Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sunfire subwoofer beter sig egendomligt

62 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 03 mars 2011 - 02:17

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
En liten notis, jag gjorde det. För mig kunde inte samma "problem" återskapas genom att lyssna igenom olika frekvenser utan det var just kombinationen av tryck och låga frekvenser just i transformers 2 introt som trigga det. Rätt säker på att det kommer vara likadant för dig.

#52

Postad 03 mars 2011 - 14:44

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Just Sunfire har det problemet, finns flera trådar med ägare som har lådor som vandrar runt över golvet.


Verkar som det ja, inte så konstigt med så mycket kraft i en så lite förpackning, någonstans kommer det gå åt skogen :P Funkar bra nu med SD-fötter och en bit betong under.

Nja det double bass gör är att den skickar LFE till både baslåda och golvhögtalare dvs. båda spelar bas.
EDIT: gjorde ett test, och du hade rätt.
EDIT2: Eller nja båda hade rätt. Utan double bass får inte subben någon bas alls när man lyssnar på musik t.ex. Så den matar bas till både subb och högtalare med double bass.


Jag har inte hört att Double Bass skulle skicka LFE till frontarna, tycker det skulle vara lite konstigt. Men jag säger inte att det inte är så ;)

"Jag får prova göra det. Ett litet program där man kunde välja eller se vilken frekvens som spelades hade varit perfekt."


Testa RoomEq Wizard, ett program för mätning som är gratis.
Det kan spela upp frekvenssvep mella tex frekvenser du väljer själv, bara koppla in datorn till aux in.


Ska testa det ikväll.
Finns det inget program där man kan jacka in en mic till datorn och köra lite mätningar? :P
Typ motsvarande XTZ Room analyzer.

En liten notis, jag gjorde det. För mig kunde inte samma "problem" återskapas genom att lyssna igenom olika frekvenser utan det var just kombinationen av tryck och låga frekvenser just i transformers 2 introt som trigga det. Rätt säker på att det kommer vara likadant för dig.


Okej, jag testar, kan vara intressant oavsett.

#53

Postad 03 mars 2011 - 15:43

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0
Tombstone.

#54

Postad 03 mars 2011 - 19:16

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0

Ska testa det ikväll.
Finns det inget program där man kan jacka in en mic till datorn och köra lite mätningar? :)
Typ motsvarande XTZ Room analyzer.



Jo, Room EQ Wizard :)

#55

Postad 03 mars 2011 - 20:48

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Jo, Room EQ Wizard :)


Så går det när man har bråttom :)

Hade hoppats på att kunna prova med min Audyssey-mikrofon. Men har bara en hög med Mac-datorer, koppla en vanlig mikrofon till dem fungerar inte så vidare bra.

Får se om jag orkar ta tag i det någon annan gång med en PC.

Har dock inte haft tid att köra något frekvenssvep ännu.

Redigerat av Unregisteredf339c6b3, 03 mars 2011 - 21:14.


#56

Postad 08 mars 2011 - 09:57

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Jag testade introt nyss på referensvolym.

Jag har precis som du en rätt liten "design-sub".
Eller visserligen 2 st, Cascade-15.

Dom klarar inte heller djupbas men konutslaget på detta klipp är långt från stort.

Jag anser att din sub antingen är felaktig, någon inställning spökar eller att den helt enkelt inte klarar dina krav.

Redigerat av Unregistered7444adce, 08 mars 2011 - 10:02.


#57

Postad 08 mars 2011 - 22:45

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Jag testade introt nyss på referensvolym.

Jag har precis som du en rätt liten "design-sub".
Eller visserligen 2 st, Cascade-15.

Dom klarar inte heller djupbas men konutslaget på detta klipp är långt från stort.

Jag anser att din sub antingen är felaktig, någon inställning spökar eller att den helt enkelt inte klarar dina krav.


Kul att du testade den scenen också.

Jag tycker det är konstigt att den slår så enormt kraftigt. Har iofs inte testat köra scenen igen på några dagar nu, eftersom jag tycker det duger till allt annat jag sett. Såg Black Hawk Down igår med gott resultat.

Har däremot fortfarande inte fått något svar från butiken där jag köpte den, skickade dit för en vecka sedan. Skickade en liten påminnelse innan idag.
Tänkte ringa imorgon..

