterier skall vara uppfyllda för att du skall betala för en film som du har laddat ner?


I väntan på MKarlsson74 kan jag svara, precis samma kategorier som jag använde "förr" när jag såg filmer som gick på TV. Om det var en film jag tyckte var bra, så ville jag ha den, stödja den som gjort den, få bättre kvalitet, något att ställa i hyllan, osv. Jag äger en hel del filmer, men de jag köpt innan jag sett dem första gången är ganska lätträknade. Först har jag sett dem på Bio, på Tv, hos kompisar eller nåt...

#379

Postad 15 februari 2012 - 14:49

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

MKarlsson74: Vilka kriterier skall vara uppfyllda för att du skall betala för en film som du har laddat ner?

För det första så gör du antagandet att jag laddar ner. Jag kan ju ha dessa åsikter utan att ladda ner, på samma sätt som jag kan vara mot dödsstraff utan själv vara brottslig(eller offer).
Men argumentskull, låt säga att man kan ha olika syften med film/serier.
-Man kan ha för syfte att se en bra film/serie
-Man kan ha för syfte att fördriva tiden med en film/serie på samma sätt som man slökollar på TV.

En bra film/serie kanske man vill ha och äga och ge de som ligger bakom lön för mödan
Något som man fördriver tiden med kanske man inte vill betala för. Man ser på det som att istället för slökolla på TV på "samma sak" så slökollar man på det nerladdad.

Det kan även vara så att man anser att vissa bolag agerar omoraliskt och man ogärna betalar för deras produkter, medan man anser att andra bolag sköter sig och man mer än gärna betalar för deras produkter.

Så kan man se på det hela, till exempel.

#380

Postad 15 februari 2012 - 15:13

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

För det första så gör du antagandet att jag laddar ner. Jag kan ju ha dessa åsikter utan att ladda ner, på samma sätt som jag kan vara mot dödsstraff utan själv vara brottslig(eller offer).


Jag drog kanske en förhastad slutsats, ber om ursäkt för detta. Med tanke på att du skriver om hur mycket filmer du köper så trodde jag lite naivt att du laddade ner mycket.

Av mina köpta filmer så är merparten sådana som jag köpt efter jag sett dem på alternativt sätt.

Alla oberoende undersökningar jag läst så är det snarare de som köper MEST film/musik som laddar ner mest.

Varför visar då alla (?) undersökningar att storkonsumenter (det vill säga de som köper mycket musik/film) är de som laddar mest?



Men argumentskull, låt säga att man kan ha olika syften med film/serier.
-Man kan ha för syfte att se en bra film/serie
-Man kan ha för syfte att fördriva tiden med en film/serie på samma sätt som man slökollar på TV.

En bra film/serie kanske man vill ha och äga och ge de som ligger bakom lön för mödan
Något som man fördriver tiden med kanske man inte vill betala för. Man ser på det som att istället för slökolla på TV på "samma sak" så slökollar man på det nerladdad.

Fast tittar du på serien på tv så har upphovasmännen/rättighetsinnehavaren fått betalt.

#381

Postad 15 februari 2012 - 15:30

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Fast tittar du på serien på tv så har upphovasmännen/rättighetsinnehavaren fått betalt.

Får de mer pengar om jag ser serien på TV4 än om jag ser den som nerladdat? Hur går det ihop?

#382

Postad 15 februari 2012 - 15:32

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

För att komma mer on topic. Är du bosatt i USA, eller kör du netflix via VPN? Om så, hur fungerar det? Hur är utbudet?


Jag bodde i USA under en period, och har därför kvar Netflixkontot. Sen kör jag med en DNS-tjänst som gör det möjligt att ta del av Netflix (och en del andra tjänster) även om jag är Sverige. Detta får man anse vara i den grå sektorn av lagliga alternativ, jag ska ju egentligen inte kunna ta del av tjänsterna då rättigheterna bara gäller i USA, samtidigt så betalar jag i alla fall en avgift till upphovsrättshavarna för att få tillgång.

Vad gäller hur det fungerar så tycker jag det är bra - kör med ADSL (och sedan via Sonos till en Oppo BDP-93, visas på en 92" duk med en Sanyo Z2000)och har en max på ungefär 15 Mbit ner, och har inga problem med lag eller så. Dock fungerar ju Netflix så att det går ner i kvalitet om det inte finns kapacitet. Om jag samtidigt kör något tungt som tar mycket bandbredd så blir det rätt tråkig bild. På det material som är märkt HD är bilden helt okej, SD kan se lite halvtråkigt ut. Däremot är ju Vudus HD-tjänst riktigt bra, dock kostar filmerna cirka $5 styck att hyra. Om jag däremot kollar på Netflix på Ipad räcker kvaliten alldeles utmärkt. Att jag sedan sett en massa bra filmer som jag aldrig hade tänkt på att se genom deras rekommendationer (som baseras på vad jag tittat på) är en bonus.