#58

Postad 09 mars 2011 - 14:41

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Fick samtal från butiken idag.
De ville gärna lösa mitt problem på något sätt. Jag föreslog att jag kanske kunde testa en annan subwoofer istället. Och gav då som förslag en Velodyne SPL-1200 Ultra, eftersom jag vet att de har ett demoex hemma.
Tänkte dra in i eftermiddag och fixa det. Kan bli intressant att se hur den spelar i rummet.
Har däremot ingen aning om hur den suben står sig emot Sunfire, men har hört att den ska vara bra.

Några tankar om bytet?

#59

Postad 09 mars 2011 - 15:22

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Har de inga rejäla subbar som är vettigt byggda? Du har ju plats och behöver inte en liten sub typ Sunfire eller Velodyne. De är ju väldigt dyra dessutom med tanke på prestandan. Man får mycket mer prestanda för pengen om man köper en (eller egentligen minst två) subbar som är byggda med stora lådor. :)

Man får ju t.ex två BK Electronics XXLS400 och en Anti-Mode 8033c billigare än en enda Velodyne SPL-1200 Ultra. Skillnaden i prestanda torde vara mycket stor.

BK-subbarna är iofs också ganska små och slutna så vill man ha ännu mer pang för pengen kan man ju satsa på två SVS...

Redigerat av hassesolo, 09 mars 2011 - 15:33.


#60

Postad 09 mars 2011 - 16:22

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Fick samtal från butiken idag.
De ville gärna lösa mitt problem på något sätt. Jag föreslog att jag kanske kunde testa en annan subwoofer istället. Och gav då som förslag en Velodyne SPL-1200 Ultra, eftersom jag vet att de har ett demoex hemma.
Tänkte dra in i eftermiddag och fixa det. Kan bli intressant att se hur den spelar i rummet.
Har däremot ingen aning om hur den suben står sig emot Sunfire, men har hört att den ska vara bra.

Några tankar om bytet?



OM VELO12an funkar i ditt rum tycker jag du ska be om att dessutom få låna hem en sunfire 12a för att jämföra, då det antagligen är den större konen som gör att den isåfall mäktar med ditt: upp-till-tak-nocken öppna rum. Tror nämligen att velodyne 12an uppträder något snällare än sunfire 12an...

#61

Postad 09 mars 2011 - 17:44

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Har hinnit spela med Velodyne 12:an i ca 20 minuter, och ställt in den lite snabbt. Och jag kan bara säga.. wow vilken skillnad.
Men än ropar jag inte hej :) nu ska det testas ordentligt.

#62

Postad 10 mars 2011 - 20:41

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Hur går det?

#63

Postad 10 mars 2011 - 23:02

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Nu har jag spenderat eftermiddagen och kvällen med Velodyne 12:an.
Jag ställde in den med rumskorrektionen för att därefter direkt köra audyssey.
Började med att låta reciervern dela vid 80 hz, men skruvade ganska snart ner på suben till 45 hz ungefär.
Recievern står på -3 dB, och volymen på suben har jag satt till ungefär 40 på displayen, 80 ska vara det högsta.
Och redan efter de snabba inställningarna så spelar den riktigt bra.
Körde en del olika scener från en filmer, spelade lite musik. Och jag kan inte säga annat än att jag är nöjd.
Tror dock inte suben är helt inspelat ännu, oavsett så är det ett helt annat tryck än Sunfire'n. Spelar med kontroll och funkar helt okej till musik.
Bjöd in lillebror till att lyssna också, och han sa direkt att det var en helt annan grej nu. Kul :)

Min första tanke är, vad i hela friden var då problemet med Sunfirelådan? Varför fick jag inte det till att funka? Inte ens efter att ha lagt 30 timmar på att försöka ställa in den och placera den rätt.
Kan det vara fel på den?

Velodynelådan bara klaffar direkt. Så skönt det är att ha en fjärr med Phase-inställning på :rolleyes:

Såg Tron: Legacy precis.. Kan varmt rekommenderas, riktigt trevligt ljudspår, rena gympasset för en subwoofer :P

Ska ringa butiken imorgon och kolla om han testat Sunfire'n. Och meddela att jag skulle vilja byta mot Velodyne. Hoppas han går med på det.. Han menade på att målet var att jag skulle bli nöjd, så de ska väl gå tycker jag.
Tyvärr har jag ingen möjlighet att få pengar tillbaka, och han säljer inte SVS. Så jag får helt enkelt göra det bästa av saken och ta Velodyne B)

Redigerat av Unregisteredf339c6b3, 10 mars 2011 - 23:07.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.