Edit:
Insåg att jag glömde utbudet, filmerna kommer inte så snabbt som de släpps i butik i USA, men de dyker upp efter hand, så det fungerar bra. Jag har tittat mycket på gamla tvserier (läs som inte längre nyproduceras), vilket funkar jättebra, den håller koll på vilka avsnitt man sett eller om man pausat mitt i och så vidare.

Redigerat av -Q-, 15 februari 2012 - 15:34.


#383

Postad 15 februari 2012 - 15:35

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Får de mer pengar om jag ser serien på TV4 än om jag ser den som nerladdat? Hur går det ihop?

Ja. Det är nämligen så att TV4 kan sälja reklamen för mer pengar ju fler tittare de har.

#384

Postad 15 februari 2012 - 15:41

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Ja. Det är nämligen så att TV4 kan sälja reklamen för mer pengar ju fler tittare de har.

Jo, men poängen var "att se på ett sätt eller att inte se alls". Det vill säga, oavsett serie så kommer jag inte se den på TV.

De som är emot nerladdning. Anser ni att det är fel att större delen av hela deathmetal genren bygger på tape-trading, det vill säga att man bytte kassettband med varandra. Där själva banden inte fick betalt för det hela.
Bör Nicke Andersson bötfällas för detta?

#385

Postad 15 februari 2012 - 16:38

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Jo, men poängen var "att se på ett sätt eller att inte se alls". Det vill säga, oavsett serie så kommer jag inte se den på TV.

Du skrev ju "Får de mer pengar om jag ser serien på TV4 än om jag ser den som nerladdat? Hur går det ihop?".

Jag ger upp. Jag kan inte förstå vad du menar.

#386

Postad 15 februari 2012 - 17:21

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Du skrev ju "Får de mer pengar om jag ser serien på TV4 än om jag ser den som nerladdat? Hur går det ihop?".

Jag ger upp. Jag kan inte förstå vad du menar.

Jag var nog otydligt. Oavsett om vilken serie som går på TV så ser jag inte det. Så även om jag har TV4 och serien går där så tittar jag inte.

#387

Postad 15 februari 2012 - 23:43

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Ja, du borde väl veta med "hela" 184 filmer i samlingen.

Du blir ju bara fånigare. Du har ingen filmsamling här, innebär det då att du inte har några filmer?

Ditt exempel är lika fånigt som att en rik person, som betalar mycket skatt, tycker det är helt OK att smita undan ett par miljoner i skatt, eftersom h*n ändå betalar mycket mer än medelsvensson.

Istället för tolka och hitta på saker vad andra säger, läs vad de skriver. Hur svårt skall det vara?

Jisses, snacka om att överföra sitt eget beteende på andra.

Ja. Det är nämligen så att TV4 kan sälja reklamen för mer pengar ju fler tittare de har.

Vilket för de flesta av oss är helt självklart.

#388

Postad 16 februari 2012 - 06:28

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Det MKarlsson menade var (och jag håller med honom till fullo) är att det är inget alternativ att se en tv-serie i en reklamkanal eftersom att alla reklamavbrott hackar sönder den.

Därför är det för det ingen minskad intäkt om han ser den nerladdat enligt honom.

#389

Postad 16 februari 2012 - 08:16

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Svar på trådfrågan?

Ja det går att vara laglig men det är smidigare, bekvämare, lättare och större utbud att inte vara det.
Så lagen om minsta motstånd gör att dom flesta fortsätter ladda ner då chansen att "åka dit" är mer el mindre obefintlig.

Jag gör dock inga illusioner om att det inte är olagligt för det är det fortfarande (oavsett vilka moraliska argument man försöka lägga fram).

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 16 februari 2012 - 08:17.


#390

Postad 16 februari 2012 - 09:56

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Vet inte om vi kollar på samma tv-serier. Men i princip varenda serie och nyhetsinslag på tv4 innehåller reklam och produktplaceringar. Det är mer reklam än nödvändigt. Tex icas flingpaket i Kontoret och långa inslag om alla filmer mm. som man sponsrat. Det är gemensamt för alla kommersiella kanaler.
http://www.tv.com/ne...nt-on-tv-27610/

#391

Postad 16 februari 2012 - 15:11

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Du blir ju bara fånigare. Du har ingen filmsamling här, innebär det då att du inte har några filmer?

Har redan svarat på detta, läser du inte vad som skrivs i tråden?

Ditt exempel är lika fånigt som att en rik person, som betalar mycket skatt, tycker det är helt OK att smita undan ett par miljoner i skatt, eftersom h*n ändå betalar mycket mer än medelsvensson.

Finns ingen som helst logiskt resonemang bakom det du skriver.

#392

Postad 17 februari 2012 - 18:37

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

  • 567 inlägg
  • 0

Det MKarlsson menade var (och jag håller med honom till fullo) är att det är inget alternativ att se en tv-serie i en reklamkanal eftersom att alla reklamavbrott hackar sönder den.

Därför är det för det ingen minskad intäkt om han ser den nerladdat enligt honom.


Så om det inte fanns några andra alternativ till reklamfinansierad tv skulle han och du inte de programmen? Vet inte om jag riktigt tror på det....

#393

Postad 18 februari 2012 - 02:16

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Så om det inte fanns några andra alternativ till reklamfinansierad tv skulle han och du inte de programmen? Vet inte om jag riktigt tror på det....

Varför tro massa om saker du inte vet något om?
Jag sluta hyra film 90-91. Jag la hellre pengarna på att köpa film(och musik) och köpa band för spela in film/musik. Runt 2000 sluta jag se på serier/filmer på TV.
Det finns inte en chans att jag skulle börja följa en serie på TV, då väljer jag att inte se den, finns så mycket annat som jag kan se istället.

#394

Postad 18 februari 2012 - 04:39

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Det enda jag använder tv delen till hemma är live sport på mina betalkanaler och nyheter på svt. Finns inte en möjlighet att prioriterar att titta på reklam, min tid är alldeles för dyrbar för det. I min värld förstår jag inte hur man kan välja att titta på serier/film med en massa reklam som kommer och stör. Lägga ner en timme på ett program som är 42-43 min långt, no way! Och det i de allra flesta fall (i alla fall för mig, har tele2 som kabelleverantör) lågupplöst.

Grejerna släpps ju i många fall på blu-ray när säsongen är slut.

#395

Postad 19 februari 2012 - 13:24

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Har redan svarat på detta, läser du inte vad som skrivs i tråden?


Finns ingen som helst logiskt resonemang bakom det du skriver.

Mer logik där än att dina antal ägda eller nedladdade filmer inte har alls med saken att göra, samtidigt som antal filmer jag har satt upp här tydligen har jättemycket med saken att göra.

Du tror tydligen att du är logikdriven (vilket ju syns i högtalartrådar etc), men icke.

#396

Postad 19 februari 2012 - 13:38

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Det enda jag använder tv delen till hemma är live sport på mina betalkanaler och nyheter på svt. Finns inte en möjlighet att prioriterar att titta på reklam, min tid är alldeles för dyrbar för det. I min värld förstår jag inte hur man kan välja att titta på serier/film med en massa reklam som kommer och stör. Lägga ner en timme på ett program som är 42-43 min långt, no way! Och det i de allra flesta fall (i alla fall för mig, har tele2 som kabelleverantör) lågupplöst.

Grejerna släpps ju i många fall på blu-ray när säsongen är slut.


Haken är ju att det allt för ofta är massa reklam som inte går att hoppa förbi när man startar en blu ray. Så, något tillspetsat, tycker jag nog det tar nästan lika mycket tid som reklamen i avsnitten om man väljer att titta på tv.
Och är väl lite det här som mediebolagen vägrar att inse. Så länge det går snabbare att ladda hem, packa upp och sätta igång, än vad det tar att starta blurayspelaren och traggla igenom alla trailers och trams, så är det svårt att vinna över folk.

Jag vill iallafall ha ett litet mervärde av att göra rätt för mig och betala. I musikvärlden har det mervärldet länge varit bättre kvalitet och ett trevlig konvolut med sångtexter (även om båda dessa börjar försvinna när konvoluten blir tunnare, texterna finns på internet, och man kan ladda hem flac), och i spelvärlden har det varit en stabilare upplevelse, med tillgång till patchar och så vidare (Även detta börjar tyvärr försvinna då aggresiva drmskydd ställer till med en hel del problem). I film och serievärlden ser jag inga sådana här (icke moraliska) fördelar alls med att välja lagliga alternativ.

#397

Postad 19 februari 2012 - 14:00

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Jo visst det tar 18min att få igång ett avsnitt av Heroes...

#398

Postad 19 februari 2012 - 14:06

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Jo visst det tar 18min att få igång ett avsnitt av Heroes...


Som sagt, överdrev lite, men fem minuter är absolut ingen ovanlighet.
Postar den gamla klassikern igen:

Postad bild

#399

Postad 19 februari 2012 - 15:14

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 446 inlägg
  • 0
Visst. Det går snabbare att bara stjäla en bit oxfile på ICA än att stå i kö för att betala. Men, som sagt moralen är olika hos oss människor.

#400

Postad 19 februari 2012 - 15:50

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Visst. Det går snabbare att bara stjäla en bit oxfile på ICA än att stå i kö för att betala. Men, som sagt moralen är olika hos oss människor.


Godwins lag innebär att den första som drar nazistkortet i en diskussion har förlorat.
Är det inte dags att införa en "lag" som säger att den första som jämför med stöld i en diskussion om upphovsrätt har förlorat?



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.